abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 29 mei 2020 @ 20:47:09 #1
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193374358
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_193374501
@fietsie excuses!
Kom maar weer eens langs, dan zullen mijn woest-brave honden je begroeten ;)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  vrijdag 29 mei 2020 @ 20:55:16 #3
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193374511
quote:
11s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 20:54 schreef sigme het volgende:
@:fietsie excuses!
Kom maar weer eens langs, dan zullen mijn woest-brave honden je begroeten ;)
Ahja maar die hebben een -reden- om te blaffen :P
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_193374624
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 20:55 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ahja maar die hebben een -reden- om te blaffen :P
Die worden dol van een fiets(ie)? :P

Oh man, ruimtelijk inzicht en ik zijn geen goede vrienden :') Nu dus een hoop trucjes leren, want het is 'gelukkig' wel een gekend probleem. (Zal ik hem maar zelf inkoppen? 85 % van de DGSK studenten is vrouw :+ )
pi_193374874
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:02 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Die worden dol van een fiets(ie)? :P

Oh man, ruimtelijk inzicht en ik zijn geen goede vrienden :') Nu dus een hoop trucjes leren, want het is 'gelukkig' wel een gekend probleem. (Zal ik hem maar zelf inkoppen? 85 % van de DGSK studenten is vrouw :+ )
Bij de stereochemie aanbeland?

Ik heb het uiteindelijk vooral op tekentrucjes gehaald O-)
Dan tekende ik de structuur gewoon om naar een weergave waarvan ik wist hoe ik de stereochemie moest "zien". :')
pi_193375087
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:22 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Bij de stereochemie aanbeland?

Ik heb het uiteindelijk vooral op tekentrucjes gehaald O-)
Dan tekende ik de structuur gewoon om naar een weergave waarvan ik wist hoe ik de stereochemie moest "zien". :')
Ja we leren allemaal trucjes inderdaad :Y Anders geen doen joh.
(we mogen 1 tetraëder meenemen naar het examen trouwens. )

Had ik al gezegd dat deze docent mijn held is? O+ Droogkloot tussendoor wel, maar dat houdt het wel leuk.
pi_193375167
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 20:23 schreef sigme het volgende:
Tussen alle bedrijven door heb ik wel meegelezen, veruit het meeste vergeten, sorry.
@:minilot gefeliciteerd met je frêle hartje O+
@:isabeau mooie foto's! Vaker maken & delen aub!
@:Pdehoog leuk van de IXXI
@:tele6 fijn van het FACT
@:loona goed gesprot
@:Annex mooie bosbessentaartdingus :Y)
@:Myraela leuke bikini
@:candaasje he hebt gelijk
@:blues krijgen wij elke dag coronakantieverslag?
@ de rest: sorry, meer kon ik zo snel niet uit het blote hoofd verzinnen
Paar dagen niet meelezen en toch soort van op de hoogte raken O+
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_193375300
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:37 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ja we leren allemaal trucjes inderdaad :Y Anders geen doen joh.
(we mogen 1 tetraëder meenemen naar het examen trouwens. )

Had ik al gezegd dat deze docent mijn held is? O+ Droogkloot tussendoor wel, maar dat houdt het wel leuk.
Oh, da's vriendelijk van ze.

Ik was altijd vooral zulke aan het tekenen:

(zonder het oog en de pijl dan)

Moeten jullie ook andere projecties, zoals Fischer? En moeten jullie ook ringen, met chair/boat configuraties?
  vrijdag 29 mei 2020 @ 21:50:31 #9
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193375337
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:48 schreef Tele6 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Moeten jullie ook andere projecties, zoals Fischer? En moeten jullie ook ringen, met chair/boat configuraties?
Ach wat ben ik blij dat ik dit allemaal al weer vergeten was :D
pi_193375341
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:48 schreef Tele6 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ja en ja. En Howarth geloof ik dat het heet. En ook RS configuratie inderdaad :Y
pi_193375357
Verder wordt ik wel dierenarts hoor. Ooit. :+
pi_193375462
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:50 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ja en ja. En Howarth geloof ik dat het heet. En ook RS configuratie inderdaad :Y
Haworth. (bijna dus) die is nog wel te doen, dus die was ik alweer vergeten :+

Arme jij, dat je ook nog ringen moet. Die vond ik veel moeilijker dan R/S. Vooral wanneer je moest proberen te bedenken welke configuratie het gunstigst was en hoe dat er dan uit zou moeten zien :r
en ik heb een hele middag zitten oefenen om die stoelconfiguratie überhaupt te kunnen tekenen... waarschijnlijk is dat voor jou een minder groot probleem? :)
pi_193375520
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:57 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Haworth. (bijna dus) die is nog wel te doen, dus die was ik alweer vergeten :+

Arme jij, dat je ook nog ringen moet. Die vond ik veel moeilijker dan R/S. Vooral wanneer je moest proberen te bedenken welke configuratie het gunstigst was en hoe dat er dan uit zou moeten zien :r
en ik heb een hele middag zitten oefenen om die stoelconfiguratie überhaupt te kunnen tekenen... waarschijnlijk is dat voor jou een minder groot probleem? :)
ja het is echt feest :+ Ik denk dat ik me het minst actief op de stereochemie verder stort hoor, de reacties zijn al genoeg om te onthouden :X . En alle effecten op aromaten enzo. En zuren/basen vergelijken (dat viel wel mee, was ik wel redelijk OK in geloof ik 8-) ) En fysische eigenschappen van alles. (kookpunt/smeltpunten) En de naamgevingsregels...functionele groepen.... en de gebruikersnamen.... (En ik red het weer eens niet qua tijd om fatsoenlijk te kunnen oefenen. Maar goed, ik heb straks wel een prachtig uitgewerkte samenvatting, dus dan kan het zelfs nog voor de her. Maar liever niet)

Oh en euh, ik kan een stoel tekenen ja. Maar mijn 6 ringen zien er vaak niet uit _O-
(Na 2423 van die dingen getekend te hebben zou je toch denken dat het een beetje strak en symmetrisch moet lukken....nope...)
pi_193375628
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:02 schreef Candaasje het volgende:

[..]

ja het is echt feest :+ Ik denk dat ik me het minst actief op de stereochemie verder stort hoor, de reacties zijn al genoeg om te onthouden :X . En alle effecten op aromaten enzo. En zuren/basen vergelijken (dat viel wel mee, was ik wel redelijk OK in geloof ik 8-) ) En fysische eigenschappen van alles. (kookpunt/smeltpunten) En de naamgevingsregels...functionele groepen.... en de gebruikersnamen.... (En ik red het weer eens niet qua tijd om fatsoenlijk te kunnen oefenen. Maar goed, ik heb straks wel een prachtig uitgewerkte samenvatting, dus dan kan het zelfs nog voor de her. Maar liever niet)

Oh en euh, ik kan een stoel tekenen ja. Maar mijn 6 ringen zien er vaak niet uit _O-
(Na 2423 van die dingen getekend te hebben zou je toch denken dat het een beetje strak en symmetrisch moet lukken....nope...)
Er schijnen speciale schriften te zijn met zeshoeken ipv ruitjes of lijntjes. Als ik verder was gegaan in dat soort chemie zou ik dat nog wel overwegen, al is het maar omdat ik dan eindelijk mooie zeshoeken zou tekenen O+ O+
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:28:23 #15
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193376245
c_/
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:34:56 #16
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193376373
Oow is t topic gesloten voor het weekend? :D sorry....

sluipt weg...
pi_193376383
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 21:50 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ach wat ben ik blij dat ik dit allemaal al weer vergeten was :D
Ik ben blij dat ik het niet eens kon vergeten :D
We have far more in common than that which devides us..
pi_193376586
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:06 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Er schijnen speciale schriften te zijn met zeshoeken ipv ruitjes of lijntjes. Als ik verder was gegaan in dat soort chemie zou ik dat nog wel overwegen, al is het maar omdat ik dan eindelijk mooie zeshoeken zou tekenen O+ O+
[ afbeelding ]
Ohja, dat ging ik ooit bestellen :D (nooit van gekomen)

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:34 schreef fietsie het volgende:
Oow is t topic gesloten voor het weekend? :D sorry....

sluipt weg...
Ik ben aan het leren over optische activiteit van moleculen. Of ze lichtbundels polariseren enzo.
Ik denk dat ik dit over 3 maanden weer compleet vergeten ben... maar soit. :')
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:47:22 #19
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193376634
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:45 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ohja, dat ging ik ooit bestellen :D (nooit van gekomen)
[..]

Ik ben aan het leren over optische activiteit van moleculen. Of ze lichtbundels polariseren enzo.
Ik denk dat ik dit over 3 maanden weer compleet vergeten ben... maar soit. :')
Er ligt hier een stapel boeken stralingsleer en dingen over magnetisme klaar... moet ik aan beginnen (ivm SPECT-CT en MRI kennis tekort)
pi_193376699
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:47 schreef fietsie het volgende:

[..]

Er ligt hier een stapel boeken stralingsleer en dingen over magnetisme klaar... moet ik aan beginnen (ivm SPECT-CT en MRI kennis tekort)
Oh maar dát is leuk!

Ik hou van MRI. Of meer van NMR eigenlijk, want daar heb ik vooral mee gewerkt. Zit leuke kwantummechanica achter. Dat was het moment dat ik íets van kwantummechanica ben gaan begrijpen -- daarvoor had ik echt geen idee wat ik er ooit aan zou hebben, maar nu kon ik ineens stukken van NMR-spectra gaan voorspellen O+
  vrijdag 29 mei 2020 @ 22:53:25 #21
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193376751
Het is ook wel leuk, maar ook een boel "hoe zat 't ook al weer" over de achterliggende theorie afstoffen...
pi_193376777
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:06 schreef Tele6 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oh ik zou daar wel allemaal leuke gezichtjes in willen tekenen O+
pi_193376792
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:54 schreef Blues het volgende:

[..]

Oh ik zou daar wel allemaal leuke gezichtjes in willen tekenen O+
Jij mag mijn docent denk ik ook wel.
Ik quote even:

'Dus ik draai...deze groep draait naar hier, deze groep draait naar hier...als een parasolleke zoals ge op uw ijsje hebt in de zomer...wat we niet gaan mogen doen...maar soit.'

En dan weer gelijk door, droogkloot.
pi_193376826
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:47 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ja dat laat ik hier aan vriend over. Die vermaakt zich graag met dat soort zaken. Speelt graag met elektronen enzo. (Vorige project juist weer met fotonen).

Ik hou het wel bij het in grote bewondering opkijken naar vriend. Zoals hij het begrijpt kan ik het toch nooit omvatten met die hersens van mij :P .
pi_193376872
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:55 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik quote even:

'Dus ik draai...deze groep draait naar hier, deze groep draait naar hier...als een parasolleke zoals ge op uw ijsje hebt in de zomer...wat we niet gaan mogen doen...maar soit.'

Nohhhh, Belgen O+
pi_193376889
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 22:55 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Ik quote even:

Heerlijk :D
  vrijdag 29 mei 2020 @ 23:03:08 #27
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193376914
Zo handden wij een ontwerpdocent uit 't belgische.
Kwam op z'n longboard van het station, in een duur pak, kasjmier truitje en linnen overhemd.

En de dames hielden hun adem in als ie halverwege college, het werd warm, dat truitje uitworstelde...

Maar die had ook van die... opmerkingen, taal-gebaartjes en subtiliteiten.
pi_193377067
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:03 schreef fietsie het volgende:
Zo handden wij een ontwerpdocent uit 't belgische.
Kwam op z'n longboard van het station, in een duur pak, kasjmier truitje en linnen overhemd.

En de dames hielden hun adem in als ie halverwege college, het werd warm, dat truitje uitworstelde...

Maar die had ook van die... opmerkingen, taal-gebaartjes en subtiliteiten.
Prof anatomie en tevens het hoofd van de examencommissie diergeneeskunde komt bijna altijd op zijn vouwfiets of met de bakfiets als 'ie z'n hond moet meenemen. En dus ook zo netjes gekleed :Y

Die was wel iets minder van de opmerkingen, maar heel af en toe, en dan ook wel gelijk goed raak. En een lijf jonguh.... :9~

Deze chemie docent is wat toegankelijker, doet meer denken aan een middelbare school -docent zoals we die hier in NL kennen. Maakt best veel van dit soort opmerkingen tussendoor die het een beetje luchtig houden. Ik mis de verdere interactie in zijn lessen wel hoor, ik ken hem nu dus 2 jaar en zag hem ook regelmatig buiten de lessen om (nee niet wat je denkt }:| ) dus in de lessen hadden we ook wel onderlinge geintjes en uitwisselen van blikken. Dat werkt toch niet on line.
pi_193377183
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:12 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Prof anatomie en tevens het hoofd van de examencommissie diergeneeskunde komt bijna altijd op zijn vouwfiets of met de bakfiets als 'ie z'n hond moet meenemen. En dus ook zo netjes gekleed :Y

Die was wel iets minder van de opmerkingen, maar heel af en toe, en dan ook wel gelijk goed raak. En een lijf jonguh.... :9~

Deze chemie docent is wat toegankelijker, doet meer denken aan een middelbare school -docent zoals we die hier in NL kennen. Maakt best veel van dit soort opmerkingen tussendoor die het een beetje luchtig houden. Ik mis de verdere interactie in zijn lessen wel hoor, ik ken hem nu dus 2 jaar en zag hem ook regelmatig buiten de lessen om (nee niet wat je denkt }:| ) dus in de lessen hadden we ook wel onderlinge geintjes en uitwisselen van blikken. Dat werkt toch niet on line.
Nam hij zijn hond dan mee naar college? Wat deed die hond dan de hele tijd?
  vrijdag 29 mei 2020 @ 23:21:19 #30
13783 Anthraxx
When you see the robot, drink!
pi_193377221
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:18 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Proefdier.
pi_193377259
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:18 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Er is een kennel. En als de prof zelf op zijn kantoor werkte, lag 'ie ook vaak daar op een kussen. Hij nam hem niet altijd mee hoor, maar af en toe doen medewerkers het. In het 3e jaar moet je als DGSK studentn ook een tijdje voor een hond zorgen (overdag dan), dat zijn dus vaak honden van docenten/proffen/assistenten en soms studenten.
pi_193377269
quote:
6s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:21 schreef Anthraxx het volgende:

[..]

Proefdier.
Soms wel ja :Y . Hoewel niet officieel geregistreerd enzo :P
pi_193377315
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:22 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Er is een kennel. En als de prof zelf op zijn kantoor werkte, lag 'ie ook vaak daar op een kussen. Hij nam hem niet altijd mee hoor, maar af en toe doen medewerkers het. In het 3e jaar moet je als DGSK studentn ook een tijdje voor een hond zorgen (overdag dan), dat zijn dus vaak honden van docenten/proffen/assistenten en soms studenten.
Oh, grappig.
Moet je dan nog bijzondere dingen doen met zo'n hond? Het klinkt makkelijk genoeg dat het geen derdejaars ding zou hoeven zijn? (ik bedoel, tegen die tijd snijden jullie ook in honden en zo toch? Lijkt me moeilijker?
Hoe beoordelen ze het? Ze kunnen de hond niet echt vragen om de rubrics in te vullen :P
  vrijdag 29 mei 2020 @ 23:31:01 #34
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193377398
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:25 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Oh, grappig.
Moet je dan nog bijzondere dingen doen met zo'n hond? Het klinkt makkelijk genoeg dat het geen derdejaars ding zou hoeven zijn? (ik bedoel, tegen die tijd snijden jullie ook in honden en zo toch? Lijkt me moeilijker?
Hoe beoordelen ze het? Ze kunnen de hond niet echt vragen om de rubrics in te vullen :P
Prof meet de diepte van de bijtwonden iedere 24 uur...
pi_193377405
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:25 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Oh, grappig.
Oh nee puur verzorging. Snijden doen we enkel in dode dieren (in honden die zijn gedoneerd na euthanasie). Pas vanaf de master ga je meedraaien in de klinieken. (En dan eerst nog veel kijken).
Dus euh, het zal wel gewoon voeren en uitlaten worden. Meestal is het ook in de herfst, dus dat hebben ze slim bekeken :')

EDIT: oh fixatiemethoden worden wel getoetst. Dus hoe je zo'n dier veilig en met zo min mogelijk stress vasthoudt voor medische handelingen (injecties, bloedafname). Maar er wordt dus niet geprikt enzo.

Injecties e.d. hebben we afgelopen jaar wel geoefend, maar alles op modellen en gehackte IKEAknuffels enzo. ^O^

Het enige wat ik tot nu toe op de uni met levende dieren heb gedaan is:
- Geholpen in de (kleine) uni-boerderij de Ark, maar dat is vrijwillig. En das vooral uitmesten en voeren. En een beetje aaien, tegen de dieren praten. Stalkat Harley knuffelen.
- 1 les palpatie in de Ark voor anatomie; nu waren wij de laatste groep en de dieren waren dat gepor in hun voorbenen wel een beetje zat, dus ik heb niet zo heel veel gepalpeerd.
- 1 les dieren geobserveerd in de Ark. Geen interactie zoekend.
- Geholpen met een ronde lamaproeven. Dat vond ik dus best heftig, maar ik wilde weten wat er precies gebeurt.
- De stadsherder-demo meegedaan en een kreupel schaap dus gevangen en op haar kont gezet.
pi_193377417
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:31 schreef fietsie het volgende:

[..]

Prof meet de diepte van de bijtwonden iedere 24 uur...
We zitten naast het AZU, dus dat scheelt 8-)
pi_193377511
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:31 schreef Candaasje het volgende:

[..]

Oh nee puur verzorging. Snijden doen we enkel in dode dieren (in honden die zijn gedoneerd na euthanasie). Pas vanaf de master ga je meedraaien in de klinieken. (En dan eerst nog veel kijken).
Dus euh, het zal wel gewoon voeren en uitlaten worden. Meestal is het ook in de herfst, dus dat hebben ze slim bekeken :')

EDIT: oh fixatiemethoden worden wel getoetst. Dus hoe je zo'n dier veilig en met zo min mogelijk stress vasthoudt voor medische handelingen (injecties, bloedafname). Maar er wordt dus niet geprikt enzo.

Injecties e.d. hebben we afgelopen jaar wel geoefend, maar alles op modellen en gehackte IKEAknuffels enzo. ^O^

Het enige wat ik tot nu toe op de uni met levende dieren heb gedaan is:
- Geholpen in de (kleine) uni-boerderij de Ark, maar dat is vrijwillig. En das vooral uitmesten en voeren. En een beetje aaien, tegen de dieren praten. Stalkat Harley knuffelen.
- 1 les palpatie in de Ark voor anatomie; nu waren wij de laatste groep en de dieren waren dat gepor in hun voorbenen wel een beetje zat, dus ik heb niet zo heel veel gepalpeerd.
- 1 les dieren geobserveerd in de Ark. Geen interactie zoekend.
- Geholpen met een ronde lamaproeven. Dat vond ik dus best heftig, maar ik wilde weten wat er precies gebeurt.
- De stadsherder-demo meegedaan en een kreupel schaap dus gevangen en op haar kont gezet.
Waarom zet je een kreupel schaap op haar kont? Ik probeer me voor te stellen hoe een schaap eruit ziet als ze op haar kont zit, maar dat werkt toch niet?

Poh, dan heb ik nog haast meer met beesten gedaan in de week dat we voorvorige zomer voor de beesten van familie van A moesten zorgen. (Langharige ezels proberen te borstelen, maar die wilden niet, dus vooral een rare geit geborsteld, want die vond het heerlijk. En mest. En gemene kippen.)
Je zou verwachten dat diergeneeskunde wat praktischer is. Ik had niet verwacht dat jullie veel in levende beesten zouden snijden, maar bij biologie hebben we al een hoop roadkill ontleed, dacht dat jullie zulk soort dingen ook wel zouden doen. Al hoeven jullie de anatomie van de haai en de zakpijp natuurlijk ook niet echt te kennen :+
pi_193377636
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:38 schreef Tele6 het volgende:

[..]

Waarom zet je een kreupel schaap op haar kont? Ik probeer me voor te stellen hoe een schaap eruit ziet als ze op haar kont zit, maar dat werkt toch niet?

Poh, dan heb ik nog haast meer met beesten gedaan in de week dat we voorvorige zomer voor de beesten van familie van A moesten zorgen. (Langharige ezels proberen te borstelen, maar die wilden niet, dus vooral een rare geit geborsteld, want die vond het heerlijk. En mest. En gemene kippen.)
Je zou verwachten dat diergeneeskunde wat praktischer is. Ik had niet verwacht dat jullie veel in levende beesten zouden snijden, maar bij biologie hebben we al een hoop roadkill ontleed, dacht dat jullie zulk soort dingen ook wel zouden doen. Al hoeven jullie de anatomie van de haai en de zakpijp natuurlijk ook niet echt te kennen :+
[ afbeelding ]
Om de klauwen te laten behandelen door de herder. Ik heb er hier ooit een filmpje van gepost zelfs :P Ik zal morgen even zoeken voor je :)

Oh nee ontleden doen we wel veel hoor. Katten, honden, konijnen, duiven, ratten, muizen, ingewanden van varkens, runderen, paarden... en voor de spieren kregen we zelf katten en honden (of delen van) en lag er tijdens de demo's ook wel eens een geit, hert of lama tussen.

Maar met levende dieren is niet zo wenselijk als je de kunde nog niet beheerst. Ik ben er wel blij om dat het aantal levenden proefdieren beperkt is en we dus met veel modellen werken. Dan leer je dus eerst de handelingen goed, voordat je 180 studenten op een dier loslaat :P .

En; we zijn ook met teveel. Dus ze schiften eerst, en als je dan nog over bent, mag je echt met de dieren aan de slag. (Zelf tussendoor of in de zomer stages lopen mag trouwens wel altijd hoor, en dat wordt ook verzekerd vanuit de uni. Je hebt er alleen nauwelijks tijd voor. Maar ik heb volgende zomer wel een verplichte externe stage op het programma en ook dus een interne op de uni-boerderij zelf)

Oh die vrijwilligersgroep voor de boerderij wordt ook regelmatig gevraagd voor hulp bij varkensbedrijven (proeven met biggen) of voor hulp bij een schapenboer.

De opleiding in Utrecht schijnt wel nog wat praktischer te zijn ingericht. België wil eerst alle basiskennis op niveau brengen (eerste jaar, chemie is een eerstejaarsvak dat ik nog had staan) en daarna dus de theorie er goed en in veel detail in hebben. Maar er is wel een verschuiving naar meer praktijklessen gaande. (Antwerpen is daar geloof ik weer verder in dan Gent)
pi_193377659
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:38 schreef Tele6 het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Oh, we hebben trouwens een nematode ascaris ontleed. Voor dierkunde. :+
In de categorie zakpijpen.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 23:49:40 #40
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193377671
Als een ezel niet wil seksen gaat hij ook op zijn kont zitten. Dus.

Weltrusten.
Spoilers!
  vrijdag 29 mei 2020 @ 23:55:38 #41
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193377754
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

Weltrusten.
Dit was jouw leermoment van de dag?

En ehm, “ook”? Of is dit te opmerkzaam?
pi_193377768
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:55 schreef fietsie het volgende:

[..]

Dit was jouw leermoment van de dag?

En ehm, “ook”? Of is dit te opmerkzaam?
_O-
We have far more in common than that which devides us..
  vrijdag 29 mei 2020 @ 23:59:09 #43
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193377802
:7
  Moderator vrijdag 29 mei 2020 @ 23:59:26 #44
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193377804
@Candaasje leer je als veearts ook minder opereren? Keizersnede en lebmaagverplaatsing zullen denk ik de meest voorkomende zijn en die zijn denk ik betrekkelijk eenvoudig.

Makkelijker dan een tumor bij een cavia verwijderen ofzo :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193379303
Mogge.
Vroeg.
c_/
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_193379718
Nog niemand wakker? 't Is mooi buiten hoor! Gisterochtend vroor het, vandaag is het warmer.

Gisterochtend, bij lammetje voeren & hardlopen.

Vanochtend, anderhalf uur wandelen (met honden), hier langs het kanaal:

We kwamen langs reeën (met kalfjes), veel hazen, een vroege ooievaar.
pi_193379946
Prachtig Sigme O+
  Moderator / Redactie Sport zaterdag 30 mei 2020 @ 07:19:34 #48
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_193379967
Mogge :W

Mooie plaatjes :).
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_193380133
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:49 schreef Lucky_Strike het volgende:

Weltrusten.
:D

quote:
1s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 23:59 schreef derLudolf het volgende:
@:Candaasje leer je als veearts ook minder opereren? Keizersnede en lebmaagverplaatsing zullen denk ik de meest voorkomende zijn en die zijn denk ik betrekkelijk eenvoudig.

Makkelijker dan een tumor bij een cavia verwijderen ofzo :+
Ik denk dat daar inderdaad minder de nadruk op zal liggen :Y . Meer op ziektepreventie en beleidsvoering e.d. De richting 'paard' zal nog wel meer operaties uitvoeren vermoed ik zo, maar 'gezelschapsdieren' wellicht het meeste. Zou voor mij wel een reden zijn om voor die laatste te kiezen en later eventueel bij te scholen voor grotere dieren. Als ik met runderen O+ e.d. ga werken zal dat in een opvang-setting zijn dan, en niet in een melk/vleesbedrijf, vandaar.

Goedemorgen Sigme! Mooie plaatjes O+
  Moderator zaterdag 30 mei 2020 @ 08:21:28 #50
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193380204
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 08:03 schreef Candaasje het volgende:

[..]

:D
[..]

Ik denk dat daar inderdaad minder de nadruk op zal liggen :Y . Meer op ziektepreventie en beleidsvoering e.d. De richting 'paard' zal nog wel meer operaties uitvoeren vermoed ik zo, maar 'gezelschapsdieren' wellicht het meeste. Zou voor mij wel een reden zijn om voor die laatste te kiezen en later eventueel bij te scholen voor grotere dieren. Als ik met runderen O+ e.d. ga werken zal dat in een opvang-setting zijn dan, en niet in een melk/vleesbedrijf, vandaar.

Goedemorgen Sigme! Mooie plaatjes O+
Paardenvolk zijn slechte betalers aldus oud studiegenoot met vader die zowel vee- als (gezelschap)dierenarts was.
Hij had iemand aangenomen om huisdieren te doen, want hij had geen zin om cavia's te opereren maar het leverde wel goed geld op.
Toen vroeg ik zo waarom hij dan niet meer richting de paarden ging omdat daar ook meer geopereerd zal worden. Toen was de reactie dat dat de slechtste betalers waren _O-

Maar ze weten wel wat ze moeten vragen, die dierenartsen. Konijn castreren is ¤300 en een poot afzetten ¤350 en dat bovenop nog ¤100 onderzoekskosten. Hoorde ik van vrienden 8)7
Kranplätze müssen verdichtet sein
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')