abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
  vrijdag 5 juni 2020 @ 22:22:15 #51
357663 Aoibhin
Salvadorable
pi_193495499
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 20:33 schreef Fred_B het volgende:
Vrijdag 5 Juni

Peter, Sue & Marc – Io Senza Te

Als recorddeelnemers namens Zwitserland, en dat in alle landstalen, zal dat trio niet snel vergeten worden. Maar hun fraaiste inzending was toch wel die in het Italiaans. Io Senza Te is heerlijk om bij weg te dromen, en neemt je in gedachten mee naar de Zwitserse bergen. Deze verdient het dan ook absoluut om nooit vergeten te worden.

Wat achtergrond uit het landentopic:
[..]

Hier de video:

Ik weet nog dat ik wel eens zo'n toplijstje bekeek op Youtube van Zwitserland door de jaren heen en dacht "he, waar ken ik die melodie toch van?" En later ging inderdaad het Willeke/Gerard kwartje vallen. :D

Zeker een van de beste Zwitserse inzendingen wel :Y
Op maandag 13 mei 2019 16:16 schreef Guanabana het volgende:
Vind het een rustgevend iets dat je er altijd van op aan kan dat Aoibhin hier is. :P
pi_193496166
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 22:22 schreef Aoibhin het volgende:

[..]

Ik weet nog dat ik wel eens zo'n toplijstje bekeek op Youtube van Zwitserland door de jaren heen en dacht "he, waar ken ik die melodie toch van?" En later ging inderdaad het Willeke/Gerard kwartje vallen. :D

Zeker een van de beste Zwitserse inzendingen wel :Y
Dan 100x liever Willeke dan Gerard in dit geval. Van mij had Zwitserland mogen winnen dit jaar.

pi_193500594
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 23:03 schreef usagi414 het volgende:

[..]

Dan 100x liever Willeke dan Gerard in dit geval. Van mij had Zwitserland mogen winnen dit jaar.
Gerard had toen een hele serie vergelijkbare uptempo hits (ook 24 Uur Verliefd en Maar Vanavond bijvoorbeeld), waarbij kwade tongen overigens beweerden dat hij die plaatjes zelf opkocht.

De versie van Willeke is inderdaad smaakvoller, al blijft het origineel mijn favoriet.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_193510577
Zaterdag 6 Juni

Nua Derenda – Energy

Sloveni is op het ESF twee keer 7e geworden als beste uitslag, en Energy uit 2001 is n van die twee topscorers. Zoals de titel al enigszins suggereert, is het een drie minuten durende bak energie waar een paard de hik van krijgt. Daarmee was het een schaars lichtpuntje op het ESF van 2001 dat volledig verdiend de Top 10 haalde.

quote:
In 2001 ging er na de onderbreking weer een groot talent naar het ESF. Zangeres Nua Derenda zong met heel veel Energy. Haar inzending werd bijzonder gewaardeerd op de grote avond, want het kreeg van veel landen punten. Meestal geen topscores, maar Nua sprokkelde toch genoeg punten voor een fraaie 7e plaats, een evenaring van de beste score ooit en dat verdiende dit heerlijke lied ook volkomen.

Dat Nua een ster zou worden, kwam niet zomaar uit het niets. Al op 2-jarige leeftijd werd haar talent ontdekt. Weliswaar door haar eigen ouders, maar die stimuleerden haar aan alle kanten om door te gaan in de muziek. Gelukkig voor alle partijen was muziek maken ook haar grootste hobby en ze excelleerde op zang en op het accordeon. Om daarnaast genoeg Tolars te verdienen, begon ze als kinderleidster in een crche, omdat ze zo enorm van kinderen houdt. Maar na nog geen jaar brak ze al door als zangeres en sindsdien verdient ze op die manier de kost. Ze zingt zowel solo als met de groep Happy Hour.
Hier de video:
pi_193510964
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juni 2020 22:20 schreef Aoibhin het volgende:

[..]

Ik loop nogal achter hier, maar vind het echt prachtig om al deze keuzes zo te zien! _O_
Het is inderdaad mooi te zien wat bij iedereen is blijven hangen als bijzondere inzendingen.

Maar hoewel ik nog wel een database aan leuke ESF-liedjes in gedachten heb zo groot als op de laptop van Anouk, moedig ik het vooral aan dat anderen ook hun favorieten plaatsen. Voor je het weet kies ik net zo verkeerd als Trijntje :)
pi_193511134
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 21:57 schreef Fred_B het volgende:

[..]

Het is inderdaad mooi te zien wat bij iedereen is blijven hangen als bijzondere inzendingen.

Maar hoewel ik nog wel een database aan leuke ESF-liedjes in gedachten heb zo groot als op de laptop van Anouk, moedig ik het vooral aan dat anderen ook hun favorieten plaatsen. Voor je het weet kies ik net zo verkeerd als Trijntje :)
Ik ben toch wel erg benieuwd naar de keuze van @Cee en @TheFreshPrince
En ga ook nog even nadenken over wat ik hier wil plaatsen.
pi_193524620
Zondag 7 juni

Malcolm Lincoln & Manpower 4 - Siren

Nadat Urban Symphony in 2009 een knappe zesde plaats op het Songfestival binnensleepte, was het in 2010 de beurt aan een nogal excentriek nummer: "Siren" van Malcolm Lincoln, ondersteund door de zanggroep Manpower 4.

Malcolm Lincoln, de band rondom frontman Robin Juhkental, won de nationale finale Eesti Laul nipt. Aan die finale deden tien liedjes mee. Jury en publiek kozen unaniem voor een ander liedje, maar "Siren" werd tweede. Er volgde een superfinale tussen de twee nummers en daarin trok Malcolm Lincoln met 54% van de stemmen aan het langste eind.

"Siren" lijkt in niets op een typisch Songfestivalnummer. Het nummer heeft een wat kille sound en telt slechts twee coupletten en refreinen. Eigenlijk een nummer dat je vaker moet horen om het te waarderen. Het ging dan ook roemloos ten onder in de eerste halve finale van het Songfestival in Oslo. Startpositie #3, die we nog kennen van de 3JS in 2011, hielp ook al niet.

De zanger probeerde met rare gebaartjes nog een beetje op te vallen; op het eind laat n van de koorleden van Manpower 4 zich vallen... Het mocht allemaal niet baten. "Siren" sprokkelt een karige 39 punten bijeen en eindigt als 14e in de halve finale. Wat resteert, is een mooi en bijzonder liedje. In 2012 probeerde Malcolm Lincoln het nog eens bij Eesti Laul, maar het liedje "Bye" haalde de nationale finale niet.

The year three thousand may still come to pass, but the music shall last
I can hear it on a timeless wavelength, never dissipating but giving us strength

.
Sterling Void
pi_193526765
Siren was n van mijn favorieten in 2010. Ik was dan ook blij dat dit de Estse voorronde wist te winnen. Ik moet wel zeggen dat ik na het live-optreden ook wel begreep dat de finale een lastig verhaal ging worden. Niet elke zanger kan als Alexander Rybak met een Prodent-smile en trouwe hondenogen de camera in kijken, maar hier had de gemiddelde kijker toch het idee dat er een paar niet waren teruggekeerd van verlof. Dat zie je ook wel in de scores (9e bij de jury, 16e bij het publiek, van de 17). Letland en Finland gaven dit 12 punten, en ik vermoed dat ze daar het liedje al vaker hadden gehoord voor het ESF. Het is jammer, als je kijkt wat er wel doorging, zoals de Epic Sax Guy uit Moldavi en de Butterflies uit Wit-Rusland, maar niet echt onverklaarbaar.
pi_193532424
Sloveni vond ik ook goed, Estland bijzonder.
Life can be a bitch, so like it..
pi_193541406
Edit
pi_193541414
Maandag 8 juni

Domenico Modugno - Dio, come ti amo

Wat achtergrond informatie over Domenico uit het topic van @Fred_B

quote:
Domenico Modugno zelf kwam uit de buurt van Bari en brak door met dit lied (Nel Blu Dipinto Di Blu) . Hij won er het San Remo-festival mee en ging dus naar het ESF. Daar ging technisch niet alles even vlekkeloos bij zijn openingsnummer van de avond, waardoor hij aan het eind van de show nog eens mocht. Gebaseerd op de verkopen zou je verwachten dat hij dan ook wel een derde keer, als winnaar dan, op het podium mocht komen, maar dat zat er niet in. Frankrijk kreeg meer dan het dubbele aantal punten en Itali werd slechts derde.

Dit ESF-optreden met hindernissen en een matige uitkomst kenmerkte het leven van Domenico. Van de opbrengsten van zijn hit kocht hij een Ferrari, die hij vrij snel in de prak reed. Hij won nog vaker in San Remo, en zou terugkeren op het ESF in 1959 en 1966. Dat leverde eerst een 6e plaats op en later een 17e (en laatste plaats) met nul punten. Hij had daarnaast ook een succesvolle filmcarrire, maar op zijn 56e kreeg hij een serie beroertes, die leidden tot ernstige gezondheidsklachten. Op zijn 66e kreeg Domenico er ook nog een hartaanval overheen, en toen was het definitief over. Toch zullen we hem vooral herinneren van die eerste grote hit.
En dit is dan het nummer waarmee hij 17e en laatste werd, met 0 punten, in 1966.

En dan kan je denken, ja dit is geen Volare, dus logisch dat het lager is geindigd.

Maar kijk hoe ontroerd Gigliola Cinquetti hier is als ze het zingt.

Kijk wat deze man ermee doet.

En luister naar Dame Shirley Bassey

En zo kan ik nog wel 20 YouTube filmpjes hier plaatsen, met bijzondere versies of remixen.
Dio Come ti Amo heeft zich genesteld in het collectieve geheugen van in elk geval de Italianen.
pi_193541898
Mooie keuze van Domenico. Ik denk (en ik spreek ook wel voor mezelf) dat het bij dit lied belangrijk is als je de tekst kan begrijpen. De versie van Shirley maakte wat mij betreft de meeste indruk.

Hier de vertaalde tekst:

quote:
Remember?
Why must I remember?
Why can't I simply close my eyes and go to sleep
And make her disappear?
Why must I always hear?

Dio, come ti amo
I still can hear her say
Oh God, how much I love you
And yet I walked away

The wind began to blow
And all the leaves went flying
She stood there in the night
And tried to keep from crying

Dio, come ti amo
What could I say or do?
When love has lost its meaning
It's over and it's through?

And so I went away
From someone who was waiting
To hold me in her arms
In an embraced celebrating

But that was long ago
And many loves had I
But only one was real
And that I let slip by

Dio, come ti amo

Dio, come ti amo
Those were the words she said
Oh God, how much I love you
Keeps running through my head

I know it's much too late
But I go right on prey
To have her back again
So she can hear me say

Dio, come ti amo
God, how much I love you
pi_193556881
Dinsdag 9 Juni

Claudette Pace – Desire

Malta scoorde in de jaren ’90 als een trein, mede dankzij de taalregel. Meestal was dat met jury-vriendelijke ballads. Maar in de eerste jaren na de overgang naar de televoting en het vrijgeven van de taalregel, ging het nog steeds bijzonder lekker. Claudette leek in 2000 even te beginnen met weer een ballad, maar de vrolijkheid nam het al snel over en het is een wonder hoe ze zo veel gezelligheid in n plaatje gepropt kregen.

Ondanks het feit dat zo in het begin van de televoting veel landen spectaculaire acts en mooie mensen stuurden, won Malta het publiek met een heel gewoon optreden met een normaal uitziende zangeres. Het werd uiteindelijke 8e met van bijna alle landen punten. Aan die prima eindpositie is dan ook niets gestolen.

quote:
Claudette Pace ging in 2000 met Desire. Bij de eerste beelden leek het een typisch Maltese entry. Een wat oudere dame (al was ze pas 32) in een galajurk, die een ballad ging zingen. Niets was minder waar, want ze had een bijzonder aanstekelijk uptempo deuntje meegenomen. Desire verveelde geen seconde en werd 8e. Het liedje werd aansluitend gekozen als het officile lied van de Britse Gay Pride. Toch nog een mooie eer voor Claudette, die tegenwoordig in de Maltese politiek werkt.
Hier de video:
pi_193573496
Woensdag 10 Juni

Betty Missiego – Su Cancin

Uit de tijd dat Spanje nog meedeed om de prijzen is deze inzending van Betty Missiego uit 1979. Het is een enorme oorwurm, waar de vrolijkheid van afspat en het had op een haar na gewonnen. Het valt hierbij op dat de clipversie wel iets prettiger is dan de ESF-versie. Het leek Betty wel een goed idee om het podium te vullen met een stel kinderen als achtergrondkoor. Dat maakt het geheel iets te cheesy, hoewel het waarschijnlijk daardoor wel meer punten heeft gekregen. Het is hoe dan ook een heel leuk lied, dat we niet mogen vergeten.

quote:
Na Mocedades was de Spaanse glorietijd voorbij. In de tien volgende pogingen werd de Top 5 maar n keer gehaald. Dat was in 1979. Betty Missiego zong Su Cancin vanaf de laatste startpositie naar de 2e plaats. De zangeres uit Peru speelde nogal in op het sentiment, door vier kinderen op de achtergrond mee te laten zingen en bordjes met ‘bedankt’ in diverse talen te tonen aan het einde van het opreden. De puntentelling was, zoals blijkbaar altijd als Spanje meestrijdt om de zege, weer zeer spannend. Hallelujah van Isral had na zes jury’s al 35 punten voorsprong op Spanje, maar bij de voorlaatste jury had Spanje dit weten om te draaien naar een voorsprong van 1 punt. Alleen toen moest de Spaanse jury dus zelf nog hun punten geven. Daarbij waren er 10 voor Isral, dus werd dat de winnaar met 9 punten verschil. Hoewel er dat jaar sowieso nogal verdeeld werd gestemd, viel het vooral op dat Portugal 12 punten gaf aan Isral en helemaal niets aan Spanje.
Hier de video (zowel de clip als de ESF-versie):

pi_193576472
Ik vind het nummer van Domenicio van 1966 mooi, ik kende het liedje niet. Onverdienstelijk 0 punten.
Malta vond en vind ik ook nog steeds leuk en aanstekelijk.
Betty, Spanje vind ik ook goed. Alleen jammer van dat bont in die clip.
pi_193589900
Donderdag 11 Juni

Aliona Moon – O Mie

Moldavi is op het ESF gekend van bijzonder succesvolle feestliedjes en nogal saaie ballads. Dit was een uitzondering op de regel, namelijk een zeer sterke ballad. Het werd ook nog in het Roemeens gezongen en dat vanaf de derde startpositie. Wat dat betreft was het een wonder dat dit nog aardig scoorde. Aliona’s haar en jurk zorgden er wel voor dat het niet al te veel vergeten werd. Bij de jury’s dan toch, waar dit 5e werd, nog voor Anouk en Marco Mengoni. Ze zette een dijk van een optreden neer, en dat leidde naar de 11e plaats op het ESF van 2013.

quote:
(…) In 2013 won Pasha Parfeny weer de nationale voorronde. Deze keer niet als uitvoerende artiest, maar als schrijver van O Mie van Aliona Moon. En Aliona won ook weer, maar deze keer niet als achtergrondzangeres, maar in het middelpunt van de aandacht. Ze zong een ballad in het Roemeens. O Mie betekent duizend, hoewel ze later een Engelse versie uitbracht met de titel A Million.

Een rustige plaat in een moeilijke taal, dan dreigt al snel een Waar Is De Zon-scenario. Maar niets van dit alles. Aliona’s prachtige stem, in combinatie met de bijzondere act met een enorme jurk, zorgde ervoor dat niemand twijfelde aan kwalificatie naar de finale. Dat lukte ook en daarin werd het weer een 11e plaats.
Hier de video:

donderdag 11 juni 2020 @ 20:59:44 #67
357663 Aoibhin
Salvadorable
pi_193590540
O Mie is inderdaad een sterke inzending. Die had ik ook in het totaalklassement wel wat hoger willen zien; top 10 was gewoon terecht geweest.

Gewoon een sterk uitgevoerd nummer dat goed blijft hangen met een gimmick die precies deed wat het hoorde te doen zonder gelijk heel gekunsteld te worden.
Op maandag 13 mei 2019 16:16 schreef Guanabana het volgende:
Vind het een rustgevend iets dat je er altijd van op aan kan dat Aoibhin hier is. :P
pi_193607177
Vrijdag 12 Juni

Henri Ds – Retour

Het liedje is 50 jaar oud, maar vrolijkheid is van alle tijden, en deze Zwitserse inzending staat daar bol van. Wat dat betreft is het een geschikte start van dit zomerse weekend. Het ademt de sfeer van ouderwetse Franse liedjes van Michel Sardou en Joe Dassin, en Henri Ds werd dan ook niet geheel toevallig een grote ster in Frankrijk. Niet alleen op het Songfestival, maar in het algemeen is dit wel een genre dat nooit meer gedraaid wordt, en daardoor heeft het alles in zich om vergeten te worden. Op het ESF in Nederland werd hij keurig 4e.

quote:
(...)Een betere uitslag kwam in 1970. Toen vaardigden de Zwitsers Henri Ds af. Dit was de zoon van een pedicure en een kapster, die wegliep van school om in Parijs op straat op zijn gitaar te gaan spelen. En dat maakte indruk, want al snel mocht hij ook binnen spelen in de Parijse clubs en theaters, en dat succes werd alleen maar groter toen hij de Zwitserse voorronde won met Retour in 1970. Later zou hij ook zijn eigen platenmaatschappij starten, en begon hij CD's voor kinderen te maken. Dat bleek een absoluut schot in de roos. Zijn grappige liedjes waren populair bij de kinderen in het hele Franstalige deel van Europa. Hij ontving vele gouden platen, er zijn 30 scholen naar hem vernoemd en de teksten van zijn grootste hits zijn in stripvorm verschenen. Zijn kindermuziek is tijdloos en daarmee ook nu nog populair bij de (groot)ouders. Op het ESF hadden we al een soort voorproefje van de vrolijkheid waarmee hij de wereld zou gaan veroveren. Retour kent de ouderwetse gezelligheid van het Franse chanson, iets wat de Fransen zelf maar heel zelden instuurden. Hij werd er gedeeld 4e mee, samen met Julio Iglesias en Guy Bonnet. Maar hij maakte wel heel Europa blij met zijn traditionele geluid. Het was een soort Radio Tour de France avant la lettre.
Hier de video:
pi_193607908
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juni 2020 21:48 schreef Fred_B het volgende:
Vrijdag 12 Juni

Henri Ds – Retour

Het liedje is 50 jaar oud, maar vrolijkheid is van alle tijden, en deze Zwitserse inzending staat daar bol van. Wat dat betreft is het een geschikte start van dit zomerse weekend. Het ademt de sfeer van ouderwetse Franse liedjes van Michel Sardou en Joe Dassin, en Henri Ds werd dan ook niet geheel toevallig een grote ster in Frankrijk. Niet alleen op het Songfestival, maar in het algemeen is dit wel een genre dat nooit meer gedraaid wordt, en daardoor heeft het alles in zich om vergeten te worden. Op het ESF in Nederland werd hij keurig 4e.

[..]

Hier de video:

Deze was ik dus echt vergeten. Fijn dat weer onder de aandacht komt.
Mijn bijdrage voor vandaag had ik al bijna klaar staan, maar doe mee.

Zoals @Fred_B al aangaf:

quote:
Maar hoewel ik nog wel een database aan leuke ESF-liedjes in gedachten heb zo groot als op de laptop van Anouk, moedig ik het vooral aan dat anderen ook hun favorieten plaatsen. Voor je het weet kies ik net zo verkeerd als Trijntje
pi_193617803
Zaterdag 13 Juni

Toe Proeski - Life

quote:
Vanaf 2004 was Macedoni er elk jaar bij, dankzij de introductie van de halve finales. En het zorgde ook meteen voor succes van Toe Proeski en Life. Hij werd 10e in de halve finale met zijn door violen gedomineerde lied, waarmee hij 14e zou worden in de grote finale. Toe is een grote naam in de regio. Hij scoorde diverse hits en deed veel werk voor het goede doel. Zijn opera-stem werd alom geroemd. Helaas bleef een grote carrire uit. Drie jaar na zijn ESF-deelname reed zijn manager op de snelweg zijn auto achterop een vrachtwagen. Toe was bijrijder en was op slag dood, slechts 27 jaar oud.
En als Servi-Montenegro al in 2003 was toegelaten (samen met Albani en Wit-Rusland hadden ze zich aangemeld) dan had Toe in 2003 Servi-Montenegro vertegenwoordigd met "Cija Si" geschreven door eljko Joksimović

pi_193625550
Tragisch verhaal van Toe Proeski ;(
pi_193633121
Zondag 14 juni

Maria Haukaas Storeng - Hold On Be Strong

Het jaar was 2008 en dit was een tijd dat het ESF nogal van gekkigheid en Oost-Europese pareltjes aan elkaar hing. Zoals wel vaker in zo’n situatie valt het juist op als je gewoon een normaal en goed liedje stuurt. Noorwegen had daarbij de laatste startpositie, en maakte zo onverwacht een extra sterk statement dat normaal doen wel gek genoeg is. In het half uur daarvoor had de argeloze ESF-kijker kunnen genieten van onder meer een Fransoos in een golfkarretje, twee hysterisch schreeuwende gevleugelde Azerbeidzjanen, een chiki-chiki-roepende Spanjool en een Russische kunstdanser, dus de kijker was aardig murw gebeukt toen Noorwegen kwam. Hold On Be Strong pakte in 80% van de stemrondes punten. Echt briljant was het liedje en het optreden misschien niet, maar het was wel waar het ESF in die jaren behoefte aan had.

Heel erg blijven hangen is het overigens niet. Voor de onthoudbaarheid hielp het niet mee dat Alexander Rybak een jaar later Noorwegen vertegenwoordigde, die de hoofdprijs pakte. Wel is Noorwegen in die jaren een schoolvoorbeeld van een land dat met het consistent sturen van goede liedjes voorsorteerde op een overwinning. In de zes edities voor Fairytale waren er een 4e, 9e en nu dus 5e plek, die de ambities weergaven.

quote:
In 2008 ging het beter met de jongere Maria Haukaas Storeng. Deze musicalster werd met Hold On Be Strong vanaf de laatste startpositie 5e, met 12 punten uit Finland en Zweden. De act viel vooral op door het normale karakter, waar de meeste andere landen de gekste dingen uit de kast hadden gehaald om op te vallen. Ze zong het lied ook heel goed, maar het hield op de n of andere manier toch een ietwat kille uitstraling, waardoor het podium uit het zicht bleef.
Hier de video:

pi_193635591
Laatste 2 liedjes waren sterk bij uitvoering en verdiende meer.
pi_193636642

Finland 1976

Geweldig, aanstekelijk, vrolijk nummer nog eens goed uitgevoerd.
Verdiende zeker top 5. Is het een guilty pleasure? Ja maar ik vind het ook 1 van mijn grote favorieten uit Finland.
pi_193638205
Finland had het wel vaker moeilijk door de taal. Al was dit ook niet echt jury-vriendelijk natuurlijk :P
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')