abonnement Unibet Coolblue
pi_193383179
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

In het geval van diamond princes lijkt verspreiding via aerosolen aannemelijker dan droplets. Dat koor in de VS hield volgens mij ook afstand.
Alle besmettingen in gevangenissen, verzorgingstehuizen en dat Franse qmarineschip bv.

Het lijkt erop dat het gewoon een grote rol speelt. Alleen hoe lang je in een ruimte moet zijn bv, geen idee.


Gevoelsmatig zouden er dan wel meer besmettingen in kantoren moeten zijn of onder personeel in winkels en supermarkten.
Maar dat is nu juist het probleem. Je loopt hier nu eigenlijk zonder enige data of kennis van zaken een beetje je eigen ideeën te spuien. Zoals je hebt kunnen lezen in onder andere het stuk dat ik eerder aanhaalde is het goed mogelijk dat iets als zingen zorgt dat druppels zich over meer dan anderhalve meter. Er is ook geen enkele garantie dat mensen allemaal netjes afstand houden in dat soort situaties.

Dit geeft ook aan waar het probleem ligt. Het RIVM moet zich baseren op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Wat "handwaiving" van een paar leken is geen materiaal om beslissingen op te baseren.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_193383197
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:59 schreef IkBenSjoerd het volgende:

[..]

Jouw grafiek is toch geen ultiem bewijs? Kan net zo goed komen door meer testen in Zweden naarmate de pandemie zich uitbreidde. Overigens zie je dat bet aantal doden door Covid-19 ook steeds meer lijkt te dalen in Zweden, maar die grafiek laat je niet zien om wat voor reden dan ook.
Eh ja, ik laat de grafieken voor Denemarken of Noorwegen ook niet zien. Ook bewust? Of is de misschien andere informatie en is het slap gelul om iemand te betichten van het bewust weglaten van informatie?
En ja, in Zweden daalt inderdaad het aantal doden wat, maar ze zijn Nederland aardig voorbij geschoten qua doden per capita, terwijl de buurlanden het nog heel veel beter doen dan zowel Nederland als Zweden waar betreft gevallen en doden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_193383209
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:01 schreef Monolith het volgende:

[..]

Maar dat is nu juist het probleem. Je loopt hier nu eigenlijk zonder enige data of kennis van zaken een beetje je eigen ideeën te spuien. Zoals je hebt kunnen lezen in onder andere het stuk dat ik eerder aanhaalde is het goed mogelijk dat iets als zingen zorgt dat druppels zich over meer dan anderhalve meter. Er is ook geen enkele garantie dat mensen allemaal netjes afstand houden in dat soort situaties.

Dit geeft ook aan waar het probleem ligt. Het RIVM moet zich baseren op gedegen wetenschappelijk onderzoek. Wat "handwaiving" van een paar leken is geen materiaal om beslissingen op te baseren.
Ik zepg het niet met de stelligheid van Maurice hoor. Ik sta er juist voor open dat ik er compleet naast zit.

Door alle tegenstrijdigheden in de media ga je als normale burger zoeken naar hetgeen wat het meest logische lijkt.
pi_193383244
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:05 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik zepg het niet met de stelligheid van Maurice hoor. Ik sta er juist voor open dat ik er compleet naast zit.

Door alle tegenstrijdigheden in de media ga je als normale burger zoeken naar hetgeen wat het meest logische lijkt.
Maar dat is nou juist het probleem. Logische afleidingen kun je helemaal niet maken op basis van dit soort halfbakken case reports.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zaterdag 30 mei 2020 @ 14:16:05 #80
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_193383296
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 06:17 schreef Mondkapje het volgende:
Virologen: handhaaf buiten minder streng, besmettingen vooral binnen
De handhaving van coronaregels op stranden en in bossen en parken zou deze zomer wel wat minder streng mogen. Dat stelt een aantal virologen in gesprek met deze krant. Besmettingen met het coronavirus blijken vooral binnen plaats te vinden, en niet in de vrije buitenlucht.
https://www.ad.nl/binnenl(...)ral-binnen~acb5472f/
Lokale en landelijke overheden luisteren uiteraard alleen naar virologen als het strenger moet, niet als het minder streng mag.
pi_193383339
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:05 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Ik zepg het niet met de stelligheid van Maurice hoor. Ik sta er juist voor open dat ik er compleet naast zit.

Door alle tegenstrijdigheden in de media ga je als normale burger zoeken naar hetgeen wat het meest logische lijkt.
Welke tegenstrijdigheden of bedoel je misschien hernieuwde inzichten?

Er is 1 ding duidelijk, men weet het niet. En al helemaal niet waarom de ene persoon niemand besmet en de ander direct veel mensen besmet. Zelfs partners hoeven elkaar niet te besmetten...

Dat besmetting plaatsvindt door voornamelijk aersosolen klinkt inderdaad logisch. Zo klonk het bij de Diamond Princess ook heel logisch dat het airconditioning systeem voor verspreiding zorgde. Alleen er is nu bijzonder grote twijfel bij deze theorie.

En zo hebben bij een aantal koren veel besmettingen plaatsgevonden. Dus dan moet het wel komen door het zingen inderdaad. Alleen wat bij bijvoorbeeld het Heerdese koor opvalt, is dat ze gezamenlijk hebben gegeten en koffie hebben gedronken. Dus waarom is uitgesloten dat de besmetting in één van die situaties heeft plaatsgevonden?

Men is het massaal aan het onderzoeken en er is absoluut geen consensus. Er is niet eens bekend hoeveel virus nodig is om besmet te raken. Als de virulogen het niet weten, weet ik het niet. Dus ik wacht met conclusies trekken, jij?
pi_193383355
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:16 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Lokale en landelijke overheden luisteren uiteraard alleen naar virologen als het strenger moet, niet als het minder streng mag.
Ze luisteren naar het OMT...

Gelukkig maar want er is vast en zeker een viruloog te vinden die vindt dat iedereen opgesloten moet zitten in zin of haar huis
  zaterdag 30 mei 2020 @ 14:33:25 #83
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_193383453
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 14:24 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ze luisteren naar het OMT...
Dat zijn toch ook grotendeels virologen?
pi_193383753
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 11:30 schreef Monolith het volgende:
Overigens is dit nog wel een aardige lekensamenvatting van de stand van zaken omtrent de kennis over verspreidingsmechanismen van Covid-19:
[..]

bron

Die indianenstam in Brazilie die zich helemaal had afgesloten van de buitenwereld en waar toch corona uitbrak, zij spraken van een zeer sluw virus 'dat gedragen werd door de wind'. Misschien hadden zij zichzelf in hutjes opgesloten en dat is dan juist niet zo slim.
pi_193383820
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 15:04 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Die indianenstam in Brazilie die zich helemaal had afgesloten van de buitenwereld en waar toch corona uitbrak, zij spraken van een zeer sluw virus 'dat gedragen werd door de wind'. Misschien hadden zij zichzelf in hutjes opgesloten en dat is dan juist niet zo slim.
Ik weet niet wat je denkt dat je hier aan het zeggen bent, maar ik verwijs naar mijn eerdere post over halfbakken case-reports.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_193383860
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 15:11 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet niet wat je denkt dat je hier aan het zeggen bent, maar ik verwijs naar mijn eerdere post over halfbakken case-reports.
Heb ik jouw mening geciteerd dan?
pi_193383916
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

In het geval van diamond princes lijkt verspreiding via aerosolen aannemelijker dan droplets.


Ik las vanochtend dat het gezamenlijke buffet waarschijnlijk toch grootste probleem was. In het AD geloof ik
pi_193384284
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 15:15 schreef Mondkapje het volgende:

[..]

Heb ik jouw mening geciteerd dan?
Je citeert mijn post ja. Dus ik ging er vanuit dat je warrige verhaal iets van doen had met de post waar je op reageerde. Specifiek lijkt het een hele vage case report over een vermeend geïsoleerd levende stam te zijn waar corona terecht kwam. Maar geen idee wat je punt was.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_193384758
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 15:04 schreef Mondkapje het volgende:
Misschien hadden zij zichzelf in hutjes opgesloten.
De tijd dat iedere Indianenstam of inheemse stam in "hutjes" woont, is alweer wat decennia geleden hoor.

Heb dit al eerder in het hoofdtopic gezegd.

[ Bericht 13% gewijzigd door Salina op 30-05-2020 19:25:52 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193384855
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 13:45 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

In het geval van diamond princes lijkt verspreiding via aerosolen aannemelijker dan droplets. D
Is dat zo? Volgens mij niet hoor.

quote:
Conclusions: We infer that the ship central air conditioning system did not play a role, i.e. the long-range airborne route was absent in the outbreak. Most transmission appears to have occurred through close contact and fomites.
https://www.medrxiv.org/c(...).20059113v1.full.pdf
pi_193384946
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 05:29 schreef Oidipous het volgende:
In de media is er steeds meer aandacht voor het gedachtengoed van Maurice (uiteraard zonder dat zijn naam wordt genoemd).

Over superspread events in de Volkskrant: https://www.topics.nl/zin(...)D&utm_content=topics

Over aerosolen in Trouw: https://www.topics.nl/aer(...)D&utm_content=topics

Over verschil buiten/binnen in AD: https://www.ad.nl/binnenl(...)ral-binnen~acb5472f/

Er worden wel een paar (terechte) kanttekeningen geplaatst, waaruit blijkt dat de waarheid toch een stuk complexer ligt dan 'besmettingen vinden enkel binnen plaats dmv aerosolen':
- Aan boord van de Diamond Princess was de veronderstelling dat verspreiding plaatsvond dmv luchtventilatiesystem, maar nu worden vraagtekens gezet bij invloed van het banket.
- Bij de kerkdienst in Duitsland waar de regels goed in acht werden genomen was de veronderstelling dat het virus via aerosolen en zingen zich heeft verspreid. Nu blijkt dat vooral de mensen ziek zijn geworden die samen koffie hebben gedronken.
- Ja, er zijn voordeeltjes aangetroffen in wolken, maar er is geen bewijs dat deze deeltjes schade kunnen toebrengen.

Ik denk dat de bevindingen van Maurice de Hond nog wel overeind blijven, maar het zou mooi zijn als er een wetenschappelijke onderbouwing komt die iets dieper graaft dan enkel 'aerosolen binnen'.

quote:
Ook in de koorrepetitieruimte in Heerde werd uit volle borst gezongen, wat het virus extra uit de kelen zal hebben gelanceerd. Opvallend genoeg hield de ziekte vooral huis aan de rechterzijde van het koor, tussen de baritons en de bassen, vertelt Eikelboom. ‘Dat geeft ons toch het idee dat het iets met het zingen te maken moet hebben gehad.’

Of het virus is via de handen rondgegaan. In de pauze dromde een deel van het koor samen in de hal om koffie te drinken. ‘Achteraf drong tot ons door dat vooral de koffiedrinkers zijn getroffen’, zegt Eikelboom. Dat doet denken aan een beroemd televisie-experiment uit Japan, waarbij men een deelnemer aan een lopend buffet ‘besmette’ met onzichtbare fluorescerende vloeistof. Toen men na een half uur de zaal in ultraviolet licht zette, bleken haast alle aanwezigen het spul aan hun vingers en gezicht te hebben.
Dat is wel interessant. Ik ben benieuwd of de GGD / universiteiten / het RIVM hier onderzoek naar doen?

Ik denk sowieso dat het RIVM veel meer weet dan wij.
pi_193385743
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 16:43 schreef houdafstand het volgende:

[..]


[..]

Dat is wel interessant. Ik ben benieuwd of de GGD / universiteiten / het RIVM hier onderzoek naar doen?

Ik denk sowieso dat het RIVM veel meer weet dan wij.
Zo'n tv dingetje is leuk voor de bühne, maar met serieus onderzoek heeft het weinig van doen natuurlijk. Ik weet ook niet precies wat het RIVM "meer zou moeten weten". Anekdotisch bewijs zegt niet direct heel veel. Ze zullen zich eerder baseren op onderzoek dat (uiteindelijk) ook gewoon publiekelijk beschikbaar is dit publicatie in wetenschappelijke journals.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_193386591
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 05:29 schreef Oidipous het volgende:
In de media is er steeds meer aandacht voor het gedachtengoed van Maurice (uiteraard zonder dat zijn naam wordt genoemd).
Het gedachtegoed van de Hont :')

Hij leest wat papers en doet vervolgens alsof hij een expert is met epidemiologische modellen. Leuke ideeën en het zou best eens kunnen kloppen maar hij heeft geen enkele verantwoordelijkheid af te leggen, dan is het altijd makkelijk lullen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-05-2020 18:45:35 ]
pi_193387357
Gedachtegoed van De Hond?
Bevindingen van De Hond?

Ik heb wat gemist blijkbaar. Ligt aan mij, ik weet het. :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193401489
Ik voel zo'n minachting voor types als Maurice de hond.
Kennis van anderen pikken en daarmee op eigen titel aan de haal gaan.

Vervolgens wanneer het 25 graden is roepen dat de ramen open moeten in de bejaardentehuizen (en iedereen roept YEAH!!!), maar toen het medio maart 11 graden was nergens te bekennen met zijn ventilatie wijsheid. :')

Ook nog eens met zijn' wurgslang van anderhalve meter' volkomen negerend dat indien je het zoekt in aerosols, je deze maximaal inademt in iemands nabije omgeving in tegenstelling tot elders reeds vele malen verdund.

De aerosol hypothese van Maurice de Hond :') :r
pi_193401677
quote:
0s.gif Op zaterdag 30 mei 2020 19:27 schreef Salina het volgende:
Gedachtegoed van De Hond?
Bevindingen van De Hond?

Ik heb wat gemist blijkbaar. Ligt aan mij, ik weet het. :)
vanranstmarc twitterde op vrijdag 29-05-2020 om 08:20:48 Deze epidemische curve is met succes naar beneden gehaald, dankzij enorme inspanningen van iedereen.
Nu komen we in de fase waarin de betweters weer boven water komen en alles achteraf beter blijken te weten en vanalles gaan verwijten aan de experten.
Zo gaat dat altijd. https://t.co/vP5IC5F0UP reageer retweet
Wat Van Ranst zegt. Gaat over figuren als De Hont.
pi_193414098
quote:
1s.gif Op zondag 31 mei 2020 15:20 schreef Gehrman het volgende:

[..]

vanranstmarc twitterde op vrijdag 29-05-2020 om 08:20:48 Deze epidemische curve is met succes naar beneden gehaald, dankzij enorme inspanningen van iedereen.
Nu komen we in de fase waarin de betweters weer boven water komen en alles achteraf beter blijken te weten en vanalles gaan verwijten aan de experten.
Zo gaat dat altijd. https://t.co/vP5IC5F0UP reageer retweet
Wat Van Ranst zegt. Gaat over figuren als De Hont.
Ehm nee, gaat absoluut niet over De Hond dit. Die had juist een uitstekend voortschrijdend inzicht 2 maanden geleden al.
pi_193414169
quote:
0s.gif Op maandag 1 juni 2020 08:20 schreef Generationalpha het volgende:

[..]

Ehm nee, gaat absoluut niet over De Hond dit. Die had juist een uitstekend voortschrijdend inzicht 2 maanden geleden al.
Ehm nee. De Hond heeft juist de open deuren uit lopende onderzoeken gehaald. Dat heeft werkelijk waar niks met voortschrijdend inzicht te maken, maar met je moment in de spotlight pakken.

Wetenschappers moeten (gelukkig) eerst met bewijs komen om hun theorie te staven. Charlatans als De Hond en Jensen niet. Die kunnen gewoon wat brullen.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 01-06-2020 08:31:35 ]
pi_193414381
quote:
1s.gif Op maandag 1 juni 2020 08:30 schreef JochemSjakie het volgende:
Ehm nee. De Hond heeft juist de open deuren uit lopende onderzoeken gehaald. Dat heeft werkelijk waar niks met voortschrijdend inzicht te maken, maar met je moment in de spotlight pakken.

Wetenschappers moeten (gelukkig) eerst met bewijs komen om hun theorie te staven. Charlatans als De Hond en Jensen niet. Die kunnen gewoon wat brullen.
Dit.

En inderdaad, wetenschappers kunnen niet zomaar van alles verkondigen (de goede althans) en moeten elk woord zorgvuldig wikken, wegen en eerst onderzocht en bewezen hebben.
Anderen niet (media, burgers, hondjes, charlatans). Die mogen verkondigen wat ze willen op welk moment ze maar willen. Zo werkt het nu eenmaal. Wetenschap is serieuze business. Het leven is zwaar.

En nou klaar hè, met die hondjesverheerlijking. Topic mag op slot.

Oh nee, toch niet! :D

quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 08:01 schreef JochemSjakie het volgende:
Kunnen we stoppen met het aandacht geven aan deze cherrypickende charlatan die alles doet om in de spotlights te staan?
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 08:50 schreef Salina het volgende:
Nee!

Waar moeten wij anders ons dagelijkse vermaak vandaan halen in deze barre, donkere tijden?

Dit is het veruit leukste topic dat er op dit subforum is joh.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_193414776
We mogen De Hond wel dankbaar zijn anders hadden vandaag de BOA's met wapens een slagveld veroorzaakt in de parken en de stranden, door De Hond hebben de virologen schoorvoetend toegegeven dat er buiten in de zon niet zoveel risico is.
Je kunt nog wel twee jaar wachten op een eensluidend wereldwijd advies na drie conferenties en vijf assertaties en weet ik wat totdat het volgens de wetenschap vaststaat, maar het is fijn als het wat sneller kan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')