abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193340965
Hallo,

Bij ons wordt glasvezel aangelegd in het buitengebied en nu willen ze de dorpskern ook mee laten doen. Dit kost per aansluiting en eenmalige bijdrage van 250 euro en je moet dan een glasvezel pakket afnamen tussen de 50-60 euro per maand (maar net hoe uitgebreid je het wil).

Bovendien moeten we jaarlijks 10 euro betalen aan een soort coöperatie, daarmee wordt het netwerk aangelegd en aangesloten. Je wordt dan voor een deel mede-eigenaar van het netwerk, waarmee je zeggenschap hebt, maar ik heb geen idee waarom dat 10 euro per jaar moet kosten, als die kabels er 1x liggen lijkt me daar nog weinig werk van..

Wanneer er voldoende inschrijvingen zijn gaat het door, anders niet. Wij zijn nu met zijn 2en en gebruiken gewoon adsl internet, eigenlijk nooit klachten qua snelheid. Downloaden niet veel. Dus op dit moment lijkt het niet nodig, maar hoe gaat dat in de toekomst zijn? Alles wordt steeds meer digitaal en stel over 10 jaar hebben we 2 kinderen en zitten we alle 3 tegelijk te gamen/netflixen etc... met andere worden, is het verstandig om dit nu te investeren of kunnen we beter wachten aangezien zulke dingen in te toekomst toch goedkoper wordt, of misschien is er wel weer een ander soort kabel dat dan weer sneller/beter etc is..

Eigenlijk heb ik hier te weinig verstand van om een beslissing over te nemen..

Alvast bedankt voor jullie advies!
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193341030
Dus je geeft 250 euro start geld uit, daarnaast tussen de 600 en 720 euro per jaar aan abonnementskosten en je valt over een tientje per jaar?

Als je nu niet mee doet en je hebt later de snelheid (glasvezel) nodig (wat niet geheel onaannemelijk is) dan betaal je straks de hoofdprijs (denk aan 2500 euro aansluitkosten)

[ Bericht 22% gewijzigd door #ANONIEM op 27-05-2020 19:07:26 ]
pi_193341052
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:06 schreef Banaanvragen het volgende:
Dus je geeft 250 euro start geld uit, daarnaast tussen de 600 en 720 euro per jaar aan abonnementskosten en je valt over een tientje per jaar?
Nee dat zeg ik niet. Die 10 euro gaat het verschil niet maken. Ik wil weten of het slim is om 250 euro te investeren en maandelijks iets hogere maandlasten voor glasvezel. Ik wil niet de boot missen, maar wil ook niet nu voor iets betalen wat later standaard gratis voor iedereen wordt aangelegd.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193341071
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:07 schreef Patroon het volgende:

[..]

Nee dat zeg ik niet. Die 10 euro gaat het verschil niet maken. Ik wil weten of het slim is om 250 euro te investeren en maandelijks iets hogere maandlasten voor glasvezel. Ik wil niet de boot missen, maar wil ook niet nu voor iets betalen wat later standaard gratis voor iedereen wordt aangelegd.
zie mijn edit, en nee het is niet te verwachten dat ze in het buitengebied dit soort dingen gratis gaan aanleggen
pi_193341107
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:08 schreef Banaanvragen het volgende:

[..]

zie mijn edit, en nee het is niet te verwachten dat ze in het buitengebied dit soort dingen gratis gaan aanleggen
Ik woon in een dorp. Niet zozeer buitengebied buiten het dorp. Glasvezel wordt hier aangelegd in het buitengebied om dat daar geen snel internet ligt. De dorpskern kan er ook van meeprofiteren, maar gaat pas door als er ook voldoende animo uit de dorpskern is.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193341127
Over 10 jaar maak je wellicht wel gebruik van 5G of 6G en heb je dus geen kabels meer nodig.
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 27 mei 2020 @ 19:10:56 #7
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_193341133
Ik woon in het buitengebied (woonboerderij) en wij krijgen binnenkort ook glasvezel. En men vertelde dat als we het niet aan lieten leggen en dat later alsnog wilden, het zo'n 6000 euro zou kosten. Ik zou het dus zeker doen. Zeker omdat adsl in het buitengebied meestal niet snel is. (wij betalen overigens geen aansluitkosten)
pi_193341193
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:10 schreef qltel het volgende:
Ik woon in het buitengebied (woonboerderij) en wij krijgen binnenkort ook glasvezel. En men vertelde dat als we het niet aan lieten leggen en dat later alsnog wilden, het zo'n 6000 euro zou kosten. Ik zou het dus zeker doen. Zeker omdat adsl in het buitengebied meestal niet snel is. (wij betalen overigens geen aansluitkosten)
Oke, ja bij ons zijn er 7 dorpskernen in het totale gebied en per dorpskern moet er 35% van de mensen meedoen, ik weet niet of ze dat gaan halen... er staat ook bij dat als je je na 8 juni aanmeld er extra aanleg kosten in rekening worden gebracht.

Die 10 euro per jaar is ook niet veel, maar ik vind het trouwens wel raar dat ik dat jaarlijks moet gaan betalen. Loopt dat tot de eind der tijden dan wordt het alsnog een groot bedrag.
Maar ik kan 't mis hebben...
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 27 mei 2020 @ 19:17:53 #9
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_193341285
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:13 schreef Patroon het volgende:

[..]

Oke, ja bij ons zijn er 7 dorpskernen in het totale gebied en per dorpskern moet er 35% van de mensen meedoen, ik weet niet of ze dat gaan halen... er staat ook bij dat als je je na 8 juni aanmeld er extra aanleg kosten in rekening worden gebracht.

Die 10 euro per jaar is ook niet veel, maar ik vind het trouwens wel raar dat ik dat jaarlijks moet gaan betalen. Loopt dat tot de eind der tijden dan wordt het alsnog een groot bedrag.
Bij ons (ik woon in Duitsland) is het zo goedkoop vanwege een Europese en een landelijke subsidie. Gelukkig is het bij ons niet afhankelijk van de kernen. Sterker nog, als het aangelegd wordt is ons glasvezel sneller dan dat in de kernen.. _O- En geen minimum. In de kernen om ons heen kan het binnenkort ook, maar die zijn pas later aan de beurt.

Maar goed, naar mijn mening is 10 euro per jaar helemaal niets. Focus je niet op die 10 euro, maar bekijk de algehele kosten en kijk of het je het waard is.
pi_193341308
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:17 schreef qltel het volgende:

[..]

Bij ons (ik woon in Duitsland) is het zo goedkoop vanwege een Europese en een landelijke subsidie. Gelukkig is het bij ons niet afhankelijk van de kernen. Sterker nog, als het aangelegd wordt is ons glasvezel sneller dan dat in de kernen.. _O- En geen minimum. In de kernen om ons heen kan het binnenkort ook, maar die zijn pas later aan de beurt.

Maar goed, naar mijn mening is 10 euro per jaar helemaal niets. Focus je niet op die 10 euro, maar bekijk de algehele kosten en kijk of het je het waard is.
Ja die 10 euro zal niet het verschil maken in mijn beslissing, maar probeer nu vooral uit te vinden of het wat voor ons toevoegt in de toekomst.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193341430
Ik werk tegenwoordig ook constant thuis (wie niet) in te toekomst zal dat ook wel standaard worden dat ik 1 of 2 dagen per week thuis werk. Dan ervaar ik wel eens traag internet of althans trage servers van het werk, maar ik weet niet of dat nou aan onze verbinding ligt of die van het werk. Alle collega's ervaren dan tegelijk een trage verbinding.
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 27 mei 2020 @ 19:26:23 #12
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_193341458
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:06 schreef Banaanvragen het volgende:
Dus je geeft 250 euro start geld uit, daarnaast tussen de 600 en 720 euro per jaar aan abonnementskosten en je valt over een tientje per jaar?

Als je nu niet mee doet en je hebt later de snelheid (glasvezel) nodig (wat niet geheel onaannemelijk is) dan betaal je straks de hoofdprijs (denk aan 2500 euro aansluitkosten)
Zal wel meevallen, hier kregen de huishoudens die niet meededen de glasvezel tot aan de muur. Kwestie van gaatje in de muur boren en kastje eraan zetten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 27 mei 2020 @ 19:27:37 #13
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_193341472
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:26 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Zal wel meevallen, hier kregen de huishoudens die niet meededen de glasvezel tot aan de muur. Kwestie van gaatje in de muur boren en kastje eraan zetten.
In het buitengebied is het wel veel meer werk dan in bebouwd gebied. Dat kan nog wel eens verschil maken.
  woensdag 27 mei 2020 @ 19:28:54 #14
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_193341492
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Over 10 jaar maak je wellicht wel gebruik van 5G of 6G en heb je dus geen kabels meer nodig.
Dat zeiden ze 10 jaar geleden ook _O-
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
  Moderator woensdag 27 mei 2020 @ 19:31:31 #15
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193341541
Heb nog nooit zo’n stabiel internet gehad _O_ zou t doen!
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193341556
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:27 schreef qltel het volgende:

[..]

In het buitengebied is het wel veel meer werk dan in bebouwd gebied. Dat kan nog wel eens verschil maken.
Wij wonen in een bebouwd gebied (dorp)
Maar ik kan 't mis hebben...
  woensdag 27 mei 2020 @ 19:37:52 #17
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_193341686
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:27 schreef qltel het volgende:

[..]

In het buitengebied is het wel veel meer werk dan in bebouwd gebied. Dat kan nog wel eens verschil maken.
Laat ik daar dan ook net wonen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_193342669
Ik heb ook de optie om 1000 mbit/s aan te sluiten via glasvezel (free of charge) maar ik kan echt geen reden bedenken wat ik met al die snelheid moet doen. Het prijsverschil tussen 1000 mbit/s en 50 mbit/s is voor mij maar 10 euro per maand maar toch blijf ik gewoon ADSL houden.
One man's trash, another man's treasure.
  woensdag 27 mei 2020 @ 21:50:01 #19
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_193344192
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:10 schreef WammesWaggel het volgende:
Over 10 jaar maak je wellicht wel gebruik van 5G of 6G en heb je dus geen kabels meer nodig.
Dat zij iedereen 10 jaar geleden ook over 3/4G... Ik zou er iig niet vanuit gaan.
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:03 schreef Patroon het volgende:
Wanneer er voldoende inschrijvingen zijn gaat het door, anders niet. Wij zijn nu met zijn 2en en gebruiken gewoon adsl internet, eigenlijk nooit klachten qua snelheid. Downloaden niet veel. Dus op dit moment lijkt het niet nodig, maar hoe gaat dat in de toekomst zijn? Alles wordt steeds meer digitaal en stel over 10 jaar hebben we 2 kinderen en zitten we alle 3 tegelijk te gamen/netflixen etc... met andere worden, is het verstandig om dit nu te investeren of kunnen we beter wachten aangezien zulke dingen in te toekomst toch goedkoper wordt, of misschien is er wel weer een ander soort kabel dat dan weer sneller/beter etc is..
Ik zou het doen, er komt ooit een einde aan de koperlijn van KPN, en dus ook aan ADSL.
So we just called him Fred
pi_193344435
quote:
1s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:28 schreef mstx het volgende:

[..]

Dat zeiden ze 10 jaar geleden ook _O-
Ja dat is een valide punt.
pi_193349744
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:18 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja die 10 euro zal niet het verschil maken in mijn beslissing, maar probeer nu vooral uit te vinden of het wat voor ons toevoegt in de toekomst.
Het is niet geheel ondenkbaar dat in de (nabije) toekomst je behoefte aan snelheid toeneemt. Denk aan streamingdiensten, back-up van en naar de cloud, remote werken, enz. Ik zou niet weten waarom je géén glasvezel zou willen laten aanleggen.

Als je de eenmalige ¤250 en de jaarlijkse ¤10 gewoon verrekent tot maandelijkse kosten voor zeg 5 jaar, is het < ¤4,50/maand. En het is niet ondenkbaar dat je véél langer dan 5 jaar glasvezel gaat gebruiken waardoor de maandelijkse kosten dalen (afgezien van tariefswijzigingen vanwege inflatie en dergelijke).

"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193351529
quote:
0s.gif Op woensdag 27 mei 2020 19:03 schreef Patroon het volgende:

Bij ons wordt glasvezel aangelegd in het buitengebied en nu willen ze de dorpskern ook mee laten doen. Dit kost per aansluiting en eenmalige bijdrage van 250 euro en je moet dan een glasvezel pakket afnamen tussen de 50-60 euro per maand (maar net hoe uitgebreid je het wil).

Bovendien moeten we jaarlijks 10 euro betalen aan een soort coöperatie, daarmee wordt het netwerk aangelegd en aangesloten. Je wordt dan voor een deel mede-eigenaar van het netwerk, waarmee je zeggenschap hebt
Ik denk dat je verrekte weinig zeggenschap hebt voor 10 euro per jaar. Dat is nog minder dan 1 aandeel in een groot bedrijf.

quote:
, maar ik heb geen idee waarom dat 10 euro per jaar moet kosten, als die kabels er 1x liggen lijkt me daar nog weinig werk van..
Onderhoud, controle en administratie blijven kostenposten natuurlijk.

quote:
Wanneer er voldoende inschrijvingen zijn gaat het door, anders niet. Wij zijn nu met zijn 2en en gebruiken gewoon adsl internet, eigenlijk nooit klachten qua snelheid. Downloaden niet veel. Dus op dit moment lijkt het niet nodig, maar hoe gaat dat in de toekomst zijn? Alles wordt steeds meer digitaal en stel over 10 jaar hebben we 2 kinderen en zitten we alle 3 tegelijk te gamen/netflixen etc... met andere worden, is het verstandig om dit nu te investeren of kunnen we beter wachten aangezien zulke dingen in te toekomst toch goedkoper wordt, of misschien is er wel weer een ander soort kabel dat dan weer sneller/beter etc is..
Over een jaar of tien hebben we zeer waarschijnlijk iets totaal anders als techniek dan nu. Je kunt niet voorspellen wat of hoe, maar dat 5G er komt is wel redelijk aan te nemen. En tegen die tijd wil elk bedrijf 5G en daar kun je aardig snel mee uit de voeten. Voor de tienjarige toekomst zou ik dus zeker niet mijn eigen 250 eurie er in pompen.

Tot die tijd kun je overigens prima met bijvoorbeeld een 4G voor thuis abonnement werken als je adsl te beroerd wordt.

Glasvezel blijft leuk natuurlijk. Dat kan wel tot een paar gigabit thuis gaan draaien. Heb je daar nu geld voor over? Is dat ook die technologie of is het tegen die tijd tien jaar oud? Levert het meer op als je je huis verkoopt? Misschien wel. Dat is aan jou.

[ Bericht 1% gewijzigd door Mr_Belvedere op 28-05-2020 11:48:33 (10 euro per maand moet 10 euro per jaar zijn) ]
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
pi_193351600
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 11:42 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Ik denk dat je verrekte weinig zeggenschap hebt voor 10 euro per maand. Dat is nog minder dan 1 aandeel in een groot bedrijf.
[..]

Onderhoud, controle en administratie blijven kostenposten natuurlijk.
[..]

Over een jaar of tien hebben we zeer waarschijnlijk iets totaal anders als techniek dan nu. Je kunt niet voorspellen wat of hoe, maar dat 5G er komt is wel redelijk aan te nemen. En tegen die tijd wil elk bedrijf 5G en daar kun je aardig snel mee uit de voeten. Voor de tienjarige toekomst zou ik dus zeker niet mijn eigen 250 eurie er in pompen.

Tot die tijd kun je overigens prima met bijvoorbeeld een 4G voor thuis abonnement werken als je adsl te beroerd wordt.

Glasvezel blijft leuk natuurlijk. Dat kan wel tot een paar gigabit thuis gaan draaien. Heb je daar nu geld voor over? Is dat ook die technologie of is het tegen die tijd tien jaar oud? Levert het meer op als je je huis verkoopt? Misschien wel. Dat is aan jou.

Het is 10 euro per jaar, maar daar gaat het eigenlijk ook niet echt om.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193351608
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 11:47 schreef Patroon het volgende:

[..]

Het is 10 euro per jaar, maar daar gaat het eigenlijk ook niet echt om.
ow sorry, verkeerd getypt van mij
Roses are red
Violets are blue
Wololo Wololo
Now violets are red too
  donderdag 28 mei 2020 @ 11:52:13 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_193351663
Je kan altijd nog aan de Ziggo als ADSL het niet meer trekt. Of heb je dat niet bij jullie?
En over 10 jaar is alles weer anders.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_193351782
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 11:52 schreef Hyperdude het volgende:
Je kan altijd nog aan de Ziggo als ADSL het niet meer trekt. Of heb je dat niet bij jullie?
En over 10 jaar is alles weer anders.
Ja Ziggo is bij ons beschikbaar, wat er daar beter/anders aan dan ADSL?
Maar ik kan 't mis hebben...
  donderdag 28 mei 2020 @ 12:26:53 #27
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_193352109
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:02 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja Ziggo is bij ons beschikbaar, wat er daar beter/anders aan dan ADSL?
Hier is Ziggo veel sneller dan ADSL. Maar dat heeft te maken met afstand tot adsl-centrale oid. Kan bij jullie anders zijn, natuurlijk. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_193352171
Voor 250 euro is het een no-brainer. Aan laten sluiten die hap.
Ik heb al jaren glasvezel en wil niet meer anders.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_193352658
quote:
1s.gif Op donderdag 28 mei 2020 12:26 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Hier is Ziggo veel sneller dan ADSL. Maar dat heeft te maken met afstand tot adsl-centrale oid. Kan bij jullie anders zijn, natuurlijk. :)
Ik heb even gekeken maar Ziggo maar is per maand duurder dan Caiway glasvezel en dan heb ik ook nog sneller internet met even snelle download en upload. Enige verschil is dus die 250 euro aanlegkosten, maar als ik dat over de jaren uitsmeer is dat ook wel te overzien.

Ziggo heeft ook 250mbit down en 25mbit up, dat ook snel genoeg is, maar kost wel 66 euro per maand ipv 50 euro met glasvezel.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193353308
ik wist het wel... niet de boot missen.. in de toekomst ga je gegarandeerd meer betalen
  donderdag 28 mei 2020 @ 15:00:51 #31
75556 erkel
back from Dagestan
pi_193354015
Als het om een eigen huis gaat, dan zou ik sowieso de investering doen. Mocht je het ooit verkopen, dan is glasvezel een pluspunt en heb je deze investering er zo weer uit.
Weisst
  donderdag 28 mei 2020 @ 15:02:44 #32
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_193354035
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 13:15 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik heb even gekeken maar Ziggo maar is per maand duurder dan Caiway glasvezel ...
Dan zou ik lekker glasvezel nemen. Hier helaas niet beschikbaar. :(
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  donderdag 28 mei 2020 @ 23:08:20 #33
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193361413
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 15:00 schreef erkel het volgende:
Als het om een eigen huis gaat, dan zou ik sowieso de investering doen. Mocht je het ooit verkopen, dan is glasvezel een pluspunt en heb je deze investering er zo weer uit.
Een heel belangrijk punt. De verkoopprijs van je woning kan afhangen van een goede internetaansluiting. Bij een vraagbundeling is de prijs altijd lager dan wanneer je achteraf laat aansluiten. Verwacht niet dat het ooit spontaan kosteloos wordt, want niemand gaat je aansluiting financieren zonder dat het terugverdiend kan worden. Voor het buitengebied zijn aansluitingen achteraf vanaf ¤600 à ¤1200 onder gunstige omstandigheden, dus glasvezel tot aan het erf.

Draadloze technieken raad ik af, want veel bewoners die nu via schotelantenne kijken willen juist graag glasvezel vanwege de betrouwbaarheid. Voor internet geldt hetzelfde. DSL kan nu nog toereikend zijn, maar in de toekomst niet meer. KPN begint over 3 jaar al met het uitfaseren van koperverbindingen in gebieden waar glasvezel ligt. De aloude leverplicht bestaat allang niet meer, dus pak deze kans.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
  Moderator donderdag 28 mei 2020 @ 23:44:34 #34
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193362009
En vergeet de hoge isolatiewaarde in huizen niet. Draadloze signalen komen niet eenvoudig door twee bewapende betonnen vloeren heen. Spreek uit eigen ervaring.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 29 mei 2020 @ 12:08:19 #35
51385 baskick
Juist ja!
pi_193367142
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 11:42 schreef Mr_Belvedere het volgende:

[..]

Ik denk dat je verrekte weinig zeggenschap hebt voor 10 euro per jaar. Dat is nog minder dan 1 aandeel in een groot bedrijf.
[..]
Air France-KLM staat al weken rond de 5. Of is dat geen groot bedrijf?
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_193367230
quote:
3s.gif Op donderdag 28 mei 2020 23:08 schreef ACT-F het volgende:

[..]

Een heel belangrijk punt. De verkoopprijs van je woning kan afhangen van een goede internetaansluiting. Bij een vraagbundeling is de prijs altijd lager dan wanneer je achteraf laat aansluiten. Verwacht niet dat het ooit spontaan kosteloos wordt, want niemand gaat je aansluiting financieren zonder dat het terugverdiend kan worden. Voor het buitengebied zijn aansluitingen achteraf vanaf ¤600 à ¤1200 onder gunstige omstandigheden, dus glasvezel tot aan het erf.

Draadloze technieken raad ik af, want veel bewoners die nu via schotelantenne kijken willen juist graag glasvezel vanwege de betrouwbaarheid. Voor internet geldt hetzelfde. DSL kan nu nog toereikend zijn, maar in de toekomst niet meer. KPN begint over 3 jaar al met het uitfaseren van koperverbindingen in gebieden waar glasvezel ligt. De aloude leverplicht bestaat allang niet meer, dus pak deze kans.
Het betreft idd een eigen woning en zie het ook wel als een investering waardoor de woning weer meer compleet wordt. Ik ga zoiets niet op waarde zetten van dat ga ik terug halen bij verkoop, maar misschien is het over 10 jaar wel net dat extra plusje waardoor een woning makkelijk verkoopt, al zou ik zelf nooit een verkoop daar op laten afhangen.

We gaan in de toekomst wel allemaal meer thuiswerken, dus stabiel internet is dan echt wel een pre.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193369298
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 13:15 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ik heb even gekeken maar Ziggo maar is per maand duurder dan Caiway glasvezel en dan heb ik ook nog sneller internet met even snelle download en upload. Enige verschil is dus die 250 euro aanlegkosten, maar als ik dat over de jaren uitsmeer is dat ook wel te overzien.

Ziggo heeft ook 250mbit down en 25mbit up, dat ook snel genoeg is, maar kost wel 66 euro per maand ipv 50 euro met glasvezel.
Ziggo 67,00 voor 250 mbit, beter zenderpakket + movies en series
Caiway 61,50 voor 250 mbit

Tel je tientje bij Caiway op en je betaald dus meer.
Het is natuurlijk belachelijk dat ze je 10 euro per maand laten betalen en 250 euro aansluitkosten. KPN komt dit gewoon gratis doen, en de kabel ligt er ook gewoon.

Bij ons in het dorp zijn ze nu ook bezig maar is het aansluiten gratis, mits je nu een aansluiting neemt op glasvezel. anders kost het 900 euro. Aansluiting komt wel aan in de meterkast.
  vrijdag 29 mei 2020 @ 14:44:06 #38
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_193369319
quote:
0s.gif Op donderdag 28 mei 2020 23:44 schreef Rene het volgende:
En vergeet de hoge isolatiewaarde in huizen niet. Draadloze signalen komen niet eenvoudig door twee bewapende betonnen vloeren heen. Spreek uit eigen ervaring.
Wat heeft de wapening van een vloer te maken met de isolatiewaarde van een huis :?
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 29 mei 2020 @ 14:44:36 #39
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193369327
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 14:44 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Wat heeft de wapening van een vloer te maken met de isolatiewaarde van een huis :?
Metaal remt af. Qua signaal.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
  vrijdag 29 mei 2020 @ 14:47:07 #40
476022 PzKpfw
Ongestoord Zeiken
pi_193369354
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 14:44 schreef Rene het volgende:

[..]

Metaal remt af. Qua signaal.
Ja maar dat heeft niets te maken met de isolatie van een huis. Hooguit de aluminium laag die je tegenwoordig weleens ziet op die PIR-platen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
  Moderator vrijdag 29 mei 2020 @ 14:53:22 #41
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_193369428
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 14:47 schreef PzKpfw het volgende:

[..]

Ja maar dat heeft niets te maken met de isolatie van een huis. Hooguit de aluminium laag die je tegenwoordig weleens ziet op die PIR-platen.
Zonnepanelen schijnen ook nog invloed te hebben
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_193369482
Allemaal sales praatjes, als je over 5 jaar wilt kiezen voor glas ga je echt niet de hoofdprijs betalen, die kabel komt er wel, wellicht naar je woning niet maar wel in je straat.

En coax gaat nog lang mee, giganet zijn ze nu mee bezig, en dat zijn snelheden waar de gemiddelde gebruiker bij lange na niet nodig heeft.
pi_193369535
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 14:41 schreef vallisarosa het volgende:

[..]

Ziggo 67,00 voor 250 mbit, beter zenderpakket + movies en series
Caiway 61,50 voor 250 mbit

Tel je tientje bij Caiway op en je betaald dus meer.
Het is natuurlijk belachelijk dat ze je 10 euro per maand laten betalen en 250 euro aansluitkosten. KPN komt dit gewoon gratis doen, en de kabel ligt er ook gewoon.

Bij ons in het dorp zijn ze nu ook bezig maar is het aansluiten gratis, mits je nu een aansluiting neemt op glasvezel. anders kost het 900 euro. Aansluiting komt wel aan in de meterkast.
Delta glasvezel kost 55 euro voor 150Mbit. + 50 zenders.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193369759
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 14:59 schreef Patroon het volgende:

[..]

Delta glasvezel kost 55 euro voor 150Mbit. + 50 zenders.
Binnenkort gaan waarschijnlijk ook toetreders op de Ziggo netwerken worden toegelaten en zullen deze prijzen dus gaan dalen, of in ieder geval het aanbod en mogelijkheden stijgen. Ook zal giganet verder doorontwikkeld worden.

Die glasvezel aanleggers hebben allemaal mooie praatjes maar ook heel veel kosten. En ze zijn behoorlijk standvastig heb ik hier gemerkt.Zijn zeker 8 keer aan de deur geweest om toch maar jezelf in te laten overhalen.

Verhalen veranderen ook iedere dag. Eerst werd de kabel alleen in de straat gelegd, toen tot in de voortuin, en nu dus tot in de meterkast.

Ik zou dus uit principe nu niet overstappen, maar even wachten. Die aansluitboete praat je er toch wel vanaf.
pi_193369919
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 15:18 schreef vallisarosa het volgende:

[..]

Binnenkort gaan waarschijnlijk ook toetreders op de Ziggo netwerken worden toegelaten en zullen deze prijzen dus gaan dalen, of in ieder geval het aanbod en mogelijkheden stijgen. Ook zal giganet verder doorontwikkeld worden.

Die glasvezel aanleggers hebben allemaal mooie praatjes maar ook heel veel kosten. En ze zijn behoorlijk standvastig heb ik hier gemerkt.Zijn zeker 8 keer aan de deur geweest om toch maar jezelf in te laten overhalen.

Verhalen veranderen ook iedere dag. Eerst werd de kabel alleen in de straat gelegd, toen tot in de voortuin, en nu dus tot in de meterkast.

Ik zou dus uit principe nu niet overstappen, maar even wachten. Die aansluitboete praat je er toch wel vanaf.
Ja dat is ook een beetje de andere kant van mijn gedachte. Die kabel komt toch wel in de straat en zij hebben er ook baat bij dat zoveel mogelijk huizen daadwerkelijk een kabel krijgen (of ze nu betalen of niet) voor de toekomst is elk huis met een kabel een toekomstige klant.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_193370030
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 15:28 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja dat is ook een beetje de andere kant van mijn gedachte. Die kabel komt toch wel in de straat en zij hebben er ook baat bij dat zoveel mogelijk huizen daadwerkelijk een kabel krijgen (of ze nu betalen of niet) voor de toekomst is elk huis met een kabel een toekomstige klant.
Inderdaad, en de aanbieder waar jij je glasvezel haalt, betaald ook voor dat netwerk. Dus hoe meer klanten, hoe meer ze uiteindelijk verdienen.
pi_193370577
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 15:18 schreef vallisarosa het volgende:

[..]

Binnenkort gaan waarschijnlijk ook toetreders op de Ziggo netwerken worden toegelaten.
Bron? Want via coax is dit namelijk niet mogelijk. ;) HEt zou eerder betekenen dat, net zoals in Twenterand Ziggo hun netwerk moet "opgeven" aan 1 andere provider (Caiway in dit geval). Meerdere providers over 1 coax gaat gewoon niet.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2020 16:11:48 ]
  vrijdag 29 mei 2020 @ 16:18:38 #48
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_193370691
Woont TS nu buitenaf of niet? :? En welke plaats indien je binnen de bebouwde kom woont?
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 16:10 schreef Syd het volgende:
Bron? Want via coax is dit namelijk niet mogelijk. ;) HEt zou eerder betekenen dat, net zoals in Twenterand Ziggo hun netwerk moet "opgeven" aan 1 andere provider (Caiway in dit geval). Meerdere providers over 1 coax gaat gewoon niet.
Technisch is het wel mogelijk, maar men wil de monopoliepositie niet opgeven natuurlijk.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_193370855
quote:
5s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 16:18 schreef ACT-F het volgende:
Woont TS nu buitenaf of niet? :? En welke plaats indien je binnen de bebouwde kom woont?
[..]

Technisch is het wel mogelijk, maar men wil de monopoliepositie niet opgeven natuurlijk.
Technisch is het NIET mogelijk meerdere providers over 1 coax kabel. Tot aan de wijkkast ligt er glas, maar vanaf de wijkkast naar de woningen ligt er coax. En de techniek laat 100% geen meerdere providers toe.

Heeft niks met monopoliepositie te maken....anders had Caiway nu niet heel twenterand.

/edit ik zie dat jij uit Goor komt, en laat daar nu net voor aantal jaar terug dikke heisa zijn geweest doordat Ziggo de diensten moest opgeven aan Caiway, heel Goor en Twenterand was zowat in opstand, jij zou juist beter moeten weten ;)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-05-2020 16:39:10 ]
pi_193371070
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 mei 2020 16:10 schreef Syd het volgende:

[..]

Bron? Want via coax is dit namelijk niet mogelijk. ;) HEt zou eerder betekenen dat, net zoals in Twenterand Ziggo hun netwerk moet "opgeven" aan 1 andere provider (Caiway in dit geval). Meerdere providers over 1 coax gaat gewoon niet.
Andere providers leveren dan via Ziggo. Huren gewoon capaciteit, net als bij gas en electriciteit netwerken. .
Maar ik zie nu dat de beslissing van de ACM is teruggedraaid door de rechter afgelopen maart. Dat had ik niet mee gekregen.

https://tweakers.net/nieu(...)ers-op-kabel-af.html
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')