abonnement Unibet Coolblue
  zondag 24 mei 2020 @ 20:09:26 #1
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193293598
Ik zag net dat onze regenafvoer (regenpijp) verstopt is / lijkt. Hier een paar foto's van de situatie:









De rest van de dingen in huis (wc, douche, keuken) lijken allemaal prima door te stromen, terwijl deze (verstopte) afvoer dus vooraan het huis (bij de straat) zit. Ik heb geen idee hoe die leidingen lopen, maar ik heb het vermoeden dat alles op 1 afvoerpijp richting riool loopt. Omdat de rest wél doorloopt lijkt het dus geconstreerd bij deze afvoer. Als ik met een bezem erin prik lijkt het niet of ik iets van een verstopte ellende tegenkom.

Als ik Google zie ik bijvoorbeeld zo'n plaatje als hieronder. Is het logisch dat er onder de grond zo'n "zwanenhals" constructie zit? Er zit (zoals je op de bovenste foto's kunt zien) wel een blad-rooster voor, dus ik zou niet weten waarmee de boel verstopt zit. Maar goed, heeft iemand ervaring wat dit kan zijn en hoe je dit kunt fixen? Zelf met een ontstoppingsveer aan de gang gaan? Alle hulp is erg welkom... :)

Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193293707
Succes met graven
pi_193293825
Ik denk dat je hemelwaterafvoer en riool van elkaar gescheiden zijn. Zoals gemeenten ook willen.
pi_193293956
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 20:21 schreef opgebaarde het volgende:
Ik denk dat je hemelwaterafvoer en riool van elkaar gescheiden zijn. Zoals gemeenten ook willen.
Dat is pas van de laatste decennia. Aan de steen te zien is het huis van TS ouder.
pi_193294012
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 20:21 schreef opgebaarde het volgende:
Ik denk dat je hemelwaterafvoer en riool van elkaar gescheiden zijn. Zoals gemeenten ook willen.
Dit dus. Voor zover mij bekend is er geen enkel waterschap dat accepteert dat hemelwater (structureel) het riool op gaat. Dat trekt de zuivering niet. Teveel debiet bij zware regenval.
  zondag 24 mei 2020 @ 20:36:54 #6
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_193294122
Heb je een trekveer die je erin kan proppen? Een bezemsteel kan geen bocht maken.
pi_193294404
Hoge druk reiniger of perslucht kun je proberen. Wel de opening van de pijp boven dicht maken, doek of je hand, om de volle afgesloten druk te verkrijgen.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_193294742
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 20:30 schreef Dieter_Dengler het volgende:

[..]

Dit dus. Voor zover mij bekend is er geen enkel waterschap dat accepteert dat hemelwater (structureel) het riool op gaat. Dat trekt de zuivering niet. Teveel debiet bij zware regenval.
Huh? hier in de hele wijk doen ze niet anders.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 24 mei 2020 @ 21:17:35 #9
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193294811
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 20:28 schreef spinazieruiker het volgende:

[..]

Dat is pas van de laatste decennia. Aan de steen te zien is het huis van TS ouder.
1930 inderdaad. Dus de aanname is dat het wel op het riool zit, toch?

Die trekveer ga ik proberen!
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193295637
Ik ken gescheiden systemen alleen in nieuwbouw, vanaf jaren 70. Het merendeel is gewoon gemengd, dus riool en hemelwater bij elkaar.
pi_193295710
Maar het laten doorspuiten door een rioolreinigingsbedrijf kan ook he, ik was voor mijn riolering geen 100 euro kwijt.

Ja, beter hou je het geld in je zak, maar de kosten vielen mij erg mee en dan zit je zelf niet te kloten.
  Moderator zondag 24 mei 2020 @ 22:08:07 #12
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_193295759
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 21:17 schreef JeOma het volgende:

[..]

1930 inderdaad. Dus de aanname is dat het wel op het riool zit, toch?

Die trekveer ga ik proberen!
Weet je of het riolerings-stelsel in de straat al eens aangepakt is de afgelopen jaren ? Ik woon zelf ook in een wat oudere wijk, maar hier heeft men een paar jaar geleden een gescheiden stelsel aangelegd voor vuil water en regen water. De gemeente heeft hun aansluiting toen veranderd en uit hun zelf de eerste hwa van je woning (die het korste bij de gemeentelijke aansluiting) gescheiden aangesloten. De rest is je eigen verantwoordelijkheid.

Wij hebben toen alles buiten direct ook gescheiden gemaakt omdat alles toch open moest (ons hele riool moest sowieso vervangen worden). :)

https://www.riool.info/soorten-riolering

https://www.infomil.nl/on(...)beheer/gemeentelijk/
pi_193296167
Die zwanenhals onder de grond is totale onzin en inderdaad vragen om problemen.. Geen idee waarom die er zou moeten zitten... Een waterslot is tegen stankoverlast uit het riool en nergens anders voor. Maar op een ontoegankelijke plaats, buiten, maakt het geen enkele vorm van zin...

Dit is mogelijk een oplossing :)
https://www.coolblue.nl/p(...)n-rioolset-20-m.html
Maar door een zwanenhals krijg je het niet doorgeduwd.

Wat je niet weet is waar de verstopping precies zit, zit deze buiten je kadaster, ben je niet verantwoordelijk. Dus wil je een bedrijf optrommelen, moet je de gemeente bellen. Die geve de opdracht aan extern bedrijf, en die lossen het op. Bevind de verstopping zich buiten jouw kadaster dan betaald de gemeente. Binnen die grens betaal jij.

Bel je de gemeente niet, maar direct naar een riool ontstoppingsbedrijf dan ben jij in eerste instantie de opdrachtgever en altijd verantwoordelijk voor de onkosten.

Of je kiest eieren voor je geld en koopt dan maar zelf een 20 meter ontstopper voor op de drukspuit wanneer je de verstopping binnen je eigen kadastergrens vermoed. ^O^

[ Bericht 9% gewijzigd door Watuntrik op 24-05-2020 22:44:20 ]
pi_193296581
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 22:27 schreef Watuntrik het volgende:
Die zwanenhals onder de grond is totale onzin en inderdaad vragen om problemen.. Geen idee waarom die er zou moeten zitten... Een waterslot is tegen stankoverlast uit het riool en nergens anders voor. Maar op een ontoegankelijke plaats, buiten, maakt het geen enkele vorm van zin...

Dit is mogelijk een oplossing :)
https://www.coolblue.nl/p(...)n-rioolset-20-m.html
Maar door een zwanenhals krijg je het niet doorgeduwd.

Wat je niet weet is waar de verstopping precies zit, zit deze buiten je kadaster, ben je niet verantwoordelijk. Dus wil je een bedrijf optrommelen, moet je de gemeente bellen. Die geve de opdracht aan extern bedrijf, en die lossen het op. Bevind de verstopping zich buiten jouw kadaster dan betaald de gemeente. Binnen die grens betaal jij.

Bel je de gemeente niet, maar direct naar een riool ontstoppingsbedrijf dan ben jij in eerste instantie de opdrachtgever en altijd verantwoordelijk voor de onkosten.

Of je kiest eieren voor je geld en koopt dan maar zelf een 20 meter ontstopper voor op de drukspuit wanneer je de verstopping binnen je eigen kadastergrens vermoed. ^O^
Das lekker, altijd de rioollucht uit t blad rooster
pi_193296601
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 22:48 schreef Makrolon het volgende:
Das lekker, altijd de rioollucht uit t blad rooster
Dan graaf je het waterslot niet in... :')
  zondag 24 mei 2020 @ 23:47:59 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193297663
1) Er zit geen 'zwanenhals' na je regenpijp. Dat is waanzin
2) Het is heel goed mogelijk dat jouw hemelwater en afvalwater beiden op hetzelfde riool zijn aangesloten. Dat scheiden is iets niews.
3) Heb je geen andere hemelwaterafvoeren en hoe lopen die door?
4) Heb je geen bouwtekening van je huis waarop je kunt zien hoe het loopt?
5) Maak iets van een 'ontstopper' die je in de buis kunt doen en op en neer kunt bewegen. Dus iets van rubber dat precies in de buis past?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_193298074
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 22:48 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Das lekker, altijd de rioollucht uit t blad rooster
Jij gaat door voor de koelkast.
Een waterslot heeft in dit geval wel zin gezien er 30cm boven peil een opening zit.
pi_193299321
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 21:12 schreef halfway het volgende:

[..]

Huh? hier in de hele wijk doen ze niet anders.
Oude situaties mogen doorgaans gehandhaafd blijven. Nieuwe situaties zou bijzonder zijn.
pi_193299474
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 22:49 schreef Watuntrik het volgende:

[..]

Dan graaf je het waterslot niet in... :')
Nee zon bocht boven de grond ziet er lekker uit? :')

Die sifons in hwa zitten altijd in gegraven..
pi_193299483
Wat maakt het uit waar het water heen gaat?

Er is een verstopping. en die haal je weg door iets er in te doen of door de buis uit te graven en leeg te maken.
pi_193299733
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 07:42 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Nee zon bocht boven de grond ziet er lekker uit? :')

Die sifons in hwa zitten altijd in gegraven..
Tja ieder zijn meug, slim is het niet, als het goed dichtslibt en verstopt heb je een probleem en kun je de bestrating openbreken. Zal wel een vorm van werkverschaffing zijn... ^O^ En zul je er aan moeten denken je hemelwaterafvoer regelmatig te onderhouden met doorspoelen.

En btw een regenpijp tot aan de goot met open bladvanger onder heeft een natuurlijke trek, zoals een schoorsteen. Dus als daar al een luchtje komt, dan wordt dat daarmee meegenomen naar boven. Dus dat waterslot is een onnodige plasebo, onnodig extra werk en materiaal verkwisting. Neem een bladvanger met een dekseltje als je bang bent voor luchtjes.

Maar ik heb regenpijp in de tuin met een gat erin 10cm boven de grond, 3 meter verder zit ik altijd te schijten en sta er elke dag naast die pijp in de tuin en nog nooit een luchtje geroken. Lang leve de natuurlijke trek..

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 25-05-2020 08:34:14 ]
pi_193300183
Een stankafsluiter in een HWA kan wel, maar dan is het meestal een ondergronds putje met een drempel, zodat de HWA in het water steekt. Een zwanenhals zou i.d.d. wel heel onlogisch lijken.

Wat TS betreft: kwestie van verder uitgraven en/of met hoge druk doorblazen. Ik denk dat het 80 of 90 mm buis is (?), dan heeft een trekveer niet zoveel effect als er een laag bagger inligt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 25 mei 2020 @ 10:15:06 #23
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_193300887
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 22:08 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Weet je of het riolerings-stelsel in de straat al eens aangepakt is de afgelopen jaren ? Ik woon zelf ook in een wat oudere wijk, maar hier heeft men een paar jaar geleden een gescheiden stelsel aangelegd voor vuil water en regen water. De gemeente heeft hun aansluiting toen veranderd en uit hun zelf de eerste hwa van je woning (die het korste bij de gemeentelijke aansluiting) gescheiden aangesloten. De rest is je eigen verantwoordelijkheid.

Wij hebben toen alles buiten direct ook gescheiden gemaakt omdat alles toch open moest (ons hele riool moest sowieso vervangen worden). :)

https://www.riool.info/soorten-riolering

https://www.infomil.nl/on(...)beheer/gemeentelijk/
Bij ons in de straat zijn ze bijna klaar met vervanging riolering en opnieuw bestraten. Ze hebben er gewoon weer een gemengd systeem ingezet. Ik heb nog bij zo'n informatie avond nagevraagd waarom ze niet voor een gescheiden systeem gaan, en antwoord was dat er te weinig ruimte voor was in de straat (wijk uit jaren 20/30). :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_193301510
de stank afsluiter komt van google mensen. staat er best duidelijk...

gewoon veer huren en gaan met die banaan.
  maandag 25 mei 2020 @ 14:23:40 #25
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193304374
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 11:02 schreef Nico987 het volgende:
de stank afsluiter komt van google mensen. staat er best duidelijk...

gewoon veer huren en gaan met die banaan.
Ik heb zo'n veer gekocht (geen trekveer, maar een "buisreinigingsspiraal", lijkt er wel op, maar dan met een soort open einde / spiraal om vuil mee te trekken). Paar blaadjes te pakken gekregen, maar verder blijft hij gewoon volstaan als je hem vol stort met water.

Probleem: niet opgelost.

Vervolgens met mijn hogedrukspuit bezig geweest. Water komt gewoon weer omhoog, wat ik ook probeer. Hermetisch afsluiten lukt me niet echt, hand er een beetje overheen houden is in elk geval niet genoeg, dus ik weet niet hoe ik de ruimte "naast de hogedrukspuit" goed kan dichtproppen.

Probleem: niet opgelost.
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
  maandag 25 mei 2020 @ 14:25:16 #26
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193304399
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 23:47 schreef LXIV het volgende:
1) Er zit geen 'zwanenhals' na je regenpijp. Dat is waanzin
2) Het is heel goed mogelijk dat jouw hemelwater en afvalwater beiden op hetzelfde riool zijn aangesloten. Dat scheiden is iets niews.
3) Heb je geen andere hemelwaterafvoeren en hoe lopen die door?
4) Heb je geen bouwtekening van je huis waarop je kunt zien hoe het loopt?
5) Maak iets van een 'ontstopper' die je in de buis kunt doen en op en neer kunt bewegen. Dus iets van rubber dat precies in de buis past?
3) De rest loopt goed door qua hwa.
4) Nee, helaas niet.
5) Heel goed idee, ik héb wel een ontstopper, maar die is natuurlijk veel te groot voor de diameter. Heb je een tip hoe ik zoiets van rubber kan fabriceren?
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193304522
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:23 schreef JeOma het volgende:

[..]

Ik heb zo'n veer gekocht (geen trekveer, maar een "buisreinigingsspiraal", lijkt er wel op, maar dan met een soort open einde / spiraal om vuil mee te trekken). Paar blaadjes te pakken gekregen, maar verder blijft hij gewoon volstaan als je hem vol stort met water.

Probleem: niet opgelost.

Vervolgens met mijn hogedrukspuit bezig geweest. Water komt gewoon weer omhoog, wat ik ook probeer. Hermetisch afsluiten lukt me niet echt, hand er een beetje overheen houden is in elk geval niet genoeg, dus ik weet niet hoe ik de ruimte "naast de hogedrukspuit" goed kan dichtproppen.

Probleem: niet opgelost.
Kom je wel iets tegen met je spiraal dan?

Als derest wel doorloopt zit het vlakbij zou je zeggen.
pi_193304526
https://www.boels.nl/huren/reiniging/ontstoppen/rioolveer-15-m

zo'n veer van de gamma schiet niet op.

de buis kun je afsluiten door er een handoek op te leggen. Je kunt ook een afsluiter kopen waar je een gat in boort.

een ontstoper kun je ook maken van eem fietspomp zo'n afsluit dop, en een fietsventiel.
pi_193304630
Je zou een rubber overgangsmanchet kunnen proberen, deze bv.
https://www.derijk.eu/win(...)-105-100-x-75-50-mm/

Wanneer je buis 100mm is, dan klem je die manchet met slangenklem van 100 op de pijp.
De volgende is 50 intern, neem een lijmsok van 50 die klem je ook in die manchet. Die 50 mm verjong met verloop naar 40mm er in te lijmen en dan deze erin lijmen.


https://www.drainagebuizen.nl/pvc-overgangstuk/

Of als je tuinslang dik genoeg is die 50 x 19mm meteen in de manchet. Maar dat zal wel niet 1/2"tuinslang is ongeveer 16 intern.
Dan kun je er de tuinslang opzetten en druk erop, dan knal je het er mogelijk wel doorheen. :)
Moet je niet meteen volle patat beginnen maar de druk even rustig op laten bouwen.

[ Bericht 3% gewijzigd door Watuntrik op 25-05-2020 14:50:05 ]
  maandag 25 mei 2020 @ 16:00:54 #30
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_193305745
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 14:25 schreef JeOma het volgende:

[..]

3) De rest loopt goed door qua hwa.
4) Nee, helaas niet.
5) Heel goed idee, ik héb wel een ontstopper, maar die is natuurlijk veel te groot voor de diameter. Heb je een tip hoe ik zoiets van rubber kan fabriceren?
Je zou een oude ontstopper kunnen nemen en die met een iets grotere diameter kunnen snijden
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 25 mei 2020 @ 16:13:32 #31
8076 JeOma
voor al uw recepten
pi_193305897
Thanks voor alle reacties! Ik was al bijna begonnen met een op maat gemaakt ding, maar net bleek dat mijn vader nog een 2ehands waterstofzuiger in de schuur had liggen. Die hebben we erop gezet. Kwam eigenlijk verrassend weinig troep uit, maar hij stroomt nu wel door (tot mijn verbazing).

Ik wacht nu de eerstvolgende buien af, maar met de tuinslang erin kreeg ik het niet meer voor elkaar om hem over te laten lopen. Misschien heeft de verstopping net een duw/trek gegeven. I'm happy!
Zo'n 100 miljoen jaar geleden leefde in het drassig park dat wij thans als Holland kennen een groep dinosaurussen die echt wreed uit hun dak gingen! DE GABBERSAURUS!!
pi_193307096
Gezien het bouwjaar van je huis kan het ook nog eens zo zijn dat er iets verderop onder de grond een grespijp ligt. Dat materiaal lijkt wel een beetje op aardewerk/terracotta en die aansluitingen lopen niet soepel in elkaar over waardoor er vuil achter een randje blijft hangen.
Of zoals in ons geval was de grespijp stuk waardoor er zand in de riolering kwam en dat zorgde regelmatig voor een verstopping.
Enige oplossing was de grespijp er uit halen en vervangen door pvc tot aan het hoofdriool.
Omdat wij destijds schade hadden door verstoppingen konden we deze kosten verhalen op de inboedelverzekering.
pi_193314634
op mijn werk gehad dat er wortels dwars door het riool groeide. water loopt dan wel door, maar het blad niet wat verstopping oplevert.
pi_193315517
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 16:13 schreef JeOma het volgende:
Thanks voor alle reacties! Ik was al bijna begonnen met een op maat gemaakt ding, maar net bleek dat mijn vader nog een 2ehands waterstofzuiger in de schuur had liggen. Die hebben we erop gezet. Kwam eigenlijk verrassend weinig troep uit, maar hij stroomt nu wel door (tot mijn verbazing).

Ik wacht nu de eerstvolgende buien af, maar met de tuinslang erin kreeg ik het niet meer voor elkaar om hem over te laten lopen. Misschien heeft de verstopping net een duw/trek gegeven. I'm happy!
Ik ben geen expert, verre van dat. Dan zou er een -hardnekkige- luchtbel zitten tussen de ondergrondse afwatering en de opening (bovenzijde) van je afvoersysteem.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')