abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 24 mei 2020 @ 11:02:20 #1
405567 milaya
milaya moya
pi_193286504
Eerste drie jaar van mijn hbo studie ging vlekkeloos. Zelden herkansingen, alles soepel gehaald. Ook stages gingen perfect. 1e helft van de 4e, minor gemakkelijk binnengesleept.

Toen ging het mis.

Eerste jaar afstuderen werd ik erg ziek dus kon maanden niet naar buiten. Nou balen. Zit nu in tweede jaar van afstuderen en het lukt weer niet. Door corona is het erg vermoeilijkt maar niet onmogelijk. Ik vind het gewoon niet leuk. Ik haat onderzoek doen, ik haat inmiddels alles wat met dit onderwerp te maken heeft. Ik kan het niet opbrengen. Motivatie is nul. Ik wil ook eigenlijk helemaal niet in dit werkveld werken maar ik kwam daar definitief pas in de 3e achter en als je je diploma niet haalt binnen 10 jaar moet je ook ov enz terugbetalen dus dan heb je een beangstigend hoge schuld. En om er nou in de 3e nog uit te stappen vond ik ook weer zo wat.

Nu ga ik dit jaar weer falen dus ga ik in september voor het DERDE jaar op rij proberen af te studeren. Ik ben zo kwaad omdat dit het enige is wat mij nog weghoudt bij mn diploma. Iemand tips?
pi_193286636
Kan je met dat diploma ook in een ander werkveld werken of een andere functie bekleden? Want anders tenzij zorgsector of lerarenopleiding kost een tweede hbo-opleiding 10.000 euro per jaar.
FOK! is net een groot tijdschrift
  zondag 24 mei 2020 @ 11:19:20 #3
405567 milaya
milaya moya
pi_193286710
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:13 schreef Vimbavimba het volgende:
Kan je met dat diploma ook in een ander werkveld werken of een andere functie bekleden? Want anders tenzij zorgsector of lerarenopleiding kost een tweede hbo-opleiding 10.000 euro per jaar.
Social work.. je kan met bijna elke doelgroep wel werken en ook groeien naar leidinggevende in een zorginstelling oid
pi_193286784
Heb je een alternatief idee?
Somebody that I used to know
  Moderator zondag 24 mei 2020 @ 11:26:42 #5
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_193286794
Ja, ik heb wel een tip; stop met mekkeren en doe het gewoon. Je weet dat het probleem niet corona of wat dan ook is. Nee, je motivatie is gewoon 0. Dát is de reden.

Nou, simpel gezegd; stop met zeiken, en maak het gewoon af. Er is geen magische manier om het te doen, je zult door de zure appel heen moeten bijten.
Breitling - Instruments for Professionals
  zondag 24 mei 2020 @ 11:34:41 #6
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193286900
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:26 schreef CoolGuy het volgende:
Ja, ik heb wel een tip; stop met mekkeren en doe het gewoon. Je weet dat het probleem niet corona of wat dan ook is. Nee, je motivatie is gewoon 0. Dát is de reden.
Dit.

Ik studeer af naast een fulltime baan in coronatijd, dus het kan heus wel.

Mijn tip: dagelijks schema maken en al het werk in kleinere stukjes opdelen zodat je elke dag letterlijk wat kunt afvinken en vooruitgang ziet. Liefst in de ochtend gelijk doen, dan is het maar klaar en kun je de rest van de dag iets anders doen zonder ermee in je hoofd te zitten ^O^
pi_193286936
Waarom ga je eigenlijk dit jaar weer falen? :?
Somebody that I used to know
  zondag 24 mei 2020 @ 11:39:56 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193286966
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:38 schreef Postbus100 het volgende:
Waarom ga je eigenlijk dit jaar weer falen? :?
Omdat TS een nieuw excuus heeft gevonden voor dit jaar, corona.

Wat doe je eigenlijk de hele dag TS? Ik neem aan dat je alle vakken al 2 jaar afgesloten hebt?
  zondag 24 mei 2020 @ 11:41:47 #9
405567 milaya
milaya moya
pi_193286999
quote:
15s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:39 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Omdat TS een nieuw excuus heeft gevonden voor dit jaar, corona.

Wat doe je eigenlijk de hele dag TS? Ik neem aan dat je alle vakken al 2 jaar afgesloten hebt?
Ja klopt. Ik doe niks. Netflix wandelen gamen lezen.
  zondag 24 mei 2020 @ 11:44:06 #10
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193287043
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:41 schreef milaya het volgende:

[..]

Ja klopt. Ik doe niks. Netflix wandelen gamen lezen.
Nou dan kun je mooi elke ochtend studeren toch? En in de middag alsnog gamen, tv kijken, wandelen.
pi_193287055
Kun je eens concreet maken hoe ver je al wel bent? Heb je een goedgekeurd plan van aanpak bijvoorbeeld?
  zondag 24 mei 2020 @ 11:47:20 #12
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_193287096
Overigens vraag ik me ook af waar de begeleider is? Die zetten er normaal wel druk op als je geen vooruitgang boekt.
  zondag 24 mei 2020 @ 11:47:27 #13
405567 milaya
milaya moya
pi_193287100
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:44 schreef Chia het volgende:
Kun je eens concreet maken hoe ver je al wel bent? Heb je een goedgekeurd plan van aanpak bijvoorbeeld?
Go mits, moet nog wat kleine dingen aanpassen
  zondag 24 mei 2020 @ 11:47:46 #14
222903 monsterd.
fine, beautiful, lovely
pi_193287108
Maak het af, je bent er bijna. Daarna kun je prima werk zoeken in een ander werkveld. Het is nu veel minder werk dan opnieuw een heel jaar afstuderen.
baby you're not here
but I can feel you there
think I better body up
ooo, it's that magic touch.
pi_193287220
Je hebt eigenlijk 2 keuzes, of je zet nu door, en staat dadelijk met je papiertje. Of je zet niet door, begint in september weer opnieuw en krijgt dan weer dit probleem.
pi_193288556
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:54 schreef Pinuts het volgende:
Je hebt eigenlijk 2 keuzes, of je zet nu door, en staat dadelijk met je papiertje. Of je zet niet door, begint in september weer opnieuw en krijgt dan weer dit probleem.
Ik lees bij haar nog een derde optie:
Of ik stop ermee en ga aan een andere studie beginnen.

Is een optie, maar dan moet je wel weten wat je doet. Als je dat niet hebt, dan zou ik dat niet overwegen en nu je tanden op elkaar zetten en doorbijten. Dan kom je inderdaad bij die twee keuzes: volgend jaar tegen hetzelfde probleem aanlopen lost de boel niet op, dus kan je maar beter nu je best doen om je papiertje te halen.

Eenmaal een papiertje maakt je leven een stuk makkelijker en geeft je ook genoeg opties om andere wegen in te slaan. Maar dan heb je 'm maar eenmaal.
Somebody that I used to know
pi_193288713
quote:
0s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:47 schreef milaya het volgende:

[..]

Go mits, moet nog wat kleine dingen aanpassen
Alleen nog uitvoeren dus.. Dan zou ik toch echt voor doorbijten gaan en dan kun je in augustus verdedigen en klaar zijn?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 24-05-2020 13:55:31 ]
pi_193320236
quote:
1s.gif Op zondag 24 mei 2020 11:02 schreef milaya het volgende:
Eerste drie jaar van mijn hbo studie ging vlekkeloos. Zelden herkansingen, alles soepel gehaald. Ook stages gingen perfect. 1e helft van de 4e, minor gemakkelijk binnengesleept.

Toen ging het mis.

Eerste jaar afstuderen werd ik erg ziek dus kon maanden niet naar buiten. Nou balen. Zit nu in tweede jaar van afstuderen en het lukt weer niet. Door corona is het erg vermoeilijkt maar niet onmogelijk. Ik vind het gewoon niet leuk. Ik haat onderzoek doen, ik haat inmiddels alles wat met dit onderwerp te maken heeft. Ik kan het niet opbrengen. Motivatie is nul. Ik wil ook eigenlijk helemaal niet in dit werkveld werken maar ik kwam daar definitief pas in de 3e achter en als je je diploma niet haalt binnen 10 jaar moet je ook ov enz terugbetalen dus dan heb je een beangstigend hoge schuld. En om er nou in de 3e nog uit te stappen vond ik ook weer zo wat.

Nu ga ik dit jaar weer falen dus ga ik in september voor het DERDE jaar op rij proberen af te studeren. Ik ben zo kwaad omdat dit het enige is wat mij nog weghoudt bij mn diploma. Iemand tips?
Ik zou meteen stoppen! Met deze studie zonde van je tijd, geld, en gezondheid en geluk. Ik zou mij heroriënteren naar de studie die je wilt. Ook al begin je opnieuw. Is niet zo erg. Wees slim en wijs! Een diploma halen om een diploma te halen? Ik zou verder kijken naar de toekomst. Niet naar de diploma, maar het leven daarna.
Geloof me niet doorbijten. Dit is niet opgeven of stoppen, maar heroriënteren en slim en wijs gebruik maken van de mogelijkheden en de stroming. Je hebt al 3 jaar kennis en ervaring. Gebruik de volgende 4 jaar voor een studie die je wel leuk vindt. Je bent niet voor niets ziek geworden en het lukt niets voor niets. Je lichaam en alles zegt van stop er mee en doe wat anders.
Ik had diezelfde fout gemaakt echt een doodzonde, waar ik later een langere tijd spijt van had. Ik was gewoon doorgegaan. Achteraf gezien had ik beter de studie kunnen stoppen en een andere studie kunnen kiezen. Ik had mij ook blind gestaard op zo snel mogelijk diploma halen. Je hebt nog 4 jaar en dan nog in het groter geheel gezien is het slecht een studieschuld. Beter een leuke studie en werkveld waar je je hele leven plezier aan hebt met een studieschuld, dan een werkveld waarin je je hele leven gaat werken wat je haat. Alleen maar omdat je toen bang was voor een studieschuld.
Bovendien nu heb je de kans om een collegegeld van rond de ik schat dat het nu 2000 Euro per jaar is te gaan betalen, maar als je je diploma haalt en dan spijt hebt en toch nog een andere studie wil kiezen dan betaal je een collegegeld van meer dan 10.000 Euro per jaar. Dus maak gebruik van de kans dat je geen diploma hebt.

[ Bericht 5% gewijzigd door Twintig op 26-05-2020 14:04:53 ]
  donderdag 28 mei 2020 @ 21:05:33 #19
382210 Jiang153
Bae Joo Hyun
pi_193359414
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:43 schreef Twintig het volgende:

[..]

Ik zou meteen stoppen! Met deze studie zonde van je tijd, geld, en gezondheid en geluk. Ik zou mij heroriënteren naar de studie die je wilt. Ook al begin je opnieuw. Is niet zo erg. Wees slim en wijs! Een diploma halen om een diploma te halen? Ik zou verder kijken naar de toekomst. Niet naar de diploma, maar het leven daarna.
Geloof me niet doorbijten. Dit is niet opgeven of stoppen, maar heroriënteren en slim en wijs gebruik maken van de mogelijkheden en de stroming. Je hebt al 3 jaar kennis en ervaring. Gebruik de volgende 4 jaar voor een studie die je wel leuk vindt. Je bent niet voor niets ziek geworden en het lukt niets voor niets. Je lichaam en alles zegt van stop er mee en doe wat anders.
Ik had diezelfde fout gemaakt echt een doodzonde, waar ik later een langere tijd spijt van had. Ik was gewoon doorgegaan. Achteraf gezien had ik beter de studie kunnen stoppen en een andere studie kunnen kiezen. Ik had mij ook blind gestaard op zo snel mogelijk diploma halen. Je hebt nog 4 jaar en dan nog in het groter geheel gezien is het slecht een studieschuld. Beter een leuke studie en werkveld waar je je hele leven plezier aan hebt met een studieschuld, dan een werkveld waarin je je hele leven gaat werken wat je haat. Alleen maar omdat je toen bang was voor een studieschuld.
Bovendien nu heb je de kans om een collegegeld van rond de ik schat dat het nu 2000 Euro per jaar is te gaan betalen, maar als je je diploma haalt en dan spijt hebt en toch nog een andere studie wil kiezen dan betaal je een collegegeld van meer dan 10.000 Euro per jaar. Dus maak gebruik van de kans dat je geen diploma hebt.
Gewoon die andere opleiding starten voordat je eindigt met deze dus. Kan je mooi 2 diploma's pakken.

Wat kan je eigenlijk doen met social work? :?
Irene is bae <3
pi_193412553
quote:
5s.gif Op donderdag 28 mei 2020 21:05 schreef Jiang153 het volgende:

[..]

Gewoon die andere opleiding starten voordat je eindigt met deze dus. Kan je mooi 2 diploma's pakken.

Wat kan je eigenlijk doen met social work? :?
MOGELIJKE BEROEPEN EN WERKVELDEN

sociaal werker (in de GGZ, detentie, verslavingszorg, zorg voor mensen met verstandelijke of lichamelijke beperking of ouderenzorg en geriatrie)
jeugdhulp-, jeugdzorg- of jongerenwerker en ambulante jeugdhulp
maatschappelijk werker
sociaal en cultureel ondernemer
pleegzorg en jeugdbescherming
jeugdreclassering en jeugdgevangenissen
welzijnsorganisaties, buurtwerker en sociale wijkteams
ngo’s op het gebied van duurzaamheid en armoedebestrijding
maatschappelijke opvang
educatieve organisaties

Dus je werkt vooral met mensen die problemen hebben op het gebied van verslaving, financiële schulden, jeugdzorg, huisvestiging, psychiatrische problemen, buurtwerk etc.

Bron:https://www.hva.nl/opleid(...)studieprogramma.html
pi_193416985
quote:
1s.gif Op dinsdag 26 mei 2020 13:43 schreef Twintig het volgende:

[..]

Ik zou meteen stoppen! Met deze studie zonde van je tijd, geld, en gezondheid en geluk. Ik zou mij heroriënteren naar de studie die je wilt. Ook al begin je opnieuw. Is niet zo erg. Wees slim en wijs! Een diploma halen om een diploma te halen? Ik zou verder kijken naar de toekomst. Niet naar de diploma, maar het leven daarna.
Geloof me niet doorbijten. Dit is niet opgeven of stoppen, maar heroriënteren en slim en wijs gebruik maken van de mogelijkheden en de stroming. Je hebt al 3 jaar kennis en ervaring. Gebruik de volgende 4 jaar voor een studie die je wel leuk vindt. Je bent niet voor niets ziek geworden en het lukt niets voor niets. Je lichaam en alles zegt van stop er mee en doe wat anders.
Ik had diezelfde fout gemaakt echt een doodzonde, waar ik later een langere tijd spijt van had. Ik was gewoon doorgegaan. Achteraf gezien had ik beter de studie kunnen stoppen en een andere studie kunnen kiezen. Ik had mij ook blind gestaard op zo snel mogelijk diploma halen. Je hebt nog 4 jaar en dan nog in het groter geheel gezien is het slecht een studieschuld. Beter een leuke studie en werkveld waar je je hele leven plezier aan hebt met een studieschuld, dan een werkveld waarin je je hele leven gaat werken wat je haat. Alleen maar omdat je toen bang was voor een studieschuld.
Bovendien nu heb je de kans om een collegegeld van rond de ik schat dat het nu 2000 Euro per jaar is te gaan betalen, maar als je je diploma haalt en dan spijt hebt en toch nog een andere studie wil kiezen dan betaal je een collegegeld van meer dan 10.000 Euro per jaar. Dus maak gebruik van de kans dat je geen diploma hebt.
Dan moet je wel een alternatief hebben en het is nu aan de late kant om je nog in te schrijven voor een andere studie (waarschijnlijk heeft TO nu ook geen virtuele open dagen etc. bezocht of zich in een andere studie verdiept)

In ieder geval zou ik me (nog) niet uitschrijven en ik denk dat TO het beste deze studie kan afronden, eventueel in combinatie met een andere studie.

Waarschijnlijk vindt TO het onderwerp nog wel interessant maar lijkt dat niet meer zo door al het gedoe met het afstudeeronderzoek. Anders zijn er na afronding ook genoeg traineeships in andere richtingen mogelijk. Voor veel banen wordt er ook gewoon hbo werk- en denkniveau gevraagd en niet altijd een specifieke richting.
pi_193426662
Ik denk dat het kan helpen om het afstuderen minder groot te maken en het te reduceren tot kleinere hordes die je moet nemen. Zorg daarbij voor een vorm van sociale druk (een afstudeergroepje en afspraken met je begeleider bijvoorbeeld) en doe het gewoon.

Ik heb veel scripties begeleid en ik heb veel studenten zien worstelen. Sterker nog, ik vond afstuderen zelf ook verschrikkelijk. De fout die ik het vaakst zag was dat studenten langere tijd niks van zich lieten horen. Dan wist ik wel wat er aan de hand was: ze waren niet zo ver als ze gehoopt hadden en schaamden zich daarvoor. Met mijn studenten formuleerde ik tussentijdse doelen en vroeg ik ze om altijd iets in te leveren, hoe slecht ze dat ook vonden.

Mijn advies aan studenten met motivatieproblemen was om met een bestaand onderzoek mee te doen in plaats van zelf een onderzoek op te zetten en zelf data te verzamelen. Als je in een groepje meewerkt aan een bestaand onderzoek dan is de sociale druk groter en is de kans op wanhopen kleiner.

Veel studenten vinden het trouwens moeilijk enthousiast te worden van hun onderzoeksvraag. Bij alle studenten zag ik dat als ze maar ver genoeg in het proces waren het enthousiasme vanzelf kwam, ongeacht de vraag. Een mooi proces is dat. Het werkt helaas ook andersom: als je je blijft verzetten en negatieve gedachtes blijft hebben, dan is de kans groter dat je er niet inkomt, niet enthousiast wordt en vroegtijdig afhaakt.

Tot slot: geef niet op maar maak een plan. Je kunt wel weer in een positieve spiraal raken en dan ga je enorm trots zijn op jezelf.

[ Bericht 11% gewijzigd door Claudia_x op 01-06-2020 22:25:47 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')