abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193802373
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:06 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn Spaanse hyacinten zijn uitgebloeid, kan ik daar nog wat bij planten (voor komende jaren) wat later opkomt en bloeit? Want die bladeren van die Spaanse hyacint zijn best dik en dicht, daar komt bijna niets doorheen, maar in juni verdwijnen die bladeren als sneeuw voor de zon en blijft er een kale plek achter.
Zoek dan iets wat later bloeit en zet het er in sept/okt tussen.
En doe je nu wat eenjarige bloeiers?
pi_193803380
quote:
6s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 12:06 schreef Dagoduck het volgende:
Mijn Spaanse hyacinten zijn uitgebloeid, kan ik daar nog wat bij planten (voor komende jaren) wat later opkomt en bloeit? Want die bladeren van die Spaanse hyacint zijn best dik en dicht, daar komt bijna niets doorheen, maar in juni verdwijnen die bladeren als sneeuw voor de zon en blijft er een kale plek achter.
Ik lees net dat de meeste gemberachtigen pas eind mei uit de grond komen. Je zou daar eens naar kunnen kijken. In m'n boek worden Hedychiums aangeraden, maar die lijken vrij fors te worden en dat moet maar net in je border passen. Het zijn planten die gedijen op plekken waar varens ook gedijen.

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 26 juni 2020 @ 17:40:56 #228
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193803938
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 16:03 schreef altootje86 het volgende:
Ik zou denken slingerend, zodat ie wat beter zn gewicht verdeelt als het ware. Hier slingert die zichzelf om de oude takken heen ook.
Ja ik doe ze denk ik licht slingerend, dat ze in totaal op 2 meter 1 of 2x rond de paal gaan.
KuikenGuppy
pi_193805236
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juni 2020 17:40 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ja ik doe ze denk ik licht slingerend, dat ze in totaal op 2 meter 1 of 2x rond de paal gaan.
Het is maar net wat je zelf mooi vindt. Slingeren ligt met een paal voor de hand, al zal de paal dat niet tot in de eeuwigheid volhouden. Dat is volgens mij vrij standaard:

Je kunt een blauwe regen ook zo laten groeien dat die een boom wordt en de paal niet nodig heeft, maar dan moet je de blauwe regen in het begin denk ik wel wat helpen tot de stam is verhout.

Deze slingert bijvoorbeeld een keer of twee:

Deze heel vaak:

Deze niet:

vrijdag 26 juni 2020 @ 21:48:12 #230
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193807490
Dank je, Claudia!
KuikenGuppy
pi_193813633
Kom ik weer spammen. 8-)

Eigenlijk is de tuin op z'n mooist als het net heeft geregend. De aard is donker en daar steken de planten mooi tegen af. Ik kan een ieder toortsen van harte aanbevelen. Wat een machtige planten! Ze zijn al vrij gauw leuk door het grote blad en ze bloeien uitbundig.

De grote klaproos is heel fraai:

Dan eens een stuk van de tuin dat ik niet zo vaak laat zien, achter de garage waar ik een kleine boomgaard wil maken. Zo zag het er eind vorig jaar uit:

Ik heb tegen de garage winterjasmjin geplant, een els weggehaald, ik heb een border gemaakt die meegaat met de kromming van de vijver, wat fruitbomen neergezet, geraniums geplant en de buurman heeft er omdat het wat kaal was ook wat toortsen neergezet. Ik vind het maken (en hebben) van dit soort stukken tuin leuk, het creëren van paden en plekken om een en ander te ontdekken,

Dan wat kleine projecten. Ik had een rozenstruik gekregen en na een week of twee verdorde al het blad. Ik heb indertijd hier nog advies gevraagd. Ik heb het dorre blad weggehaald en nu is de struik alsnog mooi aan het uitlopen. Die gaat het dus redden!

Ik heb naast de voordeur een stek van de jasmijn uit mijn vorige tuin geplant. Die groeit tergend traag maar doet het wel heel goed, wat best verrassend is omdat ik had verwacht dat die onder de droge oostenwind te lijden zou hebben.

De passiebloem uit mijn vorige tuin had ik gestekt. Vorig jaar zag die er zo uit:

En nu is die lekker aan het groeien. Er zitten veel knoppen in.

@sigme, je boompje doet het goed. Ik moet 'em wat meer ruimte geven en met ander spul vast gaan maken. Ga ik van de week doen. Grappig is dat het tweede boompje, dat nog in de pot staat, veel eerder uitliep en het beter leek te doen. Inmiddels heeft dit boompje echter het exemplaar in de pot ingehaald.

Van de week ik heb wat steenbreek in de voortuin geplant. Daar heb ik hoge verwachtingen van. Het blad schijnt in de winter groen te blijven, de plant zou het in de zon en in de schaduw goed moeten doen en de bloei is prachtig (zie hieronder een willekeurige foto van het internet). De plant heet ook wel 'schildersverdriet', een naam die zou zijn ontstaan omdat de plant moeilijk te schilderen is. :D

pi_193815090
Wij zijn weer bezig met het her-ontwerpen van de tuin die nu een groot grasveld met daaromheen borders is. Ik wil in een deel van het grasveld twee vormen creeren met daarin planten (is het ook een border als het niet aan de rand is?). Ik wil daarin werken met boomschorspaadjes en graspaadjes, omdat ik niet te veel bestrating in de tuin wil. Hoe goed is dat bij te houden? Ik zie al dat ik boomschorspaadjes regelmatig moet aanvullen (eens per 1-3 jaar). Hoe zit het met graspaadjes? Hoe houd je de rand hiervan strak? We zullen geen 100-den rondes per dag door de tuin gaan lopen, maar ik wil voorkomen dat het een graspad met middenin een zandstrook wordt.
pi_193816020
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 14:42 schreef Tuindier het volgende:
Wij zijn weer bezig met het her-ontwerpen van de tuin die nu een groot grasveld met daaromheen borders is. Ik wil in een deel van het grasveld twee vormen creeren met daarin planten (is het ook een border als het niet aan de rand is?). Ik wil daarin werken met boomschorspaadjes en graspaadjes, omdat ik niet te veel bestrating in de tuin wil. Hoe goed is dat bij te houden? Ik zie al dat ik boomschorspaadjes regelmatig moet aanvullen (eens per 1-3 jaar). Hoe zit het met graspaadjes? Hoe houd je de rand hiervan strak? We zullen geen 100-den rondes per dag door de tuin gaan lopen, maar ik wil voorkomen dat het een graspad met middenin een zandstrook wordt.
Ik vind het best een klus om graspaden netjes te houden. Belangrijk is vooral dat het pad breed genoeg is voor de grasmaaier en dat de planten niet zo dichtbij de rand groeien dat je het gras aan de randen niet mee kunt maaien omdat je de planten dan ook beschadigt. Maar goed, op den duur groeit alles toch dicht. Ik overweeg zelf een graskantsteker te kopen:

pi_193816171
Die heb ik en af en toe steek ik t randje idd af bij het paadje. Staat wel weer strak.

Als ik maai neem ik soms wel eens wat bloem mee omdat ik het zo'n gedoe vind om ze steeds omhoog te houden om eronderdoor te maaien _O-
pi_193816200
Zo’n ding heb ik! Dat hebben de oude bewoners achter gelaten, misschien had ik die moeten gebruiken.. De uitdaging wordt dan inderdaad die randjes schoon/leeg te houden, maar feitelijk zou je dat ook willen doen als je een tegelpaadje neerlegt.
pi_193816451
Ik ben wel heel erg blij met mijn stokrozen.

Verdorie, gaan we weer. Welke upload site werkt wel?

[ Bericht 12% gewijzigd door Tuindier op 28-06-2020 08:17:36 ]
  zaterdag 27 juni 2020 @ 16:44:11 #237
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193816496
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 16:11 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik vind het best een klus om graspaden netjes te houden. Belangrijk is vooral dat het pad breed genoeg is voor de grasmaaier en dat de planten niet zo dichtbij de rand groeien dat je het gras aan de randen niet mee kunt maaien omdat je de planten dan ook beschadigt. Maar goed, op den duur groeit alles toch dicht. Ik overweeg zelf een graskantsteker te kopen:

[ afbeelding ]
Dit deed ik bij ons oude huis altijd met een en oude zaag :D :').
KuikenGuppy
  zaterdag 27 juni 2020 @ 16:44:25 #238
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193816499
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 16:40 schreef Tuindier het volgende:
Ik ben wel heel erg blij met mijn stokrozen. [ afbeelding ]

Imgur?

Edit: ik zie je foto wel als ik erop klik. Wat zijn ze hoog, heel mooi!

Edit2: zo werkt 'ie.
KuikenGuppy
  zaterdag 27 juni 2020 @ 16:47:25 #239
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_193816554
Over stokrozen gesproken, de overbuurman heeft een paar staan die zo diep paars zijn dat ze wel zwart lijken. En dan 3 meter hoog. Prachtig O+.
Als ik van hem nou zaadjes krijg, worden ze bij mij dan ook diezelfde kleur, of is dat weer afwachten?
KuikenGuppy
pi_193817047
Zo, die zijn zeker hoog! Mooi hoor. Ik vind die vaalgele ook zo mooi.
pi_193817081
quote:

Fraaie stokrozen ...zo dicht bij elkaar lijkt het wel een ‘bos’.
pi_193817707
Ieder jaar na de bloei zet ik clematis Margaret Hunt kort.
Vaak gaat zij dan opnieuw groeien en geeft bloemen eind sept/okt.

Dit is nu
pi_193820123
Doet haar best!
pi_193821066
Mooie bloemen ook!
  zaterdag 27 juni 2020 @ 22:04:28 #245
277627 Seven.
We are Borg.
pi_193821598
quote:

Mooi O+

quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 18:07 schreef AnneX het volgende:

Dit is nu [ link | afbeelding ]
Margaret _O_
Resistance is futile.
  zaterdag 27 juni 2020 @ 22:38:16 #246
222754 Dagoduck
Karel (2003-2022)
pi_193822420
quote:

Zie mijn post in het kamerplantentopic over waarom het niet werkt:

F&F / Het kamerplantentopic #21: #stayhome with your planta
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_193823163
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 18:07 schreef AnneX het volgende:

Dit is nu [ link | afbeelding ]
Mooi! Hoe zet je haar kort? Ik bedoel, snoei je helemaal terug of alleen de nieuwe scheuten?
pi_193826238
Nog een vraag: als we de tuin omgooien zal de Gelderse roos moeten wijken. Ze is te groot om te verplaatsen maar ik vind haar wel prachtig. Kan ik haar stekken? En wanneer/ Hoe dan?
pi_193827785
quote:

Deze is ook fijn.
https://www.mupload.nl/
pi_193827864
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juni 2020 23:03 schreef yinu het volgende:

[..]

Mooi! Hoe zet je haar kort? Ik bedoel, snoei je helemaal terug of alleen de nieuwe scheuten?
Rigoreus teruggesnoeid tot 5 cm boven de aarde.😳
Bedenk mij zojuist, dat er geen voeding wordt gegeven...alleen water.
En zij accepteert dit sinds 2003.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')