abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_193509133
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:32 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Van Agt past niet echt bij een PKN'er (is zelf katholiek). Linkse PKN'ers zijn vermoedelijk al naar de CU gegaan, die hebben de laatste jaren enkele zetels gewonnen.
Er zijn weinig statistieken waaruit blijkt dat cda'ers een uitgesproken links(ere) koers voorstaan.
PKN'ers bij de CU lijkt me vrij stug. Die hebben het niet zo op behoudende gereformeerden en zijn veel meer verbonden met de eveneens sociale (cultureel) katholieken.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 20:36:07 #177
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_193509142
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Lokale afdelingen weten vaak veel beter wat hun kiezers willen (die spreken ze veel vaker). En gok eens? Die zijn veel linkser. Zie ook dit: https://www.rtlnieuws.nl/(...)inderen-weeskinderen
Afdelingen zijn geen kiezers natuurlijk. Balkenende en Lubbers hebben de verkiezingen ook niet echt gewonnen door uitgesproken l inks tezijn.
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
“To forgive the terrorists is up to God, but to send them there is up to me.”
Vladimir Putin
  zaterdag 6 juni 2020 @ 20:36:37 #178
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_193509159
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:34 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Jij denkt dat het CDA radicaal genoeg kan worden om mensen van PVV en FvD terug te winnen?
Daarnaast had ik het over de resterende aanhang. Die hebben juist een hekel aan die radicaal-rechtse slachtofferrol.
Heb je daar statistieken bij dat de resterende aanhang een hekel daar aan heeft? Of zijn het wederom gewoon claims?
"Fifty years ago the Leningrad street taught me a rule - if a fight is inevitable, you have to throw the first punch."
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_193509164
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:33 schreef Hanca het volgende:

[..]

Lokale afdelingen weten vaak veel beter wat hun kiezers willen (die spreken ze veel vaker). En gok eens? Die zijn veel linkser. Zie ook dit: https://www.rtlnieuws.nl/(...)inderen-weeskinderen
Dit is dan ook volkomen logisch vanuit de oorspronkelijke grondgedachte van het CDA.
pi_193509166
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:36 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Afdelingen zijn geen kiezers natuurlijk. Balkenende en Lubbers hebben de verkiezingen ook niet echt gewonnen door uitgesproken l inks tezijn.
Geen uitgesproken links, maar Balkenende was veel linkser dan Verhagen en ook linkser dan Buma.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_193509190
quote:

[..]

Heb je daar statistieken bij dat de resterende aanhang een hekel daar aan heeft? Of zijn het wederom gewoon claims?
Je hebt gemist dat het CDA bijna uit elkaar viel door de samenwerking met de PVV?

En jij denkt dat het CDA radicaal genoeg kan worden om mensen van PVV en FvD terug te winnen?
pi_193509215
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Geen uitgesproken links, maar Balkenende was veel linkser dan Verhagen en ook linkser dan Buma.
Uitgesproken links is bij het CDA natuurlijk ook nooit aan de orde. Sociaal kan wel van belang zijn.
pi_193509221
quote:

[..]

Het was de eigen conclusie van CDA na intern onderzoek en heel veel gesprekken, daarom zij-aan-zij. Veel linkser dan het beleid onder Buma was.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  zaterdag 6 juni 2020 @ 20:40:31 #184
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_193509242
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:36 schreef Hanca het volgende:

[..]

Mwehh, als je ziet hoe Balkenende de ww heeft ingekort, WAO sterk heeft hervormd (lees; versoberd) aow naar 67, hypotheekrente aftrek was Heilig, korting op europese afdracht, ziekenfonds (op voorspraak vvd) heeft omgevormd naar een meer marktgericht systeem.

JPB was alles behalve links. Ook in sociaal-cultureel opzicht heeft hij vooral gehamerd op (christelijke) waarden en normen.
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_193509284
quote:
7s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:40 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Mwehh, als je ziet hoe Balkenende de ww heeft ingekort, WAO sterk heeft hervormd (lees; versoberd) aow naar 67, hypotheekrente aftrek was Heilig, korting op europese afdracht, ziekenfonds (op voorspraak vvd) heeft omgevormd naar een meer marktgericht systeem.

JPB was alles behalve links. Ook in sociaal-cultureel opzicht heeft hij vooral gehamerd op (christelijke) waarden en normen.
Linkser dan Buma is ook niet links, maar wel meer midden. Buma en zeker Verhagen zijn echt de rechterflank van CDA, VVD/FvD rechts. CDA heeft altijd veel meer midden tussen PvdA en VVD in gezeten, daarom gingen ze altijd net zo makkelijk over links als over rechts.
  zaterdag 6 juni 2020 @ 20:42:50 #186
201761 phpmystyle
Ordinary guy from Moscow
pi_193509291
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:39 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het was de eigen conclusie van CDA na intern onderzoek en heel veel gesprekken, daarom zij-aan-zij. Veel linkser dan het beleid onder Buma was.
Als dat linkse profiel sterk op de voorgrond treedt dan houden ze nog geen 10 zetels over. Gelukkig voor het cda zijn vooral Omtzigt en Hoekstra het boegbeeld, hoewel ik de positieve aantrekkingskracht van de wat linksere De Jonge zeker niet wil negeren :)
Vladimir Putin
Vladimir Putin
pi_193509345
Als CDA een kopie van VVD is hebben ze juist geen bestaansrecht. Midden tussen PvdA en VVD hebben ze dat wel.
pi_193509496
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 20:45 schreef Hanca het volgende:
Als CDA een kopie van VVD is hebben ze juist geen bestaansrecht. Midden tussen PvdA en VVD hebben ze dat wel.
Dat lijkt me ook.
pi_193518376
In het kader van deze duscussie is dit wel een interessant artikel: https://www.ad.nl/binnenl(...)il-ik-niet~a7dcec6e/

In gesprek met een aantal conservatieve jongeren. Conservatisme als de nieuwe tegenbeweging. Hielke Onnink (22, voorzitter CDJA) verwoord denk ik prima waar het CDA voor zou moeten staan en waarom het anders is dan PVV en FvD:

quote:
,,Christelijk, fatsoenlijk, solidair en met de gedachte dat ieder mens belangrijk is. En dus geen verheerlijking van één leider. Ik zoek het conservatisme meer in de geborgenheid van een gemeenschap, van verenigingsleven, en wil met behoud van bestaande waarden en tradities het nieuwe vormgeven.”

Hij groeide op in Hardenberg, waar het CDA van oudsher groot is. Hij heeft zich nooit verzet tegen denkbeelden van zijn ouders. En, zo vindt hij en heeft hij gezien: het CDA werkt. Wel valt hem op dat het vooruitgangsdenken dat bij zijn generatie altijd centraal stond, niet meer vanzelfsprekend is. ,,Ik denk dat de invloed van het leenstelsel en het feit dat de toekomst voor veel jongeren financieel zo onzeker is, hen ook conservatiever maakt. Ik zie dat de aanwas bij ons groot is, net als de groei van de evangelische kerken; de stadskerken in studentensteden als Zwolle zijn booming.”

Hij maakt zich niet druk om islamisering, zoals een deel van zijn leeftijdsgenoten dat wel doet. Ook al woont hij nu in Den Haag, op het randje van de Schilderswijk, en ziet wat er verkeerd is gegaan. ,,We hebben het kennelijk laten gebeuren dat mensen in hun eigen kring zijn gaan wonen. Dat valt me wel erg op en is niet goed.” Zelf is hij een man van de provincie, daar voelt hij zich thuis.
Dat is denk ik waar CDA de kern heeft. Samen leven, tegen het doorgedreven individualisme wat met name in de jaren 90 door brak. Geborgenheid, normen en waarden, tradities. Maar bij het CDA past geen vijandsdenken, past niet de gedachte dat een moslim minder is of niet welkom.
pi_193519919
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 09:23 schreef Hanca het volgende:
In het kader van deze duscussie is dit wel een interessant artikel: https://www.ad.nl/binnenl(...)il-ik-niet~a7dcec6e/

Dat is denk ik waar CDA de kern heeft. Samen leven, tegen het doorgedreven individualisme wat met name in de jaren 90 door brak. Geborgenheid, normen en waarden, tradities. Maar bij het CDA past geen vijandsdenken, past niet de gedachte dat een moslim minder is of niet welkom.
Ik vind er weinig op tegen om te strijden tegen het individualisme maar dat kan wel weer op allerlei manieren.

En ik denk inderdaad dat dat een prima kern is, achter die kern kan ik ook wel staan. Wel is het zo dat een focus op eigen tradities/cultuur/land vaak toch automatisch wel een vijand genereert, ook al is dat in eerste instantie niet eens de bedoeling.
  zondag 7 juni 2020 @ 12:35:37 #191
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_193520512
quote:
1s.gif Op zondag 7 juni 2020 09:23 schreef Hanca het volgende:

In gesprek met een aantal conservatieve jongeren. Conservatisme als de nieuwe tegenbeweging. Hielke Onnink (22, voorzitter CDJA) verwoord denk ik prima waar het CDA voor zou moeten staan en waarom het anders is dan PVV en FvD:
[..]

Eens, herkenbaar stuk tekst ook van die heer uit Hardenberg.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_193637909
Het gaat beginnen, de keuze van een lijsttrekker:

https://nos.nl/artikel/23(...)ttrekker-kiezen.html
pi_193638010
Het CDA graaft (heeft dat al gedaan) zijn eigen graf. Door al 40 jaar niet meer voor conservatieve waarde's op te komen. Vandaar dat ze langzaam verdwijnen in Brabant en Limburg iig.

Ook nu zie ik weinig conservatief beleid wat ze voorstaan (beter gezegd geen)
  maandag 15 juni 2020 @ 11:53:42 #194
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_193638108
Welk conservatief beleid verwacht je precies van het CDA dan?
pi_193638330
quote:
1s.gif Op maandag 15 juni 2020 11:45 schreef JANdeDERDE het volgende:
Het CDA graaft (heeft dat al gedaan) zijn eigen graf. Door al 40 jaar niet meer voor conservatieve waarde's op te komen. Vandaar dat ze langzaam verdwijnen in Brabant en Limburg iig.

Ook nu zie ik weinig conservatief beleid wat ze voorstaan (beter gezegd geen)

Welnee. Ze hebben onder Buma allerlei onzalige conservatieve ideeën de ether in proberen te slingeren en dat leverde zo ongeveer de grootste verkiezingsfaal ooit op.
Ik denk dat het CDA vooral ook een beetje een idee mist. Relifundies kunnen wel bij de SGP terecht en in iets mindere mate bij de CU. Het CDA moest het toch hebben van een brede middenpartij zijn die ook nog wel iets van een sociaal gezicht had.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_193638632
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:10 schreef Monolith het volgende:

[..]

Welnee. Ze hebben onder Buma allerlei onzalige conservatieve ideeën de ether in proberen te slingeren en dat leverde zo ongeveer de grootste verkiezingsfaal ooit op.
Ik denk dat het CDA vooral ook een beetje een idee mist. Relifundies kunnen wel bij de SGP terecht en in iets mindere mate bij de CU. Het CDA moest het toch hebben van een brede middenpartij zijn die ook nog wel iets van een sociaal gezicht had.
Het ontbrak het CDA de afgelopen jaren ook vooral aan een charismatische partijleider. Met een De Jonge of Hoekstra aan het roer kan de partij mogelijk weer een gooi doen naar verkiezingswinst.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 15 juni 2020 @ 12:39:23 #197
14505 OProg
A Life in Music
pi_193638658
Hugo is zo'n verschrikkelijke ijdeltuit dat hij niet eens door heeft dat hij met zijn noodwet zijn eigen graf aan het graven is. Met name het hele deel waarop hij zonder tussenevaluatie zichzelf de macht geeft en het parlement buiten spel zet gaat zorgen dat hij gewoon aangeschoten wild is straks.

Rutte weet zich ook heel slim buiten de discussie te houden wat dat betreft. Zodra ik iets over de noodwet lees staat het grootste deel van de tijd er een foto van De Jonge bij. Maar goed, Rutte is natuurlijk ook een ster in het ontwijken van zaken. Hij is nu de man van het leuke praatje op vrijdag over de worstenfabriek en zodra er stront aan de knikker is zorgt hij wel dat Grapperhaus, Hoekstra of Schouten in beeld verschijnen.

Ik vraag me überhaupt bij De Jonge ook wel af of het straks in verkiezingstijd een groot succes gaat worden in debatten. Hij kan nou ook niet echt buigen op een enorme ervaring. De functies die hij heeft gehad zijn ook gewoon het resultaat van de baantjescarrousel en flink netwerken en niet doordat hij het gezicht van een verkiezing is geweest. En bovendien, zo goed komt hij nu ook in debatten ook weer niet uit te verf. Vaak nogal uit de hoogte en arrogant.

Overigens heeft Hoekstra ook nog wel een probleem dat hij straks kleeft aan het feit dat hij niet tegen kon houden dat er geld naar Europa ging. Daar kan hij ook niks aan doen maar zo stellig zijn een paar maanden geleden over Europa was wat dat betreft ook niet zo handig.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  Moderator / Redactie Sport maandag 15 juni 2020 @ 12:40:03 #198
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_193638666
Het CDA moet alleen dan niet de lightversie worden van Baudet. Juist daarmee jaag je het grote midden weg. Zie ook Duitsland, waar het CDU meer verloor aan de Groenen dan aan AfD.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_193638808
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 12:40 schreef borisz het volgende:
Het CDA moet alleen dan niet de lightversie worden van Baudet. Juist daarmee jaag je het grote midden weg. Zie ook Duitsland, waar het CDU meer verloor aan de Groenen dan aan AfD.
Inderdaad. Die CDJA voorzitter verwoordde het hierboven prima.

En nu heeft CDA twee topkandidaten als lijsttrekkers, enige wat ze niet moeten doen is die 2 elkaar laten afmaken. Beide hebben het in zich om het Rutte moeilijk te maken en daarin zijn ze wel uniek: geen enkele andere partij heeft dat, ook Kaag van D66 niet (met name omdat 20 tot 25 wel de bovengrens is voor D66).
pi_193665262
quote:
0s.gif Op maandag 15 juni 2020 11:35 schreef Hanca het volgende:
Het gaat beginnen, de keuze van een lijsttrekker:

https://nos.nl/artikel/23(...)ttrekker-kiezen.html
En het is al gedaan voor het begonnen was: https://www.telegraaf.nl/(...)ijsttrekkerschap-cda
Hoekstra is niet beschikbaar. Gefeliciteerd De Jonge.
zie email 27 oktober
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')