quote:Want, wat is de identiteit van het CDA?
Is dat de behoudende, conservatieve koers die de afgelopen jaren het landelijk CDA kenmerkte, is dat het barmhartige CDA van de kinderpardon-voorstanders, is dat het duurzame conservatisme dat in Limburg beleden wordt, is dat het CDA van de boeren (welke boeren?) of is dat de multiculturele diversiteit van menig CDA-afdeling in de randstad? Alleen al uit ons verleden zijn we een verzameling van bloedgroepen en andersdenkenden die elkaar makkelijk kwijt kunnen raken. Voor de middenpartij die we willen zijn is het hebben van een gedeelde identiteit een permanente opdracht, zowel binnen de partij om leden en afdelingen te behoeden voor onhandige keuzes, maar ook in de beeldvorming naar buiten.
Hou toch op zeg als ze hier komen zijn er allerlei potjes voor ze. Bovendien zijn die 3700 alleen de somaliers en dat betekent voor jongeren weer 3700 huizen minder.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 08:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat Somaliërs over het algemeen een probleem zijn (met als hoofdreden omdat Nederland het vertikt ze een goede opleiding te geven als ze binnen komen, helaas leeft daardoor 70% van een uitkering) geef ik toe. Maar die 3700 Somaliërs in heel de provincie Gelderland... bij een gemiddelde voetbalwedstrijd van Vitesse zijn meer mensen die overlast geven.
Geef die mensen een opleiding. Het is daar al sinds 1986 oorlog, we weten dus dat de Somaliërs die binnen komen mogen blijven. Zorg er dan ook voor dat ze zichzelf kunnen redden en dat hun kinderen geen taalachterstand hebben op school, door ze een fatsoenlijke start te geven.
Achterban? Gewoon interne kritiek/discussie.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 08:57 schreef Hanca het volgende:
Ondertussen bij het CDA: https://www.trouw.nl/poli(...)d-hierheen~bed873da/
De druk naar links door de achterban wordt steeds groter.
En het populaire kamerlid Van Dam is tegen de samenwerking met FvD: https://christendemocraat.nl/niet-tegen-tegen-maar-zij-aan-zij/
Hij vat ook het probleem van het CDA mooi samen:
[..]
Je verkoopt hier onzin. Allereerst zijn Somaliërs juist bijna altijd gezinnen (duidelijk dat jij niet weet waar je over praat...), verder kun je het aantal huizen gewoon aanpassen aan het aantal woningzoekenden: als er te weinig huizen zijn is de hoeveelheid huizen het probleem, niet de huidige bewoners.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:00 schreef RTR het volgende:
[..]
Hou toch op zeg als ze hier komen zijn er allerlei potjes voor ze. Bovendien zijn die 3700 alleen de somaliers en dat betekent voor jongeren weer 3700 huizen minder.
Nee, maar wel de leden. 40 lokale afdelingen, die vaak ook echt de stemming van hun achterban heel goed door hebben. Juist lokale afdelingen weten vaak wat de stemmers op je partij denken. Want de lokale politici komen die stemmers tegen op de school, bij de kerk en bij verenigingen. Zeker bij het CDA, waar het gros van de achterban naar christelijke scholen gaat.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:02 schreef phpmystyle het volgende:
[..]
Achterban? Gewoon interne kritiek/discussie.
Het zijn niet de stemmers die staan te smampvoeten.
Stemden Katholieken ook niet traditioneel CDA?quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, maar wel de leden. 40 lokale afdelingen, die vaak ook echt de stemming van hun achterban heel goed door hebben. Juist lokale afdelingen weten vaak wat de stemmers op je partij denken. Want de lokale politici komen die stemmers tegen op de school, bij de kerk en bij verenigingen. Zeker bij het CDA, waar het gros van de achterban naar christelijke scholen gaat.
Kerel wie woont hier dan jij of ik?quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Je verkoopt hier onzin. Allereerst zijn Somaliërs juist bijna altijd gezinnen (duidelijk dat jij niet weet waar je over praat...), verder kun je het aantal huizen gewoon aanpassen aan het aantal woningzoekenden: als er te weinig huizen zijn is de hoeveelheid huizen het probleem, niet de huidige bewoners.
En het verpauperen van de hele stad door een klein percentage bewoners valt wel mee, lekker de buitenlanders de schuld geven is makkelijk, maar bijna altijd onzin. Maar goed, dit topic is nu genoeg vervuild door dergelijke rascistische onzin, de opmerkingen van Van Dam over het CDA vind ik veel interessanter.
Ja daar zit ook een stukje van het probleem van het CDA: veel ouderen stemmen er op. En die hebben niet de toekomst.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:16 schreef RTR het volgende:
[..]
Kerel wie woont hier dan jij of ik?
Maar goed ik zal er over ophouden. Tijdens verkiezingstijd breekt zo'n beetje elke partij verkiezingsbelofte als ze kunnen regeren dat zal bij het CDA niet anders zijn.
Mijn opa stemt er trouwens al zijn hele leven op.
De lijsttrekker was juist bijna altijd katholiek, traditioneel is het CDA de partij van de katholieken. Van Agt, Lubbers, de Hoop Scheffer, Verhagen zijn allemaal katholiek. De KVP poot was altijd heel erg sterk.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Stemden Katholieken ook niet traditioneel CDA?
Kan me nog iets herinneren dat de lijsttrekker wisselend Katholiek of protestants was.
Dus de ontkerkelijking geeft het CDA proportioneel een groter probleem.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
De lijsttrekker was juist bijna altijd katholiek, traditioneel is het CDA de partij van de katholieken. Van Agt, Lubbers, de Hoop Scheffer, Verhagen zijn allemaal katholiek.
Dat klopt zeker. Met de verzuiling wisten veel eigenlijk al vanaf de geboorte welke partij ze zouden stemmen. En voor katholieken was dat KVP en hervormden de CHU (beide nu deel van het CDA). Dat werkt nog steeds wel deels zo: veel mensen stemmen hetzelfde als hun ouders en de rest van de familie. Maar als je uit de kerk stapt, stap je vaak ook uit de andere traditioneel christelijke dingen: christelijke scholen krimpen bijvoorbeeld ook. En ja, dan stem je dus ook niet meer per sé op een christelijke partij.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus de ontkerkelijking geeft het CDA proportioneel een groter probleem.
Of is dat te scherp door de bocht?
Klopt maar je van je trouwe achterban moet je het wel hebben.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja daar zit ook een stukje van het probleem van het CDA: veel ouderen stemmen er op. En die hebben niet de toekomst.
Ja dat kun je gezien de ontwikkelingen wel stellen.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus de ontkerkelijking geeft het CDA proportioneel een groter probleem.
Of is dat te scherp door de bocht?
De KVP was inderdaad de grootste bloedgroep. En meneer pastoor was voorheen ook wat dwingender in zijn stemadvies dan de gemiddelde protestantse dominee denk ik.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 09:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
De lijsttrekker was juist bijna altijd katholiek, traditioneel is het CDA de partij van de katholieken. Van Agt, Lubbers, de Hoop Scheffer, Verhagen zijn allemaal katholiek. De KVP poot was altijd heel erg sterk.
Juist het rigide gedrag van de katholieke kerk is een belangrijke reden dat die in Nederland in zo'n snel tempo naar de marge is verdwenen.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 10:55 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
De KVP was inderdaad de grootste bloedgroep. En meneer pastoor was voorheen ook wat dwingender in zijn stemadvies dan de gemiddelde protestantse dominee denk ik.
Heel veel accent liggen ze niet meer op die C hé. Zal in de toekomst wel minder worden, die C kan ook voor conservatisme staan.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 10:17 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja dat kun je gezien de ontwikkelingen wel stellen.
Niet dat het onoverkomelijk voor ze is. Maar zo gemakkelijk als vroeger wordt het niet meer.
Jammer, want dan verdwijnt het topic uit de eerste categorie topics die je ziet als je naar het forum gaat. Wat is de reden dat die centrale partij-topics (behalve die van FvD) altijd onderaan staan, ook als er wel wat in gezegd is?quote:Op dinsdag 26 mei 2020 16:08 schreef capricia het volgende:
[Info]
Heb een merge verzoek ingediend met het centrale CDA topic.
Hier te vinden:
POL / [CENTRAAL] [CDA] - Christen Democratisch Appèl #2
[/Info]
Ben je voorstander om het gewoon hier te laten? Dan trek ik het merge-verzoek weer in.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 16:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jammer, want dan verdwijnt het topic uit de eerste categorie topics die je ziet als je naar het forum gaat. Wat is de reden dat die centrale partij-topics (behalve die van FvD) altijd onderaan staan, ook als er wel wat in gezegd is?
Ik denk dat als dit topic daar naartoe verdwijnt, de discussie dan dood is of verder gaat in andere topics, trouwens.
Het meest ideaal zou ik vinden als die centrale topics omhoog kunnen (ik scroll nu toevallig naar beneden en zie dat er wat bij D66 is gezegd, bijvoorbeeld. Maar meestal zou ik dat missen). Maar ik vrees dat dat niet te doen is?quote:Op dinsdag 26 mei 2020 16:17 schreef capricia het volgende:
[..]
Ben je voorstander om het gewoon hier te laten? Dan trek ik het merge-verzoek weer in.
Je hebt nl wel gelijk. Het topic verdwijnt dan naar onderen.
Nee. Dat gaat niet lukken.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 16:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het meest ideaal zou ik vinden als die centrale topics omhoog kunnen (ik scroll nu toevallig naar beneden en zie dat er wat bij D66 is gezegd, bijvoorbeeld. Maar meestal zou ik dat missen). Maar ik vrees dat dat niet te doen is?
Met het rigide gedrag bedoel je het bestuurd. Wim Eijk is een conservatieve Nederlandse kardinaal maar ook het Vaticaan is natuurlijk aartsconservatief. Ik ben katholiek doch niet praktiserend maar vind het ook niet onbelangrijk. Als men in christelijk Europa allen atheïst worden, dan kan de islam serieus de belangrijkste religie worden voor praktiserende geloven. Iets wat ik echt wil voorkomen.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 11:01 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Juist het rigide gedrag van de katholieke kerk is een belangrijke reden dat die in Nederland in zo'n snel tempo naar de marge is verdwenen.
Ja die hele topdown structuur waar elkaar benoemdende conservatieve regenten uit Rome van bovenaf alles bepalen en voor de hele wereld hetzelfde recept willen handhaven, werkt in de huidige tijd steeds slechter in westerse landen.quote:Op dinsdag 26 mei 2020 20:01 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Met het rigide gedrag bedoel je het bestuurd. Wim Eijk is een conservatieve Nederlandse kardinaal maar ook het Vaticaan is natuurlijk aartsconservatief. Ik ben katholiek doch niet praktiserend maar vind het ook niet onbelangrijk. Als men in christelijk Europa allen atheïst worden, dan kan de islam serieus de belangrijkste religie worden voor praktiserende geloven. Iets wat ik echt wil voorkomen.
Maar buiten het bestuur, katholieken in veel West-Europese landen zijn niet erg praktiserend.
Minder dan in Zuid-Europa, en veel minder vergeleken met Polen en Italië in het bijzonder.
Haha, een cultuur-christen gespotquote:Op dinsdag 26 mei 2020 20:01 schreef StarmanFR het volgende:
[..]
Met het rigide gedrag bedoel je het bestuurd. Wim Eijk is een conservatieve Nederlandse kardinaal maar ook het Vaticaan is natuurlijk aartsconservatief. Ik ben katholiek doch niet praktiserend maar vind het ook niet onbelangrijk. Als men in christelijk Europa allen atheïst worden, dan kan de islam serieus de belangrijkste religie worden voor praktiserende geloven. Iets wat ik echt wil voorkomen.
Maar buiten het bestuur, katholieken in veel West-Europese landen zijn niet erg praktiserend.
Minder dan in Zuid-Europa, en veel minder vergeleken met Polen en Italië in het bijzonder.
Over politiek: als CDA lid wil ik geen verbinding met welke partij ook uitsluiten, ik snap de scepsis van het CDA om met FVD te gaan. Alhoewel er standpunten zijn van het FVD die ik zeker het een en ander vindt te rechtvaardigen (zoals strenge immigratie), is een vertrek uit de EU bv. gewoonweg niet mogelijk en zelfs belachelijk voor een land als Nederland. Maar het uitgesproken pro-EU sentiment van D66 is het CDA en VVD ook kritisch op. Veel jongeren die ik ken van het CDA hebben deels ook dezelfde standpunten jegens FVD, maar zien een coalitie tussen CDA en GroenLinks écht nog minder zitten. Maar uiteraard heb je sterke rechter en linkerflanken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |