klopt, maar hij is tenminste nog kritisch naar de eigen coalitie. Dat kunnen maar weinig kamerleden van de coalitie zeggen helaasquote:Op donderdag 18 juni 2020 22:29 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Scherpe leden in de volksvertegenwoordiging zijn inderdaad wel essentieel. Al had hij daar ook meer uit kunnen halen.
Omtzigt is helemaal niet geschikt als bestuurder. Verder is hij op meer dossiers zo scherp als hier, ook op Europese dingen en op hoe fiscale regels uit kunnen pakken (hij vindt vaak genoeg het gat in de wet waar anders handige jongens gebruik van gaan maken, of hij vindt juist gevallen waar het anders heel slecht uit zou pakken). Als bestuurder zou dat waarschijnlijk wegvallen, dan heb je zo veel dossiers en werk. En sowieso: hij corrigeert zo regelmatig dingen van verschillende ministers of staatssecretarissen. Als Nederlander moet je blij zijn dat hij kamerlid is en niet in het kabinet zit. Zo is hij veel waardevoller.quote:Op donderdag 18 juni 2020 21:16 schreef DestroyerPiet het volgende:
[..]
Omzigt had de kans om zelf deze toeslagen affaire op te lossen door Menno Snel op te volgen als staatssecretaris waarom heeft hij dat niet gedaan.
lijkt me makkelijker dan een beetje boze brieven en tweets te versturen in dit dossier.
Weinig kamerleden hebben de vermogens en het inzicht van Omtzigt, inderdaad. Maar die is dan ook wel heel bijzonder. Er komen wel vaker kritische geluiden uit de coalitie naar het kabinet. Neem nu Dik-Faber over de biomassa: duidelijk zeer kritisch geweest in de pers en in de kamer. Dat ze bij de stemming niet het kabinet laat vallen is wat anders, dat zegt niet dat ze niet haar best doet Wiebes te corrigeren.quote:Op donderdag 18 juni 2020 22:35 schreef rubbereend het volgende:
[..]
klopt, maar hij is tenminste nog kritisch naar de eigen coalitie. Dat kunnen maar weinig kamerleden van de coalitie zeggen helaas
Exact dit. Ik kom uit een echt CDA nest met ouders die wethouder zijn geweest en heel politiek actief. Maar ben de laatste 10 jaar politiek aan het zwalken geweest, voelde me nergens echt “thuis”. Maar heb veel vertrouwen in de Jonge. Hij krijgt mijn stem.quote:Op donderdag 18 juni 2020 23:24 schreef StarmanFR het volgende:
Ook al ben ik notabene als CDA-lid kritisch over die coronawet van De Jonge, hij is een van de weinigen die echt een kans maakt tegenover Rutte denk ik. Dat hij op sociaal gebied wat linkser is maar tegelijkertijd voor een streng of zelfs strenger immigratiebeleid pleit, vind ik wel fijn.
Maar uiteraard is er nog 9 maanden te gaan tot de verkiezingen.
Zolang hij streng is op immigratie en niet mee gaat huilen met de wolven in het bos der identiteitspolitiek heeft hij mijn stem. Dat zijn toch de belangrijkste thema's de komende jaren, naast de volgende economische recessie natuurlijkquote:Op donderdag 18 juni 2020 23:24 schreef StarmanFR het volgende:
Ook al ben ik notabene als CDA-lid kritisch over die coronawet van De Jonge, hij is een van de weinigen die echt een kans maakt tegenover Rutte denk ik. Dat hij op sociaal gebied wat linkser is maar tegelijkertijd voor een streng of zelfs strenger immigratiebeleid pleit, vind ik wel fijn.
Maar uiteraard is er nog 9 maanden te gaan tot de verkiezingen.
Immigratie kan je als land vrij weinig aan doen: bijna alle immigranten komen uit de EU en daar is nou eenmaal vrij verkeer van personen en werknemers. Daar zal geen enkele partij wat aan kunnen veranderen. Maar ze hebben er wel wat over opgeschreven: https://www.cda.nl/zij-aan-zij/quote:Op vrijdag 19 juni 2020 09:14 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Zolang hij streng is op immigratie en niet mee gaat huilen met de wolven in het bos der identiteitspolitiek heeft hij mijn stem. Dat zijn toch de belangrijkste thema's de komende jaren, naast de volgende economische recessie natuurlijk
Ik ben het hier vooral eens dat de overheid zich teveel heeft teruggetrokken en dat integratie van beide kanten moet komen.quote:Goed integratiebeleid heeft als doel dat nieuwkomers zich snel thuis voelen in Nederland en zich inzetten voor goed burgerschap, met alle rechten en verplichtingen van dien. Daarin hebben overheid, samenleving én nieuwkomers hun rol te spelen.
Integratie moet van beide kanten komen.
De afgelopen jaren heeft de overheid zich te ver teruggetrokken uit het inburge-
ringsbeleid. De nieuwkomer is in feite onder het mom van ‘zelfredzaamheid’ zelf
verantwoordelijk voor zijn of haar inburgering. In de praktijk betekent dit dat een vrouw die van het platteland in Somalië komt, de Nederlandse taal niet machtig is, zelf een goedgekeurde taalschool met een zogeheten Blik-op-Werk-keurmerk moet zien te vinden. Dan krijgt ze een lening van maximaal 10.000 euro en als ze het gewenste niveau binnen drie jaar heeft bereikt, wordt de lening omgezet in een gift.
Onderzoeken naar dit systeem tonen een desastreus resultaat: ruim de helft van de
mensen haalt het examen niet binnen drie jaar. Zo creëren we een groeiende groep
mensen met een schuld waar ze niet meer van afkomen, nog voor ze goed en wel
hun leven in Nederland ter hand hebben kunnen nemen. Als een leenstelsel nega-
tief werkt bij studenten, zou het dan wel positief werken bij inburgeraars?
Een ambitieus programma voor integratie, wonen, opleiding en werk is vereist.
Aanwezige kennis en vaardigheden kunnen worden omgezet in Nederlandse certificaten en diploma-equivalenten. Goed taalonderwijs wordt van meet af aan gecombineerd met een basisbaan of ander part-time werk. Wie onvoldoende meewerkt,
verliest het recht op verblijf.
‘Democratisch burgerschap’ is het sleutelbegrip in het nieuwe integratiebeleid.
Nieuwkomers kunnen op die manier vorm en inhoud geven aan het leven in ons ge-
meenschappelijk huis. Begrip voor en acceptatie van de democratische rechtsstaat
zijn de basis van onze samenleving. Dat geldt voor alle inwoners van Nederland.
Ik gebruik het ook als kapstok voor een aantal thema's. Het gaat me meer om hoe we omgaan met economische versus oorlogsvluchtelingen en inderdaad ook integratie.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 10:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Immigratie kan je als land vrij weinig aan doen: bijna alle immigranten komen uit de EU en daar is nou eenmaal vrij verkeer van personen en werknemers. Daar zal geen enkele partij wat aan kunnen veranderen. Maar ze hebben er wel wat over opgeschreven: https://www.cda.nl/zij-aan-zij/
Ik ben het voor een groot deel met je eens. Ik vind het volkomen achterlijk dat we zoiets fundamenteels op dit moment voor een groot deel aan de markt en de immigrant zelf overlaten. Daarmee garandeer je dat het misloopt. Als we dan vinden dat je hier een plek hebt, dan hebben we als gemeenschap ook de plicht je op weg te helpen. Dat begint met taal en onderwijs.quote:Ik ben het hier vooral eens dat de overheid zich teveel heeft teruggetrokken en dat integratie van beide kanten moet komen.
Somaliërs die hier binnen komen, bijvoorbeeld. Daarvan weet je 100% zeker dat ze hier mogen blijven, aangezien het in dat land al meer dan 30 jaar oorlog is en dat zal de komende jaren ook wel zo blijven. Dan kun je toch beter als overheid investeren in die nieuwe burgers? Moeite doen om ze de taal te leren en een opleiding te geven? Dat betaald zich zo sterk uit in minder overlast, minder uitkeringen e.d.
Stoppen met het huidige failliete systeem en eindelijk eens echt geld en tijd in mensen die hier komen integreren steken, dat klinkt mij goed. De zin: "verliest recht op verblijf" klinkt trouwens heel stoer, maar ook het CDA gaat een Somaliër niet terug de oorlog in sturen. Maar in principe als je echt tijd en geld steekt in opleiding en werk van die mensen is dat ook helemaal niet nodig.
Opvang in de regio is daar al vol. Daarnaast garandeert er helemaal niemand dat die oorlog daar binnen 20 jaar voorbij is, je kunt mensen toch niet 20 jaar (als het niet veel langer is) in een tentenkamp stoppen?quote:Op vrijdag 19 juni 2020 11:17 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik gebruik het ook als kapstok voor een aantal thema's. Het gaat me meer om hoe we omgaan met economische versus oorlogsvluchtelingen en inderdaad ook integratie.
[..]
Ik ben het voor een groot deel met je eens. Ik vind het volkomen achterlijk dat we zoiets fundamenteels op dit moment voor een groot deel aan de markt en de immigrant zelf overlaten. Daarmee garandeer je dat het misloopt. Als we dan vinden dat je hier een plek hebt, dan hebben we als gemeenschap ook de plicht je op weg te helpen. Dat begint met taal en onderwijs.
Maar of Somaliërs voor zo'n permanente status in aanmerking moeten kunnen komen vind ik dan weer een tweede. Als dat primair oorlogsvluchtelingen zijn dan zou mijn standpunt zijn: opvang in de regio. Beter financier, of organiseer, je opvang daar. Eventueel zet je de krijgsmacht er bij in. Wat toelatingsbeleid betreft kijk ik toch met enthousiasme naar Canada en Australië.
Ze is in elk geval niet bang voor dik verliezen. Want ik neem aan dat ze zelf ook wel ziet dat ze kansloos is.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 01:06 schreef trein2000 het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)utm_campaign=twitter
Keijzer is in de race.
Als je al van Buma verliest, die nooit populair was, ben je denk ik inderdaad kansloos tegen de wel populaire De Jonge. Ik ken ook geen journalist die ooit het zelfbenoemde kroonprinsessenschap van Keijzer serieus heeft genomen. Toevallig lees ik thuis Trouw, de huiskrant van het CDA, en die krant ging er ook zonder voorbehoud vanuit dat De Jonge de nieuwe leider gaat worden.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 08:15 schreef Hexagon het volgende:
Kansloos? Ik ken de verhoudingen in het CDA niet zo maar kan zich wel onderscheiden van de Jonge natuurlijk. Maar ze is ook niet heel charismatisch.
Buma en Keijzer zijn beide rechts conservatief. terwijl De Jonge toch een iets linkser profiel heeft. ik denk dat Keijzer helemaal niet bij voorbaat kansloos is.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 08:24 schreef Hanca het volgende:
Als je al van Buma verliest, die nooit populair was, ben je denk ik inderdaad kansloos tegen de wel populaire De Jonge.
Ik stem dus op Keijzer.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 08:44 schreef Hexagon het volgende:
Keijzer is overigens vooral cultureel conservatief. Qua economische standpunten lijkt ze meer naar links te zitten.
Maar Keijzer kwam in 2012 net kijken terwijl Buma al een ervaren Haagse politicus was. Nu is ze een stuk meer ervaren en bekend.
Dat zou ik zo snel niet zeggen, zeker niet in deze tijd waarin 'diversiteit' meer dan ooit onder een vergrootglas ligt.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 07:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze is in elk geval niet bang voor dik verliezen. Want ik neem aan dat ze zelf ook wel ziet dat ze kansloos is.
De vraag is of dat thema bij de CDA achterban ook zo leeft.quote:Op dinsdag 23 juni 2020 09:29 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Dat zou ik zo snel niet zeggen, zeker niet in deze tijd waarin 'diversiteit' meer dan ooit onder een vergrootglas ligt.
Zo zie je maar weer dat ook daar de meningen kunnen verschillen.quote:Op vrijdag 19 juni 2020 12:27 schreef Hanca het volgende:
[..]
Opvang in de regio is daar al vol. Daarnaast garandeert er helemaal niemand dat die oorlog daar binnen 20 jaar voorbij is, je kunt mensen toch niet 20 jaar (als het niet veel langer is) in een tentenkamp stoppen?
Somaliërs zijn hier gewoon welkom en verdienen een permanente verblijfsvergunning.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |