Klopt, het is mensen aangesmeerd. Het is tevens gebaseerd op stijging van huizenprijzen. Aangezien het heel aannemelijk is dat de aankomende recessie zich niet alleen ontwikkelent tot een crisis, maar zelfs tot een depressie, is het zeker niet aannemelijk dat je huis na 30 jaar meer waard is dan de aanschafprijs.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:47 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan je natuurlijk ook afvragen: hoe komt het dat zovelen een aflossingsvrije hypotheek hebben en mogelijk hun schuld aan het einde niet kunnen afbetalen?
Dan zou mijn antwoord zijn: "decennia lang konden banken, hypotheekadviseurs en verzekeraars hun gang gaan en huizenkopers schaamteloos opzadelen met dergelijke producten, waarbij de attitude was (en is): dat duurt nog zo lang, dat zien we dan wel weer". Ja, dat haalt je de koekoek, toen al hadden dergelijke producten door de overheid fiscaal afgestraft i.p.v. beloond moeten worden.
Over 25 jaar is er op de lange termijn altijd groei geweest. De termijn is ook lang genoeg om tussentijdse dalingen op te vangenquote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:04 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als je huis na 25 jaar onder water staat heb je waarschijnlijk te weinig afgelost inderdaad.
Dat is echt bullshit. Over 30 jaar zijn huizen sowieso meer waard geworden. Zelfs als je op de piek kooptquote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:07 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Klopt, het is mensen aangesmeerd. Het is tevens gebaseerd op stijging van huizenprijzen. Aangezien het heel aannemelijk is dat de aankomende recessie zich niet alleen ontwikkelent tot een crisis, maar zelfs tot een depressie, is het zeker niet aannemelijk dat je huis na 30 jaar meer waard is dan de aanschafprijs.
Het kan ook zomaar gehalveerd zijn in prijs tegen die tijd.
Dat is iets waar mensen onterecht rekening mee houden. Jij blijkbaar ook. Er staan nu dingen te gebeuren die we in het verleden nog niet meegemaakt hebben. Zeker niet met een huizenmarkt zoals wij die nu kennen.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:12 schreef Kamover het volgende:
[..]
Over 25 jaar is er op de lange termijn altijd groei geweest. De termijn is ook lang genoeg om tussentijdse dalingen op te vangen
Dat hoeft dus zeker niet zo te zijn, sterker nog dat is hoogstwaarschijnlijk niet zo.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:13 schreef Kamover het volgende:
[..]
Dat is echt bullshit. Over 30 jaar zijn huizen sowieso meer waard geworden. Zelfs als je op de piek koopt
De gemiddelde huizenprijs was in 1995 ca 100K. Dat is nu ruim 300K. Het verloop is lineair, met een dip rond 2008.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:17 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Dat is iets waar mensen onterecht rekening mee houden. Jij blijkbaar ook. Er staan nu dingen te gebeuren die we in het verleden nog niet meegemaakt hebben. Zeker niet met een huizenmarkt zoals wij die nu kennen.
Onze ongezonde huizenmarkt heeft trouwens als kenmerk dat de prijzen sterk fluctueren. Dat is in het buitenland niet het geval. De stijging is daar minder groot, maar bij economische krimp dalen ze daar ook niet echt.
Nou, in zekere mate is er een wettelijke verplichting, hypotheekgevers kunnen verplichtingen opleggen én het is doorgaans van invloed op de marktwaarde. Voor een vergelijking tussen woonlasten voor huur en hypotheek is het wel eerlijk vergelijken als je onderhoud meeneemt.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 15:12 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Daar kan je voor kiezen en hoeft niet.
Je telt een beurskrach niet mee. Die hebben we sinds de jaren 30 niet meer meegemaakt. Denk nog eens goed na, voordat je met de halve waarheid komt.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:23 schreef Kamover het volgende:
[..]
De gemiddelde huizenprijs was in 1995 ca 100K. Dat is nu ruim 300K. Het verloop is lineair, met een dip rond 2008.
Dus de historie van de afgelopen 30 jaar laat zien dat de prijs voor een gemiddelde woning verdrievoudigd is.
Iets dat 90 jaar geleden is gebeurd dus. Hoe kun je plannen met iets dat een keer per eeuw(?) voorbij komt? Je mag hopen dat je überhaupt zo lang leeft. Een horizon van 30 jaar lijkt mij heel gezond en realistisch.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:27 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Je telt een beurskrach niet mee. Die hebben we sinds de jaren 30 niet meer meegemaakt. Denk nog eens goed na, voordat je met de halve waarheid komt.
Hoe wil je de crisis van 2008 noemen? De dotcom-bubble? De oliecrisis? WO2?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:27 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Je telt een beurskrach niet mee. Die hebben we sinds de jaren 30 niet meer meegemaakt. Denk nog eens goed na, voordat je met de halve waarheid komt.
Er is dan ook niemand die beweert dat dat niet kan.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 18:53 schreef Tinkepink het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit een huis gekocht (3x) of verkocht (1x) met behulp van een makelaar. Je moet alleen niet te graag willen en geduld hebben. Dan kan het prima.
Dit slaat dus nergens op. Je kan doen wat je kunt, wilt en wilt leren. Maar uit Tinkepink's antwoord blijkt wel dat huizen kopen/verkopen lang niet zo moeilijk is als makelaars ons willen doen beweren.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 19:50 schreef GereDathan het volgende:
Zet je ook zelf een uitlaat onder de auto en vervang je zelf de dakpannen?
Ja, maar jij bent van de buitencategorie. Als het nodig is bouw je ook een raket van vloeipapier om het ISS leeg te halen bij een calamiteit. Dat weten we ondertussen wel.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit slaat dus nergens op. Je kan doen wat je kunt, wilt en wilt leren. Maar uit Tinkepink's antwoord blijkt wel dat huizen kopen/verkopen lang niet zo moeilijk is als makelaars ons willen doen beweren.
Ik heb huis via makelaar verkocht, domweg omfdat die lui toen de markt afschermden en je alleen via zo'n gannef op funda kon komen. Bovendien sleepte ie er meer geld uit dan ik had durven dromen.
Maar dat het werkinhoudelijk moeilijk zou zijn….echt niet.
De kwaliteit om een huis te kopen. Hahahaha ik lach mij kapot om jouquote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja, maar jij bent van de buitencategorie. Als het nodig is bouw je ook een raket van vloeipapier om het ISS leeg te halen bij een calamiteit. Dat weten we ondertussen wel.
Als je had gelezen wat ik schreef, dan had je begrepen dat iedereen zijn of haar kwaliteiten heeft. TS heeft duidelijk niet de kwaliteit om een huis te kopen. Geeft niet, vast ergens anders heel goed in.
Ik ben in ieder geval niet degene die zich onder druk laat zetten, nodeloos zijn biedingen verhoogd en aan het eind van de rit zit met OF een te duur huis OF geen huis.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:42 schreef DJEblender het volgende:
[..]
De kwaliteit om een huis te kopen. Hahahaha ik lach mij kapot om jou
Ik laat mij helemaal niet onder druk zetten.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:44 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ik ben in ieder geval niet degene die zich onder druk laat zetten, nodeloos zijn biedingen verhoogd en aan het eind van de rit zit met OF een te duur huis OF geen huis.
Succes, volg vooral geen enkel goed advies op uit dit topic. Waarom vroeg je ook alweer advies?
Er is geen verband tussen deze twee...quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:54 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Ik laat mij helemaal niet onder druk zetten.
Ik heb mijn bod verhoogd naar een degelijk bedrag wat financieel geen risico is voor mij.
Heb je een koopsommenoverzicht opgevraagd bij de kvk? Ik vind de twee app op de eend******i waar jij het over hebt zelf stukken beter ingedeeld, betere ligging tov zon en ruimere tuin. Allebei verkocht in 2019. Niet voldoende te vergelijken. Maar je doet het toch.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:58 schreef DJEblender het volgende:
Daarbij huizen in hetzelfde complex zijn allemaal tussen de 220 en 230 verkocht afgelopen tijd.
quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:39 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Ja, maar jij bent van de buitencategorie. Als het nodig is bouw je ook een raket van vloeipapier om het ISS leeg te halen bij een calamiteit. Dat weten we ondertussen wel.
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:17 schreef laziness het volgende:
Wij verkochten in Den Haag een appartement van 60m2 voor 73,5k 5 jaar geleden. Daar zat 30k verlies op in die 7 jaar dat mijn man het bezat. Ondertussen kregen we een kind en het stond 3 jaar te koop voor het dus ver onder de vraagprijs weg ging.
Mijn man kocht het ook in een tijd dat ze als warme broodjes gingen.
Zijn glazen bol vertelde hem niet dat de huizenmarkt in ging storten en hij vrouw en kind rijker zou worden in dezelfde periode en de drang om het te verkopen eerder kwam dan verwacht.
220k of meer voor zo’n appartementje, mijn mond valt een beetje boel open
Ik zeg wat ik bedoelquote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:20 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?
5 jaar geleden in 2015 was de markt alweer hersteld van de crisis uit 2009. Maar nog niet zo hoog als nu, dat klopt.
Maar als je het voor 73k verkocht heb dan heeft je man toch echt iets fout gedaan. Zeker in DH.
Vergeet niet dat de hypotheek voorwaarden toen anders waren.quote:Op dinsdag 19 mei 2020 21:20 schreef DJEblender het volgende:
[..]
Voor 73.5k? Of bedoel je 173.5?
5 jaar geleden in 2015 was de markt alweer hersteld van de crisis uit 2009. Maar nog niet zo hoog als nu, dat klopt.
Maar als je het voor 73k verkocht heb dan heeft je man toch echt iets fout gedaan. Zeker in DH.
quote:Op dinsdag 19 mei 2020 20:39 schreef GereDathan het volgende:
Ja, maar jij bent van de buitencategorie. Als het nodig is bouw je ook een raket van vloeipapier om het ISS leeg te halen bij een calamiteit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |