abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_204404933
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 16:06 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Witteman was geen Fortuyn-aanhanger lijkt me. :P Maar dat klopt wel inderdaad. Overigens wel opvallend dat hij voor een zeer strakke begroting was en voor weinig uitgaven, komt in dit debat ook mooi naar voren. Dat is toch niet echt een populistisch standpunt.
Ik zei niets over Witteman? En je benadrukt mijn punt, men steunde Fortuyn omdat men dacht dat hij anti-islam en anti-buitenlander was zonder enig besef wat Fortuyn verder wilde.
pi_204404961
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 16:07 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ik zei niets over Witteman? En je benadrukt mijn punt, men steunde Fortuyn omdat men dacht dat hij anti-islam en anti-buitenlander was zonder enig besef wat Fortuyn verder wilde.
Nee inderdaad. Eens hoor. Ik zie nu pas dat je een eerdere quote van me erbij pakte. (En niet die met het debat van Witteman.)
pi_204404967
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 16:10 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Nee inderdaad. Eens hoor. Ik zie nu pas dat je een eerdere quote van me erbij pakte. (En niet die met het debat van Witteman.)
:)
pi_204405108
@xor @Hanca Ik moet zeggen dat in de debatten die ik terug heb gezien Fortuyn en Balkenende zo uitzonderlijk goed klikten dat ik mijn mening toch weer wat heb moeten herzien.

Ik denk dat Balkenende er prima in geslaagd was om Fortuyn door die eerste kabinetsperiode heen te loodsen. Aan het eind van Balkenende I was er dan (wellicht) een duel ontstaan met VVD en CDA om de rechtse kiezer. Dat was wel interessant geworden.
pi_204405712
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 15:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dit oude debat nog eens bekeken. Valt wel echt op dat Witteman destijds ook wel heel erg zat te stoken over Fortuyn. Hij gaat eerst eens uitgebreid elke lijsttrekker enigszins provocerend vragen wat hij van Fortuyn vindt.

Fortuyn ook erg verongelijkt bij vlagen.

De like is voor het delen van deze video. Dit debat indertijd live gekeken en daarna nooit meer integraal gezien. Dank daar voor dus.

Ik vraag me oprecht af hoe Melkert ooit lijsttrekker is kunnen worden. De man heeft verstand van zaken en best wel goede ideeën maar hij kan dus nul komma nul dit debat voeren. Hij zal moe zijn geweest en het voel toch al allemaal wat tegen maar tegen Pim legt hij het geheel af in tegenstelling tot alle anderen die gewoon prima weerwoord hebben. Zonder Melkert was dit een debat geweest waarbij Pim niet daadwerkelijk had gescoord denk ik.
pi_204405934
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 17:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]
De like is voor het delen van deze video. Dit debat indertijd live gekeken en daarna nooit meer integraal gezien. Dank daar voor dus.

Ik vraag me oprecht af hoe Melkert ooit lijsttrekker is kunnen worden. De man heeft verstand van zaken en best wel goede ideeën maar hij kan dus nul komma nul dit debat voeren. Hij zal moe zijn geweest en het voel toch al allemaal wat tegen maar tegen Pim legt hij het geheel af in tegenstelling tot alle anderen die gewoon prima weerwoord hebben. Zonder Melkert was dit een debat geweest waarbij Pim niet daadwerkelijk had gescoord denk ik.
Dat was een logische beslissing bij de PvdA, Melkert was fractieleider tijdens Paars 2 en toen Kok besloot niet meer verder te gaan schoof het lijsttrekkerschap naar Melkert. Maar inderdaad, die had nul charisma en durfde Fortuyn niet echt aan te pakken.
pi_204405994
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 18:24 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Dat was een logische beslissing bij de PvdA, Melkert was fractieleider tijdens Paars 2 en toen Kok besloot niet meer verder te gaan schoof het lijsttrekkerschap naar Melkert. Maar inderdaad, die had nul charisma en durfde Fortuyn niet echt aan te pakken.
Het punt is natuurlijk dat Ad een prima bestuurder was maar totaal geen debat kon voeren. Dat had de PvdA toch iets beter in moeten schatten. Dit voelt gewoon zielig voor die man terwijl de rest van de club gewoon lol beleeft aan dat debat. Als hier een tweede versie van welke andere dan ook aan tafel had gezeten dan was Pim af geserveerd geweest en hadden we er nauwelijks meer van gehoord (even afgezien van die vreselijke en domme moord).
pi_204406026
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 18:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het punt is natuurlijk dat Ad een prima bestuurder was maar totaal geen debat kon voeren. Dat had de PvdA toch iets beter in moeten schatten. Dit voelt gewoon zielig voor die man terwijl de rest van de club gewoon lol beleeft aan dat debat. Als hier een tweede versie van welke andere dan ook aan tafel had gezeten dan was Pim af geserveerd geweest en hadden we er nauwelijks meer van gehoord (even afgezien van die vreselijke en domme moord).
Ben ik helemaal met je eens, het was een goed, scherp, Kamerlid en een goede minister maar geen lijsttrekker.
pi_204406891
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 17:55 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Eens met je analyse over Melkert hoor. Maar viel me in dit debat inderdaad op (zoals jij ook al een beetje aangeeft) dat de anderen hem eigenlijk vrij aardig aankonden. Pim lijkt op een aantal momenten zelfs onder de indruk van Balkenende, laat zich bijna onderdanig corrigeren door Rosenmöller en ook De Graaf ging er prima in.

Hij is eigenlijk helemaal niet zo heel bijzonder in dit debat. Daarom zei ik ook dat Balkenende hem nog best aardig aan had gekund.

Er zijn dat jaar ook maar een paar landelijke debatten geweest dus we hebben daar ook nauwelijks een goed oordeel over kunnen geven. Wat wel opviel in die debatten was dat Rosenmöller hem prima aankon.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2022 20:01:01 ]
pi_204406892
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 18:34 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Het punt is natuurlijk dat Ad een prima bestuurder was maar totaal geen debat kon voeren. Dat had de PvdA toch iets beter in moeten schatten.
Dat hebben we toch meer gezien? Cohen was een prima burgemeester, maar ook een slechte lijsttrekker. De goede bestuurder Asscher was ook een stuk minder in de kamer als fractievoorzitter. En dit alleen bij de PvdA. Het is soms lastig in te schatten, niemand had verwacht dat Balkenende zo'n goede premier zou worden bijvoorbeeld. Maar stel dat die oppositieleider had moeten zijn: dat was helemaal niks geworden.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204407065
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 20:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat hebben we toch meer gezien? Cohen was een prima burgemeester, maar ook een slechte lijsttrekker. De goede bestuurder Asscher was ook een stuk minder in de kamer als fractievoorzitter. En dit alleen bij de PvdA. Het is soms lastig in te schatten, niemand had verwacht dat Balkenende zo'n goede premier zou worden bijvoorbeeld. Maar stel dat die oppositieleider had moeten zijn: dat was helemaal niks geworden.
Ahem, daar ging mijn koffie over mijn scherm....Balkenende een goede premier? _O-
pi_204407120
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 20:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Heb wat recente debatten gekeken en Balkenende was eigenlijk uitzonderlijk goed. Kon hem zelden op een fout betrappen en kwam ook scherp uit de hoek. Best vreemd dat mensen nooit zo positief over hem waren, 2002 tot 2010 zijn achteraf geweldige jaren geweest.
pi_204407208
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 20:13 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Ahem, daar ging mijn koffie over mijn scherm....Balkenende een goede premier? _O-
Meer dan goed eigenlijk zelfs. Ik zou hem best bij de 5 besten willen zetten die Nederland ooit gehad heeft. Stukken beter dan voorganger Kok (dat was niet zo moeilijk) en opvolger Rutte, wat mij betreft.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_204407348
quote:
1s.gif Op maandag 11 april 2022 20:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
Meer dan goed eigenlijk zelfs. Ik zou hem best bij de 5 besten willen zetten die Nederland ooit gehad heeft. Stukken beter dan voorganger Kok (dat was niet zo moeilijk) en opvolger Rutte, wat mij betreft.
Helemaal mee eens. En als je nu terugkijkt op de jaren 2002-2010 dan zijn dat objectief gezien misschien wel de beste uit de Nederlandse historie geweest. Ook relatief rustig.
pi_204407571
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 20:35 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Helemaal mee eens. En als je nu terugkijkt op de jaren 2002-2010 dan zijn dat objectief gezien misschien wel de beste uit de Nederlandse historie geweest. Ook relatief rustig.
Ok, er is iets gebeurt en ik ben in een ander universum beland....
  maandag 11 april 2022 @ 21:06:49 #141
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204407578
Ik vond Balkenende ook geen sterke premier om eerlijk te zijn. Liet akkefietjes en brandjes rond zijn coalities en rondom het koningshuis vaak uit de hand lopen. Ook lukte het hem nooit boven de partijen te staan en bleef met meer een CDA-politicus die verschrikkelijk met zijn coalitiegenoten omging. Ook was de man geen verbinder of overtuiger. En dan nog het schimmige gedoe rondom de steun aan de Irak oorlog.

En ook als er iets aan de hand was dan was het niet best. Wanneer Theo van Gogh vermoord is reageren met "Zo gaan wij niet met elkaar om" is nou niet echt want je dan wil horen. Of toen de kredietcrisis uitbrak kwam hij bepaald niet sterk over.

Ik ben ook wel benieuwd of een Balkendende een moeilijke kwesties zoals de WAO crisis of de zaak Zorreguieta had kunnen oplossen zoals Kok dat kon. Of een regering bij elkaar houden in hele moeilijke tijden zoals Rutte bij de crisis en bij COVID.
pi_204407906
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 21:06 schreef Hexagon het volgende:
Ik vond Balkenende ook geen sterke premier om eerlijk te zijn. Liet akkefietjes en brandjes rond zijn coalities en rondom het koningshuis vaak uit de hand lopen. Ook lukte het hem nooit boven de partijen te staan en bleef met meer een CDA-politicus die verschrikkelijk met zijn coalitiegenoten omging. Ook was de man geen verbinder of overtuiger. En dan nog het schimmige gedoe rondom de steun aan de Irak oorlog.

En ook als er iets aan de hand was dan was het niet best. Wanneer Theo van Gogh vermoord is reageren met "Zo gaan wij niet met elkaar om" is nou niet echt want je dan wil horen. Of toen de kredietcrisis uitbrak kwam hij bepaald niet sterk over.

Ik ben ook wel benieuwd of een Balkendende een moeilijke kwesties zoals de WAO crisis of de zaak Zorreguieta had kunnen oplossen zoals Kok dat kon. Of een regering bij elkaar houden in hele moeilijke tijden zoals Rutte bij de crisis en bij COVID.
Als Balkenende geen verbinder was dan weet ik het ook niet meer hoor.
Dat hij clashes had met Bos klopt maar dat lag toch echt meer aan Bos dan aan Balkenende.

En natuurlijk had hij het beter gedaan dan Rutte rondom Covid. Bij Rutte was alleen de eerste speech goed in het torentje en de overige 2 jaar een vrij rommelig zooitje. Balkenende was rustig en had dat absoluut beter aangepakt.

Bij Theo leek je nogal selectief in je quotes. Volgens mij was het verder prima.

quote:
Premier Balkenende heeft 'met grote afschuw' kennisgenomen van het neerschieten van Theo van Gogh. Balkenende noemde Van Gogh 'een markant voorvechter van het vrije woord'...
  maandag 11 april 2022 @ 21:57:22 #143
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_204408074
Bij een zaak als de moord op Van Gogh denk ik dat er meer behoefte was aan zoiets. Dat had mogelijk de PVV een stuk minder mest op het akkertje gegeven.

Balkenende had wel meer een visie en inhoud dan Rutte. Dan moet ik hem nageven. Maar ik denk dat daarin juist Rutte de juiste man op de juiste momenten was omdat hij zo flexibel van geest is. Daarin zou een ideoloog als Balkendende vrij snel vastlopen denk ik.
pi_204408457
Weten we nog hoe veel zetels het CDA verloor aan het einde van het tijdperk Balkenende in 2010? En hoeveel stemmen ze verloren?

Zijn ze nooit meer van hersteld, overigens.

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 11-04-2022 22:25:37 ]
pi_204410172
quote:
0s.gif Op maandag 11 april 2022 22:25 schreef Tijger_m het volgende:
Weten we nog hoe veel zetels het CDA verloor aan het einde van het tijdperk Balkenende in 2010? En hoeveel stemmen ze verloren?

Zijn ze nooit meer van hersteld, overigens.
Dat had met hele andere factoren te maken. Durf zelfs wel te zeggen dat de instorting van het CDA al 8 jaar eerder was gebeurd als Balkenende er niet was geweest.
pi_204410180
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
Dat had met hele andere factoren te maken. Durf zelfs wel te zeggen dat de instorting van het CDA al 8 jaar eerder was gebeurd als Balkenende er niet was geweest.
8 jaar eerder won de LPF de verkiezingen.
pi_204410189
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
2002 was vooral een verpletterende CDA-overwinning. Wonnen 14 zetels.

"Wint de verkiezingen" vind ik altijd een beetje een holle frase als je niet de grootste bent.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2022 08:33:26 ]
pi_204410264
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:31 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nee, Balkenende won de verkiezingen, het CDA schoot toen ook omhoog toen hij bekend werd.
pi_204410281
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, Balkenende won de verkiezingen, het CDA schoot toen ook omhoog toen hij bekend werd.
Ja, maar of dat aan de persoon Balkenende lag is een hele andere vraag, dit kwam na 8 jaar Paars, Fortuyn en de hele puinhopen van Paars thematiek. En er was het achterkamertjes akkoord tussen Fortuyn en Balkenende.
pi_204410285
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 april 2022 08:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:

[..]
2002 was vooral een verpletterende CDA-overwinning. Wonnen 14 zetels.

"Wint de verkiezingen" vind ik altijd een beetje een holle frase als je niet de grootste bent.

[ afbeelding ]
Je hebt gelijk, my bad.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')