abonnement Unibet Coolblue
pi_192970452
Bespreek hier het probleem Covid19 dat de Verenigde Staten te wachten staat zoals het er naar uit ziet.

Paar punten ter overweging:

- tot recent werd er amper getest (is nu niet meer relevant; recent was een maand geleden). ;)

- medische kosten zijn voor veel Amerikanen amper of niet te betalen;

- veel inwoners VS niet of slecht verzekerd tegen medische kosten;

- slechte arbeidsvoorwaarden m.b.t. ziek melden, doorbetaald krijgen, vakantiedagen, etcetera.

Ik lees nu al op Amerikaanse fora (Reddit, Yahoo) verhalen over dat men bang is zich ziek te melden, men maar beter door kan werken (want weinig doorbetaalde vakantiedagen), men de huur niet kan betalen als men niet gewoon naar het werk gaat, etcetera.

Voeg daar aan toe de enorme polarisering in de VS (links-rechts, elkaar continue verwijten) en men heeft een potentiële grootschalige clusterfuck te pakken.

Extra informatie over de coronacrisis in de VS:

Coronavirus in the U.S.: Latest Map and Case Count
Interactieve map met actieve Cases, besmettingen, aantal overledenen. Per staat en regio (county). Tevens een lijst met Hot Spots, Clusters, etcetera.

See Which States Are Reopening and Which Are Still Shut Down
Handige lijst met de maatregelen per staat.

Let op:
We bespreken het virus hier. Niemand zit te wachten op pro- vs anti-Trump rants.
Wil je over de Amerikaanse politiek discussiëren? Er loopt een topic in POL over de Amerikaanse politiek.

[ Bericht 14% gewijzigd door KoosVogels op 06-05-2020 10:17:35 ]
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_192970474
Wat laten de recente statistieken zien...
Ik zwaai naar dieren.
pi_192970500
Om toch nog even terug te komen op de advertentie die user dellipder hier postte. Omdat hij toch niet de moeite neemt om het artikel te lezen dat werd geplaatst door Monolith, wil ik daar toch even uit citeren. Wat passages die mijn aandacht trokken:

quote:
Fearing that “the president’s comments could trigger a backlash against the idea of UV light as a treatment, which might hinder our ability to get the word out,” Disbrow wrote in his op-ed, “we decided to create a YouTube account, upload a video animation we had created, and tweet it out. It received some 50,000 views in 24 hours. Then YouTube took it down.”

He told me by email, “Whether you want to call it censorship or community guidelines, we are all trying our best to get answers and provide solutions. ... I see this as a ‘we’ issue, not us against them.”

A few points about that. One is whether it’s proper for a biotech company to resort to YouTube animations and Twitter tweets to “get the word out” about a medical device supposedly being submitted for FDA review.

Who is supposed to be the audience for these animations? If not FDA examiners, is it stock investors, who have been generally less than enthusiastic about Aytu? (Its shares reached $2.02, near their peak for the year, on April 27, then fell by about 19% to close at $1.64 on Thursday.)
quote:
There are grounds for skepticism, however. One doubter is David Gorski, an oncologist at Wayne State University and veteran debunker of pseudoscience. In a lengthy analysis, Gorski called the device “a highly implausible treatment for COVID-19.”

Gorski noted that the Healight was likely to kill healthy cells as well as infected cells in a way that could end up “greatly exacerbating the inflammatory response that has damaged the lungs to the point where the patient needs to be on a ventilator.”

In Aytu’s animations, he added, the catheter was inserted only into the trachea, not the lungs. That prompted him to question whether the light beam could even reach the worst-infected cells deeper in the lungs. Nor do the animations show how the light could reach other parts of the body evidently attacked by the virus, including the kidneys, central nervous system and the bloodstream.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_192970507
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:02 schreef Geerd het volgende:
Wat laten de recente statistieken zien...
Astu
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  woensdag 6 mei 2020 @ 10:04:39 #5
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_192970508
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 09:57 schreef Monolith het volgende:

Nee, je hebt ook geen enkele behoefte om inhoudelijk in te gaan op het feit dat er nogal voorbarige claims worden gedaan door een biotechbedrijfje. Maar goed, iedereen kent je postgedrag inmiddels wel, dus wat dat aangaat was ik ook niet geïnteresseerd in 'jouw reactie'.
Je gedraagt je als een hork. In het stuk dat ik hier geplaatst heb staat duidelijk patent-pending en pre-clincal als het gaat over de inhoud.
Nogmaals dat bericht was alleen maar een toelichting op wat ik eerder inbracht.
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_192970530
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:04 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Astu
Gaat lekker
Ik zwaai naar dieren.
  woensdag 6 mei 2020 @ 10:06:28 #7
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_192970535
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:03 schreef KoosVogels het volgende:
Om toch nog even terug te komen op de advertentie die user dellipder hier postte. Omdat hij toch niet de moeite neemt om het artikel te lezen dat werd geplaatst door Monolith, wil ik daar toch even uit citeren. Wat passages die mijn aandacht trokken:
[..]

[..]

In het stukje tekst dat ik inbracht wat blijkbaar veel triggers veroorzaakt staat duidelijk vermeld patent-pending en pre-clinical. Gewoon lezen!
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_192970588
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:06 schreef dellipder het volgende:

[..]

In het stukje tekst dat ik inbracht wat blijkbaar veel triggers veroorzaakt staat duidelijk vermeld patent-pending en pre-clinical. Gewoon lezen!
Nogmaals, waarom is die journalist van het opinie stukje volgens jou controversieel?
pi_192970611
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:06 schreef dellipder het volgende:

[..]

In het stukje tekst dat ik inbracht wat blijkbaar veel triggers veroorzaakt staat duidelijk vermeld patent-pending en pre-clinical. Gewoon lezen!
Het is betaalde content, beste jongen. Dat terwijl je de suggestie wekte dat het ging om een redactioneel stuk. Het is gewoon een bedrijf dat reclame maakt voor een middel dat nog niet eens is getest.

Maar zoals Monolith al opmerkte: het is overduidelijk waarom je dat stukje tekst postte.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_192970629
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 09:59 schreef KoosVogels het volgende:
Bespreek hier het probleem Covid19 dat de Verenigde Staten te wachten staat zoals het er naar uit ziet.

@KoosVogels

zou je svp deze bronnen toe willen voegen aan de OP:

Coronavirus in the U.S.: Latest Map and Case Count
Interactieve map met actieve Cases, besmettingen, aantal overledenen. Per staat en regio (county).
Tevens een lijst met Hot Spots, Clusters, etcetera.

See Which States Are Reopening and Which Are Still Shut Down
Handige lijst met de maatregelen per staat.

Mochten anderen nog handige, politiek neutrale, feitelijke, nuttige links met informatie hebben -> mag ook in de OP!
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192970642
Jongens, geen ruzie maken hier hè. :*

Ik had zelf het nieuwe topic willen openen maar werd opeens gebeld. Kutwerk. ;)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192970735
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:14 schreef Salina het volgende:
Jongens, geen ruzie maken hier hè. :*

Ik had zelf het nieuwe topic willen openen maar werd opeens gebeld. Kutwerk. ;)
Het is gewoon een beetje jammer dat bepaalde Trumptrolletjes hier enkel zaken als hydroxychloroquine of UV-licht komen promoten simpelweg omdat het oranje idool er een of meerdere brainfarts over had.
Als daarbij dan ook nog gewoon de inhoudelijke discussie gemeden wordt, dan weet je wel hoe laat het is. Zoals Koos ook al citeerde staan er in het stuk dat ik linkte wel aardige informatie.

Voor mensen die ook een beetje bekend zijn met de biotechindustrie in de valley, dat is weer het zoveelste gevalletje van naïef techoptimisme gedreven door durfinvesteerders met het idee dat er weer flink 'gedisrupt' gaat worden, maar de praktijk is in de medische wereld nou eenmaal veel weerbarstiger.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 6 mei 2020 @ 10:23:12 #13
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_192970749
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:11 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is betaalde content, beste jongen. Dat terwijl je de suggestie wekte dat het ging om een redactioneel stuk. Het is gewoon een bedrijf dat reclame maakt voor een middel dat nog niet eens is getest.

Maar zoals Monolith al opmerkte: het is overduidelijk waarom je dat stukje tekst postte.
Ik wek de suggestie? "De suggestie" speelt allemaal af tussen jouw eigen oren en van die andere hork. Jouw rare gedachte en verzinsels moet je niet op mij projecteren.

Je begrijpt de woorden pre-clinical en patent-pending? Als je het stuk leest kom je deze woorden tegen. In brede zin is het net zo'n experiment als de desinfectiemethoden in metro's en bussen. Dit is de toelichting geweest en de connectie die ik maakte. Niets meer of minder. Geen conspiracy of ander rare, perverse ideeën die je nu aan het verzinnen bent.
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_192970812
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:23 schreef dellipder het volgende:
Geen conspiracy of ander rare, perverse ideeën die je nu aan het verzinnen bent.
3e maal waarom is die journalist van het opiniestuk volgens jou controversieel?
pi_192970839
Thanks @Koos. ^O^

PS, bij elk nieuw te openen topic gaan deze links wel netjes mee toch?
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
  woensdag 6 mei 2020 @ 10:30:50 #16
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_192970846
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:22 schreef Monolith het volgende:

[..]

Het is gewoon een beetje jammer dat bepaalde Trumptrolletjes hier enkel zaken als hydroxychloroquine of UV-licht komen promoten simpelweg omdat het oranje idool er een of meerdere brainfarts over had.
Als daarbij dan ook nog gewoon de inhoudelijke discussie gemeden wordt, dan weet je wel hoe laat het is. Zoals Koos ook al citeerde staan er in het stuk dat ik linkte wel aardige informatie.

Voor mensen die ook een beetje bekend zijn met de biotechindustrie in de valley, dat is weer het zoveelste gevalletje van naïef techoptimisme gedreven door durfinvesteerders met het idee dat er weer flink 'gedisrupt' gaat worden, maar de praktijk is in de medische wereld nou eenmaal veel weerbarstiger.
Ik weet niet wat voor een persoon je bent, maar je hebt een triest karakter.

Eerste bericht van mij in deze reeks over dit specifieke onderwerp ging over een Twitterbericht van NBC News dat de metro's een dag stilstaan om te worden gedesinfecteerd. Ik plaatste dit, omdat ik het opvallend vond dat zo laat in de pandemie dit bericht naar buiten komt. En de rest staat er gewoon onder. En ik heb het nergens gehad over hydroxychloroquine.
De manier waarop jij getriggerd bent geraakt is werkelijk buitensporig.
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
pi_192970851
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:23 schreef dellipder het volgende:

[..]

Ik wek de suggestie? "De suggestie" speelt allemaal af tussen jouw eigen oren en van die andere hork. Jouw rare gedachte en verzinsels moet je niet op mij projecteren.

Je begrijpt de woorden pre-clinical en patent-pending? Als je het stuk leest kom je deze woorden tegen. In brede zin is het net zo'n experiment als de desinfectiemethoden in metro's en bussen. Dit is de toelichting geweest en de connectie die ik maakte. Niets meer of minder. Geen conspiracy of ander rare, perverse ideeën die je nu aan het verzinnen bent.
Het is betaalde content, een advertentie. Het stuk is geschreven door het bedrijf zelf (of, en dat is meer waarschijnlijk, door een commercieel tekstbureau dat daar een zak geld voor heeft gekregen). Zulke 'artikelen' zijn belabberde nieuwsbronnen, omdat kritische noten worden weggelaten.

Ik krijg dagelijks zulke stukken in de mail. Meestal verdwijnen ze linea recta in de prullenbak of gebruik ik ze als aanleiding om een eigen, objectief artikel te maken.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_192970860
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:22 schreef Monolith het volgende:

Als daarbij dan ook nog gewoon de inhoudelijke discussie gemeden wordt, dan weet je wel hoe laat het is. Zoals Koos ook al citeerde staan er in het stuk dat ik linkte wel aardige informatie.

Snap ik. Maar laten we elkaar in de waarde laten. Peace enzo. Ik heb lang niet alles gelezen nog, geen tijd voor. Eerst conference call nu. Einde van de dag bekijk ik de rest wel. :)
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192970876
quote:
2s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:30 schreef dellipder het volgende:

[..]

Ik weet niet wat voor een persoon je bent, maar je hebt een triest karakter.

Eerste bericht van mij in deze reeks over dit specifieke onderwerp ging over een Twitterbericht van NBC News dat de metro's een dag stilstaan om te worden gedesinfecteerd. Ik plaatste dit, omdat ik het opvallend vond dat zo laat in de pandemie dit bericht naar buiten komt. En de rest staat er gewoon onder. En ik heb het nergens gehad over hydroxychloroquine.
De manier waarop jij getriggerd bent geraakt is werkelijk buitensporig.
Ja het praten over 'triggeren' zegt wel voldoende. Ik negeer je verder ook. Ik post hier meer voor users waar wel inhoudelijk mee te discussiëren valt. Fijne dag verder.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 6 mei 2020 @ 10:35:04 #20
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_192970910
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:31 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het is betaalde content, een advertentie. Het stuk is geschreven door het bedrijf zelf (of, en dat is meer waarschijnlijk, door een commercieel tekstbureau dat daar een zak geld voor heeft gekregen). Zulke 'artikelen' zijn belabberde nieuwsbronnen, omdat kritische noten worden weggelaten.

Ik krijg dagelijks zulke stukken in de mail. Meestal verdwijnen ze linea recta in de prullenbak of gebruik ik ze als aanleiding om een eigen, objectief artikel te maken.
Ik plaatste een bericht met "waar heb ik dit eerder gelezen", dit kun je nog herinneren neem ik aan.
Dan maak jij een verwijzing over bron, maar dat was het niet. Het was wat anders en die toelichting geeft ik erbij.

En vervolgens worden jij en die andere hork getriggerd.
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
  woensdag 6 mei 2020 @ 10:40:59 #21
469602 dellipder
Unwashed brains
pi_192970998
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:32 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ja het praten over 'triggeren' zegt wel voldoende. Ik negeer je verder ook. Ik post hier meer voor users waar wel inhoudelijk mee te discussiëren valt. Fijne dag verder.
Je bent behoorlijk aanmatigend. En dat mag, maar veronderstellen dat omdat je er bepaalde politieke opvattingen op nahoudt je moreel verheven bent is een flinke brug te ver. Jouw postgedrag bewijst het tegendeel.

quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 09:40 schreef Monolith het volgende:

[..]

van types zoals jij

types zoals jij zijn

partisan hackery

rood pilletje

Trumptrolletjes

het oranje idool er een of meerdere brainfarts
Crooked Hillary
“Political correctness is tyranny with manners"-- Charlton Heston (1999)
"If Fascism Ever Comes To America, It Will Come In The Name Of Liberalism" -- Ronald Reagan (1975)
"Socialsm...feeling hungry and misrable with a friend" -- Common sense (2018)
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 6 mei 2020 @ 10:42:03 #22
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_192971011
Het is mooi weer, ga ff een rondje lopen als je wat verhit deze woensdagochtend achter je computer zit.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
pi_192971121
quote:
6s.gif Op woensdag 6 mei 2020 10:42 schreef D_A het volgende:
Het is mooi weer, ga ff een rondje lopen als je wat verhit deze woensdagochtend achter je computer zit.
Maak je geen zorgen hoor. Ondanks fervente aanhoudende pogingen om maar te blijven derailen houd ik het verder wel bij de inhoud en negeer ik betreffende user verder wel hoor.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_192972517
quote:
Airlines are burning through $10 billion a month, an industry executive says.

https://www.nytimes.com/2(...)day-coronavirus.html

Even as they have substantially reduced service, the largest U.S. airlines are averaging just 17 passengers on domestic flights and 29 on international flights, according to a copy of congressional testimony from the head of Airlines for America, an industry group
Blijven vliegen met zo goed als geen passagiers meer lijkt me ook geen goed bussines model. :D
pi_192973719
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 12:53 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Blijven vliegen met zo goed als geen passagiers meer lijkt me ook geen goed bussines model. :D
Is het niet zo dat ze moeten vliegen om de slots te behouden?
pi_192973796
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 14:08 schreef tjoptjop het volgende:

[..]

Is het niet zo dat ze moeten vliegen om de slots te behouden?
Goed mogelijk en bovendien is het met een vliegmaatschappij ook niet net als een individu die z'n auto laat staan en zo bespaard op de brandstofkosten bijvoorbeeld. Daarvoor worden vaak langdurige contracten voor brandstof opgesteld die dan weer een afnameverplichting met zich meebrengen. Ook je personeel betaal je gewoon door (tenzij je ze kunt ontslaan of liever nog met onbetaald verlof kunt sturen). Ik betwijfel of toestellen aan de grond houden of wat vluchten doorgang laten vinden eigenlijk wel zoveel scheelt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 6 mei 2020 @ 14:14:31 #27
490754 Jar-Jar-Rhymes
Meesa go eeh aah!
pi_192973818

Aanneembaar?

Newyork kenmerkt elke dode als coronadode. Dat zou niet moeten kunnen.
pi_192973851
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 14:14 schreef Jar-Jar-Rhymes het volgende:

Aanneembaar?

Newyork kenmerkt elke dode als coronadode. Dat zou niet moeten kunnen.
Dat doet Belgie ook. Het is echt te gek voor woorden. Mensen met levercirssose die OOK corona krijgen maar al stervende waren worden als Corona-patient gekenmerkt.
Iedereen mag cojona krijgen!!!!!
pi_192974032
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 14:13 schreef Monolith het volgende:

[..]

Goed mogelijk en bovendien is het met een vliegmaatschappij ook niet net als een individu die z'n auto laat staan en zo bespaard op de brandstofkosten bijvoorbeeld. Daarvoor worden vaak langdurige contracten voor brandstof opgesteld die dan weer een afnameverplichting met zich meebrengen. Ook je personeel betaal je gewoon door (tenzij je ze kunt ontslaan of liever nog met onbetaald verlof kunt sturen). Ik betwijfel of toestellen aan de grond houden of wat vluchten doorgang laten vinden eigenlijk wel zoveel scheelt.
in Europa heeft men de verplichting voor de slots toch snel opgeschort.

Die langdurige verplichtingen om bepaalde dingen tegen voorspelbare prijzen af te nemen hebben de korte termijn winsten boekhouders zelf bedacht. Ik ben benieuwd wat er met de brandstofleveranciers en vliegtuigleasemaatschappijen zal gebeuren als wat grote luchtvaartmaatschappijen omvallen. Vallen die bedrijven dan ook om?
pi_192974159
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 14:28 schreef Basp1 het volgende:

[..]

in Europa heeft men de verplichting voor de slots toch snel opgeschort.

Die langdurige verplichtingen om bepaalde dingen tegen voorspelbare prijzen af te nemen hebben de korte termijn winsten boekhouders zelf bedacht. Ik ben benieuwd wat er met de brandstofleveranciers en vliegtuigleasemaatschappijen zal gebeuren als wat grote luchtvaartmaatschappijen omvallen. Vallen die bedrijven dan ook om?
Maar het maakt toch niet uit of de 'korte termijn winsten boekhouders' dat zelf bedacht hebben? Jij stelt dat het niet handig is om door te vliegen met nauwelijks passagiers. Ik geef een aantal argumenten waarom ik denk dat de extra kosten van doorvliegen niet zo heel groot zullen zijn.
Verder lijkt het vastzetten van de inkoop van zaken me nou ook weer niet een of ander heel bijzonder fenomeen. Je ziet wel vaker dat 'on demand' duurder is dan wanneer je vaste capaciteit afneemt voor een x periode. In mijn werk zie je dat bijvoorbeeld bij Cloud providers. Ga je bij Amazon voor on demand, dan zijn de kosten voor hetzelfde pakweg 2-3 keer wat je betaalt wanneer je dezelfde capaciteit voor 3 jaar inkoopt.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 6 mei 2020 @ 15:13:24 #31
490754 Jar-Jar-Rhymes
Meesa go eeh aah!
pi_192974631
-bnw-

[ Bericht 99% gewijzigd door capricia op 06-05-2020 16:45:56 ]
pi_192975746
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 14:14 schreef Jar-Jar-Rhymes het volgende:

Aanneembaar?

Newyork kenmerkt elke dode als coronadode. Dat zou niet moeten kunnen.
Toch is er zelfs nog meer oversterfte dan het aantal gemelde COVID doden in NYS. (en ik meen ook in Belgie).
pi_192975878
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 16:26 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

Toch is er zelfs nog meer oversterfte dan het aantal gemelde COVID doden in NYS. (en ik meen ook in Belgie).
Ik weet ook niet waar dat soort onzin als 'New York kenmerkt elke dode als coronadode' vandaan komt. Af en toe wordt er weer (veelal door een of ander iemand met politieke belangen) iets dergelijks geroepen omdat er b.v. ook 'vermoedelijke coronadoden' als zodanig worden gerapporteerd. D.w.z. ook al is er geen test gedaan, als de vermoedens vanwege symptomen (ik begreep van artsen b.v. dat een dubbelzijdige longontsteking wel een hele duidelijk indicatie is) sterk richting corona wijzen, dan is dat reden om corona als waarschijnlijke doodsoorzaak op te geven. Zoals je zelf al zegt doen ze dat in België ook veel meer dan in andere landen waar ze veel strikter puur kijken naar echt gediagnosticeerde gevallen.

Ook dan geldt, kijk naar oversterfte en dan zie je bijvoorbeeld dus wel dat in Nederland het verschil tussen gerapporteerde coronadoden en oversterfte een stuk groter is dan in België. Hoe dat zich verhoudt tot NYS weet ik zo niet direct, maar wel was de oversterfte in NYS een tijdje terug heel fors. De sterftes waren bijna 375% van wat ze normaal zijn in deze periode.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_192977018
"Dagelijks dodental coronavirus VS ruim 1000 hoger dan dag eerder."
Dit was vanochtend een koptekst in De Telegraaf

Maar als ik op Worldsometers naar de achterliggende cijfers zie, dan zie ik dat met name in de staten waar eerst hoge sterftecijfers waren, dat deze nu behoorlijk gezakt zijn.
De grote staat New York stond vannacht op de derde plaats met 260 Coronadoden (achter Pennsylvania met 346 doden en New Jersey met 341 doden).
En Michigan had 'slechts' 44 Coronadoden vannacht, en dat was een paar weken geleden ook nog een grote brandhaard.

Ik trek zelf de voorzichtige conclusie, dat als het virus eerst hevig woedt, dat het dan ook gemakkelijker weer snel in verhouding dooft.
pi_192981723
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 16:34 schreef Monolith het volgende:

[..]

Ik weet ook niet waar dat soort onzin als 'New York kenmerkt elke dode als coronadode' vandaan komt. Af en toe wordt er weer (veelal door een of ander iemand met politieke belangen) iets dergelijks geroepen omdat er b.v. ook 'vermoedelijke coronadoden' als zodanig worden gerapporteerd.
Tja, ik heb zojuist even het YT-filmpje hierboven geopend, maar wordt er niet enthousiast van. Staat 7 dagen online en 111 views, komt van een account genaamd Opstaan! Het Verzet 2020 en het filmpje is van Project Veritas, een "American right-wing activist group" die (citatie wiki) "uses disguises and hidden cameras to uncover supposed liberal bias and corruption".

https://www.volkskrant.nl(...)t-te-maken~bcf0017c/

Ik word daar niet enthousiast van zeg maar. ;)

Oversterfte, ja, geloof ik graag. Zowel in NL als in NY. In België rapporteren ze inderdaad anders, met ook "verdachte" corona-gevallen. Zo ontstaan er wereldwijd wel verschillen in aantallen en telmethoden, natuurlijk.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192982320
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 17:45 schreef Idisrom het volgende:
"Dagelijks dodental coronavirus VS ruim 1000 hoger dan dag eerder."
Dit was vanochtend een koptekst in De Telegraaf

Maar als ik op Worldsometers naar de achterliggende cijfers zie, dan zie ik dat met name in de staten waar eerst hoge sterftecijfers waren, dat deze nu behoorlijk gezakt zijn.
De grote staat New York stond vannacht op de derde plaats met 260 Coronadoden (achter Pennsylvania met 346 doden en New Jersey met 341 doden).
En Michigan had 'slechts' 44 Coronadoden vannacht, en dat was een paar weken geleden ook nog een grote brandhaard.

Ik trek zelf de voorzichtige conclusie, dat als het virus eerst hevig woedt, dat het dan ook gemakkelijker weer snel in verhouding dooft.
Je ziet uiteraard dat maatregelen effect hebben, maar dat dit qua dodental een vertraagd effect is. Daardoor zie je dat plekken die als eerste hard getroffen werden als eerste de piek en ook weer de daling. Veel plekken die nog niet echt geraakt waren worden nu zo langzamerhand de zorgenkindjes. De vraag is ook wat versoepeling in veel staten voor effect zal hebben.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_192985644
Als je New York State niet meetelt, dan stijgt het aantal gevallen in de VS nog steeds.

En de laatste projecties gaan ook uit van een verdere stijging van het aantal doden naar 3000 per dag in juni, dit omdat diverse staten al gaan versoepelen terwijl ze nog niet aan het dalen zijn qua gevallen/doden. Als ze zo doorgaan, dan zitten ze daar over twee/drie weken op ons aantal doden per capita, wat echt bizar zou zijn gezien hun eerdere "voorsprong" (zie ook buurlanden Canada en Mexico).

De Washington Post heeft ten slotte een Trump Death Clock gepubliceerd waarmee voorzichtig (Trump heeft meer dan een maand gewacht, maar ze gaan er in deze tabel van uit dat hij één week te laat gereageerd heeft) geschat wordt hoe veel doden door het te late reageren veroorzaakt zijn: https://trumpdeathclock.com/
pi_192986420
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 23:33 schreef mark6791 het volgende:
Als je New York State niet meetelt, dan stijgt het aantal gevallen in de VS nog steeds.
NY Times gelezen recent? ;)

Die Trump Death Clock is wel...bizar. :o

NY Times heeft goede stats.
https://www.nytimes.com/i(...)us-us-cases.html#map

Van de 50 staten en gebieden zitten er volgens hen 23 nog in een stijgende lijn; of alweer.
Een aantal staten die al weer deels heropend zijn. Daarvan moeten de echte effecten na heropening nog komen, na ong. 2-4 weken incubatietijd.

O.a. Texas, Georgia, Iowa (allen deels heropend) behoren tot deze groep. Sommige staten hebben echt een flinke stijging: Illinois, Maryland, Virginia, Iowa, Minnesota, Nebraska, Kansas, New Mexico.

Staten als Iowa, Nebraska en Kansas zijn de nieuwste "hotspots" aan het worden.

Staten die ongeveer gelijk blijven qua cases, zijn er 14, o.a. Florida (deels heropend), California, Mississipi (deels heropend).

Een aantal van die staten heeft na een eerdere afname van nieuwe cases nu te maken met stagnatie, geen verdere afname dus: Florida, Louisiana o.a. Beide staten laten laatste dagen weer een stijging zien zelfs. En dat is dus nog zonder de effecten van de heropening, die pas over 1-3 weken te merken zijn.

Staten die wel echt een afname laten zien (16 stuks) zijn o.a. New York, New Jersey en Michigan.

Hot spots: Counties with the highest number of cases per resident
COUNTY CASES / PER 100,000 PEOPLE

Trousdale, Tenn. 1,355 / 14,154
Lincoln, Ark. 867 / 6,331
Dakota, Neb. 1,014 / 4,991
Nobles, Minn. 1,082/ 4,954
Bledsoe, Tenn. 601 / 4,116
Cass, Ind. 1,444 / 3,792
Rockland, N.Y. 12,144 / 3,752
Marion, Ohio 2,347 / 3,592
Pickaway, Ohio 1,836 / 3,197
Westchester, N.Y. 30,239 / 3,121

Clusters
CASES CONNECTED TO CASES

Marion Correctional Institution — Marion, Ohio 2,351
Pickaway Correctional Institution — Scioto Township, Ohio 1,769
Trousdale Turner Correctional Center — Hartsville, Tenn. 1,285

Smithfield Foods pork processing facility — Sioux Falls, S.D. 1,095
Cook County jail — Chicago, Ill. 970
U.S.S. Theodore Roosevelt — Guam 969
Cummins Unit prison — Grady, Ark. 930
Tyson Foods meatpacking plant — Logansport, Ind. 900
Lakeland Correctional Facility — Coldwater, Mich. 824
Tyson Foods meat processing plant — Perry, Iowa 730
G. Robert Cotton Correctional Facility — Jackson, Mich. 690
Lansing Correctional Facility — Lansing, Kan. 639
Bledsoe County Correctional Complex — Pikeville, Tenn. 586
Harris County jail — Houston, Texas 488
Neuse Correctional Institution — Goldsboro, N.C. 480
Tyson Foods meatpacking plant — Waterloo, Iowa 444
Triumph Foods meat processing facility — St. Joseph, Mo. 412

Green River Correctional Complex — Central City, Ky. 389
JBS USA meatpacking plant — Green Bay, Wis. 348
Franklin Medical Center prison hospital — Columbus, Ohio 303
Forrest City Prison Complex — Forrest City, Ark. 301


Dit zijn de clusters met meer dan 300 cases. Valt je iets op? Veelal ofwel gevangenissen/detentie-instellingen (vetgedrukt), ofwel vleesfabrieken (schuingedrukt).
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192986443
Ja niet zo handig met zn allen op een slaapzaal in gevangenis

Hopelijk krijgen deze 2 rednecks het ook.

https://news.sky.com/stor(...)lack-jogger-11984114
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_192988819


How coronavirus infections are increasing in the US

Minnesota and Nebraska have seen a surge in new coronavirus cases as data shows that COVID-19 is on the rise across the United States with infection rates increasing even as states continue to lift their lockdown measures.

Data is showing that declining cases in hard-hit New York are driving the national trend downwards when more than a third of states are actually still seeing infections increase.

Despite the rising infections, the majority of states across the US have lifted lockdown restrictions or have announced plans to reopen - even as health experts warn of potential spikes in deaths.

The two Midwest states of Minnesota and Nebraska are showing alarming trends, according to data compiled by Axios comparing the seven day averages of new infections for each state over two weeks.

Minnesota, which has a total of 7,234 cases, has seen a 155 percent increase in new infections in the span of a week. With just over 6,000 cases, Nebraska has seen a 57 percent increase in new infections in a week.
Iowa, which has 10,400 infections, has seen a 42 percent increase in cases and Virginia's infections, which are now at 20,200, have increased 31 percent.

At the other end of the scale, Arkansas and Wyoming are showing the most decline in cases. Arkansas, for example, has seen a 61 percent decline in new cases, bringing the total to nearly 3,500. Meanwhile, Wyoming has seen a 63 percent decline, bringing the total to nearly 600 cases.

Hard-hit New York, which has more than 321,000 cases, has seen a decrease of 38 percent in new infections.



PS: Scroll in het artikel verder naar beneden voor de R0 per staat! Erg interessant. Minnesota en Nebraska doen ook echt iets niet goed en ook Kansas en Wisconsin staan er niet goed voor. De R0 is al tijden stabiel en daalt amper in die staten!

Texas is wel een tijdje flink gedaald maar is de laatste dagen al gestabiliseerd, en is dus nu deels heropend.

Verder zie je de R0 van New York, New Jersey, California en Florida.
Florida is van deze belangrijkere staten wel een beetje een "zorgenkindje": hogere R0, geen verdere daling en weer (deels) heropening economie.





















How coronavirus infections are increasing in the US

Noot user ;)

Hoewel de cijfers van vooral Minnesota, Iowa, Kansas en Nebraska het ergste doen vermoeden, moet gezegd worden dat de meeste "hot spots en clusters" (gebieden waar dus veel cases bij elkaar gepropt zitten, cluster dus) in vooral Nebraska, Kansas en ook Iowa en Ohio schijnen te zitten. Denk aan de gevangenissen en vleesfabrieken.
Dat kan en zal de (slechte) cijfers uiteraard wel beïnvloeden.

[ Bericht 16% gewijzigd door Salina op 07-05-2020 08:44:58 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192989082
Ik bedacht me vandaag dat het absurd hoge aantal doden in New York State voor mensen onder de 60 mogelijk te maken heeft met verspreiding in de gevangenissen (ja, ik had daar eerder aan moeten denken). Ik ben benieuwd of de verzamelde cijfers daarover bekend zijn.

Verder blijf ik het vreemd vinden dat veel mensen de VS als een groot homogeen landschap proberen te zien. In Wyoming, Montana en Idaho (en in mindere mate de Dakotas) is er erg weinig verspreiding en men kan daar best af met minder maatregelen dan in New York of Massachusetts. Op het moment denk ik ook dat je moet zeggen dat tot nog toe (!!!) Florida en Texas behoorlijk buiten schot zijn gebleven.
pi_192989172
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 08:40 schreef DrParsifal het volgende:
Verder blijf ik het vreemd vinden dat veel mensen de VS als een groot homogeen landschap proberen te zien. In Wyoming, Montana en Idaho (en in mindere mate de Dakotas) is er erg weinig verspreiding en men kan daar best af met minder maatregelen dan in New York of Massachusetts
Klopt, net als dat de maatregelen in b.v. Friesland, Zeeland of Groningen bij ons in NL anders kunnen uitpakken dan in b.v. Noord-Brabant, Zuid Holland of Noord Holland.
Ik pleit al tijden voor een regionale maatwerkaanpak. Maar de meesten vinden Nederland veel te klein voor zo'n aanpak.
En toch zie je het stiekem al lang gebeuren: bepaalde gemeenten verstrekken andere toestemming aan b.v. sportscholen dan andere gemeenten (wel of niet buiten mogen sporten). De regionale maatwerkaanpak is eigenlijk al bezig zonder dat wij het echt weten. ;)

Uiteraard is de VS een groot land. Bij uitstek geschikt om daar op regioniveau op in te zoomen.





De staat met de grootste afname in cases, Wyoming, staat geeneens vermeld op die website. Ze zijn die staat helemaal vergeten. :N

Lijkt me wel een super mooie regio trouwens, de Rocky Mountains. Als ik ooit toch naar de VS wil, zou ik wel naar die staten willen gaan. Sinds ik Legends of the Fall heb gezien ooit, ben ik wel fan van de RM.

[ Bericht 9% gewijzigd door Salina op 07-05-2020 09:00:53 ]
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192990197
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 08:48 schreef Salina het volgende:

[..]

Klopt, net als dat de maatregelen in b.v. Friesland, Zeeland of Groningen bij ons in NL anders kunnen uitpakken dan in b.v. Noord-Brabant, Zuid Holland of Noord Holland.
Ik pleit al tijden voor een regionale maatwerkaanpak. Maar de meesten vinden Nederland veel te klein voor zo'n aanpak.
En toch zie je het stiekem al lang gebeuren: bepaalde gemeenten verstrekken andere toestemming aan b.v. sportscholen dan andere gemeenten (wel of niet buiten mogen sporten). De regionale maatwerkaanpak is eigenlijk al bezig zonder dat wij het echt weten. ;)

Uiteraard is de VS een groot land. Bij uitstek geschikt om daar op regioniveau op in te zoomen.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De staat met de grootste afname in cases, Wyoming, staat geeneens vermeld op die website. Ze zijn die staat helemaal vergeten. :N

Lijkt me wel een super mooie regio trouwens, de Rocky Mountains. Als ik ooit toch naar de VS wil, zou ik wel naar die staten willen gaan. Sinds ik Legends of the Fall heb gezien ooit, ben ik wel fan van de RM.
Op staten niveau maatregelen instellen is te vergelijken met op landen niveau in Europa. Dat is inderdaad veel slimmer dan de hele VS op 1 manier plat leggen.
Wel moet je dan reisbewegingen tussen staten beperken om import van besmettingen te voorkomen.
In Nederland per regio alles regelen is lastig. Je loopt dan het risico dat mensen zich gaan verplaatsen naar een gunstigere regio.
Zelfde zagen we in België, waar veel Belgen naar Nederlandse horeca gingen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192990653
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 09:52 schreef Wantie het volgende:

[..]

Op staten niveau maatregelen instellen is te vergelijken met op landen niveau in Europa. Dat is inderdaad veel slimmer dan de hele VS op 1 manier plat leggen.
Wel moet je dan reisbewegingen tussen staten beperken om import van besmettingen te voorkomen.

In Nederland per regio alles regelen is lastig. Je loopt dan het risico dat mensen zich gaan verplaatsen naar een gunstigere regio.
Zelfde zagen we in België, waar veel Belgen naar Nederlandse horeca gingen.
Ik wil even kort ingaan op deze twee punten. Niet te veel, want het is een VS-topic en geen Nederland-topic of rest van de wereld-topic. ;)

Reisbewegingen is wel een ding inderdaad. Vliegverkeer zei beperkt moeten zijn. Rekening houdend met de staten waar de persoon vandaan komt en naar toe gaat. Verschillen per staat in aanpak, aantal cases (oplopend, aflopend) etcetera zijn niet echt handig en bemoeilijken het uiteraard wel.

Rest even in spoilers omdat het niet echt VS-gerelateerd is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192990858
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 10:22 schreef Salina het volgende:

[..]

Ik wil even kort ingaan op deze twee punten. Niet te veel, want het is een VS-topic en geen Nederland-topic of rest van de wereld-topic. ;)

Reisbewegingen is wel een ding inderdaad. Vliegverkeer zei beperkt moeten zijn. Rekening houdend met de staten waar de persoon vandaan komt en naar toe gaat. Verschillen per staat in aanpak, aantal cases (oplopend, aflopend) etcetera zijn niet echt handig en bemoeilijken het uiteraard wel.

Rest even in spoilers omdat het niet echt VS-gerelateerd is.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat de VS veel beter naar Europa kan kijken: laat de staten bepalen welke maatregelen nodig zijn, toegespitst op de situatie. En als federale overheid een leidraad bieden voor de staten voor welke maatregelen nodig kunnen zijn bij welke situatie.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_192990968
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 10:22 schreef Salina het volgende:


Reisbewegingen is wel een ding inderdaad. Vliegverkeer zei beperkt moeten zijn. Rekening houdend met de staten waar de persoon vandaan komt en naar toe gaat. Verschillen per staat in aanpak, aantal cases (oplopend, aflopend) etcetera zijn niet echt handig en bemoeilijken het uiteraard wel.

Vliegverkeer is een belangrijk onderdeel van de Amerikaanse economie, dus dat zie ik ze niet verder beperken. Op dit moment is sowieso de bezettingsgraad van vliegtuigen die nog wel vliegen in de vs schrikbarend laag.

Leuk filmpje van iemand die over een vliegtuigparkplaats vliegt.
pi_192991534
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 10:34 schreef Wantie het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik denk dat de VS veel beter naar Europa kan kijken: laat de staten bepalen welke maatregelen nodig zijn, toegespitst op de situatie. En als federale overheid een leidraad bieden voor de staten voor welke maatregelen nodig kunnen zijn bij welke situatie.
Ik denk dat de VS in heel veel dingen kan kijken naar Europa. ;)
In ieder geval naar landen als Duitsland (maar wat wil je, met een wetenschapper aan het roer).

Veel critici geven dat ook wel aan trouwens, b.v. wat betreft het hele sociaal-economische stelsel, zorgstelsel: de Europese manier met werktijdverkorting is gewoon veel beter om flexibel om te gaan met bepaalde extreme situaties.

Ow, die federale leidraad is er toch in de VS? Het 4-stappenplan van het White House?
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192993119
quote:
https://nyti.ms/3cdCeum

Travel From New York City Seeded Wave of U.S. Outbreaks
The coronavirus outbreak in New York City became the primary source of infections around the United States, researchers have found.
Zo dan kan trump dadelijk new York ook nog de schuld gaan geven als China schuld geven niet meer werkt. :D
pi_192993729
Erg interessant artikel weer, Basp. 1.

Alles op Cuomo schuiven nu! Weer een extra stok voor Trump om mee te slaan. ~O>
Hadden ze het maar beter gedaan in NY.

Even citeren uit het artikel, lukraak hoor:

"And by mid-March, when President Trump restricted travel from Europe, the restrictions were essentially pointless, the data suggest, as the disease was already spreading widely within the country.

Acting earlier would most likely have blunted the virus’s march across the country, researchers say.

“It means that we missed the boat early on, and the vast majority in this country is coming from domestic spread,” said Kristian Andersen, a professor in the department of immunology and microbiology at Scripps Research. “I keep hearing that it’s somebody else’s fault. That’s not true. It’s not somebody else’s fault, it’s our own fault.”


Toch nog rationele, nuchtere, eerlijke, zelfkritische mensen in de VS. ^O^

------------------------------------

Maar dit ook:

"During crucial weeks in March, New York’s political leaders waited to take agressive action, even after identifying hundreds of cases, giving the virus a head start. "

"“Excuse our arrogance as New Yorkers — I speak for the mayor also on this one — we think we have the best health care system on the planet right here in New York,” Mr. Cuomo said on March 2. “So, when you’re saying, what happened in other countries versus what happened here, we don’t even think it’s going to be as bad as it was in other countries.

( )

Dr. Frieden said that if the state and city had adopted widespread social-distancing measures a week or two earlier, including closing schools, stores and restaurants, then the estimated death toll from the outbreak might have been reduced by 50 to 80 percent.

But New York mandated those measures after localities in states including California and Washington had done so.”


Eerlijk is eerlijk. De federale overheid heeft enorme fouten gemaakt en maakt die nog steeds, maar de staten en steden zijn ook niet echt vrij te pleiten.

How Delays and Unheeded Warnings Hindered New York's Virus Fight
"The man who never alters his opinion is like standing water, and breeds reptiles of the mind." - William Blake, The Marriage of Heaven and Hell.
pi_192994078
Hoezo zijn er nog doden in de VS? Begin april zou het virus daar toch vanzelf weggaan? Dat zei TrumpGOD.
Poetinsupporters staan aan de verkeerde kant van de geschiedenis
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')