abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_193121421
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 05:40 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Het is niet gezegd dat je sowieso lekkage had gekregen dan hoor. Hebb het vaak genoeg wel moeten doen en vaak gaat het ook wel goed. Het is ook indekken van de installateur hè, als het toch gaat lekken krijg je een welles-niettes wie er schuld heeft en wie voor de kosten opdraait.
Interessant om te horen, dank jullie. Het waait hier steevast gigantisch hard, dus dat is wel een aandachtspunt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_193131198
Sinds vanmiddag liggen hier 23 panelen van 320wp elk. 7 op zuid onder ca 60graden, 8 op zuid onder ca 30graden en 8 op noord onder ca 30 graden. Alle 23 de hele dag in de zon!

Ben benieuwd!
pi_193131359
quote:
0s.gif Op donderdag 14 mei 2020 20:55 schreef maansrekiurbeg987 het volgende:
Sinds vanmiddag liggen hier 23 panelen van 320wp elk. 7 op zuid onder ca 60graden, 8 op zuid onder ca 30graden en 8 op noord onder ca 30 graden. Alle 23 de hele dag in de zon!

Ben benieuwd!
Mooi, welke omvormer heb je ? Kun je de opbrengst per set zien? Ben wel benieuwd naar de opbrengst bij 60 graden en richting Noord.
.
pi_193132224
SolarEdge, dus kan alles zien. Om discussie voor te zijn: de goedkoopste aanbieder van >20. Zowel met als zonder solaredge aanbieders. De gok van een kapotte optimizer neem ik.

Ik kan morgen wel ff de opbrengst van de dag posten.
pi_193139336
Graag advies en meningen over volgende voorstellen, ben van België en wil zonnepanelen op mijn plat dak om mijn verbruik van 3500 kWh te overbruggen. Deze kunnen zuid-geörienteerd worden en er is geen schaduwinval op mijn dak.

In België is er nu een scherpe groepsaankoop van zonnepanelen, alleen ken ik het merk van zonnepanelen (Boviet) en de omvormer (Sofar) niet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daarnaast heb ik ook een offerte ontvangen voor Enphase micro-omvormers, die verschillende in deze topic ook hebben. Deze installatie is duurder, maar heeft volgens de vertegenwoordiger het voordeel dat ik er steeds kan bijplaatsen bij wijziging van gezinssituatie.
De prijs hier was ¤4800
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bedankt!
pi_193139423
bijplaatsen kan toch ook met een grotere omvormer?
of je nou paar kleine bij moet plaatsen of 1 grotere.
pi_193139699
quote:
2s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:09 schreef kovenant het volgende:
bijplaatsen kan toch ook met een grotere omvormer?
of je nou paar kleine bij moet plaatsen of 1 grotere.
In België betaal je jaarlijks een prosumententarief op de grootte van de omvormer (bij mij is dit 85 EUR x max AC vermogen van de omvormer). Wanneer ik dus een grotere omvormer initieel neem betaal ik dus meer aan de overheid dan ik eigenlijk zou moeten betalen.
Maar dit is inderdaad zeker wel een optie.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 17:00:36 #58
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_193144485
Gisteren was een topdag! 21,25kwh opgewekt.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_193144536
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:24 schreef MaartenV87 het volgende:

[..]

In België betaal je jaarlijks een prosumententarief op de grootte van de omvormer (bij mij is dit 85 EUR x max AC vermogen van de omvormer). Wanneer ik dus een grotere omvormer initieel neem betaal ik dus meer aan de overheid dan ik eigenlijk zou moeten betalen.
Maar dit is inderdaad zeker wel een optie.
Dus iedereen in België heeft 1,5x omvormer-vermogen aan panelen in oost-west ligging?
.
  vrijdag 15 mei 2020 @ 17:34:32 #60
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193144877
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 11:24 schreef MaartenV87 het volgende:

[..]

In België betaal je jaarlijks een prosumententarief op de grootte van de omvormer (bij mij is dit 85 EUR x max AC vermogen van de omvormer). Wanneer ik dus een grotere omvormer initieel neem betaal ik dus meer aan de overheid dan ik eigenlijk zou moeten betalen.
Maar dit is inderdaad zeker wel een optie.
Toch alleen bij woningen zonder slimme meter (of teruglevertelwerk) dacht ik?
Tot nooit .......
pi_193146853
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 mei 2020 17:34 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Toch alleen bij woningen zonder slimme meter (of teruglevertelwerk) dacht ik?
Klopt, wanneer je dit jaar nog je installatie in gebruik neemt kan je kiezen voor de terugdraaiende meter of direct de slimme meter. Je mag dan ook nog 15 jaar de tarieven van de terugdraaiende gebruiken inclusief vast prosumententarief. Vanaf 2021 is de slimme meter verplicht. Voor mij is dat niet zo voordelig omdat mijn vrouw en ik door de dag werken zijn en het meeste 's avonds verbruiken, daarom dat ik dit jaar nog zonnepanelen wil leggen zodat ik dit systeem 15 jaar kan behouden.
Binnen de 15 jaar ben je wel vrij om eventueel over te gaan naar de slimme meter, maar er is nog geen duidelijkheid over de tarieven van de slimme meter.
  zaterdag 16 mei 2020 @ 17:11:27 #62
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_193161184
gisteren had ik 24.6! :)
trouwens die sofar omvormer staat ook op aliexpres:X
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_193175496
Zonder schaduw werking op je dak zijn micro's niet heel nuttig volgens mij en wel heel veel duurder.
Bijplaatsen van zonnepanelen is een leuk praatje, maar gaat dat in de praktijk gebeuren?

Als er werkelijk 40 panelen op je dak passen en je dak er zoveel kan dragen dan zou ik proberen i.i.g. je omvormer te "vullen" met zonnepanelen... ook al overproduceer je dan misschien een beetje.
De kans dat je stroomverbruik omhoog gaat de komende jaren is altijd aanwezig.
pi_193176179
Wij kochten afgelopen winter een elektrische auto. Die wordt dus (ook) thuis opgeladen. Dat is een prima reden voor extra panelen.
Onze omvormer had nog ruimte in vermogen en er kan een tweede string op. We hebben vanuit de bouw 12 panelen van 280 op ongeveer zuid liggen. Nu krijgen we 6 panelen van 365 wp op ongeveer west. Deze panelen komen op het hellende dak van de garage en vanwege schaduw met optimizers. Door de plaats van de garage hebben de panelen van ongeveer 9 tot 14 uur zon via de voorkant van het huis en dan een uurtje later tot ongeveer zonsondergang via de achterkant. In de winter zal de opbrengst wat minder zijn maar vooral het tweede deel van de dag geen probleem.

We leggen alles zelf, het is nu even afwachten wanneer ze er zijn. Aansluitend doet partner ook zelf, moet met zijn achtergrond geen probleem zijn. De goodwe omvormer laat als het goed is string 1 automatisch in de grafieken zien. Met deze panelen moeten we weer ongeveer op 0 komen voor het stroomverbruik.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_193176198
Ik heb trouwens powerpeers als leverancier, ik vind het tegenvallen wat je aan directe afname van anderen hebt. Je krijgt daar wel extra geld voor, maar het is lastig genoeg afnemers te krijgen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_193176399
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 12:03 schreef d.k. het volgende:
Ik heb trouwens powerpeers als leverancier, ik vind het tegenvallen wat je aan directe afname van anderen hebt. Je krijgt daar wel extra geld voor, maar het is lastig genoeg afnemers te krijgen.
Hoe zit dat met een dergelijke leverancier? Kun je dan stroom uit je auto accu leveren aan anderen?
Ik ga ook binnen een jaar privé een nieuwe elektrische auto kopen. Tegen de tijd dat je niet meer kan salderen wil ik ook gaan kijken naar een dergelijke aanbieder. Bij ons zal met name de elektrische auto gewoon op werkdagen thuis op de oprit staan om op te laden. Die zal dan op piekmomenten op kunnen laden, dan is het extra aantrekkelijk om aan te sluiten bij een dergelijk platform.
pi_193176768
Nee, voor de stroom die je meer teruglevert op een dag dan je gebruikt kan je 11 cent terug krijgen mits een ander pp lid jou als leverancier kiest.

Onze auto laadt normaal door de week op het werk van mijn partner. Het laden is bij ons dus eigenlijk in dal uren, maar pp kent dat niet als tarief. Nu we allemaal thuis werken is het verbruik sowieso hoger: er staan meer apparaten aan en laden is thuis.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_193178541
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 12:59 schreef d.k. het volgende:
Nee, voor de stroom die je meer teruglevert op een dag dan je gebruikt kan je 11 cent terug krijgen mits een ander pp lid jou als leverancier kiest.

Onze auto laadt normaal door de week op het werk van mijn partner. Het laden is bij ons dus eigenlijk in dal uren, maar pp kent dat niet als tarief. Nu we allemaal thuis werken is het verbruik sowieso hoger: er staan meer apparaten aan en laden is thuis.
Dat is dan niet eens zo heel veel meer dan je krijgt van een energieleverancier.
Tennet is ook bezig met een systeem, waarbij je terug kan leveren aan het net vanuit een autoaccu. Als je daarmee als het ware kan salderen zou dat een mooie oplossing kunnen zijn na 2023.
  zondag 17 mei 2020 @ 20:50:55 #69
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_193182580
Navraag gedaan bij de gene wie noordkant heeft aangelegd, 4 stuks bijleggen zou 880,- kosten. ( 4 stuks 300wp longi )
Nu heeft me zwager zelf panelen op het dak gelegd... wat kosten de panelen los? En de rails om ze te plaatsen?
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_193182775
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 20:50 schreef revpolen het volgende:
Navraag gedaan bij de gene wie noordkant heeft aangelegd, 4 stuks bijleggen zou 880,- kosten. ( 4 stuks 300wp longi )
Nu heeft me zwager zelf panelen op het dak gelegd... wat kosten de panelen los? En de rails om ze te plaatsen?
Panelen ong ¤ 100, p.st, bekabeling ¤ 90, frame 4 clickfit evo horizontaal portrait ¤117
Vakman pur sang
pi_193184918
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 15:47 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Dat is dan niet eens zo heel veel meer dan je krijgt van een energieleverancier.
Tennet is ook bezig met een systeem, waarbij je terug kan leveren aan het net vanuit een autoaccu. Als je daarmee als het ware kan salderen zou dat een mooie oplossing kunnen zijn na 2023.
Dat zou in ons geval niks uitmaken, auto is niet thuis overdag en moet juist een gevulde accu hebben om de volgende ochtend weer naar het werk te gaan (en wordt daar weer geladen).
Aan het einde van dit contract ga ik eens uitrekenen of het nou gunstig is of juist niet dat we nu maar 1 tarief hebben ipv dal en normaal tarief.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_193189787
quote:
0s.gif Op zondag 17 mei 2020 21:02 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Panelen ong ¤ 100, p.st, bekabeling ¤ 90, frame 4 clickfit evo horizontaal portrait ¤117
Dit kan natuurlijk nooit, dat bedrijf vraagt 220 euro per paneel (ik neem aan incl. montage?)

Jouw berekening is alleen materiaal al 307

Paneel 100 kan wel kloppen, is online vast daarvoor te vinden.
Stringbekabeling kost een paar euro per paneel, 5 ofzo
Clickfit Evo kost zo'n 20-25 euro
Ex btw
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_193189966
quote:
1s.gif Op zondag 17 mei 2020 22:29 schreef d.k. het volgende:

[..]

Dat zou in ons geval niks uitmaken, auto is niet thuis overdag en moet juist een gevulde accu hebben om de volgende ochtend weer naar het werk te gaan (en wordt daar weer geladen).
Aan het einde van dit contract ga ik eens uitrekenen of het nou gunstig is of juist niet dat we nu maar 1 tarief hebben ipv dal en normaal tarief.
Als je de elektrische auto nodig hebt voor woon werk verkeer is het inderdaad lastig. Ik ga met de fiets naar het werk, dus mijn auto staat doordeweeks altijd gewoon op de oprit. Ik mag zelfs niet eens parkeren op het werk. Het is gelukkig maar 3,5 kilometer.
Maar gelukkig kan er nog een paar jaar gesaldeerd worden, dus tegen die tijd maar kijken welke mogelijkheden er zijn.
pi_193204527
Iemand enig idee hoe ik een Goodwe GW- 2500NS verbind met een app of dat ik op een andere manier de prestaties kan uitlezen?
Heb hem wel kunnen aansluiten op het internet maar kan hem niet verbinden met de Sems app
pi_193207623
.

[ Bericht 99% gewijzigd door Barry1986 op 19-05-2020 16:11:24 ]
pi_193207797
Vraag.

Als ik mijn woning compleet gasloos wil hebben en overstap op elektrisch.
Kan ik dan in de hoofdregel als volgt rekenen:

Jaar gasverbruik = 3500M3 -> 35.000kWh (170 kWh/m2.a)

Zonnepanneel = ~300watt -> 35000/300 = 116 panelen....
Ergens klopt er iets niet :+

Edit:
Dus dat is een jaar behoefte. Per dag kom ik dan uit op 116panelen / 365 = 0,3paneel.
Waarvan 1/3 dagdeel de zon schijnt en een gemiddeld rendement van 50% wordt gehaald?
Dan kom ik uit op 2 panelen dag behoefte *O*

Er gaat nog steeds iets fout :+

[ Bericht 27% gewijzigd door Barry1986 op 19-05-2020 16:17:09 ]
pi_193208563
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 16:11 schreef Barry1986 het volgende:
Vraag.

Als ik mijn woning compleet gasloos wil hebben en overstap op elektrisch.
Kan ik dan in de hoofdregel als volgt rekenen:

Jaar gasverbruik = 3500M3 -> 35.000kWh (170 kWh/m2.a)

Zonnepanneel = ~300watt -> 35000/300 = 116 panelen....
Ergens klopt er iets niet :+

Edit:
Dus dat is een jaar behoefte. Per dag kom ik dan uit op 116panelen / 365 = 0,3paneel.
Waarvan 1/3 dagdeel de zon schijnt en een gemiddeld rendement van 50% wordt gehaald?
Dan kom ik uit op 2 panelen dag behoefte *O*

Er gaat nog steeds iets fout :+

Ja als je met straalkachels in de weer gaat of een electrische cv ketel. Maar een warmtepomp kan met 1 kwh meestal met 3-4kwh warmte maken. In de zomer vaak nog meer.

Daarnaast is je cv minder efficiënt. Dus eerder

3500m3 gas x8 = 28000kwh warmte

28000 /4 = 7000kwh electriciteit

7000 /300 = 23,3 panelen
.
pi_193208721
Is natuurlijk allemaal wel heel grof zo zonder info hoe je aan 3500m3 komt. Hoeveel de woning nog geïsoleerd kan worden. Welke warmtepomp installatie. Waar de panelen komen, welke hoek/richting.

Enz enz enz
.
pi_193208793
Begrijp ik! Het is ook een grove berekening. Maar eigenlijk ontkom je niet aan een warmtepomp omdat je anders 3 a 4 voudige aan panelen moet leggen.
pi_193216058
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 12:08 schreef Den_Haag het volgende:
Iemand enig idee hoe ik een Goodwe GW- 2500NS verbind met een app of dat ik op een andere manier de prestaties kan uitlezen?
Heb hem wel kunnen aansluiten op het internet maar kan hem niet verbinden met de Sems app
Daar had ik de QR code op de omvormer voor nodig weet ik nog. Was wel net een andere omvormer. Er staan wel handleidingen online, het is ff prutsen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  dinsdag 19 mei 2020 @ 22:54:33 #81
104901 OxygeneFRL
....dus....
pi_193216323
Ik kreeg net maandoverzicht van Vattenfall en daar staat dat ik in April 328 kWh heb teruggeleverd maar volgens de app van de omvormer heb ik in april 506 kWh opgewekt. Waar zit dat verschil in?
pi_193216370
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 22:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik kreeg net maandoverzicht van Vattenfall en daar staat dat ik in April 328 kWh heb teruggeleverd maar volgens de app van de omvormer heb ik in april 506 kWh opgewekt. Waar zit dat verschil in?
De rest heb je gebruikt terwijl je opwekte.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_193219013
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 17:17 schreef Barry1986 het volgende:
Begrijp ik! Het is ook een grove berekening. Maar eigenlijk ontkom je niet aan een warmtepomp omdat je anders 3 a 4 voudige aan panelen moet leggen.
Als je een verbruik had van 500 m3 zou het wel zonder warmtepomp wel kunnen.
.
pi_193219250
quote:
1s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 22:43 schreef d.k. het volgende:

[..]

Daar had ik de QR code op de omvormer voor nodig weet ik nog. Was wel net een andere omvormer. Er staan wel handleidingen online, het is ff prutsen.
Zal nog even verder zoeken. Heb hem nu al wel functionerend als WiFi repeater voor in de tuin
pi_193220408
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 mei 2020 22:54 schreef OxygeneFRL het volgende:
Ik kreeg net maandoverzicht van Vattenfall en daar staat dat ik in April 328 kWh heb teruggeleverd maar volgens de app van de omvormer heb ik in april 506 kWh opgewekt. Waar zit dat verschil in?
Dat is (zoals d.k. ook zei) je directe verbruik.

En dat is mooi!

Want alles wat je direct verbruikt, hoef je niet te salderen.
En als salderen wordt afgebouwd, heb je dus een percentage dat je daardoor nog steeds voor 100% intern "saldeert".
pi_193239065
Gisteren zijn zes nieuwe panelen en alle bevestigingsmaterialen en kabels enzo al thuis gebracht. Nu alle voorbereidingen binnen doen en dan de komende dagen de rails bevestigen. Ze komen gewoon op dezelfde omvormer, er kon nog een extra string op en dat gaat ook met het vermogen goed doordat de panelen op zuid minder produceren als de zon op west komt en daar de panelen pakt. Ben benieuwd hoeveel het gaat opleveren. BTW terugvragen heeft voor ons geen zin, werd 20 euro winst en dan drie keer aangifte doen.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_193261952
We hebben vandaag zes nieuwe panelen op het dak gelegd. Pas net aangesloten, dat is voor zover we kunnen zien goed gegaan. Maar ik heb wel een heel rare grafiek vandaag met stukken waarin de opbrengst 0 was. Toevallig meer mensen met en Goodwe omvormer waarbij dat zo is? Is er weer een probleem met de server? Als dat namelijk niet zo is moet ik het even gaan zoeken in mijn eigen wifi, dat is wat meer gedoe.

Ben benieuwd hoe goed we de tweede string kunnen volgen op de omvormer, via de app gaat volgens mij al lastig worden, die telt gewoon op.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
pi_193263975
Ik heb een paar Tigo ts4-o optimezers geplaatst.
Weet iemand of Goodwe het protocol heeft die aan te sturen?
Vakman pur sang
pi_193285453
Sinds gisteren dus 6x 365 wp erbij op het hellende garagedak. Ze liggen net niet pal west. Vier bij elkaar, voorbij de schaduw van het huis, twee zo dat ze wel deels in de schaduw van het huis liggen, maar die pakken juist in de ochtend, vroege middag weer mee vanuit de voorkant van het huis.
Gisteren was het hier grijs met later stapelwolken, beetje vergelijkbaar met de dag ervoor. We hadden gisteren ongeveer een derde meer aan opbrengst dan de dag ervoor. Dat was meer dan verwacht, dus blij mee. De nieuwe panelen hebben optimezers, die kunnen uitgelezen worden via een datapakket van Tygo. Best prijzig ding, dus voorlopig doen we het zonder.

Doel is de auto opladen en toch terugleveren in de zomer om zo op 0 te komen over het jaar heen. Dat lijkt te lukken.
*bijvoegelijk naamwoord* koe. Zwartwitgevlekt of roodbont?
  maandag 25 mei 2020 @ 00:44:19 #90
226677 revpolen
Skysong Fireworks Liuyang
pi_193298249
Iemand zich hier al eens verdiept in wind energie?
Zag vd week leuk item op tv er over en ben op AE gaan kijken en vond dit.. nu heb ik nog schuurtje over en wil opzich best wel beetje kloten!

https://a.aliexpress.com/_d8uKmhF
Skysong Fireworks Liuyang "The BEST fireworks direct to you!"
pi_193298674
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 00:44 schreef revpolen het volgende:
Iemand zich hier al eens verdiept in wind energie?
Zag vd week leuk item op tv er over en ben op AE gaan kijken en vond dit.. nu heb ik nog schuurtje over en wil opzich best wel beetje kloten!

https://a.aliexpress.com/_d8uKmhF
Dat blijft vaak bij “kloten”.

Vermogens worden niet gehaald, opbrengst valt tegen, levensduur idem.

Heb er voor mezelf ook naar gekeken.

Die van de link haalt hooguit 40 Watt, zeker geen 4000...

De echte, degelijke 500 Watt modellen zijn dan weer prijzig.

Zelf maken met een oude dynamo en wat oliedrums is leuker en niet minder :P

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-05-2020 02:23:38 ]
  maandag 25 mei 2020 @ 07:19:22 #92
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193299375
voor mijn garagebox ik heb wat zitten rekenen...
(bierviltje)

30x panelen, ca 10.000wp
kosten ca 10.000 euro
behalve een lampje geen saldering.
ik zal dus zo'n 10.000kwh terugleveren.
jaarlijkse opbrengst 10.000kwh * 0.06 euro = 600 euro.
terugverdientijd 16 jaar

bij 80% leveringsprijs (nieuwe regeling)
jaarlijkse opbrengst 10.000kwh * 0.06 euro * 0.048 = 480 euro.
terugverdientijd 21 jaar.

Niet echt interessant dus, of reken ik verkeerd?

-------
er zijn bedrijven die je dak willen huren.
Die leggen ook nog een eigen aansluiting aan.
Die hebben toch dezelfde opbrengst en door de extra aansluiting ook nog jaarlijkse kosten.
Hoe kunnen die er nou aan verdienen?
Tot nooit .......
pi_193299476
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 07:19 schreef Speekselklier het volgende:
voor mijn garagebox ik heb wat zitten rekenen...
(bierviltje)

30x panelen, ca 10.000wp
kosten ca 10.000 euro
behalve een lampje geen saldering.
ik zal dus zo'n 10.000kwh terugleveren.
jaarlijkse opbrengst 10.000kwh * 0.06 euro = 600 euro.
terugverdientijd 16 jaar

bij 80% leveringsprijs (nieuwe regeling)
jaarlijkse opbrengst 10.000kwh * 0.06 euro * 0.048 = 480 euro.
terugverdientijd 21 jaar.

Niet echt interessant dus, of reken ik verkeerd?

-------
er zijn bedrijven die je dak willen huren.
Die leggen ook nog een eigen aansluiting aan.
Die hebben toch dezelfde opbrengst en door de extra aansluiting ook nog jaarlijkse kosten.
Hoe kunnen die er nou aan verdienen?
Dat betalen maatschappijen jou voor een kwh.
Wat die bedrijven doen is natuurlijk de energie verkopen op de energiemarkt. Waarbij er ook nog wel wat subsidies zijn weg te geven.

Als jij de stroom zou opmaken en zo geen ¤ 0,22 betaalde was je ook eerder in de groene cijfers.

Ook kunnen we er vanuit gaan dat stroom jaarlijks met zo’n 7% indexeert. Dan reken nog eens ;)
Vakman pur sang
  maandag 25 mei 2020 @ 07:49:25 #94
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_193299519
op de energiemarkt liggen de prijzen niet veel hoger volgens mij. ik betaal 6ct voor een kwh stroom, de rest is belasting. ik neem niet aan dat de prijs op de energiemarkt hoger is dan 6ct.

zijn er voor bedrijven dan nog wel subsidies? moet ik dit dan bedrijfmatig doen? (inschrijven is zo gebeurt natuurlijk, kan ook mijn kvk van eenmanszaak laten aanpassen met een extra branche).

Ik zal eens rekenen met die indexering (ondanks dat ik dat niet zie gebeuren).

[ Bericht 8% gewijzigd door Speekselklier op 25-05-2020 08:05:22 ]
Tot nooit .......
pi_193299577
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 00:44 schreef revpolen het volgende:
Iemand zich hier al eens verdiept in wind energie?
Zag vd week leuk item op tv er over en ben op AE gaan kijken en vond dit.. nu heb ik nog schuurtje over en wil opzich best wel beetje kloten!

https://a.aliexpress.com/_d8uKmhF
Ooit eens, heb een schuurtje tussen 2 huizen waar de wind ontzettend tussendoor trekt. Maar dat kan niet uit qua kosten als je dat vergelijkt met zonnepanelen.

Dus dan zou je het alleen voor het beetje leuk kloten zijn :P
  maandag 25 mei 2020 @ 09:44:20 #96
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_193300570
De ontwikkeling van zonneparken in kaart

Grootschalige zonneparken zijn de volgende stap in de energietransitie. Zon op Kaart maakt in één oogopslag inzichtelijk waar zonneparken zijn gepland of gerealiseerd.
Zon op Kaart is een initiatief van ROM3D.

http://zonopkaart.nl/

Grappig dit
pi_193300828
quote:
6s.gif Op maandag 25 mei 2020 09:44 schreef ikweethetookniet het volgende:
De ontwikkeling van zonneparken in kaart

Grootschalige zonneparken zijn de volgende stap in de energietransitie. Zon op Kaart maakt in één oogopslag inzichtelijk waar zonneparken zijn gepland of gerealiseerd.
Zon op Kaart is een initiatief van ROM3D.

http://zonopkaart.nl/

Grappig dit
Sowieso wel grappig in de discussie "de natuur gaat eraan door al die zonneparken" terwijl als je inzoomt het amper wat voorstelt op de hele landmassa van Nederland ;)

Daarnaast heb ik al een paar keer staan kijken bij het park hier in de buurt en dat ziet er juist mooi "ongerept" uit. Er zitten vogels, er bloeien bloemen, het gras stond vorige keer ook wat hoog tussen de panelen. Kan me juist voorstellen dat het voor reptielen een mooie veilige plek is onder die panelen, geen roofvogel die ze ziet.

Je wil natuurlijk niet heel Nederland vol met dat soort parken maar zolang nog 54% van ons land "landbouwgrond" is, zal dat niet zo snel gebeuren ;)
pi_193302037
Hier zijn er maar 2 zo te zien. Eentje is vlakbij en staat prima achteraf, tussen lage struiken, en bloemen eronder. Goed voor de bijtjes en andere natuur..
De andere is een drijvend park. Denk dat de helft werkt, gezien de hoeveelheid vogelpoep op die dingen |:(
pi_193302096
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 10:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Sowieso wel grappig in de discussie "de natuur gaat eraan door al die zonneparken" terwijl als je inzoomt het amper wat voorstelt op de hele landmassa van Nederland ;)

Daarnaast heb ik al een paar keer staan kijken bij het park hier in de buurt en dat ziet er juist mooi "ongerept" uit. Er zitten vogels, er bloeien bloemen, het gras stond vorige keer ook wat hoog tussen de panelen. Kan me juist voorstellen dat het voor reptielen een mooie veilige plek is onder die panelen, geen roofvogel die ze ziet.

Je wil natuurlijk niet heel Nederland vol met dat soort parken maar zolang nog 54% van ons land "landbouwgrond" is, zal dat niet zo snel gebeuren ;)
Ik denk dat een zonnepark inderdaad beter is voor de biodiversiteit dan een kaal weiland waar alles wat anders is dan gras weggemaaid/gegeten/gespoten wordt.
pi_193303082
quote:
0s.gif Op maandag 25 mei 2020 11:41 schreef Deepfreeze het volgende:
Hier zijn er maar 2 zo te zien. Eentje is vlakbij en staat prima achteraf, tussen lage struiken, en bloemen eronder. Goed voor de bijtjes en andere natuur..
De andere is een drijvend park. Denk dat de helft werkt, gezien de hoeveelheid vogelpoep op die dingen |:(
Ja, drijvende zonneparken zijn nogal nutteloos. Qua opbrengst (als ze schoon zijn) is het wel heel gunstig rond dat reflecterende water. Maar ze blijven niet schoon :P
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')