abonnement Unibet Coolblue
pi_193407513
quote:
0s.gif Op zondag 31 mei 2020 20:57 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik denk voorlopig alleen iets bij de leuningen. Dat abachi zit erg comfortabel, en de zittingen zijn heel breed.
De foto’s zien er echt goed uit. Fijn als een man handig is O+
-
  maandag 1 juni 2020 @ 20:58:04 #52
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193424870
Vanmiddag weer een middagje met de bank aan de slag geweest; doel van vandaag was om beide delen, op een demontabele wijze, haaks aan elkaar te bevestigen.

Dat ehm, verliep met enige hobbels, maar met wat mij betreft prima resultaat.

Een totaaloverzicht:



Daar waar de lijmklemmen nu zitten komen slotbouten; onderin de poten zitten deze al in de gaten.
Helaas had ik niet genoeg (grote) ringen op voorraad om deze ook meteen vast te kunnen draaien.
Morgen dus even winkelen.



Vervolgens wilde ik een balk maken waarop ik de laatste 2 poten van de bank straks kan vastzetten, als ik met het monteren van de leuningen bezig ben.
Omdat dan alles scheef afgezaagd moet worden weet ik nu nog niet precies -waar- die achterpoten dan moeten komen, dus wilde ik een oplossing waarbij ik de poot op iedere plek kan zetten waar ik maar wil; dat is gelukt:



Wat ook wel leuk is (vind ik dan) is hoe je camera je dan weer bedriegt; volgens de duimstok is de constructie een vierkant, volgens de camera...



Gezien de te verwachten hectiek deze week verwacht ik zaterdag pas weer met een update te kunnen komen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 2 juni 2020 @ 19:49:28 #53
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193441692
Zoek de verschillen...





Zo kon ook de derde achterpoot een plekje krijgen:



En uiteindelijk durfde ik het aan: ook de zaaglijn voor de achterste rugleuning heb ik afgetekend:



Daarna vond ik het wel welletjes op het warme terras: opgeruimd, en nog even lekker kunnen zitten...

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 6 juni 2020 @ 16:39:51 #54
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193505678
Om nu verder te kunnen even een overzichtje van de klussen die nog moeten:
- de zitting in de hoek
- het op elkaar aansluiten van de rugdelen
- de rechter rugleuning opdelen in twee delen
- leuningen bouwen
- afwerking met abachi
- stabiliserende balken achterlangs

Sommigen hiervan zijn van elkaar afhankelijk: ik zorg eerst voor passende rugleuningen, dan voor een armleuning oplossing die ik later vast kan zetten, en vervolgens de zitplek in de hoek.

Dan kan ik daarna gaan opdelen en afwerken.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 6 juni 2020 @ 16:43:43 #55
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193505709
Vanmorgen daarom begonnen met de linker rugleuning: deze moest versteviging krijgen, en scheef afgezaagd worden:





En dan monteren, op de juiste hoogte zetten en kijken of het past..

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 6 juni 2020 @ 16:50:37 #56
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193505787
Tussendoor een paar flinke buien (niet door buienradar aangekondigd) dus ik heb steeds gereedschap lopen sjouwen van buiten naar binnen en weer terug..

Eerst heb ik in de weg zittende latten achter de rechter rugleuning weggehaald, en er zo mee geschoven dat de leuning pas was met de zitting



Daarna heb ik er latten achter gezet; daarvoor moest de leuning er een paar keer op en af, met het volgende resultaat:





Na wat passen en aanpassen van de blokjes onder aan de rugleuning (die de hoogte bepalen)



Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 6 juni 2020 @ 17:00:07 #57
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193505906
Toen begon de regen weer even serieus, en had ik pauze.

Na deze pauze wilde ik nog 1 klusje oppakken; de leuningen!

Na wat gepuzzel en gemeet van meubels in en om huis heb ik besloten dat deze even hoog moesten worden als de derden plank van de rugleuning.

Daar zitten nu twee gaten.

Vervolgens heb ik de banken gedemonteerd een hout voor de leuningen gezaagd:



Hier een inkeping die bestand zou moeten zijn tegen kindergeklimn:)



Ook aan de voorkant rekening gehouden met klauteren en klimmen ;)



Dit is nu straks, als de rugleuningen definitief geplaatst zijn, zo vast te lijmen en schroeven



Als het goed is precies waterpas, en precies 2 cm lager als ik wilde. Zodat er een 2 cm abachi plank op kan ter afwerking.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 6 juni 2020 @ 17:53:53 #58
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_193506728
^O^
Spoilers!
pi_193507670
Wat een werk, maar echt heel erg mooi
We have far more in common than that which devides us..
pi_193507706
Looking good! Wat is je plan voor het gat in het midden? @fietsie
-
  zaterdag 6 juni 2020 @ 19:26:19 #61
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193507944
@Anneloos een zitting, afgeschuind zodat ie met alle hoeken mee gaat, en op die zitting een verwijderbaar hoektafeltje
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_193508878
quote:
0s.gif Op zaterdag 6 juni 2020 19:26 schreef fietsie het volgende:
@:anneloos een zitting, afgeschuind zodat ie met alle hoeken mee gaat, en op die zitting een verwijderbaar hoektafeltje
Awh dacht al zoiets. Je bent goed bezig :)
-
  dinsdag 9 juni 2020 @ 19:18:49 #63
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193556066
Vandaag de rug- en armleuningen gepast:

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 9 juni 2020 @ 19:26:43 #64
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193556237
Vervolgens had ik wel zin in een leuke puzzel: de zitting in de hoek:

Eerst heb ik van CLS (wat ook gebruikt was onder de kant en klaar geleverde zittingen) passende stukken gezaagd om het naar alle kanten scheve gat te voorzien van de basisvorm.




Daarna moesten daar de latten in waar de abachi planken op verschroefd gaan worden; even dik als de latten onder de andere zittingdelen natuurlijk.



Toen de diagonaal pas was kon ik de latten rondom ook zagen:





Dit was gewoon allemaal geklemd; geen lijm, geen schroeven.

Na de uiteindelijke montage resulteerde dit in:



Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:10:31 #65
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193574057
Vanmiddag was ik alleen thuis, en kon ik even verder met klussen.

Eerst heb ik van vier in de lengte verzaagde abachi planken twee breedtes nieuwe plank gemaakt, voor de afwerking van de armleuningen.



Vervolgens kon ik de gister gemaakte hoek in de beits zetten, zodat het hout beschermd is de komende jaren.



Zo is ook goed te zien dat niets in die hoek echt recht en / of plat is...

Daarna ben ik begonnen met het op maat zagen van de zitting van de hoek:







Deze plankjes verlijm ik eerst, om ze dan komend weekend van onder af te kunnen verschroeven:

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_193574240
Wauw.
Spoilers!
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:24:42 #67
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193574285
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:22 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wauw.
:@ Thanks, ik doe mijn best..
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_193574315
Knap *O*
Vind je het ook leuk?
pi_193574322
quote:
17s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:24 schreef fietsie het volgende:

[..]

:@ Thanks, ik doe mijn best..
Ik kan het erg waarderen als iemand de tijd neemt om netjes te werken. Ik kan dat zelf niet zo goed.
Spoilers!
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:27:53 #70
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193574348
quote:
0s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:26 schreef Blues het volgende:
Knap *O*
Vind je het ook leuk?
Ja maar op dit moment ben ik erg ongerust of mijn plankjes niet zijn verschoven bij het strakdraaien van het middelste plankje, en dat is dan weer niet leuk :P
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 10 juni 2020 @ 21:34:08 #71
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193574476
quote:
1s.gif Op woensdag 10 juni 2020 21:26 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik kan het erg waarderen als iemand de tijd neemt om netjes te werken. Ik kan dat zelf niet zo goed.
De volgende stap wordt nu schuren; ik hoop dan de kleuren ook uniformer te krijgen, en dat de sporen van de saunakachel en de op de bank gelegde stenen wat minder worden.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 11 juni 2020 @ 20:02:48 #72
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_193589682
OK ik was even nieuwsgierig:

Ik heb het hoek-stuk uit de bank gehaald, omgedraaid en alle plankjes verschroefd met 4 RVS schroeven, voor zo ver ik er bij kon.
Ik besef en weet dat de kleinste hoekjes niet verschroefd zijn nu.

Toen omdraaien, en de latjes eraf schroeven voor de onthulling....



Nauwelijks verschoven!

Hij past dus ook prima in de bank zo :)

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 11 juni 2020 @ 22:38:16 #73
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193592641
Mooi gedaan!
pi_193593651
In de hoek had ik een tafeltje gedacht.
Dit is nog mooier gedaan _O_ en ook een tafeltje...
  donderdag 11 juni 2020 @ 23:18:27 #75
131016 mspoez
Crazy catlady
pi_193593914
Ik zou eerst de gordijntjes vervangen.
Prrrrr
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')