Vanmorgen ben ik eerst maar begonnen met een werkplekje maken om de balken te kunnen verzagen zonder veel sleep- en tilwerk; bokjes voor de voorraad hout, en de afkortzaag zo neergezet dat ik er prettig mee kan werken:
![GzYb99Y.jpg]()
Mocht iemand vinden dat het onkruid afleidt van de inhoud van de foto; je bent welkom het te komen verwijderen
Het tweede klusje van de dag was het monteren van de lineaal van de Scheppach invalzaag, het afzagen van de rubberstrip en een eerste keer proef-zagen van het schuine hout; hier het balkje wat ik eerder met m'n pa op een oude
AEG tafelcirkelzaag uit de jaren '70 (toen dat soort apparaten geen enkele vorm van veiligheidsmiddelen hadden, joy...) gezaagd had.
Werd nu wel een mooie rechte zaagsnede
![D4Znhbw.jpg]()
![r0RduFE.jpg]()
Wat ik wel merk is dat ik, als linkshandige, soms dingen toch anders moet neerleggen als hoe ik het van eerdere timmerinstructies geleerd heb... met een zaag als dit sta ik er soms gewoon verkeerd voor...
De afkortzaag werkt prima; even een streepje zetten, de laser-lijn erop mikken en schgggggnoek en je bent door de balk, keurig recht. Als je m ook netjes op 0 graden zet, na stukjes op 5 graden gezaagd te hebben.
![VSz8p04.jpg]()
Serieproductie. Op de achtergrond logerende tuin-ornamenten. Hopelijk gaan ze snel naar de tuin waar ze thuishoren.
De koffie kreeg wel een ehum... korrelig hout-aroma.
![ncihvyn.jpg]()
Bij gebrek aan echt grote lijmklemmen een constructie gemaakt om het hout op tafel te kunnen opsluiten, zodat ik de inkepingen passend en gelijk kan inzagen..
(Ik moet duidelijk nog oefenen met werkelijk zo zagen als het vooraf afgetekend was..)
![rTTGc30.jpg]()
De kromme vlakken kwamen van het gebruik van een decoupeerzaag voor het zagen van de inkepingen. Jammer... de gebruikte zaagjes volgen teveel de nerf van het hout..
![HoMIaCc.jpg]()
Het eindresultaat van vandaag; 8 stuks achterpoot, op basis van het als eerst in dit topic gepostte ontwerp (die heeft er 10, ik reduceer dat tot 8).
Ze liggen nu, vers in de beits, in de kas te drogen.
Morgen verder met schuren van twee balken zodat ik die volgende zaterdag kan verzagen voor de voorpoten.
[ Bericht 13% gewijzigd door fietsie op 23-05-2020 20:59:18 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?