SPOILER: Frequently Asked QuestionsOm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Slowchat in deze topicreeks is toegestaan, maar houd tijdens shows graag wel rekening met de DJ!
Praat op deze momenten het liefst over de muziek en de DJ's die aan het draaien zijn voor jouw plezier en vermaak.Hoe kan ik Radio 49 beluisteren?
Dit kan tijdelijk via http://radio49.myl2mr.com/
Klik hier voor onze Facebookpagina
Vind je Radio 49 leuk?
Je kunt ons steunen door middel van een éénmalige of maandelijkse donatie. Radio 49 is namelijk niet kostenloos.
Voor meer informatie kun je via DM of PM contact opnemen met Peaceman.
DISCLAIMER
Radio 49 aanvaardt GEEN aansprakelijkheid voor hysterische lachbuien, defecte apparatuur of andersoortig (licht tot zwaar) lichamelijk dan wel geestelijk letsel voortvloeiende uit het luisteren naar de shows van onze DJ's.
Dat bedoelde ik inderdaad. Achteraf wel jammer.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:21 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Mijn (Joodse) opa heeft er nooit over willen spreken...
Geen idee, hij was als echtgenoot van een zgn. Christen vrouw tewerkgesteld in Duitsland.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:23 schreef Melting het volgende:
[..]
Dat bedoelde ik inderdaad. Achteraf wel jammer.
In welk kamp(en) heeft hij gezeten?
Er zijn ontzettende veel verhalen waar ik in ieder geval geen idee van heb.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:26 schreef Rafeiro het volgende:
Het hele gebeuren in Apeldoorn heb ik ook heel lang niets van geweten.
En dat was voor de Joodse gemeenschap toch wel heel heftig.
Dat via die docu met Jan Boskamp?quote:Op maandag 4 mei 2020 20:27 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Er zijn ontzettende veel verhalen waar ik in ieder geval geen idee van heb.
Tot een paar jaar geleden wist ik helemaal niet dat er gevechten waren tot 20 mei 1945 op Texel.
quote:
Die had het er een tijd geleden ook over in een docu.quote:
Mijn opa heeft er ook nooit over gepraat, mijn vader is het dus gaan uitzoeken en heeft uiteindelijk nog best wat info boven tafel kunnen krijgen.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:27 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Geen idee, hij was als echtgenoot van een zgn. Christen vrouw tewerkgesteld in Duitsland.
Maar waar, dat heeft hij ons dus nooit verteld. Misschien dat een tante of oom dat nog weet, maar die spreek ik zelden of nooit...
Oh. Nee.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:32 schreef Rafeiro het volgende:
[..]
Die had het er een tijd geleden ook over in een docu.
omgquote:Op maandag 4 mei 2020 20:33 schreef Melting het volgende:
Dit is een wel erg grote fout van Ziggo:
[ afbeelding ]
Is dat waar je vader over geschreven heeft ?quote:Op maandag 4 mei 2020 20:32 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Mijn opa heeft er ook nooit over gepraat, mijn vader is het dus gaan uitzoeken en heeft uiteindelijk nog best wat info boven tafel kunnen krijgen.
quote:Op maandag 4 mei 2020 20:33 schreef Melting het volgende:
[ afbeelding ]
Meteen maar een Kerstliedje voor je.quote:
Sukkelsquote:Op maandag 4 mei 2020 20:33 schreef Melting het volgende:
[ afbeelding ]
Dit soort verhalen mogen eigenlijk niet verloren gaanquote:Op maandag 4 mei 2020 20:36 schreef Doedezemaar het volgende:
Yup, een deel van zijn boek gaat daar idd over, het is een wonder dat hij die tweede ronde (nadat hij verraden was) overleefd heeft, hij zat dan niet in een kamp, maar werkte in een of andere fabriek
Ik heb het wel eens eerder verteld, ik heb een jaar of 15 geleden de lijsten gezien met de namen van familieleden die omgebracht zijn tijdens de oorlog.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:32 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Mijn opa heeft er ook nooit over gepraat, mijn vader is het dus gaan uitzoeken en heeft uiteindelijk nog best wat info boven tafel kunnen krijgen.
Dat had je wel eens verteld inderdaad.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:38 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heb het wel eens eerder verteld, ik heb een jaar of 15 geleden de lijsten gezien met de namen van familieleden die omgebracht zijn tijdens de oorlog.
De lijst bevat zo'n 40 à 50 personen, waaronder heel veel kinderen...
Mijn opa en zijn ondergedoken zus zijn de enige die het overleefd hebben...
Confronterend, lijkt me datquote:Op maandag 4 mei 2020 20:38 schreef MadMaster het volgende:
[..]
Ik heb het wel eens eerder verteld, ik heb een jaar of 15 geleden de lijsten gezien met de namen van familieleden die omgebracht zijn tijdens de oorlog.
De lijst bevat zo'n 40 à 50 personen, waaronder heel veel kinderen...
Mijn opa en zijn ondergedoken zus zijn de enigen die het overleefd hebben...
Mijn opa woonde ook in Drenthe, maar is verraden door buurmannenquote:Op maandag 4 mei 2020 20:41 schreef spijkerbroek het volgende:
Wat dat betreft is mijn familie er goed vanaf gekomen.
Allemaal in Drenthe natuurlijk, en daar waren de Duitsers over het algemeen milder dan in het westen. En allemaal werkend op boerderijen, dus noodzakelijk voor voedselvoorziening. Die lieten ze nog wel begaan (anders hadden ze zelf ook niks meer te eten).
Is er dus wel uitgekomen wie hem verraden hebben. Zijn die buurmannen ook gestraft?quote:Op maandag 4 mei 2020 20:42 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Mijn opa woonde ook in Drenthe, maar is verraden door buurmannen
Oh, ik zeg niet dat er niks gebeurde daar.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:42 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Mijn opa woonde ook in Drenthe, maar is verraden door buurmannen
Dat denk ik wel, mijn vader noemt ze ook bij naam in zijn boek, de ene was volgens mij agent, maar de details heb ik zo niet paraat (ik heb maar een deel van het boek gelezen)quote:Op maandag 4 mei 2020 20:43 schreef Melting het volgende:
[..]
Is er dus wel uitgekomen wie hem verraden hebben. Zijn die buurmannen ook gestraft?
Is het boek ergens te koop?quote:Op maandag 4 mei 2020 20:46 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, mijn vader noemt ze ook bij naam in zijn boek, de ene was volgens mij agent, maar de details heb ik zo niet paraat (ik heb maar een deel van het boek gelezen)
mijn vader is op tijd gestopt met zijn actieve dienst bij de politiequote:Op maandag 4 mei 2020 20:46 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Dat denk ik wel, mijn vader noemt ze ook bij naam in zijn boek, de ene was volgens mij agent, maar de details heb ik zo niet paraat (ik heb maar een deel van het boek gelezen)
Honger was er, voor zover ik weet, ook "alleen maar" in het westen en grote(re) steden.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:45 schreef livelink het volgende:
Mijn familie heeft echt geluk gehad dat ze in Limburg al bevrijd waren voor de hongerwinter. Dus zij hebben geen honger geleden.
Dat was bij mijn Zeeuwse familie ook. En uiteraard hebben mijn opa en oma ook heftige dingen meegekregen, maar die hebben echt een heel andere oorlog beleefd. Ik zag onlangs ergens beelden van het bombardement van Middelburg, ik kende alleen de foto’s die mijn opa in de dagen erna heeft gemaakt en dat vond ik als kind al indrukwekkend, alleen maar hopen stenen en dan zo’n ANWB-bord op zo’n gestreepte paal ernaast.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:45 schreef livelink het volgende:
Mijn familie heeft echt geluk gehad dat ze in Limburg al bevrijd waren voor de hongerwinter. Dus zij hebben geen honger geleden.
Mijn schoonmoeder heeft in Gouda echt honger geleden. Zij is na de oorlog een jaar naar Engeland gestuurd om daar bij te komen. Daar heeft ze een jaar op een boerderij gewoond. Ze was toen 12 jaar, maar ze heeft eigenlijk nooit geweten waar ze nou precies in Engeland is geweest. Zo raar vond ik dat; gewoon 1 jaar ergens gewoond te hebben, maar geen idee waar.quote:Op maandag 4 mei 2020 20:48 schreef spijkerbroek het volgende:
[..]
Honger was er, voor zover ik weet, ook "alleen maar" in het westen en grote(re) steden.
Mijn familie had nog genoeg (en deelde ook eten uit aan westerlingen die langskwamen). Mijn moeder heeft nog steeds contact met een vrouw (uit het westen van het land) die destijds als kind bij hen verbleef.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |