Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot!! In 2019 is in Nederland 424 miljoen europ opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 329 miljoen euro (2017: 223 miljoen euro). Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 10.000 projecten en ondernemingsplannen mogelijk (2019: > 8.700). En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiële instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Scorings-matrix exit/continuïteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Buitenlandse platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cijfers en statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Vreemd, als je in de pitch klikt op de voorwaarden kom je toch echt op 6mnd boeterente. Deze link maakt m.i.onderdeel uit van de pitch.
Mee eens. GvE zal de investeerders hierover moeten informeren als dit niet goed in de pitch staat. Doen ze dit niet dan hebben de investeerders (als dit al gaat spelen) recht op de 6 maanden compensatierente.
Het zijn natuurlijk bijna allemaal bedrijfspanden maar het project ziet er op zich wel aardig uit. Totaal best wel een flink bedrag maar wel met een aardige spreiding. De 3 garage boxen hebben een woz waarde van 8k per stuk. Venne 112 is gelukkig in 2019 aan de buitenkant wat opgeknapt.
Deze wil ik wel voor een basis bedragje meepakken.
Als er een linkje beschikbaar is hou ik mij aanbevolen.
Op maandag 4 mei 2020 15:01 schreef Horsemen het volgende: De vraagprijs van het onderpand van GvE lening 19752 M* ART D*A gaat snel omlaag. 1025k per 31-maart naar 945k per 6-april naar momenteel 899k.
Dat gaat krap worden als dit nog even zo door gaat.
Ik hield deze ook in de gaten aangezien het in een week 126k gezakt was. In de tekst is (volgens mij) daarna toegevoegd dat het interieur overgenomen kan worden voor 125k. Zal dat het verschil verklaren?
Op maandag 4 mei 2020 15:01 schreef Horsemen het volgende: De vraagprijs van het onderpand van GvE lening 19752 M* ART D*A gaat snel omlaag. 1025k per 31-maart naar 945k per 6-april naar momenteel 899k.
Dat gaat krap worden als dit nog even zo door gaat.
Volgens mij kan er nog een ton af zonder dat we als investeerders in de knel komen, en vrees dat die extra prijsverlaging van 10% ook echt wel nodig gaat zijn. Als er überhaupt kopers zijn die door zijn smaak heen kunnen kijken
Ik overweeg deze mee te nemen; Voordelen: hoogte percentage, bedrijf komt goed over, heldere info, lineaire aflossing na ruim een half jaar Nadelen: achtergestelde lening, geen echte zekerheden, minimaal bedrag ¤ 1.000 Iemand een andere overweging
Ik overweeg deze mee te nemen; Voordelen: hoogte percentage, bedrijf komt goed over, heldere info, lineaire aflossing na ruim een half jaar Nadelen: achtergestelde lening, geen echte zekerheden, minimaal bedrag ¤ 1.000 Iemand een andere overweging
Ik weet bijna zeker dat bij het online gaan van de pitch de 2e hypotheek niet werd genoemd. Nu wel. Al met al neig ik ernaar deze ook mee te nemen (hoewel ik van de branche niets snap )
Ik weet bijna zeker dat bij het online gaan van de pitch de 2e hypotheek niet werd genoemd. Nu wel. Al met al neig ik ernaar deze ook mee te nemen (hoewel ik van de branche niets snap )
Ik dacht hetzelfde bij het lezen van de 2e hypotheek, maar hecht daar geen echte waarde aan gezien de 1e hypotheek van de Rabo. Overigens snap ik ook de branche niet maar kan geen rare dingen op internet.
Ik dacht hetzelfde bij het lezen van de 2e hypotheek, maar hecht daar geen echte waarde aan gezien de 1e hypotheek van de Rabo. .....
In de pitch wordt ook keurig aangegeven dat die 2e hypotheek geen dekkingswaarde heeft. De dekkingswaarde van onderpanden wordt bij NLI altijd gegeven en altijd behoudend ingeschat. Daar kunnen andere platforms nog wat van leren!
Er worden geen complete cijfers getoond dus het blijft een beetje raden, maar gelet op de afnemende solvabiliteit en de forse schuldenpositie van 3.1mio heb ik wel wat twijfels bij de winstgevendheid. Ze geven aan dat de winst van de afgelopen jaren bij het eigen vermogen is gevoegd, maar kennelijk was dat niet genoeg om de solvabiliteit op peil te houden en moest er relatief meer worden bijgeleend. Of zie ik dat verkeerd?
Bij SiG missen bij mij meerdere transacties, terwijl deze transacties zo te zien wel in het totaalsaldo verwerkt zijn. Ongelofelijk! Ze krijgen het maar niet structureel goed bij SiG. Ik heb zelf in de automatisering gewerkt en mij is altijd voorgehouden dat juist op financieel gebied altijd alles EXACT moet kloppen. Bij 'ouderwetse' instellingen als banken klopt in mijn ervaring ook altijd alles. Maar deze norm geldt blijkbaar niet voor 'moderne' Fintech.
Op dinsdag 5 mei 2020 22:38 schreef TisIk het volgende: Bij SiG missen bij mij meerdere transacties, terwijl deze transacties zo te zien wel in het totaalsaldo verwerkt zijn. Ongelofelijk! Ze krijgen het maar niet structureel goed bij SiG. Ik heb zelf in de automatisering gewerkt en mij is altijd voorgehouden dat juist op financieel gebied altijd alles EXACT moet kloppen. Bij 'ouderwetse' instellingen als banken klopt in mijn ervaring ook altijd alles. Maar deze norm geldt blijkbaar niet voor 'moderne' Fintech.
Eigenlijk zou je dit met hen even moeten delen. En hun reactie vragen daarop.
Op dinsdag 5 mei 2020 22:38 schreef TisIk het volgende: Bij SiG missen bij mij meerdere transacties, terwijl deze transacties zo te zien wel in het totaalsaldo verwerkt zijn. Ongelofelijk! Ze krijgen het maar niet structureel goed bij SiG. Ik heb zelf in de automatisering gewerkt en mij is altijd voorgehouden dat juist op financieel gebied altijd alles EXACT moet kloppen. Bij 'ouderwetse' instellingen als banken klopt in mijn ervaring ook altijd alles. Maar deze norm geldt blijkbaar niet voor 'moderne' Fintech.
Bij mij geldt hetzelfde. Saldo is hoger dan de mutaties. De mutaties lopen vaker achter op het saldo. De reden is mij ook een raadsel.
SiG is het enige platform die zeer intensief moet controleren op bijschrijvingen. Interne controles zien de verschillen ook niet altijd. In meerdere gevallen had ik geld nooit gekregen als ik niet aan de bel getrokken had. Default is nog steeds 0, maar door de soms niet bijgeboekte transacties is er soms toch een tekort in rendement.
Eigenlijk zou je dit met hen even moeten delen. En hun reactie vragen daarop.
Mijn ervaring is dat delen van problemen helpt voor het moment maar de maand erop is de kans groot dat er weer de zelfde soort fouten staan bij de transacties. Hopeloos! Ik kijk nu meestal pas rond de 10de van de maand. Dus ja ik steek in de eerste week altijd even mijn kop in het zand Om me niet te ergeren en andere de kans te geven de fouten eruit te halen.🤫
Mijn ervaring is dat delen van problemen helpt voor het moment maar de maand erop is de kans groot dat er weer de zelfde soort fouten staan bij de transacties. Hopeloos! Ik kijk nu meestal pas rond de 10de van de maand. Dus ja ik steek in de eerste week altijd even mijn kop in het zand Om me niet te ergeren en andere de kans te geven de fouten eruit te halen.🤫
Mee eens. Ik kijk ook pas na minimaal 1 a 2 weken. Tegen die tijd zijn meestal de fouten er wel uitgefilterd. Mijn vermoeden is dat de betaaldienstverlener eerst het saldo bijboekt en SiG daarna handmatig de mutaties daar aan moet toevoegen. Ik heb namelijk al een paar keer gezien dat het totaal saldo klopt maar de bijbehorende mutaties nog ontbreken.
Ik begrijp ook niet dat SiG dit niet onder controle krijgt. Dit zou gewoon geautomatiseerd moeten worden anders blijf je menselijke fouten houden vrees ik.