Eens. Denk alleen dat ze alsnog te voorzichtig gaan zijn though; te kleine stapjes met teveel tijd er tussen. Basisscholen openen in mei (terwijl het enkele weken eerder al was aangekondigd) laat zien dat ze het wel erg ruim nemen. Ik denk dat ze toen al van plan waren om dan mis mei te roepen dat ze eerst die resultaten af willen wachten, waarmee ze weer een paar weken winnen. Maar ik ben pessimist op dit gebiedquote:Op zondag 3 mei 2020 23:49 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk dat het OMT ook wel aanvoelt dat de tijd van better safe than sorry aan het aflopen is. We moeten toe naar het nemen van verantwoorde risico’s.
Interessante gedachte.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:31 schreef mark6791 het volgende:
Ik denk dat Rutte (en het RIVM) nog stiekem een tweede hoop heeft, naast het stapsgewijs opbouwen en monitoren.
We gaan nu langer door dan echt nodig is met de maatregelen, terwijl we de testcapaciteit ophogen. Hierdoor wordt hopelijk de besmettingsgraad zo laag, dat op korte termijn contact-tracing weer een optie is.
En met contact-tracing wordt het weer mogelijk de boel sneller (relatief) open te gooien, omdat dit sterk drukt op de R(0).
Twee keer ‘profiteren’ van een maatregel. Een keer bij de aankondiging en een keer bij de daadwerkelijke opening. Ja zou kunnen. PR-matig niet eens zo’n slechte strategie.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:35 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Eens. Denk alleen dat ze alsnog te voorzichtig gaan zijn though; te kleine stapjes met teveel tijd er tussen. Basisscholen openen in mei (terwijl het enkele weken eerder al was aangekondigd) laat zien dat ze het wel erg ruim nemen. Ik denk dat ze toen al van plan waren om dan mis mei te roepen dat ze eerst die resultaten af willen wachten, waarmee ze weer een paar weken winnen. Maar ik ben pessimist op dit gebied
Je hoeft niet elk geval te pakken te hebben om contacttracing een succes te laten zijn natuurlijk.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:39 schreef Za het volgende:
[..]
Interessante gedachte.
Nu is gebleken dat voor 20 maart op 3000 geregistreerde besmettingen er 560.000 asymptomatisch rondliepen is contact tracing onzin en ondoenlijk gebleken en daardoor de zgnde briljante aanpak van Zuid-Korea niet meer dan een propaganda stunt. IMO
De regeling staat ook open voor zij die niet verplicht dicht zijn.quote:Op zondag 3 mei 2020 22:41 schreef HarrieKeen het volgende:
[..]
Dit dus. Alles open maar alleen voor noodzakelijke boodschappen. Een nieuwe broek, ketting of een zak snoep etc zijn natuurlijk nooit noodzakelijk. Komt vooral over als we laten ze open gaan om ze geen steun te hoeven bieden. Maar wel ze het van alle kanten moeilijk maken.
Ja lekker zweten met zijn allen in een afgesloten ruimte. Goed idee.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:39 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Twee keer ‘profiteren’ van een maatregel. Een keer bij de aankondiging en een keer bij de daadwerkelijke opening. Ja zou kunnen. PR-matig niet eens zo’n slechte strategie.
Maar ik denk dat ze de gewone man ook iets moeten gaan bieden. Sportscholen ofzo, daar kun je de anderhalve meter vrij gemakkelijk waarborgen. En heeft iedereen die daar behoefte aan heeft toch weer een uitje een keer of 2 in de week.
Niet elk geval is een understatement bij honderdduizenden tot wellicht een paar miljoen asymptomatischen.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:40 schreef trein2000 het volgende:
Je hoeft niet elk geval te pakken te hebben om contacttracing een succes te laten zijn natuurlijk.
Loop eens naar buiten of zet het journaal aan. Mensen zijn het zat (of voelen de urgentie niet meer) en gaan bewust of onbewust steeds meer de straat op. Daar moet je iets mee.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:44 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ja lekker zweten met zijn allen in een afgesloten ruimte. Goed idee.Het lijkt me slimmer om gewoon lekker buiten te gaan wandelen, fietsen of hardlopen wat die gewone man al die tijd al heeft mogen doen.
Veel testen. Hoog-risico gevallen elke week een test aanbieden. Verzin iets. Maar het zal altijd binnen een pakket aan maatregelen moeten zijn uiteraard.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:45 schreef Za het volgende:
[..]
Niet elk geval is een understatement bij honderdduizenden tot wellicht een paar miljoen asymptomatischen.
Hoe kan het een succes worden?
Ik denk dat de "routekaart in potlood" er wel komt hoor. Hopelijk aanstaande woensdag al.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:29 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je moet een perspectief gaan bieden. Want de spanning loopt met de dag op. Dat merk je aan alles.
Ik wijt dat voor een groot deel aan onzekerheid en gebrek aan een exitstrategie.
Dat OMT moet eens gaan leveren en ipv vertelleb wat er niet kan. En alles over wat wel kan voor zich uit schuiven. Het lijkt wel angst. Begrijpelijk wellicht. Maar als heel Europa (en Azië) het aandurft en wij niet dan mag je daar wel een goed verhaal bij hebben ipv een enkel beroep op autoriteit.
Ik zie hem ook niet. Het is een onwerkelijke situatie waar we met zijn allen in zitten.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Loop eens naar buiten of zet het journaal aan. Mensen zijn het zat (of voelen de urgentie niet meer) en gaan bewust of onbewust steeds meer de straat op. Daar moet je iets mee.
Als jij (of iemand anders) een betere oplossing heeft ben ik daar voor. Maar ik zie hem niet zo 1,2,3.
Het ging over contact-tracing, hoe ga je dat doen bij honderdduizenden en misschien zelfs miljoenen asymptomatischen?quote:Op maandag 4 mei 2020 00:48 schreef trein2000 het volgende:
Veel testen. Hoog-risico gevallen elke week een test aanbieden. Verzin iets. Maar het zal altijd binnen een pakket aan maatregelen moeten zijn uiteraard.
Van de mensen die je positief test? Ik zou gewoon permanente teststraten optuigen voor mensen met een hoge kans op besmetting.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:53 schreef Za het volgende:
[..]
Het ging over contact-tracing, hoe ga je dat doen bij honderdduizenden en misschien zelfs miljoenen asymptomatischen?
En het dan ook nog een succes laten zijn, ik zie het niet, welke contacten ga je tracen dan?
Uiteraard moet je dat strikt reguleren met gangpaden, afstand en plastic wandjes. Maar ik denk dat je iets in die richting wel moet. Uiteindelijk heb je ze volgens mij liever in zo’n omgeving dan tegen mekaar opbotsend in de winkelstraat.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:51 schreef mazaru het volgende:
[..]
Ik zie hem ook niet. Het is een onwerkelijke situatie waar we met zijn allen in zitten.
Ik zou ook niet graag in de schoenen van Rutte staan. Het is gewoon heel moeilijk. Maar ik ben hem wel dankbaar dat we hier geen totale lockdown hebben gehad. Maar sportscholen open is echt iets wat nog moet wachten. Als mensen gaan wasemen in een sportschool krijg je weer meer besmettingen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.zie email 27 oktober
Die klap komt inderdaad, alleen kan de politiek daar ook weer niet zo heel veel aan doen helaas. Kijk bijvoorbeeld naar Zweden: die houden meer dingen open maar krijgen volgens de centrale bank daar alsnog een gigantische knal van 8 a 10% omdat de wereldhandel goeddeels opdroogt.quote:Op zondag 3 mei 2020 23:28 schreef Lavenderr het volgende:
[..]
Ik maak me ook heel grote zorgen over de economie. Denk dat daar hele harde klappen gaan vallen terwijl het misschien niet eens nodig was. Dat is zuur.
De vrijheid van de een mag niet ten koste gaan van de gezondheid van een ander.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Loop eens naar buiten of zet het journaal aan. Mensen zijn het zat (of voelen de urgentie niet meer) en gaan bewust of onbewust steeds meer de straat op. Daar moet je iets mee.
Als jij (of iemand anders) een betere oplossing heeft ben ik daar voor. Maar ik zie hem niet zo 1,2,3.
Dat is natuurlijk een versoepeling in materiële zin. Klopt. Maar wel een heel onwenselijke als je het mij vraagt.quote:Op maandag 4 mei 2020 00:50 schreef houdafstand het volgende:
[..]
Ik denk dat de "routekaart in potlood" er wel komt hoor. Hopelijk aanstaande woensdag al.
Bedenk ook dat wij eigenlijk dit weekend pas weer op de normale IC-capaciteit zitten.
En het wordt de komende twee weken al drukker op straat, omdat winkels zoals de Bijenkorf, de IKEA, de Zara, etc. weer zijn geopend. Dat is eigenlijk al een "versoepeling" op zich.
(Volgens mij zijn in Italië, Frankrijk, Spanje en België de kledingwinkels nog niet open.)
Mooie kreet maar niet realistisch. Dan zouden we voor influenza ook ieder jaar in lockdown moeten. Het blijft een balans.quote:Op maandag 4 mei 2020 01:03 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
De vrijheid van de een mag niet ten koste gaan van de gezondheid van een ander.
Maar geen minder effectieve, het heeft prima zijn werk gedaan en nu wordt het tijd voor een transitie naar een situatie die langere tijd vol te houden is.quote:Persoonlijk word ik in zijn algemeen boos om die roep om meer vrijheid in dit stadium.
We hebben al een relatief relaxe lockdown vergeleken met andere landen terwijk we een van de zwaarst getroffen landen in de wereld zijn.
Waar zou ik dankbaar voor moeten zijn? Tegenover wie? Ik eis niks minder van de overheid dan dat ze dit met de minst ingrijpende maatregelen aanvliegen.quote:Relativeer het en wees dankbaar voor wat je wel hebt en wat wel mogelijk is.
We zijn het volgens mij aardig eens. Maar die transitie moet nu wel echt ingezet worden. Maar het OMT lijkt angstig. En ik hou van dwarse denkers. Groot respect voor dat soort mensen. Maar leg dan wel uit waarom.quote:Maar aan de andere kant moet je het economisch aspect en perspectief bieden ook meenemen.
Je kan de maatschappelijke drang ernaar zelfs in je voordeel gebruiken doorvde verantwoordelijkheid daar neer te leggen.
In de trant van lossere regels koppelen aan r0 en/of ziekenhuisopnames.
Onder dit en dit is dat weer mogelijk enz.
Te beginnen met contactberoepen en daarna steeds meer.
Wel met een hoop regels verschillend per situatie. Mondkapjesplicht, regels qua afstand of aantal mensen tegelijk etc.
En afhankelijk van nieuwe ontwikkelingen zodat het losser kan of stijgende getallen en strakkere teugels.
Dat is die nieuwe normaal waar we naar toe moeten tot een oplossing er is.
Een middenweg waarbij we zo veel mogelijk doden voorkomen, de economie zo goed mogelijk overeind houden en het zo leefbaar mogekijk houden.
Dat is niet waar natuurlijk. Uiteindelijk is dit een politieke keuze. Eentje waar ik voor ben. Maar doen alsof deze lockdown een soort natuurwet is is onzin.quote:Iedereen moet helaas concessies doen en er het beste van maken. Niets aan te doen op dit moment.
UMC Utrecht heeft dit bijvoorbeeld gewoon. Bij klachten > testen (en dat is laagdrempelig). Dat zou iedere ziekenhuis kunnen doen (en dan sluiten de overige zorginstellingen gewoon aan bij dichtsbijzijnde ziekenhuis bijvoorbeeld).quote:Op maandag 4 mei 2020 00:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Van de mensen die je positief test? Ik zou gewoon permanente teststraten optuigen voor mensen met een hoge kans op besmetting.
Juist. Bij de ziekenhuizen beginnen. En dan uitbreiden naar andere beroepen doe heel veel contacten hebben of anderzins risico lopen. Bijvoorbeeld caissières en conducteurs.quote:Op maandag 4 mei 2020 01:13 schreef Kyran het volgende:
[..]
UMC Utrecht heeft dit bijvoorbeeld gewoon. Bij klachten > testen (en dat is laagdrempelig). Dat zou iedere ziekenhuis kunnen doen (en dan sluiten de overige zorginstellingen gewoon aan bij dichtsbijzijnde ziekenhuis bijvoorbeeld).
Dit kan later ook doorgetrokken worden naar overige groepen waar men risico (denkt) te lopen etc.
https://www.medrxiv.org/c(...).20033738v3.full.pdfquote:Findings: The proportion of asymptomatic or unascertained cases has a strong impact on the controllability of the disease.If the proportion of asymptomatic infections is larger than 30%, contact tracing and isolation cannot achieve containment for an R0 of 2.5. Achieving containment by social distancing requires a reduction of numbers of non-household contacts by around 90%. Depending on the realized level of contact reduction, tracing and isolation of only household contacts, or of household and non-household contacts are necessary to reduce the effective reproduction number to below 1. A combination of social distancing with isolation and contact tracing leads to synergistic effects that increase the prospect of containment.
Interpretation: Isolation and contact tracing can be an effective means to slow down epidemics, but only if the majority of cases are ascertained.In a situation with social distancing, contact tracing can act synergistically and tip the scale towards containment, and can therefore be a tool for controlling COVID-19 epidemics as part of an exit strategy from current lockdown measures.
(...)
In conclusion, our results show that in populations where social distancing is implemented, isolation and contact tracing can play an essential role in gaining control of theCOVID-19 epidemic. On their own, none of these strategies are able to contain COVID-19 for realistic parameter settings, but in a combined strategy they can just tip the balance towards containment. These insights provide guidancefor policy makers, who will have to decide when and how to release severe lockdown or social distancing measures, and whether additional contact tracing and isolation is then a feasible alternative keep a resurging epidemic at bay.
Het zal allemaal wel, maar ik ga geen app instaleren en ik laat me niet chippen, ook niet als dat voor de algemene gezondheid beter is.quote:Op maandag 4 mei 2020 01:27 schreef houdafstand het volgende:
Utrechts onderzoek:
Isolation and contact tracing can tip the scale to containment of 1COVID-19 in populations with social distancing
[..]
https://www.medrxiv.org/c(...).20033738v3.full.pdf
Interessante bevindingen van de club van Mirjam Kretzschmar.
Mirjam Kretzschmar werkt trouwens ook voor het RIVM:
https://www.rivm.nl/rivm/(...)e-mirjam-kretzschmar
Containment kan dus wel volgens haar.
De app is dood en begraven. Als hij dat niet al was na het grandioze succes van de appathon deed dat NLalert lek hem wel de das om.quote:Op maandag 4 mei 2020 01:32 schreef Stray_cat het volgende:
[..]
Het zal allemaal wel, maar ik ga geen app instaleren en ik laat me niet chippen, ook niet als dat voor de algemene gezondheid beter is.
quote:Meer mensen nodig voor contactonderzoek naar corona
Sytse Wilman
30 april 2020, 15:02
De GGD gaat veel meer contactonderzoek doen en heeft daar extra mensen voor nodig. Volgens Jan Woldman van de GGD Amsterdam-Amstelland kunnen dit ook vrijwilligers zijn, zoals in Duitsland. “Maar dat kan niet zomaar iedereen doen, daar moet iemand ook de juiste training voor krijgen.”
Bij een contactonderzoek wordt onderzocht met wie een besmette persoon in aanraking is geweest. Zij worden vervolgens opgespoord en in quarantaine geplaatst, zodat ze het virus niet verder kunnen verspreiden.
Meegroeien met testen
Het contactonderzoek gaat volgens Woldman “meegroeien met de hoeveelheid testen die er worden gedaan”. Speciaal coronagezant Feike Sijbesma gaf tijdens een briefing in de Tweede Kamer aan dat deze de komende tijd wordt verhoogd naar 17.500 per dag. Dat is meer dan een verdubbeling in vergelijking met het huidige testbeleid.
Alternatief voor app
Woldman noemt het mensenwerk “een alternatief” voor een app om uit de lockdown te komen. Hij waarschuwt voor problemen als deze apps niet gevoelig genoeg zijn. Daardoor kunnen ze alsnog veel controleerwerk opleveren.
Schijnveiligheid
“Je kan mensen in quarantaine zetten terwijl dat helemaal niet nodig is, of juist schijnveiligheid bieden terwijl er toch echt wat aan de hand is”, zei hij na de briefing. België verkoos eerder al contactonderzoek boven een corona-app.
Juiste mensen
De corona-apps die onlangs werden onderzocht, voldeden niet omdat ze onvoldoende waren uitgewerkt. Ruim de helft van de Nederlanders staat positief tegenover zo’n app, mits ze aan alle privacy- en veiligheidsregels voldoen.
Er worden volgens Woldman nu plannen gemaakt om de juiste mensen te vinden. Hij benadrukt dat niet iedereen zich zomaar kan aanmelden, maar dat dat “op een georganiseerde manier” zal gebeuren. (ANP)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |