Dit beroemde stuk spoorlijn tussen Nürnberg en Hof gaat misschien verdwijnen. De lijn staat al een tijdje op de nominatie om geëlektrificeerd te worden als onderdeel van de Sachsen-Franken-Magistrale.
https://www.bahnausbau-no(...)rg-marktredwitz.htmlVandaag heeft DB de eerste resultaten gepresenteerd van de studie hoe de bestaande lijn omgebouwd zou kunnen worden. De in totaal zeven tunnels op dit stuk zijn te laag voor de bovenleiding. De tunnels aanpassen betekent dat ze moeten voldoen aan de actuele normen dus dat behelst veel meer dan het verlagen van de sporen om ruimte te maken voor bovenleiding. Ook moeten dan negen bruggen die vlak voor of achter een tunnel liggen, aangepast worden voor de omlaag gebrachte sporen. De meeste bruggen zijn monumentaal. De ombouw zou hier jarenlange hinder veroorzaken, zelfs als de treindienst over enkelspoor doorgang kan vinden.
Het alternatief is een vijfenhalf kilometer lange nieuwe tunnel tussen Vorra en Neuhaus. Deze voldoet dan gelijk aan alle nieuwe normen en snijdt bovendien een flink stuk af. Meerdere vliegen in één klap dus. De snelheid kan omhoog dus de reistijd wordt korter. En ook een belangrijke factor: het goederenverkeer waarvoor deze spoorlijn ook een belangrijke rol speelt veroorzaakt minder overlast. Nadeel: het wordt niet als een optie gezien om naast een nieuwe tunnel het huidige stuk spoorlijn te handhaven. Dat zal dan uit kostenoverweging worden opgeheven en de twee stations die daaraan liggen worden gesloten.
De volgende stap is van elke variant alle aspecten zoals kosten, bouwtijd en voor- en nadelen af te wegen.