abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192860020

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's

Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Blijf thuis!

Moderatie:
@trein2000 @capricia @Lonaa @Muck @Lavenderr @Kyran @Sounddragon @D_A
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_192860023
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:29 schreef ludovico het volgende:

[..]

Omdat het prima kan?
Er vanuitgaande dat een winkel of kroeg er op berekend is om 1,5 meter afstand te kunnen garanderen heb je een punt, maar dat wordt lastig als er een enorme toeloop ontstaat. Ik vraag me waarom je er meteen op het eerste moment bij wil zijn en je niet nog wat extra kunt wachten zodat de toestroom wat gelijkmatiger verdeeld wordt? Fear of missing out?
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
  woensdag 29 april 2020 @ 16:38:41 #3
489794 Poem_
Brightness of Loss
pi_192860062
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:11 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat snap ik, alleen zolang de IC genoeg capaciteit heeft voor een gegeven aantal nieuwe patiënten op de IC. Houdt dat gewoon in dat er capaciteit is om economisch pijnlijke maatregelen te versoepelen.
Dáár heb ik het over. Niet eens zozeer of je maar gewoon de doden moet accepteren.
Ik zeg alleen dat als je effectief niet eens meer mensen redt met je maatregelen maar wel de economie sloopt, dat dat irrationeel is.
Welk gedeelte van de uitleg van de laatste persconferentie snap je niet?
pi_192860098
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:38 schreef Poem_ het volgende:

[..]

Welk gedeelte van de uitleg van de laatste persconferentie snap je niet?
Waar hadde gij het over.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  woensdag 29 april 2020 @ 16:42:25 #5
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192860099
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:12 schreef Jed1Gam het volgende: [..] Bang makerij, maar goed. We zullen zien als we hier allemaal afsterven op 11 mei, wanneer bijna alles weer open is. (Zwitserland)
Bangmakerij? Jij denkt dus dat deze cijfers gebaseerd zijn op bangmakerij. En dit? Ook bangmakerij?

Zwitserland..ah ja daar gaat alles weer open natuurlijk en gaat het leven gewoon verder als 6 maanden voorheen. Tuurlijk :Y
  woensdag 29 april 2020 @ 16:42:35 #6
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192860102
quote:
Nearly 70 dead in ‘horrific’ outbreak at veterans home

Nearly 70 residents sickened with the coronavirus have died at a Massachusetts home for aging veterans, as state and federal officials try to figure out what went wrong in the deadliest known outbreak at a long-term care facility in the U.S.

While the death toll at the state-run Holyoke Soldiers’ Home continues to climb, federal officials are investigating whether residents were denied proper medical care and the state’s top prosecutor is deciding whether to bring legal action.

“It’s horrific,” said Edward Lapointe, whose father-in-law lives at the home and had a mild case of the virus. “These guys never had a chance.”

Sixty-eight veteran residents who tested positive for the virus have died, officials said Tuesday, and it’s not known whether another person who died had COVID-19. Another 82 residents and 81 employees have tested positive.

There were nearly 230 residents living at the home in late March and only about 100 remained on Monday, The Boston Globe reported.

[..]
https://apnews.com/687bdfc0989928bf6e75165ab13e9231
are we infinite or am I alone
pi_192860105
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:34 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Er vanuitgaande dat een winkel of kroeg er op berekend is om 1,5 meter afstand te kunnen garanderen heb je een punt, maar dat wordt lastig als er een enorme toeloop ontstaat. Ik vraag me waarom je er meteen op het eerste moment bij wil zijn en je niet nog wat extra kunt wachten zodat de toestroom wat gelijkmatiger verdeeld wordt? Fear of missing out?
Kroegen en dingen zou ik ff laten, kappers gewoon met mondkapjes laten werken.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192860118
quote:
Dat gebeurt hier ook hoor.
pi_192860157
IC laat nu al meer dan een week een sterke daling zien. Kom maar op met die extra versoepelingen, de druk op de IC is met de dag aan het afnemen. Zie het nog wel gebeuren dat er voorlopig geen enkele versoepeling gaat komen. Rutte: "Het is zo lekker aan het dalen en we willen geen enkel risico nemen. :') dan is alles voor niks geweest." Het doel van de maatregelen was dat de zorg het aankan en niet overspoelt. Deze overspoeling is nooit aan de hand geweest en de zorg kan het nu meer dan prima aan. De uitstroom is groter dan de instroom van patienten. In de rest van de EU geeft de regering steeds meer perspectief voor het openen van gelegenheden en het weer oppakken van het normale leven. Waarom kan dat hier niet? Hier gaan ze alleen uit van wat als scenarios en geen enkel perspectief is er gegeven, we gaan het lekker van maand tot maand bekijken. Met de constante daling is de houdbaarheid van de maatregelen inmiddels ruim verstreken, er mag nu toch echt wel wat meer perspectief geboden worden en dat ze met een exit-strategie op de proppen komen. Het lijkt er nu meer op dat ze in de bunker willen blijven zitten tot de vijand zich heeft overgegeven. Wat totaal onrealistisch is met een virus.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_192860162
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:42 schreef ludovico het volgende:

[..]

Kroegen en dingen zou ik ff laten, kappers gewoon met mondkapjes laten werken.
Ok, maar mijn eerdere opmerking was vooral gebaseerd op de horeca. Dat daar enorme gekte op dag 1 gaat onstaan ondanks 1,5 meter- maatregelen die daardoor alleen maar moeilijker te handhaven zijn. Omdat mensen bang zijn dat eerste moment te missen en niet nog een paar dagen kunnen wachten, want dat biertje of biefstukje smaakt het lekkerst op dag 1 natuurlijk :')

Net zoals gisteren bij IKEA, want die Billykast gaat echt alleen maar in elkaar gezet kunnen worden op een dinsdag ipv op vrijdag.
Op maandag voel ik me als Robinson Crusoë: Op zoek naar Vrijdag!
Het leven is als Lucille Werner: het kan raar lopen!
pi_192860176
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:42 schreef Markesh het volgende:

[..]

Bangmakerij? Jij denkt dus dat deze cijfers gebaseerd zijn op bangmakerij. En dit? Ook bangmakerij?

[ afbeelding ]

Zwitserland..ah ja daar gaat alles weer open natuurlijk en gaat het leven gewoon verder als 6 maanden voorheen. Tuurlijk :Y
Ik zie zoveel grafieken en tabellen langskomen en elke is 't weer anders.

Check gewoon de pure data, doden per leeftijd Nederland, dan van 0-30 nauwelijks een bliepje.

Ook de honderdduizenden die nauwelijks ziek worden zijn geen enkele tabel opgenomen, bij griep wel, want die zijn gebaseerd op een schatting.

Het leven gaat gewoon door verder, ik zit zo weer in een volle bus, als ik uitstap struikel ik over de instappers, zonder 1.5m illusie, zelfde in de trein.
  woensdag 29 april 2020 @ 16:53:05 #12
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_192860203

ZorgDomein twitterde op woensdag 29-04-2020 om 09:09:18 Ook in de 4de week van april zien we het aantal verwijzingen weer stijgen tov van de week ervoor. #stuwmeer #uitgesteldezorg https://t.co/aKfDuQZQy1 https://t.co/O12JKrS5Bl reageer retweet
pi_192860233
Vriend stuurde net dit over Frankrijk en de maatregelen:

quote:
11.05 the lockdown will be lifted partially if we reach less than 3000 new infections daily

travel is still not possible and limited to 100km around your home

shops can reopen if they have social distancing measurements implemented

people that can work from home should continue to do so

end of may they will be another revisit of those rules to see if it makes sense to lift them entirely or to go back to regular lockdown

local authorities may continue with other harsher measurements, if they have a need for it - if a certain region has too many infections, etc.

and President Emmanuel Macron has already said the EU's borders to non-EU countries will not reopen on May 11th.

Schools and crèches would start to reopen on a staggered basis from May 11th.

In nurseries (kindergarten) there will be a limit of 10 children per group and local authorities able to make adaptations.

Testing will be ramped up to 700,000 a week and people can claim 100 percent reimbursement for the cost of a test.
which is nice
Dat zal nog wel even duren voor we elkaar weer zien ;( . 15 weken inmiddels, pff.
~ The seminar how to handle disappointments, sadly has been cancelled ~
pi_192860248
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:48 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Ok, maar mijn eerdere opmerking was vooral gebaseerd op de horeca. Dat daar enorme gekte op dag 1 gaat onstaan ondanks 1,5 meter- maatregelen die daardoor alleen maar moeilijker te handhaven zijn. Omdat mensen bang zijn dat eerste moment te missen en niet nog een paar dagen kunnen wachten, want dat biertje of biefstukje smaakt het lekkerst op dag 1 natuurlijk :')

Net zoals gisteren bij IKEA, want die Billykast gaat echt alleen maar in elkaar gezet kunnen worden op een dinsdag ipv op vrijdag.
Kuddegedrag en egoïsme.. zo'n man bij IKEA zei ook: "Ik denk ik ga lekker vroeg, dan zal het wel rustig zijn.." :') zelfde gaat inderdaad gebeuren bij horeca of evenementen. 'We' hebben het allemaal verdiend en dus buitelen we over elkaar om er als de kippen bij te zijn.
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_192860270
quote:
Kinderen hebben just een veel kleinere kans, er is niemand die beweert dat ze niet ziek kunnen worden. Er gaan ook honderden kinderen dood door de griep.
Nieuw is niet altijd beter.
pi_192860277
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:48 schreef DeVerzamelaar het volgende:
IC laat nu al meer dan een week een sterke daling zien. Kom maar op met die extra versoepelingen, de druk op de IC is met de dag aan het afnemen. Zie het nog wel gebeuren dat er voorlopig geen enkele versoepeling gaat komen. Rutte: "Het is zo lekker aan het dalen en we willen geen enkel risico nemen. :') dan is alles voor niks geweest." Het doel van de maatregelen was dat de zorg het aankan en niet overspoelt. Deze overspoeling is nooit aan de hand geweest en de zorg kan het nu meer dan prima aan. De uitstroom is groter dan de instroom van patienten. In de rest van de EU geeft de regering steeds meer perspectief voor het openen van gelegenheden en het weer oppakken van het normale leven. Waarom kan dat hier niet? Hier gaan ze alleen uit van wat als scenarios en geen enkel perspectief is er gegeven, we gaan het lekker van maand tot maand bekijken. Met de constante daling is de houdbaarheid van de maatregelen inmiddels ruim verstreken, er mag nu toch echt wel wat meer perspectief geboden worden en dat ze met een exit-strategie op de proppen komen. Het lijkt er nu meer op dat ze in de bunker willen blijven zitten tot de vijand zich heeft overgegeven. Wat totaal onrealistisch is met een virus.
+1.

Dat is precies wat hij gaat zeggen. Al hebben we maar 10 besmettingen per dag, dan zal hij nog doodsbang zijn dat er weer een nieuwe piek gaat komen.

Zo'n exit strategy is zo enorm belangrijk en die komt er maar niet. Maandelijks beoordelen of er heel licht versoepeld kan worden, en maandelijks de uitspraak ''hou vol en we doen het met z'n allen'' noem ik dat nou niet bepaald.

Hij wil gewoon geen risico lopen, maar die kans is er altijd. Met die redenatie kunnen we nooit meer helemaal open. Helpt ook niet dat er eerst wordt geroepen dat we kunnen versoepelen bij ongeveer 1000 op de IC. Op het moment dat we daarbij in de buurt kwamen werd het nog meer naar beneden bijgesteld.

Prima als hij zorgvuldig te werk wil gaan; maar hij zou eens naar andere landen moeten kijken. Landen die er veel erger aan toe zijn en die het nu al hebben over restaurants, e.d. Ik hoor stappenplannen. Van Rutte hoor je niks. Enkel dat hij doodsbang is en dat we vol moeten houden. Hebben we niks aan.
pi_192860280
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:48 schreef TheVulture het volgende:

[..]

Zullen geen risicogroepen zijn die dat doen en dit soort acties kun je natuurlijk wel vrijgeven met een disclaimer "als je in groepssituaties afspreekt, ga dan niet op bezoek bij risicogroepen"

Er is gewoon (veel) meer mogelijk dan nu gedaan wordt zonder de IC te overbelasten. Wat dus effectief ervoor zorgt dat je alleen maar de economie aan het slopen bent.
pi_192860305
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:53 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]

ZorgDomein twitterde op woensdag 29-04-2020 om 09:09:18 Ook in de 4de week van april zien we het aantal verwijzingen weer stijgen tov van de week ervoor. #stuwmeer #uitgesteldezorg https://t.co/aKfDuQZQy1 https://t.co/O12JKrS5Bl reageer retweet
Nou, goed dat mensen toch weer naar het ziekenhuis gaan, dat is wel een slechte zaak namelijk OOK een bijproduct van de angst die gevoerd is overigens.
pi_192860308
quote:
Er zijn uitzonderingen. Dat is bij alles wel het geval.
pi_192860323
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:55 schreef joyvke het volgende:
Dat zal nog wel even duren voor we elkaar weer zien . 15 weken inmiddels, pff.
Je bent beide gewoon EU toch? Of bedoel je die 100km?
pi_192860329
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:56 schreef Jor_Dii het volgende:

[..]

Kuddegedrag en egoïsme.. zo'n man bij IKEA zei ook: "Ik denk ik ga lekker vroeg, dan zal het wel rustig zijn.." :') zelfde gaat inderdaad gebeuren bij horeca of evenementen. 'We' hebben het allemaal verdiend en dus buitelen we over elkaar om er als de kippen bij te zijn.
Je kan gewoon tickets online zetten / reserveren... Tis niet zo moeilijk.
pi_192860333
quote:
Kinderen krijgen kanker. Worden geboren met aids. Hoofdjes aan elkaar vast.
pi_192860339
quote:
:')
Dat is echt nergens gezegd.
Misschien kun je bij de media gaan werken met dit soort sensatie.

"Is Martien Meiland eigenlijk GAY??!!"
Go hard or go home
  woensdag 29 april 2020 @ 17:03:14 #25
489693 Markesh
Antispecisist
pi_192860341
quote:
1s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:49 schreef Jed1Gam het volgende:

[..]

Ik zie zoveel grafieken en tabellen langskomen en elke is 't weer anders.

Check gewoon de pure data, doden per leeftijd Nederland, dan van 0-30 nauwelijks een bliepje.

Ook de honderdduizenden die nauwelijks ziek worden zijn geen enkele tabel opgenomen, bij griep wel, want die zijn gebaseerd op een schatting.

Het leven gaat gewoon door verder, ik zit zo weer in een volle bus, als ik uitstap struikel ik over de instappers, zonder 1.5m illusie, zelfde in de trein.
Volle bussen en treinen kan je helemaal vergeten.
Waarschijnlijk denk jij: als ik het maar vaak genoeg denk wordt het vanzelf waarheid.

Lastig die tabellen hè _O-
  woensdag 29 april 2020 @ 17:03:18 #26
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_192860343
Wat kunnen wij nu doen, zodat de zorg weer hervat wordt, kappers weer open gaan?
  woensdag 29 april 2020 @ 17:03:29 #27
441090 crystal_meth
has new fav drug
pi_192860345
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 16:44 schreef ludovico het volgende:

[..]

Dat gebeurt hier ook hoor.
Het is het ergste geval in de VS, dan lijkt de kans dat Nederland een vergelijkbaar geval heeft vrij klein.
are we infinite or am I alone
pi_192860347
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 17:03 schreef THEFXR het volgende:
Wat kunnen wij nu doen, zodat de zorg weer hervat wordt, kappers weer open gaan?
Wachten tot het mag.
The End
Go hard or go home
  woensdag 29 april 2020 @ 17:04:41 #29
147172 THEFXR
Alpha Bear
pi_192860358
quote:
0s.gif Op woensdag 29 april 2020 17:03 schreef Noek het volgende:

[..]

Wachten tot het mag.
The End
als de druk hoog genoeg is, zullen ze wel moeten toch, NL kan toch niet achterblijven bij hun buurlanden
pi_192860359
Wat de grap is met die 1.5m. Ik hoest en loop verder, dat virus drijft mee in de lucht (binnenruimte in veel geconcentreerder toestand) en de andere loopt er doorheen. :')

Die maatregelen gaan er van uit dat het virus springt als een kikker, 3 meter

Daarom helpen die mondkapjes enkel voor de mensen die zelf besmet zijn (ook al ze het niet weten, zie Azië), ze verspreiden het zodoende minder.

Andersom niet, dan wordt je namelijk alsnog geraakt in je ogen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')