quote:Op maandag 27 april 2020 08:22 schreef vosss het volgende:
[..]
Hahahahaaa hahhahaaa hahhahahaaahahaaa!!!!![]()
Goeie garp dit![]()
!!!!!
quote:
Het beperkt de rechten en vrijheden van burgers. Er is ruimte gereserveerd om de duur van de wet te verlengen zodat er op terug gegrepen kan worden wanneer het de minister uit komt. Dat is ronduit zorgwekkend.quote:Op maandag 27 april 2020 09:36 schreef torentje het volgende:
[..]
Hoezo, die maatregelen zijn slecht en beperkend voor burgers?
Welke rechten en vrijheden worden er dan beperkt? Ik zie het namelijk als een zegen als mensen op 1.5 mtr of meer afstand blijven en thuiswerken en dat daar steng op gehandhaafd wordt.quote:Op maandag 27 april 2020 10:41 schreef ArnosL het volgende:
[..]
Het beperkt de rechten en vrijheden van burgers. Er is ruimte gereserveerd om de duur van de wet te verlengen zodat er op terug gegrepen kan worden wanneer het de minister uit komt. Dat is ronduit zorgwekkend.
Je complete burgerrechten, je huisvrede, je privacy en je persoonlijke lijf en leden.quote:Op maandag 27 april 2020 10:51 schreef torentje het volgende:
[..]
Welke rechten en vrijheden worden er dan beperkt? Ik zie het namelijk als een zegen als mensen op 1.5 mtr of meer afstand blijven en thuiswerken en dat daar steng op gehandhaafd wordt.
dit dusquote:Op maandag 27 april 2020 06:44 schreef superniger het volgende:
Oei. Dit moeten we niet willen in Nederland.
De Grondwet regelt in artikel 103 van welke grondwetsartikelen kan worden afgeweken in gevallen van nood. Het opschorten van verkiezingen valt daar niet onder. Het probleem nu is alleen dat het parlement niets te zeggen heeft over de noodverordeningen, dat is het probleem.quote:Op maandag 27 april 2020 10:47 schreef Red_85 het volgende:
Zo'n noodwet gaat dus tegen de grondwet in. Burgerrechten ingeperkt in een vrij land? Een staat die keer op keer niet te vertrouwen blijkt? rutte die iedere keer wegkomt met leugens, verzwijgingen en volkverlakkerij in zijn kabinetten?
Als je iemand niet moet vertrouwen met dit is hij het wel. Wil hij de maatschappij beschermen tegen dit virus in een noodsituatie, of wil hij een repressie dictatuur oprichten met de smoes van dat virus? Let ook even op dat Arib al eerder een waarschuwing had gegeven over een aantal 'spoed' wetten waarover twijfel heerst of het niet allemaal spoed is. Vorige week Baudet en Haga ook al met een aantal rake punten over de afschaffing van de democratie (in filmpje vanaf 2:35).
Dit is gewoon gevaarlijk voor de democratie, samenleving en land. Dit heet misbruik maken van de situatie. De grondwet is er niet voor niets. Als een zittend kabinet met aanvoering van de minister president een 'noodwet' tegen de grondwet in voorstelt en wil handhaven, moet je gaan nadenken. rutte heeft al vaak genoeg laten blijken een onbetrouwbare te zijn. Met dit wordt het een staatscrimineel.
Want wat nu als die noodwet zo wordt geschreven dat er tijdens die 'nood'periode ook geen verkiezingen meer mogen worden gehouden? Dan zijn wij ALLES kwijt. En reken er op, dat wordt zo gedraaid dat dat ook zo is.
Dit is geen goed plan en wij moeten hiervoor waken.
Welke nood exact nu de besmettingscijfers achteruit gaan en andere landen om ons heen versoepelen, of dat willen? Waarom moeten de maatregelen alsmaar verlengd worden? Het rijmt niet met de situatie en het rijmt niet met de democratie.quote:Op maandag 27 april 2020 11:08 schreef Confetti het volgende:
[..]
De Grondwet regelt in artikel 103 van welke grondwetsartikelen kan worden afgeweken in gevallen van nood. Het opschorten van verkiezingen valt daar niet onder. Het probleem nu is alleen dat het parlement niets te zeggen heeft over de noodverordeningen, dat is het probleem.
Zo'n mondiale crisis is wel het uitgelezen moment om vrijheden in te perken. Laten we het erop houden dat dit niet de eerste keer is in de historie.quote:
Ik denk een tussen vorm namelijk ‘de regering kan kroegen verbieden te openen’ of ‘de regering kan mensen verbieden onderling minder dan 1,5 meter afstand te houden’.quote:Op maandag 27 april 2020 09:34 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ben geen jurist, maar het probleem daarmee is, als ik de Groningse juristen goed begrepen heb die van de week in Trouw hebben uitgelegd waar het probleem zit, dat je inmiddels niet meer kan spreken over een tijdelijke situatie. Daarvoor duurt het te lang, en ontbreekt de einddatum. Dan zou dat artikel over de noodverordeningen niet bruikbaar zijn.
Dus de vraag is: komt er een spoedwet die zegt dat je anderhalve meter afstand mag houden en dat je kroeg niet open mag etc., of komt er een spoedwet die zegt dat de veiligheidsregio's/burgemeesters etc. tot 1 september beslissingsbevoegd zijn voor de maatregelen die zij nodig achten. Want als dat laatste gebeurt, dan is dat even democratisch als nu. Niet, namelijk.
Lees de grondwet even en vertel me dan Sara hij mee in strijd is. Ik geef je vast mee dat de coronacrisis een bedreiging is voor zowel de gezondheid als de openbare veiligheid.quote:Op maandag 27 april 2020 10:47 schreef Red_85 het volgende:
Zo'n noodwet gaat dus tegen de grondwet in. Burgerrechten ingeperkt in een vrij land? Een staat die keer op keer niet te vertrouwen blijkt? rutte die iedere keer wegkomt met leugens, verzwijgingen en volkverlakkerij in zijn kabinetten?
Als je iemand niet moet vertrouwen met dit is hij het wel. Wil hij de maatschappij beschermen tegen dit virus in een noodsituatie, of wil hij een repressie dictatuur oprichten met de smoes van dat virus? Let ook even op dat Arib al eerder een waarschuwing had gegeven over een aantal 'spoed' wetten waarover twijfel heerst of het niet allemaal spoed is. Vorige week Baudet en Haga ook al met een aantal rake punten over de afschaffing van de democratie (in filmpje vanaf 2:35).
Dit is gewoon gevaarlijk voor de democratie, samenleving en land. Dit heet misbruik maken van de situatie. De grondwet is er niet voor niets. Als een zittend kabinet met aanvoering van de minister president een 'noodwet' tegen de grondwet in voorstelt en wil handhaven, moet je gaan nadenken. rutte heeft al vaak genoeg laten blijken een onbetrouwbare te zijn. Met dit wordt het een staatscrimineel.
Want wat nu als die noodwet zo wordt geschreven dat er tijdens die 'nood'periode ook geen verkiezingen meer mogen worden gehouden? Dan zijn wij ALLES kwijt. En reken er op, dat wordt zo gedraaid dat dat ook zo is.
Dit is geen goed plan en wij moeten hiervoor waken.
Jep dit. Ik had de route via de coördinatiewet uitzonderingstoestanden ook chiquer gevonden.quote:Op maandag 27 april 2020 09:41 schreef Confetti het volgende:
[..]
De beperkingen en afwijkingen van de Grondwet moet bij wet, en kan niet worden gedelegeerd aan lagere organen.
Ik vond het al bizar dat een laaggerangschikt instrument als de noodverordening werd gebruikt om zulke beperkingen op te leggen. De noodtoestand is denk ik ook om praktische redenen niet ingezet. De eerste en tweede kamer moeten samenkomen om die langer te kunnen laten voortduren.
quote:Op maandag 27 april 2020 11:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo'n mondiale crisis is wel het uitgelezen moment om vrijheden in te perken. Laten we het erop houden dat dit niet de eerste keer is in de historie.
Vergeet ook niet dat er wereldwijd veel protesten tegen overheden waren en die zijn nu door die crisis ineens de kop in gedrukt. Komt best uit zo.quote:Op maandag 27 april 2020 11:30 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Zo'n mondiale crisis is wel het uitgelezen moment om vrijheden in te perken. Laten we het erop houden dat dit niet de eerste keer is in de historie.
Dan quote eens de passages waarin dat staat?quote:Op maandag 27 april 2020 10:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Je complete burgerrechten, je huisvrede, je privacy en je persoonlijke lijf en leden.
Lees anders even de OP voordat je met dit soort vragen komt.
Maar dan maak je een wet waarmee je het parlement buitenspel zet. Ik mag hopen dat het parlement daar niet mee akkoord gaat. Het is hier verdorie geen Hongarije.quote:Op maandag 27 april 2020 11:34 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk een tussen vorm namelijk ‘de regering kan kroegen verbieden te openen’ of ‘de regering kan mensen verbieden onderling minder dan 1,5 meter afstand te houden’.
Iets anders zie ik niet werken.
Waarom moet die noodwet er komen dan in de eerste plaats? Juist ja, omdat zelfs hoogleraren in wetgeving veel maatregelen en de duur daarvan zien als ongrondwettelijk.quote:Op maandag 27 april 2020 11:35 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Lees de grondwet even en vertel me dan Sara hij mee in strijd is. Ik geef je vast mee dat de coronacrisis een bedreiging is voor zowel de gezondheid als de openbare veiligheid.
Dit is gewoon het zoveelste voorbeeld van een kabinet Rutte die pas in actie komt nadat het kalf verdronken is. Het meest onbegrijpelijke aan deze crisis voor mij is dat de VVD aan het stijgen is in de peilingen.quote:Op maandag 27 april 2020 11:37 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Jep dit. Ik had de route via de coördinatiewet uitzonderingstoestanden ook chiquer gevonden.
Dat gekloot met die noodverordeningen was wellicht nog acceptabel geweest als er direct een wet was ingediend. Maar dat er eerst kritische stukken van juristen in de krant nodig zijn is vrij bijzonder.
quote:Op maandag 27 april 2020 11:16 schreef thedeedster het volgende:
Aangezien macht naar mijn mening altijd corrumpeert, moeten we niet willen dat anderen meer macht gaan krijgen. Simpeler kan ik het niet stellen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |