Tuurlijk - het is mogelijk om te verzwijgen. Je kan dit gewoon doen, en ik zou dit dan ook doen!quote:Op donderdag 14 mei 2020 10:17 schreef Fretwork het volgende:
Wij hebben net een hypotheek geregeld, wordt altijd gevraagd maar zou je kunnen verzwijgen. Vooral bij NHG is dit link.
Ik heb geen studieschuld, zij wel, en dat hebben we zo opgegeven. Mijn vriendin moest uitdraaien laten zien, en ik niet, dus ik vermoed dat je het in principe zou kunnen verzwijgen. Ik raad dit wel af, in verband met het hele fraude aspect enzo
Of je verzwijgt het gewoon. Zo'n studielening is gewoon echt een te groot effect op het maximaal te lenen bedrag, naar mijn mening he-le-maal uit verhouding.quote:Op donderdag 14 mei 2020 07:59 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Ja, of je past je wensen aan. Kijkt dus net wat buiten het dure gebied en neemt met minder m2 enz genoegen
Dit gaat alleen op als in je 15 jaar afbetaald, nieuwe generatie studenten mag in 35 jaar aflossen. Dan is 25K studieschuld opeens nog ‘maar’ ¤50 aflossing per maand, maar mag je wel ¤150-¤175 bruto minder maandlast aan qua hypotheek (want hypotheekbedrag wordt verminderd met ongeveer 1,4x studieschuld).quote:Op donderdag 14 mei 2020 13:32 schreef Fretwork het volgende:
Wat Landgeld zegt over de onevenredig tellende studieschuld klopt een beetje, maar zeker niet "he-le-maal uit verhouding". Stel, je hebt 25k schuld staan, dan betaal je maandelijks aan DUO tussen de ¤138 en ¤153 euro. Je kan ongeveer 50k¤ minder lenen bij de bank. Dat is ¤175 euro netto per maand minder aan hypotheek en ongeveer ¤200 bruto.
Dus hij loopt inderdaad wat scheef, maar niet enorm.
Ja, dus wel. Afhankelijk van de hypotheekverstrekker.quote:Op donderdag 14 mei 2020 13:13 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Ik snap als starter niet waarom je het niet zou verzwijgen. Er vindt geen controle plaats. Punt.
Dit dus.quote:Op donderdag 14 mei 2020 13:53 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ja, dus wel. Afhankelijk van de hypotheekverstrekker.
En dus maar gewoon fraude plegen?quote:Op donderdag 14 mei 2020 13:13 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Of je verzwijgt het gewoon. Zo'n studielening is gewoon echt een te groot effect op het maximaal te lenen bedrag, naar mijn mening he-le-maal uit verhouding.
Ik snap als starter niet waarom je het niet zou verzwijgen. Er vindt geen controle plaats. Punt. En de maandlasten van de studieschuld zijn dusdanig laag, dat je soms meer moet betalen voor huur dan een hypotheek. Dan is de keuze toch snel gemaakt?
Daarbij kan je ook iemand hebben zonder studieschuld, die maandelijks veel en veel meer aan bijvoorbeeld uitgaan uitgeeft. Het is gewoon erg krom. Of een auto koopt van 20.000 euro als eenmalige uitgave, dat mag wel.
Of ben je altijd het braafste jongetje van de klas?
Daarbij - als je 5 jaar geleden een huis had gekocht in de Randstad (en studieschuld had verzwegen) had je die schuld alleen al 10 keer kunnen afbetalen met de huidige overwaarde![]()
Nu is het gelijk duur instappen. Zonde dus.
Maandbedrag is volgens duo's berekening dan ¤59-75 (afhankelijk van de geldende rente).quote:Op donderdag 14 mei 2020 13:44 schreef NanaMidi het volgende:
[..]
Dit gaat alleen op als in je 15 jaar afbetaald, nieuwe generatie studenten mag in 35 jaar aflossen. Dan is 25K studieschuld opeens nog ‘maar’ ¤50 aflossing per maand, maar mag je wel ¤150-¤175 bruto minder maandlast aan qua hypotheek (want hypotheekbedrag wordt verminderd met ongeveer 1,4x studieschuld).
Sommige mensen dekken gewoon liever wel hun risico af. Sommige mensen willen er op voorbereid zijn wanneer ze werkloos worden, hun partner onverhoopt overlijdt of er ineens een pandemie uitbreekt. Of alledrie tegelijk.quote:Op donderdag 14 mei 2020 13:13 schreef Landgeld het volgende:
[..]
Of je verzwijgt het gewoon. Zo'n studielening is gewoon echt een te groot effect op het maximaal te lenen bedrag, naar mijn mening he-le-maal uit verhouding.
Ik snap als starter niet waarom je het niet zou verzwijgen. Er vindt geen controle plaats. Punt. En de maandlasten van de studieschuld zijn dusdanig laag, dat je soms meer moet betalen voor huur dan een hypotheek. Dan is de keuze toch snel gemaakt?
Daarbij kan je ook iemand hebben zonder studieschuld, die maandelijks veel en veel meer aan bijvoorbeeld uitgaan uitgeeft. Het is gewoon erg krom. Of een auto koopt van 20.000 euro als eenmalige uitgave, dat mag wel.
Of ben je altijd het braafste jongetje van de klas?
Daarbij - als je 5 jaar geleden een huis had gekocht in de Randstad (en studieschuld had verzwegen) had je die schuld alleen al 10 keer kunnen afbetalen met de huidige overwaarde![]()
Nu is het gelijk duur instappen. Zonde dus.
Nee. Bij mensen die hun werk serieus namenquote:Op donderdag 14 mei 2020 09:53 schreef Peunage het volgende:
[..]
Heb je een hypotheek aangevraagd bij de Gestapo?
De studieschuld telt al minder mee dan de andere schulden. Zoals hier boven al gezegd zelfs niet eens heel onrealistisch ergquote:Op donderdag 14 mei 2020 21:30 schreef bamibij het volgende:
Studieschuld zou minder mee moeten tellen. Welke andere schuld mag je zonder reden 5 jaar pauzeren? Welke andere schuld houdt in de mate van DUO rekening met je draagkracht? Moet minder mee gaan tellen.
Terwijl de rente gewoon oploopt en na die 5 jaar wellicht hoger is. Top!quote:Op donderdag 14 mei 2020 21:30 schreef bamibij het volgende:
Studieschuld zou minder mee moeten tellen. Welke andere schuld mag je zonder reden 5 jaar pauzeren? Welke andere schuld houdt in de mate van DUO rekening met je draagkracht? Moet minder mee gaan tellen.
Veel eigen geld? Of een hoog salaris?quote:Op maandag 18 mei 2020 10:05 schreef Lafoy het volgende:
Met 40K studieschuld (en aflossing in 35 jaar) alsnog gewoon een huis kunnen kopen. Netjes opgegeven bij hypotheekverstrekker
Waar heb je uiteindelijk je hypotheek aangevraagd?quote:Op zondag 26 april 2020 15:50 schreef Ruse het volgende:
Veel oud-studenten zullen hier tegenaan lopen; je wilt een huis kopen, maar je studieschuld drukt onevenredig zwaar je maximale hypotheekbedrag omlaag, waardoor het niet meer lukt om iets meer dan een bouwkeet te kopen.
Verzwijg je dan je studieschuld bij de hypotheekaanvraag?
Deel hier je ervaringen
Als je geen NHG hypotheek neemt kun je zoiets nog wel eens verantwoorden d.m.v. een explain, maar ook een studielening is een lening dus nogal logisch dat dit drukt op je maximale hypotheek.quote:Op maandag 27 april 2020 23:29 schreef Accordtje het volgende:
[..]
Jij hebt het steeds wel over de bank, maar de aanscherping van de hypotheekregels is opgelegd vanuit de overheid. Dat hebben de banken niet zelf gedaan. Hadden ze deze regels niet opgelegd gekregen dan hadden de banken gerust nog steeds te hoge leningen verstrekt. Kortom: de banken vinden deze risico's helemaal niet zo spannend.
Ik ben van mening dat de regels in de basis goed zijn, maar dat een studielening een te groot effect heeft op het maximaal te lenen bedrag. Hij moet zeker meegewogen worden, maar puur in de afweging van maandlasten t.o.v. inkomen en niet in het maximale hypotheekbedrag. Als die maandlasten + toekomstige aflossing in verhouding staan tot het inkomen dan zou er geen belemmering moeten zijn voor die maximale hypotheek o.b.v. het inkomen. In de periode waarin de studieschuld nog niet afgelost hoeft te worden zal doorgaans het inkomen ook wat toenemen, waardoor het effect van die studie aflossing ook al minder wordt.
Daarnaast zijn de huren vergelijkbaar met de totale woonlasten bij kopen (er zijn mensen die vergeten dat een koopwoning meer is dan enkel de hypotheek en daarom roepen dat kopen goedkoper is). Bij gelijke woonlasten tussen huren en kopen ben ik van mening dat er juist gestimuleerd moet worden dat mensen een woning kunnen kopen (als het inkomen dat toestaat). Waarom? Omdat er in de maandlasten van een koopwoning aflossing zit en daarmee dus al een deel vermogensopbouw. Mensen bouwen op die manier dus al gedwongen een stukje vermogen op in tegenstelling tot huren.
Als je hypotheek loopt waar je spaar- en betaalrekening loopt, ZOU de bank er in theorie achter kunnen komen. Maar je denkt toch niet dat ze in al die transacties gaan kijken om te checken of jij een studieschuld hebt?quote:Op zaterdag 20 februari 2021 14:19 schreef flikss11 het volgende:
Even een ordinaire kick,
Verzijgen is niet oke wordt vaak gesteld, maar:
Stel je verzwijgt je studieschuld, koopt een appartement (laten we zeggen 2/3 kamer), pak ‘m beet 200k.
Met inbegrip van je aflossing van de studieschuld die je hebt en je vaste lasten incl hypo, lukt het je toch om te sparen en los je over 5 jaar met een deel van het spaargeld je studieschuld af.
Dit terwijl je natuurlijk de hypotheek al hebt afgesloten.
Hoe gaan banken hiermee om, of wat zijn hier dan de gevolgen van?
Nee dat denk ik inderdaad niet. Ik had het er zojuist met een vriend over die die stap wel heeft genomen.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 14:26 schreef t-star het volgende:
[..]
Als je hypotheek loopt waar je spaar- en betaalrekening loopt, ZOU de bank er in theorie achter kunnen komen. Maar je denkt toch niet dat ze in al die transacties gaan kijken om te checken of jij een studieschuld hebt?
Als je er toch bang voor bent, rekening openen bij een andere bank dan waar je hypotheek loopt.
Behalve dan dat je die studieschuld niet mag verzwijgen dan. Noem dat maar ‘geen probleem’.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 14:38 schreef flikss11 het volgende:
[..]
Nee dat denk ik inderdaad niet. Ik had het er zojuist met een vriend over die die stap wel heeft genomen.
Aflossing/hypo van 2 versjcillende rekeningen. Hij woont nu noodgewongen weer thuis, 33 jaar en kan met zijn salaris en niet opgeven van studieschuld rond de 230k lenen.
Geen kids/partner op het moment.
Schuld is nu nog zo een 40k (als ik het goed heb) heeft rond de 25k spaargeld.
Na een breuk weer thuiswonend als 33 jarige zou ik ook niet zo zien zitten tbh.
Maar de vraag was meer in de richting van:
-Jan koopt woning, zonder opgeven van studieschuld.
-Jan lost schuld in ong 5 jaar af
-Jan verkoopt woning na aflossen of bijvoorbeeld 10jaar.
Kan dat voor bijv de NHG nog gedoe opleveren?
—> schuld niet ‘zichtbaar’ bij aanvraag (jokerjaren bijv)
—>bij aanspraak maken op NHG is schuld al afgelost.
Dan zou er theoretsich gezien toch geen orobleem moeten zijn?
Dat begrijp ik ook. Toen ik mee ging denken vroeg ik mij af hoe de bank/verstrekker achter een afgeloste studieschuld kan komen bij eventuele verkoop bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 20 februari 2021 15:23 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Behalve dan dat je die studieschuld niet mag verzwijgen dan. Noem dat maar ‘geen probleem’.
Bij "gewoon" verkopen is die kans volgens mij nul. Ik denk ook niet dat de geldverstrekker er op dat moment nog in geïnteresseerd is. OK, als ze erachter zouden komen, zouden ze je geen nieuwe lening meer kunnen verstrekken (zwarte lijst oid).quote:Op zaterdag 20 februari 2021 15:40 schreef flikss11 het volgende:
[..]
Dat begrijp ik ook. Toen ik mee ging denken vroeg ik mij af hoe de bank/verstrekker achter een afgeloste studieschuld kan komen bij eventuele verkoop bijvoorbeeld.
Hoe zou de geldverstrekker daar achter moeten komen bij verkoop?quote:Op zaterdag 20 februari 2021 15:40 schreef flikss11 het volgende:
Dat begrijp ik ook. Toen ik mee ging denken vroeg ik mij af hoe de bank/verstrekker achter een afgeloste studieschuld kan komen bij eventuele verkoop bijvoorbeeld.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |