De definitie bestaat al zo'n 55 jaar. Hoe lang moet die termijn zijn om gevaarlijk te worden?quote:Op vrijdag 24 april 2020 12:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Klopt, het is echter wel een groot probleem in de rechtspraak dat terminologie opgerekt kan woorden door woorden uit hun etymologische betekenis te verdrijven.
In principe heb ik niet zoveel problemen met het idee een speciale term te gebruiken voor het type discriminatie waar mensen geen invloed op kunnen uitoefenen, echter zomaar de betekenis van woorden in juridische zin aanpassen is op lange termijn gevaarlijk.
De juridische betekenis van de term ‘ras’ is veel ruimer dan de betekenis die dit begrip in het Nederlands spraakgebruik en de wetenschap normaal heeft.quote:Op vrijdag 24 april 2020 12:23 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Eigenlijk is dat wel apart, in principe bezicht de rechter dan, door het erkennen dat een Marrokkaans ras bestaat, zelf racisme; hij maakt immers onderscheid tussen groepen mensen.
Mits een rechter dat dus in precies die bewoordingen gezegd heeft, wat ik ten zeerste betwijfel.
In juridische, zin, in linguïstische zin niet.quote:Op vrijdag 24 april 2020 12:39 schreef devlinmr het volgende:
[..]
De definitie bestaat al zo'n 55 jaar. Hoe lang moet die termijn zijn om gevaarlijk te worden?
Dus jij wil feitelijk geen uitzichtloos bestaan voor de inmiddels vele rijken en hun makkers?quote:Op vrijdag 24 april 2020 11:55 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Weet je wat superstom is?
Dat we de hele maatschappij naar de klote helpen op deze manier. Idioot veel mensen raken hun baan kwijt door de uitbraak van angst en het 'solidair moeten zijn met de zwakken'.
Mensen zitten zonder baan of hebben hun levenswerk zien stuk gaan. Die mensen raken aan lager wal, depressief zoals we 10 jaar terug hebben zien gebeuren.
Denk jij dat daar geen doden uit vallen?
Geef ze de kans op een uitkomst, het is namelijk nog stommer dan superstom om maar te blijven doordobberen zonder enig uitzicht op een eind datum. Dus kom op met die exit strategie.
Blijven hangen in 'we hebben een virus!!!!! angst!!!!!! we gaan allemaal deaueaud!' heeft niemand wat aan.
Ja dat weet ik... Hebben ze in 1965 al geschreven. Jij beweert dat dat op de lange termijn gevaarlijk is. Hoe lang is die termijn dan? En waarom is het al 55 jaar geen probleem?quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:01 schreef BlaZ het volgende:
[..]
In juridische, zin, in linguïstische zin niet.
Zie bijv Cambridge: the belief that people's qualities are influenced by their race and that the members of other races are not as good as the members of your own, or the resulting unfair treatment of members of other races:
In juridische zin rekt men de term op:
The term "racial discrimination" shall mean any distinction, exclusion, restriction, or preference based on race, colour, descent, or national or ethnic origin that has the purpose or effect of nullifying or impairing the recognition, enjoyment or exercise, on an equal footing, of human rights and fundamental freedoms ...
Dat is dus het probleem; men creëert een dichotomie tussen linguïstische en juridische taal, termijn men gewoon andere juridische termen zou moeten ontwikkelen.
Kon het bewezen worden dat ze het specifiek op Nederlanders hadden voorzien omdat het Nederlanders waren?quote:Op vrijdag 24 april 2020 12:40 schreef JANdeDERDE het volgende:
[..]
De juridische betekenis van de term ‘ras’ is veel ruimer dan de betekenis die dit begrip in het Nederlands spraakgebruik en de wetenschap normaal heeft.
Rechtbank Den Haag hierboven.
Raar dat die homo schoppers nooit mede onder het kopje racisme worden veroordeeld. Of de mocros in Gorichem die het specifiek op hollanders hadden gemunt.
De boel is gewoon zo eenzijdig als de pest en elke boer weet het.
Bij de homo rammers staat het op beeld bijv.quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:04 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Kon het bewezen worden dat ze het specifiek op Nederlanders hadden voorzien omdat het Nederlanders waren?
Kijkend naar dit:quote:Op donderdag 23 april 2020 23:23 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
Je wil een slordige 15% van de bevolking in de hoek zetten?
Er stond op beeld dat ze ze in elkaar aan het slaan waren OMDAT het homo's waren?quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:08 schreef JANdeDERDE het volgende:
[..]
Bij de homo rammers staat het op beeld bijv.
Ook nog even IC selectiecriteria opstellen.quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:09 schreef Za het volgende:
[..]
Kijkend naar dit:
[ afbeelding ]
Rest niets anders dan alles weer open gooien, iedereen zijn leven laten oppakken en kwetsbaren afschermen tot er een vaccin is.
Het is naar mijn mening wel een probleem. Als een rechter uitspreekt iets racisme is, gebruikt hij de juridische term. Een aanhoorder kan die term prima interpreteren vanuit de normale, taalkundige definitie van het woord en roepen dat het onzin is wat de rechter zegt.quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:02 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ja dat weet ik... Hebben ze in 1965 al geschreven. Jij beweert dat dat op de lange termijn gevaarlijk is. Hoe lang is die termijn dan? En waarom is het al 55 jaar geen probleem?
Daar kan ik in meegaan. Je ziet het hier op FOK ook vaak, sterker nog, deze hele discussie komt daaruit voortquote:Op vrijdag 24 april 2020 14:00 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is naar mijn mening wel een probleem. Als een rechter uitspreekt iets racisme is, gebruikt hij de juridische term. Een aanhoorder kan die term prima interpreteren vanuit de normale, taalkundige definitie van het woord en roepen dat het onzin is wat de rechter zegt.
Door de dichotomie tussen taal en juridische taal is zo'n uitspraak dus onbegrijpbaar voor velen.
Dat lijkt me een ongewenst effect, zeker in dit specifiek geval aangezien het woord een zeer duidelijke etymologische basis heeft.
Discriminatie op basis van x, zou al veel duidelijker woordgebruik zijn.
Linguïstische zin gezien wel, juridisch gezien niet.quote:Op vrijdag 24 april 2020 14:02 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Daar kan ik in meegaan. Je ziet het hier op FOK ook vaak, sterker nog, deze hele discussie komt daaruit voort
Echter dat maakt nog niet dat de rechters verkeerd hebben geoordeeld
Wat heeft de toename van ziektesymptomen hiermee van doen?quote:Op vrijdag 24 april 2020 14:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Linguïstische zin gezien wel, juridisch gezien niet.
Dat is dus precies het probleem. Als eenmaal zo'n juridische "term" bestaat, dan voegt men daar later weer wat aan toe, wat het probleem enkel exacerbeert.
Toenemen, dat woord kan ook buiten de medische zin gebruikt worden. Verergeren.quote:Op vrijdag 24 april 2020 14:08 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Wat heeft de toename van ziektesymptomen hiermee van doen?
Ik weet wat het betekend...quote:Op vrijdag 24 april 2020 14:09 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Toenemen, dat woord kan ook buiten de medische zin gebruikt worden.
Hoe dan?quote:Op vrijdag 24 april 2020 12:27 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het ergste is dat dit sentimentalisme wel mensenlevens kost onder aan de streep.
Die lijn rechts van 55-59 wordt vrijelijk besmet door asymptomatisch zorgpersoneel zonder mondkapjes, volkomen overbodig volgens van Dissel.quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:11 schreef Monolith het volgende:
Ook nog even IC selectiecriteria opstellen.
[ afbeelding ]
Als we hier gewoon rechts van het cohort 55-59 een rode verticale streep zetten en iedereen aan de rechterzijde niet meer toelaten op de IC moet het wel te behappen blijven.
eh ja, want alle mensen van boven de 60 komen dagelijks in aanraking met zorgpersoneel.quote:Op vrijdag 24 april 2020 14:16 schreef Za het volgende:
[..]
Die lijn rechts van 55-59 wordt vrijelijk besmet door asymptomatisch zorgpersoneel zonder mondkapjes, volkomen overbodig volgens van Dissel.
Zet het land in lockdown en besmet vervolgens zoveel mogelijk kwetsbaren door onbeschermd personeel. En dan toch de IC curve omlaag brengen gewoon door 70 plus te weren.
De lijn rechts van bevat een brede leeftijdsgroep.quote:Op vrijdag 24 april 2020 14:19 schreef Monolith het volgende:
eh ja, want alle mensen van boven de 60 komen dagelijks in aanraking met zorgpersoneel.
Ik heb het even opgezocht:quote:Op vrijdag 24 april 2020 14:11 schreef devlinmr het volgende:
[..]
Ik weet wat het betekend...
Maar kan volgens mij niet buiten de medische zin gebruikt worden.
Ik ben echter geen linguïst, dus ik ga maar even af op wat de van Dale zegt, en daar komt het woord niet eens voor
https://nos.nl/collectie/(...)-riskeert-ontruimingquote:CBS komt voortaan elke week met aantal faillissementen door coronacrisis
quote:De huur betalen als je omzet weg is: 'Betalen of je riskeert ontruiming'
Kloptquote:Op vrijdag 24 april 2020 14:26 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Ik heb het even opgezocht:
Exacerbatie
1) Verergering
Maar goed, verder zijn we het wel met elkaar eens geloof ik.
Samengevat 60+ schrijven we dus gewoon af? Zullen we daar dan ook de rest van de zorg voor afschaffen?quote:Op vrijdag 24 april 2020 13:11 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ook nog even IC selectiecriteria opstellen.
[ afbeelding ]
Als we hier gewoon rechts van het cohort 55-59 een rode verticale streep zetten en iedereen aan de rechterzijde niet meer toelaten op de IC moet het wel te behappen blijven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |