abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192731441
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:34 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En van welk geld ga je meer betalen als klant? Alle flexwerkers zijn nu aan het interen omdat ze de laan uitgestuurd zijn. Die gaan niet op een terras zitten, laat staan 2,50 meer uitgeven om een uitbater te helpen.

Eigen lijf eerst.
Ik vraag me dus ook oprecht af of er veel mensen de horeca gaan bezoeken als ze volgende week weer open zouden gaan.
De groep die waarschijnlijk niet komt is;
- mensen die in de risicogroep vallen;
- mensen die in de verzorging werken (te veel risico om besmet te raken);
- mensen die niet weten of ze volgende maand nog loon ontvangen (geld kan nu beter gebruikt worden);
- zzp’ers en andere ondernemers die het zelf financieel moeilijk hebben (zie vorige reden).
Ik denk dat je het dan vooral moet doen met studenten en mensen die thuis kunnen werken.
ROBODEMONS..................|:(
pi_192731442
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:32 schreef Scorpie het volgende:
Vooral doen. Ben je nog steeds op macro niveau Zweden en Nederland aan het vergelijken terwijl je geen enkele correctie doet voor cultuur, geografische spreiding van mensen en populatiedensiteit als de amateur econoom die je bent? Of ga je nu opeens je plaatje over GDP en levensverwachting zonder argumentatie hier weer neerzetten?
Hey grappig, ik heb dat ook al een paar keer geopperd, dat lock down weinig zin heeft in Groningen en Friesland bijvoorbeeld en dat het daar wel open zou kunnen ;) Top dat je het eens bent dat populatiedensiteit / aantal besmettingen in een gebied ook veel effect heeft op hoeveel besmettingen er bij zullen komen bij minder extreme lock down maatregelen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192731450
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:43 schreef ludovico het volgende:

[..]

[..]

https://www.irishtimes.co(...)in-reserve-1.4223367

Het aantal besmettingen lijkt zelfs zonder maatregelen al af te nemen. Je weet het uiteraard nooit 100% zeker dus je kan altijd "better safe than sorry" denken maar het sterftecijfer is nihil voor grote delen van de bevolking laat staan dat ze de IC overbezetten. Gebeurt niet.
https://nl.m.wikipedia.or(...)_bevolkingsdichtheid

Nederland is #27 op de lijst, Zweden #193.

Je kan Zweden niet vergelijken met Nederland, maar zelfs als je dat al doet moet je enige vorm van correctie uitvoeren, wat je nalaat.
pi_192731464
quote:

[..]

[..]

https://www.irishtimes.co(...)in-reserve-1.4223367

Het aantal besmettingen lijkt zelfs zonder maatregelen al af te nemen. Je weet het uiteraard nooit 100% zeker dus je kan altijd "better safe than sorry" denken maar het sterftecijfer is nihil voor grote delen van de bevolking laat staan dat ze de IC overbezetten. Gebeurt niet.
Dat was mijn vraag niet. Zoals iemand anders zei kun je niet zomaar zeggen 'oh in Zweden lijkt nu het aantal gevallen ook weer af te nemen, dus het had in Nederland ook niet uitgemaakt of je wel of niet een lockdown had ingesteld'. Dat is gewoon een non sequitur.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_192731469
quote:

[..]

Waar baseer je dat op? Omdat ze minder vertragen? Denemarken en Noorwegen hebben hetzelfde aantal doden over 6 maanden. Tenzij vaccin / medicijn, en snel. Dat is dan de grote gok, maar de schattingen voor geneesmiddelen zijn tamelijk lang, tegen die tijd heeft 60% het al gehad. :+
Het totaal aan besmettingen (14.385) is wel aanzienlijk meer dan in de rest van Scandinavië. Er zijn dubbel zoveel infecties en tien keer meer doden dan in Noorwegen, dat ongeveer de helft minder inwoners heeft. Zweden heeft ook ruim twee keer meer besmettingen en ruim drie keer meer doden dan Denemarken, dat ruim een derde minder inwoners telt. https://www.ad.nl/buitenl(...)-te-werken~ab92acb0/

Of de Telegraaf: Stijgend aantal coronadoden doet kritiek over aanpak zweden aanzwellen
pi_192731491
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:34 schreef LXIV het volgende:
Als de horeca open gaat moeten ze die 1.5 meter laten vervallen. Dat is toch onhaalbaar. Laat mensen zelf kiezen of ze dan komen of niet.
Ik ga meteen als de horeca open gaat.
Je moet het ook zelf weten in principe, alleen iedereen moet respect hebben voor risicogroepen.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_192731527
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:50 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je moet het ook zelf weten in principe, alleen iedereen moet respect hebben voor risicogroepen.
Ik zou het toch liever niet laten afhangen van de welwillendheid van mensen. Dat is niet altijd aanwezig, is in het verleden gebleken.
pi_192731536
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:42 schreef mcmlxiv het volgende:
Het systeem was bijna in elkaar gestort en slechts met uiterste krachtsinspanning en creativiteit gered of wil je dat ontkennen?
Jahoor, wil ik best ontkennen RIVM ging er ook van uit dat scholen best prima open hadden kunnen blijven en ik heb niet het vermoeden dat hun inschatting was dat daarmee tekort IC bedden zouden zijn.
pi_192731548
quote:
Jij denkt dat bij een open samenleving het virus niet opnieuw oplaait en we niet binnen no time weer onze ziekenhuizen/IC's vol hebben liggen?
Welke maten bedoel je "open" we houden 1.5 meter tot risicogroepen en we isoleren risicogroepen nog steeds. Evenementen blijven gecancelled. Dat is echt 98% van het effect op het aantal mensen wat op de IC komt.
pi_192731558
quote:
Optie 2 dus. Maar waarom dan stoppen bij Corona? Waarom zouden we dan niet gewoon de gezondheidszorg sowieso niet afsluiten voor rokers/drinkers/andere drugsgebruikers/obese/60+.
Omdat ik net in die hele post uitleg dat een gezond levensjaar wél gered wordt als die kosten niet absurd hoog zijn.

Er wordt nu 1 corona doden verkozen boven 5 rokers / drinkers / andere drugs gebruikers / obse / 60+
pi_192731574
quote:
Overigens onderwijs weer deels opstarten, andere groepen weer opstarten. Helemaal voor, mits gecontroleerd en gemeten. Maar dan heb je het gewoon over het scenario wat momenteel gehanteerd wordt. Niets nieuws.
Dan zijn we het op 99% wss gewoon eens. Overigens is het gewoon 0 issue als ze op de basisscholen niks doen aan verspreiding van het virus. Ouders / kinderen zijn geen risicogroepen in 99/100 gevallen. De uitzondering daar moet je specifiek beleid op loslaten.
pi_192731594
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:47 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik vraag me dus ook oprecht af of er veel mensen de horeca gaan bezoeken als ze volgende week weer open zouden gaan.
De groep die waarschijnlijk niet komt is;
- mensen die in de risicogroep vallen;
- mensen die in de verzorging werken (te veel risico om besmet te raken);
- mensen die niet weten of ze volgende maand nog loon ontvangen (geld kan nu beter gebruikt worden);
- zzp’ers en andere ondernemers die het zelf financieel moeilijk hebben (zie vorige reden).
Ik denk dat je het dan vooral moet doen met studenten en mensen die thuis kunnen werken.
Jep, dat is prima toch? Ik gun die ondernemers meer hoor daar niet van maar dit scheelt al een flinke borrel.
pi_192731611
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:48 schreef Scorpie het volgende:

[..]

https://nl.m.wikipedia.or(...)_bevolkingsdichtheid

Nederland is #27 op de lijst, Zweden #193.

Je kan Zweden niet vergelijken met Nederland, maar zelfs als je dat al doet moet je enige vorm van correctie uitvoeren, wat je nalaat.
Vraag het de virologen zou ik zeggen, want er spelen wel wat meer zaken die de versnelling van het aantal besmettingen beïnvloeden. Dat weten de wetenschappers dus gewoon niet.

Maurice komt het meest in de buurt met zijn luchtvochtigheid verhaal + evenementen.
Dat je in dicht bevolkt gebied met veel besmettingen meer effect gaat zien van de schroeven losser of vaster draaien lijkt me evident en zeker van belang.

Als Brabant flinke immuniteit opbouwt is het overigens weer andersom.
pi_192731678
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het totaal aan besmettingen (14.385) is wel aanzienlijk meer dan in de rest van Scandinavië. Er zijn dubbel zoveel infecties en tien keer meer doden dan in Noorwegen, dat ongeveer de helft minder inwoners heeft. Zweden heeft ook ruim twee keer meer besmettingen en ruim drie keer meer doden dan Denemarken, dat ruim een derde minder inwoners telt. https://www.ad.nl/buitenl(...)-te-werken~ab92acb0/

Of de Telegraaf: Stijgend aantal coronadoden doet kritiek over aanpak zweden aanzwellen
Die mensen raken in Denemarken / Noorwegen LATER besmet.

Dan kom je uit op hetzelfde aantal doden.
Mensen denken dat we dit virus wel ff tot er een vaccin is kunnen ontwijken als samenleving hebben het behoorlijk mis. Risicogroepen isoleren gaat nog qua kosten maar de rest zal de economie toch een beetje op peil moeten houden.
pi_192731682
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Hey grappig, ik heb dat ook al een paar keer geopperd, dat lock down weinig zin heeft in Groningen en Friesland bijvoorbeeld en dat het daar wel open zou kunnen ;) Top dat je het eens bent dat populatiedensiteit / aantal besmettingen in een gebied ook veel effect heeft op hoeveel besmettingen er bij zullen komen bij minder extreme lock down maatregelen.
Zeker dat we het eens zijn daarover. We verschillen alleen van mening wat de effecten daarvan zijn en welke strategie men zou volgen. Jij kijkt naar Zweden, ik kijk naar Nederland.
pi_192731715
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:46 schreef ludovico het volgende:

[..]

Ja dan wel, ik heb niet het vermoeden dat dat zo is, want een groot deel van de kosten zijn vaste kosten.
Heb je toevallig zelf een café of restaurant? Het lijkt mij nogal lastig om te kunnen zeggen of het goed gaat. Want dan zou je naar de standaard inkomsten en uitgaven moeten kijken.
pi_192731740
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:52 schreef Scorpie het volgende:

[..]

Ik zou het toch liever niet laten afhangen van de welwillendheid van mensen. Dat is niet altijd aanwezig, is in het verleden gebleken.
Je bent nu evenzeer afhankelijk van de welwillendheid van mensen. Dat is niet verschillend tussen optie A en B.
pi_192731743
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:57 schreef ludovico het volgende:

[..]

Vraag het de virologen zou ik zeggen, want er spelen wel wat meer zaken die de versnelling van het aantal besmettingen beïnvloeden. Dat weten de wetenschappers dus gewoon niet.

Maurice komt het meest in de buurt met zijn luchtvochtigheid verhaal + evenementen.
Dat je in dicht bevolkt gebied met veel besmettingen meer effect gaat zien van de schroeven losser of vaster draaien lijkt me evident en zeker van belang.

Als Brabant flinke immuniteit opbouwt is het overigens weer andersom.
Kolere zeg, Maurice komt in de buurt? IK heb dat stukje op z'n blogje gelezen over het 'onderzoekje' gelezen en dat was echt huilen met de pet op. Waarom komt hij het 'dichtst in de buurt'? Het is vrij duidelijk dat je je conclusie al klaar hebt en dat je vooral alles wat in je straatje past kritiekloos lijkt te accepteren, onderbouwing wegwuift en wat uit de losse pols redeneert.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_192731774
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 april 2020 13:03 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Heb je toevallig zelf een café of restaurant? Het lijkt mij nogal lastig om te kunnen zeggen of het goed gaat. Want dan zou je naar de standaard inkomsten en uitgaven moeten kijken.
Je maakt minder verlies als je meer baten hebt dan de variabele kosten, de variabele kosten zijn een fractie van het totale kosten als je hoge huurkosten hebt dus gewoon puur vanuit de theorie lijkt mij dat vrij snel haalbaar.
pi_192731800
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 13:04 schreef Monolith het volgende:

[..]

Kolere zeg, Maurice komt in de buurt? IK heb dat stukje op z'n blogje gelezen over het 'onderzoekje' gelezen en dat was echt huilen met de pet op. Waarom komt hij het 'dichtst in de buurt'? Het is vrij duidelijk dat je je conclusie al klaar hebt en dat je vooral alles wat in je straatje past kritiekloos lijkt te accepteren, onderbouwing wegwuift en wat uit de losse pols redeneert.
Er zat een viroloog naast die zijn bevindingen ondersteunde en nuanceerde. Dus ik heb daar wel vertrouwen in. Het complete verhaal is uiteraard genuanceerder. Maar het idee "perfecte omstandigheden" dat dat leidt tot een bom van infecties lijkt mij logisch. Zie in Nederland Carnaval bijv en Brabant.
pi_192731830
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:47 schreef ludovico het volgende:

[..]

Nee. Friesland, Groningen en Drenthe niet eerder open gooien. Althans, horeca bijv. Of musea. Of kappers. Dan komt 'iedereen' die niet hier woont hierheen en hebben we hier een haard. Never. Scholen, prima. Het is hier relatief rustig en dat willen we graag zo houden.
just give a second thought
what if we don't get caught...
pi_192731860
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 12:57 schreef ludovico het volgende:
Luchtvochtigheid kan per dag verschillen. Met veel regen heb je hoge luchtvochtigheid, maar gaan de mensen ook naar binnen en dichter op elkaar zitten. Daarbij daalt de temperatuur en is er minder zonlicht.

Dat liet Maurice de Hond maar even buiten beschouwing.
pi_192731887
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 13:10 schreef Apotheose het volgende:

[..]

Nee. Friesland, Groningen en Drenthe niet eerder open gooien. Althans, horeca bijv. Of musea. Of kappers. Dan komt 'iedereen' die niet hier woont hierheen en hebben we hier een haard. Never. Scholen, prima. Het is hier relatief rustig en dat willen we graag zo houden.
Precies. ;)
pi_192731890
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 13:06 schreef ludovico het volgende:

[..]

Je maakt minder verlies als je meer baten hebt dan de variabele kosten, de variabele kosten zijn een fractie van het totale kosten als je hoge huurkosten hebt dus gewoon puur vanuit de theorie lijkt mij dat vrij snel haalbaar.
Maar dan ga je dus vanuit dat de variabele baten volledig de variabele kosten dekken. Dat werkt als je lang houdbare producten verkoopt, maar met eten wordt dat lastig. Deze in de situatie waarin we nu verkeren is het lastiger om van te voren in te calculeren wat er aan eten nodig is.
Dan zou je dus als restaurant een zeer beperkte kaart moeten aanbieden en hopen dat je gasten veel drinken. Zover ik weet wordt er in de horeca vooral veel winst gemaakt op drank.
pi_192731917
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 april 2020 13:12 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Luchtvochtigheid kan per dag verschillen. Met veel regen heb je hoge luchtvochtigheid, maar gaan de mensen ook naar binnen en dichter op elkaar zitten. Daarbij daalt de temperatuur en is er minder zonlicht.

Dat liet Maurice de Hond maar even buiten beschouwing.
Er zat een viroloog naast die zijn verhaal nuanceerde, maar zeker niet ontkrachte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')