Zou je dat pak yoghurt niet eens weg doen dan?quote:Op maandag 20 april 2020 09:37 schreef Marsenal het volgende:
Als je nou 5 jaar bij elkaar was, dan is het een topic wel waard, maar 5 maanden? Ik heb een pak yoghurt in de koelkast die er al langer is dan jouw relatie. Nee, dit moet je niet zomaar aangaan, financieel gezien, je relatie is simpelweg nog niet eens voorbij de eerste verliefdheidsfase, dan moet je geen sponsoring van deze grootte aangaan.
Ze zal toch echt een beetje haar eigen broek op moeten houden, lijkt me, en daar biedt onze staat ook best wel mogelijkheden voor.
Overigens klinkt door je verhaal die ambitie alsof deze is ingegeven vanuit ergernis over de uitzichtloze situatie van voorheen, een open dagje ofzo is wel het minste wat ze moet doen voordat ze zich in zo’n intensief avontuur stort.
Wat verwacht je vriendin van jou als ze weer gaat studeren? Neem aan dat jullie het er wel over gehad hebben. Ze zal zelf haar studie moeten bekostigen ga ik vanuit; en afhankelijk van je situatie kan ze dan wel/niet meebetalen aan je huis(houden).quote:Op maandag 20 april 2020 09:52 schreef lexi1990 het volgende:
Afgaand op de reacties zit ik ook te kijken naar wat ik überhaupt wil. Ik vind haar echt leuk, maar de uitzichtloze situatie is iets wat mij wel stoort. Ik ben altijd bereid iemand te helpen waar nodig, maar diegene moet het zelf natuurlijk ook echt willen. Ze heeft in het verleden veel foute keuzes gemaakt, opleidingen niet afgemaakt en bij ontzettend veel werkgevers gezeten.
In die 5 maanden kan ik inderdaad niet uitsluiten of het weer gaat gebeuren of niet, hebben jullie zeker een punt, maar wat ik zelf wil, is wel deze relatie, maar hoe kan ik het zo brengen dat ik echt wil dat ze dit goed gaat uitstippelen en ze ook blij moet zijn met een plan B en niet perse een master. De relatie is nog te pril om over deze keuze te gaan denken.
kortom, ik vind het echt lastig..
Very true story.quote:Op maandag 20 april 2020 09:54 schreef Lienekien het volgende:
Door dat snelle samenwonen uit noodzaak zijn jullie toekomsten veel te snel verstrengeld geraakt. Haar keuzes gaan nu al heel snel consequenties hebben voor jou. Sterker nog, zij gaat nu al keuzes maken die helemaal afhankelijk zijn van jou.
Dit gaat veel te snel. Je kent haar te kort, je kunt helemaal niet inschatten of ze iemand is die doorzet en volhoudt (nog afgezien van de vraag of je haar 7+ jaar wilt sponsoren).
Punt is wel, als jij ‘nee’ zegt, gaat ze je dit niet in dank afnemen. Met mogelijk einde relatie tot gevolg.
Naar mijn idee had je haar al niet bij je moeten laten intrekken.
Jaja, dus die ouders verwachten dat jij het huis regelt en op haar moet wachten, en dat na 5 maanden. Is lekker makkelijk voor hun, want dan hoeven zij hun eigen dochter niet in huis te nemen toch? Want ze moet érgens wonen.quote:Op maandag 20 april 2020 10:09 schreef lexi1990 het volgende:
Ik moet wel iets uit de weg helpen. Mijn schoonouders willen niet dat ik de studie bekostig, dat moet ze toch echt zelf doen, maar zij verwachten wel dat ik het huis regel (wat nu dus ook zo is) en ik eigenlijk op haar moet "wachten". "Alle extra inkomsten zijn handig vanuit haar kant, maar verwacht het niet te veel tijdens de studie".
Dit klopt zeker, ik wist immers zelf als studerende dat ik niet veel te makken had. Wat betreft studie / mijn leven blijven de financiën redelijk gescheiden, maar waar ik zelf niet op zit te wachten is dat ik jaren de boodschappen betaal, jaren lang niet veel kan doen, terwijl ik wel echt van haar houd. Iemand dumpen is niet zomaar een optie, maar toch voel ik me een beetje radeloos.
Ik weet niet hoe je vriendin er in staat, maar als zij het als 'vanzelfsprekend' ziet dat ze nu nog gaat studeren en jij alles opzij zet... dan zou ik echt heel goed achter je oren krabben.quote:Op maandag 20 april 2020 10:09 schreef lexi1990 het volgende:
Ik moet wel iets uit de weg helpen. Mijn schoonouders willen niet dat ik de studie bekostig, dat moet ze toch echt zelf doen, maar zij verwachten wel dat ik het huis regel (wat nu dus ook zo is) en ik eigenlijk op haar moet "wachten". "Alle extra inkomsten zijn handig vanuit haar kant, maar verwacht het niet te veel tijdens de studie".
Dit klopt zeker, ik wist immers zelf als studerende dat ik niet veel te makken had. Wat betreft studie / mijn leven blijven de financiën redelijk gescheiden, maar waar ik zelf niet op zit te wachten is dat ik jaren de boodschappen betaal, jaren lang niet veel kan doen, terwijl ik wel echt van haar houd. Iemand dumpen is niet zomaar een optie, maar toch voel ik me een beetje radeloos.
Dit.quote:Op maandag 20 april 2020 09:54 schreef Lienekien het volgende:
Door dat snelle samenwonen uit noodzaak zijn jullie toekomsten veel te snel verstrengeld geraakt. Haar keuzes gaan nu al heel snel consequenties hebben voor jou. Sterker nog, zij gaat nu al keuzes maken die helemaal afhankelijk zijn van jou.
Dit gaat veel te snel. Je kent haar te kort, je kunt helemaal niet inschatten of ze iemand is die doorzet en volhoudt (nog afgezien van de vraag of je haar 7+ jaar wilt sponsoren).
Punt is wel, als jij ‘nee’ zegt, gaat ze je dit niet in dank afnemen. Met mogelijk einde relatie tot gevolg.
Naar mijn idee had je haar al niet bij je moeten laten intrekken.
Dit 100% hahahaquote:Op maandag 20 april 2020 10:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
(En dan na 7 TS bedanken voor alle hulp en bij haar 'studiemaatje' intrekken die 'hetzelfde doorgemaakt heeft' en waar ze 'het zo goed mee kon vinden'.)
Staat niet in de weg hoor!quote:Op maandag 20 april 2020 09:45 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Zou je dat pak yoghurt niet eens weg doen dan?
Je zit echt in een lastige positie.quote:Op maandag 20 april 2020 10:09 schreef lexi1990 het volgende:
quote:Op maandag 20 april 2020 10:21 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
(En dan na 7 jaar TS bedanken voor alle hulp en bij haar 'studiemaatje' intrekken die 'hetzelfde doorgemaakt heeft' en waar ze 'het zo goed mee kon vinden'.)
Precies, ook dat houdt in dat ze veel minder dan TS te besteden zal hebben. En dat kan gaan schuren. Dus het samenwonen zie ik niet direct als (extra) belemmering. Samenwonen is juist de makkelijkste besparing die je kunt doenquote:Op maandag 20 april 2020 10:32 schreef Lienekien het volgende:
Even een gewetensvraag: stel ze trekt weer in bij haar ouders of ze zoekt een kamer, hoe sta je dan tegenover haar plannen om langdurig te gaan studeren?
Hoe heb je dit aangepakt? Mijn vriendin is nu namelijk 23 en moet een behoorlijke weg bewandelenquote:Op maandag 20 april 2020 10:41 schreef Piles het volgende:
[..]
Precies, ook dat houdt in dat ze veel minder dan TS te besteden zal hebben. En dat kan gaan schuren. Dus het samenwonen zie ik niet direct als (extra) belemmering. Samenwonen is juist de makkelijkste besparing die je kunt doen
Mijn vriendin is ook aan het studeren terwijl ik al jaren fulltime werk. Wel deeltijd, dus ze werkt er ook nog aardig bij (maar toch een aardig verschil in inkomen). Is dat geen optie? Ze is begonnen met studeren toen we een jaar samen waren. Over 2 maanden heeft ze d'r master
Het is zeker niet altijd leuk, want ik betaal veel meer. Maar ik zie het als investering zodat zij ook een mooie studie kan doen (en vervolgens meer kan verdienen).
Oh, en hoe gelukkig wordt zij als ze de rest van d'r leven ongeschoold werk moet doen? En hoe goed gaat dat voor je relatie zijn?
Zelf heb ik van mavo 4 ook een 21+ toets gedaan (voor hbo) en een diploma gehaald. Universitair was een eventuele tweede stap, maar uiteindelijk niet voor gekozen.quote:Op maandag 20 april 2020 10:59 schreef Pizzakoppo het volgende:
Ts, als jouw vriendin de capaciteit heeft voor een master kan ze een 21+ toets doen en haar propedeuse halen. Dan zit je binnen 1 jaar op de uni!
Wat voor achtergrond heb jij eigenlijk?quote:Op maandag 20 april 2020 09:32 schreef lexi1990 het volgende:
Goedemorgen!
mbo niv 2 naar een beroep waar een master voor nodig is vind ik niet reëel. Mijn angst is nu dat ze er te makkelijk over denkt. Haar studie zal redelijk lang duren aangezien ze mbo, hbo en uni wil gaan doen. Wat dus resulteert in dat ik haar zeker moet steunen, maar het zal wel een studie van 7 jaar of langer worden.
Ik heb het topic niet verder gelezen, dus ik weet niet of iemand het al gezegd heeft, maar die yoghurt is dus niet meer goed!!!!!!quote:Op maandag 20 april 2020 09:37 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb een pak yoghurt in de koelkast die er al langer is dan jouw relatie.
Yoghurt bederft niet joh.quote:Op maandag 20 april 2020 09:45 schreef HSG-BOMBER het volgende:
[..]
Zou je dat pak yoghurt niet eens weg doen dan?
Ze zit op dit moment in de UWV en betaald van dat geld ook deels de woonkosten en boodschappen. Met de studie erbij zal ze dat niet meer hebben. Het inkomen zal aanzienlijk minder worden. De exacte route weet ze nog niet en is ook niet naar een open dag geweest.quote:Op maandag 20 april 2020 11:33 schreef PiyeReloaded het volgende:
Heeft ze een historie op het vwo? Waarop baseert ze haar vermogen om een wo-studie aan te kunnen? Ik zou namelijk absoluut niet nog de mbo>hbo>wo route doorlopen, maar een colloquium doctum doen en rechtstreeks aan haar gewenste studie beginnen. Dat is sneller en dus goedkoper en een minder groot project voor jullie relatie. Alleen moet ze dan wel veel vertrouwen in haar eigen kunnen hebben.
Wat jou betreft: ik vind vijf maanden veel te kort om al zo verstrengeld te zijn. Dat begint al met het samen wonen. Ze moet op eigen benen staan en jullie relatie moet zich ontwikkelen los van een afhankelijkheidsrelatie. Hoe zit het nu qua inwonen? Betaalt zij mee aan de huur en de boodschappen?
[..]
Yoghurt bederft niet joh.
Ik ben wel benieuwd met welke master ze dit traject denkt af te sluiten.quote:Op maandag 20 april 2020 11:45 schreef lexi1990 het volgende:
[..]
Ze zit op dit moment in de UWV en betaald van dat geld ook deels de woonkosten en boodschappen. Met de studie erbij zal ze dat niet meer hebben. Het inkomen zal aanzienlijk minder worden. De exacte route weet ze nog niet en is ook niet naar een open dag geweest.
Luchtfietserij dus. Ze ziet een beloning in de verte (goedbetaalde baan) en heeft maar een heel vage notie van welke offers ze daar concreet voor moet gaan brengen.quote:Op maandag 20 april 2020 09:32 schreef lexi1990 het volgende:
Een vriendin van mij heeft zich ook recent laten omscholen. Is verzorging niv 4 gaan doen en weet direct wat voor baan ze wil en hoe die baan eruit gaat zien. Mijn vriendin heeft zich puur ingezet op een hoog beroep, omdat ze een hoog loon wil en tevens een belangrijke baan. Ambitie is nooit verkeerd, maar ik kan nog niet achter haar echte motivatie komen,
50% van alle kosten lijkt mij een erg optimistische inschatting daar gaat hij waarschijnlijk nu al ver overheen.quote:Op maandag 20 april 2020 11:56 schreef Rockefellow het volgende:
Ik zou haar 100% supporten maar wel kritisch bevragen of ze er goed over heeft nagedacht. Het is niet niks om een ambitieuze studie te doen en 50% van de dagelijkse kosten voor je rekening te nemen.
Je moet in stapjes denken inderdaad. Het is bijna lachwekkend om te denken dat je in 1 klap van MBO niveau 2 naar de Uni kan.quote:Op maandag 20 april 2020 11:55 schreef DonnaNoble het volgende:
Neemt niet weg dat je het natuurlijk in fases kunt bekijken. Als ze het klaarspeelt om een niveau 4 diploma te halen komt de volgende stap in beeld. Als je je vriendin nou ook niet gelijk van haar roze wolk wilt laten donderen kun je het op die manier ook brengen: doe eerst maar eens stap 1, dan zien we verder. Maar dat hoef jij niet allemaal te faciliteren.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |