Doe mij ook zo'n glazen bol… heb je die ook in de AEX-uitvoering?quote:Op zondag 19 april 2020 13:14 schreef Fer het volgende:
Huisprijzen zakken niet zo snel en rente zal komende jaren ook niet heel hard stijgen, gezien de economische situatie.
Je berekening is een beregoeie, en toont aan dat de huizenprijzen worden bepaald door de betaalbaarheid en niet door de intrinsieke waarde. Bedenk wel (bij je berekening) dat 10 jaar geleden, de hypotheken aflossingsvrij waren en in jouw berekening/inkomen op bruto ¤1000 en netto ¤480 uit zou zijn gekomen.quote:Op zondag 19 april 2020 13:05 schreef Dreamsat het volgende:
Ik ben 35 jaar, getrouwd en heb 3 kleine kinderen (2, 5 en 7 jaar). We wonen sinds we getrouwd zijn (10 jaar inmiddels) in een huurwoning van 750 euro per maand. Ik kom op dit moment ruimte tekort en wil graag een grotere woning. Ik zit er aan te denken om een huis te gaan kopen. Ik kan met mijn inkomen meer als genoeg lenen bij de bank (400K+). Ik zit alleen met of dit wel een goed moment is om een huis te kopen als starter met een hoog inkomen. Ik ben een beetje bang voor het volgende scenario:
Scenario 1:
Huisprijs: 350000 euro
Rente: 1,49% 10 jaar vast, geen NHG
Maandlasten: 1200 euro
Na 10 jaar zal ik weer met de bank moeten gaan kijken welke looptijd en hypotheekvorm ik ga kiezen. Maar ik ben de sjaak als de rente weer even hoog is als een aantal jaar terug. Bijvoorbeeld 5%. 5% over 350000 euro is enorm veel en ben dan bang dat ik hele hoge maandlasten zal krijgen.
Scenario 2 (10 jaar terug bijvoorbeeld):
Huisprijs: 250000 euro
Rente: 5% 10 jaar vast, geen NHG
Maandlasten: 1000 euro
In dit scenario heb je te maken met een hoge rente, maar een lagere huisprijs. De huisprijs was normaal in die tijd en niet zoals nu dat ze jackpot prijzen vragen. De rente was in die tijd ook normaal. Vanuit die situatie zal het 10 a 20 jaar alleen maar meevallen omdat de rente niet heel veel hoger zal worden en de huisprijs alleen maar hoger zal worden.
Kortom hoe denken jullie over een starter van 35 jaar die makkelijk 350K kan lenen. Nu instappen of toch nog even wachten totdat deze enorme dure huizen wat gaan zakken in de prijs?
Je kan ook de helft aflossingsvrij overwegen en het geld (rente) dat je daarmee uitspaart, sparen in box 3.quote:Op zondag 19 april 2020 13:14 schreef Fer het volgende:
Je kan een lineaire aflossing overwegen, dan heb je over 10 jaar al 1/3 afgelost. Betaal je ook minder rente.
Denk niet in termen van "nu of nooit", maar kijk naar mogelijkheden: heb je al een streek/stad/buurt op het oog, wat wil je voor huis en wat kost het je netto (incl. onderhoud, extra gem. lasten, G/L/W) t.o.v. je huidige huurprijs. ¤750 huur nu, vind ik niet zo heel hoog.quote:Op zondag 19 april 2020 13:05 schreef Dreamsat het volgende:
Kortom hoe denken jullie over een starter van 35 jaar die makkelijk 350K kan lenen. Nu instappen of toch nog even wachten totdat deze enorme dure huizen wat gaan zakken in de prijs?
ABN AMRO verwacht dat de daling in 2021 in zal zetten.quote:Op zondag 19 april 2020 13:14 schreef Fer het volgende:
Huisprijzen zakken niet zo snel en rente zal komende jaren ook niet heel hard stijgen, gezien de economische situatie.
Je kan een lineaire aflossing overwegen, dan heb je over 10 jaar al 1/3 afgelost. Betaal je ook minder rente.
Je hebt toch nú een huis nodig?quote:Op zondag 19 april 2020 13:05 schreef Dreamsat het volgende:
Die spreken voor eigen parochiequote:Op zondag 19 april 2020 13:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
ABN AMRO verwacht dat de daling in 2021 in zal zetten.
Waarom dan?quote:
Rente erop aanpassen. Lagere huizenprijzen is hogere rente. Hoge huizenprijzen is lagere rente etc etc.quote:Op zondag 19 april 2020 17:25 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Waarom dan?Welke belangen heeft de ABN erin voor een lagere huizenwaarde dan?
Ja dat is ook wel zo.quote:Op zondag 19 april 2020 16:51 schreef Boris_Boef het volgende:
Wat ik geleerd heb is dat je een huis koopt, omdat je een plek nodig hebt om in te wonen dat lijkt me altijd reden 1.
En met 3 kinderen is ruimte en comfort zeker wel lekker.
Er zijn altijd wel redenen om het niet te doen. Natuurlijk is het mooi dat de prijzen stijgen en dat het zichzelf als het ware terugbetaald.
Als je er 10 jaar wilt gaan wonen en je betaalt dan 30% af. Dan staat het met de kennis van nu niet onder water.
Een jaar langer in je huurwoning zitten is ook 9000 euro waar je niets van terugziet.
Oh oké, dat verband is mij niet geheel duidelijk moet ik zeggen.quote:Op zondag 19 april 2020 17:26 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Rente erop aanpassen. Lagere huizenprijzen is hogere rente. Hoge huizenprijzen is lagere rente etc etc.
Mij wel. Het is vrij simpel hoor:quote:Op zondag 19 april 2020 17:27 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Oh oké, dat verband is mij niet geheel duidelijk moet ik zeggen.
Nee hoor. Ik heb net mijn eerste huis gekocht 300K. 1,29% 20 jaar vast. Huizen worden logischerwijs alleen maar duurder en niet goedkoper (op de lange termijn).quote:Op zondag 19 april 2020 17:31 schreef Dreamsat het volgende:
Mijn gevoel zegt dat het nu met die lage rente en hoge verkoopprijzen alleen gunstig is voor mensen die al een huis gekocht hadden. Deze doelgroep kan zijn huis makkelijk met meerwaarde verkopen en dan een nieuw beter/groter huis kopen met een lage rente.
In mijn situatie ben ik een starter die nog pas moet gaan beginnen met aflossen.
Een huis tot max 310K ben ik op zich niet bang voor omdat je dan een nog lagere rente hebt met NHG. Echter wil ik in mijn nieuwbouw wijk blijven waarbij het lastig is om hier een eengezinswoning met 3 a 4 kamers te vinden voor max 310K. De meeste zitten rond de 350K.quote:Op zondag 19 april 2020 17:31 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Nee hoor. Ik heb net mijn eerste huis gekocht 300K. 1,29% 20 jaar vast. Huizen worden logischerwijs alleen maar duurder en niet goedkoper (op de lange termijn).
Ja ik woon nieuwbouw huur nu (huizen hier 450K+). Maar als je gaat wachten dan worden die huizen straks 400K en meer. Het is een vrij simpele rekensom:quote:Op zondag 19 april 2020 17:34 schreef Dreamsat het volgende:
[..]
Een huis tot max 310K ben ik op zich niet bang voor omdat je dan een nog lagere rente hebt met NHG. Echter wil ik in mijn nieuwbouw wijk blijven waarbij het lastig is om hier een eengezinswoning met 3 a 4 kamers te vinden voor max 310K. De meeste zitten rond de 350K.
Ah zo ja dat klinkt logisch.quote:Op zondag 19 april 2020 17:28 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Mij wel. Het is vrij simpel hoor:
Lage huizenprijzen > iedereen wil kopen dus de rente zal iets hoger staan dan gemiddeld.
Hoge huizenprijzen > minder mensen willen kopen, dus maakt de bank het aantrekkelijk door de rente kunstmatig laag te houden.
Even een klein zijstapje, je zal niet "sinds 6 maanden" een inkomen hebben waarmee je meer dan 400K kunt lenen.quote:Op zondag 19 april 2020 17:34 schreef Dreamsat het volgende:
[..]
Een huis tot max 310K ben ik op zich niet bang voor omdat je dan een nog lagere rente hebt met NHG. Echter wil ik in mijn nieuwbouw wijk blijven waarbij het lastig is om hier een eengezinswoning met 3 a 4 kamers te vinden voor max 310K. De meeste zitten rond de 350K.
Ik kan die vasten lasten (1200) nu makkelijk betalen, maar heb alleen vrees wat er gaat gebeuren over 10 jaar. Wat als de rente dan flink hoger is. Dan kan ik het ook nog wel betalen, maar dan houd ik niks meer over voor de rest: vakantie, auto, kids kleding, school. Ik heb nu een grote marge maandelijks en vind het niet erg als deze marge wat kleiner wordt. Ik zou wel graag maandelijks minstens 1000 euro willen sparen.quote:Op zondag 19 april 2020 18:08 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Even een klein zijstapje, je zal niet "sinds 6 maanden" een inkomen hebben waarmee je meer dan 400K kunt lenen.
Je woont nu voor 750/maand, een huis van 350K geeft je een maandlast van 1200 die je makkelijk kan betalen.
Hoeveel eigen geld kun je inleggen? Dit zou toch een significant bedrag moeten kunnen zijn, aangezien je al 10 jaar werkt, en je vrouw ook inkomen heeft. Hierdoor wordt een en ander wat minder spannend natuurlijk.
Eigen geld heb ik niet helaas. Al mijn spaargeld is inmiddels uitgegeven aan een nieuwe auto en nog wat andere dingen. Ik had nooit de intentie om een huis te kopen. Zat wel goed in dit huurhuis. Maar hij begint een beetje te klein te worden voor ons gezin. Ik zal dus toch echt het hele bedrag moeten lenen.quote:Op zondag 19 april 2020 18:08 schreef ETphonehome het volgende:
[..]
Even een klein zijstapje, je zal niet "sinds 6 maanden" een inkomen hebben waarmee je meer dan 400K kunt lenen.
Je woont nu voor 750/maand, een huis van 350K geeft je een maandlast van 1200 die je makkelijk kan betalen.
Hoeveel eigen geld kun je inleggen? Dit zou toch een significant bedrag moeten kunnen zijn, aangezien je al 10 jaar werkt, en je vrouw ook inkomen heeft. Hierdoor wordt een en ander wat minder spannend natuurlijk.
Waar waren die mensen 8 jaar geleden dan?quote:Op zondag 19 april 2020 17:36 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ja ik woon nieuwbouw huur nu (huizen hier 450K+). Maar als je gaat wachten dan worden die huizen straks 400K en meer. Het is een vrij simpele rekensom:
17 miljoen mensen en er zijn maar xx aantal huizen. Op een gegeven moment is er geen bouwruimte meer en toch komen er mensen bij waardoor de prijzen alleen maar blijven stijgen. Wij maken het niet meer mee, maar je gaat straks een situatie krijgen waar een normale rijtjeswoning gewoon 1 miljoen euro moet kosten.
Je weet dat je alleen de de financiering van de woning mag lenen? Kosten voor notaris, evt aankoopmakelaar en financieel adviseur moet je zelf betalen. Voor 350K is dat al gauw 10K tot 12K.quote:Op zondag 19 april 2020 18:40 schreef Dreamsat het volgende:
Eigen geld heb ik niet helaas. Al mijn spaargeld is inmiddels uitgegeven aan een nieuwe auto en nog wat andere dingen. Ik had nooit de intentie om een huis te kopen. Zat wel goed in dit huurhuis. Maar hij begint een beetje te klein te worden voor ons gezin. Ik zal dus toch echt het hele bedrag moeten lenen.
als zekerheid over de maandlasten het belangrijkste is kun je ook 20 jaar vast overwegenquote:Op zondag 19 april 2020 20:55 schreef Dreamsat het volgende:
Om heel eerlijk te zijn wil ik nu kopen en nooit meer verhuizen. Ik werk op 10 min fiets afstand.
Ik zit alleen in een situatie dat ik geen haast heb omdat ik huur (ik ben dus niet afhankelijk van dat il eerst mijn huis moet verkopen) maar ik wil ook weer niet gaat kopen als ik 40 jaar ben.
Kan ik ergens mijn maandlasten uitrekenen na 10 jaar als de rente 5% is?
Je hypotheek moet onder 100% van de getaxeerde woningwaarde blijven.quote:Op zondag 19 april 2020 18:40 schreef Dreamsat het volgende:
[..]
Eigen geld heb ik niet helaas. Al mijn spaargeld is inmiddels uitgegeven aan een nieuwe auto en nog wat andere dingen. Ik had nooit de intentie om een huis te kopen. Zat wel goed in dit huurhuis. Maar hij begint een beetje te klein te worden voor ons gezin. Ik zal dus toch echt het hele bedrag moeten lenen.
Komt het nou ook wel eens voor dat een huis tijdens taxatie ver onder de vraagprijs zit waarbij je het verschil zelf moet gaan betalen? Bijvoorbeeld: vraagprijs 350K, taxatie voor de bank: 340K. Ik zal dan 10K zelf moeten betalen om dat huis te kunnen kopen.quote:Op zondag 19 april 2020 21:14 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Je hypotheek moet onder 100% van de getaxeerde woningwaarde blijven.
Dus het is wel raadzaam om eerst een paar jaar de broekriem wat strakker te trekken (sparen, waar kan je op besparen?) en dan pas te gaan kopen.
Heb je ook een paar jaar om te kijken wat je wil.
Zorg ook dat je geen leningen / schulden / kredieten / private-lease contracten hebt.
Ik had de mogelijkheid tot roodstand op m'n betaalrekening (stond niet rood) en zelfs dat moest er destijds af.
Dat drukt allemaal op het bedrag dat je mag lenen.
Je woning is het onderpand voor de geldverstrekker, dus op zich wel begrijpelijk dat je bij een lage taxatie ook minder hypotheek kan krijgen.quote:Op zondag 19 april 2020 21:23 schreef Dreamsat het volgende:
[..]
Komt het nou ook wel eens voor dat een huis tijdens taxatie ver onder de vraagprijs zit waarbij je het verschil zelf moet gaan betalen? Bijvoorbeeld: vraagprijs 350K, taxatie voor de bank: 340K. Ik zal dan 10K zelf moeten betalen om dat huis te kunnen kopen.
De kosten koper ben ik van op de hoogte en die betaal ik zelf. Ik ga niet kopen voor dat ik dat bedrag heb gespaard/geleend bij mn ouders.
Maak jij je lekker zorgen voor over tien jaar. Kan je net zo goed nu al in je kist gaan liggen. Als je alleen maar in problemen denkt zou ik lekker in de huurwoning van 750 blijven zitten, nergens last van en gewoon lekker voortkabbelen.quote:Op zondag 19 april 2020 18:36 schreef Dreamsat het volgende:
[..]
Ik kan die vasten lasten (1200) nu makkelijk betalen, maar heb alleen vrees wat er gaat gebeuren over 10 jaar. Wat als de rente dan flink hoger is. Dan kan ik het ook nog wel betalen, maar dan houd ik niks meer over voor de rest: vakantie, auto, kids kleding, school. Ik heb nu een grote marge maandelijks en vind het niet erg als deze marge wat kleiner wordt. Ik zou wel graag maandelijks minstens 1000 euro willen sparen.
Zoals al door meerdere mensen aangegeven los je ook al af in die tien jaar, dus een herfinanciering na tien jaar gaat over een lager bedrag.quote:Op zondag 19 april 2020 13:05 schreef Dreamsat het volgende:
Scenario 1:
Huisprijs: 350000 euro
Rente: 1,49% 10 jaar vast, geen NHG
Maandlasten: 1200 euro
Na 10 jaar zal ik weer met de bank moeten gaan kijken welke looptijd en hypotheekvorm ik ga kiezen. Maar ik ben de sjaak als de rente weer even hoog is als een aantal jaar terug. Bijvoorbeeld 5%. 5% over 350000 euro is enorm veel en ben dan bang dat ik hele hoge maandlasten zal krijgen.
Update
De lening die ik kan afsluiten is op basis van alleen mijn inkomen. Mijn vrouw heeft ook nog inkomen. Ik wil graag de hypotheek volledig aflossen in 30 jaar.
Ook met zonder aftrek?quote:Op zondag 19 april 2020 13:14 schreef Fer het volgende:
Hm is dat zo? Er gaat ook nog een grote groep overlijden (#nocorona)quote:Op zondag 19 april 2020 17:36 schreef Poepz0r het volgende:
[..]
Ja ik woon nieuwbouw huur nu (huizen hier 450K+). Maar als je gaat wachten dan worden die huizen straks 400K en meer. Het is een vrij simpele rekensom:
17 miljoen mensen en er zijn maar xx aantal huizen. Op een gegeven moment is er geen bouwruimte meer en toch komen er mensen bij waardoor de prijzen alleen maar blijven stijgen. Wij maken het niet meer mee, maar je gaat straks een situatie krijgen waar een normale rijtjeswoning gewoon 1 miljoen euro moet kosten.
En 10 jaar geleden pochen: de huizenprijzen zakken nog met minimaal de helft weg.quote:Op zondag 19 april 2020 13:38 schreef halfway het volgende:
Dus eerst gooi je in 10 jaar tijd 80.000 euro weg aan huur en vervolgens ga je lopen klagen dat de huizen zo duur zijn?
In die 10 jaar is je potentieele huis ook ongeveer 80.000 euro meer waard geworden je had dus in principe bijna gratis kunnen wonen.
En precies dit.quote:Op zondag 19 april 2020 22:46 schreef eriksd het volgende:
[..]
Maak jij je lekker zorgen voor over tien jaar. Kan je net zo goed nu al in je kist gaan liggen. Als je alleen maar in problemen denkt zou ik lekker in de huurwoning van 750 blijven zitten, nergens last van en gewoon lekker voortkabbelen.
Ik heb 20k overboden en niemand deed moeilijk, de taxateur niet, de bank niet, nee eigenlijk niemand en iedereen was tevreden.quote:Op zondag 19 april 2020 21:23 schreef Dreamsat het volgende:
[..]
Komt het nou ook wel eens voor dat een huis tijdens taxatie ver onder de vraagprijs zit waarbij je het verschil zelf moet gaan betalen? Bijvoorbeeld: vraagprijs 350K, taxatie voor de bank: 340K. Ik zal dan 10K zelf moeten betalen om dat huis te kunnen kopen.
De kosten koper ben ik van op de hoogte en die betaal ik zelf. Ik ga niet kopen voor dat ik dat bedrag heb gespaard/geleend bij mn ouders.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |