Precies. De maatregelen die nu getroffen worden zijn dan ook pure waanzin.quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:09 schreef Daffodil31LE het volgende:
[..]
En die 3500 doden zijn ook bij lange na niet eens coronadoden. Met wat pech zijn er al bij al zo'n 350 mensen daadwerkelijk enkel en alleen aan corona overleden en ik vermoed dat zelfs dat nog een hoge inschatting is.
Ook niet met de app en de gedachtenpolitie?quote:Op vrijdag 17 april 2020 12:21 schreef ondeugend het volgende:
Gezond wantrouwen en waakzaamheid zijn is altijd goed. Privacy is ook een groot ding dus vooral op dat gebied vind ik dat je beiden volop in mag zetten.
Maar ik ben er ook van overtuigd dat we geen mensenrechtenschendend land zijn of worden zoals China, Noord Korea en andere dictaturen.
Ik ben benieuwd hoe je volgend jaar naar deze tekst kijkt. En ik hoop zo dat je gelijk hebt, maar met alle informatie die er nu is en kennis over pandemieën in de wereld betwijfel ik het.quote:Op zaterdag 18 april 2020 19:50 schreef kontkapje het volgende:
[..]
Precies. De maatregelen die nu getroffen worden zijn dan ook pure waanzin.
Als je nog ff ‘vind ik’ toevoegt aan je post ben ik er helemaal oké mee.quote:Op maandag 20 april 2020 15:26 schreef Mondkapje het volgende:
Er vindt een ontmenselijking plaats van jewelste en het is verbijsterend met hoeveel graagte men dit gemeengoed wil gaan maken.
Ik begin er ook zo over te denken.quote:Op maandag 20 april 2020 12:00 schreef deedeetee het volgende:
Ik ben voor het openen van de scholen, kappers, tandartsen,opticiens, bibliotheken e.d. ondanks dat ik 65+ ben en een licht herseninfarct heb gehad.
Dit is geen leven zo, zoals het er nu aan toegaat is voor mij de lol er vanaf.
Niet alleen dat maar gewoon het idee dat je je vrijheid kwijt bent stoort mij vreselijk. Kan niet goed omgaan met bemoeizucht.quote:Op maandag 20 april 2020 15:51 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Ik begin er ook zo over te denken.
In principe zou ík nog 20-25 jaar voor de boeg moeten hebben, maar dan wil ik nog wel enigszins leven - in mentaal opzicht. Al het het maar een béétje.
Een verzetje buitenshuis hoort daarbij. Hoeft niet excessief, maar wel af en toe.
Tot op zekere hoogte accepteer ik het. Maar bepalen of je wel of niet het ov in mag, gaat me te ver (zie bericht op NOS-site, vandaag).quote:Op maandag 20 april 2020 16:22 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Niet alleen dat maar gewoon het idee dat je je vrijheid kwijt bent stoort mij vreselijk. Kan niet goed omgaan met bemoeizucht.
huh want normaal ga je voor je lol naar de school, de tandarts en de opticien?quote:Op maandag 20 april 2020 12:00 schreef deedeetee het volgende:
Ik ben voor het openen van de scholen, kappers, tandartsen,opticiens, bibliotheken e.d. ondanks dat ik 65+ ben en een licht herseninfarct heb gehad.
Dit is geen leven zo, zoals het er nu aan toegaat is voor mij de lol er vanaf.
Hoezo gaat men hier aan voorbij? Dit is volgens mij gewoon het uitgangspunt van iedereen.quote:Op maandag 20 april 2020 12:00 schreef deedeetee het volgende:
Waar men te gemakkelijk aan voorbij gaat is m.i. dat het gewoon niet te voorkomen is dat er nog meer mensen gaan sterven aan dit virus. Het enige wat we kunnen doen is het uitstellen/uitsmeren over maanden tot er een deugdelijke medicatie is. .
Mag hopen dat de buren gebeld hebben dit is een overtreding.quote:Op dinsdag 21 april 2020 09:18 schreef Nielsch het volgende:
[..]
huh want normaal ga je voor je lol naar de school, de tandarts en de opticien?
de tering wat kunnen mensen zich aanstellen zeg...
ik ben de afgelopen weken een paar keer op verjaardagsvisite geweest, ben lekker in het park geweest, heb gewandeld door de bossen...
verder gewoon aan het werk, netflix, gamen, bordspellen, drankjes met vrienden op het balkon en in de tuin, gekoelde biertjes halen bij de supermarkt en die lekker opdrinken op een plein in de zon, lekker eten maken thuis...
we hebben hier amper een lockdown en mensen doen net alsof ze al jaren in hun huis opgesloten zijn...
Ligt er aan. Als hij het enige bezoek was bij de jarige jop op dat moment en heeft 1,5 mtr afstand gehouden, dan was hij niet in overtreding.quote:Op dinsdag 21 april 2020 17:43 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Mag hopen dat de buren gebeld hebben dit is een overtreding.
Dat is waar maar die indruk heb ik niet.quote:Op dinsdag 21 april 2020 18:01 schreef BorTheWolf het volgende:
[..]
Ligt er aan. Als hij het enige bezoek was bij de jarige jop op dat moment en heeft 1,5 mtr afstand gehouden, dan was hij niet in overtreding.
Ik weet het niet, ik was er niet bij. Ik hoop alleen dat iedereen zich aan de geldende regels houdt, die zijn er immers niet voor niks. Maar als ik zie dat mijn buren afgelopen weekend met 8 man dicht op elkaar zitten in de tuin, dan vind ik die mensen om te kotsen. Moet ik er wat van zeggen, moet ik de politie bellen? Doe ik niet. Ik hoop alleen wel dat ze Corona krijgen of iemand die dicht bij hen staat.quote:Op dinsdag 21 april 2020 18:02 schreef Nicksanders het volgende:
[..]
Dat is waar maar die indruk heb ik niet.
Net als met vrienden op een balkon.
Niet dat het mij boeit verder maar fok zit vol met gezondheidsnazi's
quote:Op de coronarem: auto’s in Brussel maximaal 20 km/u
https://www.telegraaf.nl/(...)sel-maximaal-20-km-u
De tijd gaat dringen ja. Ik snap niet goed waarom de noodwetgeving niet gewoon gebruikt wordt. Die is voor dit soort situaties gemaakt.quote:Op donderdag 23 april 2020 23:02 schreef Warrick21 het volgende:
Ik vind het zelf op het randje. Je mag mensenrechten niet schenden, tenzij er gevaar dreigt voor de volksgezondheid. Daar is dan weer een andere wet voor die deze uitzonderlijke situatie vaststelt. Dat is bijvoorbeeld bij een type A virus (zéér besmettelijk). Nederland heeft het coronavirus als type A geclassificeerd. Of dat kan mag en wat de definities van die types zijn, dat weet volgens mij niemand.
Maar goed, vandaag stond nog interessant artikel in de Trouw en het antwoord is: sommige maatregelen zijn weldegelijk in strijd met de Grondwet.
https://www.trouw.nl/binn(...)-aangepast~be66a1da/
https://nos.nl/artikel/23(...)-nu-veel-te-ver.htmlquote:De politie maakte eerder deze maand een einde aan een feest in een sportclub in Middelburg op basis van de noodverordening POLITIE
NOS NIEUWS • BINNENLAND •POLITIEK • VANDAAG, 11:06
Hoogleraar staatsrecht: noodverordening gaat nu veel te ver
De noodverordening waarmee de voorzitters van de 25 veiligheidsregio's verregaande bevoegdheden hebben gekregen, gaat in tegen de grondwet. Dat zegt hoogleraar staatsrecht Jan Brouwer (Rijksuniversiteit Groningen) na berichtgeving in Trouw.
Volgens Brouwer moeten de voorzitters de gezondheid en het leven van de bevolking beschermen, maar zich ook houden aan de grondwet. En dat gebeurt niet altijd, vertelde hij in het NOS Radio 1 Journaal.
"Het begint al met het verbod op samenkomsten, ook bij mensen thuis. Op basis daarvan worden coronafeestjes opgerold", aldus Brouwer. Dit gaat in tegen het huisrecht, zoals beschreven in de grondwet.
Fundamentele rechten
Sommige burgemeesters gebruiken de noodverordening daarnaast voor zaken die niets te maken hebben met de coronacrisis. Zo mag een Pegida-demonstratie bij een moskee in Zwolle vandaag niet doorgaan op grond van de verordening. Burgemeester Snijders zegt dat er niet meer dan twee mensen mogen bijeenkomen voor een demonstratie, maar zolang de demonstranten anderhalve meter afstand houden, mag dat wel, zegt Brouwer.
Ook de vergadervrijheid en de vrijheid van onderwijs en godsdienst worden beperkt met de noodverordening. "Kortom, er worden nogal wat fundamentele rechten beknot die in de grondwet aan ons worden toegekend. De vraag is of een noodverordening daartoe het recht heeft", zegt Brouwer.
Aanpassen
In de eerste weken van de coronacrisis was dit volgens Brouwer gerechtvaardigd, vanwege de ernst van de situatie. "Maar nu de situatie wijzigt en de nood minder hoog is, hebben wij gezegd: kijk nog eens kritisch naar de noodverordening. Hij gaat nu heel erg ver en dat is eigenlijk niet meer te legitimeren."
Een noodverordening wordt op- of afgeschaald door de voorzitter van de veiligheidsregio. Doordat er geen democratisch orgaan over beslist, kan dit van dag tot dag gebeuren.
In een reactie zegt minister Grapperhaus dat hij "de democratie en de rechtsstaat" goed in de gaten houdt. Of demonstraties mogen worden verboden, is uiteindelijk toch een lokale beslissing, voegt hij eraan toe.
Het is mogelijk, maar het vereist een grondwet wijziging met betrekking tot de lichamelijke integriteit.quote:Op vrijdag 17 april 2020 12:25 schreef Morrigan het volgende:
Ik vraag me af of mensen verplichten te laten vaccineren wel mogelijk. Tot nu toe is het altijd op vrijwillige basis geweest en volgens mij kun je dat niet zomaar veranderen.
We lezen 1 post boven de jouwe. Dat ze zich niet aan de grondwet als geheel houden. Benieuwd of ze dit stukje wel respecteren.quote:Op vrijdag 24 april 2020 12:40 schreef Wantie het volgende:
[..]
Het is mogelijk, maar het vereist een grondwet wijziging met betrekking tot de lichamelijke integriteit.
In Italië bijvoorbeeld zijn vaccins al geruime tijd verplicht.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |