abonnement Unibet Coolblue
pi_192984224
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 21:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Heb een Bosch, werkt qua zagen uitstekend. Maar de smeerfunctie (groene olie) is niet goed, wordt een klonterboel van zaagsel met olie en dan moet na elke keer zagen, demonteren en schoonmaken.

Zou dus eerder kijken naar de smeermethode (achterlijk bij die Bosch van mij) dan naar de zaagketting.
Doe er geen olie in. Even vooraf met siliconen de ketting imsprayen gaat goed bij mij.
Vakman pur sang
  woensdag 6 mei 2020 @ 23:11:22 #127
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_192985336
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 21:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Demonteer jij het blad daarvoor?
Verwacht ik niet. Even met een stift 1e tand markeren en dan aantal halen met de vijl tellen. Dat overal hetzelfde en dan ben je zo klaar. En regelmatig wel zwaardgroef reinigen en neuswiel smeren
pi_192985548
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 23:11 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Verwacht ik niet. Even met een stift 1e tand markeren en dan aantal halen met de vijl tellen. Dat overal hetzelfde en dan ben je zo klaar. En regelmatig wel zwaardgroef reinigen en neuswiel smeren
Zorg dat je niet te diep vijlt, liever een dunnere vijl en hoog vijlen. Scheelt brekende kettingen omdat je de schakels anders kapot vijlt.
Probeer de tanden allemaal even lang te houden, en ben zuinig met de dieptestellers.
Smeergat voor de olie in de geleider regelmatig schoon maken, geleider zelf niet te veel aan doen.
Net zoals het neuswiel, deze niet smeren of altijd smeren. Wij smeerden die nooit en gingen zeker zo lang mee, collega's die wel smeerden hadden regelmatig gebroken neuswielen.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_192985633
quote:
1s.gif Op woensdag 6 mei 2020 22:19 schreef Lospedrosa het volgende:

[..]

Doe er geen olie in. Even vooraf met siliconen de ketting imsprayen gaat goed bij mij.
De mijne loopt al jaren op auto motorolie, nog nooit problemen gehad.
  Moderator woensdag 6 mei 2020 @ 23:37:23 #130
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_192985698
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 20:53 schreef Makrolon het volgende:
Ja, alleen stihl en Husqvarna hebben net iets andere prijzen
Dat weet ik, maar bedoel meer zo van, als je al een heel assortiment Hikoki hebt en je verkoopt blijkbaar niet hun benzine spul, zit er ofwel meer marge op die andere merken, of het is minder degelijk...
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_192988049
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 23:37 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat weet ik, maar bedoel meer zo van, als je al een heel assortiment Hikoki hebt en je verkoopt blijkbaar niet hun benzine spul, zit er ofwel meer marge op die andere merken, of het is minder degelijk...
Snap ik ja.. en daar kom je niet achter :+

Misschien maar gaan voor de goedkoopste stihl dan.
pi_192991094
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 21:49 schreef blomke het volgende:

[..]

Demonteer jij het blad daarvoor?
Nee ik vijl de ketting op het blad gewoon, inderdaad 1 schakel markeren of beginnen bij de dubbele schakel (weet niet of alle ketingen dat hebben, maar mijn stihlketting heeft op 1 plek, twee tandjes dezelfde kant op staan ipv om en om).

Dan idd overal drie keer langs vijlen. daarna haal ik wel altijd even het blad eraf, om alles met de compressor goed schoon te maken. En om de zoveel keer het blad te draaien. zie bijvoorbeeld dit filmpje:

maar er zijn er tientallen.

Echt veel simpeler dan je denkt.
  donderdag 7 mei 2020 @ 13:18:49 #133
439910 NotToBe
Shakespeare
pi_192993587
quote:
0s.gif Op woensdag 6 mei 2020 23:25 schreef densmee het volgende:

[..]

Zorg dat je niet te diep vijlt, liever een dunnere vijl en hoog vijlen. Scheelt brekende kettingen omdat je de schakels anders kapot vijlt.
Probeer de tanden allemaal even lang te houden, en ben zuinig met de dieptestellers.
Smeergat voor de olie in de geleider regelmatig schoon maken, geleider zelf niet te veel aan doen.
Net zoals het neuswiel, deze niet smeren of altijd smeren. Wij smeerden die nooit en gingen zeker zo lang mee, collega's die wel smeerden hadden regelmatig gebroken neuswielen.
Altijd vijlen met een speciale steun, voor de juiste diepte en hoek
pi_193001950
Hebben mensen hier ervaring met het schuurpapier van ecotools?
Die van topline voor machines? Je hebt ze in papier en netten :)
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_193003439
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:06 schreef Miniem het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met het schuurpapier van ecotools?
Die van topline voor machines? Je hebt ze in papier en netten :)
Mirka's Abranetgaas, veruit het beste
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  donderdag 7 mei 2020 @ 22:07:45 #136
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193003477
Ik blijf anti-abranet. Heb voor mijn Rotex en DTS verschillende setjes liggen, maar gebruik het gewoon niet (wel geprobeerd btw!) maar gebruik al jaren met heel veel plezier ecotools en Festool Granat papier door elkaar.
Granat blijft net wat langer goed, maar de prijs van ecotools compenseert dat ruimschoots.
pi_193003645
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 21:06 schreef Miniem het volgende:
Hebben mensen hier ervaring met het schuurpapier van ecotools?
Die van topline voor machines? Je hebt ze in papier en netten :)
Jup, slijt wat sneller dan high end merkspul, maar verder prima. Gebruik het altijd wel met zo'n beschermpad er tussen
pi_193003940
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 13:18 schreef NotToBe het volgende:

[..]

Altijd vijlen met een speciale steun, voor de juiste diepte en hoek
Hoeken en diepte van slijpen is van veel factoren afhankelijk, hardheid hout, lengte zaagblad, vermogen kettingzaag.
Maar als je een mal wilt gebruiken dan kun je het beste die van Husqvarna gebruiken
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
  Moderator donderdag 7 mei 2020 @ 22:44:08 #139
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193004187
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:33 schreef densmee het volgende:

[..]

Hoeken en diepte van slijpen is van veel factoren afhankelijk, hardheid hout, lengte zaagblad, vermogen kettingzaag.
Maar als je een mal wilt gebruiken dan kun je het beste die van Husqvarna gebruiken[ afbeelding ]
Wat is je mening hierover dan?

Ik gebruikte dit altijd, snel klaar en automatisch een goede hoek

https://m.stihl.nl/STIHL-(...)jlhouder-2-in-1.aspx
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193004638
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:44 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Wat is je mening hierover dan?

Ik gebruikte dit altijd, snel klaar en automatisch een goede hoek

https://m.stihl.nl/STIHL-(...)jlhouder-2-in-1.aspx
Ik vind het altijd een heel gedoe, je vijl loopt snel vol en kun je een keer aan je zaagbroek afvegen, dat gaat met al die houdertjes niet

Het snelste is nog altijd met het achterhandvat tussen je knieën en met je ene hand het zaagblad vasthouden en met je andere hand vijlen, als je dat een beetje oefent kun je dat met links en rechts en dan is het letterlijk 1 minuut om de tankbeurt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_193004692
quote:
0s.gif Op donderdag 7 mei 2020 22:07 schreef bleiblei het volgende:
Ik blijf anti-abranet. Heb voor mijn Rotex en DTS verschillende setjes liggen, maar gebruik het gewoon niet (wel geprobeerd btw!) maar gebruik al jaren met heel veel plezier ecotools en Festool Granat papier door elkaar.
Granat blijft net wat langer goed, maar de prijs van ecotools compenseert dat ruimschoots.
Gebruik je dan het gewone papier of netten van ecotools? En met beschermpad nog?
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  donderdag 7 mei 2020 @ 23:11:42 #142
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193004813
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:06 schreef Miniem het volgende:

[..]

Gebruik je dan het gewone papier of netten van ecotools? En met beschermpad nog?
Ik gebruik het gewone topline papier. Mijn aversie is tegen al dat netgeneuzel :P . Al moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe alleen afbrandt geprobeerd heb.

En zonder beschermpad. Klittenband op klittenband op klittenband werkt in mijn ogen niet lekker (is ook 1 van de redenen dat ik dat brandstapel waardeloos vindt. Daar moet ook zo een pad tussen). En als de klittenbandpad van mijn schuurmachine na een paar jaar op is, bestel ik gewoon een nieuwe. Want bij Festool kan je die gewoon zonder problemen vervangen.

Ik heb overigens van mijn rotex in 10 jaar tijd, 2 keer de pad moeten vervangen (omdat ik 2 keer begon te schuren zonder een schuurpapier ertussen |:( ). En van mij DTS 1 keer, en dat was vooral doordat het puntje aardig aan gort was.
pi_193004950
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:11 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik gebruik het gewone topline papier. Mijn aversie is tegen al dat netgeneuzel :P . Al moet ik wel zeggen dat ik tot nu toe alleen afbrandt geprobeerd heb.

En zonder beschermpad. Klittenband op klittenband op klittenband werkt in mijn ogen niet lekker (is ook 1 van de redenen dat ik dat brandstapel waardeloos vindt. Daar moet ook zo een pad tussen). En als de klittenbandpad van mijn schuurmachine na een paar jaar op is, bestel ik gewoon een nieuwe. Want bij Festool kan je die gewoon zonder problemen vervangen.

Ik heb overigens van mijn rotex in 10 jaar tijd, 2 keer de pad moeten vervangen (omdat ik 2 keer begon te schuren zonder een schuurpapier ertussen |:( ). En van mij DTS 1 keer, en dat was vooral doordat het puntje aardig aan gort was.
Thnx, ik ga het bestellen. :)
Nog meer leuke spullen die je vaker besteld bij ecotools?

Ik bestel altijd die gele rijstpapier afplaktape. Is ook topspul.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
  donderdag 7 mei 2020 @ 23:22:07 #144
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193005061
Ja, (hightack & acrylaat)kit, kitspuiten, de Engelse plamuurmessen, SDS boren, slangenboren, dozenboren, tegelboren, multitoolzaagjes, aanhangwagennetten...

Overigens is combifit.nl met kit, lijm en pur in het algemeen goedkoper en ze sturen flink sneller op.
Oh, en wat mij niet bevallen is van ecotools zijn houtboren.

[ Bericht 6% gewijzigd door bleiblei op 07-05-2020 23:32:43 ]
pi_193007301
Ecotools is idd langzaam met versturen. Ook los van de corona..
  Knikkerking vrijdag 8 mei 2020 @ 07:36:29 #146
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_193008655
quote:
1s.gif Op donderdag 7 mei 2020 23:22 schreef bleiblei het volgende:

Oh, en wat mij niet bevallen is van ecotools zijn houtboren.
Wat is daar niet goed aan dan? Ik kan me er eerlijk gezegd niet veel bij voorstellen omdat ik serieus nog nooit "slechte" houtboren heb gezien c.q. mee gewerkt heb... O-)

Ik heb het dan wel over "normale houtboren" met zo'n (centreer)punt vooraan. Speedboren, gatenzagen, etc... daar zie ik natuurlijk wel (enorme) verschillen :)
  vrijdag 8 mei 2020 @ 08:38:29 #147
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_193009389
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 07:36 schreef Atmoz het volgende:

[..]

Wat is daar niet goed aan dan? Ik kan me er eerlijk gezegd niet veel bij voorstellen omdat ik serieus nog nooit "slechte" houtboren heb gezien c.q. mee gewerkt heb... O-)

Ik heb het dan wel over "normale houtboren" met zo'n (centreer)punt vooraan. Speedboren, gatenzagen, etc... daar zie ik natuurlijk wel (enorme) verschillen :)
Als je voor de derde keer een gebroken boortje uit vuren of eikenhout aan het peuteren bent met een tang, weet je wat kloteboortjes zijn :P . Waren alle 3 de keren 4mm boortjes trouwens.
  Moderator vrijdag 8 mei 2020 @ 09:19:12 #148
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_193009931
Ik heb ook meerdere keren gehad dat houtboortjes van Ecotools afbraken.

Ik had al een zootje speedboren, maar laatst een gebruikt van Bosch blauw. Die vreten zich er echt door heen.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_193014706
quote:
1s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 09:19 schreef derLudolf het volgende:
Ik heb ook meerdere keren gehad dat houtboortjes van Ecotools afbraken.

Ik had al een zootje speedboren, maar laatst een gebruikt van Bosch blauw. Die vreten zich er echt door heen.
Ik pak sowieso veel liever een slangeboor als een speedboor eigenlijk .
pi_193017168
quote:
0s.gif Op vrijdag 8 mei 2020 14:29 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik pak sowieso veel liever een slangeboor als een speedboor eigenlijk .
Dit ja. Meer controle :Y
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')