Afgelopen vrijdag screening gehad. Was wel apart. Ze proberen wel alle afstand maatregelen enzo in acht te nemen, maar soms lukt dat niet.
Bij binnenkomst melden bij de receptie, een tafel, met een gebied ervoor van 2m (in de UK is het een 2m samenleving, geen 1.5m). Dan je ID laten zien, lees maar eens een rijbewijs af van 2m. Vervolgens handen desinfecteren bij een zeep dispenser, en in een stoel gaan zitten. Nadat ik mijn handen gedesinfecteerd had stond gelijk iemand om om de zeep-dispenser weer te desinfecteren. Toen we opgehaald werden, 5 man, werden ook alle stoelen eerst weer gedesinfecteerd. Op 2m afstand van elkaar lopen, maar een deur ging niet automatisch open, dus die moet je dan toch vast houden voor de volgende (gaan alleen open anders met pasjes).
Maar goed, formulieren invullen met gegevens, en een voorlichtingsfilm van 20 min kijken over de trial en de risico's. Ze besteedden redelijk wat aandacht aan side-effects die opgemerkt zijn bij de ontwikkeling van een vaccin voor SARS. Bij een aantal vaccins ontwikkelden gevaccineere dieren in proeven een sterkere ontstekingsreactie in de longen, en ook bij een MERS vaccin werd dit bij een muis geconstateerd. Dit is echter niet geconstateerd bij een MERS vaccin wat in ontwikkeling was en dezelfde procedure had als het vaccin wat nu getest gaat worden.
Daarna kreeg je een screening met een dokter en verpleger. Veel vragen over gezondheid en leefstijl. Snelle urine-test (OK), bloed afgenomen (wordt getest op hep etc), gewicht, lengte, bloeddruk, en nog meer vragen over levensstijl.
Ook vragen werden beantwoord. Ik vroeg me af hoe ze vast gaan stellen of het vaccin echt werkt. Ze gaven aan dat de trial in eerste instantie bedoeld is om de veiligheid van het vaccin te testen. En omdat het virus nu rondwaart, en de groep redelijk groot is (250 met vaccin, 250 control) hopen ze dat er overtuigend statistisch bewijs zal zijn dat meer mensen in de control groep COVID-19 symptomen zullen ontwikkelen tijdens de trial dan in de vaccin groep.
Ik hoop dat dat inderdaad zo is. Ze nemen wel een risico door deelnemers niet te testen of ze het virus hebben of hebben gehad. Ze gaven aan dat ze simpelweg nog geen goede antibody test tot hun beschikking hebben die ook onderscheidt kan maken tussen antibodies van verschillende corona virussen en ze dus niet goed genoeg op antibodies voor COVID-19 kunnen testen. Ook testen ze niet of je op dat moment het virus bij je draagt omdat ze niet aanspraak kunnen maken op de NHS buiten de trial en dus niet van die test capaciteit gebruik kunnen maken. Mocht je tijdens de trial symptomen ontwikkelen dan kun je 24/7 met het trial team contact opnemen en die kunnen dan een inschatting maken en eventueel testen (dan wel schijnbaar), maar als je opgenomen moet worden dan ben je gewoon afhankelijk van de NHS en kunnen zij geen extra zorg bieden.
Een tricky dingetje tijdens de screening was het bezit van een auto. Je moet 24/7 de beschikking hebben over een auto om eventueel naar het ziekenhuis te moeten komen. Nu lijkt me dat als ik direct naar het ziekenhuis moet ik waarschijnlijk in een staat ben dat ik niet kan rijden (of de call moet van hun kant komen). Mijn vriendin heeft een auto van het werk, ik fiets altijd naar mijn werk. Mijn vriendin werkt nu ook thuis, dus nu is dat geen probleem. Ik kan wel een auto van mijn werk pakken normaliter, maar dan moet ik er eerst naar toe fietsen. We zullen zien of dat een issue is, volgens mij hebben ze meer dan genoeg aanmeldingen, dus kunnen ze redelijk streng zijn bij de toelating.
Op dit moment zijn ze in de afrondende fase van het testen van het vaccin op dieren, en die resultaten zouden deze week bij hun bekend moeten zijn. Ook worden nu de huisartsen van de gescreende vrijwilligers gecontacteerd om de medische gegegevens te checken, en een database met deelnemers aan trials gechecked of je inderdaad niet al meedoet bij een andere trial. Ze hopen eind deze week (zie hier:
https://www.oxfordmail.co(...)accine-start-oxford/). In de link kun je ook iets meer lezen over de productie maar ook bijvoorbeeld dat deze trial wordt gedaan onder gezonde mensen van 18-55, en dat dat niet automatisch wilt zeggen dat zelfs als het vaccin goed werkt in die groep, dat het ook goed werkt in de groep mensen die het meest kwetsbaar zijn.