abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192580925
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 13:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De vraag blijft waar dan de grens ligt dus het niet-compenseren van de ijsco-boer bij een regenachtige zomer en dit "onheil" tgv een flinke virus.
De grens ligt erbij dat de ijscoboer bij een slechte zomer nog steeds open kan gaan, maar er simpelweg minder vraag is (kwestie van vraag en aanbod). Nu worden hele delen van de samenleving vanuit overheidswege gesloten onder het mom van de volksgezondheid.

Dat heeft niets meer te maken met een ondernemingsrisico waar je op moet anticiperen.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192580947
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 13:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]

A) Omdat een slechte zomer binnen de risicosfeer van een ijscoboer valt. Bovendien is zn omzet dan niet 0 maar lager.
[..]

B) Op het moment dat je business stil ligt door overheidsmaatregelen lijkt me dat dat sowieso aan de orde is.
[..]

C) Joe iedereen in de bijstand. Goed plan :') . Maar ook daar weer, wie gaat dat betalen?
[..]

D) Structureel verlieslatende ondernemingen is iets heel anders dan een verder goed draaiende onderneming die door pure overmacht ineens in de problemen zit.
A)
Is er jurisprudentie aanwezig waarin duidelijk de de risicosferen worden bepaald voor de verschillende ondernemingen?
Wanneer wél, wanneer niet.

B)
Dat zou kunnen. Ik geloof dat een verandering van bestemmingsplan ook kan leiden tot schadevergoedingen.
In zoverre heb je gelijk.

C)
Als mensen in de bijstand zitten zijn ze meteen inzetbaar in andere beroepen.
Als je duimen zit te draaien op een kantoor of in een fabriek die niks levert, kost je sowieso geld.

D)
"Door overmacht"?
"Ineens"?

Een wereldwijd virus is historisch gezien geen unicum.
Een periode van 70 jaar zonder "wereldwijd virus" wel.

Ondernemen is risico-lopen dus het risico van een "wereldwijd virus" is een risico dat je moet inschatten.
Wellicht hebben anderen dit wél gedaan, waardoor zij geen concurrent werden van de succesvolle ondernemer die het geluk had dat er 70 jaar niet een dergelijk "wereldwijd virus" is ontstaan.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192581046
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

A)
Is er jurisprudentie aanwezig waarin duidelijk de de risicosferen worden bepaald voor de verschillende ondernemingen?
Politieke afweging.
quote:
B)
Dat zou kunnen. Ik geloof dat een verandering van bestemmingsplan ook kan leiden tot schadevergoedingen.
Dat weet ik wel zeker. Maar dit is ook vooral een kwestie van bestuurlijk fatsoen.
quote:
C)
Als je duimen zit te draaien op een kantoor of in een fabriek die niks levert, kost je sowieso geld.
Wie gaat die uitkeringen betalen? Niet de bedrijven want die zijn allemaal failliet. En ook niet uit de lonen. Want die krijgen ze niet meer.
quote:
D)
"Door overmacht"?
"Ineens"?

Ondernemen is risico-lopen dus het risico van een "wereldwijd virus" is een risico dat je moet inschatten.
Wellicht hebben anderen dit wél gedaan, waardoor zij geen concurrent werden van de succesvolle ondernemer die het geluk had dat er 70 jaar niet een dergelijk "wereldwijd virus" is ontstaan.
Ja leuk. Maar rekening houden met een wereldwijde pandemie is natuurlijk niet te doen. Dit is nou wat ze noemen overmacht ja.
zie email 27 oktober
pi_192581090
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

A)
Wie gaat die uitkeringen betalen? Niet de bedrijven want die zijn allemaal failliet. En ook niet uit de lonen. Want die krijgen ze niet meer.
[..]

B)
Ja leuk. Maar rekening houden met een wereldwijde pandemie is natuurlijk niet te doen. Dit is nou wat ze noemen overmacht ja.
A)
Natuurlijk kost dit "onheil" geld. Maar de bijstand is minder kostbaar dan jarenlang een bedrijf kunstmatig in leven houden.
Hangt natuurlijk ook af van de levensvatbaarheid.
pi_192581105
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

A)
Natuurlijk kost dit "onheil" geld. Maar de bijstand is minder kostbaar dan jarenlang een bedrijf kunstmatig in leven houden.
Hangt natuurlijk ook af van de levensvatbaarheid.
Dat is onzinnig. De meeste maatregelen zij uitstel. Dat kost heel weinig. Dit hele spel draait (nu nog) om liquiditeit...
zie email 27 oktober
pi_192581138
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

A)

B)

C)

D)
"Door overmacht"?
"Ineens"?

Noem mij 5 Nederlandse bedrijven die hebben geanticipeerd op een pandemie, die niet in de farmaceutische/ medische sector zitten.
pi_192581607
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:30 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Noem mij 5 Nederlandse bedrijven die hebben geanticipeerd op een pandemie, die niet in de farmaceutische/ medische sector zitten.
Toiletrollenfabrikanten. 8-)
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192581821
quote:

[..]

Bedrijven niet, maar wel mensen (individuen). Zij hebben expres een voor een karig uurloon gekozen na een dure jarenlange studie en niet gekozen voor een risicovol bestaan als ondernemer.
Want: er zal maar een wereldwijd virus uitbreken. Dat risico willen we niet lopen.
pi_192584175
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Bedrijven niet, maar wel mensen (individuen). Zij hebben expres een voor een karig uurloon gekozen na een dure jarenlange studie en niet gekozen voor een risicovol bestaan als ondernemer.
Want: er zal maar een wereldwijd virus uitbreken. Dat risico willen we niet lopen.
Dus alle bedrijven moeten maar failliet. Al die mensen in de WW. Ja klinkt echt als een topplan. Als je de komende eeuwen als Bangladesh aan de Noordzee door het leven wil tenminste. Het vernielt je hele economie.
zie email 27 oktober
pi_192584396
Ik denk overigens ook dat er een groot aantal bedrijven is die al op omvallen stond en dat deze crisis het laatste zetje is. Ik denk bv aan sommige kleding- en schoenenwinkels die het al jarenlang moeilijk hebben. Heel erg voor de mensen die daar werken, maar vroeg of laat was dat toch wel gebeurd.
pi_192584890
Ik heb voor bloemenveiling gewerkt, hun IT is zo verouderd dat het binnenkort geld oplevert in het museum, die dachten dat je met 11 miljoen wel even modern platform hebt, welterusten...
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192584989
quote:

[..]

Misschien niet direct anticiperen op een pandemie, maar je ziet nu natuurlijk wel een groot verschil tussen bv winkeliers die met hun tijd meegegaan zijn en online actief zijn en ondernemers die ondanks de veranderende consument nog steeds heilig geloven in stenen winkels.
pi_192585013
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:27 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Misschien niet direct anticiperen op een pandemie, maar je ziet nu natuurlijk wel een groot verschil tussen bv winkeliers die met hun tijd meegegaan zijn en online actief zijn en ondernemers die ondanks de veranderende consument nog steeds heilig geloven in stenen winkels.
Klopt.

Maar in dit topic wordt er voor het gemak uitgegaan dat ondernemen in *alle* sectoren precies hetzelfde gaat, en dat iedereen die failliet dreigt te gaan een slechte ondernemer is.
pi_192585057
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:29 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Klopt.

Maar in dit topic wordt er voor het gemak uitgegaan dat ondernemen in *alle* sectoren precies hetzelfde gaat, en dat iedereen die failliet dreigt te gaan een slechte ondernemer is.
Failliet is een groot woord, maar dat je je hut 3 maanden kunt betalen zonder steun is geen luxe.
pi_192585076
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:31 schreef raptorix het volgende:

[..]

Failliet is een groot woord, maar dat je je hut 3 maanden kunt betalen zonder steun is geen luxe.
Nogmaals, in bepaalde sector zeker haalbaar, in andere sectoren weer niet.
pi_192585102
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:32 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Nogmaals, in bepaalde sector zeker haalbaar, in andere sectoren weer niet.
Pech voor ze.
pi_192585123
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Pech voor ze.
Succes met voedsel kopen als die bedrijven omvallen.
pi_192585167
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:34 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Succes met voedsel kopen als die bedrijven omvallen.
Prima spring zo in dat gat, en met mij vele anderen.
pi_192585210
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:36 schreef raptorix het volgende:

[..]

Prima spring zo in dat gat, en met mij vele anderen.
Succes met investeren. Voor een efficiënt tuinbouwbedrijf heb je zo'n ¤200 per vierkante meter nodig, er van uitgaande dat je al hectares grond hebt. Daar bovenop komt nog het plantgoed, energie en het personeel dat je de eerste 3 a 4 maanden moet betalen zonder dat je inkomsten hebt.

Banken gaan na deze pandemie de regels scherper stellen zodat je minimaal 50% EV nodig hebt.

Was het leven maar zo simpel als dat jij denkt dat het is.

Maar voor zo'n miljoentje of 40 mag je het bedrijf van mijn werkgever wel overnemen hoor, geen probleem, aangezien jij dat zo voor elkaar hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 19:41:42 ]
pi_192585264
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:39 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Succes met investeren. Voor een efficiënt tuinbouwbedrijf heb je zo'n ¤200 per vierkante meter nodig, er van uitgaande dat je al hectares grond hebt. Daar bovenop komt nog het plantgoed, energie en het personeel dat je de eerste 3 a 4 maanden moet betalen zonder dat je inkomsten hebt.

Banken gaan na deze pandemie de regels scherper stellen zodat je minimaal 50% EV nodig hebt.

Was het leven maar zo simpel als dat jij denkt dat het is.

Maar voor zo'n miljoentje of 40 mag je het bedrijf van mijn werkgever wel overnemen hoor, geen probleem, aangezien jij dat zo voor elkaar hebt.

Ik ga gewoon naar een tuinder met mijn geld en investeer mee.
pi_192585284
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ga gewoon naar een tuinder met mijn geld en investeer mee.
Jouw 10.000 euro zal echt geen indruk maken.

En dat bedrijf is al omgevallen, weet je nog?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 19:44:13 ]
pi_192585345
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:43 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Jouw 10.000 euro zal echt geen indruk maken.

En dat bedrijf is al omgevallen, weet je nog?
Als er 1 sector niet te klagen heeft sinds de oliecrisis is het deze.
pi_192585394
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als er 1 sector niet te klagen heeft sinds de oliecrisis is het deze.
:')

http://www.fenelab.nl/201(...)-slechts-verliezers/

Van deze crisis hebben we 5 jaar winst moeten inleveren. Heb jij wel ééns 5 jaar zonder inkomen geleefd?

https://www.ad.nl/westlan(...)te-krijgen~a9e7c15b/

Door deze crisis zijn al vele tuinders failliet gegaan, maar ik durf te wedden dat je van deze twee situaties nog nooit gehoord hebt.

Verder is het duidelijk dat je aan het trollen bent en je daadwerkelijk geen verstand hebt waar je het over hebt. Ik ben er wel klaar mee :W

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 19:53:29 ]
pi_192585905
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:50 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

:')

http://www.fenelab.nl/201(...)-slechts-verliezers/

Van deze crisis hebben we 5 jaar winst moeten inleveren. Heb jij wel ééns 5 jaar zonder inkomen geleefd?

https://www.ad.nl/westlan(...)te-krijgen~a9e7c15b/

Door deze crisis zijn al vele tuinders failliet gegaan, maar ik durf te wedden dat je van deze twee situaties nog nooit gehoord hebt.

Verder is het duidelijk dat je aan het trollen bent en je daadwerkelijk geen verstand hebt waar je het over hebt. Ik ben er wel klaar mee :W

Ja dat heb ik wel eens, dat noem je investeren, 1 op de 5 miljonairs is boer.
pi_192586223
Mensen in loondienst betalen nu voor het werkgeversrisico
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')