abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192578981
Ik zag onlangs een reportage over een bloemenexporteur. Een echte ondernemer die risico's durft te nemen. Hij beklaagde zich nu bij de overheid. A.s. zondag was 't namelijk moederdag in Engeland en dat scheelde flinke omzet.
En de overheid zei: Werk thuis als u kunt. "Alsof je de werkzaamheden in Aalsmeer thuis kunt doen! Dus overheid, kom met een beter plan! En een schadeloosstelling, en snel een beetje!".

Nu wou ik ook altijd bloemenexporteur worden. Toch maar niet gedaan. Te veel risico's. Want stel dat er een wereldwijd virus uitbreekt. Dan mag je niks exporteren. En dan ben je de klos.
Ik denk dat heel veel mensen zo dachten.
En dat was in het voordeel van de bloemenexporteur. Doordat veel mensen te bang zijn om een dergelijke onderneming te beginnen was deze bloemenexporteur spekkoper, want hij staat daardoor met weinigen aan te bieden terwijl er uit de hele wereld vraag is.

"Tsja, je moet risico's durven nemen, als ondernemer" zal hij wellicht op menige verjaardag hebben gezegd, terwijl er allerlei "loonslaven" een beetje beteuterd voor zich uit zaten te staren en te mijmeren "Ik doe iets niet goed...".

Maar ja, nu moeten al die loonslaven extra belasting betalen omdat meneer de ondernemer ineens zielig is...

En hoe zit dat met de ijsco-boer die een regenachtige zomer niet had voorzien. Of de paraplu-verkoper, die een droge zomer niet had voorzien.
Een corona-virus is een optreden van een organisme/virus? waarvan niemand de komst kan voorspellen. Hetzelfde geldt ook voor het weer, want dat is ook afhankelijk van onvoorspelbare organismen.
Dus hoever moeten we medelijden hebben met de gedupeerde ondernemers?
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_192579015
Je kan toch prima met je ijskar bij de mensen langs gaan? Ik vind heel veel 'ondernemers' maar zielige tosti's in deze crisis. Echt zo snel mogelijk allemaal hun handjes ophouden bij vadertje staat.
pi_192579072
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 11:17 schreef Document1 het volgende:
Je kan toch prima met je ijskar bij de mensen langs gaan? Ik vind heel veel 'ondernemers' maar zielige tosti's in deze crisis. Echt zo snel mogelijk allemaal hun handjes ophouden bij vadertje staat.
Net wat ik zeg.
Je bent ondernemer of niet. En wellicht is het eerder bijzonder dat we de afgelopen 70 jaar géén virus hebben gehad, dan het feit dat we er nu wél één hebben.
In die 70 jaar dat zo'n bedrijf booming gaat kan het wellicht een financiële buffer opbouwen. Maar dat is aan de ondernemer zelf. Met name als je exporteur bent kunnen er 1001 redenen zijn waarom ineens een export niet door gaat. Dat hoort bij de afweging/risico als ondernemer.
pi_192579095
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 11:17 schreef Document1 het volgende:
De staat roept daar ook gewoon toe op. Vergeet niet dat er achter de steunverlening een groter doel zit. Namelijk het stutten van de economie. Een slechte zomer treft misschien de ijscoman, dit treft iedereen.
zie email 27 oktober
pi_192579128
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

De staat roept daar ook gewoon toe op. Vergeet niet dat er achter de steunverlening een groter doel zit. Namelijk het stutten van de economie. Een slechte zomer treft misschien de ijscoman, dit treft iedereen.
Naja Als ik net bij WNL een Nikkie Plessen zie die daar zit als selfmade miljonair en verkondigt dat ze zo snel mogelijk alle aanvragen heeft ingestuurd dan denk ik wel dat het geld naar de verkeerde mensen gaat.
pi_192579133
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:24 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Niet de mondkapjesverkoper. En ook niet meneer Ab Osterhaus met zijn Pharma-bedrijfje. En wat is "de economie"? Waarom moeten de "oude bedrijven", zoals vliegtuigmaatschappijen, betaalde voetballers, betaalde artiesten/zangers die hun brood verdienden met mega-events weer in ere worden hersteld. Laten we eerst maar eens afwachten of die markt na de crisis nog wel bestaat. Doe als Marga Bult. Zij was zangeres/artiest, en is nu verpleegster. Klaar.
pi_192579134
Een echte ondernemer moet dit gewoon prima op kunnen vangen anders ben je sowieso ongeschikt en toch niet zo stoer en zelfstandig als dat je misschien dacht. Sowieso heel onverstandig ook om niet voldoende geld achter de hand te houden waarmee je het iig een paar jaar uit kunt zingen.

Dus ja de kneusjes vallen nu om en daar kan iedereen weer aan meebetalen helaas.
Ik hoop ook dat het deze lui verboden wordt om als zelfstandige te opereren in de toekomst.
pindazakje
pi_192579176
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Niet de mondkapjesverkoper. En ook niet meneer Ab Osterhaus met zijn Pharma-bedrijfje. En wat is "de economie"? Waarom moeten de "oude bedrijven", zoals vliegtuigmaatschappijen, betaalde voetballers, betaalde artiesten/zangers die hun brood verdienden met mega-events weer in ere worden hersteld. Laten we eerst maar eens afwachten of die markt na de crisis nog wel bestaat. Doe als Marga Bult. Zij was zangeres/artiest, en is nu verpleegster. Klaar.
Omdat in de evenementenbranche ook heel veel mensen werken. Of in de luchtvaart. Of in de voetballerij. Gewoon mensen zoals jij en ik. Daar zijn ook gewoon gezinnen van afhankelijk.
zie email 27 oktober
pi_192579441
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:30 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Omdat in de evenementenbranche ook heel veel mensen werken. Of in de luchtvaart. Of in de voetballerij. Gewoon mensen zoals jij en ik. Daar zijn ook gewoon gezinnen van afhankelijk.
Vroeger had je ook een mandenvlechters-industrie, of een klompenmakersbedrijf, en in de vijftiger/zestiger jaren waren hele gezinnen afhankelijk van een hoela-hoep-onderneming.
Die moesten op een gegeven moment ook wat anders zoeken.
Domweg omdat er geen vraag meer was naar hun producten. Dat lot kan nu ook gelden voor vliegmaatschappijen, betaalde voetbalclubs en de entertainment industrie.
Gewoon flexibel zijn.
Net als Marga Bult.
  zondag 12 april 2020 @ 12:00:47 #10
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192579481
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:27 schreef Hyaenidae het volgende:
Een echte ondernemer moet dit gewoon prima op kunnen vangen anders ben je sowieso ongeschikt en toch niet zo stoer en zelfstandig als dat je misschien dacht. Sowieso heel onverstandig ook om niet voldoende geld achter de hand te houden waarmee je het iig een paar jaar uit kunt zingen.

Dus ja de kneusjes vallen nu om en daar kan iedereen weer aan meebetalen helaas.
Ik hoop ook dat het deze lui verboden wordt om als zelfstandige te opereren in de toekomst.
wat is een echte ondernemer?

Ik denk dat 90% van de zzpers liever in loondienst hadden gewerkt maar gedwongen worden het op deze manier te doen en ook dat zijn ondernemers.

Dus waar komt dat waanidee vandaan dat echte ondernemers het 2 jaar moeten kunnen uitzingen zonder dat ze wat verdienen?
pi_192579552
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:00 schreef Tarado het volgende:

[..]

wat is een echte ondernemer?

Ik denk dat 90% van de zzpers liever in loondienst hadden gewerkt maar gedwongen worden het op deze manier te doen en ook dat zijn ondernemers.

Dus waar komt dat waanidee vandaan dat echte ondernemers het 2 jaar moeten kunnen uitzingen zonder dat ze wat verdienen?
Een ZZP-er bespaart geld omdat hij al die premies niet hoeft af te dragen. Dat scheelt ook voor een opdrachtgever. Feit is wél dat ie dan zelf voor een buffer moet zorgen, en in zijn maandelijks uitgavenpatroon de tering naar de nering moet zetten. Probleem (en dat is een sociaal-maatschappelijk-educatief probleem, en geen landelijk financieel probleem) is dat veel mensen (dus ook ZZP'ers) geen/minder budgettaire kwaliteiten hebben.
pi_192579567
zelfs ik als niet ondernemer heb een buffer om de komende 2 jaar te overleven zonder werk.
pi_192579575
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:00 schreef Tarado het volgende:
Interessante stelling. Ik heb altijd het idee dat 90% van de ZZP'ers bewust kiezen voor het ondernemerschap terwijl ze ook prima ergens anders een baan hadden kunnen vinden. Is een puur onderbuiksgevoel wat ik nooit heb kunnen staven met cijfers.
One man's trash, another man's treasure.
pi_192579589
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:56 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Vroeger had je ook een mandenvlechters-industrie, of een klompenmakersbedrijf, en in de vijftiger/zestiger jaren waren hele gezinnen afhankelijk van een hoela-hoep-onderneming.
Die moesten op een gegeven moment ook wat anders zoeken.
Domweg omdat er geen vraag meer was naar hun producten. Dat lot kan nu ook gelden voor vliegmaatschappijen, betaalde voetbalclubs en de entertainment industrie.
Gewoon flexibel zijn.
Net als Marga Bult.
Je denkt er allemaal wat makkelijk over geloof ik. ‘Gewoon flexibel zijn’ ik vind het wat makkelijk roepen. Wie gaat dat betalen?
zie email 27 oktober
pi_192579600
Maar die ondernemer wordt niet gecompenseerd. Hij krijgt geld om zijn personeel te kunnen blijven betalen, meer ook niet. Andere kosten blijven doorlopen.
.
  zondag 12 april 2020 @ 12:13:26 #16
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192579603
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:07 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Een ZZP-er bespaart geld omdat hij al die premies niet hoeft af te dragen. Dat scheelt ook voor een opdrachtgever. Feit is wél dat ie dan zelf voor een buffer moet zorgen, en in zijn maandelijks uitgavenpatroon de tering naar de nering moet zetten. Probleem (en dat is een sociaal-maatschappelijk-educatief probleem, en geen landelijk financieel probleem) is dat veel mensen (dus ook ZZP'ers) geen/minder budgettaire kwaliteiten hebben.
Een ZZPer bespaart vooral de opdrachtgever geld, we hoeven niet te doen alsof dit niet een verkapte werkgever-werknemer relatie in de meeste gevallen, is gewoon omzeilen van regels en dus kosten.
pi_192579612
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:27 schreef Hyaenidae het volgende:

In een geval van een tuinbouw-onderneming moet je volgens jou dus.. even rekenen:

Wij vernietigen nu 25.000 euro per dag omdat de vraag totaal weggevallen is. Dit maal 365-104= 261 dagen is ¤6.250.000 alleen al aan weggegooid product dus exclusief alle andere kosten (loon, rente en aflossing, grondstoffen etc.).

Dit maal 3 jaar, dus volgens jou moet een bedrijf dat zo'n ¤9.000000 omzet heeft, even ¤18.750.000 als reserve aanhouden, want anders ben je een kneusje?

Het is duidelijk dat jij er echt niks van snapt.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 12:17:33 ]
  zondag 12 april 2020 @ 12:17:14 #18
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192579645
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:14 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

In een geval van een tuinbouw-onderneming moet je volgens jou dus.. even rekenen:

Wij vernietigen nu 25.000 euro per dag omdat de vraag totaal weggevallen is. Dit maal 365-104= 261 dagen is ¤6.250.000 alleen al aan weggegooid product dus exclusief alle andere kosten (loon, rente en aflossing, grondstoffen etc.).

Dit maal 3 jaar, dus volgens jou moet een bedrijf 18.750.000 als reserve aanhouden, want anders ben je een kneusje?

Als je 25k per dag om wilt zetten dan wel ja, dan ben je geen kleine ondernemer meer en is 18 miljoen geen gek bedrag.
Wat denk je dat Shell nu voor verliezen draait? Hoor je die janken? Nee, want Shell is een goede onderneming die niet meteen het handje ophoudt bij de eerste de beste tegenslag.
pindazakje
pi_192579646
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:13 schreef Fer het volgende:
Maar die ondernemer wordt niet gecompenseerd. Hij krijgt geld om zijn personeel te kunnen blijven betalen, meer ook niet. Andere kosten blijven doorlopen.
volgens mij krijgen ze 2 dingen.
pi_192579670
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:14 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Dit maal 3 jaar, dus volgens jou moet een bedrijf dat zo'n ¤9.000000 omzet heeft, even ¤18.750.000 als reserve aanhouden, want anders ben je een kneusje?

voor een bedrijf met een omzet van 25.000 euro lijk mij dat peanuts?
pi_192579672
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:17 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

Als je 25k per dag om wilt zetten dan wel ja, dan ben je geen kleine ondernemer meer en is 18 miljoen geen gek bedrag.
Wat denk je dat Shell nu voor verliezen draait? Hoor je die janken? Nee, want Shell is een goede onderneming die niet meteen het handje ophoudt bij de eerste de beste tegenslag.
Shell kan zijn product bewaren, wij niet.

25k is niet de omzet per dag. Dat zijn de kosten van het product dat we nu weg moeten gooien. De omzet is zo'n 35k per dag.

En geen enkele ondernemer heeft 3x zijn jaaromzet in reserve, maar volgens jou moet dat wel anders ben je een kneusje.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 12:21:16 ]
pi_192579690
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:19 schreef fespo het volgende:

[..]

voor een bedrijf met een omzet van 25.000 euro lijk mij dat peanuts?
En hoe precies denk jij twee maal je jaaromzet als reserve aan te houden?

En omzet is geen winst he.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 12:21:51 ]
pi_192579695
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:19 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

25k is niet de omzet per dag. Dat zijn de kosten van het product dat we nu weg moeten gooien. De omzet is zo'n 35k per dag.

En geen enkele ondernemer heeft 3x ziin jaaromzet in reserve, maar volgens jou moet dat wel anders ben je een kneusje.
en dat gaat er nou precies mis.
al is de helft, maar niet 3 maanden :')
  zondag 12 april 2020 @ 12:24:54 #24
393893 Hyaenidae
Haaien-idee
pi_192579738
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 12:19 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

En geen enkele ondernemer heeft 3x zijn jaaromzet in reserve, maar volgens jou moet dat wel anders ben je een kneusje.
Een goede defensieve ondernemer heeft dat wel degelijk.
En nee dat zijn niet de ondernemers die alles lenen bij de bank en ook meteen een nieuwe X5 aanschaffen/leasen na een goed jaar gedraaid te hebben, dat zijn ondernemers die dat geld opzij zetten om gezonde reserves op te bouwen.
pindazakje
pi_192579739
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:21 schreef fespo het volgende:

[..]

en dat gaat er nou precies mis.
al is de helft, maar niet 3 maanden :')
Onmogelijk voor een hoop bedrijven.

Voor een reserve van 1 jaar zouden wij dan 3 tot 4 jaar geen cent kunnen investeren. Ommogelijk mede door steeds zwaardere eisen van de consument en overheid.
pi_192579744
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 11:27 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Doe als Marga Bult. Zij was zangeres/artiest, en is nu verpleegster. Klaar.
Behalve dat Marga Bult een verleden heeft als verpleegkundige en dus heel makkelijk naar een andere branche kon overstappen. Nota bene een branche met een zwaar tekort.
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192579749
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:24 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

En nee dat zijn niet de ondernemers die alles lenen bij de bank en ook meteen een nieuwe X5 aanschaffen/leasen na een goed jaar gedraaid te hebben, dat zijn ondernemers die dat geld opzij zetten om gezonde reserves op te bouwen.
Een defensieve ondernemer met hele lage omzet misschien. In mijn sector simpelweg onmogelijk omdat wij met vers product en lage marges werken.
  zondag 12 april 2020 @ 12:28:39 #28
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192579779
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:24 schreef Hyaenidae het volgende:

[..]

je hebt echt geen idee
pi_192579798
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:26 schreef JochemSjakie het volgende:
In mijn sector simpelweg onmogelijk omdat wij met vers product en lage marges werken.
Wellicht eens tijd om eens grondig te kijken naar ons economisch systeem...

En het is natuurlijk een keuze om in een bepaalde sector te gaan ondernemen.
(Ik ben het overigens met je eens dat een reserve van 3 jaar belachelijk is, maar een paar maanden zou toch moeten lukken?)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
pi_192579842
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

(Ik ben het overigens met je eens dat een reserve van 3 jaar belachelijk is, maar een paar maanden zou toch moeten lukken?)
Klopt, en dat overleven wij ook gewoon. Maar geen half jaar. Wij moeten product vernietigen, terwijl een electronicawinkel bijv. zijn voorraad kan behouden.

Let wel dat dit echt een unieke situatie is. Nog nooit is de vraag naar ons product van de één op andere week compleet weggevallen. Daar valt simpelweg niet op te anticiperen. Het bedrijf waar ik voor werk is in 1930 opgericht en zelfs in de Tweede Wereldoorlog is er altijd nog vraag geweest.

En het economisch systeem gaat wel omgegooid worden, simpelweg al om het feit dat banken nu gaan eisen dat bedrijven zich hier nu wel op gaan anticiperen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 12:36:28 ]
pi_192579886
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:30 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

We moeten grondig kijken welke ondernemingen we noodzakelijk achten in de toekomst. Er is heel veel bull-shit-economie. Bijvoorbeeld "betaald voetbal", of überhaupt "betaalde sport". Of het "mega-entertainment". We kunnen best zonder. Er zijn de laatste weken veel nieuwe kamer-orkesten ontstaan, onbezoldigd en wel. Met een groot facebook-publiek. Dus die concerten van Guus Meeuwis, Marco Borsato en André Rieu hoeven niet ondersteund te worden. En ook de vliegtuigmaatschappijen niet. Zorg zal een groeiende sector zijn. Dus laten we daar onze pijlen op richten. Betaalde voetballers kunnen wellicht een leertraject aangaan voor schoonmaker in een ziekenhuis.
  zondag 12 april 2020 @ 12:42:04 #32
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192579919
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

We moeten grondig kijken welke ondernemingen we noodzakelijk achten in de toekomst. Er is heel veel bull-shit-economie. Bijvoorbeeld "betaald voetbal", of überhaupt "betaalde sport". Of het "mega-entertainment". We kunnen best zonder. Er zijn de laatste weken veel nieuwe kamer-orkesten ontstaan, onbezoldigd en wel. Met een groot facebook-publiek. Dus die concerten van Guus Meeuwis, Marco Borsato en André Rieu hoeven niet ondersteund te worden. En ook de vliegtuigmaatschappijen niet. Zorg zal een groeiende sector zijn. Dus laten we daar onze pijlen op richten. Betaalde voetballers kunnen wellicht een leertraject aangaan voor schoonmaker in een ziekenhuis.
wanneer moet je weer terug naar je inrichting?
pi_192579936
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:42 schreef Tarado het volgende:

[..]

wanneer moet je weer terug naar je inrichting?
Heb je ook nog een (tegen)-argument?
pi_192579949
De overheid heeft de bedrijfsvoering stilgelegd en nu mag de beste man niet aankloppen bij de overheid.
pi_192579950
Altijd lachen als niet ondernemers wel even gaan vertellen hoe het moet. En zelf wel ww opstrijken als hun ontslagen worden door een reorganisatie of faillisement.

Vergeet niet dat als je al deze “kneusjes ondernemers” maar kapot laat gaan ook hun werknemers gedupeerd zijn, die komen zonder baan te zitten. Kost kapitalen voor de overheid die wij ook allemaal moeten betalen.

En de regelingen die er nu zijn zijn natuurlijk geen gratis geld regelingen. Ja die eenmalige 4000 euro, maar das niks. Ben je zo kwijt aan verzekeringen, huur, e.d. De meeste regelingen zijn er of voor het personeel (dus deeltijd ww) of uitstel (dus geen afstel) van belastingen.

En denk jij dat de lokale horeca ondernemer, winkelier of iets dergelijks kapitalen geld heeft? Die mensen krijgen zelf maar een modaal salaris. Maar moet allemaal kapot, leuk joh, binnensteden zonder horeca en winkels. En wat er is zijn de multinationals zoals een h&m, mcdonalds of zara. Leuk man
pi_192579970
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:38 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

En al die mensen die daar om heen werken? Maar laten stikken? Ik vind dit van een simplisme wat je niet vaak ziet.
zie email 27 oktober
pi_192579975
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:46 schreef alopio het volgende:
Maar moet allemaal kapot, leuk joh, binnensteden zonder horeca en winkels.
Misschien gaat dan eindelijk dat vastgoed kartel in de binnensteden op de schop. Die trekken ondernemers compleet leeg met hun woekerhuur. Daar zit je echte probleem.
You know what they call a Quarter Pounder with Cheese in Paris?
pi_192580013
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:46 schreef alopio het volgende:
Altijd lachen als niet ondernemers wel even gaan vertellen hoe het moet. En zelf wel ww opstrijken als hun ontslagen worden door een reorganisatie of faillisement.
Ik beperk me tot die opmerking over het WW-"cadeautje".
News Flash:
Voor die werknemer die (tijdelijk) WW-uitkering "geniet" is jarenlang WW-premie betaald.
De "waarde" die een werknemer voor zijn opdrachtgever/werkgever had, was hoger dan dat ie als loon kreeg uitgekeerd.
Als hij niet als werknemer in dienst was geweest, maar als ZZP'er had ie een hoger uurtarief kunnen bedingen en zodoende een buffer kunnen maken voor een mogelijke werkloze periode.
pi_192580030
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]

En al die mensen die daar om heen werken? Maar laten stikken? Ik vind dit van een simplisme wat je niet vaak ziet.
Leertraject in de zorg. Mandenvlechters en mijnwerkers van weleer moesten ook een ander vak zoeken.
pi_192580034
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Leertraject in de zorg. Mandenvlechters en mijnwerkers van weleer moesten ook een ander vak zoeken.
Wie gaat dat betalen? Bovendien was dat een geleidelijk proces. Onvergelijkbaar.
zie email 27 oktober
pi_192580048
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:55 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Wie gaat dat betalen?
Een werk/leertraject hoeft denk ik niet zoveel te kosten. Of vind je dat Ronaldo zijn voetbalgage moet behouden als ie met een schoonmaakmop de vloeren van een ziekenhuis staat te boenen.
pi_192580049
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:53 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Ik beperk me tot die opmerking over het WW-"cadeautje".
News Flash:
Voor die werknemer die (tijdelijk) WW-uitkering "geniet" is jarenlang WW-premie betaald.
De "waarde" die een werknemer voor zijn opdrachtgever/werkgever had, was hoger dan dat ie als loon kreeg uitgekeerd.
Als hij niet als werknemer in dienst was geweest, maar als ZZP'er had ie een hoger uurtarief kunnen bedingen en zodoende een buffer kunnen maken voor een mogelijke werkloze periode.
In welke wereld leef jij? Welkom in de echte wereld waar ZZP’ers massaal uitgeknepen worden. Waar omscholing geld kost. Waar ondernemers moeten investeren.
zie email 27 oktober
  zondag 12 april 2020 @ 12:59:01 #43
131800 Tarado
capô de fusca
pi_192580063
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:44 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Heb je ook nog een (tegen)-argument?
helaas, ik heb je al opgegeven
pi_192580066
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:57 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Een werk/leertraject hoeft denk ik niet zoveel te kosten. Of vind je dat Ronaldo zijn voetbalgage moet behouden als ie met een schoonmaakmop de vloeren van een ziekenhuis staat te boenen.
Het gaat mij niet om Ronaldo, dat is een nogal simplistisch frame. Het gaat om de mensen van de catering, van de schoonmaak, van de beveiliging, van het veldonderhoud. De toeleveranciers. Wat moeten die mensen allemaal gaan doen. En wie gaat dat betalen.
zie email 27 oktober
pi_192580090
lol het (slechte) weer vergelijken met een besmettelijke ziekte die tot de dood kan leiden...

[ Bericht 42% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 13:02:04 ]
pi_192580134
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 12:49 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Uiteindelijk is ondernemen "risico lopen". En veel mensen hebben deze risico's niet willen lopen (waaronder ook mensen zijn die het risico van een wereldwijd virus ook incalculeerden) en hebben genoegen genomen met een schamel uurloon wellicht als schoonmaker of een opleiding als accountant gevolgd (Dan kun je nog alle kanten op en ben je niet afhankelijk van één productgroep).
Het feit dat er zoveel angsthazen waren heeft in het voordeel gewerkt van de ondernemers die daardoor minder concurrentie hadden.
Deze ondernemers hebben dus voordeel gehad van het feit dat anderen angst hadden voor een wereldwijd virus.
Deze ondernemers hebben dus het geluk gehad dat de angst voor een wereldwijd virus wonderwel 70 jaar lang onterecht was.
pi_192580204
quote:
1s.gif Op zondag 12 april 2020 13:01 schreef zarGon het volgende:
lol het (slechte) weer vergelijken met een besmettelijke ziekte die tot de dood kan leiden...

Het zijn allemaal zaken waar je als ondernemer rekening mee moet houden.
Het zijn allemaal zaken die historisch gezien bij tijd en wijle ravages aan kunnen richten.
Het zijn allemaal zaken die een risco vormen en waar sommigen bereid zijn deze risico's te nemen en anderen niet.

Zolang anderen de risico's te groot achten, kan de ondernemer die dit risico wél accepteert flink geld verdienen. Als hij verstandig is zet hij dat opzij voor het moment dat dit risico zich wél voordoet.
pi_192580369
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 13:05 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Uiteindelijk is ondernemen "risico lopen". En veel mensen hebben deze risico's niet willen lopen (waaronder ook mensen zijn die het risico van een wereldwijd virus ook incalculeerden) en hebben genoegen genomen met een schamel uurloon wellicht als schoonmaker of een opleiding als accountant gevolgd (Dan kun je nog alle kanten op en ben je niet afhankelijk van één productgroep).
Het feit dat er zoveel angsthazen waren heeft in het voordeel gewerkt van de ondernemers die daardoor minder concurrentie hadden.
Deze ondernemers hebben dus voordeel gehad van het feit dat anderen angst hadden voor een wereldwijd virus.
Deze ondernemers hebben dus het geluk gehad dat de angst voor een wereldwijd virus wonderwel 70 jaar lang onterecht was.
Als de ondernemer failliet gaat is z’n personeel ook werkeloos. En als je pech hebt het personeel van z’n toeleveranciers ook. Dat heeft gigantische implicaties.

Misschien wat minder tomaten consumeren.
zie email 27 oktober
pi_192580764
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 13:26 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Als de ondernemer failliet gaat is z’n personeel ook werkeloos. En als je pech hebt het personeel van z’n toeleveranciers ook. Dat heeft gigantische implicaties.

Misschien wat minder tomaten consumeren.
De vraag blijft waar dan de grens ligt dus het niet-compenseren van de ijsco-boer bij een regenachtige zomer en dit "onheil" tgv een flinke virus.
"We" hebben ook het SARS-virus gehad wat invloed heeft op ondernemers die zaken doen met China. 100 Jaar geleden hadden we de Spaanse Griep. Een "normaal" griep-virus heeft ook invloed op de omzet van bedrijven.
Vanaf welk moment moet de gemeenschap in de buidel tasten en wordt er 4000 euro uit de hoge hoed getoverd?
Uiteindelijk is er de bijstand in Nederland. Iedere persoon kan daar terecht als ie geen inkomsten meer heeft. Als je een bepaalde leeftijd hebt hoe je ook niet je vermogen te consumeren. Ik wil niet zeggen dat dat een vetpot is, maar in principe hoeft niemand te verhongeren.
Maar ik ben tegen het kunstmatig ondersteunen van ondernemingen. Anders hadden we nu nog heel veel mandenvlechters-"bedrijven" gehad die eigenlijk alleen nog "op papier" bestaan, die niks verkopen, maar kunstmatig in leven worden gehouden.
pi_192580804
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 13:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De vraag blijft waar dan de grens ligt dus het niet-compenseren van de ijsco-boer bij een regenachtige zomer en dit "onheil" tgv een flinke virus.
Omdat een slechte zomer binnen de risicosfeer van een ijscoboer valt. Bovendien is zn omzet dan niet 0 maar lager.
quote:
"We" hebben ook het SARS-virus gehad wat invloed heeft op ondernemers die zaken doen met China. 100 Jaar geleden hadden we de Spaanse Griep. Een "normaal" griep-virus heeft ook invloed op de omzet van bedrijven.
Vanaf welk moment moet de gemeenschap in de buidel tasten en wordt er 4000 euro uit de hoge hoed getoverd?
Op het moment dat je business stil ligt door overheidsmaatregelen lijkt me dat dat sowieso aan de orde is.
quote:
Uiteindelijk is er de bijstand in Nederland. Iedere persoon kan daar terecht als ie geen inkomsten meer heeft. Als je een bepaalde leeftijd hebt hoe je ook niet je vermogen te consumeren. Ik wil niet zeggen dat dat een vetpot is, maar in principe hoeft niemand te verhongeren.
Joe iedereen in de bijstand. Goed plan :') . Maar ook daar weer, wie gaat dat betalen?
quote:
Maar ik ben tegen het kunstmatig ondersteunen van ondernemingen. Anders hadden we nu nog heel veel mandenvlechters-"bedrijven" gehad die eigenlijk alleen nog "op papier" bestaan, die niks verkopen, maar kunstmatig in leven worden gehouden.
Structureel verlieslatende ondernemingen is iets heel anders dan een verder goed draaiende onderneming die door pure overmacht ineens in de problemen zit.
zie email 27 oktober
pi_192580925
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 13:55 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

De grens ligt erbij dat de ijscoboer bij een slechte zomer nog steeds open kan gaan, maar er simpelweg minder vraag is (kwestie van vraag en aanbod). Nu worden hele delen van de samenleving vanuit overheidswege gesloten onder het mom van de volksgezondheid.

Dat heeft niets meer te maken met een ondernemingsrisico waar je op moet anticiperen.
pi_192580947
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 13:59 schreef trein2000 het volgende:

[..]

A) Omdat een slechte zomer binnen de risicosfeer van een ijscoboer valt. Bovendien is zn omzet dan niet 0 maar lager.
[..]

B) Op het moment dat je business stil ligt door overheidsmaatregelen lijkt me dat dat sowieso aan de orde is.
[..]

C) Joe iedereen in de bijstand. Goed plan :') . Maar ook daar weer, wie gaat dat betalen?
[..]

D) Structureel verlieslatende ondernemingen is iets heel anders dan een verder goed draaiende onderneming die door pure overmacht ineens in de problemen zit.
A)
Is er jurisprudentie aanwezig waarin duidelijk de de risicosferen worden bepaald voor de verschillende ondernemingen?
Wanneer wél, wanneer niet.

B)
Dat zou kunnen. Ik geloof dat een verandering van bestemmingsplan ook kan leiden tot schadevergoedingen.
In zoverre heb je gelijk.

C)
Als mensen in de bijstand zitten zijn ze meteen inzetbaar in andere beroepen.
Als je duimen zit te draaien op een kantoor of in een fabriek die niks levert, kost je sowieso geld.

D)
"Door overmacht"?
"Ineens"?

Een wereldwijd virus is historisch gezien geen unicum.
Een periode van 70 jaar zonder "wereldwijd virus" wel.

Ondernemen is risico-lopen dus het risico van een "wereldwijd virus" is een risico dat je moet inschatten.
Wellicht hebben anderen dit wél gedaan, waardoor zij geen concurrent werden van de succesvolle ondernemer die het geluk had dat er 70 jaar niet een dergelijk "wereldwijd virus" is ontstaan.
pi_192581046
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

A)
Is er jurisprudentie aanwezig waarin duidelijk de de risicosferen worden bepaald voor de verschillende ondernemingen?
Politieke afweging.
quote:
B)
Dat zou kunnen. Ik geloof dat een verandering van bestemmingsplan ook kan leiden tot schadevergoedingen.
Dat weet ik wel zeker. Maar dit is ook vooral een kwestie van bestuurlijk fatsoen.
quote:
C)
Als je duimen zit te draaien op een kantoor of in een fabriek die niks levert, kost je sowieso geld.
Wie gaat die uitkeringen betalen? Niet de bedrijven want die zijn allemaal failliet. En ook niet uit de lonen. Want die krijgen ze niet meer.
quote:
D)
"Door overmacht"?
"Ineens"?

Ondernemen is risico-lopen dus het risico van een "wereldwijd virus" is een risico dat je moet inschatten.
Wellicht hebben anderen dit wél gedaan, waardoor zij geen concurrent werden van de succesvolle ondernemer die het geluk had dat er 70 jaar niet een dergelijk "wereldwijd virus" is ontstaan.
Ja leuk. Maar rekening houden met een wereldwijde pandemie is natuurlijk niet te doen. Dit is nou wat ze noemen overmacht ja.
zie email 27 oktober
pi_192581090
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:22 schreef trein2000 het volgende:

[..]

A)
Wie gaat die uitkeringen betalen? Niet de bedrijven want die zijn allemaal failliet. En ook niet uit de lonen. Want die krijgen ze niet meer.
[..]

B)
Ja leuk. Maar rekening houden met een wereldwijde pandemie is natuurlijk niet te doen. Dit is nou wat ze noemen overmacht ja.
A)
Natuurlijk kost dit "onheil" geld. Maar de bijstand is minder kostbaar dan jarenlang een bedrijf kunstmatig in leven houden.
Hangt natuurlijk ook af van de levensvatbaarheid.
pi_192581105
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

A)
Natuurlijk kost dit "onheil" geld. Maar de bijstand is minder kostbaar dan jarenlang een bedrijf kunstmatig in leven houden.
Hangt natuurlijk ook af van de levensvatbaarheid.
Dat is onzinnig. De meeste maatregelen zij uitstel. Dat kost heel weinig. Dit hele spel draait (nu nog) om liquiditeit...
zie email 27 oktober
pi_192581138
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:12 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

A)

B)

C)

D)
"Door overmacht"?
"Ineens"?

Noem mij 5 Nederlandse bedrijven die hebben geanticipeerd op een pandemie, die niet in de farmaceutische/ medische sector zitten.
pi_192581607
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 14:30 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Noem mij 5 Nederlandse bedrijven die hebben geanticipeerd op een pandemie, die niet in de farmaceutische/ medische sector zitten.
Toiletrollenfabrikanten. 8-)
pi_192581821
quote:

[..]

Bedrijven niet, maar wel mensen (individuen). Zij hebben expres een voor een karig uurloon gekozen na een dure jarenlange studie en niet gekozen voor een risicovol bestaan als ondernemer.
Want: er zal maar een wereldwijd virus uitbreken. Dat risico willen we niet lopen.
pi_192584175
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 15:26 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Bedrijven niet, maar wel mensen (individuen). Zij hebben expres een voor een karig uurloon gekozen na een dure jarenlange studie en niet gekozen voor een risicovol bestaan als ondernemer.
Want: er zal maar een wereldwijd virus uitbreken. Dat risico willen we niet lopen.
Dus alle bedrijven moeten maar failliet. Al die mensen in de WW. Ja klinkt echt als een topplan. Als je de komende eeuwen als Bangladesh aan de Noordzee door het leven wil tenminste. Het vernielt je hele economie.
zie email 27 oktober
pi_192584396
Ik denk overigens ook dat er een groot aantal bedrijven is die al op omvallen stond en dat deze crisis het laatste zetje is. Ik denk bv aan sommige kleding- en schoenenwinkels die het al jarenlang moeilijk hebben. Heel erg voor de mensen die daar werken, maar vroeg of laat was dat toch wel gebeurd.
pi_192584890
Ik heb voor bloemenveiling gewerkt, hun IT is zo verouderd dat het binnenkort geld oplevert in het museum, die dachten dat je met 11 miljoen wel even modern platform hebt, welterusten...
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_192584989
quote:

[..]

Misschien niet direct anticiperen op een pandemie, maar je ziet nu natuurlijk wel een groot verschil tussen bv winkeliers die met hun tijd meegegaan zijn en online actief zijn en ondernemers die ondanks de veranderende consument nog steeds heilig geloven in stenen winkels.
pi_192585013
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:27 schreef Lafoy het volgende:

[..]

Misschien niet direct anticiperen op een pandemie, maar je ziet nu natuurlijk wel een groot verschil tussen bv winkeliers die met hun tijd meegegaan zijn en online actief zijn en ondernemers die ondanks de veranderende consument nog steeds heilig geloven in stenen winkels.
Klopt.

Maar in dit topic wordt er voor het gemak uitgegaan dat ondernemen in *alle* sectoren precies hetzelfde gaat, en dat iedereen die failliet dreigt te gaan een slechte ondernemer is.
pi_192585057
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:29 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Klopt.

Maar in dit topic wordt er voor het gemak uitgegaan dat ondernemen in *alle* sectoren precies hetzelfde gaat, en dat iedereen die failliet dreigt te gaan een slechte ondernemer is.
Failliet is een groot woord, maar dat je je hut 3 maanden kunt betalen zonder steun is geen luxe.
pi_192585076
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:31 schreef raptorix het volgende:

[..]

Failliet is een groot woord, maar dat je je hut 3 maanden kunt betalen zonder steun is geen luxe.
Nogmaals, in bepaalde sector zeker haalbaar, in andere sectoren weer niet.
pi_192585102
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:32 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Nogmaals, in bepaalde sector zeker haalbaar, in andere sectoren weer niet.
Pech voor ze.
pi_192585123
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:33 schreef raptorix het volgende:

[..]

Pech voor ze.
Succes met voedsel kopen als die bedrijven omvallen.
pi_192585167
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:34 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Succes met voedsel kopen als die bedrijven omvallen.
Prima spring zo in dat gat, en met mij vele anderen.
pi_192585210
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:36 schreef raptorix het volgende:

[..]

Prima spring zo in dat gat, en met mij vele anderen.
Succes met investeren. Voor een efficiënt tuinbouwbedrijf heb je zo'n ¤200 per vierkante meter nodig, er van uitgaande dat je al hectares grond hebt. Daar bovenop komt nog het plantgoed, energie en het personeel dat je de eerste 3 a 4 maanden moet betalen zonder dat je inkomsten hebt.

Banken gaan na deze pandemie de regels scherper stellen zodat je minimaal 50% EV nodig hebt.

Was het leven maar zo simpel als dat jij denkt dat het is.

Maar voor zo'n miljoentje of 40 mag je het bedrijf van mijn werkgever wel overnemen hoor, geen probleem, aangezien jij dat zo voor elkaar hebt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 19:41:42 ]
pi_192585264
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:39 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Succes met investeren. Voor een efficiënt tuinbouwbedrijf heb je zo'n ¤200 per vierkante meter nodig, er van uitgaande dat je al hectares grond hebt. Daar bovenop komt nog het plantgoed, energie en het personeel dat je de eerste 3 a 4 maanden moet betalen zonder dat je inkomsten hebt.

Banken gaan na deze pandemie de regels scherper stellen zodat je minimaal 50% EV nodig hebt.

Was het leven maar zo simpel als dat jij denkt dat het is.

Maar voor zo'n miljoentje of 40 mag je het bedrijf van mijn werkgever wel overnemen hoor, geen probleem, aangezien jij dat zo voor elkaar hebt.

Ik ga gewoon naar een tuinder met mijn geld en investeer mee.
pi_192585284
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:42 schreef raptorix het volgende:

[..]

Ik ga gewoon naar een tuinder met mijn geld en investeer mee.
Jouw 10.000 euro zal echt geen indruk maken.

En dat bedrijf is al omgevallen, weet je nog?

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 19:44:13 ]
pi_192585345
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:43 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Jouw 10.000 euro zal echt geen indruk maken.

En dat bedrijf is al omgevallen, weet je nog?
Als er 1 sector niet te klagen heeft sinds de oliecrisis is het deze.
pi_192585394
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:47 schreef raptorix het volgende:

[..]

Als er 1 sector niet te klagen heeft sinds de oliecrisis is het deze.
:')

http://www.fenelab.nl/201(...)-slechts-verliezers/

Van deze crisis hebben we 5 jaar winst moeten inleveren. Heb jij wel ééns 5 jaar zonder inkomen geleefd?

https://www.ad.nl/westlan(...)te-krijgen~a9e7c15b/

Door deze crisis zijn al vele tuinders failliet gegaan, maar ik durf te wedden dat je van deze twee situaties nog nooit gehoord hebt.

Verder is het duidelijk dat je aan het trollen bent en je daadwerkelijk geen verstand hebt waar je het over hebt. Ik ben er wel klaar mee :W

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 12-04-2020 19:53:29 ]
pi_192585905
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 19:50 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

:')

http://www.fenelab.nl/201(...)-slechts-verliezers/

Van deze crisis hebben we 5 jaar winst moeten inleveren. Heb jij wel ééns 5 jaar zonder inkomen geleefd?

https://www.ad.nl/westlan(...)te-krijgen~a9e7c15b/

Door deze crisis zijn al vele tuinders failliet gegaan, maar ik durf te wedden dat je van deze twee situaties nog nooit gehoord hebt.

Verder is het duidelijk dat je aan het trollen bent en je daadwerkelijk geen verstand hebt waar je het over hebt. Ik ben er wel klaar mee :W

Ja dat heb ik wel eens, dat noem je investeren, 1 op de 5 miljonairs is boer.
pi_192586223
Mensen in loondienst betalen nu voor het werkgeversrisico
pi_192586974
Ik ben zelf deels ZZP'er en nog een klein deel in loondienst. Ik merk nu erg weinig nog van de 'crisis'. Sterker nog, de verkopen van mijn bedrijf zijn flink gestegen. Maar dat komt omdat de mensen veelal thuis zitten. Als de economie stilvalt, dan ga ik dat zeker merken.

Ik vind het belachelijk dat ZZP'ers een compensatie krijgen. Mijn inziens hoort het gewoon bij ondernemen. Dat er nu veel getroffen worden is de redding, want anders stort de economie compleet in. Maar het liefste zie ik de (schijn-)ZZP'ers die o.a. blijkbaar geen reserves aanhouden en nu direct bij de staat moeten aankloppen gewoon omvallen.

Zelf zet ik juist maandelijks extra geld opzij om tegenvallende tijden op te vangen.. ik reken dan niet met weken of maanden, maar met jaren.
pi_192612476
quote:
0s.gif Op zondag 12 april 2020 21:13 schreef Geschiedkundige het volgende:
Ik ben zelf deels ZZP'er en nog een klein deel in loondienst. Ik merk nu erg weinig nog van de 'crisis'. Sterker nog, de verkopen van mijn bedrijf zijn flink gestegen. Maar dat komt omdat de mensen veelal thuis zitten. Als de economie stilvalt, dan ga ik dat zeker merken.

Ik vind het belachelijk dat ZZP'ers een compensatie krijgen. Mijn inziens hoort het gewoon bij ondernemen. Dat er nu veel getroffen worden is de redding, want anders stort de economie compleet in. Maar het liefste zie ik de (schijn-)ZZP'ers die o.a. blijkbaar geen reserves aanhouden en nu direct bij de staat moeten aankloppen gewoon omvallen.

Zelf zet ik juist maandelijks extra geld opzij om tegenvallende tijden op te vangen.. ik reken dan niet met weken of maanden, maar met jaren.
Prima!
Eigenlijk is het redden van de "noodlijdende ZZP'er" niet eerlijk tov de ZZP'er die jarenlang zuinig heeft geleefd.
pi_192621127
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 13:39 schreef Twentsche_Ros het volgende:

[..]

Prima!
Eigenlijk is het redden van de "noodlijdende ZZP'er" niet eerlijk tov de ZZP'er die jarenlang zuinig heeft geleefd.
Nope, maar die wordt wel gered want is zo zielig. En de iemand die de klappen later krijgt is gewoon de lul. Niet fair. Je moet je eigen broek kunnen ophouden en als dat niet lukt is het jammer en maar helaas. Mja zo werkt het niet. Hoop dat er door economische tegenslag veel van deze "profiteurs" alsnog omvallen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')