abonnement Unibet Coolblue
pi_192546996
Ik plaats dit even in R&P omdat ik niet weet waar ik het anders moet plaatsen.
Laat ik vooropstellen dat ik niks tegen smoken heb of iets dergelijks, als het maar bij recreatief gebruik blijft.

Ik merk de laatste tijd dat veel mensen in mijn omgeving gebruiken, en dan ook bijv. elke dag meerdere malen. Verder niks mis mee, alleen er begonnen mij een aantal dingen op te vallen bij deze specifieke groep.

Mensen die veel smoken:
1. Komen afspraken niet na
2. Zijn vergeetachtig
3. Maakt het allemaal niet zoveel uit

En ik vroeg me af, komt dit nou door het smoken of is dit gewoon onderdeel van iemands karakter? In hoeverre kun je dit uit elkaar houden? Ik vind dat erg moeilijk.

Graag inzichten van mensen die zelf gebruiken/iemand kennen die veelvuldig gebruikt. En zou je het dan ook benoemen als verslaving, aangezien je (volgens mij) niet echt lichamelijk verslaafd kan raken (?).
En zijn er duidelijke effecten te merken op gedrag/karakter als iemand langdurig veel gebruikt? Zoals bijv. ontwikkelingsachterstand? Of ligt dat puur aan de persoon en los van het gebruik.

En daarnaast, hoe kun je daar als naaste het beste mee om gaan?

Dit klinkt dramatischer dan ik bedoel, maar ik vraag me af in hoeverre dit iemands persoonlijkheid/karakter en leven kan beïnvloeden en dat van de naasten.
  vrijdag 10 april 2020 @ 00:51:30 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_192547167
De drie punten die je opnoemt zijn echt niet stoner specifiek. Dus lijkt mij karakter. Ken je deze personen ook nog van voor de tijd dat ze blowden? Kans op geestelijke verslaving is er altijd.
pi_192547293
Hoe oud zijn de betreffende personen?

Punt 3 zie ik namelijk nogal veel bij de ''nieuwe jeugd''
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  vrijdag 10 april 2020 @ 02:57:50 #4
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_192547567
Ja dat zijn zeker stoner-eigenschappen. Alle drie punten.

Wiet tast ook je geheugen.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  vrijdag 10 april 2020 @ 04:30:17 #5
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192547626
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 02:57 schreef Keep_Walking het volgende:
Ja dat zijn zeker stoner-eigenschappen. Alle drie punten.
In jouw omgeving misschien.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 10 april 2020 @ 07:09:42 #6
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_192547786
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2020 04:30 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

In jouw omgeving misschien.
Niet alleen mijn omgeving.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_192547807
Dat is typisch stoner gedrag ja. Werken ze wel gewoon?
  vrijdag 10 april 2020 @ 08:29:09 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_192548156
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 07:09 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Niet alleen mijn omgeving.
Ga weg man. Gelul dat stoners hun afspraken niet na zouden komen is echt middeleeuws tokkiedenken _O-
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  vrijdag 10 april 2020 @ 08:31:06 #9
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_192548172
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 08:29 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

Ga weg man. Gelul dat stoners hun afspraken niet na zouden komen is echt middeleeuws tokkiedenken _O-
Niemand zegt dat stoners NOOIT hun afspraak nakomen. Niet elke stoner is hetzelfde en het verschilt ook per situatie.

Maar elke dag smoken doet wel wat met je geheugen. Als iemand stopt dan komt de executieve functies weer terug.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_192548174
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 00:32 schreef Naardegallemiezen het volgende:
Ik plaats dit even in R&P omdat ik niet weet waar ik het anders moet plaatsen.
Laat ik vooropstellen dat ik niks tegen smoken heb of iets dergelijks, als het maar bij recreatief gebruik blijft.

Ik merk de laatste tijd dat veel mensen in mijn omgeving gebruiken, en dan ook bijv. elke dag meerdere malen. Verder niks mis mee, alleen er begonnen mij een aantal dingen op te vallen bij deze specifieke groep.

Mensen die veel smoken:
1. Komen afspraken niet na
2. Zijn vergeetachtig
3. Maakt het allemaal niet zoveel uit

En ik vroeg me af, komt dit nou door het smoken of is dit gewoon onderdeel van iemands karakter? In hoeverre kun je dit uit elkaar houden? Ik vind dat erg moeilijk.

Graag inzichten van mensen die zelf gebruiken/iemand kennen die veelvuldig gebruikt. En zou je het dan ook benoemen als verslaving, aangezien je (volgens mij) niet echt lichamelijk verslaafd kan raken (?).
En zijn er duidelijke effecten te merken op gedrag/karakter als iemand langdurig veel gebruikt? Zoals bijv. ontwikkelingsachterstand? Of ligt dat puur aan de persoon en los van het gebruik.

En daarnaast, hoe kun je daar als naaste het beste mee om gaan?

Dit klinkt dramatischer dan ik bedoel, maar ik vraag me af in hoeverre dit iemands persoonlijkheid/karakter en leven kan beïnvloeden en dat van de naasten.
Kom altijd mijn afspraken na :{w
  vrijdag 10 april 2020 @ 08:33:27 #11
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_192548188
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 08:31 schreef rival het volgende:

[..]

Kom altijd mijn afspraken na :{w
Wat ook wegvalt met elke dag smoken is zelf-reflectie.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_192548230
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 08:33 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat ook wegvalt met elke dag smoken is zelf-reflectie.
Sorry, ben vergeten waar we het over hadden ;)
  vrijdag 10 april 2020 @ 08:59:32 #13
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_192548360
Hoort bij het blowen. Na het stoppen herstelt het zich na verloop van tijd weer. Maar ja als iemand regelmatig blowt heeft het geen kans op herstel.

https://www.jellinek.nl/v(...)oed-op-het-geheugen/

Of je het uit elkaar kan houden wat wel/niet bij iemand karakter hoort weet je pas als je iemand al kende voordat hij zelfmedicatie toepaste.

En hoe je ermee om moet gaan? Tsja dat moet je zelf weten. Als jij het oke vind dat iemand constant afspraken schendt moet je er vooral mee om blijven gaan en je verwachtingen aanpassen.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_192549484
Ik blow zelf regelmatig...ook wel eens met tussenpozen dat ik het spul niet aanraak, maar ik kan wel zeggen ik er gewoon verslaafd aan ben.

Wat je drie punten betreft: die kunnen in iemands karakter zitten, maar daarnaast zijn het wel bij-effecten van het blowen die je vaak hoort inderdaad (dit ervaar ik overigens zelf ook in meer of mindere mate). Wat ik bij mezelf voornamelijk merk is dat ik dingen makkelijker voor me uitschuif en in zijn algemeen een stuk passiever ben, kortetermijngeheugen is wat minder en na verloop van tijd ervaar ik iets teveel afgescheidenheid van de wereld om me heen. Alsof je een beetje in je bubbel hangt zeg maar.
pi_192549520
Ik blow zelf ook, maar zou het niet in m'n hoofd halen om een afspraak met jou te schenden :) . Vergeetachtigheid komt door m'n chaotische ADHD hoofd en dat het me allemaal niet zo veel uitmaakt komt vooral, omdat alles nep is.

[ Bericht 25% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2020 10:40:24 ]
pi_192550024
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 april 2020 01:09 schreef junkiexp het volgende:
Hoe oud zijn de betreffende personen?

Punt 3 zie ik namelijk nogal veel bij de ''nieuwe jeugd''
Tussen de 19-26.
pi_192550035
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 00:51 schreef Scuidward het volgende:
De drie punten die je opnoemt zijn echt niet stoner specifiek. Dus lijkt mij karakter. Ken je deze personen ook nog van voor de tijd dat ze blowden? Kans op geestelijke verslaving is er altijd.
Ja sommige wel, anderen niet.
Bij de personen die ik voordat ze begonnen kende, begonnen die specifieke eigenschappen pas de kop op te steken tijdens de periode van gebruiken zegmaar. Alleen ik vind het alsnog moeilijk om te zeggen of het nou door het gebruik komt, of dat iemands karakter zo is en dat het gebruik dat 'versterkt' zegmaar.
pi_192550037
Pack your bowls, let’s get stoned.
Ik was hier...
pi_192550051
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 07:17 schreef Silven het volgende:
Dat is typisch stoner gedrag ja. Werken ze wel gewoon?
Ja, werken wel. Maar bijv ook geen opleiding vol kunnen houden (steeds maar weer stoppen en opnieuw beginnen) en ook wel baantjes die (niet lullig bedoeld verder) makkelijk vol te houden zijn icm gebruik.
pi_192550077
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 08:33 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Wat ook wegvalt met elke dag smoken is zelf-reflectie.
Ik heb een relatie gehad met iemand die elke dag gebruikte, en ik probeerde tot m door te dringen maar het lukte nooit. Heb mezelf helemaal kapot gemaakt om diegene omdat ik niet kon begrijpen waarom je zo'n zieke no-care houding kon hebben.
pi_192550115
Mensen die het allemaal net niet lukt zitten vaak niet zo lekker in hun vel en zoeken daardoor eerder toevlucht tot een middel om de scherpe randjes eraf te halen. Waardoor ze met het falen ook om kunnen gaan alsof het ze allemaal niet zoveel boeit.
pi_192550116
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 april 2020 10:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik blow zelf ook, maar zou het niet in m'n hoofd halen om een afspraak met jou te schenden :) . Vergeetachtigheid komt door m'n chaotische ADHD hoofd en dat het me allemaal niet zo veel uitmaakt komt vooral, omdat alles nep is.
In deze schrale coronatijden doet dit me goed. O+

Of is het omdat je gewoon bang voor me bent

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 10-04-2020 11:25:16 ]
pi_192550129
quote:
0s.gif Op vrijdag 10 april 2020 11:19 schreef Chia het volgende:
Mensen die het allemaal net niet lukt zitten vaak niet zo lekker in hun vel en zoeken daardoor eerder toevlucht tot een middel om de scherpe randjes eraf te halen. Waardoor ze met het falen ook om kunnen gaan alsof het ze allemaal niet zoveel boeit.
Ja, daar kan ik me wel in vinden.
Niet iedereen maar wel veel mensen die ik ken zijn begonnen met blowen in een periode dat ze voordat ze begonnen al niet lekker in hun vel zaten/dingen misliepen.
pi_192550660
Ik blow graag 's avonds of in het weekend, niet elke dag maar al zo' 'n 7 jaar lang. Ik heb 2 bachelor afgerond en in principe werk ik gewoon vier dagen in de week (nu niet want coronashit).
Ik heb add maar kom altijd afspraken na en ben nooit te laat. Ook omdat ik hier een beetje spastisch mee om ga na wat gezeik eerder. Wel merk ik dat ik na een jointje niet meer erg actief ben en echt in de relaxmodus ga.

Ik denk dat het voor 'gebruikers' belangrijk is dat ze zich hiervan bewust moeten zijn en dus alleen blowen als alle taken volbracht zijn zoals studeren, huishouden en werk.
pi_192559799
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2020 11:55 schreef Boopthesnoot het volgende:
Ik blow graag 's avonds of in het weekend, niet elke dag maar al zo' 'n 7 jaar lang. Ik heb 2 bachelor afgerond en in principe werk ik gewoon vier dagen in de week (nu niet want coronashit).
Ik heb add maar kom altijd afspraken na en ben nooit te laat. Ook omdat ik hier een beetje spastisch mee om ga na wat gezeik eerder. Wel merk ik dat ik na een jointje niet meer erg actief ben en echt in de relaxmodus ga.

Ik denk dat het voor 'gebruikers' belangrijk is dat ze zich hiervan bewust moeten zijn en dus alleen blowen als alle taken volbracht zijn zoals studeren, huishouden en werk.
Idd ik blow elke dag, en werk gewoon 50 uur per week en fitness en hardloop, maakt echt niks uit. Puur karakterkwestie.
  vrijdag 10 april 2020 @ 22:50:48 #26
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192559918
quote:
6s.gif Op vrijdag 10 april 2020 10:39 schreef SebbeSwensje het volgende:
Ik blow zelf ook, maar zou het niet in m'n hoofd halen om een afspraak met jou te schenden :) . Vergeetachtigheid komt door m'n chaotische ADHD hoofd en dat het me allemaal niet zo veel uitmaakt komt vooral, omdat alles nep is.
Glitch in de matrix..
Resistance is futile.
pi_192559944
quote:
12s.gif Op vrijdag 10 april 2020 22:50 schreef Seven. het volgende:

[..]

Glitch in de matrix..
Jij snapt het.
  zondag 12 april 2020 @ 12:21:19 #28
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_192579694
Een gebrek aan discipline heeft altijd al in mij gezeten en het regelmatige blowen van toen, heeft dat zeker niet geholpen in ieder geval. Veel moeite om mijn afspraken na te komen en ben/was ook veel vergeten door het blowen. Dat het me niks uitmaakte, klopt niet, want ben altijd al heel gevoelig geweest, maar als ik stoned was, vlakte dat ietwat af en kon ik beter relativeren en loslaten. Maar niet tot het punt dat het me niks uitmaakte of dat ik geen gevoelens had. Mijn ex noemde me altijd een "ander persoon" als ik geblowd had.

Ik was totaal het contact verloren met mezelf, mijn familie en leefde in mijn eigen fantasiewereld, een soort vluchtroute van de realiteit. Als ik er op terugkijk, een hele bizarre periode.

Nu ik al een lange tijd gestopt ben met blowen, merk ik dat ik op een gegeven moment ben blijven blowen vanwege een depressie, een leegte en ondertussen zijn mijn gevoelens in al hun hevigheid ook weer terug en voelde ik zoveel spijt en moest ik weer huilen, iets wat ik heel lang toen niet gedaan meer had.

Na heel wat sessies bij de psycholoog en heel veel mindfulness, kan ik op een veel gezondere manier met die gevoelens omgaan, zodat ze niet in de wegzitten t.o.v. het bereiken van mijn doelen.

Sorry voor het afdwalen, maar het punt is: ja, het zit in je aard, en in mijn geval kon ik er pas echt aan werken toen ik stopte met blowen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Steef121 op 12-04-2020 12:40:34 ]
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
  zondag 12 april 2020 @ 13:14:18 #29
401689 Steef121
Boomjehuisjebeestje
pi_192580232
Ingaand op je andere vragen: ja, je kan het zeker benoemen als verslaving.

Hoe je ermee moet omgaan ligt eraan wat jouw doel is en of zij het zien als probleem/verslaving. Als je puur met het gedrag om wil gaan in je opsomming, dan geef ik wel mijn eigen voorbeeld met mijn vrienden.

Zij wisten dat ik dus moeite had met afspraken na te komen. Het is wel eens voorgekomen dat ik gewoon in slaap viel terwijl ik afgesproken had bij iemand thuis. Wat ze dan altijd deden, was mij gewoon vaak appen van: "Hey gast, 7 uur vandaag he? Gaat het nog door?". Of de "ben je al onderweg?". Of even bellen vlak daarvoor. Gelukkig waren er velen vaak heel begripvol, geduldig, flexibel en zeer vergevingsgezind. Ze wisten dat het niet persoonlijk was, maar dat ik gewoon fucked up was met mezelf in die periode en dat alles gewoon moeilijker ging. De vrienden die ik nu heb, zijn echt goud en ben ik echt dankbaar voor. Sommige vrienden ben ik wel door mijn gedrag verloren, die dachten terecht ook van fuck jou hahah.

Ik zou zelf dus ook vragen aan je vrienden waarom ze zich niet/moeilijk aan hun afspraken houden en het eerlijke verhaal eruit krijgen. Dat zorgt al voor meer begrip en misschien kan je ze wel helpen, als ze dat nodig hebben/willen/jij dat wilt.
Op een dag word ik wakker, als een van de koeiossen, grazend in de wei
🐄🌳
pi_192582214
quote:
1s.gif Op vrijdag 10 april 2020 04:30 schreef Pumpalov het volgende:

[..]

In jouw omgeving misschien.
Keep_Walking heeft wel gelijk in deze. Als je niet een dag zonder een paar jointjes kan, gaat dat zeker de manier van denken aantasten. Ik zie ook dat stoners niet meer hun afspraken nakomen of in het algemeen logisch kunnen nadenken, omdat ze een groot deel van de dag in een alternatieve werkelijkheid lijken te leven. Even voor alle duidelijkheid, ik heb het dus niet over mensen die een paar jointjes per week/maand/jaar roken.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')