abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192510807
In dit topic bespreken we alles rond de volgende opdracht van Kook mee met CUL.

Op woensdag 15 april maken we met iedereen die mee wil doen een veganistische maaltijd.

Vegan
Er zijn dit keer geen voorwaarden aan het recept maar wel aan de ingrediënten. Dit keer geen enkel dierlijk product. Het is de bedoeling dat je een volwaardige avondmaaltijd kookt.

Algemene spelregels:
De regels:
- Kook op de aangegeven dag het aangegeven gerecht.
- Er is geen tijdstip waarop iets klaar moet zijn, een datum is al specifiek genoeg.
- Het maakt niet uit welk recept je gebruikt.
- Eventuele aanvullende regels lees je bij de uitleg voor komende opdracht hierboven.
Spoilers!
pi_192511392
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 10:59 schreef Sarabi het volgende:
Ik twijfel of ik deze wil maken:

https://chickslovefood.com/recept/zoete-aardappeltaart/
Die ziet er wel lekker uit
We have far more in common than that which devides us..
pi_192511663
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 11:26 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Die ziet er wel lekker uit
Nog nooit met filodeeg gewerkt dus zal een uitdaging zijn :D

Maar twijfel nog even door, aangezien ik nog voor een maand eten in de vriezer heb liggen :+ maar ja het is wel leuk om mee te doen
pi_192511777
quote:
1s.gif Op woensdag 8 april 2020 11:43 schreef Sarabi het volgende:

[..]

Nog nooit met filodeeg gewerkt dus zal een uitdaging zijn :D

Maar twijfel nog even door, aangezien ik nog voor een maand eten in de vriezer heb liggen :+ maar ja het is wel leuk om mee te doen
Heb ik ook, zit nog te twijfelen tussen 2 gerechten, maar denk dat het taco's met pulled jackfruit gaat worden. Nooit gemaakt ook, dus ook nieuw.
Filodeeg is wat vreemd in het begin, maar werkt prima...blijven invetten dat wel
We have far more in common than that which devides us..
pi_192512080
Ik heb toevallig deze week dit gemaakt https://www.hellofresh.nl(...)e436a3aca6450d4eefd5 en dat is een blijvertje. Ook maak ik regelmatig http://www.milkfreemom.com/vegan-quinoa-sweet-potato-chili/, misschien dat ik die laatste weer maak volgende week. Ik maak nooit bewust veganistische dingen en ik ga zeker geen nepvlees of nepkaas ofzo gebruiken, maar soms zit er gewoon geen dierlijk product in het recept.
pi_192512093
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 11:49 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Heb ik ook, zit nog te twijfelen tussen 2 gerechten, maar denk dat het taco's met pulled jackfruit gaat worden. Nooit gemaakt ook, dus ook nieuw.
Filodeeg is wat vreemd in het begin, maar werkt prima...blijven invetten dat wel
Oja pulled jackfruit hoor je ook vaak. Dat zou wel leuk zijn om te zien in dit topic :D
  woensdag 8 april 2020 @ 15:46:17 #8
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_192515581
Wat een leuk topic :D Nog even een gerecht zoeken dan.
pi_192608318
Kick! Morgen al!
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 14 april 2020 @ 09:00:22 #10
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_192608333
Oeh, mooie gelegenheid om mijn bietjes-stamppot weer eens te maken :9
Het blijft toch een beetje sip weer, dus ik vind het geen gek idee!
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
  dinsdag 14 april 2020 @ 09:02:44 #11
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192608358
Wat verstaan we precies onder vegan? Geen honing, geen nootjes ook of minder strikt?
pi_192608367
Ik weet nog niet wat ik ga maken! :o
Ik kook best vaak vegan maar nu moet het natuurlijk opeens ook fotogeniek zijn! Dus een linzenprutje gaat hem niet worden denk ik.
En vaak denk ik vegan te koken maar gooi ik er zonder bij na te denken toch iets non-vegans doorheen (room, kaas, boter) of gebruik ik bijv noodles (met ei).
pi_192608407
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 09:02 schreef Lunatiek het volgende:
Wat verstaan we precies onder vegan? Geen honing, geen nootjes ook of minder strikt?
Ligt er misschien aan wat voor nootjes je bedoelt :') maar pinda's, cashews, walnoten etc zijn toch hartstikke vegan?
pi_192609737
Hmm, veganistisch.
Ik denk dat ik er wel een weet om mee te doen.

Kijken of ik de energie op kan brengen.
pi_192609972
Bij mij staat er een Japanse curry in de planning!
pi_192611447
Ik denk aan een Indiase linzensoep.
Meestal eten wij het hier op de turkse wijze, maar ik heb vorige maand ofzo een Indiase gemaakt. Deze smaakte goed, maar deze ziet er weer heel anders uit.

En het geeft me de gelegenheid om allemaal dingen te gebruiken die al tijden in de kast en vriezer staan.
  dinsdag 14 april 2020 @ 14:27:19 #17
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_192613217
Ik ben zelf terug naar de basis van de pasta gerechten aan het gaan: Cacio e pepe..
Spaghetti, zwarte peper en pecorino kaas.
Simpel recept ook:
peperkorrels droog roosteren en grof malen
Spaghetti koken
Kaas raspen.
Gekookte spagetti bij de peper in een pan doen, beetje pasta water erbij , kaas erbij en flink roeren tot er een saus ontstaat.
Al kan er nog wle wat mis gaan zoals dat de pan te heet is en de kaas dus meteen stolt maar dat maakt het ook leuk om onder de knie te krijgen.

En met wat gebakken spek erbij is het Pasta alla Gricia
En als je er dan ook nog ei(dooier) doorheen roert heb je Pasta Carbonara
Laat je het ei weg maar voeg je tomatensaus toe heb je Pasta Amarticiana

Allemaal vrij simpele gerechten die toch nog een beetje techniek van de kok vragen om echt goed te worden.
Die eerste keer mislukt vaak maar 't is leuk om je te verbeteren en als 't lukt dan snap je zo'n gerecht ook opeens.
pi_192613423
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 14:27 schreef SiGNe het volgende:
Ik ben zelf terug naar de basis van de pasta gerechten aan het gaan: Cacio e pepe..
Spaghetti, zwarte peper en pecorino kaas.
Simpel recept ook:
peperkorrels droog roosteren en grof malen
Spaghetti koken
Kaas raspen.
Gekookte spagetti bij de peper in een pan doen, beetje pasta water erbij , kaas erbij en flink roeren tot er een saus ontstaat.
Al kan er nog wle wat mis gaan zoals dat de pan te heet is en de kaas dus meteen stolt maar dat maakt het ook leuk om onder de knie te krijgen.

En met wat gebakken spek erbij is het Pasta alla Gricia
En als je er dan ook nog ei(dooier) doorheen roert heb je Pasta Carbonara
Laat je het ei weg maar voeg je tomatensaus toe heb je Pasta Amarticiana

Allemaal vrij simpele gerechten die toch nog een beetje techniek van de kok vragen om echt goed te worden.
Die eerste keer mislukt vaak maar 't is leuk om je te verbeteren en als 't lukt dan snap je zo'n gerecht ook opeens.
Lekker, maar zeker niet veganistisch ;)
I'm not troubled or sad, I'm just ready for bed.
  dinsdag 14 april 2020 @ 14:52:02 #19
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_192613559
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 09:06 schreef Farenji het volgende:

[..]

Ligt er misschien aan wat voor nootjes je bedoelt :') maar pinda's, cashews, walnoten etc zijn toch hartstikke vegan?
Er zijn vegans die geen noten eten, omdat dat eten/zielig is voor de dieren (die dat verzamelen) of zoiets. Ze eten daarom dus ook geen Nutella. Kan het ook niet helpen, maar ze bestáán :'(
Ongeveer het idee als met honing, is plantaardig, maar door dieren gemaakt met toevoeging van hun speeksel dus no-go.
Er zijn vegans in soorten en maten...
pi_192613616
De belangrijkste redenen voor een veganist om geen Nutella te eten lijken mij magere melkpoeder en weipoeder ;) (nog afgezien van het feit dat Nutella intens smerig is :P )
  dinsdag 14 april 2020 @ 14:58:19 #21
45 SiGNe
pi_192613627
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 14:41 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Lekker, maar zeker niet veganistisch ;)
Vanwege de kaas?
Je hebt ook schapen die biologisch gehouden worden en waarvan alleen de overtollige melk wordt gemolken waneer de schapen lammetjes hebben.

En je hebt ook vegan stremsel om de kaas mee te maken, meeste kazen worden als met gisten als stremsel gemaakt, plantaardig kan ook.
Dierlijk stremsel wordt niet veel meer gebruikt.
pi_192613647
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 14:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Vanwege de kaas?
Je hebt ook schapen die biologisch gehouden worden en waarvan alleen de overtollige melk wordt gemolken waneer de schapen lammetjes hebben.

En je hebt ook vegan stremsel om de kaas mee te maken, meeste kazen worden als met gisten als stremsel gemaakt, plantaardig kan ook.
Vanwege de kaas en de eieren. Als zit er plantaardig stremsel in, dan nog wordt kaas van melk gemaakt en dat is een dierlijk product en dat past dus niet in een veganistisch dieet. Waar die melk vandaan komt en hoe vaak de lammetjes geknuffeld zijn, maakt voor een veganist niet uit natuurlijk. Het is veganistisch hè, niet vegetarisch.
pi_192613665
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 14:58 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Vanwege de kaas?

Misschien verwar je vegetarisch (geen vlees/vis) met veganistisch (niets dierlijks)
  dinsdag 14 april 2020 @ 15:11:59 #24
45 SiGNe
pi_192613781
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 april 2020 14:59 schreef Clubsoda het volgende:

[..]

Vanwege de kaas en de eieren. Als zit er plantaardig stremsel in, dan nog wordt kaas van melk gemaakt en dat is een dierlijk product en dat past dus niet in een veganistisch dieet. Het is veganistisch hè, niet vegetarisch.
Cacio e pepe zit geen ei in, da's de carbonara maar daar zit ook spek in dus dat is ook voor vegetariers niet te maken.

Hmm geen kaas, jammer hoor..

Maar goed, dan heb je ook nog Spaghetti aglio e olio :Y)
Spaghetti , knoflook en olie.. als dat niet vegan is.. 8)7

Spaghetti koken in minder kookwater dan je gewend bent en ook korter koken.
Knoflook in superdunne plakjes snijden (evt met een stanleymesje) en op laag in de olijfolie bakken, niet bruin laten worden, dat wordt bitter.
Pastawater in de pan doen om de pan af te koelen, spaghetti (nog niet gaar) ook in de pan.
En roeren maar.. af en toe beetje pasta water erbij in de pan om een saus te maken en om de spaghetti al dente te garen.

De eiwitten in de pasta en het water zorgen ervoor dat het water en de olie gaat emulgeren, net zoals een vinaigrette, dat maakt een romige saus.
  dinsdag 14 april 2020 @ 15:15:50 #25
45 SiGNe
pi_192613845
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 april 2020 15:00 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Misschien verwar je vegetarisch (geen vlees/vis) met veganistisch (niets dierlijks)
Meer dat vegans ook vaak nog uitzonderingen maken.
Eten ze wel vis bijv. terwijl ze zichzelf dan eigenlijk pescetarier zouden moeten noemen.
Of ze eten wel ei en kaas omdat daar geen dieren voor dood zijn gemaakt.
Dus ik hoopte dat er voor kaas een uitzondering gemaakt zou worden want 't is een verdomd lekker gerecht voor iets met mar 3 ingrediënten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')