Heeft dat zin dan? Random kapjes in elkaar knutselen die misschien niet eens werken? Als het vast staat dat het werkt ga ik dat wel doen hoor.quote:Op donderdag 9 april 2020 00:24 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Eh, ga je mondkapjes voor zorgmedewerkers maken dan
Het grootste gedeelte is 75+, zoals blijkt uit de data van de RIVM per 8 april 2020:quote:Op dinsdag 7 april 2020 17:20 schreef Document1 het volgende:
Nou laat mij de statistieken maar zien dat er alleen maar 80 jarigen doodgaan die zichzelf kapot gerookt én gegeten hebben.
Eenmalig, ik doe ze uit zodra ik de boodschappen in de auto geladen heb en het karretje teruggebracht heb.quote:Op woensdag 8 april 2020 23:04 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Eenmalig gebruik of herbruikbaar?
Wanneer doe je ze aan, wanneer doe je ze uit? En bij herbruikbaar: hoe bewaar/was je ze?
En dan raak je dus daarna met je blote handen je auto(sleutel) aan, en als je thuis bent je tassen en produkten. En wellicht daarna ook je gezicht ‘want je had handschoenen aan in de winkel’.quote:Op donderdag 9 april 2020 00:51 schreef ToT het volgende:
[..]
Eenmalig, ik doe ze uit zodra ik de boodschappen in de auto geladen heb en het karretje teruggebracht heb.
Ok thx voor de info.quote:Op donderdag 9 april 2020 07:33 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
En dan raak je dus daarna met je blote handen je auto(sleutel) aan, en als je thuis bent je tassen en produkten. En wellicht daarna ook je gezicht ‘want je had handschoenen aan in de winkel’.
Handschoenen hebben (bij handen zonder wondjes) weinig meerwaarde. Je handen goed wassen als je thuis bent en een doekje over de winkelwagen halen voor je gaat shoppen werkt net zo goed. En vooral: niet je gezicht aanraken voor je je handen hebt gewassen.
Doe eerdere wat je wilquote:Op donderdag 9 april 2020 07:35 schreef ToT het volgende:
[..]
Ok thx voor de info.
Allemaal zelf ook al aan gedacht en toch blijf ik ze gewoon dragen.
Heb je een bron voor dat ze weinig meerwaarde hebben?quote:Op donderdag 9 april 2020 07:52 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Doe eerdere wat je wilAlleen is het imo een beetje zonde van het geld en materialen omdat ze in reguliere situaties weinig meerwaarde hebben.
Maar zolang je evengoed goede handhygiëne toepast kan het ook geen kwaad qua gezondheid.
Helaas zijn er legio mensen die daar dus niet over nadenken en voor zichzelf schijnveiligheid creëren. Terwijl ze zich eigenlijk juist meer blootstellen aan risico.
Die handschoenen komen uit steriele verpakking en worden bij één patient gebruikt. Dan kan je geen besmettingen overbrengen. Je handen net zo steriel krijgen is quasi onmogelijk, je kan niet alle bacteriën, schimmels, virussen, amoebes op je huid (in je poriën en haarzakjes, onder je nagels) wegwassen of doden.quote:Op donderdag 9 april 2020 07:55 schreef ToT het volgende:
[..]
Heb je een bron voor dat ze weinig meerwaarde hebben?
Daar geloof ik zelf namelijk erg weinig van, net als dat mondkapjes weinig meerwaarde zouden hebben. Waarom gebruiken artsen dan handschoenen en mondkapjes en doen ze niet slechts alleen maar aan goede handhygiëne?
Niet alle mondkapjes zijn van voldoende kwaliteit om virsudeeltjes tegen te houden.quote:Op donderdag 9 april 2020 07:55 schreef ToT het volgende:
[..]
Heb je een bron voor dat ze weinig meerwaarde hebben?
Daar geloof ik zelf namelijk erg weinig van, net als dat mondkapjes weinig meerwaarde zouden hebben. Waarom gebruiken artsen dan handschoenen en mondkapjes en doen ze niet slechts alleen maar aan goede handhygiëne?
Onzin. Het gaat hier niet om steriel zijn. Voor zowel patiënt als jezelf kan het geen kwaad de reguliere bacteriële en andere organismen uit te wisselen. Het gaat erom dat je geen virusdeeltjes van de ander krijgt of zelf overdraagt.quote:Op donderdag 9 april 2020 08:16 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Die handschoenen komen uit steriele verpakking en worden bij één patient gebruikt. Dan kan je geen besmettingen overbrengen. Je handen net zo steriel krijgen is quasi onmogelijk, je kan niet alle bacteriën, schimmels, virussen, amoebes op je huid (in je poriën en haarzakjes, onder je nagels) wegwassen of doden.
Ik heb het over chirurgen. Artsen en verplegers dragen in normale omstandigheden geen handschoenen.quote:Op donderdag 9 april 2020 08:23 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Onzin. Het gaat hier niet om steriel zijn. Voor zowel patiënt als jezelf kan het geen kwaad de reguliere bacteriële en andere organismen uit te wisselen. Het gaat erom dat je geen virusdeeltjes van de ander krijgt of zelf overdraagt.
In de zorg worden in deze crisis echt geen steriele handschoenen gebruikt. Die komen allemaal uit een grote doos en dat is prima.
Heb je het over zaken als operaties of catheteriseren (waar gewone bacteriën wel heel schadelijk kunnen zijn), dan worden steriele handschoenen gebruikt. Maar dat is bij hooguit 1% van de handelingen.
Dan hebben we wel een probleem met de burka wet, of te wel verbod op gezichtsbedekkende kledingquote:Op donderdag 9 april 2020 00:17 schreef Metalfrost het volgende:
Nee, want dan moet mijn baard eraf.
Dan wordt het een volgelaatsmasker.
Dat klopt. Maar na die datum ergens heb ik weer massa's mondkapjes nodig als je begrijpt wat ik bedoelquote:Op woensdag 8 april 2020 22:58 schreef Peter het volgende:
[..]
Contactberoepen mogen toch niet werken tot 28 april?
Je reageerde op een user die handschoenen draagt in de supermarkt en had het daar over artsen. Wat heeft die user hieraan?quote:Op donderdag 9 april 2020 08:25 schreef crystal_meth het volgende:
[..]
Ik heb het over chirurgen. Artsen en verplegers dragen in normale omstandigheden geen handschoenen.
Zo te lezen denk jij erover na en zie je de handschoenen als één stap in het proces van voorkomen van besmetting. En dan werkt het systeem.quote:Op donderdag 9 april 2020 08:35 schreef ToT het volgende:
Nou ja, als er maar genoeg mensen aan deze "schijnveiligheid" meedoen, wordt het in de loop der tijd ongetwijfeld toch wel veiliger.
Natuurlijk moet je niet zomaar alles aanraken als je een masker en handschoentjes hebt en moet je opletten hoe je ze af doet, dat spreekt uiteraard voor zich, maar hoe minder contact je krijgt met ziektekiemen, hoe beter, lijkt me zo.
Dat je sleutel besmet kan worden (en de boodschappen zelf) heb ik me ook wel allang beseft. Maar ik heb liever dat ik winkelmandjes en wagentjes zo min mogelijk zelf direct hoef aan te raken met mijn blote huid.
Na thuiskomst was ik mijn handen uiteraard ook wel. Sommige mensen mogen dit als materiaalverspilling zien, maar van die 100 handschoentjes die je voor 6 euro of zo bij de tuinmarkt kunt kopen, lig ik verder niet wakker.
En ja, als iedereen zo denkt en iedereen hygiënisch met handschoentjes rondloopt, kunnen zorgverleners ze niet meer kopen bij de Welkoop, Action enz. Toch lijkt voorkoming me beter dan genezen.
De hele wereld is blijkbaar gek en hier in Nederland weten we het beter; gewoon anderhalve meter afstand houden, in je elleboog niezen en verder geen beschermende maatregelen nemen.
Tja, de overheid zou ook aan voorlichting kunnen doen, ik noem maar wat.quote:Op donderdag 9 april 2020 08:46 schreef Cat-astrophe het volgende:
[..]
Zo te lezen denk jij erover na en zie je de handschoenen als één stap in het proces van voorkomen van besmetting. En dan werkt het systeem.
Ik zou er echter niet vanuit gaan dat ‘men’ na verloop van tijd op magische wijze gaat weten hoe je deze middelen correct gebruikt. Er überhaupt bij nadenkt dat er correcte en incorrecte manieren van gebruik zijn.
Zelfs de anderhalve meter afstand houden blijkt niet voor iedereen ‘gewoon’ te zijn. Als voor die groep mondkapjes verplicht worden dan gaan die ze echt niet correct gebruiken. Daar moet echt voorlichting tegenaan en zelfs dat zal niet iedereen bereiken. En je moet ook gemotiveerd zijn ze goed te gebruiken, onder dwang werkt het niet. Zie een aantal reacties in dit topic bij voorbeeld.
Klopt.quote:Op donderdag 9 april 2020 08:47 schreef ToT het volgende:
[..]
Tja, de overheid zou ook aan voorlichting kunnen doen, ik noem maar wat.
De Duitse RIVM is dus 180 graden gedraaid.quote:Duitsland: 'dringende aanbeveling' dragen mondkapjes
Duitsland verlengt de coronamaatregelen tot en met 3 mei, heeft bondskanselier Merkel laten weten. Ook raadt de Duitse regering de bevolking aan om mondkapjes te dragen in winkel en het openbaar vervoer.
Vanaf volgende week mogen winkels kleiner dan 800 vierkante meter wel weer open, op de voorwaarde dat mensen anderhalve meter afstand houden. Ook autohandelaren en boekwinkels mogen weer open.
Verder gaan de scholen vanaf 4 mei stapsgewijs weer lesgeven. Dat begint bij de eindexamenklassen en de hoogste klassen in het basisonderwijs.
quote:Kabinet: mondkapjes zijn nodig in de zorg
Het kabinet gaat de bevolking niet adviseren mondkapjes te dragen in het openbaar vervoer en de publieke ruimte, zoals de Duitse en Belgische regering vandaag wel deden.
Minister De Jonge zei op de persconferentie dat de schaarse mondkapjes hard nodig zijn in de zorg. Als mensen mondkapjes op straat gaan dragen, kunnen diezelfde mondkapjes dus niet in de zorg worden gebruikt.
Het kabinet gaat af op de adviezen van het Outbreak Management Team, aldus De Jonge, en dat stelt dat het dragen van mondkapjes buiten de zorg niet nodig is en leidt tot schijnzekerheid.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |