Belgische besmette supermarktmedewerker (32) overleden.BRUSSEL - Afgelopen week kwam de 32-jarige winkelmedewerker Mohammed, die werkte bij supermarkt Colruyt, om het leven. Hij was besmet met het coronavirus. „We hebben eind deze week de spijtige bevestiging gekregen dat een collega uit onze Colruyt-winkel in Vorst thuis in zijn slaap is overleden”, bevestigt Hanne Poppe van de persdienst van Colruyt Group.
De man was besmet met het coronavirus. „Onze gedachten gaan eerst en vooral naar de familie, vrienden en naaste collega’s van het slachtoffer. We zijn hier allemaal erg door aangedaan. We gaan de nodige ondersteuning bieden voor mensen die nauw met de man samenwerkten.” Of de man de besmetting op het werk opgelopen heeft, is onmogelijk te achterhalen.
Het overlijden hakt er stevig in bij het personeel, blijkt uit een emotioneel bericht van een anonieme collega van het slachtoffer dat veel gedeeld wordt op Facebook. „Onze grootste vrees komt uit”, klinkt het. „Na de hamsterwoede drie weken geleden is er enorm veel werk op onze schouders gevallen om de rekken weer gevuld te krijgen. In combinatie met vele zieken leidde dat tot fysieke uitputting en diepe stress. Sindsdien is de werkdruk langzaam aan beter geworden, maar nu neemt emotionele stress de overhand.”
„We begrijpen dat dit nieuws een grote opdoffer is voor alle Colruyt-collega’s, die al weken keihard aan het werk zijn om in de dagelijkse voedselvoorziening te voorzien”, zegt Poppe, die zegt dankbaar te zijn voor hun inspanningen. „We willen graag benadrukken dat we, net zoals de hele sector, er alles aan doen om voor onze medewerkers een zo veilig mogelijk kader te scheppen. Dat wil zeggen dat we daarbij de maatregelen van de overheid strikt navolgen, zoals het ter beschikking stellen van handschoenen, voortdurend vragen voldoende afstand te bewaren. Ook stellen we mondmaskers ter beschikking voor de medewerkers die er gebruik van willen maken, en we sturen op dagelijkse basis bij.”
Social distancing niet te handhaven
Volgens de schrijver van het Facebook-bericht is de ’social distancing’, ondanks de opgelegde maatregelen, niet te handhaven. Bijna een derde van de klanten zou zich er niet aan houden. „Het begint bij ons allemaal door te dringen hoe ernstig corona kan zijn, dat we absoluut niet veilig zijn op ons werk en dat dit nog maanden kan duren. Veel collega’s vertellen hoe ze naar het werk komen met een krop in hun keel. Ze maken zich zorgen voor hun eigen gezondheid, maar vooral voor die van hun gezin. Velen beginnen zich af te vragen waarom ze dit voor hetzelfde loon blijven doen; de job is immers niet meer hetzelfde.”
Er volgt een oproep aan Colruyt om actie te ondernemen. Er wordt gevraagd om de stroom klanten beter te regelen en te informeren, meer rustmomenten zonder loonverlies en compensatie voor de opofferingen die gemaakt worden. „Colruyt draait week op week recordwinsten terwijl wij ons kapot werken. We doen het niet voor het geld, maar we verdienen het wel.”
Vergoeding
Poppe zegt dat er de laatste weken vanuit Colruyt Group heel nauw en constructief overlegd is met de vakbonden. Daar kwam een regeling uit voort. „De komende dagen zal die verder verfijnd worden.” In de regeling staat onder meer dat Colruyt Group een budget ter beschikking stelt „om de inspanningen op vlak van verkoop, logistiek en productie in deze uitzonderlijke omstandigheden te vergoeden.” „Die vergoeding kan bestaan uit de toekenning tot vijf vrije dagen, maar kan ook extra kortingen omvatten. Ook medewerkers van centrale diensten die zich hebben ingezet voor de versterking van de winkels, distributiecentra of productie-ateliers, ontvangen een extra in de vorm van een cadeaubon.”
„We roepen de autoriteiten op om een duidelijk kader te definiëren voor de eventuele belastingvrijstelling van salarissen of premies die in essentiële sectoren - zoals de zorg of de voedingssector - toegekend worden ter compensatie van uitzonderlijke inspanningen geleverd tijdens de coronacrisis”, klinkt het nog.
https://www.telegraaf.nl/(...)ewerker-32-overleden