abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 4 april 2020 @ 21:47:00 #1
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192453349
Na een paar weken Covid19 cijfers gevolgd te hebben, begin ik mij af te vragen waar ik met die cijfers qua onderlinge inhoud naar zit te kijken...... spaghetti, kaas of ratatouille ?

De enige steekhoudende conclusie die ik kan formuleren, is dat de besmetting exponentieel verloopt (logisch met R0>1) omdat het virus flink huishoudt en oprukt met ruwweg tussen de 3 en 12 doden per miljoen inwoners per lokale virus(uitbraak)dag (vanaf moment dat er totaal10-50 doden zijn de betreuren)
Hogere cijfers in de landen waar het flink uit de klauwen loopt en anderen die daar tzt ook zullen (moeten?) komen. Immers het virus (er)kent geen grenzen, hooguit wacht het even op de bus om verder te gaan trekken.

Sinds de uitbraak ligt dit totale sterftecijfer (per land) < 2 (Polen/Hongarije/Griekenland?) en tegen de 250 (Italië/Spanje) per miljoen inwoners waarmee ik mijn schoen niet kan opeten. Ook tussen geciviliseerde landen zijn opmerkelijke verschillen (Frankrijk/Nederland) met ca 100 en Duitsland "slechts" 15 doden per miljoen tgv Covid19.

Die grote verschillen kan ik alleen verklaren omdat niet elk land nog gelijkelijk is besmet of haar waarden anders (op)telt. Het is bijv aannemelijk dat Italië - eerder getroffen - een grotere besmetting van bevolking in tijd zal kennen dan Zweden, dat geografisch (nog)verderop in de tijd ligt.
NB: Elk land hanteert ruwweg dezelfde "Lock-Down" maatregelen en het Flatten-The-Curve scenario.

Cijfers van landen onderling zeggen mij steeds minder omdat elk schijnbaar een eigen policy er op nahoudt voor Covid19 t.a.v.
a) Testen (volstrekte willekeur, ook vanwege gebrek aan).
b) Besmet ( n.a.v. test, ziekenhuis of IC?)
c) Ziekenhuis/Opname (In Frankrijk wordt je naar huis gestuurd)
e) IC opname definitie (Nederland houdt mogelijk een terughoudt beleid).
f) Overleden (Frankrijk telt buiten de IC en Ziekenhuis mee)
g) Hersteld (Nederland rapporteert dat bv niet).
h) .... .... ...

Vervolgens worden de "wereldwijde" cijfers tussentijds vervuild omdat onderliggende "criteria" naar willekeur lijken te veranderen. In NL wordt je bv pas als geïnfecteerd beschouwd wanneer de GGD dat zodanig vindt/stelt en niet op grond van huisarts verwijzing. Wanneer je thuis sterft door Covid19 ben je daar niet aan overleden. Het vergelijken van de zg CFR (Case Fatality Rate) is sws niet mogelijk. Dat getal wordt stekt beïnvloed hoe en of je test op Covid19. Meer/mind testen beïnvloedt de CFR (Denk bv aan Korea/Singapore, die het daarmee zo "goed" zouden doen).

Het enige cijfer dat enigszins een onderlinge zekerheid lijkt te hebben, is het totale Covid19 sterftecijfer dat je dan kunt afzetten tegen de populatie.
En dan nog zie je bizarre verschillen tussen landen, zelfs die vlak naast elkaar liggen.

Voor ons continent kan ik niet duiden waarom Duitsland (15) 6x minder sterfte per miljoen inwoners heeft dan bv Nederland (nu 97).
Dit toewijzen aan de "maatregelen", maak men de kat maar wijs. Ook een beter "ziekenhuis"-systeem zal niet leiden tot die mate van minder sterfte omdat Covid19 zelf moet uitzieken.
NB: Je kan alleen symptomen behandelen in de hoop dat de patiënt het zelf overleeft (wat in hooguit 50% van de gevallen lukt).

Idem dat verhaal van China die al vele weken op een stabiel :') sterftecijfer van rond de 3300, het virus zou hebben afgestopt. Terwijl in de Wuhan regio en-masse doden - zonder toelichting - worden gecremeerd en nabestaanden de urnen ophalen.
We mogen aannemen dat die cijfers daar (in China) totaal niet kloppen bron:time

Ook het cijfer in NL, weliswaar in lijn met die van Frankrijk (sterfte van 97/miljoen inwoners), lijkt mij soms twijfelachtig. Mogelijk ook omdat men "patiënten" verplaatst, die dan qua regio minder zullen drukken.
Ook (zoals anderen hier duidelijk maken/maakten) omdat er simpelweg onvoldoende word getest en mensen mogelijk buiten het zicht van de "medici", net zo makkelijk aan iets anders kunnen overlijden. Meestal kan/mag maar één hoofdsdoodsoorzaak worden aangegeven.
Denk hierbij aan Frankrijk, waar de meegetelde sterfte in de verpleeghuizen, soms wordt toegewezen aan Covid19 (Er is één patiënt, dus de rest in die week heeft ook Covid19). Covid19 kan leiden tot hartfalen, nierfalen en uitval lever etc.etc.

Wat wel weer interessant is, is dat Spanje (252) nu Italië (242) voorbijgaat qua sterfte per miljoen inwoners tgv Covid19. Men zou zeggen dat de Spanjaarden het beter zouden hebben georganiseerd dan de familie-hokkende Italianen, wat Covid19 kennelijk dus niet uitmaakt.

NB: voor alle gevolgtrekkingen, kijk ik naar de cijfers en inhoud van https://covid19graph.work/ als bron. Beste hele nuttige grafieken voor individuele landen maar onderling - net als andere wereld statistiek - nauwelijks te vergelijken omdat de tijdslijnen en absolute aantallen niet zijn geharmoniseerd.

Wie wil/kan er inhoudelijk iets aan toe voegen of licht laten schijnen ?
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_192456505
Tvp. Ik ben al vanaf het begin van mening dat de cijfers tot nu toe echt niks zeggen en verder gewoon flinke sprake van paniekzaaierij is door de media. Ben benieuwd waar de rest mee komt.
  zondag 5 april 2020 @ 01:40:00 #3
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192456624
Door gebrek aan immuniteit infecteert corona meer mensen en zodoende verspreid het zich ook sneller dan de griep. Gemiddeld genomen krijgt 8% van de bevolking de griep, met corona zal dat over de 80% gaan.

Zodoende zitten de hardst getroffen gebieden al over de 30% besmettingen heen, en dan zie je de zogenaamde afvlakking als groepsimmuniteit zijn intrede begint te doen en er simpelweg minder mensen zijn die nog besmet kunnen worden.

Het hoge aantal doden zit hem niet in de dodelijkheid van corona, maar het grote aantal besmettingen.

Eind volgende week waarschijnlijk inzicht in wat percentage van de bevolking daadwerkelijk besmet is op basis van antistof testen.
pi_192456626
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:22 schreef Warrick21 het volgende:
Tvp. Ik ben al vanaf het begin van mening dat de cijfers tot nu toe echt niks zeggen en verder gewoon flinke sprake van paniekzaaierij is door de media. Ben benieuwd waar de rest mee komt.
:')
pi_192456635
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:22 schreef Warrick21 het volgende:
Tvp. Ik ben al vanaf het begin van mening dat de cijfers tot nu toe echt niks zeggen en verder gewoon flinke sprake van paniekzaaierij is door de media. Ben benieuwd waar de rest mee komt.
Je mist nogal signalen over overvolle ziekenhuizen/ IC's in het hele land? :')
pi_192456702
Met elke uitbraak kan je pas achteraf de cijfertjes duiden. Niet vooraf en niet tijdens. Je kunt tijdens wel zaken proberen af te leiden, maar het blijft giswerk omdat geen enkel cijfer hout snijdt maar meer een 'hint' is.

De kennis van het RIVM is daarom nu onontbeerlijk en leidend, omdat wetenschappers binnen het rivm afgestudeerd zijn in virussen en hun gedrag. Dit uiteraard in weerwil van alle pseudo wetenschappers en social media idioten die menen die wijsheid in pacht te hebben (de captain hindsights). :')

En ja, dit (en wat voor toekomstig virus dan ook) kan zich A-typisch gedragen. Daar lijkt het m.b.t. het Corona virus vooralsnog niet op.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_192456713
CBS kan toch de overlijdens aantallen per week vergelijken met de jaren daarvoor?

Dan krijg je een beter beeld van het aantal doden ten gevolge van corona per week...
pi_192456727
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:53 schreef Smack10 het volgende:
CBS kan toch de overlijdens aantallen per week vergelijken met de jaren daarvoor?

Dan krijg je een beter beeld van het aantal doden ten gevolge van corona per week...
Exact.

Dan weten we het beeld van Nederland.

Heeft de rest van de wereld ook een CBS?

Want dan kunnen we pas ECHT gaan vergelijken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zondag 5 april 2020 @ 01:56:31 #9
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192456736
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:51 schreef Montagui het volgende:
Met elke uitbraak kan je pas achteraf de cijfertjes duiden. Niet vooraf en niet tijdens. Je kunt tijdens wel zaken proberen af te leiden, maar het blijft giswerk omdat geen enkel cijfer hout snijdt maar meer een 'hint' is.
We hebben Wuhan als voorbeeld, over een week zal de daling gaan inzetten en zitten we weer in een situatie vergelijkbaar met de normale griep.

Dan moeten we gaan kiezen tussen normaal doen of doorgaan met snowflaken.
  zondag 5 april 2020 @ 01:59:28 #10
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192456747
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:53 schreef Smack10 het volgende:
CBS kan toch de overlijdens aantallen per week vergelijken met de jaren daarvoor?

Dan krijg je een beter beeld van het aantal doden ten gevolge van corona per week...
Er gaan 2 tot 3 maal meer doden vallen dan bij een normaal griep seizoen, dat is al door de VS bevestigd, en dood gezwegen door de pers.

Grotendeels mensen die anders in de komende 5 jaar gestorven zouden zijn.
  zondag 5 april 2020 @ 01:59:43 #11
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_192456749
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:22 schreef Warrick21 het volgende:
Tvp. Ik ben al vanaf het begin van mening dat de cijfers tot nu toe echt niks zeggen en verder gewoon flinke sprake van paniekzaaierij is door de media. Ben benieuwd waar de rest mee komt.
Jensen kijker gespot.
pi_192456751
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:55 schreef Montagui het volgende:

[..]

Exact.

Dan weten we het beeld van Nederland.

Heeft de rest van de wereld ook een CBS?

Want dan kunnen we pas ECHT gaan vergelijken.
Lijkt mij toch wel, dat statistieken van overlijden worden bijgehouden?

Of het openbaar is, dat is een andere vraag..

Wat zegt TS er van? @Vallon
pi_192456756
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:59 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Jensen kijker gespot.
_O-
pi_192456809
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:59 schreef borealist het volgende:

[..]

Er gaan 2 tot 3 maal meer doden vallen dan bij een normaal griep seizoen, dat is al door de VS bevestigd, en dood gezwegen door de pers.

Grotendeels mensen die anders in de komende 5 jaar gestorven zouden zijn.
Een virus overkomt je als maatschappij en dan gaan er mensen dood die zonder dat virus nog niet dood hadden hoeven gaan. Als maatschappij probeer je dan die doden zoveel mogelijk te beperken, De ene aanpak werkt beter dat de andere aanpak. De aanpak zal dan gebaseerd zijn op wetenschappelijke feiten zoals deze vanuit het verleden geleerd zijn.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
pi_192456863
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 02:11 schreef Montagui het volgende:

[..]

Een virus overkomt je als maatschappij en dan gaan er mensen dood die zonder dat virus nog niet dood hadden hoeven gaan. Als maatschappij probeer je dan die doden zoveel mogelijk te beperken, De ene aanpak werkt beter dat de andere aanpak. De aanpak zal dan gebaseerd zijn op wetenschappelijke feiten zoals deze vanuit het verleden geleerd zijn.
Daarom is het gek dat men niet kijkt naar Azië, aangezien ze daar veel ervaring hebben met virussen..
pi_192457000
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 02:11 schreef Montagui het volgende:
Een virus overkomt je als maatschappij en dan gaan er mensen dood die zonder dat virus nog niet dood hadden hoeven gaan. Als maatschappij probeer je dan die doden zoveel mogelijk te beperken, De ene aanpak werkt beter dat de andere aanpak. De aanpak zal dan gebaseerd zijn op wetenschappelijke feiten zoals deze vanuit het verleden geleerd zijn.
Jij ziet een virus als een ziekte die altijd de zwakken pakken. Wat als het een retro virus muteert als overdraagbaar door hoesten en niezen? Of Ebola met een incubatietijd van 2 weken?

We moeten hier heel veel van leren.
pi_192457044
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:53 schreef Smack10 het volgende:
CBS kan toch de overlijdens aantallen per week vergelijken met de jaren daarvoor?

Dan krijg je een beter beeld van het aantal doden ten gevolge van corona per week...
CBS heeft het onlangs gepubliceerd.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-gemiddeld~a2b1c2cb/
Leipe shit ouwe
pi_192457081
De waarde van de getallen is dat het een indicatie geeft, waardoor er ingeschat kan worden of de maatregelen effect hebben gehad en of er eventueel nieuwe maatregelen genomen moeten worden.

Het ene land test veel, zoals Duitsland en Zuid-Korea, waardoor hun sterftecijfer relatief laag is, maar landen zoals Italië en Nederland testen weinig. Er kan dus het beste gekeken worden naar landen die een technologische, industriële en medische voorsprong hebben op Nederland.

Er is absoluut geen sprake van paniekzaaierij, als de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care een noodbrief verzendt aan haar leden.
pi_192457096
Denk hoe het land geografisch getroffen is. Bij Nederland, Duitsland en Italië is het een bepaald deel wat goed getroffen is, maar tellen voor de cijfers het hele land.

In Spanje en België is het veel gelijker verdeelt over het land. In Spanje is het vanuit Madrid ook over het hele land verspreid door “weggevluchte” Madrilenen.
.
pi_192457266
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 02:50 schreef 01100001011011000110010 het volgende:
De waarde van de getallen is dat het een indicatie geeft, waardoor er ingeschat kan worden of de maatregelen effect hebben gehad en of er eventueel nieuwe maatregelen genomen moeten worden.

Het ene land test veel, zoals Duitsland en Zuid-Korea, waardoor hun sterftecijfer relatief laag is, maar landen zoals Italië en Nederland testen weinig. Er kan dus het beste gekeken worden naar landen die een technologische, industriële en medische voorsprong hebben op Nederland.

Er is absoluut geen sprake van paniekzaaierij, als de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care een noodbrief verzendt aan haar leden.
Italië test meer per miljoen inwoners dan Z-Korea, maar ok.
pi_192457272
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 02:45 schreef Geenfrietmaarpatat het volgende:

[..]

CBS heeft het onlangs gepubliceerd.

https://www.ad.nl/binnenl(...)-gemiddeld~a2b1c2cb/
Dat bedoelde ik juist. ;)
pi_192457293
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 03:20 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Italië test meer per miljoen inwoners dan Z-Korea, maar ok.
Bron?
pi_192457371
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 03:20 schreef JochemSjakie het volgende:

[..]

Italië test meer per miljoen inwoners dan Z-Korea, maar ok.
Artikel van 16 maart, toen wij een dag eerder massaal naar café's en restaurants gingen. En het kabinet nog geen beademingsapparatuur had besteld.

"In South Korea, the rate of testing has been quite high (3,692 tests per million people as of March 8), and its mortality among those infected quite low (about 0.6%, or 66 deaths, at last count).
By contrast, Italy tests about 826 people per million and its mortality among those with diagnosed infection is about 10 times higher, with more than 1,000 people dead from the disease."

https://edition.cnn.com/2(...)sepkowitz/index.html

Ik heb nog niet gelezen dat Italië op dit moment meer heeft getest dan Zuid-Korea, maar als dat wel zo is dan waren ze veel te laat.

Testen in de beginfase is essentiëel. Te laat testen kan voor veel doden zorgen, omdat men niet weet waar, wanneer en hoelang de uitbraak is.
pi_192457504
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 03:33 schreef 01100001011011000110010 het volgende:
Testen in de beginfase is essentiëel. Te laat testen kan voor veel doden zorgen, omdat men niet weet waar, wanneer en hoelang de uitbraak is.
Maar toch is het nooit te laat om te testen, ook om duidelijkheid te krijgen over de ernst van de situatie. Wanneer we steekproef testen kunnen doen in heel Nederland, krijgen we een goed beeld van de werkelijke besmetting.
pi_192458236
Uiteindelijke cijfers zijn natuurlijk pas bekend als alles voorbij is, maar het virus zal waarschijnlijk veel minder dodelijk uitpakken dan de huidige cijfers doen vermoeden.
Hoe dan ook zal het altijd een schatting blijven, aangezien de grootste groep die het virus gehad heeft zonder symptomen en de groep die bewust niet getest is nooit volledig achterhaald kunnen worden.
pi_192458238
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:59 schreef borealist het volgende:

[..]

Er gaan 2 tot 3 maal meer doden vallen dan bij een normaal griep seizoen, dat is al door de VS bevestigd, en dood gezwegen door de pers.

Grotendeels mensen die anders in de komende 5 jaar gestorven zouden zijn.
Volgens Marion Koopmans (Viroloog Erasmus Universiteit) gaan er in NL tussen de 40.000 en 80.000 doden vallen, werd gezegd in Nieuwsuur van 17 maart. Deze uitzending was geheel gewijd aan het bang maken van de bevolking.
pi_192458320
Cijfers zijn er vooral voor de media om iedere keer weer hysterie te creëren. Het geeft in een land een redelijk beeld, mits de meetmethodes niet gewijzigd worden, vergelijk tussen landen is zeer onbetrouwbaar.
Even a broken clock is right twice a day.
  zondag 5 april 2020 @ 09:19:30 #29
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192458324
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 09:07 schreef Donderjagen het volgende:

[..]

Volgens Marion Koopmans (Viroloog Erasmus Universiteit) gaan er in NL tussen de 40.000 en 80.000 doden vallen, werd gezegd in Nieuwsuur van 17 maart. Deze uitzending was geheel gewijd aan het bang maken van de bevolking.
Dat gaan er 6000 tot 9000 worden, waarvan 99% boven de 60, met of zonder onzinnige maatregelen.

Waar ik me zorgen over maak is de ongekende omvang van het snowflaken in de wereld, maar ik berust er in omdat ik weet dat de wereld niet meer te redden is.
pi_192458501
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 09:19 schreef borealist het volgende:

[..]

Dat gaan er 6000 tot 9000 worden, waarvan 99% boven de 60, met of zonder onzinnige maatregelen.

Waar ik me zorgen over maak is de ongekende omvang van het snowflaken in de wereld, maar ik berust er in omdat ik weet dat de wereld niet meer te redden is.
Same here. We are fucked met al die mensen die zich door angst laten sturen.
  zondag 5 april 2020 @ 09:41:51 #31
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192458549
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 09:36 schreef Donderjagen het volgende:

[..]

Same here. We are fucked met al die mensen die zich door angst laten sturen.
Positief blijven. De wereld is verdoemd, maar dat wil niet zeggen dat iedereen verdoemd is.
pi_192459088
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 09:07 schreef Donderjagen het volgende:

[..]

Volgens Marion Koopmans (Viroloog Erasmus Universiteit) gaan er in NL tussen de 40.000 en 80.000 doden vallen, werd gezegd in Nieuwsuur van 17 maart. Deze uitzending was geheel gewijd aan het bang maken van de bevolking.
Ik vind dat deze pseudowetenschappers prima vervolgd mogen worden, ze creëren angst en zetten een hele beroepsgroep te kakken.
Even a broken clock is right twice a day.
pi_192459271
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 09:19 schreef borealist het volgende:

[..]

Dat gaan er 6000 tot 9000 worden, waarvan 99% boven de 60, met of zonder onzinnige maatregelen.

Waar ik me zorgen over maak is de ongekende omvang van het snowflaken in de wereld, maar ik berust er in omdat ik weet dat de wereld niet meer te redden is.
Waar baseer je deze uitspraak op?
  zondag 5 april 2020 @ 11:06:29 #34
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_192459373
En wat te denken als je de cijfers (bron:worldometer) vergelijkt tussen "Westerse" landen en de rest?
Top 20 doden/1M inwoners zijn vrijwel allemaal Westerse landen.

En zie het verschil tussen India (1.300M inwoners, 3K cases) en US (300M, >300K cases).
Wat zou daar een verklaring voor kunnen zijn?
  zondag 5 april 2020 @ 11:17:36 #35
284886 warhamstr
Niet waar!
pi_192459492
quote:
10s.gif Op zondag 5 april 2020 01:41 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Je mist nogal signalen over overvolle ziekenhuizen/ IC's in het hele land? :')
Je mist enige relativering achter die berichten? De IC capaciteit is nog niet half benut met de reeds beschikbare bedden. IC's zijn een luxe. Met improvisatie kunnen we nog wel 10x opschalen...

'Overvolle' ziekenhuizen is een logistieke uitdaging die allang onder controle is. Ik stel zelfs dat er nergens een nijpend probleem is (geweest) .

Klopt, dit druist compleet in tegen de berichtgeving van de media die zich helaas baseerd op de Facebook en Twitter berichten van overwerkte artsen of handelaren in afgekeurde medische zooi waar ze vanaf moeten.
  zondag 5 april 2020 @ 11:20:48 #36
284886 warhamstr
Niet waar!
pi_192459526
Laten we de 10.000 griepdoden van 2018 niet vergeten.

[ Bericht 0% gewijzigd door warhamstr op 05-04-2020 11:42:56 ]
  zondag 5 april 2020 @ 12:33:36 #37
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192460562
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 10:59 schreef Hugo862 het volgende:

[..]

Waar baseer je deze uitspraak op?
De werkelijkheid? Die onzin die uit de TV stroomt is dat niet. Niet mijn probleem dat 99% van de bevolking niet kan rekenen. De meeste mensen leren rekenen zoals je een aap kan leren auto rijden, maar echt begrijpen doen ze het niet. In situaties als deze wordt dat duidelijk.

In het land van de blinden wordt eenoog tot gek verklaard.
pi_192460607
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 11:17 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Je mist enige relativering achter die berichten? De IC capaciteit is nog niet half benut met de reeds beschikbare bedden. IC's zijn een luxe. Met improvisatie kunnen we nog wel 10x opschalen...

'Overvolle' ziekenhuizen is een logistieke uitdaging die allang onder controle is. Ik stel zelfs dat er nergens een nijpend probleem is (geweest) .

Klopt, dit druist compleet in tegen de berichtgeving van de media die zich helaas baseerd op de Facebook en Twitter berichten van overwerkte artsen of handelaren in afgekeurde medische zooi waar ze vanaf moeten.
Dit is onzin op alle mogelijke manieren
pi_192460657
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 12:33 schreef borealist het volgende:

[..]

De werkelijkheid? Die onzin die uit de TV stroomt is dat niet. Niet mijn probleem dat 99% van de bevolking niet kan rekenen. De meeste mensen leren rekenen zoals je een aap kan leren auto rijden, maar echt begrijpen doen ze het niet. In situaties als deze wordt dat duidelijk.

In het land van de blinden wordt eenoog tot gek verklaard.
En wat is de werkelijkheid? Kun je dat wat beter omschrijven? Bijvoorbeeld in cijfers uitdrukken?
  zondag 5 april 2020 @ 12:44:22 #40
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192460731
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 12:39 schreef Hugo862 het volgende:
En wat is de werkelijkheid? Kun je dat wat beter omschrijven? Bijvoorbeeld in cijfers uitdrukken?
Ik heb de data en de berekeningen al meerdere keren gedeeld, maar 99% begrijpt er niets van, en aangezien 50% slimmer is dan gemiddeld nemen ze aan dat ik een dwaas ben. De dommere helft doet wat ze normaal doen, geloven wat de meerderheid geloofd.
pi_192460844
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 11:20 schreef warhamstr het volgende:
Laten we de 10.000 griepdoden van 2018 niet vergeten.
Werden 2 jaar geleden ook net zo veel jonge mensen (onder de 60 jaar) opgenomen vanwege griep?
Je moet niet naar de sterfte van hoogbejaarden kijken. Dat zijn net cavia’s. Die zijn sowieso erg vatbaar voor een virus.
ROBODEMONS..................|:(
  zondag 5 april 2020 @ 13:54:11 #42
484872 borealist
Mijn naam is Bo
pi_192461552
quote:
15s.gif Op zondag 5 april 2020 12:53 schreef Morrigan het volgende:
Werden 2 jaar geleden ook net zo veel jonge mensen (onder de 60 jaar) opgenomen vanwege griep?
Je moet niet naar de sterfte van hoogbejaarden kijken. Dat zijn net cavia’s. Die zijn sowieso erg vatbaar voor een virus.
Als je positief test resulteert dat vaak in een gedwongen opname, dan krijg je de ziekenhuizen wel vol.
  zondag 5 april 2020 @ 15:14:24 #43
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192462630
quote:
10s.gif Op zondag 5 april 2020 01:41 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Je mist nogal signalen over overvolle ziekenhuizen/ IC's in het hele land? :')
Klopt, ziekenhuizen & IC's liggen vol..... waarbij die onderling niet echt bruikbaar zijn om te vergelijken. Vooropgesteld dat landen daar ruimte hebben in het ziekenhuis of de IC

Overal zal ook worden afgewogen of het zinnig is om iemand naar de IC te sturen en/of zelfs op te nemen in het ziekenhuis. In NL worden afgewogen gesprekken gevoerd om kwetsbaren na te laten denken over hun opname. Ik weet bv in Frankrijk dat het daar normaler is om thuis of in het verpleeghuis te sterven (als je wat fataals mankeert). Beter thuis sterven dan kil in het ziekenhuis.

De cijfers die wij vernemen zijn buiten een trend (omhoog, helaas), op aantal niet onderling vergelijkbaar.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 5 april 2020 @ 15:25:24 #44
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192462784
Zie ook ^O^ : COR / Covid19 wat is werklijkheids waarde van getallen ?
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 01:59 schreef Smack10 het volgende:

[..]

Lijkt mij toch wel, dat statistieken van overlijden worden bijgehouden?

Of het openbaar is, dat is een andere vraag..

Wat zegt TS er van? @:Vallon
Cijfers onderling binnen Nederland vergelijken, lijkt mij goed mogelijk. Echter wij houden maar één doodsoorzaak bij. in veruit de meeste gevallen hebben stergevallen onderliggende oorzaken... en wat vult de arts dan in als doodsoorzaak ?

De cijfers, in verhouding, vergelijken met andere landen kan alleen maar op totaal aantal.
Bij het CBS houdt men de cijfers (wekelijks) bij.
https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dataset/70895ned/table

De laatste stand is die van week12 (16-21mar) waar je met wat wil, bij ouderen (65+) een oplopende stijgende lijn kan ontwaren. De cijfers zelf, flink vertraagd en zullen betrekking hebben over sterfgevallen in de voorliggende weken van (ik schat dan) vanaf begin maart, toen Covid19 in NL begon. De komende maand zal "interessant"zijn of de slachting door Covid19, in de CBS statistieken merkbaar is.

Ik heb echter (nog) geen bronnen of die cijfers qua trend ten opzichte van andere landen afwijkt qua trend. Duidelijk lijtk mij wel dat Covid19 inderdaad voor ouderen raakt en dat zal in andere landen niet anders (kunnen) zijn.

[ Bericht 6% gewijzigd door Vallon op 05-04-2020 15:45:48 ]
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_192462793
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 11:17 schreef warhamstr het volgende:

[..]

Je mist enige relativering achter die berichten? De IC capaciteit is nog niet half benut met de reeds beschikbare bedden. IC's zijn een luxe. Met improvisatie kunnen we nog wel 10x opschalen...

'Overvolle' ziekenhuizen is een logistieke uitdaging die allang onder controle is. Ik stel zelfs dat er nergens een nijpend probleem is (geweest) .

Klopt, dit druist compleet in tegen de berichtgeving van de media die zich helaas baseerd op de Facebook en Twitter berichten van overwerkte artsen of handelaren in afgekeurde medische zooi waar ze vanaf moeten.
Heb je ook feiten of bronnen voor al je beweringen?

Anders kraam je maar wat onzin uit. :')
  zondag 5 april 2020 @ 15:44:45 #46
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192463038
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 02:38 schreef Elizium het volgende:

[..]

Jij ziet een virus als een ziekte die altijd de zwakken pakken. Wat als het een retro virus muteert als overdraagbaar door hoesten en niezen? Of Ebola met een incubatietijd van 2 weken?

We moeten hier heel veel van leren.
Vanuit evolutie gezien zal een bacterie of virus de populatie "treffen" die zich daartegen onvoldoende kan verdedigen. Dit zijn per definitie de zg. "zwakkeren' in de soort, wat niet wil zeggen dat die zelf dus "zwak zijn".
Het kan zo maar zijn die die "zwakkeren" (in soort/groep) niet op tijd een afweermiddel hebben gevonden die de soort als geheel dan laat overleven.

"Je kan heel erg sterk of gezond zijn maar wanneer je uiterst dom bent, heb je daar hoegenaamd niets aan." Dat zie je ook als men bv een genetische gezien onvoldoende tolerantie heeft en zichzelf daar dan niet naar gedraagt. (Adapt or Die)

Idealiter treft een virus, de populatie zonder die - als doel dan - uit te moorden. Het virus "wil" het eigen DNA via de gastheer verspreiden. Dit gaat ten koste van de gastheer.
De gastheer zal een bepaalde "immuniteit" verwerven zodat het virus zal (moet?) muteren zodat het virus als variant zich alsnog kan verspreiden.
Een virus dat zich niet langer via de luchtweg kan vermeerderen kan dat dan bv doen via de ontlasting of slijmvlies contacten (wat ook bij Covid19 mogelijk is).

Zoenen en copulatie lijkt mij ook bij Covid19 sws een uitstekende overdrachtsmethode voor virussen.
Vandaar de richtlijn... van 1.5 meter die dat voorkomt >:) .

Het voldoende lang in leven houden van de gastheer (als soort) is het "belang" :Y van het virus zelf. Een virus dat zijn gastheer sneller uitmoordt dan het zich kan verspreiden, gaat zelf ook ten onder of op stand-by.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_192463126
Zoals Kees de Kort van BNR-radio het al zei. In Duitsland tel je alleen mee als Coronoadode, als dat de oorzaak van overlijden is. In Italië (en in Nederland ook wel) ben je al een Coronadode als je een bacterie Corona hebt, ook als is de onderliggende doodspoorzaak anders.
  zondag 5 april 2020 @ 16:10:21 #48
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192463446
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 02:50 schreef 01100001011011000110010 het volgende:
De waarde van de getallen is dat het een indicatie geeft, waardoor er ingeschat kan worden of de maatregelen effect hebben gehad en of er eventueel nieuwe maatregelen genomen moeten worden.

Het ene land test veel, zoals Duitsland en Zuid-Korea, waardoor hun sterftecijfer relatief laag is, maar landen zoals Italië en Nederland testen weinig. Er kan dus het beste gekeken worden naar landen die een technologische, industriële en medische voorsprong hebben op Nederland.

Er is absoluut geen sprake van paniekzaaierij, als de Nederlandse Vereniging voor Intensive Care een noodbrief verzendt aan haar leden.
Zo begin ik het ook te zien. Het is een indicatie waarbij je sws niet de concrete cijfers van landen onderling kan/mag/moet gebruiken als argument voor maatregelen. de NVIC cijfers zijn alleen nuttig voor/binnen de zorgplanning zelf. De "cijfers" zelf kan je - buiten een trend - niet vergelijken met andere landen.

Zelf ben ik geneigs om te vergelijken in ruwweg de groepen
a) met Toegankelijkheid (=betaalbaarheid/wl-niet verkerd etc.)
b) Technologische Kwaliteit
c) Beschikbaarheid Kwantitatief (ook t.a.v. personeel/locatie).
d) Sociale Wenselijkheid
Eén van de redenen dat geneigd ben om (subjectief ?) bv Nederland/Frankrijk/Duitland op dezelfde "as" te plaatsen en dan zie dat Duitsland opmerkelijk afwijkt.

Ik stelde mij mijzelf in het begin wel wat vragen over de definitie van Intensive care. IC die mij als ondeskundige in beginsel wat op een totaal verkeerd been zette.
Mijn beeld van een "IC" was die van een super gespecialiseerde "taskforcekamer" van 1 miljoen/stuk met minimaal 1 arts en 5 verpleegkundigen die samen daar één patiënt in leven trachten houden om te laten herstellen.
(1150 bedden, waarvan de helft bezet met ruim 6000 personen aan ondersteunend personeel)

Met Covid19 lijkt het er op dat je met kwart tot de helft daarvan, kennelijk ook "goede" IC-zorg kunt laten bedrijven die zich dan vooral toespitst op het invasief "beademen". Dan nog weet men bij voorbaat dat de helft op de IC het sws niet zal redden en de rest grotendeels problemen zal overhouden.

De paniekcijfers die het NVIC dan publiceert beginnen daarmee qua nut, wel wat te schommelen.
Niet als verwijt maar puur dat hun "zorg" zich toespitst op een bepaald facet of accent.
Een accent is dan ook... hoe "humaan" is het om (een veelal verzwakt) iemand 3 weken, in coma, aan de beademing te leggen.

Wanneer je als beleid op de IC zou hebben dat iemand niet lander dan een week daar mag/kan liggen, zouden we geen capaciteitsprobleem hebben. Mja, dat is dan keuzes maken die "wij" als (wereldwijde?) samenleving niet zo willen formuleren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 5 april 2020 @ 16:29:19 #49
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192463702
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 04:42 schreef Elizium het volgende:

[..]

Maar toch is het nooit te laat om te testen, ook om duidelijkheid te krijgen over de ernst van de situatie. Wanneer we steekproef testen kunnen doen in heel Nederland, krijgen we een goed beeld van de werkelijke besmetting.
Dat was/is ook van de insteken van Sanquin die over heel Nederland bloeddonoren heeft. Wanneer je die dan test op antilichamen, krijg je een aardig "Covid19-verspreidingsbeeld". Het zegt niets over wat gaat komen. Om daarmee een voorspelling te kunnen doen zal je dus dat onderzoek, periodiek moeten herhalen.

Dat verspreidingsbeeld van Sanquin zelf, zegt echter niets over de "impact" voor kwetsbaren die veelal geen bloeddonor zullen zijn.
Ik durf zelfs te stellen dat je wweinig hebt aan Sanquin zelf hebt om de crisis van nu aan te pakken.

Het beeld is wel weer nuttig om een idee te hebben hoe diep de verspreiding is om zo het beleid va maatregelen af te stellen. Wanneer je weet dat 50% besmet is geweest, worden bepaalde maatregelen minder nuttig om de besmettingssnelheid te reguleren.

Testen zelf in dat verlengde, lijkt mij alleen zinvol om vast te stellen dat iemand NU al-of-niet besmet is om daarmee een keuze te maken wat daarmee aan te vangen *wel/niet Cvodi19 zeik/patiënt). Het grootschalig testen als indruk, is beter uitvoerbaar met een serologisch onderzoek zoals dat van Sanguin.
NB: dat onderzoek, gestart begin maart, zal ergens deze of volgende week een eerste indruk moeten afgeven.

Het aantal Covid19 overledenen - mits consistent qua rapportage - kan "ook" maatstaf zijn om daarmee geografisch een oprukkend beeld op te kunnen stellen (denk aan onze "landkaartjes"). Hoe "roder" een provincie met daarbij de demografische* samenstelling wetende, des te beter je een indruk hebt van de besmetting.

*Inzake demografie: Dat bv Flevoland minder geraakt wordt kan zijn om omdat daar, gemiddeld gezien, minder kwetsbare ouderen zullen wonen. Ouderen wonen bv veelal in kernen.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  zondag 5 april 2020 @ 16:40:06 #50
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_192463834
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 11:06 schreef kibo het volgende:
En wat te denken als je de cijfers (bron:worldometer) vergelijkt tussen "Westerse" landen en de rest?
Top 20 doden/1M inwoners zijn vrijwel allemaal Westerse landen.

En zie het verschil tussen India (1.300M inwoners, 3K cases) en US (300M, >300K cases).
Wat zou daar een verklaring voor kunnen zijn?
Ik denk dat we het cijfer van world "cases" , laat staan die van CFR (case fatality rate) de prullenbank in kunnen gooien. Zelf zie ik alleen het aantal doden per miljoen inwoners als enigszins valide.

De "case-rate" is recht evenredig met hoeveel en wie je dan precies test.
Strikt genomen zou je ook elke overledene - of ze nu wel of niet zijn opgenomen - moeten testen op Covid19

Testen zijn NIET de oplossing voor behandeling en hooguit bruikbaar is om te weten in welke mate een besmetting is gevorderd. Dat "objectief" (mits periodiek !!!) meten, is alleen nuttig om de effectiviteit van maatregelen te voorspellen, die bij te stellen en/of te controleren.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')