Na een paar weken Covid19 cijfers gevolgd te hebben, begin ik mij af te vragen waar ik met die cijfers qua onderlinge inhoud naar zit te kijken...... spaghetti, kaas of ratatouille ?
De enige steekhoudende conclusie die ik kan formuleren, is dat de besmetting exponentieel verloopt (logisch met R
0>1) omdat het virus flink huishoudt en oprukt met ruwweg tussen de 3 en 12 doden per miljoen inwoners per lokale virus(uitbraak)dag
(vanaf moment dat er totaal10-50 doden zijn de betreuren) Hogere cijfers in de landen waar het flink uit de klauwen loopt en anderen die daar tzt ook zullen (moeten?) komen. Immers het virus (er)kent geen grenzen, hooguit wacht het even op de bus om verder te gaan trekken.
Sinds de uitbraak ligt dit totale sterftecijfer (per land) < 2 (Polen/Hongarije/Griekenland?) en tegen de 250 (Italië/Spanje) per miljoen inwoners waarmee ik mijn schoen niet kan opeten. Ook tussen geciviliseerde landen zijn opmerkelijke verschillen (Frankrijk/Nederland) met ca 100 en Duitsland "slechts" 15 doden per miljoen tgv Covid19.
Die grote verschillen kan ik alleen verklaren omdat niet elk land nog gelijkelijk is besmet of haar waarden anders (op)telt. Het is bijv aannemelijk dat Italië - eerder getroffen - een grotere besmetting van bevolking in tijd zal kennen dan Zweden, dat geografisch (nog)verderop in de tijd ligt.
NB: Elk land hanteert ruwweg dezelfde "
Lock-Down" maatregelen en het Flatten-The-Curve scenario.
Cijfers van landen onderling zeggen mij steeds minder omdat elk schijnbaar een eigen policy er op nahoudt voor Covid19 t.a.v.
a) Testen (volstrekte willekeur, ook vanwege gebrek aan).
b) Besmet ( n.a.v. test, ziekenhuis of IC?)
c) Ziekenhuis/Opname (In Frankrijk wordt je naar huis gestuurd)
e) IC opname definitie (Nederland houdt mogelijk een terughoudt beleid).
f) Overleden (Frankrijk telt buiten de IC en Ziekenhuis mee)
g) Hersteld (Nederland rapporteert dat bv niet).
h) .... .... ...
Vervolgens worden de "wereldwijde" cijfers tussentijds vervuild omdat onderliggende "criteria" naar willekeur lijken te veranderen. In NL wordt je bv pas als geïnfecteerd beschouwd wanneer de GGD dat zodanig vindt/stelt en niet op grond van huisarts verwijzing. Wanneer je thuis sterft door Covid19 ben je daar niet
aan overleden. Het vergelijken van de zg CFR (Case Fatality Rate) is sws niet mogelijk. Dat getal wordt stekt beïnvloed hoe en
of je test op Covid19. Meer/mind testen beïnvloedt de CFR (Denk bv aan Korea/Singapore, die het daarmee zo "goed" zouden doen).
Het enige cijfer dat enigszins een onderlinge zekerheid lijkt te hebben, is het totale Covid19
sterftecijfer dat je dan kunt afzetten tegen de populatie.
En dan nog zie je bizarre verschillen tussen landen, zelfs die vlak naast elkaar liggen.
Voor ons continent kan ik niet duiden waarom Duitsland (15)
6x minder sterfte per miljoen inwoners heeft dan bv Nederland (nu 97).
Dit toewijzen aan de "maatregelen", maak men de kat maar wijs. Ook een beter "ziekenhuis"-systeem zal niet leiden tot die mate van minder sterfte omdat Covid19 zelf moet uitzieken.
NB: Je kan alleen symptomen behandelen in de hoop dat de patiënt het zelf overleeft (wat in hooguit 50% van de gevallen lukt).
Idem dat verhaal van China die al vele weken op een stabiel

sterftecijfer van rond de 3300, het virus zou hebben afgestopt. Terwijl in de Wuhan regio
en-masse doden - zonder toelichting - worden gecremeerd en nabestaanden de urnen ophalen.
We mogen aannemen dat die cijfers daar (in China) totaal niet kloppen
bron:timeOok het cijfer in NL, weliswaar
in lijn met die van Frankrijk (sterfte van 97/miljoen inwoners), lijkt mij soms twijfelachtig. Mogelijk ook omdat men "patiënten" verplaatst, die dan qua regio minder zullen drukken.
Ook (zoals anderen hier duidelijk maken/maakten) omdat er simpelweg onvoldoende word getest en mensen mogelijk buiten het zicht van de "medici", net zo makkelijk aan iets anders kunnen overlijden. Meestal kan/mag maar één hoofdsdoodsoorzaak worden aangegeven.
Denk hierbij aan Frankrijk, waar de meegetelde sterfte in de verpleeghuizen, soms wordt toegewezen aan Covid19 (Er is één patiënt, dus de rest in die week heeft ook Covid19). Covid19 kan leiden tot hartfalen, nierfalen en uitval lever etc.etc.
Wat wel weer interessant is, is dat Spanje (252) nu Italië (242) voorbijgaat qua sterfte per miljoen inwoners tgv Covid19. Men zou zeggen dat de Spanjaarden het beter zouden hebben georganiseerd dan de familie-hokkende Italianen, wat Covid19 kennelijk dus niet uitmaakt.
NB: voor alle gevolgtrekkingen, kijk ik naar de cijfers en inhoud van
https://covid19graph.work/ als bron. Beste hele nuttige grafieken voor individuele landen maar onderling - net als andere wereld statistiek - nauwelijks te vergelijken omdat de tijdslijnen en absolute aantallen niet zijn geharmoniseerd.
Wie wil/kan er inhoudelijk iets aan toe voegen of licht laten schijnen ?