Nice! Ik was van plan om vandaag zuurgoed te maken met komkommer, voor de surinaamse twist bij de nasi.quote:Op vrijdag 3 april 2020 21:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vanavond alvast een pot atjar gemaakt. Nooit eerder gedaan, ik hoop dat het smaakt volgende week.
Lekkerquote:Op zaterdag 4 april 2020 12:27 schreef Farenji het volgende:
[..]
Nice! Ik was van plan om vandaag zuurgoed te maken met komkommer, voor de surinaamse twist bij de nasi.
Wij maken het ook steeds meer zonder zakjes. Is toch wel leuker.quote:Op zondag 5 april 2020 20:33 schreef LeSage het volgende:
Ik denk dat ik voor het eerst ook maar eens nasi zonder zakje van Kokki-Djawa ga maken![]()
Vulling is eigenlijk altijd alleen een beetje prei, kip- of varkensvlees, soms spekjes en ei erdoor geklutst.
En dan vermoedelijk met kokosboontjes en saté van de bbq
Mijn familie (ook Indisch) verafschuwd trassiquote:Op zondag 5 april 2020 20:36 schreef LeSage het volgende:
Wel grappig, bij vrijwel ieder recept ontbreekt de trassi. Terwijl mijn Indische schoonfamilie meteen roept: ‘Geen nasi zonder trassi.’
Ik maak altijd nasi op een dag na een dag dat we rijst eten, dan kook ik meteen een dubbele hoeveelheid rijst. Het wordt alsnog een plakzooi, dus ik doe het meer voor het gemak dan om plakken te voorkomenquote:Op maandag 6 april 2020 09:52 schreef Hojdhopper het volgende:
Kleine tip, mocht iemand het nog niet zo doen; kook de rijst een dag eerder. Dan is ie op 8 april wat harder en korreliger en gaat het niet zo plakken bij het bakken in de wokpan.
Ja dat is ook handig natuurlijk. Maar eigenlijk vreemd dat de rijst dan alsnog plakt. Zet je hem 's nachts in de koelkast? Gaat er eigenlijk om dat die rijst echt goed afkoelt.quote:Op maandag 6 april 2020 09:54 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Ik maak altijd nasi op een dag na een dag dat we rijst eten, dan kook ik meteen een dubbele hoeveelheid rijst. Het wordt alsnog een plakzooi, dus ik doe het meer voor het gemak dan om plakken te voorkomen
Ja, direct koelen en in de koelkast, nare bacteriegroei in gekookte rijst, brr.quote:Op maandag 6 april 2020 10:00 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Ja dat is ook handig natuurlijk. Maar eigenlijk vreemd dat de rijst dan alsnog plakt. Zet je hem 's nachts in de koelkast? Gaat er eigenlijk om dat die rijst echt goed afkoelt.
Dit zijn van die dingen die ik regelmatig vergeet omdat ik slecht kan plannen.quote:Op maandag 6 april 2020 09:52 schreef Hojdhopper het volgende:
Kleine tip, mocht iemand het nog niet zo doen; kook de rijst een dag eerder. Dan is ie op 8 april wat harder en korreliger en gaat het niet zo plakken bij het bakken in de wokpan.
Zelfde bij mij hoor. Maar als ik m'n (indonesische) moeder vertel dat ik nasi heb gekookt met net gekookte rijst, nou dan is het huis weer te klein.quote:Op maandag 6 april 2020 10:36 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Dit zijn van die dingen die ik regelmatig vergeet omdat ik slecht kan plannen.
Niet uit Bep Vuyk, ik app het naar je. Maar: geen nasi zonder trassi en imo hoort er behalve ui, geen groente inquote:Op maandag 6 april 2020 10:09 schreef Isabeau het volgende:
@:Leintjeuh had zo'n geweldig lekker nasireceptMaar niet echt standaard en uit het kookboek van Beb Vuyk geloof ik.
Misschien doe ik woensdag wel mee. Ligt er even aan wat mijn vriend wil. Vorige week ook nasi gehad namelijk.
Herkenbaar. Bij mij is het de oma die daar vandaan komt, en die doet niet zo moeilijk. Maar moeders vraagt zich dan altijd af waarom ik zo ben.quote:Op maandag 6 april 2020 10:40 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Zelfde bij mij hoor. Maar als ik m'n (indonesische) moeder vertel dat ik nasi heb gekookt met net gekookte rijst, nou dan is het huis weer te klein.
Oh en als extra tip van moeders: na het koken van de rijst, één of twee tenen verse knoflook (door de knoflookpers) erdoorheen mengen, samen met sambal (niet te veel, één á twee theelepels) om de rijst alvast op smaak te brengen. Dan dus in de koelkast en de volgende dag heb je een goede basis voor de nasi.
Hm, misschien doe ik 8 april wel mee, nu ik erover nadenk haha.
Je moeder vraagt zich af waarom je zo bent? Die snap ik niet?quote:Op maandag 6 april 2020 11:10 schreef Kaneelstokje het volgende:
[..]
Herkenbaar. Bij mij is het de oma die daar vandaan komt, en die doet niet zo moeilijk. Maar moeders vraagt zich dan altijd af waarom ik zo ben.
Knoflook en sambal er al doorheen? Doe je die dan niet door je verse boemboe?
Dat is een goede tip! Wist ik niet.quote:Op maandag 6 april 2020 09:52 schreef Hojdhopper het volgende:
Waarom ik niet iets simpels kan onthouden als de rijst vooraf te koken.quote:Op maandag 6 april 2020 12:13 schreef Hojdhopper het volgende:
[..]
Je moeder vraagt zich af waarom je zo bent? Die snap ik niet?
Nee, gebruik verder geen boemboe. Ik bak het vlees aan, gooi de groente erbij en dan de "gemarineerde" rijst. Beetje zout, peper, en eventueel nog wat ketjap manis maar niet veel. Spiegelei of roerei erbij/ernaast, gefruite uitjes erbij, augurk of zilveruitjes, klaar is kees.
Maar bij nasi goreng bestaat er geloof ik toch geen standaard recept haha.
Helemaal mee eensquote:Op maandag 6 april 2020 13:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens vind ik nasi goreng van de chinees echt niet te eten (en bami van de chinees al helemaal niet, vieze glibbertroep).
Grappig, was ook wat ik dacht. Ik gebruik meestal dit recept: http://www.kraotach.nl/recepten/indonesie/nasigoreng.htmlquote:Op zondag 5 april 2020 20:36 schreef LeSage het volgende:
Wel grappig, bij vrijwel ieder recept ontbreekt de trassi. Terwijl mijn Indische schoonfamilie meteen roept: ‘Geen nasi zonder trassi.’
Veel Nederlanders doen er een beetje atjar bij. Beetje zuur voor het contrast.quote:Op maandag 6 april 2020 19:39 schreef Oceanonix het volgende:
Koken rijst een dag eerder was al gepland.
* Oceanonix zet ook de knoflook en de sambal klaar
zijn er meer tips waar deze oerhollandse trien rekening mee moet houden. Heb wel vaker nasi gemaakt maar laat ik hier dan direct een kookworkshop van maken.![]()
Ik herhaal: geen nasi zonder trassiquote:Op maandag 6 april 2020 19:39 schreef Oceanonix het volgende:
Koken rijst een dag eerder was al gepland.
* Oceanonix zet ook de knoflook en de sambal klaar
zijn er meer tips waar deze oerhollandse trien rekening mee moet houden. Heb wel vaker nasi gemaakt maar laat ik hier dan direct een kookworkshop van maken.![]()
Ja, heb je wel een punt, erg droog ook meestal. Alhoewel ik de nasi minder erg vind dan de bami.quote:Op maandag 6 april 2020 13:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens vind ik nasi goreng van de chinees echt niet te eten (en bami van de chinees al helemaal niet, vieze glibbertroep).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
Ziet er lekker uit, Golfer. Heb er trek van gekregen.quote:Op dinsdag 7 april 2020 18:47 schreef golfer het volgende:
Ik maakte vandaag al Nasi Goreng Kampung (een mengelmoes van overblijfsels en wat nieuwe zaken toegevoegd).
Ingrediënten snijden en voorbereiden.
Ui, knoflook, peper, prei, taugé en een blokje trassi:
[ afbeelding ]
Speklappen in reepjes snijden:
[ afbeelding ]
Beenham in blokjes snijden:
[ afbeelding ]
Rijst en kruiden:
[ afbeelding ]
Soja en ketjap manis:
[ afbeelding ]
Speklappen in de pan:
[ afbeelding ]
Ui, knoflook, pepers en trassi toevoegen:
[ afbeelding ]
Prei en sambal badjak toevoegen:
[ afbeelding ]
Taugé en beenham toevoegen:
[ afbeelding ]
Eitjes klutsen met room en sojasaus:
[ afbeelding ]
In pannetje een omelet van bakken:
[ afbeelding ]
Omelet in reepjes snijden:
[ afbeelding ]
Alles op een bord:
[ afbeelding ]
Atjar erbij serveren:
[ afbeelding ]
Smullen maar!
Ik vind telor besengek wel een goed idee om te maken. Ik wilde eigenlijk kipsate maken maar ik heb zo ranzig veel gegeten de laatste dagen dat ik pindasaus even niet trek.quote:Op woensdag 8 april 2020 10:20 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zo, mijn atjar ketimoen is klaar gezet.
De kroepoek en rempejek liggen al klaar. Gebakken uitjes en seroendeng stonden al in de kast.
Alles voor de pindasaus in huis. Eitjes in huis voor besengeh. Heb er al trek in.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |