abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192437836
In dit topic bespreken we alles rond de derde opdracht van CUL / Kook mee met CUL: overlegtopic

Op woensdag 8 april maken we met iedereen die mee wil doen nasi.

Nasi
In Nederland wordt daar meestal nasi goreng mee bedoeld maar de echte puristen mogen hun gekookte rijst ook best nasi noemen.

Algemene spelregels:
De regels:
- Kook op de aangegeven dag het aangegeven gerecht.
- Er is geen tijdstip waarop iets klaar moet zijn, een datum is al specifiek genoeg.
- Het maakt niet uit welk recept je gebruikt.
- Eventuele aanvullende regels lees je bij de uitleg voor komende opdracht hierboven.
Spoilers!
pi_192438129
Ik heb vanavond alvast een pot atjar gemaakt. Nooit eerder gedaan, ik hoop dat het smaakt volgende week.
Spoilers!
  vrijdag 3 april 2020 @ 22:44:31 #3
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192438983
Hier is het slow-cook gerecht van saté (voor bij de nasi :6 ) alvast van stal gehaald . ^O^
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192442546
Ik doe mee! :-)
pi_192445687
quote:
1s.gif Op vrijdag 3 april 2020 21:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik heb vanavond alvast een pot atjar gemaakt. Nooit eerder gedaan, ik hoop dat het smaakt volgende week.
Nice! Ik was van plan om vandaag zuurgoed te maken met komkommer, voor de surinaamse twist bij de nasi.
pi_192452592
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 12:27 schreef Farenji het volgende:

[..]

Nice! Ik was van plan om vandaag zuurgoed te maken met komkommer, voor de surinaamse twist bij de nasi.
Lekker :9 Daar heb ik nog een paar potten van staan.
Spoilers!
pi_192452818
Oh, da’s best een goed idee, ik heb nog varkenshaas waar ik sateh van wilde maken. Mijn nasi ziet er altijd beroerd uit, maar smaakt wel goed.
pi_192452861
Ik ga voor een recept uit Boekoe Bangsa, daar maak ik echt te weinig uit.
pi_192465455
Een week of wat geleden heb ik (voor het eerst :o ) zelf nasi goreng gemaakt en toen schoot ik uit met de komijn. ;(

Ik overweeg het woensdag een nieuwe kans te geven met nieuw/ander recept. Lekker kip erbij ofzo. :9 Eens even broeden *O*
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 5 april 2020 @ 18:57:47 #10
221912 minilot
Nancy boy
pi_192465842
Ik hou het simpel woensdag en maak gewoon de lekkerste gebakken rijst die ik ken, Jean-Georges Vongerichtens ginger fried rice! O+

Zoals hier:
http://momofukufor2.com/2010/09/ginger-fried-rice-recipe/
Of hier:
https://iamafoodblog.com/ginger-fried-rice-recipe/
Gebaseerd op:
https://www.nytimes.com/2010/01/27/dining/27mini.html?ref=dining

:9
Let me see you stripped down to the bone
pi_192466321
Ik doe meestal een beetje zoals dit https://www.francescakookt.nl/indonesische-nasi-goreng, maar dan met een zakje soepgroente er doorheen en ik roer er rauw ei doorheen, waardoor het er echt helemaal niet meer uitziet. Geen laos meer op voorraad, dus even kijken of ik daar nog aan kan komen, anders pak ik poeder.
  zondag 5 april 2020 @ 19:28:37 #12
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192466338
Misschien dat ik me goed genoeg voel om mee te doen. :)
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_192466967
Tvp
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zondag 5 april 2020 @ 20:11:54 #14
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_192467081
Ik zit dus al een week hiermee in mn hoofd..

:o
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_192467380
Ik denk dat ik voor het eerst ook maar eens nasi zonder zakje van Kokki-Djawa ga maken :@
Vulling is eigenlijk altijd alleen een beetje prei, kip- of varkensvlees, soms spekjes en ei erdoor geklutst.
En dan vermoedelijk met kokosboontjes en saté van de bbq :9
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
pi_192467458
Wel grappig, bij vrijwel ieder recept ontbreekt de trassi. Terwijl mijn Indische schoonfamilie meteen roept: ‘Geen nasi zonder trassi.’
‘Jouw ouders hadden zeker liever een jongetje gehad?’
  zondag 5 april 2020 @ 20:40:01 #17
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192467521
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 20:33 schreef LeSage het volgende:
Ik denk dat ik voor het eerst ook maar eens nasi zonder zakje van Kokki-Djawa ga maken :@
Vulling is eigenlijk altijd alleen een beetje prei, kip- of varkensvlees, soms spekjes en ei erdoor geklutst.
En dan vermoedelijk met kokosboontjes en saté van de bbq :9
Wij maken het ook steeds meer zonder zakjes. Is toch wel leuker.
pi_192467784
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 20:36 schreef LeSage het volgende:
Wel grappig, bij vrijwel ieder recept ontbreekt de trassi. Terwijl mijn Indische schoonfamilie meteen roept: ‘Geen nasi zonder trassi.’
Mijn familie (ook Indisch) verafschuwd trassi :D maar we zijn denk ik wel in de minderheid :P
pi_192468053
Ik ga een vega nasi maken dus ook zonder trassi. Maar wel met andere goede smaakmakers. Ik ben trouwens ooit wel eens uitgeschoten met de trassie, nou dat doe je ook maar 1 keer. :X :r
pi_192473783
Kleine tip, mocht iemand het nog niet zo doen; kook de rijst een dag eerder. Dan is ie op 8 april wat harder en korreliger en gaat het niet zo plakken bij het bakken in de wokpan.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_192473818
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 09:52 schreef Hojdhopper het volgende:
Kleine tip, mocht iemand het nog niet zo doen; kook de rijst een dag eerder. Dan is ie op 8 april wat harder en korreliger en gaat het niet zo plakken bij het bakken in de wokpan.

Ik maak altijd nasi op een dag na een dag dat we rijst eten, dan kook ik meteen een dubbele hoeveelheid rijst. Het wordt alsnog een plakzooi, dus ik doe het meer voor het gemak dan om plakken te voorkomen
pi_192473917
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 09:54 schreef Doedezemaar het volgende:

[..]

Ik maak altijd nasi op een dag na een dag dat we rijst eten, dan kook ik meteen een dubbele hoeveelheid rijst. Het wordt alsnog een plakzooi, dus ik doe het meer voor het gemak dan om plakken te voorkomen
Ja dat is ook handig natuurlijk. Maar eigenlijk vreemd dat de rijst dan alsnog plakt. Zet je hem 's nachts in de koelkast? Gaat er eigenlijk om dat die rijst echt goed afkoelt.
pi_192474001
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:00 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ja dat is ook handig natuurlijk. Maar eigenlijk vreemd dat de rijst dan alsnog plakt. Zet je hem 's nachts in de koelkast? Gaat er eigenlijk om dat die rijst echt goed afkoelt.
Ja, direct koelen en in de koelkast, nare bacteriegroei in gekookte rijst, brr.
Mijn nasi ziet er nooit aantrekkelijk uit, maar dat boeit me inmiddels niet meer.
pi_192474062
@Leintjeuh had zo'n geweldig lekker nasirecept _O_ Maar niet echt standaard en uit het kookboek van Beb Vuyk geloof ik.

Misschien doe ik woensdag wel mee. Ligt er even aan wat mijn vriend wil. Vorige week ook nasi gehad namelijk.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 6 april 2020 @ 10:36:07 #25
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192474384
quote:

Dit zijn van die dingen die ik regelmatig vergeet omdat ik slecht kan plannen.
pi_192474451
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:36 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Dit zijn van die dingen die ik regelmatig vergeet omdat ik slecht kan plannen.
Zelfde bij mij hoor. Maar als ik m'n (indonesische) moeder vertel dat ik nasi heb gekookt met net gekookte rijst, nou dan is het huis weer te klein. :P

Oh en als extra tip van moeders: na het koken van de rijst, één of twee tenen verse knoflook (door de knoflookpers) erdoorheen mengen, samen met sambal (niet te veel, één á twee theelepels) om de rijst alvast op smaak te brengen. Dan dus in de koelkast en de volgende dag heb je een goede basis voor de nasi.

Hm, misschien doe ik 8 april wel mee, nu ik erover nadenk haha.
pi_192474722
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:09 schreef Isabeau het volgende:
@:Leintjeuh had zo'n geweldig lekker nasirecept _O_ Maar niet echt standaard en uit het kookboek van Beb Vuyk geloof ik.

Misschien doe ik woensdag wel mee. Ligt er even aan wat mijn vriend wil. Vorige week ook nasi gehad namelijk.
Niet uit Bep Vuyk, ik app het naar je. Maar: geen nasi zonder trassi en imo hoort er behalve ui, geen groente in :D

[ Bericht 10% gewijzigd door Leintjeuh op 06-04-2020 11:09:18 ]
  maandag 6 april 2020 @ 11:10:17 #28
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192474855
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:40 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Zelfde bij mij hoor. Maar als ik m'n (indonesische) moeder vertel dat ik nasi heb gekookt met net gekookte rijst, nou dan is het huis weer te klein. :P

Oh en als extra tip van moeders: na het koken van de rijst, één of twee tenen verse knoflook (door de knoflookpers) erdoorheen mengen, samen met sambal (niet te veel, één á twee theelepels) om de rijst alvast op smaak te brengen. Dan dus in de koelkast en de volgende dag heb je een goede basis voor de nasi.

Hm, misschien doe ik 8 april wel mee, nu ik erover nadenk haha.
Herkenbaar. Bij mij is het de oma die daar vandaan komt, en die doet niet zo moeilijk. Maar moeders vraagt zich dan altijd af waarom ik zo ben.

Knoflook en sambal er al doorheen? Doe je die dan niet door je verse boemboe?
pi_192476027
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:10 schreef Kaneelstokje het volgende:

[..]

Herkenbaar. Bij mij is het de oma die daar vandaan komt, en die doet niet zo moeilijk. Maar moeders vraagt zich dan altijd af waarom ik zo ben.

Knoflook en sambal er al doorheen? Doe je die dan niet door je verse boemboe?
Je moeder vraagt zich af waarom je zo bent? Die snap ik niet?

Nee, gebruik verder geen boemboe. Ik bak het vlees aan, gooi de groente erbij en dan de "gemarineerde" rijst. Beetje zout, peper, en eventueel nog wat ketjap manis maar niet veel. Spiegelei of roerei erbij/ernaast, gefruite uitjes erbij, augurk of zilveruitjes, klaar is kees.

Maar bij nasi goreng bestaat er geloof ik toch geen standaard recept haha.
  maandag 6 april 2020 @ 13:13:04 #30
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_192476995
Sorry, maar ik gooi de planning wat in de war, maar voor mij staat de nasi goreng kampung toevallig al gepland voor morgen. Maak wel een paar fotootjes, hoor. :)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_192477082
Tja...vorige week noemde men het ‘Chinese rijst’ 8)7
En het was smakelijk.

https://www.hellofresh.nl(...)972fae08b52843549503

Verder ga ik wel meelezen, want de tip van rijst de dag tevoren koken etc. is een goeie.
pi_192477200
quote:

Dat is een goede tip! Wist ik niet.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  maandag 6 april 2020 @ 13:34:59 #33
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192477373
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:13 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Je moeder vraagt zich af waarom je zo bent? Die snap ik niet?

Nee, gebruik verder geen boemboe. Ik bak het vlees aan, gooi de groente erbij en dan de "gemarineerde" rijst. Beetje zout, peper, en eventueel nog wat ketjap manis maar niet veel. Spiegelei of roerei erbij/ernaast, gefruite uitjes erbij, augurk of zilveruitjes, klaar is kees.

Maar bij nasi goreng bestaat er geloof ik toch geen standaard recept haha.
Waarom ik niet iets simpels kan onthouden als de rijst vooraf te koken.

Oké, dat klinkt prima.
pi_192477466
Overigens vind ik nasi goreng van de chinees echt niet te eten (en bami van de chinees al helemaal niet, vieze glibbertroep).
pi_192481628
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 13:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Overigens vind ik nasi goreng van de chinees echt niet te eten (en bami van de chinees al helemaal niet, vieze glibbertroep).
Helemaal mee eens :Y Die nasi is heel raar.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  Licht Ontvlambaar maandag 6 april 2020 @ 19:05:29 #36
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_192482792
quote:
1s.gif Op zondag 5 april 2020 20:36 schreef LeSage het volgende:
Grappig, was ook wat ik dacht. Ik gebruik meestal dit recept: http://www.kraotach.nl/recepten/indonesie/nasigoreng.html
En daarbij satésaus uit het Indonesisch kookboek van mijn schoonmoeder.

Jammergenoeg geen tijd woensdag, maar jullie hebben me wel getriggerd om het binnenkort weer te maken.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_192483398
Koken rijst een dag eerder was al gepland.
* Oceanonix zet ook de knoflook en de sambal klaar

zijn er meer tips waar deze oerhollandse trien rekening mee moet houden. Heb wel vaker nasi gemaakt maar laat ik hier dan direct een kookworkshop van maken. ;) :D
  maandag 6 april 2020 @ 19:49:36 #38
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192483603
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 19:39 schreef Oceanonix het volgende:

zijn er meer tips waar deze oerhollandse trien rekening mee moet houden. Heb wel vaker nasi gemaakt maar laat ik hier dan direct een kookworkshop van maken. ;) :D
Veel Nederlanders doen er een beetje atjar bij. Beetje zuur voor het contrast.
Je kunt natuurlijk gewoon een potje kopen met wat zure groenten, maar je kunt ook zelf iets maken.

Bijvoorbeeld komkommer in het zuur (atjar ketimoen). Of een omelet (dadar iris).
Misschien wil je een ander bijgerecht. Besengek bijvoorbeeld. Misschien je eigen pindasaus maken.

Wat zou je willen?
pi_192483747
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 19:39 schreef Oceanonix het volgende:

Ik herhaal: geen nasi zonder trassi
pi_192483822
Ik ga een groente bijgerecht met pindadressing erbij maken. Ik ga voor 2 gerechten uit de kookboeken serie Boekoe Bangsa.

Maar bij die nasi stond niet de tip voor het koken van rijst een dagj eerder (kende tip al). En sambal een dag eerder kende ik ook niet.

En ja ik ga trassi gebruiken!
pi_192491130
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 13:42 schreef Doedezemaar het volgende:
Ja, heb je wel een punt, erg droog ook meestal. Alhoewel ik de nasi minder erg vind dan de bami.
pi_192498776
TV(oorbereiding)P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  dinsdag 7 april 2020 @ 18:14:09 #43
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_192498958
Cool. :7
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_192499032
Ik doe morgen niet mee, maar ik maakte vanavond wel een foe yong hai. Mochten mensen nog inspiratie voor een bijgerecht zoeken. :D

dinsdag 7 april 2020 @ 18:47:23 #45
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_192499533
Ik maakte vandaag al Nasi Goreng Kampung (een mengelmoes van overblijfsels en wat nieuwe zaken toegevoegd).

Ingrediënten snijden en voorbereiden.

Ui, knoflook, peper, prei, taugé en een blokje trassi:

Speklappen in reepjes snijden:

Beenham in blokjes snijden:

Rijst en kruiden:

Soja en ketjap manis:

Speklappen in de pan:

Ui, knoflook, pepers en trassi toevoegen:

Prei en sambal badjak toevoegen:

Taugé en beenham toevoegen:

Eitjes klutsen met room en sojasaus:

In pannetje een omelet van bakken:

Omelet in reepjes snijden:

Alles op een bord:

Atjar erbij serveren:

Smullen maar! :9
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 7 april 2020 @ 18:52:24 #46
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192499612
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2020 18:47 schreef golfer het volgende:
Ik maakte vandaag al Nasi Goreng Kampung (een mengelmoes van overblijfsels en wat nieuwe zaken toegevoegd).

Ingrediënten snijden en voorbereiden.

Ui, knoflook, peper, prei, taugé en een blokje trassi:
[ afbeelding ]
Speklappen in reepjes snijden:
[ afbeelding ]
Beenham in blokjes snijden:
[ afbeelding ]
Rijst en kruiden:
[ afbeelding ]
Soja en ketjap manis:
[ afbeelding ]
Speklappen in de pan:
[ afbeelding ]
Ui, knoflook, pepers en trassi toevoegen:
[ afbeelding ]
Prei en sambal badjak toevoegen:
[ afbeelding ]
Taugé en beenham toevoegen:
[ afbeelding ]
Eitjes klutsen met room en sojasaus:
[ afbeelding ]
In pannetje een omelet van bakken:
[ afbeelding ]
Omelet in reepjes snijden:
[ afbeelding ]
Alles op een bord:
[ afbeelding ]
Atjar erbij serveren:
[ afbeelding ]

Smullen maar! :9
Ziet er lekker uit, Golfer. Heb er trek van gekregen. :)
pi_192505748
@golfer leuk verslag! Had je de rijst al met iets gemengd voor het bakken?
pi_192509875
Ik heb niet genoeg ingredienten in huis, maar ik volg dit topic wel.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 8 april 2020 @ 10:20:10 #49
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_192510369
Zo, mijn atjar ketimoen is klaar gezet.
De kroepoek en rempejek liggen al klaar. Gebakken uitjes en seroendeng stonden al in de kast.

Alles voor de pindasaus in huis. Eitjes in huis voor besengeh. Heb er al trek in.
pi_192510684
quote:
0s.gif Op woensdag 8 april 2020 10:20 schreef Kaneelstokje het volgende:
Zo, mijn atjar ketimoen is klaar gezet.
De kroepoek en rempejek liggen al klaar. Gebakken uitjes en seroendeng stonden al in de kast.

Alles voor de pindasaus in huis. Eitjes in huis voor besengeh. Heb er al trek in.
Ik vind telor besengek wel een goed idee om te maken. Ik wilde eigenlijk kipsate maken maar ik heb zo ranzig veel gegeten de laatste dagen dat ik pindasaus even niet trek.

Is dit een goed recept?
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')