abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192475405
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 07:33 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Je hebt wel heel weinig af te trekken, weet je zeker dat je alles geteld hebt?
Je zou ongeveer de helft terug moeten krijgen, dus dan moet je vriendin ongeveer 2500 terug krijgen als jij 1500 krijgt.
De helft?
Wij hebben alle aftrekposten meegenomen in de berekening en dus ook met de verdeling gespeeld.
Wellicht is het inkomstenafhankelijk of anders WOZ waarde afhankelijk.
Dat lijken mij de 2 redenen die het meest voor de hand liggen.
pi_192475891
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 10:30 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Ik ben dan heel erg benieuwd welke aftrekposten jij hebt waarmee je dat verschil maakt. Helemaal als je het hebt over het twee salarissen verhaal.
Ik had ook nog een boete die ik moest afkopen bij mijn oude hypotheek. Dat was een budgethypotheek. Die boetes zijn tegenwoordig verboden. Die was niet heel hoog overigens, 5,5k ongeveer.
Mijn huis is wel bijna 3 keer zo duur als het huis van TS. Maar ik dacht dat daar verder niet veel verschil in zou moeten zitten. Wellicht dat toch het financieren op 1 salaris een rol speelt voor de belasting.
pi_192475986
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:06 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik had ook nog een boete die ik moest afkopen bij mijn oude hypotheek. Dat was een budgethypotheek. Die boetes zijn tegenwoordig verboden. Die was niet heel hoog overigens, 5,5k ongeveer.
Mijn huis is wel bijna 3 keer zo duur als het huis van TS. Maar ik dacht dat daar verder niet veel verschil in zou moeten zitten. Wellicht dat toch het financieren op 1 salaris een rol speelt voor de belasting.
Waar je het van betaald maakt voor de belasting werkelijk niets uit. Ik zeg overigens ook niet veel, maar als jij NHG neemt op een woning van 160, is het wel snel duizenden euro's verschil etc.
pi_192476022
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 11:41 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

De helft?
Wij hebben alle aftrekposten meegenomen in de berekening en dus ook met de verdeling gespeeld.
Wellicht is het inkomstenafhankelijk of anders WOZ waarde afhankelijk.
Dat lijken mij de 2 redenen die het meest voor de hand liggen.
Ik bedenk me net iets heel stoms, ik heb volgens mij de hypotheekrenteaftrek die ik 1 keer per jaar terugvraag bij de aangifte IB erbij geteld. maar zelfs als ik die er vanaf haal kreeg ik procentueel gezien meer terug dan jij nu krijgt. Dat vind ik wel heel vreemd.
pi_192476043
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 21:03 schreef 0108daniel het volgende:

[..]

We doen apart aangifte.
Er werd gevraagd hoeveel procent mijn deel is van het eigendom (50%)
Er is ook geen optie om beide tegelijk ingelogd te zijn met DigiD op mijn inkomstenbelasting.
Doe samen aangifte, scheelt een boel gezeik.
pi_192476057
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]

Waar je het van betaald maakt voor de belasting werkelijk niets uit. Ik zeg overigens ook niet veel, maar als jij NHG neemt op een woning van 160, is het wel snel duizenden euro's verschil etc.
Ik heb geen ervaring met NHG, daarvoor ben ik nooit ik aanmerking gekomen. Maar heb je dan zoveel af te trekken als he een NHG hypotheek afsluit?
pi_192476070
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:14 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik heb geen ervaring met NHG, daarvoor ben ik nooit ik aanmerking gekomen. Maar heb je dan zoveel af te trekken als he een NHG hypotheek afsluit?
NHG is 1% van je aanschafwaarde. Maximaal 3100 euro. Volledig af te trekken.

Edit: nu 0.7 lees ik net

[ Bericht 2% gewijzigd door investeerdertje op 06-04-2020 12:32:51 ]
pi_192476084
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 07:51 schreef Fisherman het volgende:

[..]

De meeste gebruikelijke aftrekbare kosten zijn toch niet afhankelijk van de prijs van een woning?
Ik kon 2 jaar geleden ongeveer 20k aftrekken bij de aangifte en had echt gekeken naar een goedkope hypotheekadviseur, notaris en taxateur. Dus 8k aftrekbare kosten is heel erg weinig zoals ik hierboven ook al zei. Als ik TS was zou ik zeker nalopen of er niet iets vergeten is.
5¤ dat je het niet goed hebt gedaan dan.
pi_192476152
3k kosten ew is laag
5-6k gemiddeld
8k hoog

Alles boven de 10k betwijfel ik.

En ja dit is mijn vak.
pi_192476270
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:14 schreef Yreal het volgende:

[..]

Doe samen aangifte, scheelt een boel gezeik.
Zoals ik daarna aangaf hebben we samen aangifte gedaan.
pi_192476395
Hierbij nog even voor de duidelijkheid de aftrekposten:

https://ibb.co/j5QTSJN
(foto's plaatsen werkt niet zie ik)

Overdrachtsbelasting zit ook bij kostenkoper, maar deze mogen niet meeberekend worden.
Dit is al ruim 3000 euro kostenkoper wat zelf betaald moet worden.
pi_192476461
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:30 schreef 0108daniel het volgende:

Overdrachtsbelasting zit ook bij kostenkoper, maar deze mogen niet meeberekend worden.
Dus je aftrek klopt prima. Ongeveer 3k ingevuld ongeveer 1.5k terug. En een huis kopen kost geld ja, zou wat zijn als je je belasting kon aftrekken
pi_192476664
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:13 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik bedenk me net iets heel stoms, ik heb volgens mij de hypotheekrenteaftrek die ik 1 keer per jaar terugvraag bij de aangifte IB erbij geteld. maar zelfs als ik die er vanaf haal kreeg ik procentueel gezien meer terug dan jij nu krijgt. Dat vind ik wel heel vreemd.
Dat moet je ook doen. Bij je voorlopige aanslag moet je dezelfde gegevens hanteren.
pi_192477446
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:30 schreef 0108daniel het volgende:

Dit ziet er gewoon goed uit.
De overdrachtsbelasting mag je inderdaad niet meerekenen, dus kom je dan al op 5K uit.
Ik kan zo niet zien wat je vergeten bent iig.
pi_192477961
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 12:47 schreef Yreal het volgende:

[..]

Dat moet je ook doen. Bij je voorlopige aanslag moet je dezelfde gegevens hanteren.
Ik maak geen gebruik van een voorlopige aanslag, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik krijg het altijd in 1 keer na invullen van de aangifte terug.
Die voorlopige teruggave zouden ze af moeten schaffen, dat is echt zo'n onzin.
pi_192478054
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 14:13 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik maak geen gebruik van een voorlopige aanslag, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik krijg het altijd in 1 keer na invullen van de aangifte terug.
Wacht, dan snap ik niet wat je nou precies hebt opgeteld , sorry :')
pi_192478134
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 14:18 schreef Yreal het volgende:

[..]

Wacht, dan snap ik niet wat je nou precies hebt opgeteld , sorry :')
Ik denk dat ik in totaal dus ongeveer 20k aan aftrekposten had waarvan ongeveer 12k voor mijn huis. De rest was dus voor de renteaftrek van mijn oude woning.
pi_192480421
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 14:24 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik denk dat ik in totaal dus ongeveer 20k aan aftrekposten had waarvan ongeveer 12k voor mijn huis. De rest was dus voor de renteaftrek van mijn oude woning.
Ligt een beetje aan de omstandigheden, maar dat zou alsnog kunnen.
  maandag 6 april 2020 @ 18:43:29 #69
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192482450
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 14:13 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Waarom is dat onzin?
Dat jij nou graag een jaar wilt wachten op je geld, ik heb liever zo snel mogelijk in handen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
pi_192484795
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 18:43 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Waarom is dat onzin?
Dat jij nou graag een jaar wilt wachten op je geld, ik heb liever zo snel mogelijk in handen.
Het lokt uit dat mensen meer gaan lenen en dat geld nodig hebben om rond te kunnen komen. Dat is natuurlijk heel dom van die mensen die daarvan afhankelijk zijn, maar burgers moeten tegen zichzelf beschermd worden. Daarom ben ik ook een groot voorstander van minimaal 25% eigen geld inbrengen bij de koop van een huis.
  maandag 6 april 2020 @ 20:57:20 #71
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192484954
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 20:49 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Het lokt uit dat mensen meer gaan lenen en dat geld nodig hebben om rond te kunnen komen. Dat is natuurlijk heel dom van die mensen die daarvan afhankelijk zijn, maar burgers moeten tegen zichzelf beschermd worden. Daarom ben ik ook een groot voorstander van minimaal 25% eigen geld inbrengen bij de koop van een huis.
Dat is een ander verhaal. Als je daar bang voor bent moet je inderdaad de leengrens naar beneden bijstellen.

Maar als er fiscale regelingen zijn, en dit beperkt zich zeker niet tot HRA, dan betekent dat dat door hoe het systeem is ingericht je werkgever je minder betaalt dan waar je recht op hebt. Daar moet je dan vervolgens ruim een jaar op wachten. Dat zou je toch ook niet accepteren als het een andere dan fiscale reden heeft?

Daarom kan je het netjes elke maand al laten repareren.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_192485133
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 20:57 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dat is een ander verhaal. Als je daar bang voor bent moet je inderdaad de leengrens naar beneden bijstellen.

Maar als er fiscale regelingen zijn, en dit beperkt zich zeker niet tot HRA, dan betekent dat dat door hoe het systeem is ingericht je werkgever je minder betaalt dan waar je recht op hebt. Daar moet je dan vervolgens ruim een jaar op wachten. Dat zou je toch ook niet accepteren als het een andere dan fiscale reden heeft?

Daarom kan je het netjes elke maand al laten repareren.
Ik weet niet welke regelingen je verder nog bedoelt, maar de hypotheekrenteaftrek zou zomaar in de nabije toekomst kunnen komen te vervallen. Als er dan een boel mensen in de problemen komen betekent dat, dat al die mensen verkeerd bezig zijn geweest.
  maandag 6 april 2020 @ 21:12:58 #73
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192485203
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 21:08 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Ik weet niet welke regelingen je verder nog bedoelt, maar de hypotheekrenteaftrek zou zomaar in de nabije toekomst kunnen komen te vervallen. Als er dan een boel mensen in de problemen komen betekent dat, dat al die mensen verkeerd bezig zijn geweest.
Maar dat heeft dan met de HRA te maken, niet met het feit dat je geld waar je recht op hebt gewoon direct terug hoort te kunnen krijgen in plaats van pas na een jaar.

Andere regelingen zijn bijvoorbeeld studiekostenaftrek, inkomensafhankelijke combinatiekorting, etc

Als je werkgever jou te weinig betaalt, dan wil je dat toch ook liefst dezelfde maand nog terug? En niet pas in juni het jaar erop?

Of laat ik het anders vragen, als er een ander systeem bedacht kan worden waardoor de inhouding loonbelasting die je werkgever doet wel gewoon precies klopt, dan is dat toch een beter systeem?
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
pi_192486181
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 21:12 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Maar dat heeft dan met de HRA te maken, niet met het feit dat je geld waar je recht op hebt gewoon direct terug hoort te kunnen krijgen in plaats van pas na een jaar.

Andere regelingen zijn bijvoorbeeld studiekostenaftrek, inkomensafhankelijke combinatiekorting, etc

Als je werkgever jou te weinig betaalt, dan wil je dat toch ook liefst dezelfde maand nog terug? En niet pas in juni het jaar erop?

Of laat ik het anders vragen, als er een ander systeem bedacht kan worden waardoor de inhouding loonbelasting die je werkgever doet wel gewoon precies klopt, dan is dat toch een beter systeem?
Het heet niet voor niets een voorlopige teruggaaf. Het is dus een voorschot. Voorschotten leiden vaak tot problemen zoals we ook zien in de toeslagen problematiek.
Van voorschotten zouden we dus eigenlijk af moeten vind ik.
De vergelijking met salaris gaat ook niet op, omdat dat geen voorschot is, maar je krijgt je salaris gewoon achteraf voor voltooid werk.
  maandag 6 april 2020 @ 22:18:44 #75
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_192486334
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 22:10 schreef Fisherman het volgende:

[..]

Het heet niet voor niets een voorlopige teruggaaf. Het is dus een voorschot. Voorschotten leiden vaak tot problemen zoals we ook zien in de toeslagen problematiek.
Van voorschotten zouden we dus eigenlijk af moeten vind ik.
De vergelijking met salaris gaat ook niet op, omdat dat geen voorschot is, maar je krijgt je salaris gewoon achteraf voor voltooid werk.
Alleen je krijgt te weinig omdat je werkgever meer inhoud dan de belasting die je verschuldigd bent.

Van voorschotten zoals het nu werkt af, prima. Dan moet er dus een systeem komen dat de inhouding van de werkgever beter klopt, maar dat zal niet snel gebeuren.

Tot die tijd ga ik niet ruim een jaar wachten op mijn geld dat onterecht naar de belastingdienst is gegaan.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')