Zo simpel is het dan, volgens mij.quote:Op vrijdag 3 april 2020 14:56 schreef baskick het volgende:
Ben je niet fiscaal partner en kun je niet gewoon samen aangifte doen?
Ik schat zomaar in dat het niet de bedoeling is om allebei de volledige aftrekposten op te voeren
Je verwacht dat ze het geld gewoon langs komen brengen bij je thuis?quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:17 schreef PzKpfw het volgende:
Gewoon geen aangifte doen, laat ze maar wat doen voor hun centen.
Ik verwacht niets, aan het eind van de rit moet je gewoon betalen.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:18 schreef karr-1 het volgende:
[..]
Je verwacht dat ze het geld gewoon langs komen brengen bij je thuis?
Juist rondom de aankoop van een huis heb je allerlei aftrekposten etc waardoor je over het algemeen geld terug krijgt. Het leverde ons in ieder geval een leuk bedrag op.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:27 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Ik verwacht niets, aan het eind van de rit moet je gewoon betalen.
Betalen bij dergelijke aftrekposten? Is niet erg voor de hand liggendquote:Op vrijdag 3 april 2020 15:27 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Theoretisch kan TS vorig jaar verschillende fiscaal partners gehad hebben. Hij kan dan kiezen met welke daarvan hij als fiscaal partner aangifte gaat doen.quote:Op vrijdag 3 april 2020 16:41 schreef HMS het volgende:
De regels zijn simpel. Jullie zijn fiscaal partners "U bent samen eigenaar van een eigen woning waarin u allebei woont." (zie https://www.belastingdien(...)iscaal_partnerschap/), het is geen keuze meer.
Dus, samen aangifte doen. Dat is niet heel erg ingewikkeld. Wel even goed uitzoeken welke kosten je voor de verwerving van het huis mag aftrekken. Want als jij er een paar vergeet, de belastingdienst komt ze er niet bijzetten. Dat moet je zelf doen.
Betekent niet dat je iedere keer als je iets even niet weet alles moet laten vallen, misschien is dit wel de enige onduidelijkheid voor TS.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:00 schreef Rockefellow het volgende:
Je doet samen aangiften en kunt dan de aftrekpost van de betaalde rente zo gunstig mogelijk verdelen.
Eerlijk gezegd zou ik de aangifte niet zelf doen als je dit soort vragen moet stellen.
Als je een eigen huis hebt krijg je juist ieder jaar geld terug. Dat noemen ze de hypotheekrenteaftrek.quote:Op vrijdag 3 april 2020 15:17 schreef PzKpfw het volgende:
Gewoon geen aangifte doen, laat ze maar wat doen voor hun centen.
Veel plezier met je verzuimboetequote:Op vrijdag 3 april 2020 15:27 schreef PzKpfw het volgende:
[..]
Wat?quote:Op zondag 5 april 2020 13:58 schreef 0108daniel het volgende:
Hoe zit dat dan met studieschuld van DUO?
Als wij fiscaal partner worden over het hele jaar dan word haar studieschuld berekend over het inkomen van ons beide ipv de 2 maanden november en december?
Als je die keuze op ja zet, kan je de gezamenlijke inkomendbestanddelen het hele jaar verdelen, anders slechts over die twee maanden.quote:Op zondag 5 april 2020 12:57 schreef 0108daniel het volgende:
Er komt een vraag of ik met mijn partner over heel 2019 fiscaal parter wil zijn.
Wij zijn pas eind november gaan samenwonen en sindsdien dus fiscaal partner.
Wat is wijsheid? wat is het verschil over heel 2019 fiscaal partner te zijn of vanaf eind november?
Maar dan weer alleen als je huis (deels) middels een hypotheek gefinancierd is.quote:Op zondag 5 april 2020 07:42 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Als je een eigen huis hebt krijg je juist ieder jaar geld terug. Dat noemen ze de hypotheekrenteaftrek.
Met een recht van hypotheek ben je er niet.quote:Op zondag 5 april 2020 15:27 schreef baskick het volgende:
[..]
Maar dan weer alleen als je huis (deels) middels een hypotheek gefinancierd is.
Mijn punt was dat je niet per definitie aftrekposten hebt als je een eigen woning hebt. Afgelost en zulks.quote:Op zondag 5 april 2020 15:42 schreef Yreal het volgende:
[..]
Met een recht van hypotheek ben je er niet.
Je moet rente betalen over een lening voor de aanschaf of verbetering van de eigen woning. Kosten die ter verkrijging van de lening zijn ook aftrekbaar.
Correct. Met de afbouw van de hillenaftrek gaat het je zelfs weer geld kosten.quote:Op zondag 5 april 2020 16:59 schreef baskick het volgende:
[..]
Mijn punt was dat je niet per definitie aftrekposten hebt als je een eigen woning hebt. Afgelost en zulks.
DUO staat er los van, daar moet je apart aangeven wat je wil.. (en als je partner niet meetelt, dan verleng je daarmee geloof ik je afbetaaltermijn..)quote:Op zondag 5 april 2020 13:58 schreef 0108daniel het volgende:
Hoe zit dat dan met studieschuld van DUO?
Als wij fiscaal partner worden over het hele jaar dan word haar studieschuld berekend over het inkomen van ons beide ipv de 2 maanden november en december?
Bij de afbetaalregels vanaf 2008 telt je partner automatisch mee, en kan je er niet voor kiezen de partner niet mee te laten tellen.quote:Op zondag 5 april 2020 17:18 schreef Peter het volgende:
[..]
DUO staat er los van, daar moet je apart aangeven wat je wil.. (en als je partner niet meetelt, dan verleng je daarmee geloof ik je afbetaaltermijn..)
Dankje.quote:Op zondag 5 april 2020 17:18 schreef Peter het volgende:
[..]
DUO staat er los van, daar moet je apart aangeven wat je wil.. (en als je partner niet meetelt, dan verleng je daarmee geloof ik je afbetaaltermijn..)
We doen apart aangifte.quote:Op zondag 5 april 2020 21:01 schreef GX3 het volgende:
Doe je wel met zn tweeën aangifte? Beide ingelogd met de DigiD?
Klopt, en het zal bij de gebruikelijke hypotheekvormen ook ieder jaar minder worden, doordat je je huis op het eind netjes afgelost hebt. Dat was voorheen ook anders met die aflossingsvrije hypotheken.quote:Op zondag 5 april 2020 15:27 schreef baskick het volgende:
[..]
Maar dan weer alleen als je huis (deels) middels een hypotheek gefinancierd is.
Volgens mij doe je het dan toch niet goed.quote:Op zondag 5 april 2020 21:03 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
We doen apart aangifte.
Er werd gevraagd hoeveel procent mijn deel is van het eigendom (50%)
Er is ook geen optie om beide tegelijk ingelogd te zijn met DigiD op mijn inkomstenbelasting.
Wat heb je hier dan aangegeven?quote:Op zondag 5 april 2020 20:37 schreef 0108daniel het volgende:
Wij hebben het huis voor beide 50% gekocht.
Nu is de vraag wat mijn deel van de schuld is, de helft neem ik aan?
Echter geven ze aan dat ik de schuld met iemand anders deelt die niet mijn fiscale partner is.
Maar dat is mijn vriendin natuurlijk wel.
Hierbij een screenshot.
[ afbeelding ]
Ik heb even aangepast dat we over het gehele jaar 2019 fiscaal partner zijn.quote:Op zondag 5 april 2020 23:54 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Volgens mij doe je het dan toch niet goed.
[..]
Wat heb je hier dan aangegeven?
Je vriendin is toch gewoon wél je fiscaal partner?
Je hebt wel heel weinig af te trekken, weet je zeker dat je alles geteld hebt?quote:Op maandag 6 april 2020 00:46 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Ik heb even aangepast dat we over het gehele jaar 2019 fiscaal partner zijn.
Nu werkt het wel en kunnen samen tegelijk inkomstenbelasting 2019 invullen.
Nu krijg ik ook die vreemde vragen niet meer.
Ik dacht dat de meeste kosten aftrekbaar waren (ja ik weet welke dat zijn).
Dit komt neer op zo'n 8000 euro.
Echter krijg ik hier slechts 1500 euro van.
Is dit normaal dat het ongeveer zo'n bedrag is als de aftrekbare kosten rond de 8000 euro zijn?
Hoe duur was het huis wat je gekocht had? Opzich klinkt 8000 namelijk nog niet als heel veel.quote:Op maandag 6 april 2020 00:46 schreef 0108daniel het volgende:
[..]
Ik heb even aangepast dat we over het gehele jaar 2019 fiscaal partner zijn.
Nu werkt het wel en kunnen samen tegelijk inkomstenbelasting 2019 invullen.
Nu krijg ik ook die vreemde vragen niet meer.
Ik dacht dat de meeste kosten aftrekbaar waren (ja ik weet welke dat zijn).
Dit komt neer op zo'n 8000 euro.
Echter krijg ik hier slechts 1500 euro van.
Is dit normaal dat het ongeveer zo'n bedrag is als de aftrekbare kosten rond de 8000 euro zijn?
De meeste gebruikelijke aftrekbare kosten zijn toch niet afhankelijk van de prijs van een woning?quote:Op maandag 6 april 2020 07:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe duur was het huis wat je gekocht had? Opzich klinkt 8000 namelijk nog niet als heel veel.
Overigens, aan het einde van de rit mag je de aftrekposten verdelen over de beide partners. SPEEL HIER MEE. Ga door totdat je de beste verdeling hebt gevonden, ja dit kan echt op de euro uitkomen. Het is zaak het hoogste belastingtarief van beide lonen zo goed mogelijk te benutten en (meestal bij twee weekenden) niet alles alleen van 1 loon af te halen.
Notarissen etc hebben nog wel eens werken met tarieven gebaseerd op woningen. 8k vind ik overigens niet perse weinig, maar ook niet veel. Als je goed shopt zit je op ongeveer 8. 20 is juist schrikbarend veel 😅quote:Op maandag 6 april 2020 07:51 schreef Fisherman het volgende:
[..]
De meeste gebruikelijke aftrekbare kosten zijn toch niet afhankelijk van de prijs van een woning?
Ik kon 2 jaar geleden ongeveer 20k aftrekken bij de aangifte en had echt gekeken naar een goedkope hypotheekadviseur, notaris en taxateur. Dus 8k aftrekbare kosten is heel erg weinig zoals ik hierboven ook al zei. Als ik TS was zou ik zeker nalopen of er niet iets vergeten is.
Ik had wel wat ongebruikelijke aftrekposten ertussen zitten. Ik heb mijn huizen ook altijd alleen gefinancierd waarbij velen dat op 2 salarissen doen. Dat heeft bepaalde keuzes in het verleden en heden ook wel beïnvloed waardoor ik de laatste verhuizing zoveel kon aftrekken. Ik schat in dat gemiddeld je toch wel tussen de 11 en 12k kan aftrekken, vandaar dat ik 8k erg weinig vind.quote:Op maandag 6 april 2020 07:55 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Notarissen etc hebben nog wel eens werken met tarieven gebaseerd op woningen. 8k vind ik overigens niet perse weinig, maar ook niet veel. Als je goed shopt zit je op ongeveer 8. 20 is juist schrikbarend veel 😅
Ik ben dan heel erg benieuwd welke aftrekposten jij hebt waarmee je dat verschil maakt. Helemaal als je het hebt over het twee salarissen verhaal.quote:Op maandag 6 april 2020 09:53 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Ik had wel wat ongebruikelijke aftrekposten ertussen zitten. Ik heb mijn huizen ook altijd alleen gefinancierd waarbij velen dat op 2 salarissen doen. Dat heeft bepaalde keuzes in het verleden en heden ook wel beïnvloed waardoor ik de laatste verhuizing zoveel kon aftrekken. Ik schat in dat gemiddeld je toch wel tussen de 11 en 12k kan aftrekken, vandaar dat ik 8k erg weinig vind.
Klopt dat is ook niet veel.quote:Op maandag 6 april 2020 07:40 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Hoe duur was het huis wat je gekocht had? Opzich klinkt 8000 namelijk nog niet als heel veel.
Overigens, aan het einde van de rit mag je de aftrekposten verdelen over de beide partners. SPEEL HIER MEE. Ga door totdat je de beste verdeling hebt gevonden, ja dit kan echt op de euro uitkomen. Het is zaak het hoogste belastingtarief van beide lonen zo goed mogelijk te benutten en (meestal bij twee weekenden) niet alles alleen van 1 loon af te halen.
Die site ken ik en hebben die ook in ons lijstje opgenomen.quote:Op maandag 6 april 2020 10:34 schreef baskick het volgende:
Op https://www.belastingdien(...)ankoop_van_de_woning kan je zien welke kosten bij aankoop woning je kunt aftrekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |