abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 2 april 2020 @ 14:43:25 #1
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_192411575
Goedemiddag,

Viavia ben ik op iemand gekomen die mij een offerte voor de airconditioning in huis heeft gegeven, ik schrok alleen erg van de prijs. Het gaat om 3 airco's van het merk Daikin (goede airco) op de slaapkamers. Twee zouden makkelijk te monteren zijn, de 3e op zolder was lastiger.
De prijs in de offerte is circa ¤ 5.900 terwijl ik rond de ¤ 4.500 in mijn hoofd had zitten.

Voor ik andere offertes op ga vragen vroeg ik mij af of anderen ervaring hebben in het kopen inclusief montage van airco's.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_192412396
Hier was het de unit (1600) en ¤800 per kamer
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 2 april 2020 @ 16:47:57 #3
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_192413634
quote:
1s.gif Op donderdag 2 april 2020 15:31 schreef halfway het volgende:
Hier was het de unit (1600) en ¤800 per kamer
Wat bedoel je? Per kamer/unit was je ¤ 2.400 kwijt. Dus als je er twee had dan was het ¤ 4.800?

Bij mij gaat het om 3 units in 3 slaapkamers. Feitelijk gezien zit ik dan op circa 2k per kamer inclusief unit en installatie/montage.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_192413762
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 16:47 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Per kamer/unit was je ¤ 2.400 kwijt. Dus als je er twee had dan was het ¤ 4.800?

Bij mij gaat het om 3 units in 3 slaapkamers. Feitelijk gezien zit ik dan op circa 2k per kamer inclusief unit en installatie/montage.
Nee 1 basisunit buiten en 3 units op de kamers totaal 4000 euro
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  donderdag 2 april 2020 @ 17:40:12 #5
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_192414463
Let ook op het energieverbruik en de mogelijkheid om zuinig te verwarmen. Wat betreft verbruik kunnen er tussen goedkope en dure units grote verschillen zitten.

Een dure zuinige unit kan als je hem veel gebruikt wel eens heel aantrekkelijk zijn.

Ook goede merken hebben zuinige en onzuinige.
Tot nooit .......
pi_192420279
Dat is heel erg duur. Gauw een ander zoeken. Goud gravers zijn het die airco boeren.

Stikt van de bedrijven voor rond de 1000 met montage voor een goed merk.

Ik zou een multi split overwegen. Één buiten unit, 3 binnen.
Laat die handjes wapperen!
pi_192428663
ik heb 1800 betaald voor een 2.5 Kw Daikin voor op de slaapkamer. Het was niet het goedkoopste model(1599).
pi_192428821
Welke units precies? Vorig jaar heb ik een multisplit(2mx50m oid) met 2 units voor 3500 euro laten installeren.


Je hebt gelijk dat je met 4.500 klaar kan zijn.
  woensdag 12 augustus 2020 @ 10:43:21 #9
20979 darktower
www.twitter.com/locuta
pi_194517730
Ik zit me ook te oriënteren, omdat het nergens in huis te doen is nu. Rijtjeshuis, we zouden woonkamer, de drie slaapkamers op de eerste verdieping en de zolderslaapkamer willen koelen. Dus 5 ruimtes. Ik ben erg benieuwd naar wat meer details van mensen die een split/mutli-airco hebben die zuinig in verbruik is (dat laatste is echt wel een eis):
- welk merk?
- welk model?
- wat kostte het in totaal (aanschaf + installatie)?
- welk bedrijf deed het voor je?

Dat zou enorm helpen om een goede prijsindicatie te krijgen, een goed installatiebedrijf en een idee over welke we het beste zouden kunnen nemen. Ik heb één globale schatting van de kosten op de mail van een bedrijf, die riepen 9.000-11.000 euro. Die is door de virtuele papierversnipperaar heen.
Auteur van de boeken "Van Rotterdam naar het Witte Huis" (Obama) en "Project Homerus" (DSB)
  Moderator woensdag 12 augustus 2020 @ 14:02:54 #10
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194520602
quote:
0s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 10:43 schreef darktower het volgende:
Ik zit me ook te oriënteren, omdat het nergens in huis te doen is nu. Rijtjeshuis, we zouden woonkamer, de drie slaapkamers op de eerste verdieping en de zolderslaapkamer willen koelen. Dus 5 ruimtes. Ik ben erg benieuwd naar wat meer details van mensen die een split/mutli-airco hebben die zuinig in verbruik is (dat laatste is echt wel een eis):
- welk merk?
- welk model?
- wat kostte het in totaal (aanschaf + installatie)?
- welk bedrijf deed het voor je?

Dat zou enorm helpen om een goede prijsindicatie te krijgen, een goed installatiebedrijf en een idee over welke we het beste zouden kunnen nemen. Ik heb één globale schatting van de kosten op de mail van een bedrijf, die riepen 9.000-11.000 euro. Die is door de virtuele papierversnipperaar heen.
Midden in een hittegolf zou ik nu ook geen offertes gaan aanvragen voor airconditioning.. dan ga je hoe dan ook de hoofdprijs betalen.

Hoeveel m³ inhoud heeft de woning ? Ik zou niet perse in iedere kamer een eigen airconditioning ophangen, maar meer centraal per verdieping.
pi_194520878
Dit kun je idd beter in oktober / november in gang gaan zetten. Qua merk verschillen de meningen nogal, je moet ook een beetje geluk hebben denk ik.

Zo hangt er in het huisje waar ik voorheen woonde een multisplit. Dat merk was volgens een installateur rotzooi (Shining is het merk geloof ik, kostte destijds totaal zo'n 3000 euro) maar tot op de dag van vandaag werken beide units perfect.
Inclusief 6 jaar stilstaan (huisje onbewoond). In 2002 laten aanleggen. Nooit enig probleem mee gehad. Ook vrijwel nooit onderhoud laten plegen.

De installateur met kritiek levert zelf LG. Mijn tante heeft er 1 van nu 7 jaar oud en as we speak is dat ding stuk. Onderdeel waarvan bekend is dat ie problemen geeft. Al het gas is eruit gegaan en die zitten nu dus al 1,5e week zonder airco.

Op zo'n 5000 euro zou ik in elk geval minimaal rekenen als ik jou was. Ik heb hier thuis 2 units met flinke capaciteit en op 3 plekken voorbereidingen in de muur, dat was (nieuwbouw) zo'n 10K. (veel leidingwerk)
pi_194520916
Als het zo heet is als nu schroeven ze de prijzen heel erg op. Ik zou deze paar weken even uitzitten met een ventilator of mobiele airco van een paar honderd euros en straks in de winter opnieuw een offerte aanvragen. Dan weten ze dat je er geen haast mee hebt en zullen ze niet met dat soort idiote bedragen komen.
pi_194521748
In de winter wanneer je die dingen eigenlijk zou moeten kopen vanwege prijs en levertijd kost een split unit 1500 eur incl montage. Dat is een mitsibishu 2kw.
3 stuks zou dus 4500 moeten kosten, echter meerdere binnunits op 1 buitenunit is vaak goedkoper.
De vraag is of je aan 2kw units genoeg hebt. Voor slaapkamers is dit genoeg, tenzij je in een kasteel woont.

Op dit moment betaal je de hoofdprijs en heb je extreme levertijden.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194526402
tvp
  donderdag 13 augustus 2020 @ 12:41:32 #15
232494 Boca_Raton
Voor al uw no nonsense
pi_194535341
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
In de winter wanneer je die dingen eigenlijk zou moeten kopen vanwege prijs en levertijd kost een split unit 1500 eur incl montage. Dat is een mitsibishu 2kw.
3 stuks zou dus 4500 moeten kosten, echter meerdere binnunits op 1 buitenunit is vaak goedkoper.
De vraag is of je aan 2kw units genoeg hebt. Voor slaapkamers is dit genoeg, tenzij je in een kasteel woont.

Op dit moment betaal je de hoofdprijs en heb je extreme levertijden.
Zijn er ook units met meer vermogen, voor een hele grote ruimte?
pi_194535385
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 12:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Zijn er ook units met meer vermogen, voor een hele grote ruimte?
Zeker die kosten iets meer maar daar heb ik geen ervaring mee.
Op internet staan formules hieveel vermogen je nodig hebt.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194535720
Alternatief.

Toren draai unit die lucht blaast, dus geen airco, veel mogelijkheden zoals snelheid, draairitme etc inkl afstandsbediening. Opgave 45 watt.

Deze draait hier op mijn werkruimte, zo nu en dan. Staat strategisch opgesteld, dwz dat de lucht naar de open deur wordt geblazen.

Kosten 100 euro

https://www.lomax.dk/elek(...)ilator-hvid-3764910/
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194537738
Ik kwam op tweakers iemand tegen die deze gast heeft gevraagd een Mitsubitshi 2,5kw te plaatsen. kosten zijn 1100 inclusief plaatsen
https://www.marktplaats.n(...)100-inc-montage.html
pi_194537861
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 13:04 schreef cempexo het volgende:
Alternatief.

Toren draai unit die lucht blaast, dus geen airco, veel mogelijkheden zoals snelheid, draairitme etc inkl afstandsbediening. Opgave 45 watt.

Deze draait hier op mijn werkruimte, zo nu en dan. Staat strategisch opgesteld, dwz dat de lucht naar de open deur wordt geblazen.

Kosten 100 euro

https://www.lomax.dk/elek(...)ilator-hvid-3764910/
Dat heeft weinig met koelen te maken, zeker niet als het buiten warmer is dan / even warm is als binnen.

Een airco met voldoende capaciteit kan de temperatuur in je woning / woonruimten daadwerkelijk met enkele graden verlagen. Daarnaast wordt de lucht droger waardoor het minder benauwend is.
pi_194537908
quote:
1s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 12:41 schreef Boca_Raton het volgende:

[..]

Zijn er ook units met meer vermogen, voor een hele grote ruimte?
Die zijn er zeker, zoals de 12,5kW modellen van Mitsubishi.
En zwaarder ook nog wel, er worden tenslotte ook complete kantoorgebouwen gekoeld met airco's.

Voordeel van een goede airco is dat je er in de winter ook probleemloos (goedkoop) mee kan bijverwarmen.
pi_194538189
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Dat heeft weinig met koelen te maken, zeker niet als het buiten warmer is dan / even warm is als binnen.

Een airco met voldoende capaciteit kan de temperatuur in je woning / woonruimten daadwerkelijk met enkele graden verlagen. Daarnaast wordt de lucht droger waardoor het minder benauwend is.
De warme lucht wordt nu de ruimte uitgeblazen waardoor de nieuwe, koudere lucht, de basis is geworden.
Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194538322
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:57 schreef cempexo het volgende:

[..]

De warme lucht wordt nu de ruimte uitgeblazen waardoor de nieuwe, koudere lucht, de basis is geworden.
Welke "nieuwe, koudere lucht"? _O-

Goffer, het is 32 graden buiten en 26 graden binnen hier (dankzij de mobiele airco). Denk je dat het koeler wordt met zo'n fan? _O-
pi_194538812
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 16:04 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Welke "nieuwe, koudere lucht"? _O-

Goffer, het is 32 graden buiten en 26 graden binnen hier (dankzij de mobiele airco). Denk je dat het koeler wordt met zo'n fan? _O-
Ik ben geen fan van zo'n ding :+
pi_194538890
Ik wil ook volgend jaar een airco. Zit alleen verschrikkelijk te twijfelen tussen een mobiele, of een monoblock of split unit.

Ik heb gezien dat er ook enkele mobiele varianten zijn, met een koelvermogen van 18000 BTU. Dat schijn ik wel nodig te hebben om hier de hele oppervlakte en inhoud te kunnen verwarmen (20.000 is eigenlijk het precieze advies, als ik m'n afmetingen en situatie invoer in van die rekenmodelletjes op internet invoer), wonend onder een plat dak en huis met veel ramen.

Zou het wat zijn, zo'n mobiele airco met dat vermogen? Ook niet bepaald goedkoop, maar toch stuk goedkoper dan een unit.

Wat zouden de voors en tegens kunnen zijn?

Als ik mijn vraag in een apart topic moet stellen, zeg het maar gerust. :P
Eens kijken
pi_194538946
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 16:32 schreef Maharski het volgende:
Ik wil ook volgend jaar een airco. Zit alleen verschrikkelijk te twijfelen tussen een mobiele, of een monoblock of split unit.

Ik heb gezien dat er ook enkele mobiele varianten zijn, met een koelvermogen van 18000 BTU. Dat schijn ik wel nodig te hebben om hier de hele oppervlakte en inhoud te kunnen verwarmen, wonend onder een plat dak en huis met veel ramen.

Zou het wat zijn, zo'n mobiele airco met dat vermogen? Ook niet bepaald goedkoop, maar toch stuk goedkoper dan een unit.

Wat zouden de voors en tegens kunnen zijn?

Als ik mijn vraag in een apart topic moet stellen, zeg het maar gerust. :P
Is al vaak besproken maar vooruit. Geen mobiele nemen, absoluut niet. Het kan natuurkunde-technisch niet uit. Je blaast warmte weg die ergens anders terugkomt.

Neem gewoon een split en ga ook spotgoedkoop verwarmen straks.
pi_194538978
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 16:32 schreef Maharski het volgende:
Ik wil ook volgend jaar een airco. Zit alleen verschrikkelijk te twijfelen tussen een mobiele, of een monoblock of split unit.

Ik heb gezien dat er ook enkele mobiele varianten zijn, met een koelvermogen van 18000 BTU. Dat schijn ik wel nodig te hebben om hier de hele oppervlakte en inhoud te kunnen verwarmen, wonend onder een plat dak en huis met veel ramen.

Zou het wat zijn, zo'n mobiele airco met dat vermogen? Ook niet bepaald goedkoop, maar toch stuk goedkoper dan een unit.

Wat zouden de voors en tegens kunnen zijn?

Als ik mijn vraag in een apart topic moet stellen, zeg het maar gerust. :P
Ik zou altijd kiezen voor een split-unit.

Waarom?

- rendement, lagere stroomkosten
- vermogen, je gaat lagere temperaturen halen
- meerdere ruimten koelen, je kan bijvoorbeeld kiezen voor 1 buiten-unit met 3 binnen-units
- geluidsniveau binnen (zeker als je wil slapen terwijl hij draait)

Nu heb ik hier ook een mobiele airco staan en het werkt echt wel, het is nu 26 graden in de woonkamer, voor m'n huisdieren is het perfect maar het is wel een hoop kabaal en meer dan de huiskamer koelt het niet.
Volgend jaar wil ik ook een split airco.






[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 13-08-2020 16:46:35 ]
pi_194539361
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 16:35 schreef TheFreshPrince het volgende:
Ik zou altijd kiezen voor een split-unit.

Waarom?

- rendement, lagere stroomkosten
- vermogen, je gaat lagere temperaturen halen
- meerdere ruimten koelen, je kan bijvoorbeeld kiezen voor 1 buiten-unit met 3 binnen-units
- geluidsniveau binnen (zeker als je wil slapen terwijl hij draait)

Nu heb ik hier ook een mobiele airco staan en het werkt echt wel, het is nu 26 graden in de woonkamer, voor m'n huisdieren is het perfect maar het is wel een hoop kabaal en meer dan de huiskamer koelt het niet.
Volgend jaar wil ik ook een split airco.
Thanks, maar ze zijn er dus ook die 18000 BTU koelvermogen hebben. OOk in de reviews daarover lees ik dat dat toch wel afdoende zou moeten zijn. Die zou ik dan in de huiskamer zetten, zodat ik er qua geluid geen last van heb als ik ga slapen (woon gelijkvloers).

Nou ja, een split is idd waarschijnlijk het beste. Weet alleen niet hoe lang ik precies hier wil blijven wonen waar ik nu zit. Dan heb je zo'n heel systeem, en dat is dan weer zonde als ik ga verhuizen.

Njah, heb nog een jaar om een tot een verstandige keuze te komen. :D
Eens kijken
pi_194539442
Nog ff een vraagje trouwens. Volgens de berekeningen zou ik eigenlijk rond de 20.000 BTU moeten hebben. Kom je dan met een systeem van 18000 echt te kort? Of kan dat wel?
Eens kijken
pi_194539850
Dat kan echt wel, je moet zo'n ding aanzetten en afblijven.

Hoeveel kuub kamer heb je dan.
Laat die handjes wapperen!
pi_194539906
Het scheelt wel als je je airco al aanzet zodra je wakker wordt, dan heeft hij als het warmer wordt 's middags alvast een "aanloopje". Zet je hem om 13u00 aan dan is het een langdurig proces om je kamer koel te krijgen.

Heb hier in de zomer sowieso vanaf 8u00 al voldoende stroom uit de zonnepanelen om "CO2 neutraal" te koelen in huis. En gisteren bleef het tot 19:45 licht genoeg om dat door te zetten.
pi_194540105
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:30 schreef Gieliovd het volgende:
Dat kan echt wel, je moet zo'n ding aanzetten en afblijven.

Hoeveel kuub kamer heb je dan.
119,3. Dus zeg voor het gemak 120.

Zit ook steeds voor een monoblock te kijken. Dat lijkt me helemaal vet ideaal. Alleen in dat genre vind je weer nergens een die de 18000 btu haalt, of 5+ kW vermogen.

Het valt allemaal niet mee. :P
Eens kijken
pi_194543114
quote:
0s.gif Op donderdag 2 april 2020 14:43 schreef yvette1982 het volgende:
Goedemiddag,

Viavia ben ik op iemand gekomen die mij een offerte voor de airconditioning in huis heeft gegeven, ik schrok alleen erg van de prijs. Het gaat om 3 airco's van het merk Daikin (goede airco) op de slaapkamers. Twee zouden makkelijk te monteren zijn, de 3e op zolder was lastiger.
De prijs in de offerte is circa ¤ 5.900 terwijl ik rond de ¤ 4.500 in mijn hoofd had zitten.

Voor ik andere offertes op ga vragen vroeg ik mij af of anderen ervaring hebben in het kopen inclusief montage van airco's.
Het is nog 1 dag heet, daarna is het weer heerlijk met temperaturen rond de 25 graden. Zit die ene dag nog even uit en ga in de winter dit in gang zetten. Grote kans dat je een stuk goedkoper uit bent.
pi_194544521
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 17:51 schreef Maharski het volgende:

[..]

119,3. Dus zeg voor het gemak 120.

Zit ook steeds voor een monoblock te kijken. Dat lijkt me helemaal vet ideaal. Alleen in dat genre vind je weer nergens een die de 18000 btu haalt, of 5+ kW vermogen.

Het valt allemaal niet mee. :P
Ik heb een huis uit 2002 hier prima geïsoleerd maar niet bijzonder. Veel glas op het westen.

220 kuub, hangt een 5kw dus 18.000 btu B merk unit. Werkt perfect.

Als jouw woning fatsoenlijk geïsoleerd is en niet te veel glas is een 3,5kw zat.

Veel fabrikanten rekenen 12.000 btu ofwel 3,5kw tot max 120 kuub.

Ik heb me een 3,5 laten aanpraten voor mijn slaap en badkamer en suite van 90 kuub en die doet het met 2 vingers in zijn neus.

Met de kennis van nu liever een wat kleinere die lekker door pruttelt dan een grote die neigt te pendelen.
Laat die handjes wapperen!
pi_194554629
1e offerte binnen. Woonkamer 1900.- Slaapkamer 1600.- Maar dat is puur een indicatie. Het liefste willen we op de gang een airco die de 3 slaapkamers op de benedenverdieping voorziet van koude lucht en een airco voor de woonkamer. Dus de komende tijd komen een aantal bedrijven kijken wat er mogelijk is en vanuit daar gaan we voor een koel huis in de zomer :)
pi_194555273
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2020 15:20 schreef Questular het volgende:
1e offerte binnen. Woonkamer 1900.- Slaapkamer 1600.- Maar dat is puur een indicatie. Het liefste willen we op de gang een airco die de 3 slaapkamers op de benedenverdieping voorziet van koude lucht en een airco voor de woonkamer. Dus de komende tijd komen een aantal bedrijven kijken wat er mogelijk is en vanuit daar gaan we voor een koel huis in de zomer :)
Is er een deur die boven en onder gescheiden houdt? Want airco in de gang boven zonder deur naar beneden betekent je benedengang koelen.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 07:42:16 #36
490928 peter2020
zonder strijd geen overwinning
pi_194566865
In maart hebben wij een Daikin multi split laten monteren
Buiten 5kw en binnen 2x 3.5kw
Buiten 36 graden en binnen 22 graden en als het moet kan het nog kouder
¤ 3500,- all
Wij hebben wel de luxe uitvoering en wifi enzo erop
pi_194597694
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 15:32 schreef speedfightrage het volgende:
Ik kwam op tweakers iemand tegen die deze gast heeft gevraagd een Mitsubitshi 2,5kw te plaatsen. kosten zijn 1100 inclusief plaatsen
https://www.marktplaats.n(...)100-inc-montage.html
Linkje naar tweakers?

EDIT: Gevonden. https://gathering.tweaker(...)ge/63395142#63395142

[ Bericht 11% gewijzigd door Isane op 17-08-2020 06:42:35 (Gevonden :)) ]
  maandag 17 augustus 2020 @ 07:31:02 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_194597780
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2020 22:17 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Ik heb een huis uit 2002 hier prima geïsoleerd maar niet bijzonder. Veel glas op het westen.

220 kuub, hangt een 5kw dus 18.000 btu B merk unit. Werkt perfect.

Als jouw woning fatsoenlijk geïsoleerd is en niet te veel glas is een 3,5kw zat.

Veel fabrikanten rekenen 12.000 btu ofwel 3,5kw tot max 120 kuub.

Ik heb me een 3,5 laten aanpraten voor mijn slaap en badkamer en suite van 90 kuub en die doet het met 2 vingers in zijn neus.

Met de kennis van nu liever een wat kleinere die lekker door pruttelt dan een grote die neigt te pendelen.
ik vraag me altijd al af...
is een grotere airco die op halve kracht loop zuiniger dan een kleine?
Tot nooit .......
pi_194597875
Ligt eraan hoe goed hij moduleert. Het bereik van een kleinere is vaak evenredig aan dat van een grote, maar dan veel lager vermogen en verbruik.

Moduleert een grote 250-1100 watt doet de kleine 75-650 watt. Effectief kan het best zijn dat de kleine dus zuiniger is, behalve als hij echt onderbemeten is.

Er zijn andere aspecten. Mijn 5kw is veel groter, veel luider. De 2,5 dier ik in mijn vorige slaapkamer had gehangen was heel klein, fluisterstil. De 3,5 van nu is ook al beduidend kleiner maar wel wat luider.

Grote ruimte, grote unit.

Ik koop liever een unit die bij echt warm weer wat harder moet werken dan eentje die heel het jaar fors over heeft.
Laat die handjes wapperen!
pi_194598037
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 07:59 schreef Gieliovd het volgende:
Ligt eraan hoe goed hij moduleert. Het bereik van een kleinere is vaak evenredig aan dat van een grote, maar dan veel lager vermogen en verbruik.

Moduleert een grote 250-1100 watt doet de kleine 75-650 watt. Effectief kan het best zijn dat de kleine dus zuiniger is, behalve als hij echt onderbemeten is.

Er zijn andere aspecten. Mijn 5kw is veel groter, veel luider. De 2,5 dier ik in mijn vorige slaapkamer had gehangen was heel klein, fluisterstil. De 3,5 van nu is ook al beduidend kleiner maar wel wat luider.

Grote ruimte, grote unit.

Ik koop liever een unit die bij echt warm weer wat harder moet werken dan eentje die heel het jaar fors over heeft.
Is die 5 kw in je woonkamer wel de goede maat of had je daar ook liever een kleinere genomen?

Ik heb ook 3,5 in de slaapkamer, die is ook te groot inderdaad.
pi_194598455
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 07:31 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

ik vraag me altijd al af...
is een grotere airco die op halve kracht loop zuiniger dan een kleine?
Dit dus:

quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 07:59 schreef Gieliovd het volgende:

Ik koop liever een unit die bij echt warm weer wat harder moet werken dan eentje die heel het jaar fors over heeft.
  maandag 17 augustus 2020 @ 13:33:11 #42
44346 junkiesietze
Trotse Scooter-rijder.
pi_194601330
Hoe zit het monteren van die split units?
Als zo'n monteur het doet, komt hij dan ook gaten naar buiten boren, stroomkabel trekken naar het apparaat buiten en binnen, etc?
Ik boek je met mijn neon je weet.
en ik heb ook een auto.
pi_194601523
quote:
15s.gif Op maandag 17 augustus 2020 13:33 schreef junkiesietze het volgende:
Hoe zit het monteren van die split units?
Als zo'n monteur het doet, komt hij dan ook gaten naar buiten boren, stroomkabel trekken naar het apparaat buiten en binnen, etc?
Het is maar net welke afspraken je maakt natuurlijk. Goed op papier laten zetten in de offerte zodat je niet achteraf nog kabelgoten en andere materialen op de factuur ziet als verrassing.

Mijn installateur huurde voor grote gaten bij de aanleg van de warmtepomp een boorbedrijfje in. Die maken dan de gewenste gaten in vloeren, muren of fundering op aangegeven plekken. Heel duur is het niet maar je ziet het wel terug in de prijs.
pi_194603799
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 08:32 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Is die 5 kw in je woonkamer wel de goede maat of had je daar ook liever een kleinere genomen?

Ik heb ook 3,5 in de slaapkamer, die is ook te groot inderdaad.
Nee bij mij is die 5kw wel goed, onze woonkamer is 13m diep en bij elkaar 220 kuub dus daar mag wel wat in.

Ik zei het verkeerd trouwens, in mijn vorige slaapkamer boven had ik een 2kw
Laat die handjes wapperen!
pi_194605034
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:35 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Nee bij mij is die 5kw wel goed, onze woonkamer is 13m diep en bij elkaar 220 kuub dus daar mag wel wat in.

Ik zei het verkeerd trouwens, in mijn vorige slaapkamer boven had ik een 2kw
gangbaar is 40 W per m3. Dus met je 220 m3 zit je krap met je 5 kw.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_194605119
Precies ;)

Lekker 24/7 zijn ding laten doen als het warm is, dan gaat het ideaal op laagste fan. 24 instellen, 23,5 vrij stabiel.

Je moet geen wonderen verwachten als alles warm is en je zet hem aan.

Ik ken mensen die dan vinden dat het een kudding is omdat het na 5 minuten nog warm is :|W
Laat die handjes wapperen!
  Moderator maandag 17 augustus 2020 @ 19:40:55 #47
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194606416
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 18:10 schreef Gieliovd het volgende:
Precies ;)

Lekker 24/7 zijn ding laten doen als het warm is, dan gaat het ideaal op laagste fan. 24 instellen, 23,5 vrij stabiel.

Je moet geen wonderen verwachten als alles warm is en je zet hem aan.

Ik ken mensen die dan vinden dat het een kudding is omdat het na 5 minuten nog warm is :|W
Ja, zo werkt het inderdaad gewoon niet.. :|W
Het kost dan wel wat aan stroom, maar als ik kijk wat het dan oplevert aan goede nachtrust en productiviteit in huis. Nou, dan had ik het al vijf jaar eerder moeten doen _O_

Dan laat het maar wat kosten op jaarbasis :P
We hebben ook een 240 liter tropisch aquarium in huis, dus die paar euro meer stroom gaan het hem niet doen.
pi_194607770
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 19:40 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Ja, zo werkt het inderdaad gewoon niet.. :|W
Het kost dan wel wat aan stroom, maar als ik kijk wat het dan oplevert aan goede nachtrust en productiviteit in huis. Nou, dan had ik het al vijf jaar eerder moeten doen _O_

Dan laat het maar wat kosten op jaarbasis :P
We hebben ook een 240 liter tropisch aquarium in huis, dus die paar euro meer stroom gaan het hem niet doen.
Met een beetje zon draait mijn meter nog netjes achteruit met de airco aan :+
pi_194607793
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 16:35 schreef Gieliovd het volgende:

[..]

Nee bij mij is die 5kw wel goed, onze woonkamer is 13m diep en bij elkaar 220 kuub dus daar mag wel wat in.

Ik zei het verkeerd trouwens, in mijn vorige slaapkamer boven had ik een 2kw
Ohja, bij mij zou 3,5 te krap zijn en 5 net te veel denk ik beneden.

Maar die komt er ook niet meer. In t volgende huis komt er wel meteen een boven en beneden.
pi_194608202
Hier was de offerte 6000¤ (Mitsu
quote:
1s.gif Op woensdag 12 augustus 2020 15:19 schreef sjorsie1982 het volgende:
In de winter wanneer je die dingen eigenlijk zou moeten kopen vanwege prijs en levertijd kost een split unit 1500 eur incl montage. Dat is een mitsibishu 2kw.
3 stuks zou dus 4500 moeten kosten, echter meerdere binnunits op 1 buitenunit is vaak goedkoper.
De vraag is of je aan 2kw units genoeg hebt. Voor slaapkamers is dit genoeg, tenzij je in een kasteel woont.

Op dit moment betaal je de hoofdprijs en heb je extreme levertijden.
Was hier juist duurder.

1 multisplit buiten unit met 1 binnen 5kw en 2 binnen 2,5kw was 6k¤

Maar zou 4900 zijn als we voor 2 buiten units zouden gaan.
  dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:16:32 #51
490928 peter2020
zonder strijd geen overwinning
pi_194619077
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 21:31 schreef Pap89 het volgende:
Hier was de offerte 6000¤ (Mitsu
[..]

Was hier juist duurder.

1 multisplit buiten unit met 1 binnen 5kw en 2 binnen 2,5kw was 6k¤

Maar zou 4900 zijn als we voor 2 buiten units zouden gaan.
dat vind ik nog best aan de prijs...
pi_194620040
Zelf doen hang je er 10 op voor ¤4900.

Laten doen in het najaar 5 stuks B merk geplaatst en wel voor dat geld.

A merk 3-4 stuks voor dat geld.
Laat die handjes wapperen!
pi_194621951
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 augustus 2020 18:22 schreef Gieliovd het volgende:
Zelf doen hang je er 10 op voor ¤4900.

Laten doen in het najaar 5 stuks B merk geplaatst en wel voor dat geld.

A merk 3-4 stuks voor dat geld.
We hebben het ook niet gedaan, kijken in het najaar nog ff.

Maar als ik de individuele dingen online opzoek zit ik alsnog op 3800-4000 zonder kabelgoten/slangen en wat dan ook.
  zondag 23 augustus 2020 @ 09:55:43 #54
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_194685127
Ik ben blij dat ik het in mei heb laten plaatsen. 3 split units van Daikin in de slaapkamers. Ze zijn haast geruisloos dus ik kan ze heel de nacht aan laten staan.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_194733127
quote:
0s.gif Op zondag 23 augustus 2020 09:55 schreef yvette1982 het volgende:
Ik ben blij dat ik het in mei heb laten plaatsen. 3 split units van Daikin in de slaapkamers. Ze zijn haast geruisloos dus ik kan ze heel de nacht aan laten staan.
kan je wat meer info delen? je hebt tenslotte dit topic zelf geopend om meer info te vergaren!
pi_194735307
Net de 1e offerte binnen. Ongeveer 7200.- voor 2 woonkamers en 3 slaapkamers, alles Daikun. Komende week komen er nog 2 andere bedrijven voor een offerte.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 11:12:21 #57
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_194742206
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 19:20 schreef l1ghted het volgende:

[..]

kan je wat meer info delen? je hebt tenslotte dit topic zelf geopend om meer info te vergaren!
Ik heb de volgende Airco's van het merk Daikin laten installeren. Units zijn FTXF25A binnenunits en RXF25A buitenunits. Ze bevallen enorm goed, nachts hoor je ze ook nagenoeg niet en van het stroomverbruik werd ik ook niet chagrijnig.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  donderdag 27 augustus 2020 @ 11:12:51 #58
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_194742214
quote:
0s.gif Op woensdag 26 augustus 2020 21:32 schreef Questular het volgende:
Net de 1e offerte binnen. Ongeveer 7200.- voor 2 woonkamers en 3 slaapkamers, alles Daikun. Komende week komen er nog 2 andere bedrijven voor een offerte.
Dat vind ik niet duur zeg.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
  Moderator donderdag 27 augustus 2020 @ 19:16:13 #59
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194749892
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 11:12 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Dat vind ik niet duur zeg.
Wat heb je zelf betaald voor je airco's inclusief installatie ? Was die installatie ook zo groot dan ?
Het klinkt niet te duur iig.
pi_194751102
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 11:12 schreef yvette1982 het volgende:

[..]

Ik heb de volgende Airco's van het merk Daikin laten installeren. Units zijn FTXF25A binnenunits en RXF25A buitenunits. Ze bevallen enorm goed, nachts hoor je ze ook nagenoeg niet en van het stroomverbruik werd ik ook niet chagrijnig.
Ik word chagerijnig van deze minimale info.
Prijs?
  Moderator donderdag 27 augustus 2020 @ 20:27:45 #61
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_194751303
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 20:19 schreef l1ghted het volgende:

[..]

Ik word chagerijnig van deze minimale info.
Prijs?
Ik heb een Daikin 3,5 kW gekocht, met toebehoren en ik heb daar dit voor betaald.



Heb hem zelf geinstalleerd, dus dit is excl. montage en in bedrijf stellen. :)
  donderdag 27 augustus 2020 @ 21:16:03 #62
83103 yvette1982
Respect is slechts een trend.
pi_194752371
quote:
0s.gif Op donderdag 27 augustus 2020 19:16 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Wat heb je zelf betaald voor je airco's inclusief installatie ? Was die installatie ook zo groot dan ?
Het klinkt niet te duur iig.
Het was wel een flinke klus. Ze zijn met twee man 1,5 dag bezig geweest.
De offerte bedroeg 5.900 maar ik heb uiteindelijk een stuk minder betaald, groot deel contant.
In het dagelijks leven is iedereen een acteur.
pi_194814731
We hebben recent een Mitsubishi SRK/SRC 35 ZS-WT laten installeren in de woonkamer, primair bedoelt om te verwarmen, de installatie was ¤2000,-

De binnenunit is heerlijk stil.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')