abonnement Unibet Coolblue
pi_192397252
Al een jaar lijkt het me wel tof om Russisch te leren. Vanuit nul kennis opbouwend een ander schrift en taal en klanken te leren.

Nu ik wat meer thuis zit door alle ellende in de wereld heb ik de knoop door gehakt en heb ik mij ingeschreven bij Babbel.
Ik doe elke dag wat, ik probeer wat te herhalen en heel voorzichtig zie ik al bepaalde letters en kan ik de klank al herkennen.

Nu ben ik wel benieuwd hoe anderen het hebben ervaren om vanuit nul te beginnen met Russisch (of een andere taal met ander schrift) op eigen houtje.
Tips en trucs zijn welkom :)
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
  Moderator woensdag 1 april 2020 @ 19:41:39 #2
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192397309
ik kijk nu Russisch ijshockey en ik snap er echt werkelijk de gehaktballen van
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  woensdag 1 april 2020 @ 20:14:58 #3
233102 cherrycoke
Burdened with glorious purpose
pi_192398162
belangrijk is dat je met iemand kan oefenen.
"Been A Long Journey For You, Hasn't It? Lot Of Running, Lot Of Pain. And You, You're A Flea On The Back Of A Dragon In For One Hell Of A Ride, But You Did Manage To Hang On. I Guess That Counts For Something."
pi_192399070
Kijk Russisch tv
pi_192399593
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:05 schreef Twintig het volgende:
Kijk Russisch tv
Dat zou ik wel pas doen als je de basis van de taal al een beetje kent, in ieder geval het alfabet, de klanken en wat basiswoorden. Als je nu al naar Russische tv kijkt, dan kan je alleen plaatjes kijken :D
pi_192401246
Ik ben op dit moment Russisch aan het leren en volg wekelijks les aan de Volksuniversiteit. Die zitten in veel steden in Nederland. Les is nu online ivm Corona. Bevalt mij wel goed, lerares is ook een echte Russische. Dat scheelt wel een hoop.

Verder veel woordjes leren, grammatica, soms wat TV kijken en zoveel mogelijk proberen praten. :)
pi_192443224
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 21:38 schreef -Wereld- het volgende:

[..]

Dat zou ik wel pas doen als je de basis van de taal al een beetje kent, in ieder geval het alfabet, de klanken en wat basiswoorden. Als je nu al naar Russische tv kijkt, dan kan je alleen plaatjes kijken :D
En aan de klanken wennen.

Zie b.v. Gabriel Wyners "de taalhacker".
-
  zaterdag 4 april 2020 @ 09:17:47 #8
131603 Afwazig
Serious business
pi_192443361
Привет! Ik gebruik de Duo Lingo app om Russisch te leren. Elke dag 10 minuten. Installeer een Russisch toetsenbord op je telefoon en je kan.

Voordat ik hiermee begon ben ik wel eerst even het Russische alfabet en de klanken gaan doornemen (via Google).

Doe het niet echt hardcore maar het is best leuk.
pi_192498253
quote:
14s.gif Op woensdag 1 april 2020 20:14 schreef cherrycoke het volgende:
belangrijk is dat je met iemand kan oefenen.
Dat is nu tijdelijk een dingetje :') Op zich voor nu geen ramp, elke dag wat extra woordjes leren en blijven oefenen met de klanken.
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_192498358
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 09:17 schreef Afwazig het volgende:
Привет! Ik gebruik de Duo Lingo app om Russisch te leren. Elke dag 10 minuten. Installeer een Russisch toetsenbord op je telefoon en je kan.

Voordat ik hiermee begon ben ik wel eerst even het Russische alfabet en de klanken gaan doornemen (via Google).

Doe het niet echt hardcore maar het is best leuk.
привет ! Как дела? до скорого
Een pijnlijke anus is niet fijn
Een geknede kut van marsepein
pi_192499181
Kaktaal.
-
  zaterdag 11 april 2020 @ 17:13:20 #12
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192569721
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:41 schreef sp3c het volgende:
ik kijk nu Russisch ijshockey en ik snap er echt werkelijk de gehaktballen van
Als je heel goed kijkt zie je een zwarte ronde schijf ('de puck'). Die moet in een van die twee kleine doeltjes. Je mag alleen scoren met je stick dus niet met je schaats of met een lichaamsdeel. Lichamelijk contact is toegestaan en je mag de puck niet vanaf je eigen helft helemaal naar achter het vijandige doel slaan. Het is eigenlijk best een leuk spelletje als je je er een beetje in verdiept.
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator zaterdag 11 april 2020 @ 17:21:00 #13
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_192569806
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 17:13 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Als je heel goed kijkt zie je een zwarte ronde schijf ('de puck'). Die moet in een van die twee kleine doeltjes. Je mag alleen scoren met je stick dus niet met je schaats of met een lichaamsdeel. Lichamelijk contact is toegestaan en je mag de puck niet vanaf je eigen helft helemaal naar achter het vijandige doel slaan. Het is eigenlijk best een leuk spelletje als je je er een beetje in verdiept.
het was eigenlijk een flauw grapje maar dit is allemaal niet helemaal waar hoor

je mag wel scoren met de schaats (of hand of hoofd) zolang je geen schoppende (of slaande of kopstotende beweging maakt, lichamelijk contact is deels toegestaan (niet tegen het hoofd bv maar ook niet met de knie of de knuistjes) en je mag best de puck van je eigen helft helemaal naar achter het vijandige doel slaan maar je mag hem niet zelf oppikken (al zijn er meerdere variaties van die regel mogelijk) al met al ... shit is ingewikkelder dan het lijkt!
net als Russisch

verder wel leuk idd en ik zou het commentaar in het Russisch graag kunnen volgen want die gasten zijn er best bedreven in :Y
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  Miss 200.000.000! zaterdag 11 april 2020 @ 17:25:10 #14
367000 roos94
pi_192569865
Heb een tijd heel intensief russisch geleerd , ook les gehad. Wel ontzettend leuke taal. Het alfabet is in het begin kut maar wen je snel aan. (Ik las de P steeds als een P in plaats van R bijvoorbeeld)

Op youtube heb je veel russische kindercartoons bijv Masha. Daarmee kan je oefenen of je het een beetje begrijpt
  zaterdag 11 april 2020 @ 17:43:26 #15
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_192570094
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 april 2020 17:21 schreef sp3c het volgende:

[..]

het was eigenlijk een flauw grapje maar dit is allemaal niet helemaal waar hoor

je mag wel scoren met de schaats (of hand of hoofd) zolang je geen schoppende (of slaande of kopstotende beweging maakt, lichamelijk contact is deels toegestaan (niet tegen het hoofd bv maar ook niet met de knie of de knuistjes) en je mag best de puck van je eigen helft helemaal naar achter het vijandige doel slaan maar je mag hem niet zelf oppikken (al zijn er meerdere variaties van die regel mogelijk) al met al ... shit is ingewikkelder dan het lijkt!
net als Russisch

verder wel leuk idd en ik zou het commentaar in het Russisch graag kunnen volgen want die gasten zijn er best bedreven in :Y
Ah, misschien moet ik me er zelf eens beter in verdiepen, het schijnt best een leuk spelletje te zijn :')

On topic is mijn favoriete Russchische woord воксал (vokzal), wat treinstation betekent. Dit omdat volgens overlevering toen de Russen een spoorwegnetwerk wilden uitrollen men een delegatie naar Engeland stuurde en daar door de Britten een rondleiding kreeg op Vauxhall station. De Russen misinterpreteerden 'Vauxhall' voor 'station' en daarom is een station in het Russisch nu vokzal. Het verhaal klopt overigens niet kwam ik later pas achter.

Hier overigens een aantal audiolessen Russisch voor beginners.
We have always been at war with Eastasia.
pi_192904566
quote:
0s.gif Op woensdag 1 april 2020 19:39 schreef Treinhoer het volgende:
Al een jaar lijkt het me wel tof om Russisch te leren. Vanuit nul kennis opbouwend een ander schrift en taal en klanken te leren.

Nu ik wat meer thuis zit door alle ellende in de wereld heb ik de knoop door gehakt en heb ik mij ingeschreven bij Babbel.
Ik doe elke dag wat, ik probeer wat te herhalen en heel voorzichtig zie ik al bepaalde letters en kan ik de klank al herkennen.

Nu ben ik wel benieuwd hoe anderen het hebben ervaren om vanuit nul te beginnen met Russisch (of een andere taal met ander schrift) op eigen houtje.
Tips en trucs zijn welkom :)
Boek gekocht bij ik geloof de kringloopwinkel, ruslan russisch. Oefenboek en CD erbij gekocht bij toen een winkel in amsterdam, maar is nu gewoon op internet te koop.
Helaas snel afgehaakt, want ik miste de discipline om ermee door te gaan maar ik raad zo'n boek aan, het is op die manier heel makkelijk als je maar genoeg discipline hebt om het vol te houden.
Kijk eens op marktplaats ben niet die verkoper hoor 8)7 ik hoop het zelf ooit nog weer op te pakken... In een volgend leven of zo

[ Bericht 6% gewijzigd door geeninspiratie1235 op 02-05-2020 11:19:33 ]
❣ °º¤,¸🖤 ♡º💕♡💚,ø¤°º¤💛♡`°º¤,¸❣ https://bit.ly/3oMY5yM ; https://bit.ly/39EZXor ; https://bit.ly/309QhN5 ; https://bit.ly/3fUlDyP
pi_192905378
De marathon binnen 3 uur rennen is ook heel makkelijk als je maar wat discpline hebt. En Microsoft opkopen is ook heel makkelijk als je 100 miljard euro over hebt. :Y :P
-
  zaterdag 2 mei 2020 @ 12:19:58 #18
487645 SimonedeBeauvoir
Sicker than your average
pi_192905407
Mijn vader spreekt Russisch, die Heeft eerst zo’n soort cursus gedaan en is er daarna zes maanden geweest. Bleek iets lastiger te zijn omdat ze ineens 10x zo snel praten
Once we've both said our goodbyes
Let's just let it go
Let me let you go
pi_192925509
Ik vind het een erg leuke taal om te leren. Wel klopt het wat hierboven geschreven wordt, dat als je alleen oefent d.m.v. Duolingo en boeken, de snelheid waarin de taal in het echte leven gesproken wordt, nogal overweldigend kan zijn. Daarom raad ik zeker aan om bijvoorbeeld iets als Italki te gebruiken. Daar kun je online lessen volgen met native speakers. Prijzen vallen reuze mee.

Ook is het aan te raden een keer naar Moskou of Kiev te gaan om te oefenen. Mocht je een paar maanden kunnen gaan zou het helemaal super zijn. Al is dat nu helaas onmogelijk.
pi_193035727
Wat ik zelf doe is songteksten in Google Translate zetten en elke zin ermee proberen te “begrijpen”.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')