abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192333480
Ik woon in een oud klein appartementen complex (6 woningen per gebouw) en sinds een tijdje hoor ik van die zachte knal-geluiden in de leidingen als ik onder de douche sta. De waterdruk lijkt zeg maar minimaal weg te vallen, alsof de wasmachine of vaatwasser aan staat en daardoor de druk 'verdeeld' wordt. Maar het valt me nu op dat dit ook voorkomt als ik geen apparaten aan heb staan. Het is eigenlijk zo sinds de nieuwe buurman er woont en onze badkamers grenzen aan elkaar. Kan het daarmee te maken hebben? Als hij in zijn huis water verbruikt, dat bij mij de druk wordt ontregeld? Of hebben alle huizen altijd separate waterleidingen?
pi_192333503
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:50 schreef Sushilover het volgende:
Of hebben alle huizen altijd separate waterleidingen?
Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Vroeger (>50 jaar geleden) werden soms meerdere appartementen (een complex dus), op 1 watermeter aangesloten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192333512
Heb je een eigen watermeter via het waterleidingbedrijf? Of betaal je voor je water via servicekosten aan de verhuurder?

quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, dat hoeft niet zo te zijn. Vroeger (>50 jaar geleden) werden soms meerdere appartementen (een complex dus), op 1 watermeter aangesloten.
Ik heb in een (nieuwbouw) bovenwoning uit 1997 gewoond, ook daar was mijn waterleiding gedeeld met de onderbuurvrouw (2 appartementen achter 1 meter dus). Wel raar want verder had ik alles zelf (elektrameter, gasmeter, KPN, Ziggo). Als de onderbuurvrouw de hoofdkraan dichtdraaide kwam er bij mij geen water meer uit de kraan.
pi_192333530
Heeft de nieuw buurman aan de waterleiding geklust toen hij er kwam wonen?
pi_192333592
quote:
1s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:52 schreef XanderH het volgende:
Heb je een eigen watermeter via het waterleidingbedrijf? Of betaal je voor je water via servicekosten aan de verhuurder?
[..]

Ik heb in een (nieuwbouw) bovenwoning uit 1997 gewoond, ook daar was mijn waterleiding gedeeld met de onderbuurvrouw (2 appartementen achter 1 meter dus). Wel raar want verder had ik alles zelf (elektrameter, gasmeter, KPN, Ziggo). Als de onderbuurvrouw de hoofdkraan dichtdraaide kwam er bij mij geen water meer uit de kraan.
Ik heb een eigen watermeter want heb dit appartement gekocht. Maar mijn buurman is sociale huurder en hij betaalt dus waarschijnlijk servicekosten.
pi_192333603
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 10:53 schreef Basp1 het volgende:
Heeft de nieuw buurman aan de waterleiding geklust toen hij er kwam wonen?
Niet dat ik weet, hij is sociale huurder dus denk het niet.
pi_192333665
Dat je een eigen meter hebt wil nog niet zeggen dat er ook 6 aansluitingen zijn.
alles kan nog steeds op 1 aansluiting zitten die is vertakt voor de meters
pi_192333738
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:02 schreef boertje125 het volgende:
Dat je een eigen meter hebt wil nog niet zeggen dat er ook 6 aansluitingen zijn.
alles kan nog steeds op 1 aansluiting zitten die is vertakt voor de meters
Maar stel dat mijn boven buurvrouw heel veel water verbruikt en ik niet, maar het gaat wel door dezelfde leiding. Meet die meter dat dan? Of hoe wordt zoiets verrekend? Ik heb er echt geen verstand van hoor..
  zondag 29 maart 2020 @ 11:21:32 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_192333918
Het meter meet het water wat door de meter gaat. Als je eerst een T-stuk in de leiding hebt en dan een meter voor jou in het ene been en voor de buren in het andere wordt voor iedereen apart gemeten.

Als je voor jouw geval twijfelt kun je de buren even vragen om bij hun de douche aan te doen en dan te kijken of bij jou de meter loopt
pi_192333958
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:21 schreef TR08 het volgende:
Het meter meet het water wat door de meter gaat. Als je eerst een T-stuk in de leiding hebt en dan een meter voor jou in het ene been en voor de buren in het andere wordt voor iedereen apart gemeten.

Als je voor jouw geval twijfelt kun je de buren even vragen om bij hun de douche aan te doen en dan te kijken of bij jou de meter loopt
Kan nog simpeler. Als je de buren hoort douchen kijken naar je water meter. Als die loopt en je gebruikt zelf geen water op dat moment (afwasmachine, vaatwasser of iets dergelijks uit) dan is er toch iets niet in orde.......
Jeroentje.
pi_192334097
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:24 schreef jpajs het volgende:

[..]

Kan nog simpeler. Als je de buren hoort douchen kijken naar je water meter. Als die loopt en je gebruikt zelf geen water op dat moment (afwasmachine, vaatwasser of iets dergelijks uit) dan is er toch iets niet in orde.......
Het kan nog simpeler, draai je hoofdkraan dicht, als er geen buren komen klagen weet je genoeg :+
pi_192334184
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:33 schreef Makrolon het volgende:

Het kan nog simpeler, draai je hoofdkraan dicht, als er geen buren komen klagen weet je genoeg :+
_O_ _O- _O_
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_192334187
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:33 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ik weet niet eens waar die zit haha! Maar ik vraag me af wat die knal geluiden kunnen zijn. Als er maar niet ergens een lek is ofzo.
pi_192334284
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:39 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Ik weet niet eens waar die zit haha! Maar ik vraag me af wat die knal geluiden kunnen zijn. Als er maar niet ergens een lek is ofzo.
afsluiter zit voor de watermeter

sowieso handig om te weten in geval van lekkage ;)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 29-03-2020 11:46:55 ]
pi_192334382
In de categorie 'zit de stekker er wel in' : heb je alle verwarmingen al ontlucht?
Somebody that I used to know
pi_192334591
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:07 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Maar stel dat mijn boven buurvrouw heel veel water verbruikt en ik niet, maar het gaat wel door dezelfde leiding. Meet die meter dat dan? Of hoe wordt zoiets verrekend? Ik heb er echt geen verstand van hoor..
Dan gaat het water door de zelfde leiding, maar gaat het voor jou pas tellen na jouw meter

Het knallen is waterslag.
Linkje
  Moderator zondag 29 maart 2020 @ 12:05:49 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192334655
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 11:39 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Daar zou ik dan toch eens na kijken; is wel handig als je het ooit voor werkzaamheden af moet sluiten. Dat is wel slim om te weten :+ !

Meest voorkomende plekken zijn in de meterkast op enkelhoogte, onder een luik bij de voordeur of in een kelder, in de meterput in de tuin, in de toiletruimte/badkamer en bij appartementen vaak in een centrale meterkast op de begane grond.
pi_192334743
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Daar zou ik dan toch eens na kijken; is wel handig als je het ooit voor werkzaamheden af moet sluiten. Dat is wel slim om te weten :+ !

Meest voorkomende plekken zijn in de meterkast op enkelhoogte, onder een luik bij de voordeur of in een kelder, in de meterput in de tuin, in de toiletruimte/badkamer en bij appartementen vaak in een centrale meterkast op de begane grond.
Er is hier ooit een keer een man gekomen voor het ontluchten van de radiatoren en ik herinner me nu inderdaad dat de hoofdkraan naast de radiator op de badkamer zit dacht ik. Want die moest hij eerst aandraaien.
pi_192334750
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:01 schreef marc0871 het volgende:

[..]

Dan gaat het water door de zelfde leiding, maar gaat het voor jou pas tellen na jouw meter

[ afbeelding ]

Het knallen is waterslag.
Linkje
Ahh handig dit! Thanks, duidelijk :)
pi_192334990
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:11 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Er is hier ooit een keer een man gekomen voor het ontluchten van de radiatoren en ik herinner me nu inderdaad dat de hoofdkraan naast de radiator op de badkamer zit dacht ik. Want die moest hij eerst aandraaien.
Ik denk dat dit gewoon de kraan is om je CV bij te vullen.....

De hoofdafsluiter zit voor je watermeter
  Moderator zondag 29 maart 2020 @ 12:38:51 #21
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_192335184
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:11 schreef Sushilover het volgende:

[..]

Dat lijkt mij dan de kraan om het water bij te vullen van de cv installatie; https://www.feenstra.com/(...)/cv-ketel-bijvullen/

Dat is heel wat anders dan de watermeter en de hoofdkraan die daar vaak naast zit.

Die hendels of knoppen kunnen ook zwart of rood of zelfs blauw zijn.
  zondag 29 maart 2020 @ 12:59:48 #22
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_192335458
Uiteraard deel je het water met de buren, sterker nog je deelt het water met meerdere dorpen en steden om je heen. Het water wordt immers op een centraal punt opgepompt of verzameld en gezuiverd en dan gedistribueerd over de verschillende afnemers.

Het principe werkt hetzelfde als bij een boom: het water wordt vanuit de grond via een stam en steeds dunner wordende takken naar de blaadjes vervoerd. Jouw woning is eigenlijk ook zo'n blaadje.

Het ligt een beetje aan de layout van je complex, maar vaak ziek je daar één aftakking op de waterleiding in de straat die vervolgend verticaal omhoog gaat. Op elke verdieping is er dan per woning een aftakking, waar de watermeter aan vast zit. Na de meter takt de waterleiding weer af naar je keuken, badkamer, toilet, wasmachine etc.

Je vertelt niet hoe oud je "oude appartementencomplex is", maar dat je buurman een sociale huurder is wel in elk geval zeggen dat het door de woningbouw gebouwd is. Vanaf pakweg eind jaren 60 zijn die steeds goedkopere materialen gaan gebruiken, waardoor de effecten van waterslag nog eens versterkt worden én waarbij de appartementen ook nog eens gehoriger worden.

Het zou dus best kunnen dat die knallen niet alleen van je directe buurman komen, maar het zou ook nog eens van al je andere buren kunnen komen.
So we just called him Fred
pi_192336193
Die knallen komen niet van koud waterleiding maar van warmwaterleiding. Zet uit en krimpt. ja kan ook koud water zijn in extreme gevallen. Wat mij het geval lijkt, de muurbeugels zijn niet meer goed, ja leidingen die weggewerkt worden horen vastgezet worden. Dus dat kan knallen veroorzaken, maar ook je CV kan die knallen aangeven. En als je dan al geen expert bent, want je weet niet waar de hoofdafsluiter zit, dan kan het zo zijn dat je kennis niet toereikend is en je dus niet kunt oordelen waar de knallen vandaan komen. Maakt verder niet uit, maar zodoende kan er van alles mis zijn maar ik zou de buurman verhaal even vergeten.
pi_192336544
quote:
0s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:38 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dat lijkt mij dan de kraan om het water bij te vullen van de cv installatie; https://www.feenstra.com/(...)/cv-ketel-bijvullen/

Dat is heel wat anders dan de watermeter en de hoofdkraan die daar vaak naast zit.

[ afbeelding ]
Die hendels of knoppen kunnen ook zwart of rood of zelfs blauw zijn.
Ahhh gevonden! Bij mij is ie groen :)
pi_192336638
quote:
7s.gif Op zondag 29 maart 2020 12:59 schreef Fred het volgende:
Uiteraard deel je het water met de buren, sterker nog je deelt het water met meerdere dorpen en steden om je heen. Het water wordt immers op een centraal punt opgepompt of verzameld en gezuiverd en dan gedistribueerd over de verschillende afnemers.

Het principe werkt hetzelfde als bij een boom: het water wordt vanuit de grond via een stam en steeds dunner wordende takken naar de blaadjes vervoerd. Jouw woning is eigenlijk ook zo'n blaadje.

Het ligt een beetje aan de layout van je complex, maar vaak ziek je daar één aftakking op de waterleiding in de straat die vervolgend verticaal omhoog gaat. Op elke verdieping is er dan per woning een aftakking, waar de watermeter aan vast zit. Na de meter takt de waterleiding weer af naar je keuken, badkamer, toilet, wasmachine etc.

Je vertelt niet hoe oud je "oude appartementencomplex is", maar dat je buurman een sociale huurder is wel in elk geval zeggen dat het door de woningbouw gebouwd is. Vanaf pakweg eind jaren 60 zijn die steeds goedkopere materialen gaan gebruiken, waardoor de effecten van waterslag nog eens versterkt worden én waarbij de appartementen ook nog eens gehoriger worden.

Het zou dus best kunnen dat die knallen niet alleen van je directe buurman komen, maar het zou ook nog eens van al je andere buren kunnen komen.
Ik heb eens even gegoogled op waterslag en het is niet zo fijn! Hopelijk wordt het niet erger. Kan een duur grapje worden lees ik. Misschien moet ik mijn buurman dan vragen contact op te nemen met de woningbouwvereniging haha..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')