abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_192478765
Artikeltje uit 2005:

You Can’t Handle the Truth
Psy-ops propaganda goes mainstream.

LONDON—Over the past 24 hours, seven people have checked into hospitals here with telltale symptoms. Rashes, vomiting, high temperature, and cramps: the classic signs of smallpox. Once thought wiped out, the disease is back and threatening a pandemic of epic proportions.

The government faces a dilemma: It needs people to stay home, but if the news breaks, mass panic might ensue as people flee the city, carrying the virus with them.

A shadowy media firm steps in to help orchestrate a sophisticated campaign of mass deception. Rather than alert the public to the smallpox threat, the company sets up a high-tech “ops center” to convince the public that an accident at a chemical plant threatens London. As the fictitious toxic cloud approaches the city, TV news outlets are provided graphic visuals charting the path of the invisible toxins. Londoners stay indoors, glued to the telly, convinced that even a short walk into the streets could be fatal.

This scenario may sound like a rejected plot twist from a mediocre Bond flick, but one company is dead set on making this fantasy come to life.

Strategic Communication Laboratories, a small U.K. firm specializing in “influence operations” made a very public debut this week with a glitzy exhibit occupying prime real estate at Defense Systems & Equipment International, or DSEi, the United Kingdom’s largest showcase for military technology. The main attraction was a full-scale mock-up of its ops center, running simulations ranging from natural disasters to political coups.

Just to the right of the ops center, a dark-suited man with a wireless microphone paces like a carnival barker, narrating the scenarios. Above him a screen flashes among scenes of disaster, while to his right, behind thick glass, workers sit attentively before banks of computer screens, busily scrolling through data. The play actors pause only to look up at a big board that flashes ominously between “hot spots” like North Korea and Congo.

While Londoners fret over fictitious toxins, the government works to contain the smallpox outbreak. The final result, according to SCL’s calculations, is that only thousands perish, rather than the 10 million originally projected. Another success.

Of course, the idea of deluding an entire city seems, well, a bit like propaganda.

“If your definition of propaganda is framing communications to do something that’s going to save lives, that’s fine,” says Mark Broughton, SCL’s public affairs director. “That’s not a word I would use for that.”

Then again, it’s hard to know exactly what else to call it. (Company literature describes SCL’s niche specialties as “psychological warfare,” “public diplomacy,” and “influence operations.”) The smallpox scenario plays out in excruciating detail how reporters would be tapped to receive disinformation, with TV and radio stations dedicated to around-the-clock coverage. Even the eventual disclosure is carefully scripted.

In another doomsday scenario, the company assists a newly democratic country in South Asia as it struggles with corrupt politicians and a rising insurgency that threatens to bubble over into bloody revolution. SCL steps in to assist the benevolent king of “Manpurea” to temporarily seize power.

Oh, wait, that sounds a lot like Nepal, where the monarchy earlier this year ousted a corrupt government to stave off a rising Maoist movement. The problem is, the SCL scenario also sounds a lot like using a private company to help overthrow a democratically elected government. Another problem, at least in Nepal, is that the king now shows few signs of returning to democracy.

The company, which describes itself as the first private-sector provider of psychological operations, has been around since 1993. But its previous work was limited to civil operations, and it now wants to expand to military customers.

If SCL weren’t so earnest, it might actually seem to be mocking itself, or perhaps George Orwell. As the end of the smallpox scenario, dramatic music fades out to a taped message urging people to “embrace” strategic communications, which it describes as “the most powerful weapon in the world.” And the company Web page offers some decidedly creepy asides. “The [ops center] can override all national radio and TV broadcasts in time of crisis,” it says, alluding to work the company has done in an unspecified Asian country.

The government’s use of deception in the service of national security is not new. During World War II, for example, Allied forces conducted a massive misinformation campaign, called Operation Fortitude, designed to hide plans for the Normandy invasion. More recent efforts have met with controversy, however. In 2002, the Pentagon shuttered its brand new Office of Strategic Influence after public outcry over its purported plans to spread deceptive information to the foreign press.

Government deception may even be justified in some cases, according to Michael Schrage, a senior adviser to the security-studies program at the Massachusetts Institute of Technology. “If you tell the population that there’s been a bio-warfare attack, hospital emergency rooms will be overwhelmed with people who sincerely believe they have all the symptoms and require immediate attention,” Schrage says.

The problem, he adds, is that in a democracy, a large-scale ruse would work just once.

The U.S. government has generally sought to limit disinformation; some agencies—such as the CIA—are explicitly prohibited by law from misleading domestic press. And while the CIA is fond of concealment, it takes pride in the belief that truth is necessary for an open government, a sentiment chiseled into the agency’s lobby.

What makes SCL’s strategy so unusual is that it proposes to propagate its campaign domestically, at least some of the time, and rather than influence just opinion, it wants people to take a particular course of action. Is SCL simply hawking a flashier version of propaganda?

The spokesman’s answer: “We save lives.”

Yes, Broughton acknowledges, the ops center is not exactly giving the truth, but he adds, “Is it not worth giving an untruth for 48 hours to save x million people’s lives? Sometimes the means to an end has to be recognized.”

Who buys this stuff? Broughton declined to mention many specific clients, noting that disclosing SCL’s involvement—particularly in countries with a free and open media—could make its campaigns less effective. However, he says that post-apartheid South Africa has employed SCL. So has the United Nations, he says.

The company’s Web site is even vaguer, mentioning international organizations and foreign governments. A Google search produces only a handful of hits, mostly linked to the company’s Web site. The company’s work is based on something that even the spokesman admits you “won’t find on the Web”: the Behavioral Dynamics Institute, a virtual lab led by Professor Phil Taylor of Leeds University.

But the company, which is funded by private investors, is now taking on a higher profile, and visitors flocked to the flashy setup here at the show. “Basically, we’re launching ourselves this week on the defense market and homeland security market at the same time,” Broughton explained.

If SCL has its way, its vision of strategic communications—which involves complex psychological and scientific data—could be used to shape public response to tsunamis, epidemics, or even the next Hurricane Katrina.

Well aware that the company may face controversy, particularly with its push into the defense market, Broughton emphasizes the company’s role in saving lives.

“It sounds altruistic,” he said. “There is some altruism in it, but we also want to earn money.”

https://slate.com/news-an(...)tter_impression=true
  maandag 6 april 2020 @ 19:27:37 #202
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_192483179
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 01:21 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Dus omdat opa Rockefeller oud is zullen ze nooit biowapens inzetten of zo :D

Maar vind je het idee van biowapens/ bio-oorlogsvoering nou een gek idee of niet? :P
Jup, om de simpele reden dat zoiets niet te controleren valt.
Er staat nog een vraag voor u open!!
  Moderator maandag 6 april 2020 @ 21:21:56 #203
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192485333
quote:
0s.gif Op maandag 6 april 2020 19:27 schreef theguyver het volgende:

[..]

Jup, om de simpele reden dat zoiets niet te controleren valt.
Niet mee eens.
https://www.google.nl/amp(...)/amp/articles/321030
A child is born with no state of mind.
pi_192486673
https://www.ad.nl/tech/bi(...)-zekerheid~aec64d3d/

Zonder de maffe complotgekkie te willen uithangen ; is er nou niemand die de tijdlijn van Bill Gates een beetje in de gaten heeft gehouden en momenteel niet ergens een klein beetje zoiets heeft van "hmmm"?
pi_192486949
quote:
Dude, dat is duidelijk een demonstratie video o.a. vanwege privacy wetgeving. De achterlijkheid van sommige mensen is simpelweg 'astounding'.
pi_192487064
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 21:03 schreef theguyver het volgende:

[..]

True, ze vreten van alles..
Maar... Zo worden wel virussen verspreid, hiv apen, de pest rat vlo, Ebola ook via vleermuizen, en ga maar even door..
Maar goed als het niet zo is volgens jou .. wat dan wel?
5G?
Daarnaast, chinezen doen dat niet al honderden jaren. Het massaal 'alles eten' is pas begonnen rond de 2e wereldoorlog toen veel mensen aan het verhongeren waren. De wetgeving werd aangepast, zodat mensen wilde dieren mochten eten en fokken om de hongersnood tegen te gaan. Daarvoor aten chinezen ook over het algemeen alleen vee(-achtige) dieren net zoals hier.
pi_192487126
quote:
Ish almaal njep, almaal rubber dummies sjie juh tog so.
pi_192487591
Het virus is er wel echt. Dat is voor mij kant en klaar. De uitgangspunten die in dit topic interessant kunnen zijn is de invloed van technologische bedrijven die 'oplossingen' bieden om dit virus tegen te gaan. Zoals een Id2020, waar al langere tijd aan wordt gewerkt en wat nu in verband wordt gebracht met 'oplossing' voor dit virus
  dinsdag 7 april 2020 @ 00:04:29 #209
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_192488035
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 22:56 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Ish almaal njep, almaal rubber dummies sjie juh tog so.
Gewoon rustig blijven ademhalen en 112 bellen
  dinsdag 7 april 2020 @ 00:05:21 #210
432335 ootjekatootje
ootjekatootje
pi_192488045
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 23:19 schreef HetDonkertAan het volgende:
Het virus is er wel echt. Dat is voor mij kant en klaar. De uitgangspunten die in dit topic interessant kunnen zijn is de invloed van technologische bedrijven die 'oplossingen' bieden om dit virus tegen te gaan. Zoals een Id2020, waar al langere tijd aan wordt gewerkt en wat nu in verband wordt gebracht met 'oplossing' voor dit virus
Eens
pi_192488351
quote:
Ja maar COVID-19 zou toch een heel slecht biowapen zijn? Voor een biowapen is het ongeveer zo effectief als een natte krant.
pi_192488362
quote:
1s.gif Op maandag 6 april 2020 23:19 schreef HetDonkertAan het volgende:
Dit inderdaad. Het bestaat allemaal wel, maar ik denk dat je ervan uit kan gaan dat veel rijken en bedrijven het principe "don't let a good crisis go to waste" hanteren, dus de hele poppenkast eromheen zou best eens overdreven kunnen zijn.
  dinsdag 7 april 2020 @ 01:01:10 #213
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192488377
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 00:57 schreef illusions het volgende:

[..]

Dit inderdaad. Het bestaat allemaal wel, maar ik denk dat je ervan uit kan gaan dat veel rijken en bedrijven het principe "don't let a good crisis go to waste" hanteren, dus de hele poppenkast eromheen zou best eens overdreven kunnen zijn.
Je bedoelt 5G?
pi_192488384
quote:
5s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:01 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Je bedoelt 5G?
Absoluut niet, wat zou 5G met COVID-19 te maken hebben? :?
  dinsdag 7 april 2020 @ 01:04:15 #215
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192488390
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:02 schreef illusions het volgende:

[..]

Absoluut niet, wat zou 5G met COVID-19 te maken hebben? :?
Daar lees ik veel over, dat we allemaal digitaal aangesloten worden via 5G. Ik heb geen idee hoe dat werkt dan, vandaar mijn vraag. Geen aanval, jeetje.
pi_192488394
Voel me niet aangevallen hoor. :P

Ik bedoel dat veel bedrijven er wel degelijk beter van worden, hetzij voorkennis, hetzij slim inspringen op dingen. Richard Branson maakt nu ineens een hoop ventilators, zogenaamd in de strijd tegen COVID-19. Dan kan de man nog zo filantropisch ingesteld zijn, een commercieel bedrijf doet gewoon niet aan liefdadigheid, per definitie.
  dinsdag 7 april 2020 @ 01:07:16 #217
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192488400
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:04 schreef illusions het volgende:
Voel me niet aangevallen hoor. :P

Ik bedoel dat veel bedrijven er wel degelijk beter van worden, hetzij voorkennis, hetzij slim inspringen op dingen. Richard Branson maakt nu ineens een hoop ventilators, zogenaamd in de strijd tegen COVID-19. Dan kan de man nog zo filantropisch ingesteld zijn, een commercieel bedrijf doet gewoon niet aan liefdadigheid, per definitie.
Voelde mij een beetje aangevallen ;)

Maar anyway, tuurlijk profiteren bedrijven ervan, zou ik ook doen. Ik ben meer bezorgd over de verborgen agenda's van onze regering.
pi_192488401
Dat 5G slecht zou zijn vind ik een achterlijke gedachte, maardat het COVID-19 veroorzaakt is gewoon compleet zwakzinnig.
pi_192488410
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:07 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Voelde mij een beetje aangevallen ;)

Maar anyway, tuurlijk profiteren bedrijven ervan, zou ik ook doen. Ik ben meer bezorgd over de verborgen agenda's van onze regering.
Dat ook. Het hoeft geen opgezet plan te zijn, zo ver wil ik niet gaan, maar er zijn nu een heleboel beperkingen opgelegd en dat wordt straks niet in 1 keer opgeheven. Op een gegeven moment worden bepaalde dingen uitgefaseerd, zoals nu in Spanje al aan de hand is - mensen krijgen binnenkort meer vrijheden (rondje lopen bijv.) als ze een goedgekeurd masker hebben (die niet te krijgen zijn).

Ik vraag me af wat na die uitfasering voor smerigs aan de stok blijft hangen.
  dinsdag 7 april 2020 @ 01:10:09 #220
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192488414
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:08 schreef illusions het volgende:
Dat 5G slecht zou zijn vind ik een achterlijke gedachte, maardat het COVID-19 veroorzaakt is gewoon compleet zwakzinnig.
Dat zeg ik ook niet, het kàn een middel zijn om een andere agenda erdoor te drukken. Bange mensen zijn kneedbaar.
  dinsdag 7 april 2020 @ 01:11:01 #221
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192488418
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:09 schreef illusions het volgende:

[..]

Dat ook. Het hoeft geen opgezet plan te zijn, zo ver wil ik niet gaan, maar er zijn nu een heleboel beperkingen opgelegd en dat wordt straks niet in 1 keer opgeheven. Op een gegeven moment worden bepaalde dingen uitgefaseerd, zoals nu in Spanje al aan de hand is - mensen krijgen binnenkort meer vrijheden (rondje lopen bijv.) als ze een goedgekeurd masker hebben (die niet te krijgen zijn).

Ik vraag me af wat na die uitfasering voor smerigs aan de stok blijft hangen.
Volgens mij zijn we het gewoon eens :D
pi_192488505
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:10 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook niet, het kàn een middel zijn om een andere agenda erdoor te drukken. Bange mensen zijn kneedbaar.
Ik zeg het omdat veel mensen opperen dat 5G het coronavirus zou veroorzaken of het lichaam er vatbaarder voor kan maken. Dat is gewoon van de pot gerukt. Zeg niet dat jij dat beweert ofzo hoor. ;)
  dinsdag 7 april 2020 @ 01:37:17 #223
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192488524
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:33 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik zeg het omdat veel mensen opperen dat 5G het coronavirus zou veroorzaken of het lichaam er vatbaarder voor kan maken. Dat is gewoon van de pot gerukt. Zeg niet dat jij dat beweert ofzo hoor. ;)
Dat geloof ik ook zeker niet, maar deze hysterie kan mensen wel kneedbaar maken voor verregaande maatregelen en dat vind ik zorgelijk op zijn minst.
pi_192488530
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:37 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Dat geloof ik ook zeker niet, maar deze hysterie kan mensen wel kneedbaar maken voor verregaande maatregelen en dat vind ik zorgelijk op zijn minst.
Aan de andere kant zijn er heel veel mensen die het plan denken te doorzien en 5G masten in de fik aan het zetten zijn. Vooral de lagere lagen van de samenleving zie je fanatiek op Facebook en Instagram posten over hoe slecht het wel niet is. Uiteraard nooit voorzien van bewijs.
  dinsdag 7 april 2020 @ 01:46:51 #225
478286 Stray_cat
Veni, vidi, vagina
pi_192488560
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:38 schreef illusions het volgende:

[..]

Aan de andere kant zijn er heel veel mensen die het plan denken te doorzien en 5G masten in de fik aan het zetten zijn. Vooral de lagere lagen van de samenleving zie je fanatiek op Facebook en Instagram posten over hoe slecht het wel niet is. Uiteraard nooit voorzien van bewijs.
Ik weet er te weinig van af, vandaar mijn vraag, maar jij weet het ook niet, toch? Misschien hebben ze wel gelijk?
pi_192488628
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:46 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

Ik weet er te weinig van af, vandaar mijn vraag, maar jij weet het ook niet, toch? Misschien hebben ze wel gelijk?
Mijn technische kennis gaat ver genoeg om te weten dat 5G niet schadelijk is. Sterker nog, verreweg de meeste frequenties waarop 5G opereert worden al lang en breed gebruikt door radio, wifi, etc. Die mastverbranders handelen allemaal op gut feeling gebaseerd op een paar sensatie-artikelen uit de alternatieve media. Er is geen enkel bewijs dat 5G slecht is, noch dat het corona veroorzaakt.
  dinsdag 7 april 2020 @ 04:49:25 #227
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_192489278
quote:
Sinds wanneer valt de elite uit personen onder de 50? Dat is nieuw voor mij?

En dit virus valt nou niet echt bepaald te controleren, de hele wereld is bezig met een medicijn aan het zoeken er voor.
En tot dusver zonder resultaat, dus wat de rest van de wereld niet voor elkaar krijgt .. heeft een klein elite groepje wel voor elkaar gekregen.

Voor al die andere gebeurtenissen wat je hier boven aan haalt, zijn er slachtoffers gevallen onder de uitvoerende partijen.
  dinsdag 7 april 2020 @ 07:25:08 #228
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_192489783
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:10 schreef Stray_cat het volgende:

[..]

zoals 5g?
Dat hoeft niet, want op een enkeling na, juicht de rest de uitrol van 5g to of heeft er totaal geen problemen mee.

Misschien een andere agenda?
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 09:07:48 #229
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192490611
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 04:49 schreef theguyver het volgende:

[..]

Sinds wanneer valt de elite uit personen onder de 50? Dat is nieuw voor mij?
Sinds ze kinderen hebben die ook volwassen zijn? :D
quote:
En dit virus valt nou niet echt bepaald te controleren, de hele wereld is bezig met een medicijn aan het zoeken er voor.
En tot dusver zonder resultaat, dus wat de rest van de wereld niet voor elkaar krijgt .. heeft een klein elite groepje wel voor elkaar gekregen.

Voor al die andere gebeurtenissen wat je hier boven aan haalt, zijn er slachtoffers gevallen onder de uitvoerende partijen.
Omdat iets niet te controleren valt is het per definitie onwaar? Er zijn zoveel dingen niet te controleren... waarom heeft onze Koningin nooit belasting betaald? Veel dat op het nieuws komt valt niet persoonlijk te controleren.

Begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat het zo is (dat het virus een biowapen is). Ik weet het ook niet. Maar het idee dat het compleet onmogelijk is, vind ik ook weer zo voorbarig :)
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 09:13:51 #230
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192490711
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 00:55 schreef illusions het volgende:

[..]

Ja maar COVID-19 zou toch een heel slecht biowapen zijn? Voor een biowapen is het ongeveer zo effectief als een natte krant.
Geen idee :D Hoe zit het als dat virus gaat muteren? Veel besmettelijker dan de griep. Ik weet het niet, volgens mij zou er veel meer geanalyseerd moeten worden om tot een goed onderzochte conclusie te komen? Dat kan pas aan het einde van de rit?
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 09:18:19 #231
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192490785
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 01:38 schreef illusions het volgende:

[..]

Nou ja er gaat een verhaal rond dat het een essentiële rol zou gaan spelen in de komende technocracy. Daarom zou het gevaarlijk zijn.
En dan heb je dus het verhaal dat het ongezond is.
Dat zijn dus 2 verhalen :D
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 09:23:51 #232
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192490879
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 07:25 schreef theguyver het volgende:

[..]

zoals 5g?
Dat hoeft niet, want op een enkeling na, juicht de rest de uitrol van 5g to of heeft er totaal geen problemen mee.

Misschien een andere agenda?
Ja zie mijn post aan illusions. Er zijn 2 verhalen die rondgaan. En dan heb je nog mensen die beweren dat er nu overal 5G palen uit de grond gestampt worden en het verdacht vinden dat dit tijdens lockdown gebeurt.
Misschien is er nog meer, geen idee :D
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 09:30:45 #233
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192490995
Want met de hele wereld onder 5G valt iedereen nog meer te volgen, controleren, af te luisteren en weet ik het wat nog meer. Dus 5G zou dan een essentieel onderdeel zijn van de zeer gecontroleerde technocracy. Zo gaat het verhaal.
  dinsdag 7 april 2020 @ 09:33:50 #234
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_192491035
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:23 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Ja zie mijn post aan illusions. Er zijn 2 verhalen die rondgaan. En dan heb je nog mensen die beweren dat er nu overal 5G palen uit de grond gestampt worden en het verdacht vinden dat dit tijdens lockdown gebeurt.
Misschien is er nog meer, geen idee :D
5G was al langer gepland, het grote nadeel is er aan dat de groep tegenstanders van 5g maar heel klein is.
  dinsdag 7 april 2020 @ 09:34:29 #235
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_192491047
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:30 schreef SuperHartje het volgende:
Want met de hele wereld onder 5G valt iedereen nog meer te volgen, controleren, af te luisteren en weet ik het wat nog meer. Dus 5G zou dan een essentieel onderdeel zijn van de zeer gecontroleerde technocracy. Zo gaat het verhaal.
5G is 1,2,3,4G maar dan met hogere frequentie.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 09:37:36 #236
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192491079
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:33 schreef theguyver het volgende:

[..]

5G was al langer gepland, het grote nadeel is er aan dat de groep tegenstanders van 5g maar heel klein is.
Ik heb echt geen idee hoe groot die groep is. Zijn daar cijfers van? Je hoort wel dat er overal boycotters zijn. Ook in NL was dat zo. Maar hoe klein/ groot die groep is... zal waarschijnlijk niet de meerderheid zijn idd.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 09:47:48 #237
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192491204
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:34 schreef theguyver het volgende:

[..]

5G is 1,2,3,4G maar dan met hogere frequentie.
Dus niet gevaarlijk voor onze gezondheid.
Hoe zit het met onze privacy en vrijheden? :)
Klopt het dat daar speciaal satellieten voor zijn geplaatst, voor het 5G netwerk? Of is dat broodje aap?

Hier lijkt het me goed om alle feiten op een rijtje te hebben, juist hier in BNW.
pi_192491330
quote:
14s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:47 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Klopt het dat daar speciaal satellieten voor zijn geplaatst, voor het 5G netwerk? Of is dat broodje aap?

Hier lijkt het me goed om alle feiten op een rijtje te hebben, juist hier in BNW.
Ik zie niet wat satellieten ermee te maken hebben. Sowieso hebben satellieten heel erg weinig met internet van doen, dat is bijna allemaal bekabeld.
pi_192491342
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:13 schreef SuperHartje het volgende:

[..]

Geen idee :D Hoe zit het als dat virus gaat muteren? Veel besmettelijker dan de griep. Ik weet het niet, volgens mij zou er veel meer geanalyseerd moeten worden om tot een goed onderzochte conclusie te komen? Dat kan pas aan het einde van de rit?
Niet ongevoelig bedoeld ofzo, maar er gaat nauwelijks iemand aan dood, "in the grand scheme of things". Dit is qua depopulatie een druppel op een gloeiplaat.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 10:09:10 #240
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192491480
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:57 schreef illusions het volgende:

[..]

Niet ongevoelig bedoeld ofzo, maar er gaat nauwelijks iemand aan dood, "in the grand scheme of things". Dit is qua depopulatie een druppel op een gloeiplaat.
Komt niet ongevoelig over hoor :)
Dat is toch gwn een goede input.
  dinsdag 7 april 2020 @ 10:11:10 #241
279682 theguyver
Sidekick van A tuin-hek!
pi_192491510
quote:

[..]

5g werkt via antennes.

privacy en vrijheden veranderen niet met een sneller netwerk, staat totaal los van elkaar.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 10:15:32 #242
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192491559
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:56 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik zie niet wat satellieten ermee te maken hebben. Sowieso hebben satellieten heel erg weinig met internet van doen, dat is bijna allemaal bekabeld.
https://www.google.nl/amp(...)rnet-satellites.html

quote:
The Yinhe-1 broadband communication satellite, independently developed and operated by GalaxySpace, has successfully launched into orbit.
The low earth orbit (LEO) satellite, which has communications capability of 10Gbps, will provide users with broadband communication services through satellite terminals. Now the satellite is in orbit, having been carried on the Kuaizhou-1A (Y9) rocket from the Jiuquan satellite launch centre, relevant technology and operational verifications will now be carried out accordingly.

GalaxySpace was founded in 2016 with the aim of mass-producing low-cost, high-performance satellites through an agile and fast-iterative development model. Building the "world's leading LEO broadband satellite constellation and a global coverage with 5G communication network".

The Beijing-based communications satellite provider's mission is to improve the network connection condition of all regions and individuals with its low latency 5G satellites to create a global converged 5G communications network. Via the satellite constellation, status and information of global scale IoT networks can be accessed, monitored, transmitted and shared in a real-time, seamless and secure way.
The constellation will consist of up to 1,000 communication satellites deployed on 500km-1,000km LEOs, seamlessly expanding the terrestrial communication networks. Aligning with 5G standards, the constellation will allow users to access 5G networks with high speed and flexibility, using small, intelligent, low-cost satellite user terminals that are suitable for use in schools, homes, automobiles, aircrafts and many other scenarios.
The satellites were developed in collaboration with the China Aerospace Science and Technology Corporation (CAST), with the China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC) and with the China Electronics Technology Group Corporation (CETC). When the Galaxy constellation satellite approaches the end of its service time, the satellite will automatically perform manoeuvres and then burn out in the atmosphere.
The LEO satellites will help to provide a backhaul path for terrestrial 5G base stations and the launch represents China's second of 2020 but its first in regards to 5G technology.

https://www.capacitymedia(...)te-launches-into-leo

pi_192491575
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:33 schreef theguyver het volgende:

[..]

https://www.1limburg.nl/m(...)aag-tegen-5g-netwerk

Je hebt weinig in te brengen als gemeente. Er is te weinig onderzoek gepleegd vanwege de gezondheid.
pi_192491722
quote:
Thanks, zal me er eens in verdiepen. Was niet op de hoogte van satellietprojecten, behalve die van Elon Musk, waar ik best wat voor voel eigenlijk. Traditioneel is internet via satelliet altijd tergens langzaam omdat je met enorme ping times zit, tot nu toe zijn er dan ook niet echt LOE-oplossingen.
  Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 10:32:16 #245
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192491835
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 10:25 schreef illusions het volgende:

[..]

Thanks, zal me er eens in verdiepen. Was niet op de hoogte van satellietprojecten, behalve die van Elon Musk, waar ik best wat voor voel eigenlijk. Traditioneel is internet via satelliet altijd tergens langzaam omdat je met enorme ping times zit, tot nu toe zijn er dan ook niet echt LOE-oplossingen.
Top :)

Op dit moment maakt het volgens mij niet meer uit wat wij ervan vinden, het komt er toch wel. Wij zullen het moeten slikken als zoete koek.
pi_192491847
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 10:16 schreef Cherni het volgende:

[..]

https://www.1limburg.nl/m(...)aag-tegen-5g-netwerk

Je hebt weinig in te brengen als gemeente. Er is te weinig onderzoek gepleegd vanwege de gezondheid.
Wanneer zou er wel genoeg onderzoek gepleegd zijn dan?

Het enige wat ik kan bedenken is dat het natuurkundeonderwijs wat te wensen overlaat. Dan zouden mensen het verschil tussen ioniserende - en niet ioniserende straling wel snappen.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_192492053
quote:
2s.gif Op dinsdag 7 april 2020 10:32 schreef xpompompomx het volgende:

[..]

Wanneer zou er wel genoeg onderzoek gepleegd zijn dan?

Het enige wat ik kan bedenken is dat het natuurkundeonderwijs wat te wensen overlaat. Dan zouden mensen het verschil tussen ioniserende - en niet ioniserende straling wel snappen.
Dat is de vraag. Er zijn geen onderzoeken gedaan of het schadelijk is. Het effect van straling op de cellen van mens en dier. Het is er niet.

Overigens mag niet eens de discussie gevoerd worden want schijnbaar word iedereen gebanned op YouTube die onderzoek pleegt naar de link tussen Corona en 5g. Of het klopt, dat er wel of geen link bestaat doet er niet toe, de discussie mag schijnbaar niet eens gevoerd worden.

Moderator dinsdag 7 april 2020 @ 11:24:38 #248
454430 crew  SuperHartje
Muziek is een taal...
pi_192492664
pi_192493257
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 april 2020 09:56 schreef illusions het volgende:

[..]

Je zegt de technische kennis te hebben om vast te kunnen stellen dat 5g niet schadelijk is. Maar dan valt het mij tegen dat je niet snapt dat de satellieten er totaal niets mee te maken hebben. Die zorgen namelijk voor de verbindingen naar de masten. En heb je ook de medische kennis.

Een zaak is zeker. Er zijn onderzoeken gedaan naar magnetische velden en daar blijkt uit dat machinisten veel meer kans hebben op leukemie en lymfeklier kanker.

https://www.reuters.com/a(...)idUSHO97905220070529

maw er is nog te weinig onderzoek mbt 5g of het gezond of ongezond is. De meningen zijn compleet verdeeld tussen de kenners. Dat heeft ook te maken met het feit dat technische kennis en medische kennis elkander raken.
pi_192493279
quote:

[..]

Er komen satellieten als aanvulling op het 5G netwerk.

Die ga je niet met je smartphone gebruiken (logisch, een bereik van 400km ga je niet redden met 0,25Watt zendvermogen) maar ze zullen wel gebruikt worden om een fijnmazig netwerk op te zetten waarmee je bijvoorbeeld op zee of midden in de woestijn nog perfect internet hebt, mits je de juiste apparatuur hebt. Maar je kán ze ook inzetten om zendmasten voor 4G of 5G op onhandige locaties toch van internet te voorzien, al zie ik dat eerder gebeuren in Canada dan in Nederland waar we dicht bevolkt zijn en straalverbindingen over land ook prima werken als er geen glasvezel ligt.

En je hebt natuurlijk ook nog concurrentie op dat gebied, meerdere bedrijven storten zich momenteel op die markt en lanceren duizenden satellieten (en de eerste is inmiddels ook al failliet, want het is duur).

5G is niet meer dan een verzamelnaam voor het communicatieprotocol én de frequentiebanden van deze "5th Generation".

Kijk je naar de frequenties die 5G gebruikt dan wordt een oude TV frequentie gebruikt voor long range (700MHz), een frequentie die tussen de 2 WiFi banden in zitten voor medium range (3500MHz) en een voor mobiele telefonie "nieuwe" frequentie voor short range (26GHz -> 26.000MHz).

De verbindingen voor de zendmasten van 5G zijn nu deels bedraad en deels straalverbindingen met andere masten, afhankelijk van de situatie. Glasvezel is uiteraard te prefereren vanwege de lage latency en hoge data doorvoer maar in gebieden waar dat niet aanwezig is (platteland) zullen ze vaak onderling met straalverbindingen werken (en straks ook met de ondersteunende satellieten als dat nodig is).

In feite is maar 1 nieuwe frequentie in gebruik genomen voor 5G en dat is de 26GHz band.
Het voordeel van 26GHz is dat zeer veel kanalen aan kan met een grote bandbreedte.
Nadeel van die hoge frequenties is dat radiosignaal met een kortere golflengte amper door muren en deuren komt. Het is dus vooral praktisch op pleinen, in concerthallen, stadions, winkelstraten, ofwel plekken met "vrij zicht" en veel mobiele devices op een klein oppervlak.
26GHz uitrollen op het platteland zal weinig nut hebben: je bereik is waardeloos en er zijn onvoldoende mensen om al die capaciteit te benutten.

Er wordt overigens in Nederland al getest met het 5G protocol maar nog niet op 5G frequenties omdat deze nog niet zijn geveild. Een protocol is niets anders dan de manier waarop de 5G apparatuur met elkaar communiceert, dit is bij 5G opgedeeld in 3 lagen, deels gebaseerd op de oude LTE techniek: http://www.techplayon.com/5g-nr-radio-protocol-stack-layer-2-layer-3

Het is logisch dat je een protocol kan testen op bestaande frequenties, de 5G frequenties zijn gekozen omdat ze nog beschikbaar zijn (of weer vrij zijn gekomen, zoals de 700MHz TV band) maar het is niet beperkt tot die frequenties als je het wil testen.

In het Noorden van Nederland is er sowieso uitstel omdat het afluisterstation bij Burum (hier vlakbij) wegens overlappende frequenties (3,5GHz) last zou kunnen hebben van storing als het 5G netwerk wordt uitgerold. Dit park wordt waarschijnlijk verhuisd naar het buitenland, waarbij gedacht wordt aan de Alpen of de Pyreneeën, waar weinig stoorsignaal zal zijn.

Dit zijn de oude frequenties die geveild zijn voor 2G t/m 4G:

Dit zijn de frequenties die voor de zomer geveild gaan worden voor 5G (al weet ik niet of dat uitgesteld gaat worden vanwege de huidige crisis):

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 07-04-2020 12:08:24 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')