Of het blijkt dat mensen die de ziekte hebben gehad helemaal niet (lang) immuum blijven, dat kan natuurlijk ook...quote:Op zondag 5 april 2020 17:01 schreef KI1234 het volgende:
Ik vroeg me af, misschien iemand die het weet, want hier hoor je de experts nooit over, kan het zijn dat er veel mensen in NL en de wereld rondlopen, die de ziekte Covid-19 al onder de leden hebben gehad, maar nooit getest, en inmiddels genezen en dus immuun? Kan het zijn dat er een groot bevolkingsdeel inmiddels immuun is waarvan niemand weet dat dit zo is?
Is daar een bron voor? Verhaal lijkt een beetje uit de wereld.quote:Op zondag 5 april 2020 18:00 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Of het blijkt dat mensen die de ziekte hebben gehad helemaal niet (lang) immuum blijven, dat kan natuurlijk ook...
Is volgens mij nog niet helemaal bekend/duidelijk.quote:Op zondag 5 april 2020 18:14 schreef Adames het volgende:
[..]
Is daar een bron voor? Verhaal lijkt een beetje uit de wereld.
quote:Op zondag 29 maart 2020 12:37 schreef DrMabuse het volgende:
Even deze kijken.
Professor Kim Woo-joo van het Korea University Guro Hospital
Feitelijk, duidelijk en niet bepaald optimistisch.
Op z'n zachtst gezegd.
Je accepteert dat wel vrij blind lijkt het. Ik heb nou niet het idee dat er een heel gedegen impactanalyse aan voorafgegaan is. Het lijkt erop dat er een groep mensen is die koste wat het kost graag het beeld wil scheppen dat we nu de economie om zeep helpen omdat we enorm overdreven reageren op deze pandemie. Om bovenstaande redenen valt dat in mijn ogen reuze mee. Enerzijds reageren we helemaal niet zo overdreven en anderzijds is 'business as usual' ook gewoon geen niet mogelijk, zelfs al zou de overheid dat willen. Bolsonaro probeerde het in Brazilië, maar die kreeg een middelvinger van z'n eigen bevolking.quote:Op zondag 5 april 2020 15:54 schreef tfors het volgende:
[..]
Nee hoor, ik accepteer gewoon dat er meer Corona-doden zouden vallen in mijn scenario (in bepaalde mate -hoeveel weet ik niet- gecompenseerd door minder doden elders). Voor je andere punten daar kan ik me wel -in beperkte mate- in vinden.
Ik vond deze professor de beste, feitelijke en meest duidelijke uitleg geven tot mu toe.quote:Op zondag 5 april 2020 18:24 schreef KreKkeR het volgende:
[..]
Is volgens mij nog niet helemaal bekend/duidelijk.
Maar in dit interview (rond 8min25) wordt volgens mij wel aangegeven dat de mogelijkheid bestaat:
[..]
Alsof jij een 8 pagina lange spreadsheet met analyses klaar hebt liggen. Uiteindelijk blijft het een waardeoordeel waar de feiten beoordeelt worden in je eigen paradigma. Ik ben het niet totaal met je oneens, toch denk ik dat de tegendruk van die mensen die je noemt belangrijk is, vanwege de risico's van deze aanpak die m.i. onderbelicht blijven in de huidige door de media/social web opgezweepte heisa over een mijns inziens zwaar uitgevallen griep. Bepaalde risico's heb ik al genoemd, een nieuwe uit een nieuw artikel in het FD (Interview 'Er moet meer tegenspraak zijn bij de adviezen van RIVM' Massapsycholoog Jaap van Ginneken plaatst kanttekeningen bij de Nederlandse aanpak van de coronacrisis. 'Het is zorgwekkend dat het RIVM een soort definitiemonopolie heeft.' paywall): Als het nieuwe normaal straks wordt dat iedereen standaard afstand van elkaar gaat nemen, wie weet welk virus iemand kan hebben immers, dan leidt dat niet alleen tot een erg kille samenleving, maar ook (en dat bedenk ik zelf) tot een groot gezondheidsrisico namelijk dat de imuunsystemen van de mensen ondergetrained raken, zodat als er een keer een virus komt die zelfs met allerlei soorten van afstandnemen etc noch besmettelijk is we echt een groot probleem hebben, kunnen we allemaal een individuele steriele cel in.quote:Op zondag 5 april 2020 18:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je accepteert dat wel vrij blind lijkt het. Ik heb nou niet het idee dat er een heel gedegen impactanalyse aan voorafgegaan is. Het lijkt erop dat er een groep mensen is die koste wat het kost graag het beeld wil scheppen dat we nu de economie om zeep helpen omdat we enorm overdreven reageren op deze pandemie. Om bovenstaande redenen valt dat in mijn ogen reuze mee. Enerzijds reageren we helemaal niet zo overdreven en anderzijds is 'business as usual' ook gewoon geen niet mogelijk, zelfs al zou de overheid dat willen. Bolsonaro probeerde het in Brazilië, maar die kreeg een middelvinger van z'n eigen bevolking.
Natuurlijk heb ik geen eigen spreadsheet liggen, maar ik verdiep me wel in de kwestie en lees veel analyses. Het wordt natuurlijk helemaal niet de standaard dat 'iedereen afstand gaat nemen'. Dat doet men in gezinnen nu al niet en dat gaat niet veranderen. Dat je oma de eerstkomende maanden even geen knuffel geeft totdat duidelijk is dat je de ziekte achter de rug bijvoorbeeld lijkt me niet direct aanleiding om een 'kille maatschappij' te veronderstellen. Het is ook wat onzinnig vanuit epidemiologisch perspectief om te veronderstellen dat immuunsystemen 'ondertraind raken' om onbekende pathogenen te bestrijden omdat het niet voldoende zou worden blootgesteld aan andere pathogenen die specifiek worden overdragen via van mensen afkomstige aerosolen op korte afstand.quote:Op zondag 5 april 2020 22:38 schreef tfors het volgende:
[..]
Alsof jij een 8 pagina lange spreadsheet met analyses klaar hebt liggen. Uiteindelijk blijft het een waardeoordeel waar de feiten beoordeelt worden in je eigen paradigma. Ik ben het niet totaal met je oneens, toch denk ik dat de tegendruk van die mensen die je noemt belangrijk is, vanwege de risico's van deze aanpak die m.i. onderbelicht blijven in de huidige door de media/social web opgezweepte heisa over een mijns inziens zwaar uitgevallen griep. Bepaalde risico's heb ik al genoemd, een nieuwe uit een nieuw artikel in het FD (Interview 'Er moet meer tegenspraak zijn bij de adviezen van RIVM' Massapsycholoog Jaap van Ginneken plaatst kanttekeningen bij de Nederlandse aanpak van de coronacrisis. 'Het is zorgwekkend dat het RIVM een soort definitiemonopolie heeft.' paywall): Als het nieuwe normaal straks wordt dat iedereen standaard afstand van elkaar gaat nemen, wie weet welk virus iemand kan hebben immers, dan leidt dat niet alleen tot een erg kille samenleving, maar ook (en dat bedenk ik zelf) tot een groot gezondheidsrisico namelijk dat de imuunsystemen van de mensen ondergetrained raken, zodat als er een keer een virus komt die zelfs met allerlei soorten van afstandnemen etc noch besmettelijk is we echt een groot probleem hebben, kunnen we allemaal een individuele steriele cel in.
https://www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/actueelquote:Positief geteste personen
19.580* (+777)
Ziekenhuisopnames
7.427 (+292)
Overleden personen
2.101** (+234)
*Het werkelijke aantal besmettingen met het nieuwe coronavirus ligt hoger dan het aantal dat hier genoemd wordt. Dit komt omdat niet iedereen met mogelijke besmetting getest wordt.
** Er is een vertraging tussen de dag van overlijden en de dag dat overlijden gerapporteerd wordt.
Actuele wereldwijde besmettingen per land:quote:Op maandag 23 maart 2020 13:42 schreef Frutsel het volgende:
https://nos.nl/liveblog/2324745-besmettingsgeval-in-tilburg.html[..]twitter:rivm twitterde op donderdag 27-02-2020 om 21:20:37Bij een patiënt in Nederland is vanavond #COVID19 vastgesteld. Met labonderzoek is de diagnose bevestigd. De GGD is gestart met contactonderzoek. Meer informatie: https://t.co/80e0vcVakc
#coronavirus #ncov #patiënt #virus https://t.co/UGQPIdJ7Tl reageer retweet
[..]
Bron
Inmiddels dus ook in Nederland de eerste dode als gevolg van het virus
Laten we het hier beperken tot nieuwsberichten over Corona in Nederland.
Meer over het Corona-virus kun je ook in het COR-forum vinden
Corona COVID-19 forum
Live-topic-Reeks
Topicreeks: Azië vreest verdere verspreiding coronavirus
Kaart met besmettingen in Nederland
https://localfocus2.appspot.com/5e68e7405456b
twitter:rivm twitterde op woensdag 15-04-2020 om 14:00:06Sinds gisteren gemeld bij het RIVM:
- 188 mensen opgenomen in het ziekenhuis
- 189 mensen overleden
- 734 mensen positief getest
#coronavirus #COVID19
https://t.co/yw9Er2GK8k reageer retweet
Ligt een beetje aan de hoeveelheid testen die zijn uitgevoerd en het percentage false positives dat dat oplevert.quote:Op woensdag 15 april 2020 18:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Laatste maar minst waarschijnlijke mogelijkheid is dat de tests zelf niet goed zijn gegaan.
Bron?quote:Op woensdag 15 april 2020 18:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Zowel zuid-Korea als Japan rapporteren over inmiddels honderden mensen die weer opnieuw positief getest zijn op covid-19.
Bijv : https://www.japantimes.co(...)sitive/#.XpfQFS9cLmrquote:
Ja, maar ze gaan er dus vanuit dat het waarschijnlijk geen herbesmetting is, maar een reactivatie van het virus dat er al was.quote:Op donderdag 16 april 2020 05:25 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Bijv : https://www.japantimes.co(...)sitive/#.XpfQFS9cLmr
Verder kun je eenvoudig googlen voor een hoop betrouwbare bronnen voor bijv Japanse of chinese resultaten wat dit betreft.
Dat is toch wat positiever dan wat jij stelde:quote:Jeong Eun-kyeong, director of the Korea Centers for Disease Control and Prevention, told a briefing that the virus may have been “reactivated” rather than the patients being re-infected.
quote:Op woensdag 15 april 2020 18:30 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Immuniteit lijkt, nadruk op lijkt, toch wel een beetje een illusie al was het maar deels.
Zowel zuid-Korea als Japan rapporteren over inmiddels honderden mensen die weer opnieuw positief getest zijn op covid-19.
NADRUK OP LIJKT.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:12 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, maar ze gaan er dus vanuit dat het waarschijnlijk geen herbesmetting is, maar een reactivatie van het virus dat er al was.
[..]
Dat is toch wat positiever dan wat jij stelde:
[..]
Ze denken dat, dat zou ik als positief beoordelen. Omdat de kans dus groter is dat het komt door heractivatie dan door herbesmetting. Althans, dat denkt men.quote:Op donderdag 16 april 2020 11:52 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
NADRUK OP LIJKT.
Wat exact overeenkomt met de mening van het onderzoek aldaar.
Ze denken/hopen dat het komt door re-activatie, maar zeker weten doen ze dat bepaald niet.
Ja als je een of twee zinnetjes eruit plakt hier ja, dan lijkt dat zo.
Er is letterlijk 0 kans dat we dit virus nog kunnen tegenhouden. Want zelfs als je het virus uitroeit in 1 land, dan zijn er 10 landen waar ze het virus niet uit kunnen roeien. En heb je binnen een paar weken re-infectie.quote:Op woensdag 15 april 2020 21:48 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Loslaten van de teugels is sowieso eigenlijk krankzinnig als je bedenkt dat wat we, wereldwijd overigens, meemaken nog niet eens in de buurt komt van een echte pandemie.
Wat we weten is dat er 1 geen immuniteit is en 2 het virus nog net zo besmettelijk is als toen het begon.
Je mag gerust het aantal positief geteste mensen x10 doen om het werkelijke aantal besmettingen in kaart te krijgen.
Dan heb je het over 1% van de bevolking á 170 tot 200k mensen.
Niet onrealistisch in ieder geval maar nauwelijks een echte pandemie te noemen.
Maar met zoals het is zien we gerust 100 doden gemiddeld per dag en laten we voor het gemak ook meenemen de mensen die er aan sterven waarvan we dat niet eens weten.
Als we zo dom zijn voor 100% besmetting te gaan, moet je het aantal doden per dag dus ook x100 doen..
Dat is dan 10.000 doden per dag.
En sommige gekken hier op fok willen dat de teugels los worden gelaten want oh oh ze zitten maar wat thuis.
Voor de sceptici ;
Jammer dat we een domme overheid hebben en een nog dommere groep in ons midden.
Eerst moet de economie helemaal kapot tot het naadje totdat de meerderheid van de bevolking in gaat zien dat het ook anders kan (moet als het zo ver komt).quote:Op donderdag 16 april 2020 13:45 schreef oheng het volgende:
[..]
Er is letterlijk 0 kans dat we dit virus nog kunnen tegenhouden. Want zelfs als je het virus uitroeit in 1 land, dan zijn er 10 landen waar ze het virus niet uit kunnen roeien. En heb je binnen een paar weken re-infectie.
Hoe lang wil je deze situatie nog volhouden? 2 jaar? 5 jaar?
Het is natuurlijk een volstrekte fantasie dat de doden 'de rokers en de dikkertjes die het er zelf naar gemaakt hebben' zijn. Het zijn hoofdzakelijk bejaarden. Dat is een groep die sowieso al veel meer last heeft van overgewicht. Bij mannen boven de 65 ligt het percentage met overgewicht op iets van 60% ofzo en met ernstig overgewicht nog steeds op 20%. Bij kinderen ligt dit op 15% overgewicht en pakweg zo'n 2% ernstig overgewicht.quote:Op donderdag 16 april 2020 13:45 schreef oheng het volgende:
[..]
Er is letterlijk 0 kans dat we dit virus nog kunnen tegenhouden. Want zelfs als je het virus uitroeit in 1 land, dan zijn er 10 landen waar ze het virus niet uit kunnen roeien. En heb je binnen een paar weken re-infectie.
Hoe lang wil je deze situatie nog volhouden? 2 jaar? 5 jaar? Het aantal doden van een instortende wereld economie en wereldwijde politieke instabiliteit zal zeer binnenkort veel hoger zijn dan 10.000 doden per dag.
Nog afgezien dat een groot deel van de doden de rokers en de dikkertjes zijn. Voor mensen die sowieso al nooit moeite deden voor hun gezondheid ga ik geen moeite doen.
Als jij denkt dat bij zulke aantallen doden alleen de dikkers en de rokers dood gaan, ben je dommer dan ik dacht.quote:Op donderdag 16 april 2020 13:45 schreef oheng het volgende:
[..]
Hoe lang wil je deze situatie nog volhouden? 2 jaar? 5 jaar? Het aantal doden van een instortende wereld economie en wereldwijde politieke instabiliteit zal zeer binnenkort veel hoger zijn dan 10.000 doden per dag.
Nog afgezien dat een groot deel van de doden de rokers en de dikkertjes zijn. Voor mensen die sowieso al nooit moeite deden voor hun gezondheid ga ik geen moeite doen.
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat een groot deel rokers en dikkertjes zijn.quote:Op donderdag 16 april 2020 14:04 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is natuurlijk een volstrekte fantasie dat de doden 'de rokers en de dikkertjes die het er zelf naar gemaakt hebben' zijn. Het zijn hoofdzakelijk bejaarden.
Ik zei: "Nog afgezien dat een groot deel van de doden de rokers en de dikkertjes zijn. "quote:Op donderdag 16 april 2020 14:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Als jij denkt dat bij zulke aantallen doden alleen de dikkers en de rokers dood gaan, ben je dommer dan ik dacht.
Wat je ziet gebeuren is dat zij het eerst aan de beurt zijn, meest vatbaar als het ware qua er aan doodgaan.
Maar bij 10.000 per dag ga je natuurlijk veel meer verschillen zien, dik dun, jong en oud.
Zie je nu ook gebeuren immers maar minder vaak.
Dan heb je het over 20% van de doden, 2000 jongeren per dag dus in zo’n ramp scenario als 100% besmetting.
De economie overleefd het wel al de rijke eens ophielden de hand op de knip te houden tijdens een crisis terwijl zij er continue op vooruit gaan.
Of je moet van 1 miljard winst naar 900 miljoen. Dat is ook natuurlijk rampzalig.
Niks er van, jij snapt geen reet van wat je krijgt te lezen over wie er sterft en waardoor.quote:Op donderdag 16 april 2020 14:42 schreef oheng het volgende:
[..]
Ik zei: "Nog afgezien dat een groot deel van de doden de rokers en de dikkertjes zijn. "
Je moet eerst lezen voordat je met je vuisten op je toetsenbord gaat lopen rammen. Jij bent het domme figuur hier.
Ja en dat was nu juist het punt. Mensen boven de 65 hebben heel vaak overgewicht. Wat jij doet is het projecteren van dat overgewicht op mensen op jonge leeftijd waarbij het veelal inderdaad levensstijlkeuzes zijn. Dat ligt bij bejaarden wel iets anders.quote:Op donderdag 16 april 2020 14:39 schreef oheng het volgende:
[..]
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg dat een groot deel rokers en dikkertjes zijn.
Lees bijvoorbeeld dit Al Jazeera artikel: https://www.aljazeera.com(...)200406065716658.html
quote:Op donderdag 16 april 2020 14:44 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ja en dat was nu juist het punt. Mensen boven de 65 hebben heel vaak overgewicht. Wat jij doet is het projecteren van dat overgewicht op mensen op jonge leeftijd waarbij het veelal inderdaad levensstijlkeuzes zijn. Dat ligt bij bejaarden wel iets anders.
Zoek hulp.quote:Op donderdag 16 april 2020 14:44 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
[..]
Niks er van, jij snapt geen reet van wat je krijgt te lezen over wie er sterft en waardoor.
Het zijn vooral ouderen, vooralsnog, die sterven.
Een deel daarvan heeft overgewicht, nergens word door wie dan ook beweerd dat het vooral mensen met overgewicht zijn, die sterven.
Dat maken domme figuren zoals jij er van en natuurlijk hypocriete figuren als jortje kelder, die uiteraard wel veilig geïsoleerd zit.
Heb je bij die bron ook de cijfers van het percentage patiënten naar leeftijdscohort?quote:Op donderdag 16 april 2020 15:04 schreef oheng het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Als ouderen met overgewicht het probleem zouden zijn, dan zou die specifieke doelgroep hoger scoren. Dat is niet zo, ouderen met overgewicht hebben juist minder vaak ziekenhuis opnames.
Onder de 50 is juist overgewicht een risicofactor.
Als je alle ouderen en mensen met onderliggende aandoeningen (zoals overgewicht, diabetes, longaandoeningen, etc) in quarantaine doet, dan kan de rest weer verder met hun leven.
Er is geen andere keuze, want zelfs met de huidige maatregelen blijven het virus zich verspreiden.
Je bedoelt dit?quote:Op donderdag 16 april 2020 15:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Heb je bij die bron ook de cijfers van het percentage patiënten naar leeftijdscohort?
Mja, dat betreft enkel de VS en dit soort zaken zijn natuurlijk ook niet heel zinvol: "approximately 31.3 to 70.3 percent of adults over the age of 85 years who had COVID-19 in the U.S. were hospitalized".quote:Op donderdag 16 april 2020 15:12 schreef oheng het volgende:
[..]
Je bedoelt dit?
https://gis.cdc.gov/grasp/COVIDNet/COVID19_3.html
Je ziet dat COVID opnames schalen met leeftijd. Het zijn geen percentages, maar dat kun je wel berekenen.
Edit: hier opnames naar leeftijds percentage: https://www.statista.com/(...)tes-us-by-age-group/
Ja, die 2e link heeft een wel erg hoge onzekerheid.quote:Op donderdag 16 april 2020 16:15 schreef Monolith het volgende:
[..]
Mja, dat betreft enkel de VS en dit soort zaken zijn natuurlijk ook niet heel zinvol: "approximately 31.3 to 70.3 percent of adults over the age of 85 years who had COVID-19 in the U.S. were hospitalized".
Kijk je bijvoorbeeld naar de sterftecijfers van het RIVM dan zie je al hoezeer vooral ouderen overlijden. En dat zijn dan enkel nog de bevestigde gevallen. De oversterfte over de eerste week van april was bijvoorbeeld het dubbele van het aantal bevestigde gevallen waarvan heel veel gevallen ook waarschijnlijk weer bejaarden zijn, omdat ze mensen die in verpleeghuizen liggen al niet eens meer opnemen op de IC als het niet zoveel zin meer heeft.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |