Die hebben geld om zich te laten testen, normale mensen worden niet getest en weten ook niet dat ze het hebben.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:02 schreef TheVulture het volgende:
Ik vind het wel erg opvallend dat relatief veel bekende mensen het virus ook hebben
Hun denken dat ze ons maanden niet gaan zien oid. Tja.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:05 schreef vencodark het volgende:
[..]
Maar waarom? Ook bij een lockdown wil het niet zeggen dat iedereen boven de 55 er stug ziek wordt.
En hebben qua werk vaak contact met veel andere, verschillende mensen.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:04 schreef Waterdrinker het volgende:
[..]
Er zijn ook gewoon erg veel “bekende mensen”, toch?
Bekende mensen reizen meer en hebben meer contacten dan onbekende mensen.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:02 schreef TheVulture het volgende:
Ik vind het wel erg opvallend dat relatief veel bekende mensen het virus ook hebben
Ik denk dat dit wel logisch is. Reizen heel veel en zien elke dag heel veel mensen. Dus als er een paar besmet zijn, zijn dat er al snel veel.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:02 schreef TheVulture het volgende:
Mensen die dit geloven verdienen de angst ook.quote:Op zondag 22 maart 2020 21:12 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Zonder 'politie' erboven heb ik dit bericht inderdaad al een paar keer voorbij zien komen op WhatsApp.
Maar man, mensen die dit dan ook weer blijven doorsturen. Als er daadwerkelijk dit soort dingen plaats zouden vinden zou het via allerlei media en officiële kanalen voorbij komen. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat mensen dit klakkeloos overnemen.
En wat betreft de 'bedenker' van dit gedrocht .... geen woorden voor
Klinkt plausibel.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:04 schreef Cronometer het volgende:
[..]
Omdat de arts dat getest heeft? Meermaals? En ik nu weet dat ik een tekort heb als ik spierpijn voel?....
Ja, bestel er gelijk wel 2. Wil niet zonder zitten.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:09 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Klinkt plausibel.
Gewoon bestellen nu het er nog is, kost bijna niks namelijk.
Zeer interessant.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:08 schreef Kyran het volgende:
https://www.groene.nl/art(...)os-en-testen-massaal
Interessant artikel, ook dat stukje over testcapaciteit en de "zogenaamde tekorten".
quote:Gelooft u erin dat andere provincies met maatregelen terug kunnen naar de situatie waarin het noorden zich bevindt?
‘Eerst moeten we maar iedereen uit het idee helpen dat we er in mei vanaf zijn. Met geluk gaat de overdrachtssnelheid door de warmte en veranderend gedrag 20 procent omlaag, maar als er dan nog veel transmissie is helpt het alsnog niet. Je moet accepteren dat je een jaar of langer hiermee bezig bent.
In de gebieden waar het wijdverspreid is moet je het eerst een keer goed platleggen. Daarna moet je regionaal bepalen wat je doet. Dat kan bestaan uit regionale lockdowns, van bijvoorbeeld twee weken per drie tot vier maanden, afhankelijk van onder meer het aantal patiënten op de intensive care’s. Daarvoor moeten we nu al scenario’s bedenken. We moeten in elk geval uit de rol stappen dat het ons is overkomen en we er niks meer aan kunnen doen.'
Ben ik nou de enige die vindt dat het nu allemaal een beetje begint door te slaan?quote:Op zondag 22 maart 2020 22:09 schreef Nober het volgende:
Corona via post, kranten en reclamefolders?
[ afbeelding ]
Dat van dat post is ook wel echt van het niveau, we draaien doorquote:Op zondag 22 maart 2020 22:11 schreef Scrapyard het volgende:
[..]
Ben ik nou de enige die vindt dat het nu allemaal een beetje begint door te slaan?
Ja we moeten grote groepen vermijden. Volgens officiële richtlijnen van meer dan 100, wat mij betreft zou dit verlaagd moeten worden naar meer dan 20.
Maar we kunnen prima in winkels langs elkaar lopen in een gangpad, of met meerdere mensen in een bospaadje lopen, of buiten joggen. Kom op hee even normaal doen.
Volgensmij kun je er vrij weinig over zeggen als je er geen verstand van hebt. Laten we de mensen die ervoor gestudeerd hebben maar volgen.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:11 schreef Scrapyard het volgende:
[..]
Ben ik nou de enige die vindt dat het nu allemaal een beetje begint door te slaan?
Ja we moeten grote groepen vermijden. Volgens officiële richtlijnen van meer dan 100, wat mij betreft zou dit verlaagd moeten worden naar meer dan 20.
Maar we kunnen prima in winkels langs elkaar lopen in een gangpad, of met meerdere mensen in een bospaadje lopen, of buiten joggen. Kom op hee even normaal doen.
quote:Op zondag 22 maart 2020 22:11 schreef Scrapyard het volgende:
[..]
Anderhalve meter!!!!quote:Op zondag 22 maart 2020 22:12 schreef Maver24 het volgende:
[..]
Dat van dat post is ook wel echt van het niveau, we draaien door
Nee, helaas niet anders kregen we geen lockdown.quote:
Wow, is de post zo snel in Nederland?quote:Op zondag 22 maart 2020 22:09 schreef Nober het volgende:
[ afbeelding ]
Wat wel en niet verstandig is laat ik graag over aan de experts, maar ik kan je nu al wel vertellen dat mensen steeds nonchalanter en onvoorzichtiger gaan worden wanneer deze situatie langer duurt.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:11 schreef Scrapyard het volgende:
[..]
Rip @Anonymouszquote:Op zondag 22 maart 2020 22:09 schreef Nober het volgende:
[ afbeelding ]
Ik zie de steunaanvragen voor het Noorden al weer aankomen, dat ze door de Corona scheuren in hun muren hebben.quote:
Conform het gekozen scenario is het niet erg dat op een later moment de aandacht verslapt. Als er dan maar weer capaciteit is in de zorgquote:Op zondag 22 maart 2020 22:14 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Wat wel en niet verstandig is laat ik graag over aan de experts, maar ik kan je nu al wel vertellen dat mensen steeds nonchalanter en onvoorzichtiger gaan worden wanneer deze situatie langer duurt.
Het went helaas en dan gaan mensen nonchalant worden.
Ja deze reactie zocht ik. Dat geschreeuw van alle Facebook helden die een foto van een strand zien met wat wandelende mensen, en ze meteen als moordenaars neerzetten.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:11 schreef Scrapyard het volgende:
[..]
Op mijn werk sta ik dagelijks met 16 man op 14 vierkante meter in deze tijden.
Consequent is het sleutelwoord ja. Net met ouders gesproken. Hadden er geen probleem mee. Heb ze wel gezegd dat als ze stoppen met oppassen we komende tijd ook in het weekend niet meer bij elkaar over de vloer komen.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:02 schreef Vallon het volgende:
[..]
Blijft lastig die afweging..... zelf ben ik geneigd om niet te kiezen voor je ouders waarbij jullie zelf het beste weten of dat het vice versa een risico vormt.
Nuttig is dat je bewust, objectief een afweging maakt wat al weer meer dan de helft van het beoogde doel is.
Belangrijk lijkt mij wel dat je/het dan consequent doorvoert en niet meer gaat switchen... zoals éne dag wel daar en een andere dag ergens anders. Zo van alle ouders mogen een dagje met Max spelen. Op die wijze worden de vaste (groot)ouders feitelijk de KDV/BSO.
Dit natuurlijk alleen weer wanneer je idd een vitaal beroep hebt en niet als alternatief omdat de reguliere crèche/school dicht is en je thuis moet werken.
Wel een lifesaver. deze tip.quote:Op zondag 22 maart 2020 21:41 schreef raptorix het volgende:
[..]
Sterker nog je kan er aan dood gaan. Staat ook in SAS Survivalboek dat als je een ijsbeer dood, je niet zijn lever moet opeten
https://nos.nl/artikel/23(...)gelen-gaan-zien.htmlquote:De komende week gaan we zien wat het effect is van de maatregelen die genomen zijn om de uitbraak van het coronavirus in te dammen. Dat zegt Jacco Wallinga, die bij het RIVM verantwoordelijk is voor het uitrekenen van de scenario's. "Het wordt heel spannend."
"We denken nu al een eerste effect te zien van de maatregelen. Dat geeft heel goede hoop. Maar we moeten dat deze week écht gaan zien. Dan wordt alles een stuk scherper en gaan we ook zien of we het gaan redden", aldus de modelleur van het RIVM.
Wallinga baseert zich in zijn analyse vooral op het aantal ziekenhuisopnames. Doordat er minder wordt getest, zegt het aantal besmettingen hem niet meer zoveel.
Maar bij ziekenhuisopnames duurt het even voordat het effect in de cijfers zichtbaar is. Mensen raken besmet, worden ziek, bellen de huisarts en gaan dan pas naar het ziekenhuis. Al met al duurt dat ongeveer twee weken.
Verdubbeling
Daardoor kan het RIVM nu pas analyseren wat de eerste effecten zijn van de maatregel - stop met handen schudden - die twee weken geleden op 9 maart is genomen. "Het virus heeft zich heel snel in Nederland verspreid. Elke drie à vier dagen vond er een verdubbeling van het aantal besmettingen plaats", concludeert Wallinga.
Op 9 maart leek daar verandering in te komen. "Voor die datum besmette een persoon gemiddeld ongeveer twee andere personen. Ongeveer na die periode zien we het afnemen richting het besmetten van één andere persoon." Toch is Wallinga nog heel voorzichtig. "We proberen te kijken of die conclusie statistisch hard genoeg is. Daarvan zijn we nog niet zeker, maar we zien wel dat er een afvlakking aan zit te komen."
Volgens Wallinga kan het effect ook worden verklaard doordat de voorjaarsvakantie op 9 maart was afgelopen en carnaval voorbij was. Het effect van de grote maatregel - het advies om thuis te gaan werken en het schrappen van grote bijeenkomsten - van 12 maart zal pas over een paar dagen zichtbaar zijn.
IC-bedden
Het meest knellende punt is het aantal beschikbare intensivecarebedden in Nederland. Zijn dat er genoeg om alle patiënten aan te kunnen? In een somber scenario zal het aantal patiënten op de IC volgens Wallinga snel stijgen en oplopen naar 2500 eind mei.
Op dit moment zijn er in heel Nederland 575 bedden voor coronapatiënten beschikbaar op de intensive care, maar dat wordt de komende tijd uitgebreid naar 1000 bedden. In een crisisfase kan het totaal op 1500 komen, maar dan moeten er nog wel 500 beademingsapparaten worden gevonden. En dan zijn er dus nog altijd 1000 bedden te weinig.
Wallinga verwacht dat in het meest positieve scenario er begin april 1000 mensen met corona op de intensive care zullen liggen, en het aantal daarna langzaam zal afnemen. "Met de huidige cijfers is onduidelijk welk scenario het gaat worden", aldus de modelleur. "Dat we nu een afvlakking zien geeft meer aanleiding om in het milde scenario te geloven. Maar daar moeten we heel voorzichtig mee zijn."
Een van de onzekerheden is het aantal dagen dat iemand met het coronavirus op de intensive care blijft liggen. Het RIVM gaat nu uit van tien dagen. Mocht dat gemiddeld langer zijn, dan zal het aantal coronapatiënten dat tegelijk op de IC ligt hoger zijn, en de piek ook hoger liggen.
Italië
Hoe het kan dat er in Italië nog geen afvlakking te zien is, terwijl de eerste maatregelen daar eind februari en begin maart genomen zijn, kan Wallinga niet zeggen. "In Italië had je al een afbuiging moeten zien, maar die zie je inderdaad nog niet. Ik weet niet wat de verklaring daarvoor is."
Dat het aantal doden in Nederland sinds de uitbraak van het virus in eerste instantie gelijk opgaat met het aantal doden in Italië sinds de uitbraak daar, vindt Wallinga te verklaren. Dat gaat volgens hem veranderen als het effect van de maatregelen hier zichtbaar is. "We hebben er vertrouwen in dat de maatregelen effect hebben. Hoe groot dat is, dat weet ik nog niet."
Jacco Wallinga
Wallinga is hoofd van de afdeling modellering van infectieziekten bij het RIVM. Samen met een team collega's houdt hij zich momenteel bezig met het analyseren van de snelheid waarmee het coronavirus zich in Nederland verspreidt. Ook is hij bijzonder hoogleraar mathematische modellering van infectieziekten bij het Leids Universitair Medisch Centrum.
https://www.rivm.nl/rivm/(...)-dr-j-jacco-wallingaquote:Prof professor . Dr Doctor . J (Jacco) Wallinga is hoofd van de afdeling Modellering van Infectieziekten bij het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, en bijzonder hoogleraar Mathematische Modellering van Infectieziekten bij de afdeling Biomedical Data Sciences van het Leids Universitair Medisch Centrum.
Jacco Wallinga studeerde af aan de Landbouwuniversiteit Wageningen in 1992, en verkreeg de doctorstitel aan dezelfde universiteit in 1998. Sinds 1997 analyseert hij de dynamiek van infectieziekten bij het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu . Vanaf 2005 is hij daar hoofd van de afdeling Modellering van Infectieziekten. Hij heeft meer dan 100 artikelen gepubliceerd in internationale wetenschappelijke tijdschriften, en is lid van de redactiecommissie van onder meer het wetenschappelijke tijdschrift Epidemiology. Hij adviseert nationale overheden en internationale organisaties over vaccinatiebeleid.
Hij onderzoekt het effect van gerichte bestrijdingsmaatregelen op de dynamiek van infectieziekten. In de afgelopen jaren heeft zijn werk zich geconcentreerd op drie thema's: real-time schatting van epidemiologische belangrijkste variabelen voor de besluitvorming, de karakterisering van contactnetwerken met behulp van sociale contactgegevens, en het gebruik van epidemische modellen om moleculaire sequentiegegevens van ziekteverwekkers te interpreteren.
Jacco Wallinga bekleedt de leerstoel Mathematische modellering van infectieziekten bij de afdeling Biomedical Data Sciences van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC Leids Universitair Medisch Centrum ). Hij houdt zich als bijzonder hoogleraar bezig met het schatten en het voorspellen van de effecten van gerichte bestrijdingsmaatregelen op de dynamiek van infectieziekten.
quote:Op zondag 22 maart 2020 22:11 schreef Scrapyard het volgende:
[..]
Zeker interessant.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:08 schreef Kyran het volgende:
https://www.groene.nl/art(...)os-en-testen-massaal
Interessant artikel, ook dat stukje over testcapaciteit en de "zogenaamde tekorten".
quote:Op zondag 22 maart 2020 22:16 schreef raptorix het volgende:
Trouwens, waarom zouden die patiënten nou geen post mogen krijgen? Bang dat ze Corona krijgen?
Als je een beetje je verstand gebruikt kan dat inderdaad prima. Helaas heeft een klein deel van de bevolking hier wel moeite mee.quote:Op zondag 22 maart 2020 22:11 schreef Scrapyard het volgende:
[..]
Volgens mij heeft een groot deel van de Nederlander aan het einde van de winter dus nu een tekort. Er is wel debat over de ondergrens van een tekort. Daarom vind je hierover verschillende opvattingenquote:Op zondag 22 maart 2020 22:05 schreef Rewimo het volgende:
Ik heb ook vitamine D tekort. Maar dat is wel pas na ongeveer 2 jaar thuis zitten en weinig de deur uitkunnen. Normaal gesproken krijg je dat echt niet van een paar weken binnen zitten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |