abonnement Unibet Coolblue
pi_192170216
Sanquin Bloedbank sluit in het volle besef alle homoseksuele mannen uit in het landelijke bevolkingsonderzoek naar het coronavirus. Dat zegt strafrechtadvocaat Sidney Smeets, zelf ook homoseksueel, tegen deze site. Sanquin stelt dat het om een representatief onderzoek gaat, maar daar denken D66 en het COC anders over.

Met een nieuwe bloedtest gaan onderzoekers van de bloedbanken onderzoek doen naar het coronavirus. Doel is om te achterhalen hoe de samenleving immuniteit tegen de ziekte opbouwt. De test wordt uitgevoerd op bloed van tienduizenden bloed- en plasmadonoren.

Verhoogd risico
Sanquin Bloedbank hanteert nu de regel dat mannelijke donors pas bloed mogen geven als het vier maanden geleden is dat ze voor de laatste keer seksueel contact hadden met een andere man. Volgens de bloedbank gaat het hier namelijk om een risicogroep.

In Nederland hebben mannen na seksueel contact met een andere man een sterk verhoogd risico op bloed-overdraagbare infecties, stelt de bloedbank. ,,Het kan tot vier maanden duren voordat een besmetting met hepatitis B kan worden aangetoond. Die tijd moet daarom in elk geval worden afgewacht.”

Geen uitzondering
Sanquin maakt echter geen uitzondering tussen mannen die een monogame seksuele relatie en mannen die met meerdere personen seks hebben. Discriminatie, vindt Sidney Smeets. De advocaat, zelf ook homoseksueel, heeft zich bewust niet geregistreerd als orgaandonor uit protest tegen de uitsluiting van homoseksuelen bij bloeddonatie. Het is volgens Smeets oneerlijk alle homoseksuele mannen over een kam te scheren, terwijl er binnen die groep veel seksuele diversiteit is.

,,Het uitsluiten van mannen die seks hebben met mannen in de afgelopen vier maanden is het uitsluiten van alle homo’s, op die ene uitzondering na misschien”, verzucht Smeets. ,,Het homofobe beleid van Sanquin wordt nu dus gewoon doorgetrokken naar ons coronavirusbeleid.” D66 is blij dat Sanquin onderzoek wil doen naar de momenteel grootste bedreiging van ons land, ‘maar laten we dan ook zorgen dat alle Nederlanders die veilig kunnen doneren meegaan in deze test, niet alleen hetero’s’, aldus woordvoerder Antje Diertens.

Veilige seks
Voor het COC staat een veilige bloedvoorziening voorop, maar homo- en biseksuele mannen moeten niet onnodig gediscrimineerd worden. ,,Homo’s moeten bloed kunnen doneren als ze veilige seks hebben”, zegt een woordvoerder. Wat hem betreft moet het bij bloeddonatie gaan over de vraag óf je veilige seks hebt, niet over met wíe je seks hebt. ,,Het is geen geheim dat Sanquin en wij hierover flink van mening verschillen. Gelukkig zit er beweging in de Kamer en lijkt er op termijn verandering in het beleid te komen.”

Voor nu wil het COC de discussie vooral even laten rusten. ,,Wij gaan in deze moeilijke tijden niet de strijd aan met Sanquin over dit onderwerp. Het COC wil dat alle focus uitgaat naar de aanpak van de coronacrisis. We zouden het bijzonder vervelend vinden als de strijd tegen het virus wordt afgeleid door deze discussie. Als de situatie weer wat rustiger is, dan gaan we weer met alle partijen om tafel.”

Monogamie
Sanquin-woordvoerder Merlijn van Hasselt begrijpt heel goed dat homoseksuelen het gevoel hebben gediscrimineerd te worden. ,,We snappen dat zij het gevoel hebben veroordeeld te worden om wie ze zijn, maar het geven van bloed draait niet om mensenrechten, maar om het redden van mensenlevens. Wij kijken als allereerste naar de patiënt, een bloedtransfusie moet zo veilig mogelijk gebeuren.”

Een vaste, monogame relatie is bovendien geen betrouwbaar criterium voor een veilige bloedvoorziening, benadrukt Van Hasselt. ,,Uit een Nederlandse studie blijkt bij 26% van de hiv-infecties bij MSM de vaste sekspartner de bron te zijn. Bovendien spreekt de donorarts alleen de (aspirant) donor tijdens een intakegesprek. Niet diens vaste partner, die dus dezelfde risico’s loopt als de aspirant donor. Belangrijke informatie om het infectierisico bij de donor in te kunnen schatten is daarmee onbekend voor de

Politiek
De Tweede Kamer wil al langer dat bloedbank Sanquin de discriminatie van homo- en biseksuele mannen bij bloeddonatie aan gaat pakken. In december stemde de Kamer nog vóór het voorstel van GroenLinks, D66 en VVD om te onderzoeken of er een bloeddonatiebeleid kan komen dat is gebaseerd op seksueel risicogedrag, in plaats van de vraag of iemand homo- of biseksueel is.

Sanquin laat op de ontstane ophef het volgende weten: ,,Wij testen het bloed van tienduizenden donaties in een aantal weken. Daarmee krijgen we een beeld van de verspreiding van immuniteit, representatief, door Nederland. Mensen krijgen niet persoonlijk bericht van de uitslag van de test, aangezien die anoniem wordt gedaan en niet specifiek genoeg is om individuele uitslagen te geven. Het virus maakt geen onderscheid tussen mensen van verschillende geaardheid, dus we spreken van representativiteit zoals die van belang is voor dit virus.”

De toenmalige minister Bruno Bruins zei vorig jaar het ‘jammer te vinden’ dat homo’s worden uitgesloten, maar ‘de veiligheid van patiënten staat voorop’. Hij stelde dat Sanquin hun al zover mogelijk tegemoet komt en wijst erop dat de bloedbank afgelopen jaar de wachttermijn voor mannen die seks hebben met mannen heeft teruggebracht van een jaar tot vier maanden. ,,Sanquin volgt nauwgezet de internationale ontwikkelingen op dit gebied en doet waar mogelijk onderzoek.”


https://www.ad.nl/binnenl(...)oronavirus~a9f27bc1/
West-Melanesia
  vrijdag 20 maart 2020 @ 19:23:19 #2
28033 Pek
je moet wat
pi_192170468
quote:
Sanquin-woordvoerder Merlijn van Hasselt begrijpt heel goed dat homoseksuelen het gevoel hebben gediscrimineerd te worden. ,,We snappen dat zij het gevoel hebben veroordeeld te worden om wie ze zijn, maar het geven van bloed draait niet om mensenrechten, maar om het redden van mensenlevens. Wij kijken als allereerste naar de patiënt, een bloedtransfusie moet zo veilig mogelijk gebeuren.”
Punt. Niet zeiken, dramaqueens. :W
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 19:29:07 #3
148813 Vader_Aardbei
Stem JA21 in maart!
pi_192170614
Altijd weer dat gejammer van homo's over bloed. :r Sorry, ik heb geen zin in HIV.

Zelfde regels als bij moslims: als je zo nodig bij een club wil horen, accepteer dan ook dat als andere leden van die club zich misdragen, jij erop kan worden aangekeken. Ze sluiten homo's niet uit omdat ze homo zijn, maar omdat ze een gevaar kunnen vormen voor de volksgezondheid. Sanquin is niet eens of andere Christelijke anti-homo club. En dat weet die Sidney Smeets zelf ook donders goed.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 20:13:06 #4
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_192171769
Ah, weer een groepje beroepsgekwetsten die janken over randzaken tijdens een wereldwijde crisis.
pi_192172326
Ja ff boeien hoor, slim nee maar nu ff gewoon luisteren naar de instructies
pi_192172352
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 19:23 schreef Pek het volgende:

[..]

Punt. Niet zeiken, dramaqueens. :W
Ik zat zelf al te wachten op een minderheidsgroep die aandachts tekort heeft.
pi_192173556
Alsof hetero's altijd veilige seks hebben, monogaam zijn en geen ziektes dragen. Sjonge jonge jonge. Ik neem aan dat er bij bloedonderzoek sowieso een grondige check gedaan wordt naar de aanwezigheid van virussen in het algemeen.
pi_192173696
Je wilt toch het meest gezonde bloed hebben? (Als ontvanger zeker!)
Daar mag je dan ook wel wat eisen aan stellen lijkt mij!

(Maar geen belachelijke eisen!)
pi_192174044
quote:
7s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 20:13 schreef Twiitch het volgende:
Ah, weer een groepje beroepsgekwetsten die janken over randzaken tijdens een wereldwijde crisis.
Gister een item in het NOS journaal over mensen die mentaal niet helemaal sporen in deze crisis.

O.a. met een klagende autist.

Hoe eenzaam die / hij nu wel was nu mensen hem (tijdelijk) geen aandacht konden geven.

Dus nu zat hij alleen met z'n speelgoedtrein en z'n pc.

Ik dacht echt : de tering waar zit ik in vredesnaam naar te kijken?
  vrijdag 20 maart 2020 @ 21:53:01 #10
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_192174119
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 21:26 schreef Cockwhale het volgende:
Alsof hetero's altijd veilige seks hebben, monogaam zijn en geen ziektes dragen. Sjonge jonge jonge. Ik neem aan dat er bij bloedonderzoek sowieso een grondige check gedaan wordt naar de aanwezigheid van virussen in het algemeen.
Die mogen ook geen bloed geven :O
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  vrijdag 20 maart 2020 @ 21:54:47 #11
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_192174150
Het is helemaal geen discriminatie, het onderscheid is immers geoorloofd. Stelletje zeikerds zijn het toch.
pi_192174202
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 21:54 schreef Eendenkooi het volgende:
Het is helemaal geen discriminatie, het onderscheid is immers geoorloofd. Stelletje zeikerds zijn het toch.
Is dat zo? En hoe wordt dit gecheckt? Met het dragen van een bruine ster op hun borst? Of staat geaardheid ook al geregistreerd in het systeem? :')

Bloed van iedereen moet gewoon grondig gecheckt worden.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 22:00:15 #13
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_192174259
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 21:57 schreef Cockwhale het volgende:

[..]

Is dat zo? En hoe wordt dit gecheckt? Met het dragen van een bruine ster op hun borst?
Met een vragenlijst waarop je aan moet geven of jij heden ten dagen nog een homofiel kontje genomen hebt bijvoorbeeld.

[ Bericht 0% gewijzigd door Twiitch op 20-03-2020 22:05:18 ]
  vrijdag 20 maart 2020 @ 22:04:04 #14
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_192174328
quote:
Risicofactoren voor mannen

Je mag nooit bloed geven als:
• je hiv-positief bent of aids hebt.
• je drager van het hepatitis B- of hepatitis C-virus bent.
• je ooit drugs hebt gespoten.

Je mag vier maanden geen bloed geven als:
• je seks hebt gehad met een man.
• je seks hebt gehad met iemand die hiv-positief is of aids heeft.
• je seks hebt gehad met iemand die afkomstig is uit een streek waar aids veel voorkomt, zoals Afrika ten zuiden van de Sahara en de Kaapverdische Eilanden.
• je seks hebt gehad met iemand die een geslachtsziekte of hepatitis (geelzucht, leverontsteking) heeft.
• je seks hebt gehad met iemand die hemofilie (bloederziekte) heeft en die voor 1986 met stollings-preparaten is behandeld.
• je seks hebt gehad met iemand die ooit drugs heeft gespoten.
• je seks hebt gehad waarvoor je geld of drugs hebt ontvangen.
• je betaald hebt voor seks.
• je cocaïne hebt gesnoven
• je contact hebt gehad met bloed van iemand anders, bijvoorbeeld door verwonding aan een gebruikte naald of een met bloed besmeurd scherp voorwerp.
https://www.sanquin.nl/do(...)is-jouw-bloed-veilig
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  vrijdag 20 maart 2020 @ 22:08:14 #15
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_192174450
Persoonlijk zou ik liever geen homobloed willen. Straks wil ik ineens een piemel in m'n mond.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 22:13:09 #17
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_192174503
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 22:10 schreef Sapstengel het volgende:
Persoonlijk zou ik liever geen homobloed willen. Straks wil ik ineens een piemel in m'n mond.
_O-
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_192175393
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 22:10 schreef Sapstengel het volgende:
Persoonlijk zou ik liever geen homobloed willen. Straks wil ik ineens een piemel in m'n mond.
Als het je leven redt...
pi_192175840
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 22:10 schreef Sapstengel het volgende:
Persoonlijk zou ik liever geen homobloed willen. Straks wil ik ineens een piemel in m'n mond.
Ras, geslacht, geloofsovertuiging, politieke of sexuele geaardheid zullen mij een biet zijn als ik er mee gered kan worden. Als het maar veilig is.

Het lijstje van sanquin lijkt overigens heel verstandig en redelijk.
mijn conclusie : Zeikhomo die aandacht wil
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_192175883
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 23:14 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ras, geslacht, geloofsovertuiging, politieke of sexuele geaardheid zullen mij een biet zijn als ik er mee gered kan worden. Als het maar veilig is.

Het lijstje van sanquin lijkt overigens heel verstandig en redelijk.
mijn conclusie : Zeikhomo die aandacht wil
Ik vind het ook een verstandig lijstje. Het is gewoon een afweging van risico's lijkt me. Bepaalde groepen met hoog risico uitsluiten.

Troll maar hoor, maakt me ook niet uit. Als het maar veilig is.
pi_192175995
quote:
De advocaat, zelf ook homoseksueel, heeft zich bewust niet geregistreerd als orgaandonor uit protest tegen de uitsluiting van homoseksuelen bij bloeddonatie.
Sterk gebaar inderdaad.
Conscience do cost.
pi_192176269
Ik denk dat we het nu even niet over discriminatie moeten hebben. Immers Corona treft ook vooral ouderen en die hoor je ook niet dat zij gediscrimineerd worden. Net als de vitale en gewone beroepen. Dit is ook geen discriminatie, het is noodzaak. Net als wel of geen inkomen. Daarin wordt ook onderscheid gemaakt. We moeten vooral nu niet gaan zeiken over kleine dingen zoals discriminatie daar is Corona te groot en te gevaarlijk voor. Als Homo's nu even buiten de boot valt, so be it.

We hebben het nu toch ook niet meer over de pieten discussie?
pi_192177577
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 22:10 schreef Sapstengel het volgende:
Persoonlijk zou ik liever geen homobloed willen. Straks wil ik ineens een piemel in m'n mond.
:D

Zo'n kloppende sapstengel ja?
Nait Soezn Moar Broezn
pi_192177731
quote:
Mijn vriend kan ook geen donor worden :7 Geen homo, maar Engelsman. Ik hoor hem niet klagen dat hij buitengesloten wordt. Daarnaast kan je niet 4 maanden geen Engelsman zijn.

Dit zeggen ze er over:
quote:
Je kunt helaas geen donor worden.

In 1996 werd bij mensen een variant op de ziekte van Creutzfeldt-Jakob (vCJD) ontdekt. Deze nieuwe hersenziekte wordt waarschijnlijk veroorzaakt door het eten van besmette rundvleesproducten van runderen die BSE (gekkekoeienziekte) hebben gehad. De meeste vCJD-gevallen deden zich tot nu toe voor in het Verenigd Koninkrijk. Bij de variant-CJD is de overdracht via bloedtransfusie bij de mens wel voorgekomen. Om die reden mogen personen die in de periode van 1 januari 1980 tot en met 31 december 1996 zes maanden of langer in het Verenigd Koninkrijk verbleven geen donor worden. Hartelijk dank voor je interesse in het donorschap!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_192178184
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 01:12 schreef Isabeau het volgende:
Daarnaast kan je niet 4 maanden geen Engelsman zijn.
Je kunt ook niet 4 maanden geen homo zijn.

Maar hij is ook niet uitgesloten om wat hij is (Engelsman) maar om wat hij ooit gedaan heeft (tussen 1980 en 1996 in het VK gewoond).
2147483647 angels can dance on the point of a needle.
Add one and they will all turn into devils.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')