Een goede contentschrijver van een website is niet noodzakelijk een goede tuinier en veel websites schrijven elkaar na. Dat doorbreek je als je eens in een ander taalgebied leest, zie https://www.rhs.org.uk/plants/popular/magnolia/growing-guidequote:Op vrijdag 10 april 2020 08:18 schreef FranticDJ het volgende:
@:Agronoom2 toch wel bijzonder want ik lees en hoor overal: na de bloei snoeien. Daarbij komt dat juli geen optie is.. Dus het zal na de bloei toch wel moeten. En voor zover ik kan zien en begrepen heb is ie nog nooit gesnoeid.
Lol ik heb ook een flessenproject!quote:Op donderdag 9 april 2020 21:20 schreef Koettie het volgende:
[..]
Foto's!!!!
https://postimg.cc/gallery/fLF1P8c
En overzicht van de tuin.
Wilde opgeruimde foto's maken maar was alweer midden in troep maken toen ik er aan dacht. Ben begonnen met het flessenproject! Ik drink niet en vriend 0% biertjes dus doen we die maar. Vind 't nu al leuk! Vriend moet even door drinken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
En flessenproject. Is donker aan het worden dus hopelijk duidelijk genoeg.
[ afbeelding ]
Foto?quote:Op vrijdag 10 april 2020 12:19 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Lol ik heb ook een flessenproject!
imgur url tussen de img haken.quote:Op vrijdag 10 april 2020 02:44 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ja klopt enorme uitdaging, maar wel gaaf als het lukt.
Hoe delen jullie hier de foto’s?
Wat een heerlijke tuin! 😍 Ben ook dovenetel fan, klein maar fijn en als je het zat bent ben je er ook zo weer vanaf.quote:Op zaterdag 11 april 2020 15:23 schreef Dagoduck het volgende:
Tekst hoort bij foto eronder:
De tuin stikt van de hommels nu de paarse doveneter weer in bloei staat. Die plant groeit je hele tuin door als je er niets aan doet, maar ik blijf het vanwege de bloemen en de bijen een topplant vinden. Er staan daar drie hortensia's, de linker heb ik vorige week vanuit de voortuin daarheen verplaatst.
[ afbeelding ]
Ik ben in de zomer van 2018 ongeveer iedere dag in de tuin bezig geweest om zevenblad weg te krijgen in het linker gedeelte van de tuin. En dat is goed gelukt. Hulstboompje heb ik vorig jaar flink teruggesnoeid, die kop was dubbel zo groot. Rechtsachter de lijsterbes heb ik een mussenhotel opgehangen, mochten ze het niet gaan gebruiken, dan staat het alsnog wel leukHet stikt wel van de mussen in de lijsterbes trouwens, ze zitten er de laatste weken bijna continu wel in. En dat terwijl we een kat hebben.
[ afbeelding ]
Ieder jaar zoek ik de kleine scheuten van de sedum en probeer die zo te planten dat het de kale plekken opvult.
[ afbeelding ]
Vorige week wat nieuwe boldistels en geraniums geplant, dit gedeelte was ook helemaal overgroeid met dovenetel, maar om wat diversiteit aan te brengen dat in dit stuk flink weggehaald.
[ afbeelding ]
Hier stonden ooit drie skimmia's, maar de middelste is al wat jaren geleden overleden. Vorige week maar eens een nieuwe geplant, niet helemaal dezelfde soort vermoed ik, maar maakt niet uit.
[ afbeelding ]
Aan die kant van de tuin hebben we een vlinderstruik en twee seringen staan. Één sering is een stekje vanuit onze voortuin. De sering in de voortuin is er inmiddels niet meer, maar die kwam nog bij mijn opa vandaan. De andere sering is ook een stek van die uit onze voortuin, maar die heeft eerst nog bij een kennis in de tuin gestaan, tot die ging verhuizen
[ afbeelding ]
Die seringen dus, die geven sinds vorig jaar eindelijk bloemen!
[ afbeelding ]
De Vinca Major begint zich nu ook echt te verspreiden, en staat ook lekker te bloeien!
[ afbeelding ]
En ook de plant hier in het midden met die lange bladeren lijkt wel ieder jaar groter te worden. Die komt best vroeg heel snel op, gaat dan bloeien met stengels en sterft daarna weer helemaal af.
[ afbeelding ]
De klimhortensia blijft ook een schitterende plant, er groeit ook nog een andere bloeiende klimplant doorheen. Het insectenhotel heb ik verplaatst, die heeft daar wel een mooi plekje denk ik.
Ik ben ook fan van bomen, deze drie kastanjes heb ik een jaar of 15 terug in een pot geplant:
[ afbeelding ]
Dan heb ik hier nog een esdoorn (jong stekje uit het bos), een eik (jong stekje uit park, waar ze altijd maaien) en een een onbekende (vergeten, weer even wachten tot het blad gegroeid is, tussen wat stoeptegels bij een tankstation vandaan getrokken) in potjes staan. Linksachter 4 flinke stekken van de seringen, nog even een huisje voor vinden. En rechtsachter weet ik niet wat het is.
[ afbeelding ]
We kregen een paar weken terug wilgentakken van een kennis, nadat die in een vaas binnen waren uitgebloeid, en wortel hadden geschoten, toch maar in een pot gezet. Eens kijken wat we hiervan kunnen maken
[ afbeelding ]
Verder ook vorige week wat viooltjes in oude gieters geplant.
[ afbeelding ]
Bak aan de muur gevuld.
[ afbeelding ]
En hier nog een bak met van alles wat.
[ afbeelding ]
Tja, zo blijf je lekker bezig.
Wat een leuke tuin.quote:Op zaterdag 11 april 2020 15:23 schreef Dagoduck het volgende:
Tekst hoort bij foto eronder:
De tuin stikt van de hommels nu de paarse doveneter weer in bloei staat. Die plant groeit je hele tuin door als je er niets aan doet, maar ik blijf het vanwege de bloemen en de bijen een topplant vinden. Er staan daar drie hortensia's, de linker heb ik vorige week vanuit de voortuin daarheen verplaatst.
[ afbeelding ]
Ik ben in de zomer van 2018 ongeveer iedere dag in de tuin bezig geweest om zevenblad weg te krijgen in het linker gedeelte van de tuin. En dat is goed gelukt. Hulstboompje heb ik vorig jaar flink teruggesnoeid, die kop was dubbel zo groot. Rechtsachter de lijsterbes heb ik een mussenhotel opgehangen, mochten ze het niet gaan gebruiken, dan staat het alsnog wel leukHet stikt wel van de mussen in de lijsterbes trouwens, ze zitten er de laatste weken bijna continu wel in. En dat terwijl we een kat hebben.
[ afbeelding ]
Ieder jaar zoek ik de kleine scheuten van de sedum en probeer die zo te planten dat het de kale plekken opvult.
[ afbeelding ]
Vorige week wat nieuwe boldistels en geraniums geplant, dit gedeelte was ook helemaal overgroeid met dovenetel, maar om wat diversiteit aan te brengen dat in dit stuk flink weggehaald.
[ afbeelding ]
Hier stonden ooit drie skimmia's, maar de middelste is al wat jaren geleden overleden. Vorige week maar eens een nieuwe geplant, niet helemaal dezelfde soort vermoed ik, maar maakt niet uit.
[ afbeelding ]
Aan die kant van de tuin hebben we een vlinderstruik en twee seringen staan. Één sering is een stekje vanuit onze voortuin. De sering in de voortuin is er inmiddels niet meer, maar die kwam nog bij mijn opa vandaan. De andere sering is ook een stek van die uit onze voortuin, maar die heeft eerst nog bij een kennis in de tuin gestaan, tot die ging verhuizen
[ afbeelding ]
Die seringen dus, die geven sinds vorig jaar eindelijk bloemen!
[ afbeelding ]
De Vinca Major begint zich nu ook echt te verspreiden, en staat ook lekker te bloeien!
[ afbeelding ]
En ook de plant hier in het midden met die lange bladeren lijkt wel ieder jaar groter te worden. Die komt best vroeg heel snel op, gaat dan bloeien met stengels en sterft daarna weer helemaal af.
[ afbeelding ]
De klimhortensia blijft ook een schitterende plant, er groeit ook nog een andere bloeiende klimplant doorheen. Het insectenhotel heb ik verplaatst, die heeft daar wel een mooi plekje denk ik.
Ik ben ook fan van bomen, deze drie kastanjes heb ik een jaar of 15 terug in een pot geplant:
[ afbeelding ]
Dan heb ik hier nog een esdoorn (jong stekje uit het bos), een eik (jong stekje uit park, waar ze altijd maaien) en een een onbekende (vergeten, weer even wachten tot het blad gegroeid is, tussen wat stoeptegels bij een tankstation vandaan getrokken) in potjes staan. Linksachter 4 flinke stekken van de seringen, nog even een huisje voor vinden. En rechtsachter weet ik niet wat het is.
[ afbeelding ]
We kregen een paar weken terug wilgentakken van een kennis, nadat die in een vaas binnen waren uitgebloeid, en wortel hadden geschoten, toch maar in een pot gezet. Eens kijken wat we hiervan kunnen maken
[ afbeelding ]
Verder ook vorige week wat viooltjes in oude gieters geplant.
[ afbeelding ]
Bak aan de muur gevuld.
[ afbeelding ]
En hier nog een bak met van alles wat.
[ afbeelding ]
Tja, zo blijf je lekker bezig.
Mooi!!quote:Op zaterdag 11 april 2020 20:09 schreef Dagoduck het volgende:
Blijkbaar de foto van de klimhortensia vergeten in te voegen:
[ afbeelding ]
Zal ik morgen even maken, ben er vorig jaar mee begonnen maar ben nu nog weinig in mijn eigen tuin bezig geweest.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand nog tips voor snelgroeiende niet giftige bodembedekkers? Mag ook onkruid zijn als het maar niet prikt. Onkruid is budgettechnisch zelfs beter.Misschien dat ik wat van mijn zevenblad uit eigen tuin meeneem.
Ohja en ik heb weer kikkerdril in mijn eigen tuin.Ik zag hem er wel tussenstaan! Schitterende tuin heb je!quote:Op zaterdag 11 april 2020 20:09 schreef Dagoduck het volgende:
Blijkbaar de foto van de klimhortensia vergeten in te voegen:
[ afbeelding ]
Heb hem alsnog ingevoegdquote:Op zaterdag 11 april 2020 20:25 schreef liesje1979 het volgende:
Ik zag hem er wel tussenstaan! Schitterende tuin heb je!
quote:Op zaterdag 11 april 2020 20:25 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Zal ik morgen even maken, ben er vorig jaar mee begonnen maar ben nu nog weinig in mijn eigen tuin bezig geweest.Wat een goed idee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand nog tips voor snelgroeiende niet giftige bodembedekkers? Mag ook onkruid zijn als het maar niet prikt. Onkruid is budgettechnisch zelfs beter.Misschien dat ik wat van mijn zevenblad uit eigen tuin meeneem.
Behalve dan je idee om zevenblad mee te nemen.Kun je niet een rondje in de omgeving lopen en wat leuks meenemen? Of om donaties vragen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
Nee, het is echt een andere plant. Door Wikipedia weet ik dat het zomerklokje tot 2017 in Nederland zelfs een beschermde plant was (en dat elders nog steeds is).quote:Op zaterdag 11 april 2020 21:19 schreef Seven. het volgende:
Zijn die zomerklokjes lelietjes cam dalen?
Dankbare tuin heb je
quote:Op zaterdag 11 april 2020 21:20 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Wat een goed idee.
Behalve dan je idee om zevenblad mee te nemen.Kun je niet een rondje in de omgeving lopen en wat leuks meenemen? Of om donaties vragen?
Bij mij groeit nu als bodembedekker veel hondsdraf en schijnaardbei. En klimop.quote:Op zaterdag 11 april 2020 21:23 schreef liesje1979 het volgende:
[..]
Loop geregeld een rondje in de omgeving, net nog. Maar kan toch moeilijk dingen uit de tuinen van mensen trekken of uit de gemeentetuinen? Heb mijn collega's gevraagd of ze allemaal een plantje willen meenemen. Tot nu toe nog niets binnen.
Jep. Ik ga hooguit wat beschoeiing maken in het diepste deel om te voorkomen dat de vijver al te erg dicht gaat slibben. M'n buren hebben twee vijvers zonder folie en dat gaat goed. Ik krijg sowieso veel raad en hulp van m'n buurman, die bioloog en plantenkenner is (met een voorliefde voor inheemse, wilde planten).quote:Op zaterdag 11 april 2020 21:24 schreef liesje1979 het volgende:
En hard aan het werk geweest Claudia!Doe je die vijver zonder vijverfolie?
Ja, voor mij is werken in de tuin helemaal perfect. Het is wel bikkelhard werken en m'n lief doet niks, dus ik moet zelfredzaam zijn.quote:Op zaterdag 11 april 2020 21:35 schreef Blues het volgende:
Geweldig leuk fotoverslag. Wat een werk allemaal! Maar ook heerlijk hoofdleegmaakwerk lijkt me
Knapt goed op, zo beetje bij beetje.
Hondsdraf vind ik leuk! En ik zat ook aan echte aardbeien te denken. Ik heb ook iets wat hier mijn gras overneemt, vind ik prima maar wellicht lukt het me om daar ook wat van uit te trekken en mee te nemen. Heb ook maagedenpalm in mijn tuin, vandaag al zitten kijken of er uitlopers zijn met eigen wortels maar voor zover ik kan zien nog niet. Aanbellen bij mensen durf ik denk ik niet zo goed. Kan eventueel ook nog de ouders een berichtje kunnen sturen of ze een plantje kunnen komen brengen.quote:Op zaterdag 11 april 2020 21:28 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Bij mij groeit nu als bodembedekker veel hondsdraf en schijnaardbei. En klimop.
Ik heb zelf goudaardbei, wat geraniumsoorten en kleine maagdenpalm als bodembedekker gekocht. Maar ik begrijp dat je het liefst iets gratis wil. Vrouwenmantel vind ik ook best leuk; die had ik in mijn vorige tuin en je had van mij gerust wat mee mogen nemen. Je zou brutaal kunnen zijn en aan kunnen bellen met die vraag bij iemand die iets leuks in de tuin heeft staan wat welig groeit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |