abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 20 maart 2020 @ 10:21:32 #1
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_192159691
💐🌸💮🌹🌺🌻🌼🌷⚘🌱🌲🌳🌴🌵🌾🌿☘🍀🍁🍂🍃🍇

Hier verder *O*
  vrijdag 20 maart 2020 @ 11:50:22 #2
420541 Twieki
Immer Intelligent
pi_192161138
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 maart 2020 14:46 schreef Blues het volgende:
Bomenkenners welke boom zien we hier? Enorm getopt en gesnoeid zag ik...
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Dat is niet echt snoeien maar kandelaberen. :)

Magnolia in mijn tuin (donkerpaars), bloeit voorlopig nog niet, maar da's logisch. De 'lichte' kleuren als wit en (licht-)roze bloeien altijd wat eerder.
Op zaterdag 7 januari 2017 @ 12:28:30 schreef Stofje het volgende:
Held. Thanks. Godverdomme.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 13:48:06 #3
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192163342
In het kader van "raad de boom".
Hebben jullie enig idee wat dit is?
Staat zontechnisch beetje lastig en qua blad vind ik em ook niet heel geweldig. Maar als ie nu iets bijzonders toevoegt mag ie blijven :P



Negeer bij die laatste foto wel ff de hulst die er voor staat. Die hoort niet bij de boom lijkt mij :+ .
pi_192163545
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 13:48 schreef bleiblei het volgende:
In het kader van "raad de boom".
Hebben jullie enig idee wat dit is?
Staat zontechnisch beetje lastig en qua blad vind ik em ook niet heel geweldig. Maar als ie nu iets bijzonders toevoegt mag ie blijven :P



Negeer bij die laatste foto wel ff de hulst die er voor staat. Die hoort niet bij de boom lijkt mij :+ .
Het zou kunnen dat die er wel bij hoort. Ik heb namelijk zelf zo'n soort boom in mijn tuin staan en zag er een in het dorp. Die bekeek ik van dichtbij en het viel me op dat aan sommige takken ineens de typische hulst-bladeren zaten. Ik heb heel goed bekeken of die takken niet ergens anders vandaan kwamen en dat was niet het geval. Mijn conclusie was dat het een soort hulst is.

Dit is trouwens die van mij:



Wat-ie voor bijzonders toevoegt is waarschijnlijk dat-ie wintergroen is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Claudia_x op 20-03-2020 14:05:15 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192163731
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 08:51 schreef Puala het volgende:
Oh bevalt die wel? Ik heb er eentje van een bouwmarkt huismerk, maar die kan helemaal niets met laurier. Hij trekt het er niet doorheen en als ik er wel takken doorheen doe dan verstopt hij -O-
Ik heb veel reviews gelezen. Dit apparaat leek me verreweg het beste, onder andere doordat je er meerdere takken tegelijk in kunt stouwen. Ik heb vanwege de prijs ernstig getwijfeld, maar ik ben er nu al heel blij mee. Een van de andere opties was het huren van een container en daar betaal je zo een paar honderd euro voor.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192163834
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 08:41 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Wij hebben dezelfde gekocht en zijn ook groot fan :Y
Wij hebben twee van zulke bergen.
[ afbeelding ]

We hebben alleen te weinig hout liggen voor alle snippers die we nodig hebben dus hebben nog maar 5 kuub snippers laten storten.
[ afbeelding ]
Ik ben nu heel benieuwd naar de rest van jullie grond!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192164059
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:02 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb veel reviews gelezen. Dit apparaat leek me verreweg het beste, onder andere doordat je er meerdere takken tegelijk in kunt stouwen. Ik heb vanwege de prijs ernstig getwijfeld, maar ik ben er nu al heel blij mee. Een van de andere opties was het huren van een container en daar betaal je zo een paar honderd euro voor.
Het is de Bosch AXT 25 TC dan verwacht ik? Ik heb inderdaad minder betaald, maar als dit wel werkt is het het overwegen waard.
pi_192164109
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:17 schreef Puala het volgende:

[..]

Het is de Bosch AXT 25 TC dan verwacht ik? Ik heb inderdaad minder betaald, maar als dit wel werkt is het het overwegen waard.
Jep, dat is 'em. Kijk even goed waar je hem koopt, want je kunt goedkoper uit zijn dan bij Coolblue. (Al ben ik zelf fan van daar kopen, want je weet dan dat de service goed is.)
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192164126
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:18 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Jep, dat is 'em. Kijk even goed waar je hem koopt, want je kunt goedkoper uit zijn dan bij Coolblue. (Al ben ik zelf fan van daar kopen, want je weet dan dat de service goed is.)
Ja ik had al even gezocht. Het scheelt wel wat, maar niet bizar veel. Eerst maar eens kijken of die andere terug kan.
pi_192164396
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:06 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik ben nu heel benieuwd naar de rest van jullie grond!
Hoe langer de coronacrisis duurt, hoe groter de kans dat ik mijn klustopic ga updaten. Silver linings O-)
We hebben in totaal bijna 1300 vierkante meter, waarvan 1100 tuin. Het omgeploegde weiland op die foto is 600. De rest bestaat uit de andere foto met de omgezaagde coniferen, een bosje, een oprit en nog een stukje dat van de foto af viel.

Wij wilden ook een container voor alle stammen en de dikke takken. Maar de dikke takken kunnen dus door de versnipperaar van de buurman. En ik werd vanochtend wakker met het briljante plan om van de stammen een borderrand te maken. Er moeten nog een aantal kluiten uit de grond dus ik denk niet dat we ontkomen aan een container maar hoe kleiner, hoe beter.
Spoilers!
  vrijdag 20 maart 2020 @ 14:52:51 #11
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192164910
quote:
Het zou kunnen dat die er wel bij hoort. Ik heb namelijk zelf zo'n soort boom in mijn tuin staan en zag er een in het dorp. Die bekeek ik van dichtbij en het viel me op dat aan sommige takken ineens de typische hulst-bladeren zaten. Ik heb heel goed bekeken of die takken niet ergens anders vandaan kwamen en dat was niet het geval. Mijn conclusie was dat het een soort hulst is.

Dit is trouwens die van mij:

[img]https://i.imgur.com/F1xoiNWl.jpg]afbeelding[/url]

Wat-ie voor bijzonders toevoegt is waarschijnlijk dat-ie wintergroen is.
Oh, wel bizar grote hulst dan :D .
Maar dan biedt ie geen adder value voor onze tuin. Dus es kijken of ik SQ overtuigt krijg dat ie om moet :P .
  vrijdag 20 maart 2020 @ 14:54:01 #12
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192164935
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 13:56 schreef Claudia_x het volgende:

Het zou kunnen dat die er wel bij hoort. Ik heb namelijk zelf zo'n soort boom in mijn tuin staan en zag er een in het dorp. Die bekeek ik van dichtbij en het viel me op dat aan sommige takken ineens de typische hulst-bladeren zaten. Ik heb heel goed bekeken of die takken niet ergens anders vandaan kwamen en dat was niet het geval. Mijn conclusie was dat het een soort hulst is.

Dit is trouwens die van mij:

[img]https://i.imgur.com/F1xoiNWl.jpg]afbeelding[/url] ]

Wat-ie voor bijzonders toevoegt is waarschijnlijk dat-ie wintergroen is.
Ik denk ook hulst, die hoeft niet altijd en op alle bladeren stekels te hebben.
KuikenGuppy
pi_192166078
Hulst. De bladeren boven graashoogte van herbivoren hebben van nature geen stekels. Net als sommige kweekvormen. Prachtig exemplaar. Altijd groen.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 15:45:53 #14
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_192166216
Qua stam en bladeren zou ik zeggen laurier.
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
pi_192170348
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 15:41 schreef Agronoom2 het volgende:
Hulst. De bladeren boven graashoogte van herbivoren hebben van nature geen stekels. Net als sommige kweekvormen. Prachtig exemplaar. Altijd groen.
Ik vind 'em ook prachtig en zou er niet over piekeren 'em om te halen. Zon is overschat. Ik heb volop zon in de tuin en zoek juist naarstig naar een schaduwplek in de zomer. :+

Nah, ik snap het wel. Ik vind mijn hulst ook niet bepaald sexy. Ik ben zelf belachelijk sentimenteel als het om planten gaat. Ik loop wel eens met mijn buurman door de tuin en die zou alles weghalen wat-ie zelf niet van meet af aan in de tuin zou zetten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192170660
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:31 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Hoe langer de coronacrisis duurt, hoe groter de kans dat ik mijn klustopic ga updaten. Silver linings O-)
Herkenbaar. _O-

quote:
We hebben in totaal bijna 1300 vierkante meter, waarvan 1100 tuin. Het omgeploegde weiland op die foto is 600. De rest bestaat uit de andere foto met de omgezaagde coniferen, een bosje, een oprit en nog een stukje dat van de foto af viel.
Klinkt geweldig. Wij zitten op een wat kleinere oppervlakte van circa 1000 m2 (inclusief de oppervlaktes van het huis en de garage). Houden jullie beesten in jullie weiland?

quote:
Wij wilden ook een container voor alle stammen en de dikke takken. Maar de dikke takken kunnen dus door de versnipperaar van de buurman. En ik werd vanochtend wakker met het briljante plan om van de stammen een borderrand te maken. Er moeten nog een aantal kluiten uit de grond dus ik denk niet dat we ontkomen aan een container maar hoe kleiner, hoe beter.
Goed idee! Wij hebben dat ook gedaan, maar dan zonder de stammen te verzagen. Toevallig heb ik die vandaag op hun plek laten leggen door lief en de buurman:



Dit is grofweg wat het moet worden, ooit:

I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192172506
Vraag over ophogen: waar kan ik dat het beste mee doen? Ik zoek grond die niet al te zwaar is. Ik kom uit op potgrond, maar die is relatief duur. Kun je ergens ook gewoon veengrond bestellen?

En weet iemand een goed adresje dat in de regio Amsterdam bezorgt?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 20:58:37 #18
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192172894
Ik wil wel wat schaduw ruilen voor wat zon Claudia? :P
Hele grote bomen met veel schaduw hebben we hier genoeg, en veel daarvan gaan zeker niet om. Maar deze staat wel wat karig. En geen zon is ook geen prachtige borders met mooie bloeiende planten enzo.
pi_192173167
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 20:45 schreef Claudia_x het volgende:
Vraag over ophogen: waar kan ik dat het beste mee doen? Ik zoek grond die niet al te zwaar is. Ik kom uit op potgrond, maar die is relatief duur. Kun je ergens ook gewoon veengrond bestellen?

En weet iemand een goed adresje dat in de regio Amsterdam bezorgt?
Van de week is 2 m3 aarde gebracht door een hovenier voor ¤70,—
regio Utrecht.
Valt toch mee? Ik zet het meer neer als prijsindicatie.
pi_192173596
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 20:45 schreef Claudia_x het volgende:
Vraag over ophogen: waar kan ik dat het beste mee doen? Ik zoek grond die niet al te zwaar is. Ik kom uit op potgrond, maar die is relatief duur. Kun je ergens ook gewoon veengrond bestellen?

En weet iemand een goed adresje dat in de regio Amsterdam bezorgt?
Ik heb eerder wel eens hier wat besteld; https://www.zandbestellen.nl/onderbouw/teelaarde
  vrijdag 20 maart 2020 @ 21:34:11 #21
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192173716
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 20:45 schreef Claudia_x het volgende:
Vraag over ophogen: waar kan ik dat het beste mee doen? Ik zoek grond die niet al te zwaar is. Ik kom uit op potgrond, maar die is relatief duur. Kun je ergens ook gewoon veengrond bestellen?

En weet iemand een goed adresje dat in de regio Amsterdam bezorgt?
Deze club bellen?
https://www.egmondpotgrond.com/nl/producten/veenmosveen

Hebben veengrond én zitten in Amsterdam.
pi_192175996
Het is het allemaal niet. De een levert niet aan particulieren, de ander levert alleen (zware) aarde. Ik zoek verder.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 20 maart 2020 @ 23:25:28 #23
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192176041
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 23:22 schreef Claudia_x het volgende:
Het is het allemaal niet. De een levert niet aan particulieren, de ander levert alleen (zware) aarde. Ik zoek verder.
Oh, niet goed gekeken..sorry :P
Maareh, veengrond schijnt lastig te zijn nowadays en champost een aardig alternatief. Hier in de buurt ken ik wel de zaken die zoiets kunnen leveren. Amsterdam e.o. natuurlijk niet. Wat je het beste kan doen is groothandelaren in de regio googlen en kijken of ze niet alleen ophoogzand e.d. aanbieden maar ook tuinverbeterproducten als compost, mest, etc. Die kunnen je vast wel verder helpen. Hier in Brabant kom je dan bijv. Al snel bij Kaathoven of van Berkel uit. Staat mij bij dat tussen Almere en Naarden ook een club zat tig jaar geleden die grond verrijkte. Zoiets moet je eigenlijk hebben.

[ Bericht 12% gewijzigd door bleiblei op 20-03-2020 23:35:35 ]
pi_192180878
Dank voor het meedenken. Door jouw reactie @bleiblei besefte ik dat ik het best lokaal kon kijken en ik heb een adresje gevonden.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 10:07:17 #25
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192181071
Mooi ontwerp Claudia!
Resistance is futile.
pi_192181121
quote:
14s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 10:07 schreef Seven. het volgende:
Mooi ontwerp Claudia!
Het lastigst vind ik het gebruiken van beplanting om de wind te breken en tegelijk een zichtlijn intact te houden. De magnolia kan ik bijv. wel schrappen op die plek omdat die niet tegen de wind kan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 10:18:30 #27
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192181184
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 10:12 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Het lastigst vind ik het gebruiken van beplanting om de wind te breken en tegelijk een zichtlijn intact te houden. De magnolia kan ik bijv. wel schrappen op die plek omdat die niet tegen de wind kan.
Ik zie dat je kronkelwilg mag blijven :P , die is daar dan wel weer tegen bestand.
Resistance is futile.
pi_192181464
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 19:30 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Herkenbaar. _O-
[..]

Klinkt geweldig. Wij zitten op een wat kleinere oppervlakte van circa 1000 m2 (inclusief de oppervlaktes van het huis en de garage). Houden jullie beesten in jullie weiland?
[..]

Goed idee! Wij hebben dat ook gedaan, maar dan zonder de stammen te verzagen. Toevallig heb ik die vandaag op hun plek laten leggen door lief en de buurman:

[ afbeelding ]

Dit is grofweg wat het moet worden, ooit:

[ afbeelding ]
We hebben plannen voor kippen maar dat lukt waarschijnlijk dit jaar niet meer. Wat een prachtig plan hebben jullie zeg. Wij hebben wat kleine plannetjes en verder zien we een beetje wat we doen.
Spoilers!
pi_192181493
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 20:45 schreef Claudia_x het volgende:
Vraag over ophogen: waar kan ik dat het beste mee doen? Ik zoek grond die niet al te zwaar is. Ik kom uit op potgrond, maar die is relatief duur. Kun je ergens ook gewoon veengrond bestellen?

En weet iemand een goed adresje dat in de regio Amsterdam bezorgt?
Wij hebben hier gisteren 10 kuub tuinaarde laten komen voor 280 euro. Niet in regio Amsterdam helaas. Er gaat nog een toplaag van compost en potgrond overheen.
Spoilers!
pi_192181732
quote:
6s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 10:18 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik zie dat je kronkelwilg mag blijven :P , die is daar dan wel weer tegen bestand.
:D!

Voorlopig mag-ie blijven. Dat is nog niet zeker, hoor. Lief wil de boom weg, ik kan er geen afscheid van nemen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192182345
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 19:30 schreef Claudia_x het volgende:

...

Goed idee! Wij hebben dat ook gedaan, maar dan zonder de stammen te verzagen. Toevallig heb ik die vandaag op hun plek laten leggen door lief en de buurman:

Goed voor voor insecten, mooie achtergrond voor varens. In de 19de eeuw waren 'stumperies' erg populair, zie https://www.google.com/search?q=stumpery&source=lnms&tbm=isch :-)
pi_192182536
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 23:22 schreef Claudia_x het volgende:
Het is het allemaal niet. De een levert niet aan particulieren, de ander levert alleen (zware) aarde. Ik zoek verder.
Aarde is één van de meest ondergewaardeerde aspecten van je tuin, maar wat je aanschaft bepaalt je tuinbeleving voor de komende 50 jaar of langer. 'Tuinaarde' is bij iedere leverancier een ander product. Ik zou het product eerst willen zien en voelen voordat ik het zou gebruiken, maar dan moet je weten waar je op moet letten.

Schreef je niet eerder dat je een bloemenweide of prairytuin wilde aanleggen? In dat geval: hoe armer de grond, hoe beter. Ik zou niet bang zijn om gewoon ophoogzand te bestellen en daar -als alles op zijn plaats ligt- wat bentoniet doorheen te mengen. Uitstrooien en inharken met droog weer, als het nog niet goed gemengd is is dat het eerste jaar een kleverige massa maar na één winter en een groeiseizoen heb je een goede grond. Als je een border wil, of bomen, dan meng je er compost doorheen.

Veengrond zou ik overwegen voor een collectie rhododendrons of andere zuurminnende planten. Maar net als potgrond zal dit door de jaren heen verteren en dan daalt het niveau van je tuin. Ik zou dan de voorkeur geven om de zuurtegraad van ophoogzand te verlagen met tuinturf ipv compost.
pi_192182793
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 19:30 schreef Claudia_x het volgende:

Dit is grofweg wat het moet worden, ooit:


Mooi ontwerp. Gaaf zo'n zichtlijn aan het water.

Enkele dingen om je af te vragen:

- De grootte van sommige bomen komt niet overeen met wat ze uiteindelijk worden. Wil je daar dwergvormen neerplanten?
- Als tegenhanger voor die walnotenboom past misschien wel een hoogstamappelboom.
- Je hebt op één plek bloemenweide neergezet. Heb je overwogen om voor eenheid te zorgen door dat je standaard 'gras' te maken?
- Voordeel van loofbomen is dat ze in het voorjaar veel zon doorlaten. Je kunt hier kiezen voor stinzenplanten en zo je bloemenweide in het voorjaar vergroten
- De vuurkorf staat op afstand van je terras. Is dit praktisch voor je?
- Sommige grassen kunnen hoog worden, je zichtlijn is afhankelijk voor de ruimte onder bomen op stam. Blijft er zo genoeg ruimte over voor je zichtlijn?
pi_192187321
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 12:04 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Mooi ontwerp. Gaaf zo'n zichtlijn aan het water.

Enkele dingen om je af te vragen:

- De grootte van sommige bomen komt niet overeen met wat ze uiteindelijk worden. Wil je daar dwergvormen neerplanten?
- Als tegenhanger voor die walnotenboom past misschien wel een hoogstamappelboom.
- Je hebt op één plek bloemenweide neergezet. Heb je overwogen om voor eenheid te zorgen door dat je standaard 'gras' te maken?
- Voordeel van loofbomen is dat ze in het voorjaar veel zon doorlaten. Je kunt hier kiezen voor stinzenplanten en zo je bloemenweide in het voorjaar vergroten
- De vuurkorf staat op afstand van je terras. Is dit praktisch voor je?
- Sommige grassen kunnen hoog worden, je zichtlijn is afhankelijk voor de ruimte onder bomen op stam. Blijft er zo genoeg ruimte over voor je zichtlijn?
Wat fijn dat je meedenkt! Ook dank voor de grondtips. Ik ga zoveel mogelijk de grond die al in de tuin aanwezig is gebruiken voor de bovenste laag, want de grond hier is onwijs vruchtbaar. Het enige echte nadeel is dat het hier zo nat wordt en veel planten het niet leuk vinden om langere tijd natte voeten te hebben.

De vorige bewoner (degene die het huis ook heeft gebouwd) heeft achterin de tuin puin gestort. Die grond is dus heel arm en ik merkte meteen dat er andere planten groeien. Het gras ziet er anders uit en vorig jaar kwam ik er orchideeën tegen. Vandaar dat ik er een 'bloemenweide' van heb gemaakt. Dat stelt nu nog niet zoveel voor. Vorig jaar heb ik bijv. zaad gewonnen uit de uitgebloeide orchideeën en die heb ik verstrooid, samen met wat zaad dat ik van de buurman heb gekregen. Ik ben benieuwd of dat wat wordt.

Ik heb Floorplanner gebruikt voor de plattegrond en dat is duidelijk geen tool voor tuinen. De 3D-versie helpt wel wat om een gevoel te krijgen voor wat bijv. de impact zal zijn van een grote walnotenboom (die nu nog heel klein is; in de plattegrond heb ik rekening gehouden met de maximale diameter en hoogte). Maar verder doe ik alles op gevoel. De vijver komt ook op een net andere plek. Wat de fruitbomen betreft heb ik me voorgenomen om laagstam of halfstam te nemen. Het oogsten is zo'n gedoe met hoogstam.

Ik heb overwogen om een tuinarchitect in de arm te nemen, maar ik vind het veel te leuk om zelf aan te rommelen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192187394
Ik ben net begonnen met het uitgraven van de vijver. So far so good; ik ben nog geen puin tegengekomen. Nu moet ik gaan bedenken wat ik precies met de vijver ga doen. De buren hebben een echte natuurvijver; er zit niks kunstmatigs in.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 16:27:51 #36
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192187417
Imo is het beste om je beplantingsplannen aan te passen aan de bodem zoals deze ter plaatse is. Je kan wel een prairieborder willen maar als je tuin erg nat is gaat dat toch niet lukken zonder ingrijpende en kostbare investeringen. Genoeg planten die van een natte bodem houden.
  zaterdag 21 maart 2020 @ 16:28:44 #37
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192187433
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 16:26 schreef Claudia_x het volgende:
Ik ben net begonnen met het uitgraven van de vijver. So far so good; ik ben nog geen puin tegengekomen. Nu moet ik gaan bedenken wat ik precies met de vijver ga doen. De buren hebben een echte natuurvijver; er zit niks kunstmatigs in.
Ik heb ook een natuurvijver, nouja wel met vijverfolie erin. De vogels baden erin en er zitten ook vaak eenden in, of een waterkipje.
pi_192188029
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 16:28 schreef kaasplankje het volgende:

[..]

Ik heb ook een natuurvijver, nouja wel met vijverfolie erin. De vogels baden erin en er zitten ook vaak eenden in, of een waterkipje.
Waarom heb je er vijverfolie in?

Mijn idee is ook om de bodem te volgen en rekening te houden met de volle zon die op de achtertuin staat en de harde wind die er vaak staat.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192188905
De hele schutting (die op instorten staat }:| ) rigoreus ontdaan van klimop. Triljoen kilometers >:)
Wel een kaal schuttingkje nu, maar hij was al lilluk en kapoet. Na de volgende storm ligt ie om gok ik, maar voorlopig kan het zo nog wel even gestut met ouwe stoelen en touw :D :D
Moeten het nog bespreken met de buurman en we willen ff wachten met geld eraan uitgeven ook :{
pi_192188979
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 17:50 schreef Blues het volgende:
De hele schutting (die op instorten staat }:| ) rigoreus ontdaan van klimop. Triljoen kilometers >:)
Wel een kaal schuttingkje nu, maar hij was al lilluk en kapoet. Na de volgende storm ligt ie om gok ik, maar voorlopig kan het zo nog wel even gestut met ouwe stoelen en touw :D :D
Moeten het nog bespreken met de buurman en we willen ff wachten met geld eraan uitgeven ook :{
Is het wachten op een fikse Voorjaarsstorm?
Het is tenslotte 21 maart w/
  zaterdag 21 maart 2020 @ 17:58:07 #41
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192189033
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 16:58 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Waarom heb je er vijverfolie in?

Mijn idee is ook om de bodem te volgen en rekening te houden met de volle zon die op de achtertuin staat en de harde wind die er vaak staat.
Ik vond het wel mooi om het wateroppervlak nagenoeg gelijk te hebben met de grond. En met de aanleg wist ik ook nog niet wat ik ermee ging doen qau vissen e.d. Uiteindelijk niet gedaan die vissen veel teveel onderhoudswerk.
pi_192221955
Wij zijn in dubio over de bekleding van de schutting. Deze bestaat nu uit hardhouten palen, welke aan de kant van de buren bedekt zijn met potdekselplanken. Aan de ene kant zwart, aan de andere kant blank. Beide kanten hebben een lengte van 6 meter.
We willen graag een 'natuurlijke' schutting, die we laten begroeien met klimplanten.
Dus zaten we te kijken naar:

• Heidematten
• Wilgenmatten
• Rietmatten
• Gespleten Bamboematten
• Bamboematten

Qua prijs vallen de bamboematten eigenlijk af.

Heeft er iemand ervaring met één van bovenstaande matten?
...everyone's afraid, but that's no excuse...
pi_192235792
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 maart 2020 17:54 schreef AnneX het volgende:

Is het wachten op een fikse Voorjaarsstorm?
Het is tenslotte 21 maart w/
Ja, dan motten we >:) Met deze buur verwacht ik wel medewerking om samen een schutting te laten vervangen.. itt de andere kant :|W
  maandag 23 maart 2020 @ 22:08:37 #44
298315 SacreCoeur
circle pits and gig violence
pi_192235909
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 11:19 schreef Nitzer het volgende:
Wij zijn in dubio over de bekleding van de schutting. Deze bestaat nu uit hardhouten palen, welke aan de kant van de buren bedekt zijn met potdekselplanken. Aan de ene kant zwart, aan de andere kant blank. Beide kanten hebben een lengte van 6 meter.
We willen graag een 'natuurlijke' schutting, die we laten begroeien met klimplanten.
Dus zaten we te kijken naar:

• Heidematten
• Wilgenmatten
• Rietmatten
• Gespleten Bamboematten
• Bamboematten

Qua prijs vallen de bamboematten eigenlijk af.

Heeft er iemand ervaring met één van bovenstaande matten?
Mijn ouders hebben bamboematten met klimop en passiebloem.
Staat nu al 6/7 jaar denk ik, gaat prima.
  dinsdag 24 maart 2020 @ 06:26:00 #45
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192240203
quote:
0s.gif Op maandag 23 maart 2020 11:19 schreef Nitzer het volgende:
Wij zijn in dubio over de bekleding van de schutting. Deze bestaat nu uit hardhouten palen, welke aan de kant van de buren bedekt zijn met potdekselplanken. Aan de ene kant zwart, aan de andere kant blank. Beide kanten hebben een lengte van 6 meter.
We willen graag een 'natuurlijke' schutting, die we laten begroeien met klimplanten.
Dus zaten we te kijken naar:

• Heidematten
• Wilgenmatten
• Rietmatten
• Gespleten Bamboematten
• Bamboematten

Qua prijs vallen de bamboematten eigenlijk af.

Heeft er iemand ervaring met één van bovenstaande matten?
Als het eenmaal begroeid is zie je die schutting niet meer, ik zou alleen een grof gaas doen waar de plantjes aan kunnen hangen.
pi_192244264
Wie ging er binnenkort verhuizen en kreeg een tuintje van 4 voetbalvelden?
Hier nog een goed adres voor bloemenzaadmngsels. https://www.cruydthoeck.nl/
(niet zo maar gegoocheld, kwam het tegen bij iemand die met een tuinontwerp bezig is.)
https://degoudbek.nl/
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 donderdag 26 maart 2020 @ 09:56:42 #47
74056 crew  ToT
pi_192280995

Tuintje toch maar weer afgegraven. -O-
Ik heb dit bruine zand laten testen, en echt ALLES was er slecht aan, ondanks dat ik het me 2 aanhangwagens aan compost gemengd heb. Alleen van het compost dat bovenop lag was een dun laagje terug te vinden.
Totaal onvruchtbare troep, en ondanks dat ik er deze winter 3x flink veel kalk op gestrooid heb, was de pH-waarde 5 i.p.v. 7 wat het beste is.

Nu ga ik het zo afgraven dat ik er 10 - 15 cm aan bemeste tuinaarde op kan flikkeren. Ook omdat dit zand zo mul is dat het binnen een paar dagen na regen of sproeien weer helemaal uitgedroogd is. Iets wat mensen hier in de omgeving ook bevestigen. Tuintjes hier doen het heel moeilijk, tenzij je de boel afgraaft en er nieuwe aarde in stort, wordt er hier gezegd.
1 buurman laat zelfs elke 3 jaar nieuwe grasmatten leggen.

Het advies van de tuincentrum was; vervangen voor bemeste tuinaarde en dan OOK nog een lading organisch mest er bij bovenop.

Dus aan degene die 2 jaar geleden of zo mijn posts aan een kennis liet zien die aan een gazonnetje zat te denken; het hoeft dus echt niet zo moeilijk te gaan als bij mij! _O- Zolang je maar geen afvalzand in je tuin hebt! :')
pi_192281042
Mn magnolia is so mooi nu O+

Ik zit er van te genieten vanachter het raam :7

:’)
pi_192358814
Ik kom een vraag stellen. Ik wil een paar fruitbomen (appel, pruimen, kersen) in de tuin zetten (halfstam). Hoe ver zal ik die uit elkaar zetten? Online kom ik 7-10 meter tegen en ik vraag me af of dat niet wat minder kan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_192359119
quote:
0s.gif Op maandag 30 maart 2020 19:22 schreef Claudia_x het volgende:
Ik kom een vraag stellen. Ik wil een paar fruitbomen (appel, pruimen, kersen) in de tuin zetten (halfstam). Hoe ver zal ik die uit elkaar zetten? Online kom ik 7-10 meter tegen en ik vraag me af of dat niet wat minder kan.
Voor wat het waard is: bij de buren staan drie appelbomen dichter bij elkaar.
Ik denk 3-4 meter.
En oh ja...deze link wilde ik nog plaatsen. https://www.oudefruitbomen.nl/boomsoort/appelbomen/
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Misschien kun je er iets mee?
  maandag 30 maart 2020 @ 20:29:13 #51
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_192360059
Bij ons stonden ze vroeger ook een meter of 3 uit elkaar.
pi_192360222
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2020 10:00 schreef FranticDJ het volgende:
Mn magnolia is so mooi nu O+

Ik zit er van te genieten vanachter het raam :7

:’)
En doodgevroren.
Die van mijn buren iig wel.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_192360239
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2020 20:38 schreef Vanyel het volgende:

[..]

En doodgevroren.
Die van mijn buren iig wel.
:o

Die van mij niet. Bloeit vrolijk verder :)
pi_192360248
Alle bloemen hingen er vanmorgen doodtreurig bij.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_192360314
quote:
1s.gif Op maandag 30 maart 2020 20:39 schreef Vanyel het volgende:
Alle bloemen hingen er vanmorgen doodtreurig bij.
:o Zonde -O-
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 30 maart 2020 @ 20:57:53 #56
74056 crew  ToT
pi_192360536
Container van 3 kuub is besteld voor het afvoeren van de grond.
Is krap aan, ik denk dat het niet genoeg is, maar een slag groter was meteen eentje van 6 kuub en die was ook 50 euro duurder. Da's ook weer te veel van het goede.
  maandag 30 maart 2020 @ 21:01:46 #57
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192360602
quote:
2s.gif Op donderdag 26 maart 2020 09:56 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Tuintje toch maar weer afgegraven. -O-
Ik heb dit bruine zand laten testen, en echt ALLES was er slecht aan, ondanks dat ik het me 2 aanhangwagens aan compost gemengd heb. Alleen van het compost dat bovenop lag was een dun laagje terug te vinden.
Totaal onvruchtbare troep, en ondanks dat ik er deze winter 3x flink veel kalk op gestrooid heb, was de pH-waarde 5 i.p.v. 7 wat het beste is.

Nu ga ik het zo afgraven dat ik er 10 - 15 cm aan bemeste tuinaarde op kan flikkeren. Ook omdat dit zand zo mul is dat het binnen een paar dagen na regen of sproeien weer helemaal uitgedroogd is. Iets wat mensen hier in de omgeving ook bevestigen. Tuintjes hier doen het heel moeilijk, tenzij je de boel afgraaft en er nieuwe aarde in stort, wordt er hier gezegd.
1 buurman laat zelfs elke 3 jaar nieuwe grasmatten leggen.

Het advies van de tuincentrum was; vervangen voor bemeste tuinaarde en dan OOK nog een lading organisch mest er bij bovenop.

Dus aan degene die 2 jaar geleden of zo mijn posts aan een kennis liet zien die aan een gazonnetje zat te denken; het hoeft dus echt niet zo moeilijk te gaan als bij mij! _O- Zolang je maar geen afvalzand in je tuin hebt! :')
Oh, wat een ellende... je had ook nog kunnen overwegen om een woestijntuin aan te leggen :+
Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 30 maart 2020 @ 21:05:07 #58
74056 crew  ToT
pi_192360661
quote:
9s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:01 schreef Seven. het volgende:

[..]

Oh, wat een ellende... je had ook nog kunnen overwegen om een woestijntuin aan te leggen :+
Volgens mij is een woestijn nog een stuk vruchtbaarder dan dit zand! _O-
Hoewel helemaal achter in een hoek de wortels wel goed diep gingen en het grasmatje ook vrij mooi vol was. De grond daar was nog vochtig en stevig terwijl de rest gewoon stof was. (Dan nog steeds was het gras daar niet wat ik er van zou verwachten.)
  maandag 30 maart 2020 @ 21:06:39 #59
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192360686
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 maart 2020 14:52 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Oh, wel bizar grote hulst dan :D .
Maar dan biedt ie geen adder value voor onze tuin. Dus es kijken of ik SQ overtuigt krijg dat ie om moet :P .
Hulst kan zeer oud worden, 100 tot 300 jaar is blijkbaar geen uitzondering. Vogels beginnen aan de hulst als al het andere voer op is.

Onderste takken snoeien zodat 'ie een mooie kroon krijgt is misschien nog een optie. Ik weet niet of het kan maar zo'n beetje de helft van de takken eraf zagen zou in theorie moeten leiden tot een mooie ronde kroon. Lijkt me wel mogelijk met wat beleid, al weet ik niet zeker of een hulst zo'n rigoureuze snoei verdraagt. Meer licht, minder afval en minder inkijk.
Resistance is futile.
  maandag 30 maart 2020 @ 21:11:37 #60
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192360770
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:05 schreef ToT het volgende:

[..]

Volgens mij is een woestijn nog een stuk vruchtbaarder dan dit zand! _O-
Hoewel helemaal achter in een hoek de wortels wel goed diep gingen en het grasmatje ook vrij mooi vol was. De grond daar was nog vochtig en stevig terwijl de rest gewoon stof was. (Dan nog steeds was het gras daar niet wat ik er van zou verwachten.)
Er zijn planten die gek zijn op zulke arme grond :+ .

Tuinaarde lijkt me een simpeler oplossing ;)
Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 30 maart 2020 @ 21:12:44 #61
74056 crew  ToT
pi_192360788
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:11 schreef Seven. het volgende:

[..]

Er zijn planten die gek zijn op zulke arme grond :+ .

Tuinaarde lijkt me een simpeler oplossing ;)
Klopt jah.

Ik heb nu pakweg 10cm afgegraven. Het liefst zou ik het nog wat dieper willen doen; zelfs met gras komen de wortels nog best wel diep.
  maandag 30 maart 2020 @ 21:15:49 #62
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192360843
quote:
1s.gif Op donderdag 26 maart 2020 10:00 schreef FranticDJ het volgende:
Mn magnolia is so mooi nu O+

Ik zit er van te genieten vanachter het raam :7

:’)
Niks :') . Gewoon genieten O+ .
Resistance is futile.
  maandag 30 maart 2020 @ 21:17:04 #63
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192360870
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:12 schreef ToT het volgende:

[..]

Klopt jah.

Ik heb nu pakweg 10cm afgegraven. Het liefst zou ik het nog wat dieper willen doen; zelfs met gras komen de wortels nog best wel diep.
Zou ik zeker doen. En als je dan toch met tuinaarde gaat ophogen, waarom niet avontuurlijk worden en gaan voor struiken en planten? O-)
Resistance is futile.
pi_192360894
Hoe is het eigenlijk met jouw tuin, @Seven?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 30 maart 2020 @ 21:18:38 #65
74056 crew  ToT
pi_192360897
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:17 schreef Seven. het volgende:

[..]

Zou ik zeker doen. En als je dan toch met tuinaarde gaat ophogen, waarom niet avontuurlijk worden en gaan voor struiken en planten? O-)
Die staan al langs 2 randen (schuur en schutting). :) En aan de andere kant van het tegelpad staan nog meer planten en groeit er klimop. :)

Ik wil juist een grasveldje voor de bbq en de tuintafel, en zodat onze baby er heerlijk kan ravotten! *O* O+
  maandag 30 maart 2020 @ 21:19:58 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192360919
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:18 schreef ToT het volgende:

[..]

Die staan al langs 2 randen (schuur en schutting). :) En aan de andere kant van het tegelpad staan nog meer planten en groeit er klimop. :)

Ik wil juist een grasveldje voor de bbq en de tuintafel, en zodat onze baby er heerlijk kan ravotten! *O* O+
Met maairobot? :+
Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 30 maart 2020 @ 21:20:49 #67
74056 crew  ToT
pi_192360932
quote:
7s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:19 schreef Seven. het volgende:

[..]

Met maairobot? :+
Neuh, hij plukt het gras er zelf gewoon uit! :P



Nu ik het zo op foto's terug kijk, LIJKT het gazon er best oké uit te zien! _O- (Wel veel dood spul er tussen.)

  maandag 30 maart 2020 @ 21:33:36 #68
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192361158
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:20 schreef ToT het volgende:

[..]

Neuh, hij plukt het gras er zelf gewoon uit! :P

[ afbeelding ]

Nu ik het zo op foto's terug kijk, LIJKT het gazon er best oké uit te zien! _O- (Wel veel dood spul er tussen.)

[ afbeelding ]
OMG, wat een cutie. O+ O+ O+

Als ik niet zwanger was, zou ik enorm broeds worden. Ik denk dat wij voor kunstgras gaan op het terras want we hebben een siertuin met grind :+ .
Resistance is futile.
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 maandag 30 maart 2020 @ 21:44:00 #69
74056 crew  ToT
pi_192361368
quote:
17s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:33 schreef Seven. het volgende:

[..]

OMG, wat een cutie. O+ O+ O+

Als ik niet zwanger was, zou ik enorm broeds worden. Ik denk dat wij voor kunstgras gaan op het terras want we hebben een siertuin met grind :+ .
:D Whaha! :D
Ja hij is nu weer een stukkie ouder, maar nog minstens net zo cute hoor! :D

En ja, kunstgras was mij ook al aangeraden, maar zo in de tuin vind ik dat het gewoon echt moet zijn. :)

En feli natuurlijk! *O* (Hoewel dat corset je nu waarschijnlijk niet meer zal passen. :T )

  maandag 30 maart 2020 @ 22:10:12 #70
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192361728
quote:
2s.gif Op maandag 30 maart 2020 21:44 schreef ToT het volgende:

[..]

:D Whaha! :D
Ja hij is nu weer een stukkie ouder, maar nog minstens net zo cute hoor! :D

En ja, kunstgras was mij ook al aangeraden, maar zo in de tuin vind ik dat het gewoon echt moet zijn. :)

En feli natuurlijk! *O* (Hoewel dat corset je nu waarschijnlijk niet meer zal passen. :T )

[ afbeelding ]
Haha, no way! :D
Resistance is futile.
pi_192435438
quote:
2s.gif Op donderdag 26 maart 2020 09:56 schreef ToT het volgende:
[ afbeelding ]
Tuintje toch maar weer afgegraven. -O-
Ik heb dit bruine zand laten testen, en echt ALLES was er slecht aan, ondanks dat ik het me 2 aanhangwagens aan compost gemengd heb. Alleen van het compost dat bovenop lag was een dun laagje terug te vinden.
Totaal onvruchtbare troep, en ondanks dat ik er deze winter 3x flink veel kalk op gestrooid heb, was de pH-waarde 5 i.p.v. 7 wat het beste is.

Nu ga ik het zo afgraven dat ik er 10 - 15 cm aan bemeste tuinaarde op kan flikkeren. Ook omdat dit zand zo mul is dat het binnen een paar dagen na regen of sproeien weer helemaal uitgedroogd is. Iets wat mensen hier in de omgeving ook bevestigen. Tuintjes hier doen het heel moeilijk, tenzij je de boel afgraaft en er nieuwe aarde in stort, wordt er hier gezegd.
1 buurman laat zelfs elke 3 jaar nieuwe grasmatten leggen.

Het advies van de tuincentrum was; vervangen voor bemeste tuinaarde en dan OOK nog een lading organisch mest er bij bovenop.

Dus aan degene die 2 jaar geleden of zo mijn posts aan een kennis liet zien die aan een gazonnetje zat te denken; het hoeft dus echt niet zo moeilijk te gaan als bij mij! _O- Zolang je maar geen afvalzand in je tuin hebt! :')
Je had alleen maar een paar zakken bentoniet hoeven toevoegen
  Kunstzinnigste/artistiekste user 2022 vrijdag 3 april 2020 @ 19:23:43 #72
74056 crew  ToT
pi_192435464
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 april 2020 19:22 schreef Agronoom2 het volgende:

[..]

Je had alleen maar een paar zakken bentoniet hoeven toevoegen
Ow daar had ik nog nooit van gehoord! :o
pi_192446617
Ik vond net een baby eik in een van mijn balkonbakken. Althans dat denk ik. Geen eik in de buurt
Zou een vogel deze begraven hebben of laten vallen?
  zaterdag 4 april 2020 @ 14:32:47 #74
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192447204
quote:
10s.gif Op zaterdag 4 april 2020 13:43 schreef HaverMoutKoekje het volgende:
Ik vond net een baby eik in een van mijn balkonbakken. Althans dat denk ik. Geen eik in de buurt
Zou een vogel deze begraven hebben of laten vallen?
[ afbeelding ]
Vlaamse gaaien doen dat vaak :)
Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 14:52:16 #75
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192447407
Onze blauwe regen heb ik 4 weken geleden zeer rigoreus aangepakt. Hij groeit door trellis die helemaal doorgerot waren dus helemaal tot op de hoofdtakken teruggesnoeid zodat we er een nieuw hekwerk in konden zetten. Ik hield wel even m'n hart vast maar deze plant gaat het wel redden:



Vol met knoppen ^O^
Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:06:06 #76
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192447595
Dapper, Seven :D duurt denk ik weer even voor die in bloei komt?

Onze appelboom vertoont nog steeds geen teken van leven, helaas ;(.
KuikenGuppy
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:18:22 #77
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192447744
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:06 schreef Burdie het volgende:
Dapper, Seven :D duurt denk ik weer even voor die in bloei komt?

Onze appelboom vertoont nog steeds geen teken van leven, helaas ;(.
Ik denk in mei. En naar het schijnt is een blauwe regen gek op dit soort snoei ^O^ , maar dat las ik later pas :+ .

Jammer van je boom ;(
Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:20:34 #78
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_192447763
mensen even een vraag!
Mijn rozenstruik is al aardig uitgelopen maar heb hem niet gesnoeid nog :o

kan het nog?
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:28:20 #79
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192447856
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:20 schreef RedFever007 het volgende:
mensen even een vraag!
Mijn rozenstruik is al aardig uitgelopen maar heb hem niet gesnoeid nog :o

kan het nog?
Volgens mij kun je een roos het hele naar snoeien :)
Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:29:00 #80
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192447865
M'n tulpen O+

Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:29:43 #81
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_192447872
quote:
17s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:29 schreef Seven. het volgende:
M'n tulpen O+

[ afbeelding ]
Ha! Hier in de tuin ook mooie tulpen O+

Enne thanks! ik ga snoeien! :)
pi_192447887
Heb bramen geplant maar ze zien niet meer zo geweldig uit moet ik mesten of extra water geven? :@
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:31:55 #83
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192447895
Katjeswilg eerste seizoen gaf in ieder geval een zeer enthousiaste bloei ^O^ (ik vind de bladfase het mooist maar OK). De daslook eronder was de hele winter nergens te bekennen maar lijkt zich goed thuis te voelen.

Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:32:43 #84
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192447907
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:31 schreef ManianMan het volgende:
Heb bramen geplant maar ze zien niet meer zo geweldig uit moet ik mesten of extra water geven? :@
Fotootje? En wat voor grondsoort heb je?
Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:36:12 #85
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192447964
We hadden het laatst over maagdenpalm, die doet het prima hier. Halfschaduw, groeit heel hard op wat kunstmest :@



Resistance is futile.
pi_192447977
Helaasch...geen ervaring met rozen.
Misschien google wél of Mijntuinpuntorg...

Gister is het gazon weer geverticuteerd, dit keer met een machientje.
Bleek dat de buren met 4 x groter gazon die hadden staan.
En wij hadden dezelfde tuinjongeman gevraagd om hulp daarbij.🤪 dus die ‘mocht’ hij gebruiken.
Hij heeft verder kalk gestrooid, graszaad verdeeld en potaarde erover gestrooid.
Ten slotte water gegeven en dat wordt mijn dagelijkse klusje totdat het weer eens regent.
In de voortuin woekert al aardig akelei. w/

Oh ja...maagdepalm...staat achter in bloei *O* en kruipt onder de heg binnen vanuit de buren.
Vóor bloeit 1 blauw bloemetje -O-
pi_192448016
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:32 schreef Seven. het volgende:

[..]

Fotootje? En wat voor grondsoort heb je?
Heb tuingrond erbij gedaan zit in limburg dus klei zand!?!
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:49:27 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192448161
M'n liguster bolboompje is weer op stoom, ongeveer 1 weekje groei:

Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:51:42 #89
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192448207
M'n hosta's hebben er zin in!

Resistance is futile.
pi_192448254
quote:
7s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:51 schreef Seven. het volgende:
M'n hosta's hebben er zin in!

[ afbeelding ]
Is dat een dinosaurus ei op de achtergrond?
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:57:09 #91
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192448307
quote:
11s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:54 schreef ManianMan het volgende:

[..]

Is dat een dinosaurus ei op de achtergrond?
Yogabal dichtgesmeerd met cement :)
Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 15:59:03 #92
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192448339
M'n helleborus heeft na 2 jaar z'n draai gevonden.

Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 16:00:36 #93
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192448367
Klimhortensia seizoen 1:

Resistance is futile.
  zaterdag 4 april 2020 @ 16:03:20 #94
277627 Seven.
We are Borg.
pi_192448408
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:39 schreef ManianMan het volgende:
[ afbeelding ]
[..]

Heb tuingrond erbij gedaan zit in limburg dus klei zand!?!
https://www.mooiemoestuin.nl/fruit/braam-en-braamboos/

Op zich vinden ze de grondsoort nog niet zo spannend, krijgt jouw braampje wel wat licht?

Familie van de roos, wist ik niet! En die zijn gek op snoeien :) .
Resistance is futile.
pi_192448815
Fijne plaatjes weer! Al dat groen O+
  zaterdag 4 april 2020 @ 16:44:02 #96
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_192448916
Jouw tuin ontploft bijna van enthousiasme, Seven :D.
Heerlijk O+.
KuikenGuppy
  zaterdag 4 april 2020 @ 20:09:20 #97
195834 kaasplankje
Nu met maar 8% vet!
pi_192451925
Ik wilde vandaag in de tuin werken maar ik heb niets gedaan. Alleen een beetje op het terras gezeten. En de gasslangen van de geiser en kookplaat van het tuinhuis vernieuwd. Dat wel.
pi_192458861
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:20 schreef RedFever007 het volgende:
mensen even een vraag!
Mijn rozenstruik is al aardig uitgelopen maar heb hem niet gesnoeid nog :o

kan het nog?
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:20 schreef RedFever007 het volgende:
mensen even een vraag!
Mijn rozenstruik is al aardig uitgelopen maar heb hem niet gesnoeid nog :o

kan het nog?
Ik zou het doen
pi_192458901
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 april 2020 15:31 schreef ManianMan het volgende:
Heb bramen geplant maar ze zien niet meer zo geweldig uit moet ik mesten of extra water geven? :@
Er zijn verschillende soorten bramen in omloop. Bij een klimbraam: de takken die vorig jaar vrucht hebben gegeven zijn dit en volgende jaren minder krachtig. Ieder jaar een paar éénjarige scheuten overhouden en de tweejarige scheuten nadat ze vrucht hebben gegeven terugsnoeien.

Over het algemeen zit het oude blad er nog aan en is het wachten op de nieuwe groei.
pi_192458908
Ik heb twee hortensias in de voortuin staan die nog niet uitlopen. Kan ik die nu nog snoeien?
pi_192458916
quote:
0s.gif Op zondag 5 april 2020 10:15 schreef Tuindier het volgende:
Ik heb twee hortensias in de voortuin staan die nog niet uitlopen. Kan ik die nu nog snoeien?
Ik moet die van mijn ook nog doen. Nu de kans op vorst (invriezen) kleiner is is dat een ideaal moment.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')